2017  
Záverečná správa  
Podpora cestovného ruchu na Slovensku  
z finančných prostriedkov Európskej únie  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Podpora cestovného ruchu na Slovensku  
z finančných prostriedkov Európskej únie  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCI KONTROLNEJ AKCIE  
Ing. Peter Ružič  
Bratislava, september 2017  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRˇATENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
CR  
VÝZNAM  
Cestovný ruch  
EÚ  
Európska únia  
ES  
Európske spoločenstvo  
EŠIF  
Európske štrukturálne a investičné fondy  
EURO (kód platidla vytvorený podľa normy ISO 4217)  
Informačno-technologický monitorovací systém  
Konkurencieschopnosť a hospodársky rast  
Kontrola na mieste  
euro  
ITMS  
KaHR  
KnM  
KP/PP  
MDaV SR  
MH SR  
Konečný prijímateľ/Prijímateľ pomoci  
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky  
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky  
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej repub-  
liky  
MPaRV SR  
MRK  
Marginalizované rómske komunity  
Monitorovacia správa  
MS  
NFP  
Nenávratný finančný príspevok  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Národná rada Slovenskej republiky  
Operačný program  
NKÚ SR  
NR SR  
OP  
PPA  
Pôdohospodárska platobná agentúra  
Program rozvoja vidieka  
PRV  
RO  
Riadiaci orgán  
SACR  
SIEA  
SORO  
SR  
Slovenská agentúra pre cestovný ruch  
Slovenská inovačná a energetická agentúra  
Sprostredkovateľský orgán pod riadiacim orgánom  
Slovenská republika  
Stratégia  
TIK  
Stratégia pre cestovný ruch do roku 2013  
Turistická informačná kancelária  
Verejné obstarávanie  
VO  
VZP  
Všeobecné zmluvné podmienky  
Zmluva o nenávratnom finančnom príspevku  
Žiadosť o nenávratný finančný príspevok  
Žiadosť o platbu  
Zmluva o NFP  
ŽoNFP  
ŽoP  
| 4  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Rastúci vývoj CR na Slovensku potvrdzuje aj jeho vývoj v  
ostatných rokoch. Nárast príjmov za sledované dvanásť-  
ročné obdobie je takmer dvojnásobný (zvýšenie príjmov z  
aktívneho zahraničného CR na Slovensku od roku 2005  
do roku 2016 o 1 237,1 mil. eur, t. j. o 99,3 %).  
schopnosť a hospodársky rast. Finančné prostriedky boli  
poskytnuté na zvýšenie kvality ponuky cestovného ruchu  
a zvyšovanie atraktívnosti regiónov.  
Investície do cestovného ruchu smerujú do zvyšovania  
technickej úrovne ubytovacích a stravovacích zariadení  
(infraštruktúry zariadení CR); táto aktivita však pozitívne  
ovplyvňuje aj mnoho ďalších odvetví a sektorov, ako sú  
predovšetkým doprava, obchod, stavebníctvo, bankovníc-  
tvo, telekomunikácie či kultúra, čo umožňuje vytvárať  
nové pracovné miesta a umožňuje akumuláciu kapitálu a  
finančných zdrojov na rozvoj aj v hospodársky slabších  
regiónoch.  
Za obdobie rokov 2005 až 2016, okrem rokov 2009 a  
2014, príjmy z CR medziročne rástli. V roku 2016 dosia-  
hol CR na Slovensku najvyššie príjmy za posledných 12  
rokov. Saldo zahraničného CR malo do roku 2014 klesa-  
júcu tendenciu, od roku 2015 vzrástlo saldo CR o 114 %,  
v roku 2016 o ďalších 68 %. V roku 2016 dosiahlo saldo  
najvyššiu hodnotu od roku 2005, a to 460,3 mil. €.  
Slovensko má predpoklady na rozvoj všetkých ťažisko-  
vých foriem CR, ktorými sú letná turistika a pobyty pri  
vode, kúpeľný a zdravotný cestovný ruch, zimný cestovný  
ruch a zimné športy, mestský a kultúrno-poznávací ces-  
tovný ruch, či vidiecky cestovný ruch a agroturistika.  
NKÚ SR vykonal kontrolu v Slovenskej inovačnej a ener-  
getickej agentúre (OP KaHR) a v Pôdohospodárskej pla-  
tobnej agentúre (PRV 2007 – 2013). Na tejto úrovni sa  
testovali postupy agentúr pri kľúčových procesoch, ktoré  
by mali zabezpečiť, aby vyčlenené prostriedky boli účinne  
čerpané na ciele, ktoré boli definované v žiadosti o NFP.  
Tými procesmi boli: monitorovanie, výkon kontroly na  
mieste a dohľad nad udržateľnosťou projektov po ukon-  
čení realizácie projektu.  
Kontrolná akcia NKÚ SR preverovala účinnosť a efektív-  
nosť finančných prostriedkov vynaložených na podporu  
cestovného ruchu v rámci Programu rozvoja vidieka SR  
2007 – 2013 a Operačného programu Konkurencie-  
Kontrolami v 37 kontrolovaných subjektoch NKÚ SR preveril, či boli vybudované zariadenia cestovného ruchu v  
kvalite stanovenej v žiadosti o nenávratný finančný príspevok. Napriek tomu, že žiadatelia pri predkladaní žiadostí o  
NPF deklarovali zámer prispievať ku komplexnosti (svojej, ako aj miesta pôsobenia – destinácie), po ukončení  
projektov sa tento úmysel ukázal ako nereálny, príspevok na komplexnosť bol nízky.  
Špecifikom produktu CR je, že ho možno vytvárať len  
pomocou spolupráce (s rôznymi aktérmi v rozvoji CR),  
ktorá bola zohľadnená pri meraní prínosu prijímateľa ku  
komplexnosti, ale aj k inovatívnosti.  
Ako nástroj rozvoja CR bola hodnotená aj kvalita doprav-  
nej infraštruktúry. Napriek tomu, že väčšina opýtaných  
nezaznamenala za 10 rokov zmenu v kvalite dopravnej  
infraštruktúry, paradoxne, nepredstavuje pre nich bariéru  
v činnosti. Podpora dopravnej infraštruktúry je určite prie-  
storom na zlepšenie a cielené umiestňovanie investícií,  
hlavne do regiónov významných pre cestovný ruch.  
Vyhodnotením dotazníkového prieskumu (oslovených  
bolo 219 prijímateľov) bolo zistené, že až 42 % subjektov  
z celkového počtu oslovených žiadateľov má veľmi nízku  
mieru inovatívnosti a zároveň nerozvíja žiadnu formu  
skúmanej spolupráce. Navyše, 2/3 týchto subjektov tvoria  
poskytovatelia ubytovacích a stravovacích služieb, ktorí  
majú na tento typ spolupráce veľmi dobré predpokla-  
dy.  
NFP je prideľovaný s jednoznačným zámerom – zvýšiť  
konkurencieschopnosť prijímateľa, ako aj kraja, v ktorom  
pôsobí. Očakáva sa, aby vytvoril stabilné pracovné mies-  
ta, aby aktivity financované z fondov udržiaval a zveľaďo-  
val. Preto je veľmi podstatné, aby boli vyberaní prijímate-  
lia, ktorí sú konkurencieschopní, nie sú ohrození fi-  
nančnou nestabilitou, dokážu prefinancovať investí-  
ciu a zhodnocovať vložený kapitál.  
V oblasti marketingu a tvorby produktu jednoznačne ob-  
stáli obce, s ktorých spoluprácou je spokojných 53 %  
zariadení. Pozitívne hodnotenie obce môže súvisieť s  
rozvojom oblastných organizácií cestovného ruchu, v  
ktorých pri rozvoji cestovného ruchu plnia obce významnú  
úlohu. Svoje miesto určite zastanú aj TIK. Spoluprácu s  
nimi deklarovalo 41 % prijímateľov. Veľká rezerva je  
však pri spolupráci s VÚC. Zo strany prijímateľov bola  
úroveň spolupráce hodnotená ako nízka.  
