2017  
Záverečná správa  
Hospodárenie s finančnými prostriedkami na Najvyššom súde  
Slovenskej republiky  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Hospodárenie s finančnými prostriedkami na Najvyššom súde  
Slovenskej republiky  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCI KONTROLNEJ AKCIE  
Ing. Michal Bohunčák  
Bratislava, september 2017  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ...................................................................................................4  
ZOZNAM TABULIEK..........................................................................................................................................................4  
ZOZNAM GRAFOV.............................................................................................................................................................4  
ZHRNUTIE ..........................................................................................................................................................................5  
1
2
3
ÚČEL A PREDMET KONTROLNEJ AKCIE..............................................................................................................6  
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE.................................................................................................................................6  
ZISTENIA A ODPORÚČANIA....................................................................................................................................6  
3.1  
POSTAVENIE NS SR, KNS SR A SÚDNEJ RADY SR..................................................................................................6  
3.2  
ODMENY  
R
6
OZPOČET NS SR V ROKOCH 2009  
A
2010 SO ZRETEĽOM NA ČERPANIE FINANČNÝCH PROSTRIEDKOV V KATEGÓRII  
3.3  
3.4  
3.5  
O
O
O
DMENY SUDCOV V ROKOCH 2009  
DMENY  
DMENY OSTATNÝCH ZAMESTNANCOV NS SR V ROKOCH 2009  
A
2010 ...........................................................................................................8  
P
REDSEDU NS SR V ROKOCH 2009  
A
2010..........................................................................................10  
2010.................................................................10  
A
4
5
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU ........................................................................................................11  
TÍM KONTROLÓROV ..............................................................................................................................................11  
ZÁVER ..............................................................................................................................................................................11  
KONTAKT.........................................................................................................................................................................11  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
Skrátený názov  
Úplné znenie  
OOV  
Ostatné osobné vyrovnania  
KNS SR  
Kancelária Najvyššieho súdu SR  
NKÚ SR  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Najvyšší súd Slovenskej republiky  
NS SR  
SR  
Slovenská republika  
Sudcovská rada  
zákon o súdnej rade  
zákon o sudcoch  
zákon o súdoch  
zákon o rozpočtových pravidlách  
zákon o NKÚ SR  
zákon o štátnej službe  
Sudcovská rada Najvyššieho súdu Slovenskej republiky  
Zákon č. 185/2002 Z. z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene  
a doplnení niektorých zákonov  
Zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov  
Zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých  
zákonov  
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon NR SR č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Sloven-  
skej republiky v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niekto-  
rých zákonov  
ZOZNAM TABULIEK  
Tabuľka č. 1: Prehľad čerpania výdavkov rozpočtovej organizácie NS SR za rok 2009 v kategórii 610 – mzdy, platy a  
služobné príjmy a OOV.  
Tabuľka č. 2: Prehľad čerpania výdavkov rozpočtovej organizácie NS SR za rok 2010 v kategórii 610 – mzdy, platy a  
služobné príjmy a OOV.  
Tabuľka č. 3: Vývoj čerpania výdavkov kapitoly na položke 614 – odmeny, za obdobie rokov 2007 až 2016 všetkých  
zamestnancov NS SR.  
Tabuľka č. 4: Pomer medzi počtom ukončených vecí a výškou vyplatenej odmeny v roku 2010 u sudcov pôsobiacich  
v Trestnom kolégiu.  
Tabuľka č. 5: Odmeny priznané ministerkou spravodlivosti SR predsedovi NS SR v rokoch 2009 a 2010.  
ZOZNAM GRAFOV  
Graf č. 1: Čerpania výdavkov kapitoly na položke 614 – odmeny, za obdobie rokov 2007 až 2016 všetkých zamest-  
nancov NS SR.  
Graf č. 2: Pomer medzi počtom ukončených vecí a výškou vyplatenej odmeny v roku 2010 u sudcov pôsobiacich  
v Trestnom kolégiu.  
| 4  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Kontrola bola vykonaná v súlade so Stratégiou kontrolnej Cieľom kontroly bolo reagovať na podnety, ktoré pouka-  
činnosti NKÚ SR, ako aj na základe zaslaného podnetu zujú na nehospodárnosť pri použití verejných prostried-  
NS SR so zreteľom na kontrolné zistenia, ktoré vyplynuli kov, zistiť opodstatnenosť týchto doručených informácií  
z kontroly vnútorného auditu.  
a touto cestou vo výraznej miere prispieť k zlepšeniu na-  
kladania s finančnými prostriedkami štátu.  
