2017  
Záverečná správa  
Kontrola hospodárenia a vykonávania sociálnoprávnej ochrany detí  
v detských domovoch  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
VÝZNAM  
DeD, kontrolovaný subjekt, zariadenie  
detský domov  
DS  
Dunajská Streda  
IÚZ  
MPSVR SR  
NKÚ SR  
SR  
individuálna účtovná závierka účtovnej jednotky verejnej správy  
Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Slovenská republika  
ÚPSVaR, zriaďovateľ  
zákon o sociálnej kuratele  
Ústredie práce sociálnych vecí a rodiny  
zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej  
kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení  
neskorších predpisov  
ŽM  
životné minimum  
| 3  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
1
Účelom kontroly bolo zistiť, či zariadenia hospodária v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy,  
zákonom o správe majetku štátu a uistiť sa, či zariadenia podľa zákona o sociálnej kuratele poskytujú, zabezpečujú  
a vytvárajú podmienky pre deti, ktoré sú v nich umiestňované.  
Predmet kontroly  
Preverenie hospodárenia s poskytnutými finančnými prostriedkami, správa majetku štátu, proces výkonu  
sociálnoprávnej ochrany detí a výkonu sociálnej kurately v zariadeniach a ich súlad so všeobecne záväznými právnymi  
predpismi, internými predpismi.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrolná akcia bola vykonaná na základe plánu  
kontrolnej činnosti NKÚ SR na rok 2016. Kontrola bola  
vykonaná v Detskom domove Harmónia, Detskom  
domove Trnava a v Detskom domove v DS. ÚPSVaR ich  
zriadil ako centrá detí. Kontrolovaným rokom bol rok  
2015, v prípade vecných súvislostí aj roky  
predchádzajúce.  
podmienok vykonávania opatrení sociálnoprávnej ochrany  
detí a sociálnej kurately, a to prostredníctvom kontroly  
spisovej dokumentácie maloletých detí a interných  
predpisov zariadení. Kontrolou hospodárenia vybraných  
detských domovov bolo zisťované, či podmienky  
ich hospodárenia umožňujú tvorbu podmienok pre  
sociálnoprávnu ochranu a kuratelu detí umiestnených  
v týchto zariadeniach.  
Kontrola sa zamerala na dodržiavanie zákonných  
3
OPIS PROSTREDIA  
3.1 DETI DETSKÝCH DOMOVOV  
Štát zabezpečuje starostlivosť o deti, ktoré z rôznych dôvodov nemôžu byť vychovávané vlastnými rodičmi alebo  
priamymi príbuznými. Takúto starostlivosť poskytujú aj tri kontrolované štátne zariadenia, ktoré pre deti:  
a) zabezpečujú sociálnu prácu, odbornú diagnostiku, špeciálne poradenstvo, výchovu, pomoc pri príprave na školské  
vyučovanie, psychologickú starostlivosť, špeciálnu a pedagogickú starostlivosť,  
b) vytvárajú podmienky pre prípravu stravy, záujmovú činnosť, pracovné uplatnenie,  
c) poskytujú bývanie, stravovanie, osobné vybavenie pre umiestnené deti (šatstvo, obuv, hygienické potreby, a iné  
veci osobnej potreby) a obslužné činnosti (upratovanie, žehlenie, údržba bielizne a šatstva).  
Kontrolované zariadenia disponovali kapacitou 235 miest, z ktorých v čase kontroly bolo obsadených 205 miest, z toho  
101 dievčat a 104 chlapcov. Starostlivosť o zverené deti kontrolované zariadenia zabezpečovali nielen  
vo svojich priestoroch, ale aj v profesionálnych rodinách.  
Podrobnejšie údaje o kapacite zariadení a jej využití poskytuje nasledovná tabuľka.  
