Z-011753/2017/1031/BJA  
2017  
Záverečná správa  
Vybrané aspekty realizácie zdravotnej politiky v praxi zdravotných poisťovní  
a Ministerstva zdravotníctva SR  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Vybrané aspekty realizácie zdravotnej politiky v praxi zdravotných poisťovní  
a Ministerstva zdravotníctva SR  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Bratislava, február 2018  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKÁTENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
CRZ  
VÝZNAM  
Centrálny register zmlúv  
Dôvera  
Dôvera zdravotná poisťovňa, a.s.  
klasifikačný systém, ktorý umožňuje zaradiť hospitalizačné prípady  
podľa diagnóz, diagnostických a liečebných výkonov do skupín  
s podobným klinickým priebehom a s podobnými ekonomickými  
nákladmi  
DRG  
eHealth  
MF SR  
MO SR  
MV SR  
MZ SR  
NKÚ SR  
NZIS  
elektronické zdravotníctvo  
Ministerstvo financií SR  
Ministerstvo obrany SR  
Ministerstvo vnútra SR  
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
národný zdravotnícky informačný systém  
osobitne hradený výkon  
OHV  
OFP  
obchodno-finančný plán  
SVLZ  
SZČO  
ŠZM  
spoločné vyšetrovacie a liečebné zložky  
samostatne zárobkovo činné osoby  
špeciálny zdravotnícky materiál  
ÚDZS  
UH  
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou  
ukončená hospitalizácia  
Union  
ÚRPO  
ÚZS  
Union zdravotná poisťovňa, a.s.  
úrad pre riadenie podriadených organizácií MZ SR  
ústavná zdravotná starostlivosť  
VšZP  
ZT  
Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.  
zdravotnícka technika  
zákon č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade SR v znení  
neskorších predpisov  
zákon o NKÚ SR  
zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad  
zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých záko-  
nov v znení neskorších predpisov  
zákon o zdravotných poisťovniach  
zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode infor-  
mácií) v znení neskorších predpisov  
zákon o slobode informácií  
zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite v znení ne-  
skorších predpisov  
zákon o finančnej kontrole a audite  
| 4  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Kontrolná akcia bola vykonaná v súlade s plánom kon-  
trolnej činnosti NKÚ SR na rok 2017. Nadviazala na pred-  
chádzajúce tri etapy kontrol, vykonané v 38 zdravotníc-  
kych zariadeniach, z ktorých 13 bolo v zriaďovateľskej  
pôsobnosti MZ SR.  
Možno predpokladať, že plným nasadením DRG systému  
do praxe budú tieto zistené rozdiely odstránené. Cena  
nebude stanovená dohodou ako dnes, ale kalkuláciou  
s presnými pravidlami.  
Kontrolnú činnosť u poskytovateľov vykonávajú všetky  
tri poisťovne podobným spôsobom. Jej výsledky mali  
priamy dopad na ceny, objemy, obchodné podmienky pri  
spracovaní a uzatváraní nových zmlúv a ich dodatkov.  
Kontrolami boli zistené nedostatky vyžadujúce systémové  
zmeny v oblasti vzťahov medzi poskytovateľmi zdravotnej  
starostlivosti a zdravotnými poisťovňami.  
Z toho dôvodu bola vykonaná kontrola vo všetkých troch  
zdravotných poisťovniach a na MZ SR ako ústrednom  
orgáne pre zdravotnú starostlivosť, ochranu zdravia  
a verejné zdravotné poistenie.  
Centrálny nákup liekov, vykonávaný zdravotnými pois-  
ťovňami bol transparentný vo všetkých troch poisťov-  
niach. Dôvera a Union postupovali podľa Obchodného  
zákonníka a VšZP podľa zákona o verejnom obstarávaní,  
pričom nakupovali len lieky kategorizované a kódované.  
Zdravotné poisťovne  
Zdravotné poisťovne nakupovali lieky za nižšie ceny ako  
boli maximálne ceny v kategorizačnom zozname. Finanč-  
ný efekt VšZP z nákupu za preverované obdobie bol  
takmer 56 mil. eur.  
Na výkon kontroly mali vplyv aj niektoré faktory  
a obmedzenia, vyplývajúce z osobitného pohľadu súk-  
romných zdravotných poisťovní na požadované údaje zo  
strany NKÚ SR, týkajúce sa najmä cenotvorby nákupu  
zdravotnej starostlivosti a obstarávania liekov. Tieto údaje  
súkromné zdravotné poisťovne považujú, vzhľadom ku  
konkurenčnému prostrediu v ktorom pôsobia, za svoje  
know-how, resp. za predmet obchodného tajomstva.  
NKÚ SR čiastočne akceptoval ich výhrady a pristupoval  
k poskytnutým údajom ako k dôverným, čo sa premietlo aj  
do spracovania výsledných dokumentov z kontrol.  
V Dôvere bolo však zistené, že nie vždy sa centrálnym  
nákupom liekov dosiahne požadovaná efektívnosť verej-  
ných prostriedkov. Vždy je potrebné zvážiť vhodnosť  
terapeutického postupu.  
Centrálny nákup zdravotníckych pomôcok vykonávala len  
Union.  
Zmluvy s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti mali  
všetky tri poisťovne uverejnené na svojom webovom  
sídle. Jedine VšZP bola povinná zverejňovať aj informácie  
o uzatvorení zmlúv v CRZ, čo sa javí ako pozitívna dis-  
kriminácia.  
NKÚ SR negatívne hodnotí odmietavý postoj súkromných  
poisťovní k predloženiu niektorých údajov potrebných pre  
naplnenie cieľa kontroly.  
Na základe týchto skutočností NKÚ SR identifikoval riziko  
nekontrolovateľnosti verejných zdrojov v súkromných  
zdravotných poisťovniach.  
Rok 2017 bol pre zdravotné poisťovne a nemocnice ro-  
kom zavádzania DRG. Úhradový mechanizmus bol na-  
stavený tak, že v tomto roku nemal negatívny finančný  
dopad na poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivos-  
ti. Plánované prechodné obdobie konvergencie základ-  
ných sadzieb je do roku 2022.  
Po zohľadnení uvedenej skutočnosti, z kontrol  
v poisťovniach vyplynuli nasledujúce zistenia.  
V rámci stratégie nákupu ústavnej zdravotnej starost-  
livosti bolo zistené, že operatívny výkon nákupu prebieha  
vo všetkých zdravotných poisťovniach na nižších stup-  
ňoch riadenia v súlade so schválenými internými pred-  
pismi a vychádza z výsledkov rokovaní s poskytovateľmi  
ústavnej zdravotnej starostlivosti.  
V roku 2017 bola ukončená aj implementácia eHealthu.  
Z výsledkov kontrol vyplynulo, že plánovaný termín plné-  
ho produkčného nasadenia - 1. január 2018, je nereálny,  
dôkazom čoho je aj skutočnosť, že rok 2018 bude rokom  
postupného nábehu systému.  
Stratégia nákupu zdravotnej starostlivosti je každoročne  
premietnutá do OFP a rozpočtu, ktoré sú predkladané  
MZ SR, MF SR a ÚDZS.  
MZ SR  
Účelom kontroly bolo zistiť, ako si MZ SR plní vybrané  
úlohy v procese riadenia zdravotníckych zariadení v jeho  
pôsobnosti.  
