2017  
Záverečná správa  
Hospodárenie s finančnými prostriedkami a nakladanie s majetkom  
v subjektoch územnej samosprávy  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Hospodárenie s finančnými prostriedkami a nakladanie s majetkom  
v subjektoch územnej samosprávy  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCI KONTROLNEJ AKCIE  
Ing. Miroslav Štefánik  
Bratislava, december 2017  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ...................................................................................4  
ZHRNUTIE...............................................................................................................................................5  
1
2
3
CIEĽ, ÚČEL A PREDMET KONTROLNEJ AKCIE....................................................................................6  
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE............................................................................................................6  
KONTROLNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA ..........................................................................................6  
3.1  
3.2  
3.3  
3.4  
3.5  
3.6  
3.7  
ROZPOČET, ZÁVEREČNÝ ÚČET A HOSPODÁRENIE S ROZPOČTOVÝMI PROSTRIEDKAMI..............................................6  
ÚČTOVNÍCTVO......................................................................................................................................................7  
NAKLADANIE S MAJETKOM ....................................................................................................................................7  
VEREJNÉ OBSTARÁVANIE......................................................................................................................................8  
INÉ ZISTENIA ........................................................................................................................................................8  
VNÚTORNÝ KONTROLNÝ SYSTÉM...........................................................................................................................9  
O
DPORÚČANIA.....................................................................................................................................................9  
4
5
REAKCIA KONTROLOVANÝCH SUBJEKTOV.....................................................................................10  
OZNÁMENIA KONTROLNÝCH ZISTENÍ..............................................................................................10  
ZÁVER..................................................................................................................................................10  
KONTAKT .............................................................................................................................................10  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
MF SR  
VÝZNAM  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
obecné zastupiteľstvo  
NKÚ SR  
ObZ  
postupy účtovania  
Opatrenie MF SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú po-  
drobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre roz-  
počtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce  
a vyššie územné celky  
stavebný zákon  
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku  
v znení neskorších predpisov  
VZN  
všeobecne záväzné nariadenie  
zákon o finančnej kontrole a audite  
Zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších pred-  
pisov  
Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene  
a doplnení niektorých zákonov  
zákon o majetku obcí  
zákon o NKÚ SR  
Zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov  
Zákon NR SR č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slo-  
venskej republiky v znení neskorších predpisov  
zákon o obecnom zriadení  
Zákon SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších  
predpisov  
zákon o ochrane verejného záujmu  
Ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri vý-  
kone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov  
zákon o rozpočtových pravidlách územnej sa- Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samo-  
mosprávy  
správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších  
predpisov  
zákon o rozpočtových pravidlách verejnej  
správy  
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších pred-  
pisov  
zákon o rozpočtovej zodpovednosti  
Ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti  
v znení neskorších predpisov  
zákon o slobodnom prístupe k informáciám  
Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informá-  
cií)  
zákon o účtovníctve  
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov  
zákon o verejnom obstarávaní  
Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a dopl-  
není niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a dopl-  
není niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
zákonník práce  
Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpi-  
sov  
| 4  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Kontrola akcia bola vykonaná v súlade so strategickým plá-  
nom kontrolnej činnosti NKÚ SR na roky 2015 až 2017.  
NKÚ SR vykonal kontrolu v obciach Svätý Anton a Štiav-  
nické Bane. Kontrolná bola zameraná na správnosť hospo-  
dárenia a nakladania s majetkom vo vlastníctve uvedených  
obcí, najmä v období rokov 2015 a 2016.  
Obce vo viacerých prípadoch vykonávali úpravu rozpočtu  
dodatočne, až po uskutočnení príjmov a výdavkov. Ďalej  
boli zistené nehospodárne výdavky odkúpením bytového  
domu nespôsobilého na užívanie (Svätý Anton) a obstara-  
ním nepotrebného znaleckého posudku (Štiavnické Bane).  