Tabuľka 1 Kapacita miest a počet skutočne umiestnených detí a mladých dospelých v zariadeniach za rok 2015  
Počet  
skutočne  
umiestnených  
detí v DeD  
Kapacita  
miest  
v DeD  
Počet  
Počet detí  
Priemerná  
Obsadenosť  
Počet  
dievčat  
Počet  
chlapcov  
Zariadenie  
umiestnenýc v profesionálnej dĺžka pobytu  
h detí v DeD  
v %  
X
rodine  
dieťaťa v DeD  
A
DeD Harmónia  
DeD Trnava  
DeD v DS  
Spolu  
1
80  
83  
72  
235  
78  
2
76  
72  
57  
205  
68  
3
4
37  
38  
26  
101  
34  
5
39  
34  
31  
104  
35  
6
31  
44  
41  
116  
39  
7
8
1
2
3
4
5
95 %  
87 %  
79 %  
45  
13  
31  
89  
30  
3,49  
4,09  
4,28  
priemer  
3,95  
Zdroj: NKÚ SR, spracované na základe údajov ÚPSVaR.  
V roku 2015 boli v zariadeniach umiestňované deti na základe rozhodnutia súdu o nariadení ústavnej starostlivosti  
a na základe predbežného opatrenia súdu. V zariadeniach boli umiestnené deti a mladí dospelí vo vekovej štruktúre  
0 24 rokov.  
| 4  
 
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Graf 1  
Veková štruktúra umiestnených detí, mladých dospelých a ich počet v kontrolovaných DeD v roku 2015  
25  
23  
20  
19  
20  
15  
10  
5
17  
14  
11  
10  
9
9
9
8
7
7
6
6
5
5
4
4
3
3
3
2
1
0
DeD Harmónia  
DeD v Dunajskej Strede  
7-8 rokov 9-10 rokov  
DeD Trnava  
16-17 rokov 18-24 rokov  
0 - 1 rokov  
2 - 3 rokov  
4-6 rokov  
11-15rokov  
Zdroj: NKÚ SR, spracované na základe údajov ÚPSVaR  
Z prehľadu vekovej štruktúry vyplýva, že v zariadeniach  
v roku 2015 bolo najviac umiestnených detí vo veku  
11 – 15 rokov, ďalej detí vo veku 16 –17 rokov, detí vo  
veku 9 – 10 rokov. Najmenej umiestnených mladých  
dospelých v zariadeniach bolo vo veku 18 24 rokov.  
Mladý dospelý môže zotrvať v zariadení po dosiahnutí  
plnoletosti, ak o to požiadal zariadenie a uzatvoril s ním  
písomnú zmluvu (DeD Trnava 5 z 9). DeD Harmónia  
mal najviac umiestnených detí vo veku 0 1 roku  
v profesionálnych rodinách. Vysoký počet takýchto detí  
súvisí so sídlom DeD Harmónia v hlavnom meste  
Bratislava (vyhľadávacia činnosť v sociálnej práci, vyšší  
počet obyvateľov, migrácia obyvateľstva).  
3.2 ZAMESTNANCI DETSKÝCH DOMOVOV  
V roku 2015 pracovalo v kontrolovaných detských domovoch 160 zamestnancov, z toho 140 žien (88%) a 20 mužov  
(12%). Vzťahy počtu zamestnancov a počtu umiestnených detí sú obsiahnuté v nasledovnej tabuľke.  
Tabuľka 2 Vzťahy počtu zamestnancov a umiestnených detí v roku 2015  
priemer  
Ukazovateľ  
DeD Harmónia  
DeD Trnava  
DeD v DS  
x
A
1
2
3
4
1
2
3
4
priemerný počet zamestnancov  
55  
76  
0,724  
1,382  
54  
72  
0,750  
1,333  
51  
57  
0,895  
1,118  
53  
68  
0,779  
1,283  
priemerný počet umiestnených maloletých detí  
pomer zamestnancov na jedno umiestnené dieťa  
pomer umiestnených detí na jedného zamestnanca  
Zdroj: NKÚ SR, spracované na základe IÚZ DeD  
Pre zabezpečenie úloh detských domovov je dôležitá štruktúra pracovných miest, ktorú v prípade kontrolovaných  
subjektov znázorňuje nasledovný graf.  