Podporení prijímatelia v oblasti cestovného ruchu boli  
porovnaní s výsledkami odvetvia. Z analýzy vyplynuli  
rozdielne trendy vo vývoji. Negatívne sa prejavilo využí-  
vanie majetku, ktorý pri daných investíciách nepreja-  
vuje primeranú efektívnosť, zhoršilo sa splácanie  
záväzkov a inkaso pohľadávok, pričom trend v odvet-  
| 5  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ví je opačný. Analýzou dostupných údajov podporených  
Na základe údajov zozbieraných počas kontrolnej akcie,  
NKÚ SR odporučil, aby v procese výberu žiadateľov boli  
vyšpecifikované hodnoty pre dosahovanie finančných  
výsledkov (dostatočná likvidita zaručujúca platobnú  
schopnosť, primeranú úverovú zadlženosť, rentabilitu  
aktív, stabilitu a bezkrízový stav). Taktiež boli definova-  
né ukazovatele dosahu, ktoré je nevyhnutné brať do úva-  
hy pri segmente cestovného ruchu.  
subjektov bola zistená skutočnosť, že subjekty medzi  
rokmi 2009 až2015 vo všeobecnosti znížili svoj kladný  
výsledok hospodárenia, t. j. dosiahli stratu, resp. svoju  
stratu prehĺbili.  
Pri výkone kontroly boli využité dotazníky, finančné údaje  
a informácie, ktoré boli vyhodnotené v spolupráci s Eko-  
nomickou fakultou UMB v Banskej Bystrici Katedrou  
cestovného ruchu a spoločného stravovania, Katedrou  
ekonomiky a manažmentu podniku a Katedrou kvantita-  
tívnych metód a informačných systémov.1)  
Závery kontrolnej akcie definujú slabé a silné stránky  
prijímateľov pomoci, ako aj procesu ako takého.  
1) Spracovanie vybraných údajov sa realizovalo v rámci spolu-  
práce Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici a Najvyššieho  
kontrolného úradu SR.  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE  
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť, či boli účinne a  
efektívne vynakladané prostriedky Programu rozvoja  
vidieka SR 2007 až 2013 a Operačného programu Konku-  
rencieschopnosť a hospodársky rast z pohľadu naplnenia  
stanovených cieľov v projektoch cestovného ruchu.  
Predmet kontroly:  
skontrolovať uplatnenie finančných prostriedkov z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka  
a zo štrukturálnych fondov programového obdobia 2007 – 2013, ktoré boli použité na rozvoj cestovného ruchu  
v SR (prostredníctvom jednotlivých projektov)  
skontrolovať Operačný program Konkurencieschopnosť a hospodársky rast a Program rozvoja vidieka SR, pro-  
stredníctvom ktorých sú projekty cestovného ruchu financované  
vyhodnotiť funkčnosť zrealizovaných projektov (financovanie, monitorovanie projektov, udržateľnosť).  
2
MEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom č. 39/1993  
Z. z. o NKÚ SR v znení neskorších predpisov a so štan-  
dardmi, ktoré vychádzajú zo základných princípov kontro-  
ly v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kon-  
trolných inštitúcií ISSAI 100 – 999, v rozsahu definova-  
nom v predmete kontroly.  
zo spracovania dát z primárnych zdrojov (dotazníky)  
zo spracovania sekundárnych zdrojov informácií  
(dáta s dostupných registrov a informačných systé-  
mov; pozri prílohu č. 3 tejto správy).  
Projekty boli vybrané na základe analýzy rizík a podľa  
stanovených kritérií: stav čerpania prostriedkov, predmet  
projektu, lokalizácia sídla a celkové oprávnené výdavky.  
Závery kontrolnej akcie vychádzali:  
z kontroly dvoch implementačných agentúr SIEA  
(SORO OP KaHR) a PPA (platobná agentúra PRV)  
z kontroly v 37 kontrolovaných subjektoch (prehľad  
projektov je uvedený v Prílohe č. 1)  
Kontrolovaným obdobím bolo obdobie rokov 2007 – 2016,  
v závislosti od začiatku implementácie jednotlivých projek-  
tov.  
2.1  
ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA  
PRV 2007 2013  
Počas kontroly PRV 2007 – 2013 bolo skontrolovaných  
sedem prijímateľov pomoci z celkového počtu 402 prijí-  
mateľov z Opatrení 3.1 a 3.2 Prioritnej osi 3 PRV, čo  
predstavuje 1,74 % projektov zameraných na rozvoj CR.  
interných noriem; preverenie dokumentov a dokladov,  
zmlúv a relevantnej dokumentácie; analýza, dedukcia,  
pozorovanie, dotazník, rozhovor so zamestnancami a iné.  
Analýza údajov vychádzala:  
Celková suma skontrolovaných finančných prostriedkov  
bola 4 593 933,38 eur, čo predstavuje 5,28 % z celkového  
objemu finančných prostriedkov alokovaných na relevant-  
né projekty opatrenia 3.1 a 3.2.  
z primárnych údajov, ktoré boli získané metódou opy-  
tovania pomocou dotazníka od prijímateľov pomoci  
OP KaHR, opatrenia 3.1.  
zo sekundárnych zdrojov, z údajov, ktoré boli dostup-  
né: štatistické údaje (Štatistický úrad SR), finančné  
informácie o prijímateľoch pomoci z registra účtov-  
ných závierok2) a iných databáz, informácie o prijíma-  
teľoch NFP – ITMS a iné.  
OP KaHR 2007 2013  
V rámci OP KaHR 2007 – 2013 bolo skontrolovaných 25  
prijímateľov, čo predstavuje 11,40 % z celkového počtu  
219 prijímateľov. Celková suma skontrolovaných finanč-  
ných prostriedkov bola 49 978 558,93 eur, čo predstavuje  
28,94 % z celkového objemu 172 689 271,20 eur finanč-  
ných prostriedkov určených na opatrenie 3.1.  
Dotazníkovým prieskumom bolo oslovených všetkých 219  
prijímateľov (základný súbor), ktorým bolo financovaných  
spolu 257 investičných projektov. Niektoré subjekty boli  
K metódam a technikám, ktoré boli uplatnené pri kontrole,  
patrili najmä: štúdium všeobecne záväzných predpisov a  
2) www.registeructovnychzavierok.sk informačný systém  
verejnej správy, centrálne miesto ukladania účtovných závierok,  
ktorého správcom je MF SR  
| 7  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
prijímateľmi v rámci viacerých projektov, pričom išlo o  
Zozbierané údaje z dotazníkového prieskumu boli určené  
na posúdenie prínosu prostriedkov z EU ku kvalitatívnym  
aspektom rozvoja CR, ktoré nemožno vyhodnotiť na zá-  
klade inak dostupných údajov.  
jedno viackrát podporené zariadenie CR. NKÚ SR dostal  
vyplnené dotazníky od 112 prijímateľov (návratnosť 51-  
percdentná).  
Obmedzenia  
Pri vyhodnotení dotazníka (spôsob vyhodnotenia dát je  
uvedený v Prílohe č. 2) bola použitá metóda deskriptívnej  
štatistiky, pri vybraných otázkach bola aplikovaná infe-  
renčná štatistika (testy, intervaly spoľahlivosti  
s možnosťou zovšeobecňovania výsledkov).  
Dostupnosť dát o prijímateľoch z PRV bola obmedzená z  
dôvodu právnej formy väčšiny prijímateľov. Samostatne  
hospodáriaci roľník a živnostník nemajú povinnosť zverej-  
ňovať účtovnú závierku.  
3
VÝKON KONTROLY  
Kontrolná akcia bola navrhnutá tak, aby vedela závermi odpovedať na dve hlavné otázky.  
1. Bolo strategické plánovanie orgánov verejnej správy vo vzťahu k CR účinné?  
2. Boli investície do CR na úrovni projektov účinné?  
Základný legislatívny rámec cestovného ruchu na Sloven-  
sku je daný Zákonom č. 91/2010 Z. z. o podpore ces-  
tovného ruchu, ktorý upravuje práva a povinnosti fyzic-  
kých a právnických osôb pôsobiacich v CR, tvorbu kon-  
cepčných dokumentov, financovanie rozvoja CR a podpo-  
ru CR. Medzi dôvody prijatia tohto zákona patrilo vytvore-  
nie organizačných štruktúr v cieľových miestach CR,  
vytvorenie systému financovania CR a motivácia subjek-  
tov k vzájomnej spolupráci.  