Porušenia zákona o rozpočtových pravidlách, ktoré boli aj  
porušeniami finančnej disciplíny boli v hodnote  
115,9 tis. eur (Svätý Anton) a 14,5 tis. eur (Štiavnické  
Bane).  
Cieľom kontroly bolo zvýšenie transparentnosti a hospo-  
dárnosti pri použití verejných prostriedkov a pri nakladaní  
s majetkom obcí, aj zvýšenie efektívnosti činnosti obcí.  
V oblasti účtovníctva obcí boli nedostatky zistené predo-  
všetkým v nedodržiavaní povinností viesť účtovníctvo  
správne a preukázateľne, čo malo napr. dosah na hodnotu  
zaraďovaného majetku v obci Štiavnické Bane.  
V roku 2016 hospodárili obce s rozpočtovými príjmami vrá-  
tane svojich rozpočtových organizácií: Svätý Anton v sume  
1 160,5 tis. eur, Štiavnické Bane v sume 1 829,8 tis. eur;  
pritom s výdavkami Svätý Anton v sume 960,2 tis. eur,  
Štiavnické Bane v sume 1 821,3 tis. eur. Finančné pro-  
striedky boli skontrolované v sume 383,3 tis. eur (Svätý An-  
ton) a 1 810,4 tis. eur (Štiavnické Bane).  
Zásady hospodárenia s majetkom obce Svätý Anton aj  
obce Štiavnické Bane neupravovali spôsob výkonu práv  
z vlastníctva cenných papierov a majetkových podielov.  
V obci Svätý Anton boli zistené nedostatky najmä pri pre-  
nájme nebytových priestorov a v obci Štiavnické Bane pri  
prevádzkovaní obecného vodovodu, ktoré mali vplyv na  
transparentnosť a efektívnosť nakladania s majetkom.  
Kontrolóri preverovali rozpočet, záverečný účet, účtovníc-  
tvo, verejné obstarávanie, kontrolný systém a hospodáre-  
nie s finančnými prostriedkami a nakladanie s majetkom, a  
to so zameraním na doručené informácie a podnety.  
V oblasti verejného obstarávania obe kontrolované obce  
pri zabezpečovaní výstavby nájomných bytov a ich tech-  
nickej vybavenosti nehospodárne nakladali s verejnými  
prostriedkami, keď nekonali v súlade so zákonom o verej-  
nom obstarávaní.  
NKÚ SR zistil porušenia viacerých všeobecne záväzných  
právnych predpisov. Preverovaním rozpočtu a závereč-  
ného účtu bolo zistené, že obce pri zostavovaní jednotli-  
vých rozpočtov, pri vykonávaní ich zmien v priebehu roka  
a pri zostavovaní záverečných účtov nepostupovali v sú-  
lade so zákonom o rozpočtovej zodpovednosti a zákonom  
o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Rozpočty  
oboch obcí za rok 2015 a 2016 neobsahovali zákonom sta-  
novené údaje. V záverečných účtoch obcí chýbali údaje  
o vývoji dlhu a za rok 2016 obce nesprávne vypočítali jeho  
výšku. Ku koncu roka 2016 bol celkový dlh obce Svätý An-  
ton 8,15 % a obce Štiavnické Bane 19,78 %.  
Nedostatky boli zistené aj pri zverejňovaní informácií na  
webových stránkach obcí a porušenie stavebného zákona  
kolaudáciou bytového nájomného domu (Svätý Anton), či  
pri prevádzkovaní časti obecného vodovodu bez kolaudač-  
ného rozhodnutia (Štiavnické Bane).  
Kontrola preukázala, že kontrolné systémy boli neúčinné  
a kontrolné mechanizmy nastavené v obciach nepostaču-  
júce. Vykonávané finančné kontroly boli vo viacerých prí-  
padoch urobené formálne. Hlavní kontrolóri obcí vypraco-  
vali a predkladali obecnému zastupiteľstvu svoje stanovi-  
ská k návrhu rozpočtu, avšak tieto boli formálneho charak-  
teru, a to bez posúdenia reálnosti jednotlivých položiek ná-  
vrhov rozpočtu a bez informácie o dosahu napr. pri prijí-  
maní návratných zdrojov financovania.  