VEDENIE NAJVYŠŠIEHO SÚDU HOSPODÁRILO V KONTROLOVANOM OBDOBÍ NEHOSPODÁRNE  
A NEEFEKTÍVNE  
Najvýraznejšie zistenia kontrolóri identifikovali pri nakla- uznesenia o navrhnutej výške odmien ponechávala urče-  
daní s financiami určenými na odmeňovanie sudcov. Ofi- nie výšky odmien pre jednotlivých sudcov výlučne na  
ciálne dokumenty nespĺňali všetky zákonné náležitosti, subjektívnom rozhodnutí predsedu súdu.  
a zároveň ani nezohľadňovali kritériá definované Sudcov-  
NKÚ SR dospel k záveru, že v kontrolovanom období  
absentoval na NS SR systém hodnotenia sudcov,  
skou radou NS SR.  
Na hospodárenie s finančnými prostriedkami mali vplyv aj ktorým by bolo možné vecne preukázať, za aké mimo-  
uznesenia sudcovskej rady, ktoré napr. konštatovali, že riadne výsledky a plnenie osobitne významných úloh  
odmeny budú vyplatené až do výšky, ktorú umožňuje boli odmeny sudcom vyplácané.  
nevyčerpaný mzdový fond sudcov. Uvedená formulácia  
NEREŠPEKTOVANIE ZÁSADY ROVNAKÉHO ZAOBCHÁDZANIA, AKO AJ PRÁVO SUDCU NEBYŤ  
DISKRIMINOVANÝ  
Kontrolóri NKÚ SR zistili, že odmeny sudcov boli v tomto coch. Niektorí sudcovia, ktorým bola v roku 2010 vyplate-  
čase vyplatené v mimoriadne širokom rozpätí ná odmena 50 eur, resp. žiadna, sa listom obrátili na Sud-  
s niekoľkotisícovými rozdielmi, a to od 50 do 30-tisíc covskú radu NS SR so žiadosťou, aby im bola poskytnutá  
eur, čím predseda súdu nerešpektoval zásadu rovna- ochrana práv a oprávnených záujmov sudcov NS SR.  
kého zaobchádzania, ako aj právo sudcu nebyť dis- Odmenu 50 eur vrátili piati sudcovia do pokladne súdu.  
kriminovaný. Dvaja sudcovia, ktorí nastúpili na NS SR 1. Túto formu diskriminácie sudcov potvrdil rozsudok Európ-  
októbra 2010, dostali najvyššiu vyplatenú odmenu skeho súdu pre ľudské práva v Štrasburgu.  
v hodnote 30-tisíc eur po dvoch odpracovaných mesia-  
ODMENY PREDSEDU NS SR V ROKOCH 2009 A 2010  
Kontrolou NKÚ SR bolo ďalej zistené, že v rokoch  
2009 a 2010 boli predsedovi NS SR vyplatené odme-  
ny v celkovej sume 113-tisíc eur (2009 – 40 000 €;  
2010 – 73 000 €) z rozpočtových prostriedkov NS SR.  
Uvedené odmeny boli síce sudcovskou radou  
a vtedajšou ministerkou spravodlivosti navrhnuté za  
mimoriadne výsledky dosiahnuté pri riadnom  
a včasnom plnení povinností orgánu riadenia a správy  
súdov, avšak navrhnuté odmeny neboli zdôvodnené.  
Nie je tak zrejmé, za aké mimoriadne výsledky  
odmenu predseda súdu dostal. V tejto súvislosti  
vyvstáva aj otázka, či vzhľadom na krátky časový  
úsek medzi jednotlivými rozhodnutiami (decem-  
ber 2009, máj 2010 a júl 2010) vôbec môžu byť  
výsledky opakovane mimoriadne. O zákonnosti,  
resp. nezákonnosti vyplatenia odmien predsedovi  
NS SR v rokoch 2009 a 2010 môže v konečnom  
dôsledku rozhodnúť pravoplatným rozhodnutím  
iba príslušný súd.  
ODMENY OSTATNÝCH ZAMESTNANCOV V ROKOCH 2009 A 2010  
Vysoké odmeny boli vyplácané nielen sudcom, ale aj  
ostatným zamestnancom. V 16 prípadoch boli  
v celkovej výške 94 tis. € (priemerne takmer 6 tis.  