Ukazovatele projektu a dodržiavanie cieľov stanovených  
pre operačný program  
Počas kontroly bolo analyzované dodržiavanie cieľov  
najmä u prijímateľov OP KaHR.  
Analýza vychádzala zo zamerania cieľov podpory, ktorými  
sú:  
1. rast výkonnosti a konkurencieschopnosti cestov-  
ného ruchu,  
2. prednostne financovať budovanie komplexných  
služieb cestovného ruchu s celoročným využi-  
tím, spojených s predajom miestnych služieb,  
prostredníctvom nových služieb s vyššou prida-  
nou hodnotou (využitie minerálnych a geotermál-  
nych prameňov, prírodných a kultúrnych atraktivít  
Slovenska pre rozvoj letnej a zimnej turistiky) s  
komplexnými službami pre zákazníka,  
Plnenie úloh v rozvoji CR, podľa tohto zákona, zabezpe-  
čujú: Ministerstvo dopravy a výstavby SR, VÚC, obce,  
krajské organizácie CR, oblastné organizácie CR,  
turistické informačné centrá. Kontrolované projekty OP  
KaHR boli zamerané na rast konkurencieschopnosti ces-  
tovného ruchu v oblasti poskytovaných služieb, na zvýše-  
nie kvality ponuky cestovného ruchu a vytváranie nových  
atraktivít.  
3. realizovanie podpory v spojení s predajom slo-  
venských výrobkov (napr. sklo, porcelán, výšivky,  
ochutnávky vín, prezentácie ľudových umeleckých  
remesiel spojených s predajom, atď.), aby sa zabez-  
pečila inovatívnosť, trvalá udržateľnosť a podporila  
sa zamestnanosť v regiónoch.  
Projekty kontrolované NKÚ SR, ktoré boli financované z  
Programu rozvoja vidieka SR 2007 2013, boli podporo-  
vané v rámci dvoch opatrení zameraných na diverzifikáciu  
smerom k nepoľnohospodárskym činnostiam a činností v  
oblasti vidieckeho cestovného ruchu.  
NKÚ SR pri hodnotení strategického plánovania bral do  
úvahy dva nosné dokumenty – Stratégiu rozvoja CR SR  
do roku 2013 (platná v čase prideľovania prostriedkov) a  
Regionalizáciu cestovného ruchu v Slovenskej repub-  
like (2005). Druhý spomínaný dokument je podporný,  
legislatívne nezáväzný. Význam tohto dokumentu spočíva  
v tom, že navrhuje regióny Slovenska, vychádzajúc z ich  
prirodzených predpokladov pre rozvoj cestovného ruchu.  
Zohľadňuje komplexný predpoklad rozvoja, čo bol aj je-  
den z cieľov kontrolovaných operačných programov.  
Na úrovni projektov a prijímateľov preveril najmä:  
1. dopravnú dostupnosť k podporeným projektom,  
2. vhodnosť formy CR v zmysle regionalizácie,  
3. reálnu komplexnosť, inovatívnosť podporených  
zariadení a spoluprácu,  
4. vyhodnotenie dosahu investícií na konkurencies-  
chopnosť podporených podnikov.  
Aby bol potvrdený účinok financovaných opatrení, NKÚ  
SR zvolil pri výkone kontroly dva prístupy, ktoré sa navzá-  
jom dopĺňali. Preverenie „zhora“ – úroveň štátnych orgá-  
nov; úroveň „zdola“ – preverenie stavu na mieste.  
Úrad preveril väzbu výziev na nenávratné finančné prí-  
spevky so strategickými dokumentmi CR.  
| 8  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3.1  
ÚČINNOSŤ FINANČNÝCH OPATRENÍ CR  
Príspevky v rámci PRV zohľadňovali všetky úlohy vyplý-  
vajúce zo Stratégie, ba ani regionalizáciu cestovného  
ruchu. Tento stav vyplýva hlavne z osobitostí vidieckeho  
turizmu a agroturizmu. Subjekty podnikajúce v poľnohos-  
podárstve sú umiestňované na dopravne horšie dostup-  
ných miestach. PPA bola pri výbere vhodných projektov  
obmedzená podmienkou, že žiadateľ musí podnikať v  
poľnohospodárskej prvovýrobe.  
Územie SR je, podľa potenciálu v cestovnom ruchu, roz-  
delené do 21 oblastí. Ak prepojíme oblasti a poskytnutú  
podporu, zistíme, že podpora z PRV smerovala viac do  
regiónov s nižším významom pre rozvoj CR.  
Graf č. 1: Porovnanie podporených krajov v oblasti cestovného ruchu z PRV a OP KaHR (v euro)  
Zdroj: vlastné spracovanie  
V strategických dokumentoch OP KaHR bola Stratégia  
zahrnutá. Regionalizácia CR v SR bola rozpracovaná v  
jednotlivých výzvach o NFP. Zrealizované boli projekty  
zahrňujúce rôzne formy CR, boli podporené projekty vo  
všetkých regiónoch SR okrem bratislavského.  
Preto bolo možné vyhodnotiť vnímanie dopravnej infra-  
štruktúry prijímateľmi pomoci len ich zapojením do dotaz-  
níkového prieskumu v čase po realizácii projektu.  
Väčšina prijímateľov pomoci vníma prvky infraštruktúry  
pozitívne, okrem pravidelnosti a napojenia na letecké  
linky. Napriek tomu väčšina prijímateľov pomoci  
uviedla, že za posledných 10 rokov nezaznamenali  
žiadne zmeny:  
Dopravná dostupnosť bola zohľadnená a priamo uvedená  
v príručkách pre žiadateľa. Nebola však samostatným  
hodnotiacim kritériom.  
v kvalite železničnej infraštruktúry (78 %)  
v kvalite cestnej siete všeobecne (67 %)  
vo frekvencii autobusových spojení (58 %)  
vo frekvencii vlakových spojení (57 %).  
Ak chceme vyhodnotiť dopravnú dostupnosť z úrovne  
miesta umiestnenia pomoci, zistíme, že neexistuje žia-  
den zdroj, ktorý by hodnotil kvalitu infraštruktúry na  
začiatku programového obdobia 2007 – 2013.  
| 9  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3.1.1 REZERVY SÚ HLAVNE V KOMPLEXNOSTI A INOVATÍNVOSTI PODPORENÝCH SUBJEKTOV  
Súčasné obdobie môžeme nazvať „reštartom“ destinácií  
cestovného ruchu. Zákazník, vzhľadom na geopolitický  
vývoj v Európe a vo svete, sa začína orientovať na nové  
trhy, ktoré sa vyznačujú bezpečnosťou a stabilitou. Aj  
slovenský cestovný ruch vstupuje do zápasu o zákazníka  
v rámci stredoeurópskeho regiónu. Hlavným atribútom  
konkurenčného boja je atraktivita destinácie, podporená  
efektívnou motiváciou. Atraktivitu destinácie určuje jej  
komplexnosť (zákazník využíva čo najviac služieb bez  
potreby opustiť destináciu) a inovatívnosť.  
Dotazníkovým prieskumom bola preukázaná nízka úro-  
veň prínosu prijímateľov pomoci ku komplexnosti cieľo-  
vého miesta. Výsledky hodnotenia naznačujú, že subjekty  
dosahujú nízku úroveň v rámci možností spolupráce,  
málo spolupracujú v oblasti marketingu a pri tvorbe spo-  
ločného produktu (vrátane tvorby balíka služieb) s inými  
poskytovateľmi.  
Až 79,5 % prijímateľov má mieru prínosu ku kom-  
plexnosti cieľového miesta nižšiu než 50 %.3)  
27 % podporených zariadení dosahuje súčasne aj  
nízku mieru vlastnej komplexnosti (do 50 %) a aj  
nízku mieru prínosu ku komplexnosti cieľového  
miesta (do 50 %).  