Preverovaním vybraných výdavkov rozpočtu boli zistené  
prípady nehospodárneho nakladania s finančnými pro-  
striedkami. Počas roka obce nekontrolovali oprávnenosť  
výdaja zo svojich rozpočtov. Obce v čase uzatvárania  
zmluvných záväzkov a uskutočňovania platieb nemali čer-  
panie týchto finančných prostriedkov v rozpočte zabezpe-  
čené, čím porušili aj finančnú disciplínu.  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
CIEĽ, ÚČEL A PREDMET KONTROLNEJ AKCIE  
Cieľ kontrolnej akcie  
1. Zvýšenie transparentnosti a hospodárnosti pri použití verejných prostriedkov a pri nakladaní s majetkom obce.  
2. Zvýšenie efektívnosti v činnosti samospráv.  
Účel kontrolnej akcie  
Kontrola (1) súladu hospodárenia s verejnými prostriedkami so všeobecne záväznými predpismi a (2) plnenia povinností  
pri hospodárení a nakladaní s majetkom územnej samosprávy; na základe doručených podnetov NKÚ SR.  
Predmet kontroly  
Rozpočet obce, záverečný účet obce, dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verej-  
nými prostriedkami a nakladaní s majetkom, úroveň vnútorného kontrolného systému.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrolná akcia bola vykonaná ako mimoriadna kontrola,  
na základe doručených podnetov NKÚ SR.  
pisy vzťahujúce sa ku konkrétnym skutočnostiam, uvede-  
ným v doručených informáciách. Pri preverovaní využili  
kontrolóri aj interné smernice a všeobecne záväzné naria-  
denia obce.  
Pri kontrole postupovali kontrolóri podľa zákona o NKÚ SR  
a interných pravidiel kontrolnej činnosti, pričom zohľadnili  
medzinárodné štandardy ISSAI 100 – Základné princípy  
kontroly verejného sektora a ISSAI 400 – Základné pri-  
ncípy kontroly súladu.  
Pri kontrole boli použité kontrolórske postupy a techniky so  
zameraním na preskúmanie dokladov a dokumentov,  
priame pozorovanie a analyzovanie. Kontrolovaným obdo-  
bím boli roky 2015 a 2016, v prípade potreby preverova-  
ných skutočností aj súvisiace obdobie.  
Právnym rámcom kontroly boli všeobecne záväzné právne  
predpisy súvisiace s hospodárením s finančnými prostried-  
kami a majetkom kontrolovaných obcí, ako aj právne pred-  
K 31. decembra 2016 obec Svätý Anton evidovala 1 180  
obyvateľov, obec Štiavnické Bane 786 obyvateľov.  
3
KONTROLNÉ ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
Pre vyhodnotenie predmetu kontroly a vypracovanie zistení a odporúčaní boli pre túto kontrolu súladu použité nasledovné  
kritéria: všeobecne záväzné právne predpisy týkajúce sa hospodárenia s finančnými prostriedkami, účtovníctva a nakla-  
dania s majetkom, verejného obstarávania, ako aj opatrenia, usmernenia/pokyny MF SR a interné predpisy platné v kon-  
trolovaných obciach.  
3.1  
ROZPOČET, ZÁVEREČNÝ ÚČET A HOSPODÁRENIE S ROZPOČTOVÝMI PROSTRIEDKAMI  
Zostavovanie rozpočtu, vykonávanie jeho zmien, zostavovanie záverečného účtu a hospodárenie s verejnými prostried-  
kami podľa schváleného rozpočtu, to všetko kontrolóri porovnávali s ustanoveniami zákona o rozpočtovej zodpovednosti,  
zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.  