€ na jedného) vyplatené vysoké odmeny zamestnan-  
com v štátnej službe krátko po vzniku ich pracovného  
pomeru, na NS SR neodpracovali ani 12 mesiacov.  
Odmeny zároveň neboli zdôvodnené, čo bolo  
v rozpore so zákonom o štátnej službe.  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
ÚČEL A PREDMET KONTROLNEJ AKCIE  
Účelom kontrolnej akcie bolo preverenie hospodárenia s finančnými prostriedkami a súlad ich čerpania so všeobecne  
záväznými právnymi predpismi, a to na základe doručených informácií od zainteresovaných a kompetentných orgánov.  
Predmetom kontroly bol rozpočet NS SR, analýza príjmovej a výdavkovej časti rozpočtu za roky 2009 a 2010, plnenie  
rozpočtu a hospodárenie s finančnými prostriedkami v súvislosti s poskytovaním odmien sudcom a vyúčtovaním cestov-  
ných náhrad v zmysle zákona o cestovných náhradách.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrolná akcia bola zaradená do Plánu kontrolnej činnos- 22. augusta 2017 na NS SR. Kontrolovaným obdobím boli  
ti NKÚ SR na rok 2016 na základe zaslaného podnetu roky 2009 a 2010, v niektorých prípadoch boli použité  
NS SR so zreteľom na kontrolné zistenia, ktoré vyplynuli údaje aj z iných období. K metódam a technikám, ktoré  
z kontroly vnútorného auditu. Kontrola bola vykonaná boli uplatnené pri kontrole, patrili najmä: štúdium – porov-  
v súlade so zákonom o NKÚ SR a štandardmi, ktoré vy- nanie všeobecne záväzných predpisov a interných no-  
chádzajú zo základných princípov kontroly v rámci medzi- riem; preverenie dokumentov a dokladov; analýza; rozho-  
národných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií. vor so zamestnancami a iné.  
Kontrola bola vykonaná v čase od 7. decembra 2016 do  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
3.1  
POSTAVENIE NS SR, KNS SR A SÚDNEJ RADY SR  
NS SR sa stal samostatnou rozpočtovou kapitolou rozpočtová organizácia KNS SR. Činnosť NS SR upravuje  
s účinnosťou od 1. januára 2001, a to novelou zákona zákon o súdoch; činnosť Súdnej rady SR upravuje zákon  
o rozpočtových pravidlách, na základe ktorej, ako ústred- o súdnej rade. Právomoci Súdnej rady SR vymedzuje  
ný orgán a správca rozpočtovej kapitoly, najmä vypracúval Ústava SR v čl. 141a a zákon o súdnej rade. NS SR ako  
návrh rozpočtu a návrh záverečného účtu rozpočtovej súd dovolací a odvolací má celoštátnu pôsobnosť.  
kapitoly. Na rozpočet kapitoly NS SR bola napojená jej  
3.2  
ROZPOČET NS SR V ROKOCH 2009 A 2010 SO ZRETEĽOM NA ČERPANIE FINANČNÝCH  
PROSTRIEDKOV V KATEGÓRII ODMENY  
Rozpočtová organizácia NS SR hospodárila v roku 2009  
so schváleným rozpočtom v sume 7,1 mil. €, upravený  
rozpočet predstavoval hodnotu 7,6 mil. €, t. j. nárast  
o takmer 500 tis. €. Skutočné čerpanie výdavkov bolo  
v rovnakej výške ako suma upraveného rozpočtu. Schvá-  
lený rozpočet na položke 614 – odmeny, predstavoval  
sumu 14 tis. €. V priebehu roka bol upravený výlučne  
vlastnými rozpočtovými opatreniami, kde konečné sku-  
točné čerpanie bolo vo výške viac ako 1,1 mil. €.  
Prehľad čerpania výdavkov rozpočtovej organizácie NS SR za rok 2009 v kategórii 610 – mzdy, platy a služobné príjmy  
a OOV (tabuľka č.1):  
Schválený roz-  
počet (v €)  
4 891 124  
Upravený roz-  
počet (v €)  
5 343 307  
Čerpanie za rok  
2009 (v €)  
Čerpanie za rok  
2008 (v €)  
Kategória  
610-mzdy  
5 343 288  
4 810 129  
Z toho  
611 - tarif. plat  
612 - príplatky  
614 - odmeny  
615 - OOV  
616 - dopl.  