Cenu za ukončenú hospitalizáciu tvoria všetky poisťov-  
ne rovnakým spôsobom – odvíja sa od hospitalizačného  
paušálu, ktorý bol výsledkom rokovaní s poskytovateľmi,  
resp. so záujmovými združeniami.  
Rok 2016 bol pre MZ SR prelomový. Ministerstvo usku-  
točnilo významné zmeny, ktoré majú pozitívne vplývna  
hospodárenie organizácií v jeho pôsobnosti.  
Vo VšZP bolo preukázané, že v jednotlivých nemocni-  
ciach je cena diferencovaná, najmä v závislosti od typu  
nemocnice a medicínskeho odboru.  
| 6  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Zdravotnícke zariadenia boli vyzvané hľadať vnútorné  
MZ SR sa snažilo riešiť aj narastajúci dlh v zdravotníctve.  
Upozorňovalo a pravidelne informovalo vládu SR o stave  
záväzkov a implementácií opatrení na ich elimináciu for-  
mou predkladania materiálov na rokovanie vlády.  
rezervy v hospodárení a tieto premietnuť do plánov na rok  
2017, ktoré boli zostavené na úrovni jednotlivých mesia-  
cov a primariátov, čím sa stali reálnejšími.  
Reálne finančné plánovanie prezentuje MZ SR ako najsil-  
nejší nástroj na realizáciu efektívnejšieho fungovania  
nemocníc v rezorte zdravotníctva. Od plnenia plánov  
bude závisieť aj odmeňovanie štatutárov nemocníc.  
Keďže opatrenia prijímané ministerstvom nestačili na  
dosiahnutie významnej eliminácie dlhu v zdravotníctve,  
bola vypracovaná koncepcia oddlženia zdravotníckych  
zariadení, ktorú schválila vláda SR v septembri 2017.  
V nej je navrhnuté oddlženie nemocníc do maximálnej  
sumy 585 mil. eur.  
Na MZ SR bol zriadený ÚRPO, úlohou ktorého je zjedno-  
covať procesy v organizáciách v jeho pôsobnosti. To  
umožní ich vzájomné porovnávanie a v prípade zistenia  
výrazných odchýlok aj prijímanie operatívnych alebo stra-  
tegických opatrení.  
NKÚ SR už v čiastkovej správe z druhej etapy kontro-  
ly upozornil na to, že plošné oddlžovanie nemocníc  
neprinieslo požadovaný efekt. Preto odporučilo dife-  
rencovaný prístup v čase a v miere oddlženia.  
Do riadenia príspevkových organizácií boli zavedené  
prvky obchodných spoločností s cieľom optimalizovať  
riadiace a kontrolné procesy.  
V rámci kontroly zavádzania systémov DRG a eHeatth  
bolo preukázané, že MZ SR sa podieľalo na ich zavádza-  
ní prostredníctvom organizácií v jeho pôsobnosti. Za  
DRG bol zodpovedný ÚDZS, ktorý sa stal aj Centrom pre  
klasifikačný systém. Garantom implementácie eHealth je  
NCZI.  
Od roku 2016 nastali zmeny aj pri obstarávaní ZT organi-  
záciami v pôsobnosti ministerstva. Pri obstarávaní sú  
povinné vychádzať z databázy cien ZT, ktorú tvorí a  
spravuje MZ SR. Jej využívanie posilňuje princíp transpa-  
rentnosti, nediskriminácie a hospodárnosti obstarávania.  
Až úplným zavedením DRG do praxe možno očakávať,  
že sa stane jedným z dôležitých nástrojov zvýšenia efek-  
tivity a výkonnosti nemocníc.  
Jedným z ďalších významných opatrení v oblasti obstará-  
vania ZT je zrealizovanie centrálneho obstarávania CT  
prístrojov, ktoré len v rámci elektronickej aukcie prinieslo  
úsporu 5,5 mil. eur.  
Zo zistení na MZ SR, podobne ako v zdravotných pois-  
ťovniach, vyplynulo, že rok 2018 bude rokom postupného  
nábehu na systém eHealth.  
V účinnosti a efektívnosti vnútorného kontrolného sys-  
mu boli zistené rezervy. Nebol nastavený tak, aby včas  
a komplexne signalizoval problémy v hospodárení zdra-  
votníckych zariadení.  
.
| 7  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE  
Cieľom kontrolnej akcie bola identifikácia príčin a faktorov neustáleho zadlžovania verejného zdravotníctva na úrovni  
zdravotných poisťovní a MZ SR.  
Účel kontrolnej akcie  
Zhodnotiť stratégiu nákupu zdravotnej starostlivosti so zameraním na transparentnosť nakladania s verejnými zdrojmi.  
Získať primerané uistenie o tom, či si Ministerstvo zdravotníctva SR plní vybrané hlavné úlohy v procese riadenia zdra-  
votníckych zariadení v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti.  
Predmet kontroly  
V zdravotných poisťovniach: stratégia nákupu zdravotnej starostlivosti, spôsob určovania cenových podmienok, vplyv  
revíznej činnosti na nákup zdravotnej starostlivosti; proces obstarávania liekov a zdravotníckych pomôcok, dodržiavanie  
povinnosti zverejňovania zmlúv uzatvorených s poskytovateľmi ústavnej zdravotnej starostlivosti a pripravenosť zdravot-  
ných poisťovní na DRG a e Health.  
Na Ministerstve zdravotníctva SR: spôsob schvaľovania a vyhodnocovania rozpočtov zdravotníckych zariadení  
a opatrenia prijaté MZ SR na zlepšenia ich hospodárenia; sledovanie a vyhodnocovanie vykazovania a evidencie po-  
skytnutej zdravotnej starostlivosti, zmluvných vzťahov zdravotníckych zariadení so zdravotnými poisťovňami; zavedenie  
DRG a eHealthu; sledovanie a vyhodnocovanie pohľadávok, záväzkov a investičného rozvoja zdravotníckych zariadení  
a posúdenie vnútorného kontrolného systému.  
2
MEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrolná akcia nadviazala na predchádzajúce tri etapy  
kontrol, vykonané NKÚ SR v rokoch 2016 a v prvom pol-  
roku 2017 (čiastkové správy z kontrol boli zverejnené na  
webovom sídle NKÚ SR).  
V súkromných nemocniciach bola ZT obstarávaná cen-  
trálne, výlučne od výrobcov, príp. výhradných dodávate-  
ľov.  
Kontrolami bolo tiež preukázané, že zdravotné poisťovne  
neuhrádzajú nemocniciam (bez ohľadu na ich vlastníctvo)  
celý objem poskytnutej zdravotnej starostlivosti, čo  
NKÚ SR považuje za jednu z hlavných príčin zadlžovania  
zdravotníckych zariadení.  
V rámci týchto kontrol bolo preverených celkom 38 zdra-  
votníckych zariadení, z ktorých 13 bolo v zriaďovateľskej  
pôsobnosti MZ SR. Výsledky poukázali na nedostatky  
v hospodárení, v riadení rozpočtov, v efektívnosti a trans-  
parentnosti obstarávanej ZT, v manažérskom riadení  
nemocníc a v správe majetku.  
NKÚ SR v rámci kontrol identifikoval problémy, ktorých  
riešenie môže byť pomerne rýchle a finančne menej ná-  
ročné, ale aj problémy, ktoré si vyžadujú systémové zme-  
ny.  