V roku 2016 hospodárili obce s rozpočtovými príjmami vrá-  
tane svojich rozpočtových organizácií takto: Svätý Anton  
v sume 1 160,5 tis. eur, Štiavnické Bane v sume 1 829,8  
tis. eur; s výdavkami: Svätý Anton v sume 960,2 tis. eur,  
Štiavnické Bane v sume 1 821,3 tis. eur. Finančné pro-  
striedky boli skontrolované v sume 383,3 tis. eur (Svätý An-  
ton) a 1 810,4 tis. eur (Štiavnické Bane). Skutočné rozpoč-  
tové hospodárenie vrátane svojich rozpočtových organizá-  
cií v obci Svätý Anton v roku 2015 skončilo so schodkom  
58 tis. eur a v roku 2016 s prebytkom 390 tis. eur. V obci  
Štiavnické Bane v roku 2015 skončilo so schodkom 182 tis.  
eur a v roku 2016 s prebytkom takmer 16 tis. eur.  
Kontrolou rozpočtu a záverečného účtu obce Svätý  
Anton bolo zistené, že rozpočet za rok 2015 a 2016 neob-  
sahoval zákonom stanovené údaje o rozpočtoch za pred-  
chádzajúce roky. Nedostatky boli zistené pri vykonávaní  
zmien rozpočtu a pri zostavení záverečného účtu  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
obce, a to neuvedením vývoja dlhu a nesprávnym vyčísle-  
ním ukazovateľov dlhu. Celkový dlh obce ku koncu roka  
2016 bol 8,15 %.  
nebol spôsobilý na užívanie, nekonala hospodárne, efek-  
tívne a účinne. Prekročením rozsahu splnomocnenia na  
prevzatie záväzkov zároveň porušila finančnú disciplínu.  
Obec vo viacerých prípadoch vykonávala úpravu rozpočtu  
až po uskutočnení príjmu a výdavku; napr. v roku 2016 pri  
oprave budovy Mýtnej stanice v sume 18 tis. eur z dotácie  
Ministerstva kultúry SR.  
Kontrolou rozpočtu a záverečného účtu obce Štiav-  
nické Bane bolo zistené, že v schválenom rozpočte na rok  
2016 neboli zahrnuté príjmy a výdavky rozpočtovej organi-  
zácie zriadenej obcou. Rozpočet za rok 2015 a 2016 neob-  
sahoval povinné údaje o rozpočtoch za predchádzajúce  
roky a nedostatky boli zistené aj pri vykonávaní zmien roz-  
počtu. V záverečnom účte za rok 2016 obec nesprávne vy-  
kázala ukazovatele dlhu a chýbal prehľad o jeho vývoji.  
Celkový dlh obce ku koncu roka 2016 bol 19,78 %.  
Preverením výdavkov rozpočtu obce Štiavnické Bane  
bolo zistené, že obec nesprávne triedila cestovné náhrady,  
obstarala znalecké posudky v sume 800 eur, ktoré boli ne-  
potrebné. Pri výplate odmien poslancom zastupiteľstva  
v rokoch 2015 a 2016 v sume 830 eur nepostupovala v sú-  
lade s platným poriadkom odmeňovania. Obec v čase čer-  
pania peňažných prostriedkov na rozšírenie vodovodu ne-  
mala vo svojom rozpočte zahrnuté príslušné príjmy a vý-  
davky (za rok 2015 v sume 100 tis. eur, za rok 2016  
v sume 200 tis. eur). Z rozpočtu roka 2016 sa zmluvne za-  
viazala uhradiť 12,8 tis. eur na kúpu nájomných bytov  
a zaplatila za sanáciu zatopeného územia takmer 15 tis.  
eur, aj keď krytie týchto finančných prostriedky nemala  
v rozpočte zabezpečené. Úpravu rozpočtu obec vykonala  
až po uskutočnení príjmov a výdavkov.  
