N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
ZHRNUTIE
Rastúci vývoj CR na Slovensku potvrdzuje aj jeho vývoj v
ostatných rokoch. Nárast príjmov za sledované dvanásť-
ročné obdobie je takmer dvojnásobný (zvýšenie príjmov z
aktívneho zahraničného CR na Slovensku od roku 2005
do roku 2016 o 1 237,1 mil. eur, t. j. o 99,3 %).
schopnosť a hospodársky rast. Finančné prostriedky boli
poskytnuté na zvýšenie kvality ponuky cestovného ruchu
a zvyšovanie atraktívnosti regiónov.
Investície do cestovného ruchu smerujú do zvyšovania
technickej úrovne ubytovacích a stravovacích zariadení
(infraštruktúry zariadení CR); táto aktivita však pozitívne
ovplyvňuje aj mnoho ďalších odvetví a sektorov, ako sú
predovšetkým doprava, obchod, stavebníctvo, bankovníc-
tvo, telekomunikácie či kultúra, čo umožňuje vytvárať
nové pracovné miesta a umožňuje akumuláciu kapitálu a
finančných zdrojov na rozvoj aj v hospodársky slabších
regiónoch.
Za obdobie rokov 2005 až 2016, okrem rokov 2009 a
2014, príjmy z CR medziročne rástli. V roku 2016 dosia-
hol CR na Slovensku najvyššie príjmy za posledných 12
rokov. Saldo zahraničného CR malo do roku 2014 klesa-
júcu tendenciu, od roku 2015 vzrástlo saldo CR o 114 %,
v roku 2016 o ďalších 68 %. V roku 2016 dosiahlo saldo
najvyššiu hodnotu od roku 2005, a to 460,3 mil. €.
Slovensko má predpoklady na rozvoj všetkých ťažisko-
vých foriem CR, ktorými sú letná turistika a pobyty pri
vode, kúpeľný a zdravotný cestovný ruch, zimný cestovný
ruch a zimné športy, mestský a kultúrno-poznávací ces-
tovný ruch, či vidiecky cestovný ruch a agroturistika.
NKÚ SR vykonal kontrolu v Slovenskej inovačnej a ener-
getickej agentúre (OP KaHR) a v Pôdohospodárskej pla-
tobnej agentúre (PRV 2007 – 2013). Na tejto úrovni sa
testovali postupy agentúr pri kľúčových procesoch, ktoré
by mali zabezpečiť, aby vyčlenené prostriedky boli účinne
čerpané na ciele, ktoré boli definované v žiadosti o NFP.
Tými procesmi boli: monitorovanie, výkon kontroly na
mieste a dohľad nad udržateľnosťou projektov po ukon-
čení realizácie projektu.
Kontrolná akcia NKÚ SR preverovala účinnosť a efektív-
nosť finančných prostriedkov vynaložených na podporu
cestovného ruchu v rámci Programu rozvoja vidieka SR
2007 – 2013 a Operačného programu Konkurencie-
Kontrolami v 37 kontrolovaných subjektoch NKÚ SR preveril, či boli vybudované zariadenia cestovného ruchu v
kvalite stanovenej v žiadosti o nenávratný finančný príspevok. Napriek tomu, že žiadatelia pri predkladaní žiadostí o
NPF deklarovali zámer prispievať ku komplexnosti (svojej, ako aj miesta pôsobenia – destinácie), po ukončení
projektov sa tento úmysel ukázal ako nereálny, príspevok na komplexnosť bol nízky.
Špecifikom produktu CR je, že ho možno vytvárať len
pomocou spolupráce (s rôznymi aktérmi v rozvoji CR),
ktorá bola zohľadnená pri meraní prínosu prijímateľa ku
komplexnosti, ale aj k inovatívnosti.
Ako nástroj rozvoja CR bola hodnotená aj kvalita doprav-
nej infraštruktúry. Napriek tomu, že väčšina opýtaných
nezaznamenala za 10 rokov zmenu v kvalite dopravnej
infraštruktúry, paradoxne, nepredstavuje pre nich bariéru
v činnosti. Podpora dopravnej infraštruktúry je určite prie-
storom na zlepšenie a cielené umiestňovanie investícií,
hlavne do regiónov významných pre cestovný ruch.
Vyhodnotením dotazníkového prieskumu (oslovených
bolo 219 prijímateľov) bolo zistené, že až 42 % subjektov
z celkového počtu oslovených žiadateľov má veľmi nízku
mieru inovatívnosti a zároveň nerozvíja žiadnu formu
skúmanej spolupráce. Navyše, 2/3 týchto subjektov tvoria
poskytovatelia ubytovacích a stravovacích služieb, ktorí
majú na tento typ spolupráce veľmi dobré predpokla-
dy.
NFP je prideľovaný s jednoznačným zámerom – zvýšiť
konkurencieschopnosť prijímateľa, ako aj kraja, v ktorom
pôsobí. Očakáva sa, aby vytvoril stabilné pracovné mies-
ta, aby aktivity financované z fondov udržiaval a zveľaďo-
val. Preto je veľmi podstatné, aby boli vyberaní prijímate-
lia, ktorí sú konkurencieschopní, nie sú ohrození fi-
nančnou nestabilitou, dokážu prefinancovať investí-
ciu a zhodnocovať vložený kapitál.
V oblasti marketingu a tvorby produktu jednoznačne ob-
stáli obce, s ktorých spoluprácou je spokojných 53 %
zariadení. Pozitívne hodnotenie obce môže súvisieť s
rozvojom oblastných organizácií cestovného ruchu, v
ktorých pri rozvoji cestovného ruchu plnia obce významnú
úlohu. Svoje miesto určite zastanú aj TIK. Spoluprácu s
nimi deklarovalo 41 % prijímateľov. Veľká rezerva je
však pri spolupráci s VÚC. Zo strany prijímateľov bola
úroveň spolupráce hodnotená ako nízka.
Podporení prijímatelia v oblasti cestovného ruchu boli
porovnaní s výsledkami odvetvia. Z analýzy vyplynuli
rozdielne trendy vo vývoji. Negatívne sa prejavilo využí-
vanie majetku, ktorý pri daných investíciách nepreja-
vuje primeranú efektívnosť, zhoršilo sa splácanie
záväzkov a inkaso pohľadávok, pričom trend v odvet-
| 5