Podľa NKÚ SR, jedným z dôvodov problémového hospo-  
dárenia štátnych zdravotníckych zariadení je aj zistenie,  
že MZ SR ako jediný zriaďovateľ štátnych zdravotníckych  
zariadení dostatočne nevyužilo možnosť prijímať  
okamžité alebo strategické opatrenia na zabezpečenie  
rovnakého postupu a rovnakej metodiky umožňujúcej  
porovnanie (benchmarking) porovnateľných zariadení.  
Nedostatky vyžadujúce systémové zmeny sú v oblasti  
vzťahov medzi poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti  
a zdravotnými poisťovňami.  
Z tohto dôvodu bola v druhom polroku 2017 vykonaná  
kontrola vo všetkých troch zdravotných poisťovniach a na  
MZ SR.  
Protikladom je riadenie a hospodárenie súkromných ne-  
mocníc a transformovaných akciových spoločností. Tieto  
svoje operatívne a strategické rozhodnutia prijímajú na  
základe rozsiahlych finančných analýz všetkých činností  
umožňujúcich sledovanie výkonnosti a ich optimalizáciu  
na všetkých úrovniach. Významnou súčasťou riadenia je  
centrálny kontroling (systém riadenia orientovaný na vý-  
sledok) a neustále vyhodnocovanie prijatých opatrení.  
V zdravotných poisťovniach boli preverované roky 2014  
až 2016, na MZ SR aj prvý polrok 2017.  
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom o NKÚ SR  
a so štandardmi, ktoré vychádzajú zo základných princí-  
pov kontroly (ISSAI 100 999) v rámci medzinárodných  
štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií. Pri kontrole  
boli použité nasledovné metódy a techniky: štúdium od-  
bornej literatúry, predloženej dokumentácie, dokladov a  
interných riadiacich aktov; rozhovory so zamestnancami;  
analytické postupy; porovnávacie metódy a iné.  
Podobné je to aj pri obstarávaní ZT. Zistenia  
v jednotlivých štátnych nemocniciach preukázali nehos-  
podárne a neefektívne použitie verejných prostriedkov  
v tejto oblasti.  
| 8  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Informácie o stratégii nákupu zdravotnej starostlivosti,  
Táto skutočnosť významne ovplyvnila dosiahnutie stano-  
o cenách, ako aj o benchmarkingu považujú zdravotné  
poisťovne Dôvera a Union za svoje know-how, preto  
nemohli byť použité pri spracovaní výsledkov z kontrol.  
veného cieľa kontrolnej akcie.  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
ZDRAVOTNÉ POISŤOVNE  
3.1  
te a na svojej internetovej stránke kritéria na uzatvá-  
ranie zmlúv.  
VšZP je najväčšia a najdlhšie pôsobiaca zdravotná  
poisťovňa na slovenskom trhu. Jej 100-percentným  
akcionárom je štát, akcionárske práva vykonáva  
MZ SR. Priemerný počet poistencov v roku 2016  
dosiahol 62 % z celkového počtu poistencov. Z nich  
najväčší podiel až 56,5 % tvorili poistenci štátu;  
podiel SZČO bol nad 7 %.  
VšZP v rokoch 2014 až 2016 nezverejňovala kritéria  
na uzatváranie zmlúv s poskytovateľmi ústavnej  
zdravotnej starostlivosti, čo nebolo v súlade so  
zákonom o zdravotných poisťovniach (v tomto ob-  
dobí neuzatvárala nové zmluvy).  
Výsledky vyhodnotenia kritérií vzťahujúcich sa  
na indikátory kvality boli takmer u všetkých poskyto-  
vateľov na rovnakej úrovni (úroveň 2), preto nebolo  
možné vytvoriť poradie poskytovateľov tak, ako to  
ustanovuje zákon o zdravotných poisťovniach.  
Druhou najväčšou zdravotnou poisťovňou je  
Dôvera - s priemerným počtom poistencov v roku  
2016 nad 29 %. Poistenci štátu z toho tvorili 56,5 %  
a SZČO takmer 6 %. Len táto poisťovňa  
vo všetkých troch rokoch dosiahla zisk.  
Indikátory ako kritéria sa používajú na hodnotenie  
napr. dostupnosti, účinnosti a primeranosti zdravot-  
nej starostlivosti, efektívnosti využitia zdrojov  
a iných oblastí. Vypracúva ich MZ SR v spolupráci  
so zdravotnými poisťovňami, ÚDZS a inými odbor-  
nými spoločnosťami. Ministerstvo určuje aj spôsob  
získania jeho výslednej hodnoty.  
Union je prvou zdravotnou poisťovňou na Sloven-  
sku, ktorej jediným akcionárom je zahraničná spo-  
ločnosť. Z takmer 9-percentného priemerného počtu  
poistencov v roku 2016 bolo 61,1 % poistencov  
štátu a 5,6 % SZČO.  
3.1.1 Stratégia nákupu zdravotnej starostli-  
vosti, spôsob určovania cenových  
podmienok a vplyv kontrolnej činnosti  
na nákup zdravotnej starostlivosti  
Vzhľadom na uvedené NKÚ SR odporúča pre-  
hodnotiť vypracované indikátory, resp. metodi-  
ku spôsobu získavania ich výslednej hodnoty.  
Zdravotné poisťovne pri nákupe zdravotnej starost-  
livosti postupujú podľa zákona o zdravotných pois-  
ťovniach, ktorý okrem iných povinností stanovuje aj  
rozsah uzatvárania zmlúv s poskytovateľmi zdra-  
votnej starostlivosti, spôsob úhrady a kontrolnú  
činnosť.  
V rámci stratégie nákupu ústavnej zdravotnej sta-  
rostlivosti všetky tri zdravotné poisťovne využívali aj  
hodnotenie samotnými pacientmi/poistencami.  
Výsledky sú zverejňované na ich webovom sídle.  
Operatívny výkon nákupu ústavnej zdravotnej sta-  
rostlivosti prebiehal obdobne vo všetkých troch  
zdravotných poisťovniach na nižších stupňoch ria-  
denia v súlade s internými predpismi schválenými  
generálnym riaditeľom zdravotnej poisťovne  
a vychádzal z výsledkov rokovaní s poskytovateľmi  
ústavnej zdravotnej starostlivosti.  
V nadväznosti na predchádzajúce etapy, kontrola  
tejto oblasti bola zameraná najmä na ústavnú zdra-  
votnú starostlivosť.  
Stratégia nákupu  
U všetkých troch zdravotných poisťovní bola straté-  
gia každoročne premietnutá do OFP a rozpočtu.  
Tieto doklady zdravotné poisťovne predkladajú  
MZ SR, MF SR a ÚDZS.  
Cenové podmienky ústavnej zdravotnej starost-  
livosti  
Vo všetkých troch zdravotných poisťovniach sa  
úhrada za ústavnú zdravotnú starostlivosť odvíjala  
od ceny za hospitalizačný paušál. Cena bola vý-  
sledkom dohody spoločných rokovaní Asociácie  
nemocníc Slovenska, Asociácie štátnych nemocníc,  
(predtým Asociácia fakultných nemocníc) a zdravot-  
nej poisťovne, resp. individuálnych rokovaní.  