Preverením výdavkov rozpočtu obce Svätý Anton bolo  
zistené, že obec zmluvne dohodla vypracovanie projekto-  
vej dokumentácie pre protipovodňovú ochranu v sume  
11,8 tis eur bez finančného krytia. Z rozpočtu roku  
2015 zaplatila za dodávku a montáž kamerového systému  
10 tis. eur, aj keď tieto výdavky nemala v rozpočte schvá-  
lené. Poskytla občanom pôžičky v sume 949 eur, ku ktorým  
nemala prijaté potrebné VZN. Vyplatila mimoriadne od-  
meny poslancom v sume 289 eur v rozpore so zásadami  
odmeňovania poslancov. Uzatvorila kúpnu zmluvy na od-  
kúpenie novopostaveného bytového domu a zaviazala sa  
k úhrade 92,8 tis. eur, ktorých krytie nemala zabezpečené  
v rozpočte. Kúpou tohto bytového domu, ktorý  
Porušenia zákona o rozpočtových pravidlách boli aj poru-  
šením finančnej disciplíny. V obci Svätý Anton boli vyčís-  
lené v sume 115,9 tis. eur a v obci Štiavnické Bane v sume  
14,5 tis. eur.  
3.2  
ÚČTOVNÍCTVO  
V oblasti účtovníctva bolo preverované dodržiavanie postupov účtovania, vykonávanie inventarizácie majetku, záväzkov  
a rozdielu majetku a záväzkov, zostavenie účtovnej závierky a dodržiavanie účtovných zásad a postupov, ktoré sú stano-  
vené v zákone o účtovníctve a v postupoch účtovania.  
V obci Svätý Anton bolo zistené, že v roku 2015 ne-  
správne zaúčtovala preddavky poskytnuté v sume 3,4 tis.  
eur. V rámci výdavkov za právne služby obec uhradila  
právnemu zástupcovi obce aj faktúry, ktoré neboli preuká-  
zateľné.  
Z inventarizácie vykonanej v roku 2014 obec nevypraco-  
vala inventarizačný zápis a inventúrne súpisy neobsaho-  
vali všetky potrebné zákonné náležitosti.  
Výdavky na nákup pohonných hmôt do osobného motoro-  
vého vozidla boli do nákladov obce v roku 2015 zaúčto-  
vané v sume 1,8 tis. eur a v roku 2016 v sume 2,1 tis. eur.  
Tieto výdavky neboli dostatočne preukázateľné podľa zá-  
kona o účtovníctve, pretože obec neviedla dôslednú evi-  
denciu o jazdách vozidla.  
V obci Štiavnické Bane bolo zistené, že po rekonštrukcii  
bašty ju zaradila do užívania k 31. decembru 2016 a na  
účet majetku v cene, ktorá bola o 5,4 tis. eur vyššej, ako  
bola obstarávacia cena.  
3.3  
NAKLADANIE S MAJETKOM  
Pri nakladaní s majetkom bol preverovaný súlad so zákonom o majetku obcí a so zásadami hospodárenia s majetkom,  
tak ako ich mali upravené jednotlivé obce.  
Zásady hospodárenia s majetkom obce Svätý Anton aj  
obce Štiavnické Bane neupravovali spôsob výkonu práv,  
ktoré vyplývajú z vlastníctva cenných papierov a majetko-  
vých podielov na právnických osobách, založených obcou,  
| 7  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
s dôrazom na transparentnosť a efektívnosť nakladania  
s majetkom.  
schválila prevod vlastníctva nehnuteľností na základe  
znaleckého posudku staršieho ako šesť mesiacov  
ako prevádzkovateľ vodovodu riadne nevymáhala po-  
hľadávky za vodu voči neplatičom  
V obci Svätý Anton bolo zistené, že obec prenajala neby-  
tové priestory na účel prevádzkovania predajne, a to  
bez schválenia obecným zastupiteľstvom podľa zásad hos-  
podárenia s majetkom obce. Obec nekonala v súlade so  
zákonom o majetku obcí, keď  
nezabezpečila pohľadávky voči premlčaniu  
neuplatňovala sankcie vyplývajúce zo zmluvy o do-  
dávke pitnej vody (napr. poplatok z omeškania)  
v jednom prípade nemala uchovanú zmluvu s odbera-  
teľom a v jednom prípade neuzatvorila písomnú  
zmluvu na odber pitnej vody s odberateľom.  
nezverejnila svoj zámer prenechať tento majetok do ná-  
jmu  
uzatvorila dodatok k nájomnej zmluve, ktorým bolo pre-  
dĺžené obdobie nájmu, až po skončení nájmu  
predlžovala obdobie nájmu napriek tomu, že nájomca  
neuhrádzal nájomné.  