Inovatívnosť  
Inovatívnosť podporeného subjektu/zariadenia bola posu-  
dzovaná ako inovatívnosť v rámci ponuky služieb samot-  
ného zariadenia aj ako inovatívnosť daná spoluprácou s  
vybranými subjektmi pri tvorbe spoločného produktu,  
poskytovaní služby alebo marketingu.  
Balíky služieb v spolupráci s inými poskytovateľmi  
neposkytuje až 36,6 % prijímateľov.  
Napriek tomu, že žiadatelia pri predkladaní žiadostí o  
NFP deklarovali zámer prispievať ku komplexnosti  
(svojej aj miesta), po ukončení projektov tento zámer  
nebol realizovaný a príspevok ku komplexnosti bol  
nízky.  
Až takmer 54 % subjektov nedosahuje vyššiu úroveň  
inovatívnosti než 25 %. Dôvodom nízkeho hodnotenia  
väčšiny subjektov je nízka úroveň spolupráce s regio-  
nálnymi remeselníkmi, umelcami a výrobcami, a to aj  
v prípade subjektov, ktoré majú pre tento typ spolu-  
práce predpoklady:  
Spolupráca je jedným z nosných princípov rozvoja CR  
Dotazníkovým prieskumom bolo skúmané vnímanie spo-  
lupráce s inštitúciami/subjektmi, ktoré vytvárajú organi-  
začné štruktúry v rozvoji CR. Išlo o spoluprácu  
42 % subjektov má veľmi nízku mieru inovatívnosti a  
zároveň nerozvíja žiadnu formu skúmanej spolu-  
práce  
2/3 týchto subjektov tvoria poskytovatelia ubytova-  
cích a stravovacích služieb, ktorí majú pre tento  
typ spolupráce veľmi dobré predpoklady  
1/3 subjektov s najnižšou mierou inovatívnosti žiad-  
nym spôsobom nespolupracuje s umelcami, vý-  
robcami a producentmi, ktorí tvoria subjekty poskytu-  
júce doplnkové služby v CR.  
s obcou/mestom a oblastnou organizáciou CR,  
ktorej členom je obec, resp. viac obcí, a dobrovoľne  
aj subjekty pôsobiace na území vrátane prijímateľov  
pomoci  
s VÚC a krajskou organizáciou CR, ktorej hlavným  
iniciátorom založenia je práve VÚC, členom je mini-  
málne jedna oblastná organizácia CR a dobrovoľne  
aj subjekty pôsobiace na území vrátane prijímateľov  
pomoci.  
V súvislosti s marketingom a predajom služieb spolupra-  
cuje najviac subjektov cestovného ruchu s regionál-  
nymi producentmi potravín.  
Väčšina prijímateľov (57,2 %) je so spoluprácou s obcou  
spokojná. Rozvíjanie konkrétnych foriem spolupráce me-  
dzi prijímateľmi a obcou môže súvisieť s rozvojom oblast-  
ných organizácii CR, v ktorých plnia obce významnú úlo-  
hu.  
Komplexnosť  
V rámci OP KaHR boli kritériá posudzovania komplexnosti  
zapracované do príručky pre žiadateľa v rôznom rozsahu  
a v závislosti od výzvy. V procese hodnotenia žiadostí o  
NFP boli podľa typu subjektu pridelené body aj za plnenie  
znakov, ktoré tvoria jednotlivé oblasti komplexnosti. Na-  
priek uvedenému v rámci príslušného opatrenia 3.1 ope-  
račného programu nebola komplexnosť zohľadnená v  
žiadnych merateľných ukazovateľoch. Preto sa do-  
siahnutá úroveň komplexnosti nedá vyhodnotiť kon-  
krétne vo vzťahu k jednotlivým NFP.  
Úroveň spolupráce prijímateľov pomoci s VÚC je nízka  
(17 %). S negatívnym hodnotením spolupráce s VÚC  
súvisí aj fakt, že za hlavného iniciátora spolupráce v cie-  
ľovom mieste CR ho považuje len minimum prijímateľov  
pomoci (8,9 %). Toto hodnotenie súvisí aj s tým, že na  
Slovensku pôsobí na úrovni krajov len 5 krajských organi-  
3) 100 % miera komplexnosti určuje pomyselnú maximálnu  
možnú úroveň komplexnosti prijímateľa pomoci v podmienkach  
SR (pri zohľadnení typu zariadenia).  
| 10  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
zácií CR (ich hlavným iniciátorom založenia a spolupráce  
na úrovni kraja je VÚC).  
CR; návštevníkov informujú na základe mapovania atrak-  
tivít regiónu, produktov CR a podujatí. Spoluprácu s TIK  
deklarovalo v dotazníkovom prieskume o marketingu a pri  
predaji služieb 41 % prijímateľov, pri tvorbe produktu  
vrátane organizácie podujatí 20,5 %.  
Turistické informačné kancelárie (125 na území SR) za-  
bezpečujú zber, spracúvanie a poskytovanie informácií o  
3.2 BOLI INVESTÍCIE DO CR NA ÚROVNI PROJEKTOV ÚČINNÉ?  
3.2.1 UDRŽATEĽNOSŤ PROJEKTOV – ZACHOVANIE VÝSLEDKOV REALIZOVANÉHO PROJEKTU  
Hlavným účelom použitia verejných financií, a teda aj  
prostriedkov z fondov , nie je len vyčerpať pridelené  
prostriedky. Účelom je použiť ich tak, aby účinne prispeli k  
cieľu, na ktorý boli určené.  
2013 stanovená nasledovne: „ investícia sa musí využívať  
najmenej 5 rokov po podpise Zmluvy o NFP“. Pre po-  
rovnanie, v zmluve o NFP pre OP KaHR plynie uvedená  
lehota od vyplatenia záverečnej platby projektu – teda až  
po realizácii. Takto nastavené pravidlá PRV zapríčinili, že  
ku dňu ukončenia kontroly NKÚ SR bolo z celkového  
počtu 209 projektov, realizovaných v rámci opatrenia  
3.1, na úrovni udržateľnosti len“ 19 projektov.  
Nástrojmi, ktoré zabezpečia efektívne a účinné využitie  
finančných prostriedkov, sú: (i) monitorovanie projektov,  
vrátane monitorovania ich udržateľnosti, (ii) kontrola na  
mieste u prijímateľov. NKÚ SR považuje tieto procesy za  
nosné, preto sa sústredil na testovanie ich efektívnosti a  
účinnosti u zodpovedných štátnych agentúr – SIEA a  
PPA.  
OP Konkurencieschopnosť a hospodársky rast  
Doba udržateľnosti bola obsahom vyhlásených výziev,  
podľa ktorých bol prijímateľ povinný udržať investíciu  
minimálne päť rokov po finančnom ukončení projektu. V  
období udržateľnosti projektu predkladal prijímateľ kaž-  
dých 12 mesiacov tzv. následnú monitorovaciu správu,  
ktorá obsahovala hodnoty výsledkových a dosahových  
ukazovateľov projektu.  
Monitorovanie projektov  
Hlavným nástrojom na overenie reálneho pokroku projek-  
tov bolo monitorovanie merateľných ukazovateľov výsled-  
ku a dosahu (teda udržania investície prijímateľom po  
ukončení realizácie projektu – udržateľnosť projektu).  
Monitorovanie sa vykonávalo formou priebežných monito-  
rovacích správ (obdobie realizácie projektu), záverečnej  
monitorovacej správy (po ukončení realizácie projektu) a  
následných monitorovacích správ (obdobie udržateľnosti  
projektu).  
Program rozvoja vidieka 2007 2013  
NKÚ SR zistil, že realizácia projektu a jeho prínos boli  
hodnotené len na základe jednej monitorovacej správy na  
konci implementácie projektu, a to pri predložení záve-  
rečnej žiadosti o platbu. Obdobie udržateľnosti projektu  
nebolo zo strany PPA monitorované.  
Údaje týkajúce sa pokroku v realizácii projektu boli vkla-  
dané do ITMS prijímateľom a automaticky generované do  
monitorovacej správy.  