OFP zohľadňuje súčasný a predpokladaný vývoj  
základných makroekonomických ukazovateľov,  
schválený rozpočet verejnej správy, legislatívne  
zmeny, počet, vekovú a pohlavnú štruktúru pois-  
tencov, plánovaný počet poskytovateľov zdravotnej  
starostlivosti, ako aj predpokladaný vplyv prerozde-  
ľovania poistného.  
Vo VšZP bolo preukázané, že hospitalizačný paušál  
bol v jednotlivých nemocniciach diferencovaný,  
Stratégiu ovplyvňovala aj povinnosť zdravotných  
poisťovní, uverejňovať na verejne prístupnom mies-  
| 9  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
v závislosti od typu zdravotníckeho zariade-  
Priemerný nárast cien vo VšZP bol od roku 2011  
(od uzatvorenia základných zmlúv) do 30. júna 2017  
o 53,7 %, z toho ceny za ukončenú hospitalizáciu  
vzrástli o 56,6 % a za osobitne hradený výkon  
o 53,9 %.  
nia, medicínskeho odboru a iných faktorov.  
Na vzorke vybraných nemocníc a medicínskych  
odborov bolo vo VšZP zistené, že počas celého  
preverovaného obdobia boli najvyššie ceny dohod-  
nuté v štyroch nemocniciach.  
Kontrolná činnosť  
V Ústrednej vojenskej nemocnici SNP Ružomberok  
a v Nemocnici sv. Michala Bratislava, a.s. to bolo  
v odbore vnútorného lekárstva.  
Kontrolná činnosť je vykonávaná revíznymi lekármi,  
revíznymi farmaceutmi a revíznymi sestrami, a to  
ako priama (u poskytovateľov zdravotnej starostli-  
vosti) a nepriama (prostredníctvom informačných  
systémov).  
V odbore pediatria v Nemocnici Poprad, a.s. a  
v Nemocnici s poliklinikou Prievidza.  
V odbore gynekológia boli najvyššie úhrady dohod-  
nuté v Nemocnici Poprad, a.s. a v Nemocnici sv.  
Michala Bratislava, a.s.  
Výkon  
kontroly  
zdravotných  
poisťovní  
u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti bol zame-  
raný na účelnosť, efektívnosť a hospodárnosť vyna-  
kladania prostriedkov verejného zdravotného pois-  
tenia, na rozsah a kvalitu poskytovania zdravotnej  
starostlivosti a na dodržiavanie zmlúv o poskytovaní  
zdravotnej starostlivosti.  
A v odbore chirurgia v Nemocnici Poprad, a.s. a v  
Nemocnici sv. Michala Bratislava, a.s.  
Možno predpokladať, že zistené rozdiely budú  
odstránené úplným zavedením DRG do praxe.  
Systém vygeneruje cenu kalkuláciou. Cena za prí-  
pad vznikne z násobku základnej sadzby a relatív-  
nej váhy DRG skupiny.  
Osobitnou činnosťou kontroly bolo preverovanie  
podnetov poistencov na neposkytnutie vykázanej a  
uhradenej zdravotnej starostlivosti.  
Najčastejšími zisteniami boli nedostatočne vedená  
Zavedením systému by mali nemocnice dostávať  
rovnaké platby za rovnaké výkony na celom  
Slovensku, a to pri zohľadnení choroby pacienta,  
náročnosti potrebných diagnosticko-liečebných  
postupov a prípadných komplikácií.  
zdravotná  
dokumentácia,  
pochybenia  
pri vykazovaní - duplicitne vykázané výkony, nad-  
merné vykazovanie výkonov, neefektívne a časté  
hospitalizácie, rehospitalizácie a preklady medzi  
zariadeniami, nerealizované výkony, predpis liekov  
v rozpore s indikačnými a preskripčnými obmedze-  
niami a fiktívny výdaj predpísaných liekov.  
V prípade ceny za hospitalizačný paušál však nešlo  
o konečnú cenu za ukončenú hospitalizáciu, preto-  
že táto zahŕňa aj pripočítateľné položky, ktoré sú  
hradené nad rámec paušálu. Ide napr. o cenu za  
ŠZM, za SVLZ, konziliárne vyšetrenia nesúvisiace s  
hlavnou diagnózou, mimoriadne finančne náročnú  
zdravotnú starostlivosť a iné.  
Kontrola ukázala, že rozdiel medzi fakturovanými  
a uznanými výkonmi za preverované obdobie bol  
v Dôvere 129 mil. eur (6,64 %) a v Union  
3,4 mil. eur (8,0 %).  
Vo VšZP bol zistený plusový finančný efekt na vy-  
branej vzorke nemocníc 73,8 mil. eur (2,55 %).  
Časť úhrad za ústavnú zdravotnú starostlivosť reali-  
zovali zdravotné poisťovne ako osobitne hradené  
výkony. Ich ceny vychádzali z cien výkonov jedno-  
dňovej ambulantnej starostlivosti.  
Výsledky revíznej činnosti mali priamy dopad na  
ceny, objemy, obchodné podmienky pri spracovaní  
a uzatváraní nových zmlúv a ich dodatkov.  
Analýzou zmluvných cien bol preukázaný nárast za  
ukončenú hospitalizáciu a osobitne hradený výkon  
v celom preverovanom období.  
3.1.2 Centrálny nákup liekov  
a zdravotníckych pomôcok  
V Dôvere bol priemerný nárast cien v odboroch  
chirurgia a vnútorné lekárstvo za celé obdobie  
o 19,4 %.  
Zdravotné poisťovne v súlade so zákonom  
o zdravotných poisťovniach a vyhláškou MZ SR  
realizovali v preverovanom období centrálny nákup  
liekov.  
V Union bol priemerný nárast cien za ukončenú  
hospitalizáciu v štyroch medicínskych odboroch  
(chirurgia, gynekológia, interné a detské) o 9 % a za  
osobitne hradený výkon v dvoch odboroch (chirur-  
gia a gynekológia) o 8,5 %.  
Výber liekov a zaradenie do centrálneho nákupu  
bolo vykonávané na základe žiadosti poskytovateľa  
zdravotnej starostlivosti.  
Do centrálneho nákupu boli zaraďované finančne  
náročné lieky spĺňajúce kritériá stanovené vyhláš-  
| 10  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
kou MZ SR, nachádzajúce sa v zozname kategori-  
zovaných liekov a na ich úhradu bol potrebný sú-  
hlas zdravotnej poisťovne.  
Graf č. 2 Finančný efekt z centrálneho nákupu lie-  
kov vo VšZP (v tis. eur)  
140 000  
120 000  
100 000  
80 000  
60 000  
40 000  
20 000  
0
Cieľom nákupu bolo dosiahnuť čo najnižšie náklady  
na lieky, resp. čo najväčší plusový finančný efekt  
verejných prostriedkov v porovnaní s cenou  
v kategorizačnom zozname.  
Konkrétny liek bol nakupovaný pre konkrétneho  
poistenca liečeného v konkrétnom zdravotníckom  
zariadení, tzn. liek nebol určený na sklad, čím bola  
zabezpečená aj kontrola spotreby lieku.  
Dôvera a Union postupovali podľa Obchodného  
zákonníka a VšZP podľa zákona o verejnom obsta-  
rávaní.  