Obec musela prevádzkovanie vodovodu dofinancovať  
z vlastných zdrojov, keďže náklady za rok 2015 boli vyššie  
než výnosy o takmer 14 tis. eur, za rok 2016 o takmer  
30 tis. eur.  
Obec Štiavnické Bane nekonala v súlade so zákonom  
o majetku obcí, keď  
3.4  
VEREJNÉ OBSTARÁVANIE  
Vo výberových konaniach na dodanie tovaru, poskytnutie služieb a na uskutočnenie stavebných prác bol kontrolovaný ich  
súlad so zákonom o verejnom obstarávaní.  
Obec Svätý Anton sa pri obstaraní bytového domu so  
štyrmi nájomnými bytmi v rómskej osade a technickej vy-  
bavenosti k nemu vyhla postupom a princípom verejného  
obstarávania. V jednom prípade bolo zistené nedodržanie  
zákona o verejnom obstarávaní, keď v zmluve o dielo na  
vypracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie obec  
akceptovala opciu zhotoviteľa na vypracovanie ostatných  
stupňov dokumentácie v osobitnej zmluve o dielo. Pri opra-  
vách budovy Mýtnej stanice obec zverejnila na svojom pro-  
file správu o zákazkách za tretí štvrťrok 2015 až v apríli  
2016.  
Obec Štiavnické Bane pri obstaraní bytového domu  
a technickej vybavenosti k nemu sa vyhla postupom a pri-  
ncípom verejného obstarávania. V roku 2009 pri výbero-  
vom konaní na rekonštrukciu vodovodu obec použila ne-  
správny postup verejného obstarávania a v rokoch 2015  
a 2016 nevykonala verejné obstarávanie.  
3.5  
INÉ ZISTENIA  
Okrem nedostatkov zistených v oblasti dodržiavania rozpočtových pravidiel, účtovníctva, pri nakladaní s majetkom a ve-  
rejnom obstarávaní, tam všade boli zistené aj nedostatky v nedodržiavaní iných všeobecne záväzných právnych predpisov  
(zákon o slobodnom prístupe k informáciám, o obecnom zriadení, stavebný zákon, zákonník práce, zákon o ochrane ve-  
rejného záujmu).  
Obec Svätý Anton nekonala v súlade so zákonom o slo-  
bodnom prístupe k informáciám, keď na webovej stránke  
obce:  
nezverejnila kúpne zmluvy na predaj počítačov  
zverejnila zmluvu o dielo na opravu budovy Mýtnej sta-  
nice až v deň úhrady príslušného výdavku  
v rokoch 2015 a 2016, ako druhá zmluvná strana, ne-  
zverejnila 12 zmlúv uzatvorených s Úradom práce, so-  
ciálnych vecí a rodiny  
nezverejnila pozvánku na mimoriadne zasadanie obec-  
ného zastupiteľstva, konaného v auguste 2015.  
Pozvánky na riadne zasadania obecného zastupiteľstva  
spolu s návrhom programu rokovania obec zverejnila pred  
zasadnutím, a to v lehote kratšej, ako to stanovuje zákon  
o obecnom zriadení.  
Obec v rozpore so stavebným zákonom skolaudovala by-  
tový dom s nájomnými bytmi, ktorý nebol spôsobilý na uží-  
vanie.  
Vyplatením odmien zamestnancom v inom výplatnom ter-  
míne, ako boli starostkou priznané, nepostupovala obec  
v súlade so zákonníkom práce.  