Graf 2  
25  
Štruktúra pracovných miest v roku 2015  
21  
20  
16  
13 13  
13  
15  
12  
12  
8
10  
6
5
5
5
4
4
3
3
3
5
2
2
2
1
1
1
1
1
1
1
1
0
0
0
DeD Harmónia  
DeD v Dunajskej Strede  
DeD Trnava  
vychovávatelia  
ďalší zamestnanci  
psychológovia  
riaditeľ  
špeciálni pedagógovia  
profesionálni rodičia  
ekonomicko - hosp. zamestnanci  
liečební pedagógovia  
sociálni pracovníci  
prevádzkoví zamestnanci  
Zdroj: NKÚ SR, spracované na základe údajov ÚPSVaR  
| 5  
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Uvedená štruktúra pracovných pozícií v DeD vykazuje  
Kontrolnou činnosťou bolo však zistené, že vybrané  
pracovné miesta (napr. úsek výchovy, alebo úsek  
ekonomický) nie sú z časového hľadiska personálne  
stabilizované. Dochádza k častému preobsadzovaniu  
uvedených pracovných miest najmä z dôvodu  
nadmerného pracovného zaťaženia ako aj z dôvodu  
nedostatočného finančného ohodnotenia za kvalitu  
vykonanej práce.  
prvky stability, čo v konečnom dôsledku má za následok,  
že celoročná prevádzka DeD nebola ohrozená.  
V nadväznosti na zákonné personálne obsadenie DeD  
môžeme konštatovať, že skutočný stav naplnenia  
pracovných pozícií je až na drobné odchýlky totožný  
s požadovaným stavom.  
3.3 SOCIÁLNOPRÁVNA OCHRANA DETÍ A SOCIÁLNA KURATELA  
V rámci kontroly bola hodnotená starostlivosť poskytovaná deťom v troch zariadeniach. NKÚ SR kontroloval  
dodržiavanie zákonných podmienok vykonávania sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately. Kontrola zistila  
viaceré problémy vo výkone sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.  
Z nich za najdôležitejšie považujeme:  
nedostatky v tvorbe, plnení a vyhodnocovaní plánov výchovnej práce  
všeobecne definované ciele individuálnej práce s dieťaťom  
spisová dokumentácia niektorých maloletých detí neobsahovala všetky listinné záznamy o psychickom, fyzickom  
a sociálnom vývine dieťaťa  
liečebnú výchovnú starostlivosť na účely sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately vykonával aj  
zamestnanec, ktorý nebol psychológ alebo liečebný pedagóg, čo nebolo v súlade so zákonom o sociálnej kuratele.  
Výkon sociálnej kurately a sociálnoprávnej ochrany detí veľmi úzko súvisí s materiálnym a finančným zabezpečením.  
Individuálny prístup k deťom, rozvoj ich osobnosti, schopností, zručností vyžaduje, aby zariadenia mali na takýto prístup  
dostatočný objem finančných a ľudských zdrojov. Z tohto dôvodu sa kontrola zamerala na to, ako dané DeD hospodária,  
s akými zdrojmi na zabezpečenie svojej činnosti disponujú.  
4
HOSPODÁRENIE A NAKLADANIE S MAJETKOM  
4.1 ZDROJE FINANCOVANIA ČINNOSTI DED  
NKÚ SR kontroloval príjmy, výdavky, správu majetku  
štátu, pohľadávky, záväzky a vnútorný kontrolný systém  
osôb, ktoré majú voči deťom vyživovaciu povinnosť  
(nedaňové príjmy). Ide o úhradu za poskytovanú  
v
DeD za rok 2015. DeD boli svojimi príjmami  
starostlivosť  
o dieťa  
s nariadenou  
ústavnou  
a výdavkami zapojené na kapitolu štátneho rozpočtu  
MPSVR SR.  
starostlivosťou. Výšku tohto výživného určuje rodičovi  
súd. Tieto prostriedky majú slúžiť na úhradu bývania,  
stravovania, obslužných činností a osobné vybavenie  
dieťaťa.  
Výšku priemerného bežného výdavku na jedno  
umiestnené dieťa stanovuje ÚPSVaR. Výška tohto  
príspevku sa každoročne upravuje a od roku 2010 do  
roku 2015 vzrástol o 1 735 eur. V roku 2015 došlo k jeho  
navýšeniu na sumu 12 442 eur, čo znamenalo  
medziročné navýšenie o 502 eur.  