2014  
2015  
2016  
2017  
cena CNL  
102 881 80 721 69 465 36 698  
120 336 96 230 84 380 44 580  
17 455 15 509 14 915 7 882  
Cieľ centrálneho nákupu liekov bol splnený vo všet-  
kých troch poisťovniach – boli dosiahnuté nižšie  
náklady na lieky v porovnaní s cenami v kategori-  
začnom zozname (ÚZP). Percentuálne vyjadrenie  
plusového finančného efektu je znázornené v na-  
sledujúcom grafe.  
cena ÚZP  
Finančný efekt  
Zdroj: VšZP  
Dôvera pre dosiahnutie čo najvyššej efektívnosti  
použitia finančných prostriedkov na lieky, vyradila  
niektoré z centrálneho nákupu.  
Graf č. 1 Finančný efekt z centrálneho nákupu lie-  
kov (v percentách)  
Nákup týchto liekov zabezpečovali poskytovatelia  
zdravotnej starostlivosti. Náklady na takéto lieky sa  
znížili o 10 až 37 %. Dôvodom zníženia bola zmena  
prístupu poskytovateľov k predpisovaniu finančne  
náročných liekov. Pretože lieky mali hradiť  
z vlastného rozpočtu, začali regulovať ich predpiso-  
vanie.  
17,68  
16,12  
18  
16  
14  
12  
10  
8
14,51  
14,13  
11  
10,12  
7,35  
Tento prístup však nemožno zovšeobecňovať, no  
možno ho uplatniť v tých medicínskych odboroch,  
v ktorých sú dostupné aj iné lacnejšie terapeutické  
postupy.  
6,82  
6,4  
6
4
2
Centrálny nákup zdravotníckych pomôcok reali-  
zovala v preverovanom období len Union. Poisťov-  
ňa nakupovala „kochleárne implantáty“ a to za cenu  
stanovenú v kategorizačnom zozname, tzn. nebol  
dosiahnutý finančný efekt.  
0
2014  
2015  
VšZP  
Zdroj: VšZP, Dôvera, Union  
2016  
Dôvera  
Union  
Ostatné zdravotné poisťovne centrálne nenakupo-  
vali zdravotnícke pomôcky z dôvodu nevyhovujúce-  
ho - vysokého cenového limitu vo vyhláške MZ SR  
(maximálna konečná cena za 1 ks musí byť rovná  
alebo väčšia ako 200 eur).  
Vo VšZP bol za celé preverované obdobie dosiah-  
nutý plusový finančný efekt takmer 56 mil. eur, čo je  
16 % z ceny podľa kategorizačného zoznamu.  
3.1.3 Zverejňovanie zmlúv s poskytovateľmi  
Plusový finančný efekt v eurách, dosiahnutý vo  
VšZP, pri zohľadnení skutočne dodaného množstva  
liekov je znázornený v nasledujúcom grafe.  
zdravotnej starostlivosti  
Zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, resp.  
ich dodatky mali všetky tri zdravotné poisťovne  
v súlade so zákonom o zdravotných poisťovniach  
uverejnené na svojom webovom sídle. VšZP však  
nedodržiavala stanovený termín ich uverejňovania.  
| 11  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
VšZP, ako jediná bola povinná v zmysle zákona  
3.1.5 Zhrnutie za zdravotné poisťovne  
o slobode informácií zverejňovať aj informácie  
o uzatvorení zmlúv v CRZ, čo sa javí ako pozitívna  
diskriminácia, keďže všetky tri zdravotné poisťov-  
ne hospodária s verejnými prostriedkami.  
Cieľ kontroly v zdravotných poisťovniach nebol  
naplnený z dôvodu osobitého pohľadu súkromných  
poisťovní na údaje požadované NKÚ SR.  
Kontrola však preukázala, že cena za ukončenú  
hospitalizáciu je v jednotlivých nemocniciach roz-  
dielna a závisí najmä od typu nemocnice a medicín-  
skeho odboru.  
Tieto informácie boli v CRZ zverejňované one-  
skorene a neboli úplné a správne, čo sťažovalo,  
resp. zabraňovalo ich vyhľadávaniu.  
NKÚ SR na základe zistení a písomného vysvet-  
lenia Úradu vlády SR odporúča VšZP vykonať  
kontrolu úplnosti a správnosti zverejnených  
informácií.  
Možno predpokladať, že plným zavedením systému  
DRG do praxe budú tieto rozdiely odstránené  
a systém prinesie spravodlivejšie odmeňovanie  
nemocníc za poskytnutú zdravotnú starostlivosť.  
3.1.4 DRG a eHealth  
V oblasti centrálneho nákupu liekov boli vo všetkých  
troch poisťovniach dosiahnuté nižšie náklady  
v porovnaní s kategorizačnými cenami.  
Rok 2017 bol pre zdravotné poisťovne a nemocnice  
rokom zavádzania DRG. Úhradový mechanizmus  
bol nastavený tak, že v tomto roku nebude mať  
negatívny finančný dopad na poskytovateľov ústav-  
nej zdravotnej starostlivosti. Proces konvergencie  
základných sadzieb je naplánovaný do roku 2022.  
Úplne zavedenie DRG by malo zdravotným pois-  
ťovniam priniesť transparentnejšiu a spravodlivejšiu  
alokáciu verejných zdrojov, objektivitu pri uzatváraní  
zmluvných vzťahov a možnosť porovnania poskyto-  
vateľov zdravotnej starostlivosti na základe ob-  
jektívnych merateľných ukazovateľov.  
3.2  
MINISTERSTVO ZDRAVOTNÍCTVA SR  
MZ SR je ústredným orgánom štátnej správy, po-  
dieľajúcim sa na tvorbe a realizácii jednotnej štátnej  
politiky v oblasti zdravotníctva. V jeho pôsobnosti  
bolo k 31. decembru 2016 až 108 organizácií, naj-  
viac zo všetkých ministerstiev. Z toho 33 bolo štát-  
nych príspevkových organizácií, financovaných zo  
zdrojov verejného zdravotného poistenia. V rámci  
predchádzajúcich troch etáp kontroly bolo prevere-  
ných takmer 40 % z týchto príspevkových organizá-  
cií.  
Úhrada zdravotnej starostlivosti v nemocniciach  
bude oveľa adresnejšia a bude odrážať námahu a  
náklady, ktoré vynaložia na ošetrenie konkrétneho  
pacienta.  
3.2.1 Rozpočty, manažérske finančné plány  
Zdravotnícke zariadenia typu príspevkových organi-  
zácií MZ SR hospodária podľa svojho rozpočtu  
nákladov, výnosov a výsledku hospodárenia.  
S cieľom dosiahnuť lepšie hospodárenie nemocníc  
bol od roku 2013 zavedený systém finančného  
riadenia, založený na zostavovaní manažérskeho  
finančného plánu. Návrhy plánov, ktoré boli pred-  
kladané nemocnicami, boli MZ SR upravované  
v oblasti výnosov aj nákladov. Úpravy boli výsled-  
kom konzultácií a osobných rokovaní zástupcov  
nemocníc a MZ SR a následne schvaľované minis-  
trom zdravotníctva. Z výsledkov kontrol vykonaných  
priamo v nemocniciach vyplynulo, že tieto plány boli  
vo väčšine prípadov reálne nesplniteľné, čo potvrdi-  
lo aj samotné MZ SR.  