Obec Štiavnické Bane neplnila povinnosti vyplývajúce  
zo zákona o slobodnom prístupe k informáciám, keď  
na webovej stránke obce:  
v čase výkonu kontroly NKÚ SR (k 9. 11. 2017) nemala  
zverejnené objednávky za rok 2016, na základe ktorých  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
boli obci následne fakturované práce vykonané poslan-  
podľa zmluvy, keď neodsúhlasoval súpisy vykonaných  
prác.  
cami ObZ, prevádzkujúcimi živnosť  
nezverejnila tri dodatky k zmluve o dielo na rekonštruk-  
ciu vodovodu.  
Obec od roku 2014 neviedla obecnú kroniku, tak ako to po-  
žaduje zákon o obecnom zriadení. Starosta obce vyko-  
náva od roku 1993 podnikateľskú činnosť, ktorá trvala aj  
v čase výkonu kontroly. Počas výkonu svojej verejnej funk-  
cie nepodával komisii pre ochranu verejného záujmu pí-  
somné oznámenia a potvrdenia o podanom daňovom pri-  
znaní, požadované zákonom o ochrane verejného záujmu.  
Obec v rozpore so stavebným zákonom prevádzkovala  
rozšírený vodovod v časti Horná Roveň, a to bez kolaudač-  
ného rozhodnutia. Stavebný dozor k tejto stavbe v rokoch  
2015 a 2016 neurobil v stavebnom denníku žiadny záznam  
o svojej činnosti na stavenisku a neplnil si svoje povinnosti  
3.6  
VNÚTORNÝ KONTROLNÝ SYSTÉM  
Preverenie účinnosti vnútorného kontrolného systému bolo vykonané kontrolou plnenia povinností obce pri tých finanč-  
ných operáciách, pri ktorých to stanovuje zákon o finančnej kontrole a audite, ako aj pri plnení vybraných základných  
povinností hlavného kontrolóra obce, vyplývajúcich zo zákona o obecnom zriadení.  
Preverením vykonávania finančnej kontroly v obci Svätý  
Anton bolo zistené nedodržanie zákona o finančnej kon-  
trole tým, že predbežnú administratívnu kontrolu v roku  
2015 vykonávala len jedna osoba, v jednom prípade ne-  
bola vykonaná finančná kontrola vôbec a vo viacerých prí-  
padoch bola vykonaná formálne.  
Kontrolou plnenia vybraných základných povinností hlav-  
ného kontrolóra obce bolo zistené, že hlavní kontrolóri  
v oboch obciach predkladali svoje stanoviská k návrhu roz-  
počtu na roky 2015 a 2016 pred jeho schválením v ObZ.  
Tieto stanoviská boli formálneho charakteru, bez posúde-  
nia reálnosti a dosahov jednotlivých položiek rozpočtu.  
Napr. v stanovisku k rozpočtu na rok 2016 v obci Štiav-  
nické Bane chýbala informácia o percentuálnom zvýšení  
celkového dlhu obce a splátok dlhu po prijatí návratných  
zdrojov financovania v roku 2016, ako aj dvoch úverov pri-  
jatých 30. 12. 2015, resp. stanovisko či obec spĺňa pod-  
mienky pre prijatie týchto návratných zdrojov financovania.  
Preverením vykonávania finančnej kontroly v obci Štiav-  
nické Bane bolo zistené, že predbežná finančná kontrola  
nebola vykonávaná:  
k zmluvám na prenájom parkovacích miest v roku 2015  
a 2016  
k 44 výdavkovým dokladom na nákup pohonných hmôt  
v roku 2015 a 2016  
V činnosti hlavného kontrolóra obce Štiavnické Bane bolo  
zistené že:  
nepredložil ObZ správu o kontrolnej činnosti za rok  
2015 a 2016 v termíne, ktorý určuje zákon  
k vyplateniu odmien poslancom za roky 2015 a 2016.  
neoboznamoval obecné zastupiteľstvo s výsledkami  
jednotlivých kontrol vykonaných v priebehu roka 2016.  