3 294 099  
920 268  
14 572  
110 602  
551 583  
2 947 588  
672 295  
1 138 899  
106 372  
478 153  
2 947 583  
672 289  
1 138 898  
106 370  
478 147  
2 733 185  
714 223  
785 113  
102 815  
474 794  
Zdroj: NS SR  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
V roku 2009 boli na odmeny pre sudcov NS SR použité  
výdavkov bolo vo výške 8,7 mil. €. Uvedené zvýšenie bolo  
najmä z dôvodu valorizácie platov sudcov, zvýšenia počtu  
zamestnancov a rekonštrukcie budovy. Rozpočet na  
položke 614 – odmeny, bol v roku 2010 schválený v sume  
10 tis. €. V priebehu roka bol vlastnými rozpočtovými  
opatreniami upravený na sumu takmer 1,2 mil. €, čomu  
zodpovedalo aj skutočné čerpanie finančných prostried-  
kov v danej oblasti.  
finančné prostriedky v celkovej sume 850 tis. €, t. j. 75 %  
z celkovej čerpanej sumy, pre zamestnancov v štátnej  
službe v sume 240 tis. €, t. j. 22 %, pre zamestancov vo  
verejnom záujme v sume 38 tis. €, t. j. 3 %. Schválený  
rozpočet výdavkov rozpočtovej organizácie NS SR v roku  
2010 bol v sume 8,2 mil. €. V priebehu roka bol rozpočet  
navýšený o sumu takmer 500 tis. €. Skutočné čerpanie  
Prehľad čerpania výdavkov rozpočtovej organizácie NS SR za rok 2010 v kategórii 610 – mzdy, platy a služobné príjmy  
a OOV (tabuľka č. 2):  
Schválený roz-  
počet (v €)  
Upravený rozpo- Čerpanie za rok  
čet (v €) 2010 (v €)  
5 709 082 5 709 082  
Čerpanie za rok  
2009 (v €)  
Kategória  
610 - mzdy  
5 652 281  
5 343 288  
Z toho  
611 - tarif. plat  
612 - príplatky  
614 - odmeny  
615 - OOV  
616 - dopl.  
4 219 509  
757 885  
9 859  
121 021  
544 007  
3 314 021  
618 756  
1 163 186  
116 091  
497 021  
3 314 021  
618 756  
1 163 186  
116 091  
497 021  
2 947 583  
672 289  
1 138 898  
106 370  
478 147  
Zdroj: NS SR  
Uvedená suma odmien bola v priebehu roka rozdelená na  
odmeny pre sudcov NS SR v celkovej výške takmer 850  
tis. €, t. j. 73 % z celkovej sumy, pre zamestnancov  
v štátnej službe v sume takmer 300 tis. €, t. j. 24 % a pre  
zamestnancov vo verejnom záujme v sume 40 tis. €, t. j.  
3 %.  
Kontrolóri NKÚ SR sa zaoberali aj vývojom čerpania vý-  
davkov kapitoly NS SR v oblasti odmien v rokoch 2007 až  
2016. Z uvedenej tabuľky a grafického vyjadrenia vyplýva,  
že aj za roky mimo kontrolovaného obdobia boli vypláca-  
né vysoké odmeny zo ŠR SR, z ktorých cca 70 – 75 %  
tvorili odmeny sudcov NS SR.  
Vývoj čerpania výdavkov kapitoly na položke 614 – odmeny, za obdobie rokov 2007 až 2016 všetkých zamestnancov  
NS SR (tabuľka č. 3):  
% čer. upr.  
Schválený  
rozpočet (v €)  
Upravený  
rozpočet (v €)  
Čerpanie  
(v €)  
Rok  
rozpočtu  
k schv. rozp.  
