D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Martin Klus a Milan Laurenčík.
Cieľom návrhu zákona je umožniť občanom voliť vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky, voľbách do Európskeho parlamentu, voľbách do Európskeho parlamentu, voľbách prezidenta Slovenskej republiky, v ľudovom hlasovaní o odvolaní prezidenta a v referende na zastupiteľských a konzulárnych úradoch Slovenskej republiky v zahraničí.
Moderné občianstvo odohrávajúce sa v čoraz globalizovanejšom svete predpokladá možnosť voliť si svojich zástupcov bez ohľadu na aktuálne miesto pobytu. Účasť pri niektorých druhoch volieb (najmä pri voľbách do Európskeho parlamentu) a pri referende dosahuje v Slovenskej republike nízke percentuálne hodnoty, čo možno sčasti pripísať k tomu, že mnoho občanov Slovenskej republiky sa krátkodobo, ale aj dlhodobo zdržuje v zahraničí. Pracovné, rodinné a iné povinnosti, resp. vzdialenosť im neumožňuje cestovať na Slovensko za účelom uplatnenia svojho volebného práva. Hoci sa mnohé európske aj vnútroštátne témy bytostne dotýkajú aj občanov dlhodobo sa zdržiavajúcich v zahraničí, podľa súčasnej úpravy nemajú títo naši občania s výnimkou volieb do Národnej rady Slovenskej republiky a referenda právo uplatniť si svoje volebné právo v zahraničí. Pri voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky a pri referende majú možnosť voliť poštou, čo aj mnohí využívajú. Tento spôsob je však administratívne pomerne komplikovaný a niektorých občanov, najmä pri väčšom počte voličov v rodine, môže odrádzať od účasti (v kombinácii s vedomím, že jeden hlas nič nezmení) aj cena poštovného. sa totiž môže na jednu zásielku vyšplhať aj na 10 a viac eur. Termín nadobudnutia účinnosti je stanovený na 1. júla 2018, aby sa kompetentné orgány vedeli na novú úpravu pripraviť a aby nová úprava postihla aj budúcoročné prezidentské voľby a voľby do Európskeho parlamentu.
Predložený návrh zákona mierne negatívny, zanedbateľný vplyv na rozpočet verejnej správy (cena práce členov okrskových volebných komisií na zastupiteľských a konzulárnych úradoch), nemá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá negatívny sociálny vplyv (hospodárenie obyvateľstva), nemá ani negatívny vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Dopĺňa sa ustanovenie o práve voliť v súlade s cieľom návrhu zákona tak, aby bolo zrejmé, že voliť bude možné mimo územia Slovenskej republiky okrem voľby poštou aj osobne.
K bodu 2
Ide o formulačnú úpravu ustanovenia v súlade s cieľom návrhu zákona tak, aby bolo zrejmé, že právna úprava sa týka volieb na území Slovenskej republiky.
K bodu 3
Navrhuje sa nová právna úprava, ktorou sa umožní vytvárať volebné okrsky aj mimo územia Slovenskej republiky; túto kompetenciu predkladaný návrh priznáva Ministerstvu zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky.
K bodu 4
Vytvárajú predpoklady na účely osobného výkonu volebného práva v cudzine vytvorením zvláštneho volebného zoznamu, do ktorého sa budú zapisovať voliči, ktorý majú záujem odvoliť v cudzine.
K bodu 5
Vytvára sa kontrolný zoznam voličov, ktorého hlavnou úlohou bude identifikovať duplicity v okruhu osôb oprávnených voliť a vylúčiť možnosť opakovaného hlasovania jedným voličom.
K bodu 6
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu so zavedením legislatívnej skratky.
K bodu 7
Ustanovenie týkajúce sa volebných orgánov sa dopĺňa o nový subjekt, ktorý bude plniť úlohy súvisiace s voľbami v cudzine; týmto subjektom je Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky.
K bodu 8
Upravujú sa osobitné ustanovenia pre výkon volebného práva mimo územia Slovenskej republiky, ustanovujú sa povinnosti a kompetencie súvisiace s výkonom tohto práva. V tejto súvislosti sa zakladajú nové kompetencie Ministerstvu zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky; tieto nové kompetencie sa zakladajú formou odkazu na použitie iných ustanovení zákona, ktoré priznávajú kompetenciu okresným úradom
a obciam. Uvedený odkaz subsidiárnu povahu, to znamenám že sa bude aplikovať vtedy, ak tento zákon neustanoví inak.
K bodu 9
Zakotvuje sa, že Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky plní úlohy odborného a administratívneho útvaru štátnej komisie vo volebných veciach, týkajúcich sa výkonu volebného práva mimo územia Slovenskej republiky, ako aj ďalšie úlohy podľa tohto zákona.
K bodu 10
Ustanovujú sa informačné povinnosti súvisiace s voľbou mimo územia Slovenskej republiky.
K bodu 11
Navrhované ustanovenie sa vysporiadava s nárokmi členov volebných komisií v cudzine; v tejto súvislosti zakotvuje splnomocňovacie ustanovenie, ktoré zakladá Ministerstvu zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky vydať podzákonnú normu.
K bodu 12
Zakladá sa kompetencia Ministerstvu zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky metodicky usmerňovať ním určený subjekt v procese vynakladania finančných prostriedkov na prípravu, vykonanie a zisťovanie výsledkov volieb.
K bodu 13
Upravuje sa ustanovenie týkajúce sa úschovy volebných dokumentov. V prípade voľby mimo územia Slovenskej republiky bude povinným orgánom ministerstvo zahraničných vecí.
K bodom 14
Dopĺňa sa ustanovenia týkajúce sa volebného obvodu pre voľby do Národnej rady Slovenskej republiky. Zakotvuje sa, že územie mimo územia Slovenskej republiky sa na účely uplatnenia volebného práva mimo územia Slovenskej republiky a štatistického sčitovania hlasov považuje za jeden okres. Na účely zohľadnenia hlasov sa hlasy voličov, ktorí uplatnili svoje volebné právo mimo územia Slovenskej republiky do celkových výsledkov volieb započítavajú rovnako, ako keby boli odovzdané v rámci volebného obvodu, ktorým je celé územie Slovenskej republiky.
K bodu 15
Navrhuje sa predĺženie lehoty, kedy so volič môže najneskôr požiadať o vydanie voličského preukazu a to z posledného jedného pracovného dňa na poslední dva pracovné dni. Dôvodom tejto zmeny je zachovanie minimálneho časového priestoru pre nahlasovanie hlasovacích preukazov do kontrolného zoznamu voličov a zamedzenie dvojitého hlasovania.
K bodom 16 a 18
Upravuje sa spôsob voľby tak, aby ustanovenie zohľadňovalo aj na možnosť voliť mimo územia Slovenskej republiky.
K bodu 17
Dopĺňa sa ustanovenie týkajúce sa volebného obvodu pre voľby do Európskeho parlamentu.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona od 1. júla 2018.