N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
5
ZÁVERY
Zabezpečovanie sociálnoprávnej ochrany a sociálnej
kurately detí je podmienené mnohými faktormi, ktoré sú
vzájomne podmienené a previazané. Kontrola NKÚ SR
v troch detských domovoch sa zamerala na to, aké sú
ekonomické podmienky a ako sa využívajú na
zabezpečenie sociálnoprávnej ochrany a kurately, t. zn.
na zabezpečenie základných a rozvojových potrieb detí
a ich ochranu a bezpečnosť.
indikujú viaceré problémy zariadení v zabezpečovaní
všetkých úloh, ktoré ako štátne zariadenia náhradnej
rodičovskej starostlivosti majú plniť. Kontrolou
dokumentácie o sociálnoprávnej ochrane detí a interných
predpisov, ktoré ju zabezpečujú boli zistené viaceré
nedostatky. Išlo predovšetkým o individuálne plány
rozvoja osobnosti detí, ktoré v mnohých aspektoch
vykazovali znaky formálnosti, stereotypov a pod... . Aby
zariadenia mohli zabezpečovať rozvoj dieťaťa
cieľavedome a systémovo, zabezpečiť kvalitné vzdelanie,
pripraviť na život po upustení zariadenia a podobne, je
nevyhnutné aby zariadenia disponovali dostatočnými
a predvídateľnými zdrojmi.
Činnosť detských domovov je finančne zabezpečovaná
z troch zdrojov – príspevku štátu v podobe priemerného
bežného výdavku na jedno umiestnené dieťa. Príspevok
je viacúčelový a má slúžiť na pokrytie mzdových
a odvodových nárokov zamestnancov ale aj na tovary,
služby a transfery spojené s potrebami detí.
V súčasnom období predvídateľným zdrojom financovania
je iba priemerný bežný výdavok, ktorý v rozhodujúcej
miere slúži mzdovým nárokom zamestnancov.
Uhrádzanie výživovej povinnosti povinnými osobami je
rizikové a zariadenia sú nútené vykryť nedoplatky z iných
zdrojov, ktoré by mali a mohli slúžiť inému účelu – napr.
aktivitám podporujúcim individuálny rozvoj znalostí
a zručností. Účasť na takýchto aktivitách mimo zariadenia
však vyžaduje dodatočné finančné zdroje, sprevádzajúcu
osobu a pod., ktorými zariadenia nedisponujú
v dostatočnej miere. Toto môže byť podľa názoru
kontrolórov aj jeden z dôvodov nedostatkov, ktoré boli
zistené v činnosti odborných zamestnancov zariadení.
Druhým zdrojom sú príspevky od rodičov a iných osôb,
ktoré majú vyživovaciu povinnosť voči deťom a tretím
doplnkovým zdrojom sú sponzorské dary a finančné dary.
Kontrola ukázala, že priemerný bežný výdavok na jedno
umiestnené dieťa slúži v rozhodujúcej miere na mzdy
a odvody zamestnancov. Príspevky od povinných osôb,
ktoré by mali pokryť minimálne potreby výživy, odievania
a hygieny detí sú veľmi rizikovými príjmami o čom svedčí
rozsah a štruktúra pohľadávok voči tými osobám. Výška
týchto prostriedkov, ktoré zariadenia získali, zďaleka
nepokrýva ani minimálne výživové nároky detí domovov.
Navyše, vymáhanie pohľadávok od dlžníkov je
administratívne náročné a predstavuje finančné výdavky
zariadení. Hodnota darov a sponzorských príspevkov
predstavuje v štruktúre príjmov veľmi malý podiel.
O nedostatočnom financovaní kontrolovaných zariadení
svedčí aj nízka úroveň kapitálových výdavkov i výdavkov
na opravy a údržbu majetku. Nedostatočná údržba
a oprava predstavujú značné všeobecné riziko nakladania
s majetkom, ktoré je obzvlášť závažné v zariadeniach,
v ktorých sú umiestnené deti.
Kontrola NKÚ SR zameraná na hospodárenie troch
detských domovov nepreukázala závažné nedostatky
v hospodárení týchto zariadení. Výsledky kontroly však
6
ODPORÚČANIA
NKÚ SR na základe výsledkov kontroly odporúča:
1. MPSVR SR prijať systémové opatrenia na riešenie kapitálových potrieb detských domovov, ktoré priemerný
bežný výdavok na jedno dieťa nerieši,
2. MPSVR SR iniciovať legislatívne zmeny, ktoré by zabezpečili, aby detské domovy dostali plnú sumu
vyživovacej povinnosti rodičov detí (aby dohľad nad plnením tejto povinnosti mal štát a nie zariadenie),
3. ÚPSVaR prijať systémové (organizačné) opatrenie k tomu, aby sa kontrola kvality sociálnoprávnej ochrany
a sociálnej kurately stala súčasťou práce tohto orgánu.
KONTAKT
Najvyšší kontrolný úrad SR
Priemyselná 2
824 73 Bratislava
© NKÚ SR, 2017
| 11