Náklady na implementáciu DRG v zdravotných  
poisťovniach dosiahli za preverované obdobie sumu  
nad 1 mil. eur.  
V roku 2017 bola ukončená implementácia eHeal-  
thu a bol uvedený do praxe. Podľa súčasne platnej  
legislatívy sú všetci poskytovatelia zdravotnej sta-  
rostlivosti povinní od 1. januára 2018 vkladať údaje  
do elektronickej zdravotnej knižky občana a plne  
využívať tento systém.  
V období výkonu kontroly v zdravotných poisťov-  
niach sa tento termín produkčného nasadenia javil  
ako nereálny. A to najmä z dôvodu, že časť posky-  
tovateľov zdravotnej starostlivosti nebola ochotná,  
prípadne schopná sa na eHealth pripojiť. Preto  
možno tento termín chápať najmä ako začiatok  
postupnej adaptácie na systém.  
K významnej zmene v oblasti finančného plánova-  
nia došlo v roku 2016, kedy boli zdravotnícke zaria-  
denia vyzvané pri tvorbe plánu iniciatívne hľadať  
vnútorné rezervy v hospodárení, ktoré by sa pre-  
mietli do plánov na rok 2017. Úspory vychádzali  
z opatrení zameraných na optimalizáciu prevádzko-  
vých nákladov nemocníc, z medicínskych procesov,  
ako aj z nákupov liekov a ŠZM. Reálne finančné  
Zdravotné poisťovne v priebehu troch preverova-  
ných rokov prispeli na správu a rozvoj NZIS celko-  
vou sumou takmer 42 mil. eur.  
| 12  
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
plánovanie prezentuje MZ SR ako najsilnejší nástroj  
benchmarking nákladových zmlúv s cieľom  
zamedziť uzatváraniu nevýhodných zmlúv  
(upratovanie, súkromná bezpečnostná služba,  
pranie, stravovanie, právne služby a iné),  
benchmarking výnosových zmlúv (parkovanie,  
prenájom priestorov),  
zavedenie jednotných účtovných postupov  
a účtovnej osnovy, ako aj nákladových stre-  
dísk,  
implementácia Expertného informačného sys-  
tému, ktorý umožňuje vykonávať kontroling  
a porovnávanie nemocníc resp. ich kli-  
ník/oddelení/primariátov v reálnom čase,  
dôsledné dodržiavanie systému sledovania  
spotreby liekov s prihliadnutím na efektivitu  
liečby a iné.  
na realizáciu efektívnejšieho fungovania nemocníc  
v rezorte zdravotníctva. Od plnenia plánov bude  
závisieť aj odmeňovanie štatutárov nemocníc.  
Súčasne sa zintenzívnilo pravidelné vyhodnocova-  
nie plnenia plánov zdravotníckych zariadení. Na  
mesačnej báze bola vykonávaná analýza ekono-  
micko-prevádzkových výsledkov nemocníc, opera-  
tívne riešenie odchýlok, zisťovanie príčin neplnenia  
plánov. Výsledkom bolo dosiahnutie spomalenia  
tempa zhoršovania hospodárenia najväčších ne-  
mocníc v roku 2016 medziročne o 6 mil. eur  
a tempa rastu záväzkov o 8,8 mil. eur. Pozitívne  
výsledky vo vývoji hospodárenia sa podarilo do-  
siahnuť v I. polroku 2017 napr. v UN Martin,  
FN Trenčín, či FNsP Žilina.  
3.2.3 Vykazovanie a evidencia poskytnutej  
zdravotnej starostlivosti, uzatváranie  
zmluvných vzťahov  
3.2.2 Opatrenia prijaté na zlepšenie hospodá-  
renia zdravotníckych zariadení  
MZ SR realizovalo od 2. polroku 2016 systémové  
opatrenia na zefektívnenie verejných zdrojov  
v rezorte zdravotníctva. Bol zriadený organizačný  
útvar ÚRPO, v pôsobnosti ktorého je zjednocovať  
procesy v organizáciách v pôsobnosti MZ SR na  
účely lepšieho a objektívnejšieho porovnania efek-  
tívnosti fungovania organizácií. Do praxe boli im-  
plementované konkrétne opatrenia s cieľom identifi-  
kovať rezervy v hospodárení zdravotníckych zaria-  
dení a optimalizovať ich riadiace a kontrolné proce-  
sy. Do riadenia príspevkových organizácií boli vne-  
sené prvky obchodných spoločností, a to vytvore-  
ním dozorných orgánov a zavedením systému ko-  
lektívneho rozhodovania pri riadení nemocníc pro-  
stredníctvom Rady riaditeľov, ktorá je trojčlenným  
štatutárnym orgánom.  
Kontrolou bolo zistené, že MZ SR nezasahovalo do  
zmluvných vzťahov medzi poskytovateľmi zdravot-  
nej starostlivosti v jeho pôsobnosti a zdravotnými  
poisťovňami, ani nerokovalo so zdravotnými pois-  
ťovňami v mene svojich podriadených organizácií.  
Uzatváranie zmlúv bolo vo výlučnej kompetencii  
príslušných zdravotníckych zariadení.  
MZ SR nevstupovalo do spracovania a vykazovania  
zdravotných výkonov, ani nezasahovalo do postu-  
pov fakturovania a evidovania poskytnutej zdravot-  
nej starostlivosti v zdravotníckych zariadeniach.  
Spôsob vykazovania poskytnutej zdravotnej starost-  
livosti bol predmetom zmluvných vzťahov so zdra-  
votnými poisťovňami. Riaditelia nemocníc mali  
povinnosť vykonávať analýzu neuznaných výkonov  
zo strany poisťovní. Tieto analýzy však neboli pred-  
kladané a vyhodnocované MZ SR.  
Okrem toho MZ SR prijalo všeobecné opatrenia  
zamerané na znižovanie nákladov v rezorte zdra-  
votníctva, najmä:  
centrálne obstarávanie ZT, napr. CT, RTG,  
centrálne obstarávanie ostatných tovarov  
a služieb, napr. energie, počítačov,  
benchmarking nákupných cien liekov, ŠZM, ZT  
a pomôcok,  
analýzu spotreby a nákladovosti liekov, analý-  
zu nákladovo neefektívnych liekov a referen-  
covanie cien ŠZM a iné.  
3.2.4 Pohľadávky a záväzky  
Pohľadávky a záväzky zdravotníckych zariadení boli  
pravidelne mesačne sledované a analyzované  
MZ SR, a to na základe zasielaných mesačných  
hlásení o ich stave. Osobitná pozornosť bola veno-  
vaná záväzkom po lehote splatnosti, ktoré sú indi-  
kátorom zadlženosti zdravotníckych zariadení. K 31.  
decembru 2016 bol stav záväzkov na úrovni istiny  
nemocníc v zriaďovateľskej pôsobnosti MZ SR  
v celkovej sume 702,13 mil. eur, z toho záväzky po  
lehote splatnosti boli v sume 547,16 mil. eur. Medzi-  
ročný nárast záväzkov bol na úrovni cca 100 mil.  
eur.  