V roku 2015 uhradili povinné osoby z tohto titulu DeD  
Harmónia 13 248 eur, DeD Trnava 5 200 eur a DeD v DS  
6 447 eur. Tretím možným zdrojom financovania činnosti  
štátnych zariadení sú finančné dary od darcov  
a sponzorov (mimorozpočtové príjmy) na základe  
darovacích zmlúv. DeD Harmónia získal v roku 2015  
hodnotu darov vo výške 15 337 eur, DeD Trnava 8 974  
eur a DeD v DS 3 653 eur.  
V prípade kontrolovaných zariadení hodnota príspevkov  
od rodičov a iných osôb, ktorí mali vyživovaciu povinnosť  
a hodnota sponzorských darov predstavovala hodnotu  
63 843 eur.  
Na základe hodnoty bežného výdavku na jedno  
umiestnené dieťa získali (čerpali) kontrolované zariadenia  
z účtu štátnych rozpočtových výdavkov na svoju činnosť  
2 961 349 eur, z toho DeD Harmónia 945 595 eur, DeD  
Trnava 895 824 eur a DeD v DS 709 194 eur. Tieto  
prostriedky slúžia v zmysle zákona na krytie mzdových  
výdavkov , poistného a odvodov, tovary, služby a bežné  
transfery vynaložené v priebehu rozpočtového roka na  
činnosť zariadenia.  
Tieto finančné zdroje v roku 2015 dosiahli v SR za štátne  
zariadenia celkovú hodnotu 935 538 eur (nedaňové  
príjmy a mimorozpočtové prostriedky).  
Okrem týchto rozpočtových zdrojov slúžia na financovanie  
potrieb detských domovov aj príspevky od rodičov a iných  
| 6  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Tabuľka 3 Zdroje detských domovov v roku 2015; porovnanie s rokom 2014  
Transfery  
zo štátneho rozpočtu  
Položky  
Nedaňové príjmy  
Mimorozpočtové príjmy  
Spolu za rozpočtový rok  
Zariadenie  
x
Rok/  
skutočnosť  
B
Suma  
%
Suma  
%
Suma  
%
Suma  
%
A
1
2
3
4
5
6
7
8
2015  
2014  
2015  
2014  
2015  
2014  
2015  
2014  
16 371  
13 359  
1,7 %  
1,4 %  
15 337  
1,6 %  
2,2 %  
0,4 %  
0,9 %  
0,1 %  
0,1 %  
0,7 %  
0,7 %  
918 889  
96,7%  
950 597 100 %  
968 653 100 %  
1 030 065 100 %  
1 002 757 100 %  
887 088* 100 %  
925 061 100 %  
2 867 750* 100 %  
2 896 470 100 %  
1
2
3
4
DeD Harmónia  
21 681  
8 974  
4 439  
3 653  
558  
933 613 96,4 %  
11 128 1,04 %  
1 009 963  
984 643  
98 %  
98 %  
99 %  
99 %  
98 %  
98 %  
DeD Trnava  
DeD v DS  
13 674  
8 381  
1,1 %  
0,9 %  
0,9 %  
1,3 %  
1,3 %  
875 055  
9 283  
915 220  
35 880  
36 316  
27 964  
26 678  
2 803 907  
2 833 473  
Spolu DeD  
Zdroj: NKÚ SR, spracované na základe FIN 1 – 12 k 31.12.2015 podľa položiek ekonomickej klasifikácie, IÚZ k 31.12.2015  
*bez investícii  
Z údajov tabuľky je zrejmé, že rozhodujúce finančné zdroje na činnosť kontrolovaných detských domovov boli  
zabezpečované zo zdrojov štátneho rozpočtu. Finančné zdroje na jedno miesto kapacity kontrolovaných zariadení  
vykázali menej podstatné rozdiely ako finančné zdroje na jedno skutočne umiestnené dieťa, kde rozdiel medzi zdrojmi  
na jedno dieťa v Dunajskej Strede a DeD Harmónia bol až 3 193 eur.  