Základná finančná kontrola na dodávateľských faktúrach  
v sume viac ako 170 tis. eur za rekonštrukciu vodovodu  
bola vykonaná len formálne, pretože v čase overovania fi-  
nančnej operácie nemala v rozpočte zahrnuté príslušné  
výdavky a súpisy vykonaných prác neboli podpísané sta-  
vebným dozorom.  
V roku 2015 vykonával tri mesiace podnikateľskú činnosť  
bez súhlasu ObZ, čo nebolo v súlade so zákonom o obec-  
nom zriadení.  
3.7  
ODPORÚČANIA  
NKÚ SR obci Štiavnické Bane odporučil:  
Komplexne riešiť situáciu so zásobovaním s pitnou vodou s dôrazom na hospodárnosť a efektívnosť vynakla-  
dania verejných prostriedkov pri prevádzkovaní obecného vodovodu.  
Prehodnotiť interný predpis týkajúci sa odmeňovania poslancov a platu starostu obce  
.
Prehodnotiť možnosť vykonávať zmeny rozpočtu v priebehu rozpočtového roka starostovi obce.  
| 9  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
4
REAKCIA KONTROLOVANÝCH SUBJEKTOV  
Ku kontrolným zisteniam, uvedeným v protokoloch o vý-  
sledkoch kontroly, neboli zo strany kontrolovaných obcí  
vznesené námietky proti ich pravdivosti, úplnosti a preuká-  
zateľnosti.  
Na odstránenie zistených nedostatkov obec Svätý Anton  
prijala 19 opatrení a obec Štiavnické Bane 29 opatrení.  
Splnenie, resp. plnenie prijatých opatrení bude NKÚ SR  
v rámci svojej pôsobnosti sledovať.  
5
OZNÁMENIA KONTROLNÝCH ZISTENÍ  
Zistené porušenia finančnej disciplíny oznámi NKÚ SR Úradu vládneho auditu, resp. MF SR.  
ZÁVER  
Kontrola bola mimoriadne zaradená do plánu kontrolnej  
činnosti na základe doručených podnetov.  
Pokiaľ ide o vyhodnotenie zaslaných podnetov a informácií  
– v obci Svätý Anton z 11 preverovaných podnetov bol je-  
den vyhodnotený ako opodstatnený, päť čiastočne opod-  
statnených a päť bolo neopodstatnených; v obci Štiavnické  
Bane z 15 preverovaných podnetov boli štyri vyhodnotené  
ako opodstatnené, šesť čiastočne opodstatnených a päť  
bolo neopodstatnených.  
Skutočnosti zistené kontrolou NKÚ SR v obciach Svätý An-  
ton a Štiavnické Bane odhalili nedostatky vo výdavkoch  
verejných prostriedkov, ku ktorým sa zaväzovali obce bez  
ich krytia vo svojich rozpočtoch. Bolo zistené nehospo-  
dárne nakladanie s finančnými prostriedkami a obchádza-  
nie verejného obstarávania. Obce, pri nakladaní so svojim  
majetkom, nekonali vždy tak, ako im to ukladal zákon  
o majetku obcí a ako si to samy stanovili vo svojich zása-  
dách hospodárenia s majetkom.  
Odstránenie zistených nedostatkov na základe prijatých  
opatrení napomôže dotknutým obciam k lepšiemu hospo-  
dáreniu a k zvýšeniu efektívnosti spravovania verejných  
zdrojov.  
Kontrola konštatuje nedostatočnú komunikáciu obcí pri in-  
formovaní obyvateľov o zasadaniach svojich ObZ, ako aj  
nedostatky pri včasnosti povinného zverejňovania uzatvo-  
rených zmlúv na svojich webových stránkach.  
Zverejnenie výsledkov kontroly prispeje k zvýšeniu infor-  
movanosti, ale a k celkovej transparentnosti procesov  
a činností v samospráve.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
( +421 2 501 14 451  
| 10