K ostatným opatreniam prijatým najmä na zlepšo-  
vanie  
hospodárenia  
stratových  
nemocníc  
a efektívnejšieho porovnávania výsledkov hospodá-  
renia patria najmä:  
benchmarking hospodárenia primariátov, keď  
sa v rámci porovnateľných nemocníc porovná-  
vajú medicínske a ekonomické ukazovatele,  
MZ SR upozorňovalo a pravidelne informovalo  
vládu SR o stave záväzkov a implementácii opatre-  
ní na zamedzenie rastu zadlženosti zdravotníckych  
| 13  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
zariadení formou predkladania materiálov na roko-  
Práce na zavádzaní eHealthu sa zintenzívnili  
od roku 2016, kedy bola realizovaná pilotná pre-  
vádzka eHealth a boli vykonané zmeny funkčnosti  
a procesov. Plánovaný termín zavedenia systému  
do produkčnej prevádzky bol 1. január 2018. Na  
základe nízkeho počtu pripojených nemocníc  
a ambulancií bolo viac ako isté, že k celoplošnému  
zavedeniu eHealthu a k dosiahnutiu očakávaných  
benefitov zatiaľ nedôjde.  
vanie vlády. MZ SR realizovalo viacero opatrení na  
elimináciu zadlženosti nemocníc, najmä v oblasti  
efektivity a racionalizácie nákladov, ktoré však ne-  
postačovali na generovanie potrebných zdrojov na  
úhradu záväzkov po lehote splatnosti. Preto bola  
vypracovaná koncepcia oddlženia zdravotníckych  
zariadení, schválená vládou SR 13. septembra  
2017, ktorá uvažuje o oddlžení nemocníc do maxi-  
málneho objemu 585 mil. eur.  
3.2.6 Investičný rozvoj a obstarávanie ZT  
NKÚ SR už po ukončení druhej etapy kontroly,  
upozorňoval, že plošné oddlžovanie nemocníc  
v minulosti neprinieslo požadovaný efekt  
a odporučilo MZ SR, aby v prípade ďalšieho  
oddlžovania bol prístup diferencovaný v čase  
a v miere oddlženia a zároveň aby bol podmie-  
nený dosahovaním cieľov, ktoré proces zadlžo-  
vania zastavia.  
Zdravotnícke zariadenia mali povinnosť každoročne,  
k 31. októbru predkladať MZ SR plány investícií,  
resp. plány obstarávania tovarov, stavebných prác  
a služieb na nasledujúci kalendárny rok. Plány boli  
posudzované „Komisiou verejného obstarávania“,  
ktorá bola stálym poradným orgánom ministra. Vo  
väčšine prípadov však boli iba vzaté na vedomie,  
s konštatovaním, že realizácia uvedených investícií  
bude možná len pri dostatočných finančných zdro-  
joch na ich krytie. Na zabezpečenie realizácie plá-  
nov investícií MZ SR každoročne žiadalo MF SR pri  
zostavovaní rozpočtu o navýšenie zdrojov na kapi-  
tálové výdavky. V rokoch 2014 až I. polrok 2017 boli  
prostriedky na stavebné investície a ZT poskytnuté  
13 nemocniciam v pôsobnosti MZ SR v celkovej  
výške 47,9 mil. eur, z toho zo štátneho rozpočtu  
29,2 mil. eur a z fondov EÚ 18,7 mil. eur. Najvyšší  
objem prostriedkov smeroval do DFN Košice  
12,9 mil. eur, UN Košice 11,1 mil. eur  
a FN Trenčín 5,6 mil. eur.  
3.2.5 DRG a eHealth  
Úlohy vyplývajúce zo zavedenia systému DRG  
a projektov eHealth plnilo MZ SR prostredníctvom  
organizácií v jeho pôsobnosti. Za zabezpečenie  
a zavedenie DRG systému ako úhradového me-  
chanizmu za poskytnutú lôžkovú zdravotnú starost-  
livosť v ústavných zdravotníckych zariadeniach bol  
zodpovedný ÚDZS, ktorý sa stal aj Centrom pre  
klasifikačný systém. Garantom implementácie pro-  
jektu eHealth je NCZI, príspevková organizácia  
MZ SR. Ministerstvo malo v riadiacich a výkonných  
štruktúrach oboch projektov svojich zástupcov,  
ktorých úlohou bolo poskytovať najmä odbornú  
pomoc a legislatívnu podporu pri zavádzaní projek-  
tov. Zdravotnícke zariadenia boli o projektoch in-  
formované prostredníctvom zástupcov asociácií  
nemocníc, ktorí boli členmi riadiacich výborov, ako  
aj formou zverejnenia dokumentov o stave projektov  
na webovom sídle príslušných gestorov a MZ SR.  
Finančná pomoc na zavedenie projektov nebola zo  
strany MZ SR poskytnutá žiadnemu zdravotníckemu  
zariadeniu, zvýšené náklady nemocnice uhrádzali  
zo svojich zdrojov.  
Pasportizácia majetku  
Kontrola preukázala, že MZ SR nevedie zoznam,  
resp. pasportizáciu majetku v zdravotníctve. Za  
evidenciu a pasportizáciu majetku sú zodpovedné  
zdravotnícke zariadenia. Nehnuteľný majetok je od  
roku 2017 vedený vo verejne dostupnej „Centrálnej  
evidencii majetku“, spravovanej MF SR. Táto evi-  
dencia však obsahuje len prehľad užívaného majet-  
ku, nie informáciu o jeho stave, opotrebovaní  
a hodnote. Obdobne je to aj v prípade ZT, ktorá je  
vykazovaná prostredníctvom štatistického „Ročné-  
ho výkazu o zdravotníckej technike“ predkladaného  
NCZI. MZ SR tak nemá ucelený prehľad o stave a  
hodnote prístrojov a ZT v zdravotníckych zariade-  
niach v jeho pôsobnosti. Pri kvantifikácii skrytého  
alebo existujúceho modernizačného dlhu vychádza  
z analýzy stavu investícií v nemocniciach vykona-  
nej v roku 2013, podľa ktorej je investičná medzera  
v sektore zdravotníctva na úrovni 3,9 mld. eur.  
Predpokladané prechodné obdobie konvergencie  
individuálnych základných sadzieb na jednotnú je  
vymedzené do roku 2022. Do tohto času sa očaká-  
va najmä skvalitňovanie vykazovania údajov zdra-  
votníckymi zariadeniami, riešenie problémov kódo-  
vania zdravotníckych výkonov a dosiahnutie kon-  
senzu v sporných oblastiach, najmä v metodike  
výpočtu základnej sadzby. Až úplným zavedením  
DRG systému do praxe možno očakávať, že sa  
stane jedným z dôležitých nástrojov zvýšenia efekti-  
vity a výkonnosti nemocníc.  
Obstarávanie ZT  
Povinnosť zdravotníckych zariadení požadovať od  
MZ SR súhlas so začatím verejného obstarávania  
| 14  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZT nad určitú hranicu platila už od roku 2014. Žia-  
práce. Do plánu kontrol neboli v preverovanom  
období zahrnuté žiadne kontroly zamerané na hos-  
podárnosť a účinnosť vynakladaných zdrojov  
v nemocniciach v pôsobnosti MZ SR.  
dosti, ktorých súčasťou bola orientačná technická  
špecifikácia a prieskum trhu, boli posudzované  
najmä z hľadiska zvoleného postupu verejného  
obstarávania,  
medicínskeho  
opodstatnenia  
Absentovala aj identifikácia rizikových oblastí zo  
strany odborných útvarov v rámci zverenej činnosti.  