Udržateľnosť zrealizovaných projektov bola v PRV 2007 –  
3.2 PROJEKTY MUSIA SPĹŇAŤ SVOJU FUNKCIU  
Aby bolo možné vyhodnotiť účinnosť vynaložených inves-  
tícií, sústredil sa výkon kontroly NKÚ SR na preverenie  
„funkčnosti“ projektov priamo u prijímateľov.  
OP Konkurencieschopnosť a hospodársky rast  
Hlavným cieľom kontrolovaných projektov (OP KaHR)  
bola podpora podnikateľských aktivít v cestovnom ruchu,  
rast konkurencieschopnosti CR a jeho výkonnosti. Jed-  
ným z cieľov bolo prednostne financovať budovanie kom-  
plexných služieb s celoročným využitím.  
Program rozvoja vidieka 2007 2013  
Úrad nezistil pri výkone kontroly závažné porušenia zo  
strany prijímateľov. Na základe vyhodnotenia ukazovate-  
ľov a vykonania kontroly na mieste realizácie projektov,  
NKÚ SR konštatuje, že prijímatelia z PRV zrealizovaním  
projektov prispeli k naplneniu príslušného cieľa PRV 2007  
2013.  
NKÚ SR počas výkonu kontroly zistil, že celoročná pre-  
vádzka nebola presne určená vo výzvach o NFP, prí-  
padne v ostatných relevantných dokumentoch. Podmien-  
ka zabezpečenia celoročnej prevádzky bola zadefinovaná  
| 11  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
len v niektorých príručkách pre odborných hodnotiteľov.  
Pri výkone kontroly u prijímateľa úrad vyhodnotil, že väč-  
šina prijímateľov dodržala stanovené ciele a ukazovatele  
projektu. Kontrolami bolo zistené:  
aj nevytvorenie nových pracovných miest  
aj to, že zrealizovaný projekt bol prenajímaný výluč-  
ne ako celok a len pre klientelu určenú subjektom;  
týmto konaním zo strany prijímateľa vzniká riziko  
nenaplnenia hlavného cieľa projektu – „zvýšiť konku-  
rencieschopnosť a výkonnosť služieb v oblasti ces-  
tovného ruchu“, pretože objekt nebol sprístupnený  
širokej verejnosti.  
aj nezrealizovanie cieľa projektu, pričom táto sku-  
točnosť nebola upravená Dodatkom k Zmluve o NFP  
aj riziko nenaplnenia hlavného cieľa projektu – vy-  
tvorenie komplexného produktu cestovného ruchu  
pri účelnom využití prírodných zdrojov v turisticky  
najatraktívnejšej lokalite Slovenska  
NKÚ SR dáva do pozornosti, že uvedené nedostatky  
identifikoval aj napriek tomu, že SIEA vykonala kontrolu  
projektov na mieste.  
3.2.1 RAST VÝKONNOSTI A KONKURENCIESHCOPNOSŤ SUBJEKTOV CR  
Za kľúčový faktor konkurencieschopnosti považuje  
NKÚ SR výkonnosť podnikov, ktorú chápe ako „schop-  
nosť podniku dosahovať čo najlepšie zhodnotenie investí-  
cií vložených do podnikateľských aktivít“; v tomto prípade  
hlavne investícií v podobe nenávratného finančného prí-  
spevku.  
vetvia (v roku 2009 ich bolo 59). Uvedené potvrdzuje  
predpoklad pozitívneho prínosu projektu pre konku-  
rencieschopnosť subjektov, meranú na základe pri-  
danej hodnoty (k hodnote ukazovateľa prispela aj výška  
odpisov z majetku obstaraného z NFP). Efektívnosť tržieb  
považujeme za jeden z rozhodujúcich ukazovateľov,  
keďže sa subjekty zaviazali pri podávaní žiadosti o  
NFP k jej rastu.  
Vitalita a konanie podporených podniky boli vyhodnoco-  
vané4) v čase spochybňovania finančného zdravia (prí-  
loha č. 3) a signálov naznačujúcich potenciálne prob-  
lémy (ukazovatele likvidity, aktivity, zadlženosti, rentability  
a efektívnosti tržieb).  
Ďalší faktor, ktorý môže ovplyvniť zraniteľnosť subjektov,  
je vlastné imanie. V roku 2009 predstavoval podiel pod-  
porených subjektov so záporným imaním 5,5 %, v roku  
2015 to bolo 9,7 %. Uvedený stav súvisí s citlivosťou  
odvetvia na krízu.  
Údaje boli analyzované v rámci 256 projektov (58 okres-  
ov) z operačného programu Konkurencieschopnosť a  
hospodársky rast, ako aj v rámci 556 projektov (67 okres-  
ov) Programu rozvoja vidieka.  
Od roku 2016 zaviedla novela obchodného zákona tzv.  
inštitút spoločnosti v kríze, a to v prípade, keď je v úpadku  
alebo jej úpadok hrozí. Vzhľadom na to považujeme za  
ďalší významný faktor zraniteľnosti subjektov ne-  
schopnosť kryť záväzky vlastným imaním.  
Analýzou dostupných údajov, podporených subjektov,  
bola zistená skutočnosť, že subjekty medzi rokmi 2009  
až2015 vo všeobecnosti znížili svoj kladný výsledok  
hospodárenia, t. j. dosiahli stratu, resp. svoju stratu prehĺ-  
bili.  
Obchodný zákonník explicitne uvádza podiel vlastného  
imania na záväzkoch vo výške 8 % za hraničnú hodnotu  
krízy (nie je to teda striktne záporné vlastné imanie, ako  
vo vyššie uvedených prípadoch). Ak by spomenutá pod-  
mienka platila aj v minulosti, 18,2 % subjektov by bolo v  
roku 2009, teda v čase získania NFP, v kríze (teda pova-  
žované za nestabilné), a zhoršovanie hospodárenia do  
roku 2015 by do krízy priviedlo až 27,4 % podporených  
subjektov. To znamená, že NFP nevygeneroval dostatoč-  
ný výsledok hospodárenia, ktorý by pokryl záväzky na  
takej úrovni, aby podnik bol považovaný z hľadiska Ob-  
chodného zákonníka SR za stabilný, a to ani po prijatí  
investičnej pomoci.  
Podiel stratových subjektov vzrástol zo 47 % v roku  
2009 na 50 % v roku 2015. Až 44 % subjektov však do-  
siahlo stratu v nadpolovičnej väčšine časových období,  
t. j. tri a viac rokov pri subjektoch podporených v roku  
2009, a dva a viac rokov pri subjektoch podporených  
neskôr.  
Efektívnosť tržieb narástla vo výberovom súbore len  
mierne. Z pohľadu tohto kritéria však podporené podniky  
patrili k lepším podnikom odvetvia.5) V roku 2015 sa 91  
podporených subjektov zaradilo k lepším podnikom od-  
4)  
Uvedená analýza bola urobená z dostupných účtovných závierok  
všetkých podporených subjektov – obchodných spoločností za časové  
obdobie rokov 2009 2015.  
5)  
Prekročili hodnotu horného kvartilu.  
| 12  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
4
ODPORÚČANIA  
OBLASŤ PROCESOV  
PPA –  
takýto ukazovateľ projektu považovaný za naplnený  
zintenzívniť monitorovanie realizovaných projektov  
(definícia pojmu „vytvorené pracovné miesto“)  
zabezpečiť jednotné uplatňovanie výkladu pojmov  
vo všetkých relevantných dokumentoch.  
monitorovať zrealizované projekty v období ich udr-  
žateľnosti, aby bolo možné účinne vyhodnotiť napĺ-  
ňanie ukazovateľov projektu (cieľov projektu)  
aplikovať kritérium 5-ročnej doby udržateľnosti po  
ukončení realizácie projektu  
stanoviť projektové ukazovatele už v žiadosti o NFP,  
resp. v zmluve o NFP. V prípade ukazovateľov PRV  
2014 – 2020, ktorých cieľom bude vytvorenie nových  
pracovných miest, definovať, za akých podmienok je  
SIEA –  
venovať zvýšenú pozornosť vykonávaniu KNM  
a monitorovaniu projektov  
dôsledne sledovať dosahovanie cieľov každého  
projektu a napĺňanie indikátorov každého projektu  
počas celej doby platnosti zmluvy o NFP.  