4 732,60  
2007 (Sk) *  
600 000,00  
28 395 457,00  
28 395 457,00  
(EUR)  
19 916,00  
522 000,00  
17 327,23  
942 556,50  
24 094 312,00  
799 784,64  
942 556,50  
24 094 312,00  
799 784,64  
2008 (Sk) *  
4 615,77  
(EUR)  
2009 (EUR)  
2010 (EUR)  
2011 (EUR)  
2012 (EUR)  
2013 (EUR)  
2014 (EUR)  
2015 (EUR)  
2016 (EUR)  
20 431,00  
11 859,00  
18 800,00  
0,00  
1 140 908,00  
1 245 986,20  
233 126,00  
118 681,00  
369 255,00  
337 144,00  
631 265,00  
727 444,80  
1 140 898,26  
1 245 986,18  
233 124,70  
118 681,00  
369 254,50  
337 143,77  
631 264,18  
727 444,80  
5 584,20  
10 506,67  
1 240,03  
-
-
-
-
-
0,00  
0,00  
0,00  
0,00  
Zdroj: údaje NKÚ SR z RIS-u  
*na prepočet Sk na Eur bol použitý koeficient 30,126  
| 7  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Grafické znázornenie čerpania výdavkov kapitoly na položke 614 – odmeny, za obdobie rokov 2007 až 2016 všetkých  
zamestnancov NS SR (graf č. 1):  
1400000  
1200000  
1000000  
800000  
Schválený rozpočet  
600000  
Upravený rozpočet  
Čerpanie  
400000  
200000  
0
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016  
Rok  
Zdroj: NS SR  
Najvyššie výdavky kapitoly na odmeny boli v rokoch  
2009 a 2010. Vzhľadom na výšku čerpania finančných  
prostriedkov na vyplatenie odmien je zrejmé, že kontrolo-  
vaný subjekt mal v rokoch 2009 a 2010 prebytok mzdo-  
vých prostriedkov, z dôvodu nenapĺňania stavu zamest-  
nancov, dlhodobých PN, materských dovoleniek a pod.  
V rokoch 2011 až 2015 boli odmeny novelou zákona  
o sudcoch zrušené. V tomto období boli odmeny vypláca-  
né zamestnancom v štátnej službe a vo verejnom záujme.  
Do zákona o sudcoch sa odmeny sudcom opätovne vrátili  
novelou zákona účinnou od 1. januára 2016. V roku 2016  
boli sudcom NS SR vyplatené odmeny vo výške funkčné-  
ho platu, čo predstavovalo spolu sumu takmer 300 tis. €.  
3.3  
ODMENY SUDCOV V ROKOCH 2009 A 2010  
S účinnosťou od 1. januára 2009 sa zmenilo odmeňo-  
vanie sudcov novelou zákona o súdoch, ktorý noveli-  
zoval zákon o sudcoch, a ktorý v predmet-  
nom ustanovení riešil odmenu mimoriadne veľkoryso  
a to bez akéhokoľvek obmedzenia jej výšky.  
V zákone o sudcoch existoval len jediný zákonný dôvod,  
kedy musel predseda súdu sudcovskej rade odôvodniť  
odmenu, a to výlučne v prípade nevyhovenia návrhu na  
priznanie odmeny a v tejto podobe je účinný aj dnes.  
Podklady na priznávanie odmien nespĺňali všetky náleži-  
tosti v zmysle prijatých kritérií Sudcovskou radou NS SR,  
a teda mali byť sudcovskou radou vrátené na doplnenie.  
V uzneseniach sudcovskej rady bolo konštatované, že  
odmeny budú vyplatené vo výške, ktorú umožňuje vyčer-  
panie fondu mzdových prostriedkov sudcov. Uvedená  
formulácia uznesenia, týkajúca sa navrhnutej výšky od-  
mien, bola neobvyklá z toho dôvodu, že ponechávala  
určenie konkrétnej výšky odmeny výlučne na rozhodnutí  
predsedovi súdu, čím mu umožnila subjektívne hodnote-  
nie pri určení výšky odmeny.  
V kontrolovanom období rokov 2009 a 2010 bola odmena  
v zmysle platných právnych predpisov súčasťou platu  
sudcu.  
