N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
zariadení formou predkladania materiálov na roko-
Práce na zavádzaní eHealthu sa zintenzívnili
od roku 2016, kedy bola realizovaná pilotná pre-
vádzka eHealth a boli vykonané zmeny funkčnosti
a procesov. Plánovaný termín zavedenia systému
do produkčnej prevádzky bol 1. január 2018. Na
základe nízkeho počtu pripojených nemocníc
a ambulancií bolo viac ako isté, že k celoplošnému
zavedeniu eHealthu a k dosiahnutiu očakávaných
benefitov zatiaľ nedôjde.
vanie vlády. MZ SR realizovalo viacero opatrení na
elimináciu zadlženosti nemocníc, najmä v oblasti
efektivity a racionalizácie nákladov, ktoré však ne-
postačovali na generovanie potrebných zdrojov na
úhradu záväzkov po lehote splatnosti. Preto bola
vypracovaná koncepcia oddlženia zdravotníckych
zariadení, schválená vládou SR 13. septembra
2017, ktorá uvažuje o oddlžení nemocníc do maxi-
málneho objemu 585 mil. eur.
3.2.6 Investičný rozvoj a obstarávanie ZT
NKÚ SR už po ukončení druhej etapy kontroly,
upozorňoval, že plošné oddlžovanie nemocníc
v minulosti neprinieslo požadovaný efekt
a odporučilo MZ SR, aby v prípade ďalšieho
oddlžovania bol prístup diferencovaný v čase
a v miere oddlženia a zároveň aby bol podmie-
nený dosahovaním cieľov, ktoré proces zadlžo-
vania zastavia.
Zdravotnícke zariadenia mali povinnosť každoročne,
k 31. októbru predkladať MZ SR plány investícií,
resp. plány obstarávania tovarov, stavebných prác
a služieb na nasledujúci kalendárny rok. Plány boli
posudzované „Komisiou verejného obstarávania“,
ktorá bola stálym poradným orgánom ministra. Vo
väčšine prípadov však boli iba vzaté na vedomie,
s konštatovaním, že realizácia uvedených investícií
bude možná len pri dostatočných finančných zdro-
joch na ich krytie. Na zabezpečenie realizácie plá-
nov investícií MZ SR každoročne žiadalo MF SR pri
zostavovaní rozpočtu o navýšenie zdrojov na kapi-
tálové výdavky. V rokoch 2014 až I. polrok 2017 boli
prostriedky na stavebné investície a ZT poskytnuté
13 nemocniciam v pôsobnosti MZ SR v celkovej
výške 47,9 mil. eur, z toho zo štátneho rozpočtu
29,2 mil. eur a z fondov EÚ 18,7 mil. eur. Najvyšší
objem prostriedkov smeroval do DFN Košice
12,9 mil. eur, UN Košice 11,1 mil. eur
a FN Trenčín 5,6 mil. eur.
3.2.5 DRG a eHealth
Úlohy vyplývajúce zo zavedenia systému DRG
a projektov eHealth plnilo MZ SR prostredníctvom
organizácií v jeho pôsobnosti. Za zabezpečenie
a zavedenie DRG systému ako úhradového me-
chanizmu za poskytnutú lôžkovú zdravotnú starost-
livosť v ústavných zdravotníckych zariadeniach bol
zodpovedný ÚDZS, ktorý sa stal aj Centrom pre
klasifikačný systém. Garantom implementácie pro-
jektu eHealth je NCZI, príspevková organizácia
MZ SR. Ministerstvo malo v riadiacich a výkonných
štruktúrach oboch projektov svojich zástupcov,
ktorých úlohou bolo poskytovať najmä odbornú
pomoc a legislatívnu podporu pri zavádzaní projek-
tov. Zdravotnícke zariadenia boli o projektoch in-
formované prostredníctvom zástupcov asociácií
nemocníc, ktorí boli členmi riadiacich výborov, ako
aj formou zverejnenia dokumentov o stave projektov
na webovom sídle príslušných gestorov a MZ SR.
Finančná pomoc na zavedenie projektov nebola zo
strany MZ SR poskytnutá žiadnemu zdravotníckemu
zariadeniu, zvýšené náklady nemocnice uhrádzali
zo svojich zdrojov.
Pasportizácia majetku
Kontrola preukázala, že MZ SR nevedie zoznam,
resp. pasportizáciu majetku v zdravotníctve. Za
evidenciu a pasportizáciu majetku sú zodpovedné
zdravotnícke zariadenia. Nehnuteľný majetok je od
roku 2017 vedený vo verejne dostupnej „Centrálnej
evidencii majetku“, spravovanej MF SR. Táto evi-
dencia však obsahuje len prehľad užívaného majet-
ku, nie informáciu o jeho stave, opotrebovaní
a hodnote. Obdobne je to aj v prípade ZT, ktorá je
vykazovaná prostredníctvom štatistického „Ročné-
ho výkazu o zdravotníckej technike“ predkladaného
NCZI. MZ SR tak nemá ucelený prehľad o stave a
hodnote prístrojov a ZT v zdravotníckych zariade-
niach v jeho pôsobnosti. Pri kvantifikácii skrytého
alebo existujúceho modernizačného dlhu vychádza
z analýzy stavu investícií v nemocniciach vykona-
nej v roku 2013, podľa ktorej je investičná medzera
v sektore zdravotníctva na úrovni 3,9 mld. eur.
Predpokladané prechodné obdobie konvergencie
individuálnych základných sadzieb na jednotnú je
vymedzené do roku 2022. Do tohto času sa očaká-
va najmä skvalitňovanie vykazovania údajov zdra-
votníckymi zariadeniami, riešenie problémov kódo-
vania zdravotníckych výkonov a dosiahnutie kon-
senzu v sporných oblastiach, najmä v metodike
výpočtu základnej sadzby. Až úplným zavedením
DRG systému do praxe možno očakávať, že sa
stane jedným z dôležitých nástrojov zvýšenia efekti-
vity a výkonnosti nemocníc.
Obstarávanie ZT
Povinnosť zdravotníckych zariadení požadovať od
MZ SR súhlas so začatím verejného obstarávania
| 14