Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Beblavý.
Návrh zákona je predložený v rámci plánu na zásadnú rekonštrukciu štátu, a to ako druhý balík opatrení, ktorého cieľom je funkčný riadiaci, imunitný a kontrolný systém štátu. Na to, aby mohol demokratický a právny štát fungovať, je nevyhnutná funkčná polícia a prokuratúra, ktoré nemôže ľahko ovládnuť hoci aj malá skupinka mocných na vrchole pyramídy. Odhaľovanie a trestanie politickej a ekonomickej kriminality je zároveň tým najtvrdším orieškom aj vo vyspelých štátoch. Tie si na to zriadili mnohé osobité nástroje, ktoré Slovensku často chýbajú.
Návrh zákona rozširuje okruh informácií, ktoré budú musieť orgány činné v trestnom konaní poskytnúť verejnosti. Pôjde o rozhodnutia prokurátora alebo policajta podľa § 197 ods. 1 písm. a), b) a c) Trestného poriadku o odovzdaní veci príslušnému orgánu na prejednanie priestupku alebo iného správneho deliktu, odovzdaní veci inému orgánu na disciplinárne konanie a odložení veci, ak je trestné stíhanie neprípustné alebo ak zanikla trestnosť činu. Aj pri týchto rozhodnutiach môže existovať verejný záujem na ich sprístupnení.
Návrh zákona ďalej vylovene ustanovuje povinnosť vyvažovať ochranu práv a právom chránených záujmov osôb, ktorých sa týka trestné konanie, a verejného záujmu. Vyššia váha verejného záujmu sa bude predpokladať napríklad pri poskytovaní informácií o vznesení obvinenia smerujúceho voči osobe, ktorá je verejným funkcionárom. Ak by sa určité skutočnosti zistili po skončení výkonu funkcie verejného funkcionára, rovnaký režim by platil ešte nasledujúcich desať rokov odo dňa jej skončenia. Vychádza sa pritom zo všeobecne akceptovaného názoru o nižšej miere ochrany súkromia týchto osôb. V ústavnom systéme je podčiarknutá najmä ústavným zákonom č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov.
Vyvažovanie ochrany súkromia a verejného záujmu na sprístupnení informácií sa bude ďalej týkať rozkazov, nariadení, príkazov alebo pokynov, ktorými nadriadený ukladá policajtovi povinnosti vo veciach, ktoré vyšetruje. Rovnaký systém sa navrhuje zaviesť aj pre pokyny uložené prokurátorovi.1 Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie, s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
1 Návrh zákona je inšpirovaný časťou hromadnej pripomienky predloženej v minulosti zástupcami mimovládnych organizácií. Dostupné na http://www.changenet.sk/?section=kampane&x=929938&cat=14675
B. Osobitná časť
K Čl. I
Navrhuje sa rozšíriť okruh poskytovaných informácií týkajúcich sa trestného konania, a to obdobným spôsobom, ako to navrhlo Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky v rámci pripomienkového konania k návrhu novelizácie zákona č. 211/2000 Z. z. (číslo legislatívneho procesu LP/2017/678).2
K Čl. II
Navrhuje sa zavedenie povinnosti ministerstvu vnútra zverejňovať na svojom webovom sídle rozkazy, nariadenia, príkazy alebo pokyny, ktorými nadriadený ukladá policajtovi povinnosti vo veciach, ktoré vyšetruje, a to do 30 dní od skončenia prípravného konania. Pri zverejnení sa síce bude dbať na ochranu práv a právom chránených záujmov (anonymizácia vybraných údajov), poistkou pred zneužitím tohto inštitútu však bude povinnosť vyvažovať túto ochranu s verejným záujmom.
K Čl. III
K bodom 1 a 2
Navrhuje sa zavedenie obdobnej právnej úpravy ako v predchádzajúcom novelizačnom článku aj pri pokynoch uložených prokurátorovi.
K Čl. IV
Navrhuje sa termín účinnosti s ohľadom na predpokladaný priebeh legislatívneho procesu.
2 Dostupné na https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/LP/2017/678.