Sudcovská rada navrhovala podľa zákona o sudcoch  
odmeny sudcom (pri dosiahnutí veku 50 rokov, za mimo-  
riadne výsledky a za splnenie osobitne významnej úlohy),  
o priznaní ktorých rozhodoval predseda súdu alebo mohol  
rozhodnúť sám aj bez návrhu sudcovskej rady, avšak po  
predchádzajúcom prerokovaní v sudcovskej rade.  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Nasledujúca tabuľka (tabuľka č. 4) a grafické znázornenie (graf č. 2) vyjadrujú pomer medzi celkovým počtom ukonče-  
ných vecí a celkovou výškou vyplatenej odmeny v roku 2010 u vybraných sudcov pôsobiacich v trestnoprávnom kolé-  
giu:  
Sudcovia trestnoprávneho kolégia Počet ukončených vecí v roku 2010 Priznaná odmena (v €)  
Sudca 1  
Sudca 2  
Sudca 3  
Sudca 4  
Sudca 5  
Sudca 6  
Sudca 7  
Sudca 8  
Sudca 9  
Sudca 10  
Sudca 11  
Sudca 12  
Sudca 13  
Sudca 14  
Sudca 15  
Sudca 16  
Sudca 17  
Sudca 18  
Sudca 19  
45  
55  
0
7500  
0
62  
63  
3000  
8500  
8000  
6500  
6000  
7000  
12000  
13000  
9000  
300  
68  
80  
80  
88  
104  
111  
112  
114  
141  
159  
161  
167  
168  
203  
231  
300  
300  
9500  
5000  
11000  
9500  
Zdroj: NS SR  
Graf č. 2:  
Zdroj: NS SR  
| 9  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Pri odmeňovaní sudcov pôsobiacich v štyroch kolé-  
Niektorým sudcom NS SR v rokoch 2009 a 2010 neboli  
priznané odmeny vôbec, a to z dôvodu ich disciplinárneho  
stíhania.  
giách (správne, obchodnoprávne, občianskoprávne  
a trestnoprávne) v rokoch 2009 a 2010 boli odmeny vyp-  
latené v mimoriadne širokom rozpätí s niekoľkotisícovými  
rozdielmi, a to od 50 do 30 000 eur, čím predseda súdu  
nerešpektoval zásadu rovnakého zaobchádzania, ako  
aj právo sudcu nebyť diskriminovaný.  
Okrem toho najvyššia odmena v sume 30 000 eur bola  
vyplatená dvom sudcom po dvoch mesiacoch od  
vzniku funkcie sudcu.  
3.4  
ODMENY PREDSEDU NS SR V ROKOCH 2009 A 2010  
V rokoch 2009 a 2010 boli predsedovi súdu vyplatené  
odmeny v celkovej sume 113 tis. €, z toho v roku 2009  
v sume 40 tis. € a v roku 2010 v sume 73 tis. €. Odmeny  
v roku 2009 boli vyplatené z dvoch zdrojov, a to v sume  
20 tis. € na základe uznesenia sudcovskej rady a 20 tis. €  
na základe priznania ministerky spravodlivosti za mimo-  
riadne výsledky dosiahnuté pri riadnom a včasnom plnení  
povinností orgánu riadenia a správy súdov. V roku 2010  
boli ministerkou spravodlivosti priznané odmeny predse-  
dovi súdu dvakrát, a to v mesiaci máj v sume 33 tis. €  
a v mesiaci júl v sume 40 tis. €. Vo všetkých prípadoch  
boli odmeny vyplatené z rozpočtu NS SR.  
Odmeny priznané ministerkou spravodlivosti SR predsedovi NS SR v rokoch 2009 a 2010 (tabuľka č. 5)  
Rok 2009  
(v euro)  
Rok 2010  
(v euro)  
Spolu  
(v euro)  
Predseda NS SR  
20 000  
73 000  
93 000  
Zdroj: NS SR  
Navrhnuté odmeny neboli ani v týchto prípadoch zdô-  
vodnené, čím nie je zrejmé, za aké mimoriadne výsledky  
dosiahnuté pri riadnom a včasnom plnení povinností or-  
gánu riadenia a správy súdov ich predseda súdu dostal.  
Kontrolná skupina NKÚ SR má za to, že predseda NS SR  
musel mať také výsledky v súvislosti s výkonom funkcie  
predsedu súdu, ktoré možno považovať za mimoriadne.  
Nepostačujú tak „štandardné“ výsledky v súvislosti  
s riadnym plnením povinností s výkonom funkcie predse-  
du súdu, ale takéto výsledky musia byť mimoriadne, teda  
najmä kvalitatívne vyššie, ako „štandardné“ alebo „prie-  
merné“. V tejto súvislosti vyvstáva otázka, či vzhľa-  
dom na krátky časový úsek medzi jednotlivými roz-  
hodnutiami (december 2009, máj 2010 a júl 2010) vô-  
bec môžu byť výsledky opakovane mimoriadne.  
O zákonnosti, resp. nezákonnosti vyplatenia odmien  
predsedovi NS SR v rokoch 2009 a 2010 môže  
v konečnom dôsledku rozhodnúť právoplatným  
rozhodnutím iba príslušný súd.  