OBLASŤ KRITÉRIÍ NA VÝBER STABILNÝCH PRIJMATEĽOV  
Z výsledkov podporených subjektov vyplynulo, že v pro-  
cese výberu a hodnotenia žiadateľov je nutné viac  
dzujú jeho schopnosť uhrádzať cenu cudzieho kapi-  
tálu  
prihliadať na ich finančné výsledky a kondíciu, a to z  
dôvodu, aby prijímateľom podpory boli subjekty,  
ktoré sú konkurencieschopné, nie sú ohrozené fi-  
nančnou nestabilitou, dokážu prefinancovať investí-  
ciu a zhodnocujú vložený kapitál. Na základe toho  
NKÚ SR odporúča v procese výberu a finančnej analýzy:  
akcentovanie a špecifikáciu požadovaných hodnôt  
pre dosiahnutie rentability aktív – dokazujúcej  
zhodnotenie vložených prostriedkov bez ohľadu na  
ich zdroj a efektívnosť využívania majetku (nízka  
rentabilita alebo stratovosť neprispievajú ku konku-  
rencieschopnosti subjektu ani odvetvia)  
pre dosiahnutie stability a bezkrízového stavu t.  
j. minimálne 8 % podielu vlastného kapitálu a záväz-  
kov, aby sa spoločnosť vyhla platobnej neschopnosti  
a predĺženiu.  
pre dosiahnutie dostatočnej likvidity zaručujúcej  
platobnú schopnosť likvidita prvého stupňa  
(cash ratio), pretože sa predpokladá, že oprávnený  
subjekt investuje do dlhodobého majetku a financuje  
aj zvýšené náklady z prevádzkovej činnosti (vyššie  
investičné náklady a vyššie náklady na prevádzku v  
prípade rozšírenia služieb alebo zvyšovania kvality)  
pre dosiahnutie primeranej úverovej zadlženosti –  
vysoké hodnoty ohrozujú stabilitu subjektu a obme-  
Stanovenie požadovanej hodnoty pre dostatočnú likviditu,  
úverovú zadlženosť a rentabilitu aktív je pri posudzovaní  
projektov možné na základe stredných hodnôt dosahova-  
ných v podporenom odvetví (podľa vykazovania hodnôt  
príslušnej divízie). Hodnota pre určenie stability  
a bezkrízového stavu je daná Obchodným zákonníkom  
SR.  
OBLASŤ MERATEĽNÝCH UKAZOVATEĽOV  
Od prijímateľa príspevku sa žiada, aby dosiahol ciele  
opatrenia a prispel ku konkurencieschopnosti, komplex-  
nosti a inovatívnosti odvetvia CR. Pri plánovaní merateľ-  
ných ukazovateľov projektu – ukazovateľov dosahu,  
považujeme za dôležité, aby boli do úvahy brané na-  
sledovné ukazovatele:  
podiel pridanej hodnoty v tržbách – použitý pomero-  
vý ukazovateľ vyjadruje príspevok daného podniku k  
tvorbe hodnoty, a to v percentách vzťahu k dosaho-  
vaným tržbám  
podiel EBITDA v tržbách – je doplnkom predchádza-  
júceho ukazovateľa a umožňuje „oceniť“ aj podniky,  
ktoré investujú (vďaka odpisom), a podniky, ktoré fi-  
nancujú svoj rozvoj cudzími zdrojmi (vďaka úrokom);  
žiaduce je, aby ukazovateľ v danom čase rástol  
produktivita práce – podiel tržieb a zamestnancov,  
stabilita a bezkrízový stav – rovnaký ukazovateľ ako  
pri výbere podnikov, pretože odhaľuje podniky v krí-  
ze, čo je dôležité tak z hľadiska selekcie oprávne-  
ných žiadateľov, ako aj posúdenia udržateľnosti  
podniku a jeho možného úpadku  
| 13  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ktorý prihliada aj na prírastok v zamestnanosti pod-  
ROA – rovnaký ukazovateľ ako pri výbere podnikov  
poreného subjektu  
(podiel čistého zisku a aktív podniku).  
V OBLASTI STRATÉGIE POLITIKY CR  
duktov so zameraním na produkty vytvorené spoluprácou  
(zapojením) viacerých aktérov rozvoja CR, pretože to  
umožňuje vytvárať komplexný (ucelený) produkt CR cie-  
ľového miesta, ktorý je základom konkurencieschopnosti  
v CR.  
zabezpečenie aktualizácie dokumentu Regionalizá-  
cia CR a následné zabezpečenie jeho záväznosti.  
Aktivity stimulované z verejných financií sústrediť hlavne  
na podporu tvorby komplexných a inovatívnych pro-  
5
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Kontrolované subjekty nevzniesli žiadne námietky proti  
pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných ziste-  
ní, uvedených v protokoloch o výsledku kontroly. Na pod-  
net NKÚ SR boli niektoré zistené formálne nedostatky  
odstránené ešte v priebehu kontrol. NKÚ SR upozornil  
a prerokoval so SIEA jednotlivé nedostatky zistené počas  
kontrol u prijímateľov pomoci.  
nutí NKÚ SR informoval zástupcov riadiaceho orgánu  
o zisteniach, ktoré boli identifikované na obidvoch kontro-  
lovaných úrovniach.  
NKÚ SR oceňuje zvolený proaktívny prístup, ktorý zabez-  
pečí šírenie dobrej praxe, získanej z kontrol NKÚ SR.  
Zdieľaním nezávislého pohľadu, ktorý je postavený na  
dôkazoch, možno predchádzať budúcim možným nega-  
tívnym zisteniam a vyvarovať sa opakovaniu chýb.  
Riadiaci orgán (MH SR) prejavil záujem o zistenia NKÚ  
SR na SIEA aj u príjemcov pomoci. Na pracovnom stret-  
ZÁVER  
Úrad zaznamenal viaceré medzery v oblasti účinného  
strategického plánovania. PRV nebol v kontrolovaných  
oblastiach tvorený vo väzbe na stratégiu CR 2007 – 2013.  
Podmienky výziev pre ŽoNFP nezohľadňovali regionálnu  
vhodnosť umiestnenia projektov. Zároveň realizácii politi-  
ky CR neprospelo ani zrušenie zastrešujúcej organizácie  
pre CR (SACR zrušené ku dňu 31. 12. 2016).  
na kľúčové subjekty, ktorými sa javia obce a oblast-  
né organizácie cestovného ruchu; je nutné zvýšiť  
úsilie zo strany VÚC; v zmysle princípu čo najvyššej  
pridanej hodnoty je však potrebné zladiť fungovanie  
regionálnych organizácií rôznych stupňov tak, aby  
ich činnosť bola navzájom zosúladená a nie duplicit-  
ná  
Na to, aby sme mohli pozitívne vyhodnotiť otázku účin-  
nosti strategického plánovania CR, je nutné, aby sa  
tento, pri svojom rozvoji a pri odstraňovaní preukázaných  
slabých stránok slovenského cestovného ruchu, sústredil  
hlavne  
na koordináciu; zladenie je nevyhnutné aj na úrovni  
ústredných orgánov štátnej správy, keďže oblasť  
cestovného ruchu je multisektorová s prienikom do  
väčšiny rezortov; CR nemá charakter samostatného  
ekonomického odvetvia, hoci predstavuje jeden z  
významných zdrojov rastu a v posledných rokoch je  
jedným z najdynamickejších odvetví slovenskej eko-  
nomiky  
na tvorbu nových inovatívnych komplexných projek-  
tov, ktoré môžu byť lákadlom pre zákazníkov CR v  
rámci existujúcej konkurencie stredoeurópskeho  
priestoru  
na určenie potenciálu regiónov, kde je nevyhnutná  
odborná a profesionálna analýza v oblasti cestovné-  
ho ruchu; takýto aktuálny záväzný dokument by mal  
byť základným nástrojom pre orgány verejnej sprá-  
vy, na štátnej aj na regionálnej úrovni, a to pre sme-  
rovanie ich podpory do cestovného ruchu s predpo-  
kladom čo najvyššej pridanej hodnoty.  