Pri zostavovaní plánu vnútorného auditu sa nevy-  
chádzalo z objektívneho hodnotenia rizík, vyplýva-  
cich z úloh a cieľov MZ SR, čo nebolo v súlade so  
zákonom o finančnej kontrole a audite.  
a ekonomického vplyvu. Neskúmala sa primera-  
nosť, resp. optimálnosť predpokladanej hodnoty  
zákazky, stanovená zdravotníckymi zariadeniami,  
čím nebolo zaručené dosiahnutie hospodárnosti  
a efektívnosti v procese obstarávania ZT.  
Od 1. decembra 2015 sa pravidlá nákupu ZT pod-  
statným spôsobom zmenili. Nemocnice boli povinné  
využívať porovnateľné – priemerné ceny ZT pri  
stanovovaní predpokladanej hodnoty zákazky. In-  
formáciu o priemerných cenách ZT poskytuje  
MZ SR zdravotníckym zariadeniam už pred vykona-  
ním prieskumu trhu. Vychádza z databázy cien ZT,  
obsahujúcej údaje z takmer 900 zmlúv najčastejšie  
nakupovanej ZT v rámci českého a slovenského  
trhu. Databázu vytvorilo a spravuje MZ SR a je  
prístupná aj verejnosti, a to na webovej stránke  
ministerstva. Znalosť porovnateľnej ceny obstará-  
vanej ZT ovplyvňuje rokovaciu pozíciu zdravotníc-  
kych zariadení s potenciálnymi dodávateľmi, posil-  
ňuje princíp transparentnosti, nediskriminácie  
a hospodárnosti v procese obstarávania. Od začiat-  
ku používania porovnateľných cien bolo obstara-  
ných 61 prístrojov v celkovej hodnote 6 mil. eur (bez  
CT z centrálneho obstarávania), pričom dosiahnutá  
minimálna úspora v porovnaní s predpokladanou  
hodnotou zákazky bola cca 852 tis. eur, t. j. 14,2 %.  
MZ SR neviedlo centrálnu evidenciu interných ria-  
diacich aktov, nemalo vypracovaný osobitný interný  
predpis upravujúci postup tvorby, schvaľovania a  
evidencie interných riadiacich aktov.  
Podľa NKÚ SR neboli na MZ SR vytvorené perso-  
nálne podmienky na efektívny a účinný výkon vnú-  
torného auditu, s ohľadom na mimoriadne vysoký  
počet organizácií v pôsobnosti MZ SR.  
Preto NKÚ SR odporúča MZ SR personálne po-  
silniť útvar vnútorného auditu tak, aby boli za-  
bezpečené ciele a úlohy vyplývajúce zo zákona  
o finančnej kontrole a audite.  
3.2.8 Zhrnutie za ministerstvo  
Z kontrol vykonaných v prvých troch etapách  
v zdravotníckych zariadeniach v pôsobnosti MZ SR  
vyplynula absencia jednotného usmerňovania  
a riadenia v oblasti evidencie, výkazníctva a iných  
činnosti zo strany ministerstva, čo neumožňovalo  
vzájomné porovnávanie týchto organizácií, ich čin-  
nosti a procesov.  
Ďalším z opatrení, zameraných na zvýšenie trans-  
parentnosti a efektívnosti vynakladania verejných  
prostriedkov na obstarávanie je zrealizované cen-  
trálne obstarávanie CT prístrojov. V roku 2017 bolo  
zakúpených 10 ks CT, pri ktorom bol dosiahnutý len  
v 1. a 2. kole elektronickej aukcie plusový finančný  
efekt min. 5,5 mil. eur. MZ SR vyhlásilo centrálne  
obstarávanie aj na ďalšiu komoditu - nemocničné  
lôžka a plánuje realizovať centrálne obstarávanie na  
RTG techniku.  
Výrazná zmena v riadení podriadených zdravotníc-  
kych zariadení MZ SR nastala v druhej polovici roku  
2016, zriadením organizačného útvaru – ÚRPO.  
Jeho úlohou je zjednocovať a usmerňovať procesy  
v týchto organizáciách za účelom objektívnejšieho  
porovnávania a vyhodnocovania jednotlivých proce-  
sov ako aj samotných zariadení, čo by malo zabez-  
pečiť ich efektívnejšie fungovanie.  
Kontrolou na MZ SR boli zistené nedostatky  
v účinnosti a efektívnosti vnútorného kontrolného  
systému.  
3.2.7 Vnútorný kontrolný systém  
Na základe posúdenia plánu a činnosti útvaru vnú-  
tornej kontroly a útvaru vnútorného auditu boli zis-  
tené rezervy v účinnosti a efektívnosti vnútorného  
kontrolného systému. Nebol nastavený tak, aby  
včas a komplexne signalizoval problémy v oblasti  
hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti  
vynakladaných verejných financií v zdravotníckych  
zariadeniach v pôsobnosti MZ SR a dával systémo-  
vé podnety na skvalitnenie riadiacej a kontrolnej  
| 15  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ODPORÚČANIA:  
NKÚ SR odporúča:  
VšZP - vykonať kontrolu úplnosti a správnosti zverejnených informácií v CRZ  
MZ SR - prehodnotiť vypracované indikátory kvality (slúžiace na monitoring vybratých oblastí poskytovania  
zdravotnej starostlivosti), resp. metodiku spôsobu získavania ich výslednej hodnoty  
MZ SR - personálne posilniť vnútorný audit tak, aby boli zabezpečené ciele a úlohy vyplývajúce zo zákona  
o finančnej kontrole a audite.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÝCH SUBJEKTOV  
Z kontrol vykonaných v zdravotných poisťovniach boli  
vypracované záznamy, pretože v kontrolovanej oblasti  
neboli zistené porušenia všeobecne záväzných právnych  
predpisov.  
MZ SR k zisteniam uvedeným v protokole predložilo ná-  
mietky. Preverením týchto námietok nebola potvrdená ich  
opodstatnenosť. Preto následným prerokovaním protoko-  
lu bola kontrola ukončená.  
Na MZ SR bol vypracovaný protokol, najmä z dôvodu  
nedostatkov zistených vo vnútornom kontrolnom systéme.  
5
ZÁVER  
Výkon kontroly v zdravotných poisťovniach bol  
ovplyvnený osobitným pohľadom súkromných poisťovní  
na údaje požadované NKÚ SR ku kontrole.  
v konečnom dôsledku zabrániť neustálemu rastu  
zadlžovania verejného zdravotníctva.  
Na základe výsledkov kontroly je MZ SR povinné prijať  
v stanovenom termíne opatrenia na odstránenie nedos-  
tatkov a následne predložiť NKÚ SR správu o ich plnení.  
Napriek uvedenému, kontrola preukázala rozdiely  
v cenách za ukončenú hospitalizáciu v jednotlivých  
nemocniciach. Možno predpokladať, že plným nasadením  
systému DRG do praxe budú tieto rozdiely odstránené.  
Plnenie prijatých opatrení bude NKÚ SR priebežne moni-  
torovať, analyzovať a hodnotiť.  
Súčasne poukázala na zmenu v riadení organizácií  
v pôsobnosti MZ SR v druhom polroku 2016, ktorá má  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
+421 2 5011 4451  
| 16