3.5  
ODMENY OSTATNÝCH ZAMESTNANCOV NS SR V ROKOCH 2009 A 2010  
Kontrolná skupina preverila okrem vyplatených odmien v kontrolovanom subjekte ani 12 mesiacov boli vyplatené  
sudcom aj vyplácanie odmien ostatným zamestnancom, na odmeny v sume 94 tis. €, t. j. v priemere takmer 6 tis. €  
ktorých sa vzťahoval zákon o štátnej službe, resp. zákon o na jedného.  
výkone práce vo verejnom záujme. Kontrolou bolo zistené,  
že niektorým zamestnancom boli vyplatené mimoriadne  
odmeny krátko po vzniku pracovného pomeru v nadštan-  
dardnej výške oproti ostatným zamestnancom. Spolu pre  
šestnástich zamestnancov, ktorí neodpracovali  
Predložené doklady o výške vyplatených odmien za roky  
2009 a 2010 zamestnancom v štátnej službe neobsahovali  
písomné odôvodnenie a kontrolovaný subjekt ich nevedel  
predložiť ani na žiadosť kontrolnej skupiny, čím si nesplnil  
svoju povinnosť v zmysle zákona o štátnej službe.  
| 10  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PODSTATNÉ ZISTENIE  
Na základe vykonanej kontroly dospel NKÚ SR k záveru, že pri vyplácaní odmien predsedovi NS SR, sudcom a štátnym  
zamestnancom v rokoch 2009 až 2010 bolo identifikované riziko nehospodárneho a neefektívneho, a zároveň netranspa-  
retného až diskriminačného nakladania s rozpočtovými prostriedkami NS SR  
.
ODPORÚČANIA  
NKÚ SR odporučil:  
1. Aby ustanovenie § 78a zákona o sudcoch bolo v ods. 3 doplnené, rozšírené o dôvod, kedy bude predseda NS SR  
povinný odôvodniť návrh na priznanie odmien, a to pri ich podstatnom zvýšení alebo znížení, ak by menil navrho-  
vanú výšku odmien sudcom sudcovskou radou, a to aj napriek tomu, že výraz „podstatné“ nie je právne uchopiteľ-  
ný. V opačnom prípade sa z návrhu predloženého sudcovskou radou (s odporúčanou výškou odmien) stane pre  
štatutára len formálny dokument.  
2. Z dôvodu vzniku novej rozpočtovej kapitoly KNS SR došlo k zmene organizačnej štruktúry, k zmene postavenia NS  
SR a k posilneniu pôsobnosti KNS SR v oblasti správy súdu. NS SR sa týmto stal iba zborom sudcov bez právnej  
subjektivity. Naopak, právnu subjektivitu nadobudla KNS SR s rozsiahlou kompetenciou v zmysle zákona  
o súdoch. NKÚ SR na základe uvedeného preto navrhuje iniciovať zo strany NS SR vytvorenie vlastného zákona,  
obdobne ako je to riešené v prípade Ústavného súdu SR.  
3. Na základe výsledkov kontroly a rovnako na základe vlastného poznania kontrolovaného subjektu, NKÚ SR odpo-  
rúča štatutárnemu zástupcovi NS SR zvážiť možnosť obrátiť sa s uvedeným problémom na orgány činné  
v trestnom konaní.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Výsledkom kontroly bol protokol o výsledku kontroly, s ktorým bol kontrolovaný subjekt oboznámený, pričom mu bolo  
umožnené vzniesť prípadné námietky proti pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení. Po preskúmaní  
vznesených námietok nebola potvrdená ich opodstatnenosť.  
5
TÍM KONTROLÓROV  
Kontrola bola vykonaná štyrmi kontrolórmi, ktorí majú dlhoročné skúsenosti v oblasti kontroly čerpania finančných pro-  
striedkov a nakladania s majetkom štátu.  
ZÁVER  
Kontrolou boli naplnené ciele kontroly. Kontrolná skupi-  
na preverila dodržiavanie všeobecne záväzných práv-  
nych predpisov pri hospodárení s finančnými prostried-  
kami NS SR.  
Kontrola poukázala na systémové nedostatky v oblasti  
odmeňovania sudcov a zamestnancov NS SR  
a odporučila kontrolovanému subjektu prijať opatrenia  
na ich odstránenie.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
(+421 2 501 14 451 * info@nku.gov.sk  
| 11