na motiváciu všetkých aktérov; až jedna tretina pri-  
jímateľov pomoci sa považuje za hlavného a jediné-  
ho iniciátora rozvoja cestovného ruchu v cieľovom  
mieste  
| 14  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
V odpovedi na otázku účinnosti financovania projektov  
nej, leteckej a vodnej dopravy). Finančné prostriedky  
prispeli k budovaniu infraštruktúry zariadení cestov-  
ného ruchu, ale sa nedopĺňali cielene s financovaním  
dopravnej infraštruktúry. V medzinárodnom meradle  
považuje infraštruktúru CR za významný faktor konkuren-  
cieschopnosti v CR aj Svetové ekonomické fórum.6)  
NKÚ SR konštatuje, že nie všetky vynaložené investície  
do CR boli účinné. Je potrebné detailne analyzovať fi-  
nančné zdravie prijímateľov v procese výberu  
a hodnotenia žiadateľov o NFP. Z dlhodobého hľadiska je  
potrebné zamerať pozornosť na rast výkonnosti a konku-  
rencieschopnosti subjektov podnikajúcich v sektore CR.  
Za najkritickejšiu oblasť považuje Úrad plnenie ukazova-  
teľov a cieľov zo strany prijímateľov.  
Prvky dopravnej infraštruktúry síce prijímatelia nepovažo-  
vali za bariéru ich podnikateľskej činnosti, avšak nevníma-  
jú v jej kvalite ani významné zmeny za posledných 10  
rokov. Uvedené znižuje konkurencieschopnosť Slovenska  
na trhu CR, najmä pri súčasnom trende dopravného  
sprístupňovania nových destinácií.  
Na základe výsledkov z kontrol možno konštatovať, že  
finančné prostriedky zväčša prispeli k rozvoju infraštruktú-  
ry cestovného ruchu. Pod infraštruktúru zaraďuje infra-  
štruktúru zariadení CR a dopravnú infraštruktúru (pozem-  
6)  
Svetové ekonomické fórum (The World Economic Forum) realizuje  
vnútornú analýzu a hodnotenie konkurencieschopnosti 136 krajín  
sveta, a to pomocou Indexu konkurencieschopnosti krajiny  
v cestovnom ruchu (The Travel and Tourism Competitiveness Index).  
Index meria súbor faktorov a politík, ktoré umožňujú udržateľný rozvoj  
cestovného ruchu, čo sa premieta do konkurencieschopnosti krajiny na  
medzinárodnom trhu CR. https://www.weforum.org  
| 15  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Pôdohospodárska platobná agentúra  
Dobrovičova 12  
824 73 Bratislava  
815 26 Bratislava  
+421 2 5011 4451 info@nku.gov.sk  
+421 2 5273 3800  
Slovenská inovačná a energetická agentúra  
Bajkalská 27  
827 99 Bratislava  
+421 2 5824 8111  
| 16  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHA Č. 1 – ZOZNAM KONTROLOVANÝCH SUBJEKTOV  
Skutočne čerpané  
výdavky projektu  
v €  
Miesto realizácie  
P. č.  
Názov projektu  
Prijímateľ  
projektu  
Konkurencieschopnosť a hospodársky rast 07-13  
Vybudovanie komplexného stredi- WEBIS, s.r.o.  
ska cestovného ruchu Chopok  
Západ  
11 994 055,49  
Demänovská dolina  
1.  
Rekonštrukcia Hotela Sliezsky  
Dom  
Rekonštrukcia a prístavba hotela  
AVENA PLUS Liptovský Ján  
Elevation, s.r.o.  
10 457 064,14  
10 085 185,68  
1 587 160,89  
7 441 267,94  
Vysoké Tatry  
Liptovský Ján  
Bešeňová  
2.  
3.  
4.  
5.  
ALEXANDRA WELL-  
NESS HOTEL, s.r.o.  
Gino Paradise Bešeňová II. etapa EUROCOM Investment,  
s.r.o.  
KAISAR, s.r.o.  
Hotel ALI BABA; rekonštrukcia  
a prístavba  
Humenné  
6.  
7.  
Golfový areál Kráľovské údolie  
Penzión ENERGETIK  
Hotel Partizán – Tále; moderni-  
zácia, dostavba a stavebné úpra-  
vy; 2., 3., 4., 5. etapa  
REA Tatry, s.r.o.  
Mgr. Ľubica Skusilová  
HOTEL PARTIZÁN, s.r.o. 6 851 200,42  
1 564 122,63  
853 683,03  
Malý Slavkov  
Demänovská dolina  
Bystrá  
8.  
Zvýšenie úrovne služieb Atrium  
Hotela, na účely označenia hotela  
za kongresový hotel a wellness  
hotel  
DOMÉNA  
1 564 274,62  
Vysoké Tatry  
9.  
10.  
11.  
Hotel Hviezdoslav ***  
SAMTREID, s.r.o.  
2 584 535,83  
10 513 858,39  
Kežmarok  
Vysoké Tatry  
Zlepšenie služieb pre zákazníkov 1. Tatranská, akciová  
v stredisku cestovného ruchu Park spoločnosť  
Snow Vysoké Tatry  
Prístavba wellnes centra a pre-  
stavba hotela Bystrá  
Hotely a penzióny, a. s.  
7 513 865,36  
1 587 725,08  
Bystrá  
12.  
Zvýšenie kvality poskytovaných  
služieb CR v hoteli SITNO  
Modernizácia Hotela Tenis  
Rozšírenie doplnkových služieb  
hotela Slamený dom  
ASPECT-VYHNE, a. s.  
Vyhne  
13.  
14.  
15.  
TENIS CENTRUM, s.r.o. 1 550 657,21  
SLOVAKIA REAL TO-  
UR, s.r.o.  
Zvolen  
Malá Ida  
494 691,56  
Obnova barokového kaštieľa na  
penzión 2* Biela dáma Čierny  
rytier  
EUROCLUB, s.r.o.  
969 486,23  
Kluknava  
16.  
17.  
18.  
Business House Mikado, Nitra  
Vybudovanie turistickej ubytovne  
„Ranch“  
LL real invest, s.r.o.  
AGT REAL, s.r.o.  
8 433 519,91  
912 033,24  
Nitra  
Hokovce  
Rekonštrukcia a modernizácia  
hotela Tatra Trenčín  
Zvýšenie konkurencieschopnosti  
hotela KRYM  
Rozšírenie penziónu AQUA  
SLEEP – Veľký Meder  
Prestavba, prístavba a rekon-  
štrukcia penziónu Viktória  
Dobudovanie komplexného stre-  
SYNOT GASTRO SLO-  
VAKIA, s.r.o.  
Trenčianske kúpele,  
s.r.o.  
9 606 696,51  
1 897 708,00  
499 997,45  
988 318,43  
Trenčín  
19.  
20.  
21.  
Trenčianske Teplice  
Veľký Meder  
Galanta  
AQUA SLEEP, s.r.o.  
GASTROCENTRUM,  
spol. s r.o.  
Liptovská stavebná spo- 1 471 645,27  
22.  
23.  
Ružomberok  
| 17  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Skutočne čerpané  
Miesto realizácie  
P. č.  
Názov projektu  
Prijímateľ  
ločnosť, s.r.o.  
výdavky projektu  
v €  
projektu  
diska cestovného ruchu s celo-  
ročným využitím – Čutkovská  
dolina  
Hotel Park, modernizácia  
SLOVAKIA REAL IN,  
a. s.  
Slovenská agentúra pre  
cestovný ruch  
1 475 893,91  
25 528 039,63  
Dolný Kubín  
24.  
25.  
Podpora propagácie Slovenska  
ako destinácie cestovného ruchu  
-
Program rozvoja vidieka 07-13  
Rybárska osada na Domaši  
STRUO, s. r. o.  
499 970,24  
499 399,73  
Vranov nad Topľou /  
Domaša  
Žarnovica  
1.  
Modernizácia a stavebné úpravy  
Roľnícke družstvo Te-  
objektov areálu vínnej pivnice na  
agroturistické centrum Hronský  
kovské Nemce  
2.  
Beňadik, časť Psiare  
Výstavba penziónu a reštaurácie  
HUBERT  
Hotel*** ZELENÁ LAGÚNA  
RUPOS, s.r.o.  
500 000,00  
499 998,57  
Trnava  
3.  
AGROTRADE ZELENÁ  
LAGÚNA, s.r.o.  
Vranov nad Topľou /  
Domaša  
4.  
Penzión** ZELENÁ LAGÚNA so  
slovenskou vinárňou  
Mliekofarma SK, spol. s 499 986,28  
r. o.  
Vranov nad Topľou /  
Domaša  
5.  
Vybudovanie agroturistického  
Ing. Jozef Ďuriš – SHR  
499 819,00  
Nitra  
areálu vidieckeho cestovného  
ruchu v Horných Lefantovciach –  
6.  
I. ETAPA  
Vybudovanie agroturistického  
Ing. Jozef Ďuriš – SHR  
499 671,48  
Nitra  
areálu vidieckeho cestovného  
ruchu v Horných Lefantovciach –  
7.  
II. ETAPA  
Stavebné úpravy, nadstavba a  
prístavba dvoch zrubov k penzió-  
nu FATRA  
Agroturistický areál Selce – Fug-  
gerov dvor; rozšírenie existujúce-  
ho zariadenia  
NOVOSTAVBA GASTRO RELA-  
XAČNÉHO CENTRA, REKON-  
ŠTRUKCIA  
Monika Chabrečková  
BARANČIA, s.r.o.  
383 019,91  
461 731,25  
460 007,31  
Žilina  
8.  
9.  
Banská Bystrica  
Prešov  
Ovčia farma Proč, s.r.o.  
10.  
11.  
12.  
Výstavba agroturistického zaria-  
denia s doplnkovými službami  
Rekonštrukcia výrobných objektov Ing. Peter Sečkár, CSc. – 291 023,49  
hydinovej farmy na Agropenzióne PEKYMA Malacky  
Breza  
Jozef Ignáth, Komárovce 499125,12  
Košice - okolie  
Malacky  
| 18  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHA Č. 2 – SPÔSOB VYHODNOTENIA DÁT A INFORMÁCIÍ  
Zameranie cieľa OP KaHR  
Spôsob overenia  
Rast výkonnosti a konkurencieschopnosti cestov-  
ného ruchu  
1.1. Analýza výkonnosti odvetvia cestovného ruchu (vý-  
voj počtu prenocovaní, počet návštevníkov, a i.)  
v súvislosti s umiestnením pomoci.  
1.2. Analýza výkonnosti a konkurencieschopnosti prijíma-  
teľa pomoci.  
Vyhodnotené na základe sekundárnych údajov o celom základnom súbore (všetkých prijímateľoch pomoci).  
Prednostne financovať budovanie komplexných 1.3. Analýza komplexnosti služieb podporených subjek-  
služieb cestovného ruchu s celoročným využitím, tov/zariadení a ich prínosu ku komplexnému produktu  
spojených s predajom miestnych služieb, pro-  
stredníctvom nových služieb s vyššou pridanou  
hodnotou (využitie minerálnych a geotermálnych  
prameňov, prírodných a kultúrnych atraktivít Slo-  
venska pre rozvoj letnej a zimnej turistiky s kom-  
plexnými službami pre zákazníka.  
cieľového miesta cestovného ruchu.  
1.4. Analýza celoročného využitia podporeného subjek-  
tu/zariadenia (súvislosti s rozvíjanými formami cestovné-  
ho ruchu).  
Podpora v spojení s predajom slovenských vý-  
1.5. Analýza inovatívnosti podporených subjek-  
robkov (napr. sklo, porcelán, výšivky, ochutnávky tov/zariadení.  
vín, prezentácie ľudových umeleckých remesiel  
spojených s predajom, atď.), aby sa zabezpečila  
inovatívnosť, trvalá udržateľnosť a podporila sa  
zamestnanosť v regiónoch.  
1.6. Analýza spolupráce s regionálnymi výrobcami  
a producentmi.  
Vyhodnotené na základe primárnych údajov z dotazníka, a to metódou deskriptívnej štatistiky bez zovšeobec-  
nenia na celý základný súbor (bez inferenčnej štatistiky – výsledky možno aplikovať len na 112 subjektov výbe-  
rového súboru).  
| 19  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHA Č. 3 POROVNANIE STAVU A VÝVOJA UKAZOVATEĽOV ODVETVIA A PODPORENÝCH SUBJEKTOV  
CR  
Príloha č. 3 stručne prezentuje a porovnáva výsledky odvetvia a podporených subjektov. Farebne zvýraznený text vy-  
značuje pozitívny stav (zelená) a negatívny stav (červená), prípadne ich zmenu v čase.  
Ukazovateľ  
Likvidita prvého Dostatok peňaž-  
stupňa  
Žiaduci stav  
Odvetvie CR  
Rastie, primeraná Klesá, nízka hodnota  
Podporené subjekty  
Popis ukazovateľa  
Schopnosť hradiť krátkodobé  
záväzky peňažnými prostried-  
kami  
ných prostriedkov hodnota v roku  
v roku 2015  
2015  
Likvidita tretieho Dostatok obežné- Nedostatočná  
Nedostatočná hodnota Schopnosť hradiť krátkodobé  
v roku 2009; ďalej klesá záväzky obežným majetkom  
stupňa  
ho majetku  
hodnota v roku  
2009, mierne  
rastie  
Inkaso pohľadá- Klesá  
vok  
Nízka hodnota,  
stabilná úroveň  
Vysoká hodnota,  
klesá  
Vysoká hodnota, rastie Priemerný počet dní na spe-  
ňaženie pohľadávok  
Vysoká hodnota, rastie Priemerný počet dní na úhra-  
du záväzkov  
Úhrada záväz-  
kov  
Klesá  
Obrat aktív  
Rastie  
Štandardný obrat, Nízka hodnota, mierne Koľkokrát sa obrátia aktíva  
rastie  
klesá  
podniku v tržbách  
Celková zadlže- Nepresahuje 75 % 88 %, klesá  
51 %, rastie  
Percentuálny podiel záväzkov  
z celkových aktív  
Percentuálny podiel krátko-  
dobých záväzkov z aktív  
Percentuálna návratnosť aktív  
podniku  
nosť  
Krátkodobá  
zadlženosť  
alebo klesá  
Klesá  
64 %, mierne  
rastie  
18 %, mierne rastie  
Rentabilita aktív Kladná, zlepšova- Záporná, zlepšuje Kladná, nízka, rastie  
nie sa  
Kladná, zlepšova- Záporná, veľmi  
Rentabilita  
vlastného kapi-  
tálu  
Kladná, nízka, klesá  
Percentuálna návratnosť  
vloženého vlastného kapitálu  
nie  
zlá, mierne zlep-  
šenie  
Rentabilita tržieb Kladná, zlepšova- Záporná, nízka,  
Kladná, nízka, klesá  
Percentuálny podiel zisku  
v tržbách  
nie  
zlepšenie  
Platobná ne-  
schopnosť  
Klesá  
Rastie  
Rastie  
Podiel krátkodobých záväz-  
kov pripadajúcich na obežný  
majetok  
Krízový stav  
Nie menej ako  
8 %  
4 % v roku 2009,  
rastie na 10 %  
Klesá výrazne  
Podiel vlastného kapitálu a  
záväzkov  
Podiel EBITDA  
v tržbách  
Rastie  
Záporná hodnota, Rastie výrazne  
zlepšuje sa  
Podiel hrubého zisku, úrokov  
a odpisov v tržbách  
Pridaná hodno- Rastie  
ta v tržbách  
Štandardná, rastie Vysoká, stabilná  
Percentuálny podiel pridanej  
hodnoty v tržbách  
Prevádzková  
nákladovosť  
Klesá  
Nízka, stabilná  
Vysoká, rastie  
Podiel prevádzkových nákla-  
dov a prevádzkových výnosov  
| 20