Tabuľka 4 Priemerná výška finančných zdrojov na 1 dieťa a jednotku kapacity v roku 2015  
x
Zariadenie  
Zdroje*  
na 1 dieťa  
na 1 kapacitu v DeD  
A
1
2
3
1
2
3
4
5
DeD Harmónia  
935 260  
1 021 091  
883 436  
2 839 787  
946 596  
12 306  
14 182  
15 499  
X
11 691  
DeD Trnava  
DeD v DS  
Spolu DeD  
12 302  
12 270  
X
Spolu priemer  
13 996  
12 088  
Zdroj: NKÚ SR, spracované na základe FIN 1 – 12 k 31.12.2015, IÚZ k 31.12.2015  
* štátny rozpočet a nedaňové príjmy  
Tabuľka 5 Porovnanie výšky priemerných ukazovateľov v roku 2015  
x
Zariadenie  
Priemerná ročná výška finančných  
Priemerná ročná výška  
Priemerný ročný zostatok  
zdrojov na 1 dieťa  
mzdových výdavkov na 1  
finančných prostriedkov na 1  
zamestnanca  
dieťa a mladých dospelých  
A
1
2
3
1
DeD Harmónia  
DeD Trnava  
DeD v DS  
12 306  
11 597  
709  
2
3
4
14 182  
15 499  
13 996  
12 750  
11 607  
11 985  
1 432  
3 892  
2 011  
Spolu priemer  
Zdroj: NKÚ SR, spracované na základe FIN 1 – 12 k 31.12.2015, IÚZ k 31.12.2015  
NKÚ SR sa zaujímal, aká finančná suma zostala DeD na uhrádzanie aktivít detí a mladých dospelých z priemerného  
ročného príspevku štátu. NKÚ SR zistil, že najvyšší priemerný zostatok na aktivity detí a mladých dospelých bol v DeD  
v DS a najmenší zostatok v DeD Harmónia. Rozdiel medzi obidvomi zostatkami predstavoval sumu 3 183 eur.  
NEDAŇOVÉ PRÍJMY V DeD  
Povinnosťou rodičov alebo iných povinných osôb je  
uhrádzať súdom určenú sumu na výživu dieťaťa.  
Zariadenia povinným osobám zasielajú oznámenia  
o vyživovacej povinnosti s termínom úhrady, číslom účtu  
a sumou vyživovacej povinnosti. Zariadenia vykazujú tieto  
zdroje ako nedaňové rozpočtové príjmy. Kontrola  
k 31.12.2015  
vykazovali  
sumu  
pohľadávok  
z nedaňových príjmov vo výške 433 tis. eur od 329  
dlžníkov. Najväčší počet pohľadávok, dlžníkov i najväčšiu  
dlžnú sumu mal DeD Trnava, pričom priemerná suma  
pohľadávky bola z troch kontrolovaných subjektov  
najnižšia. Na druhej strane najnižší počet dlžníkov  
evidoval DeD v DS, avšak priemerná suma pohľadávky je  
vysoká, viac ako tisíc eur. Údaje poukazujú na vysoké  
sumy priemerného dlhu na 1 dlžníka. V prípade DeD v DS  
preukázala veľkú rizikovosť  
a nestabilnosť týchto  
finančných zdrojov z pohľadu ich úhrady. Značná časť  
tejto povinnej sumy nie je uhrádzaná. Zariadenia  
| 7  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ide o sumu viac ako 2 350 eur. Je možné predpokladať,  
že povinnými osobami sú spravidla rodičia v zlej finančnej  
situácii, a tým aj riziko nezaplatenia dlhu je vysoké.  
Zariadenia počas kontroly preukázali, že hoci na  
vymáhanie pohľadávok využívajú všetky dostupné  
a zákonné postupy, sumy vymožených pohľadávok  
predstavujú malú úspešnosť. Napr. v prípade DeD Trnava  
je to cca 2,4 %, v prípade DeD v DS 4 %, v prípade DeD  
Harmónia 20 %.  
Zariadenia sú preto nútené upustiť od vymáhania  
pohľadávok v pomerne značných sumách.  
Tabuľka 6 Analýza pohľadávok z nedaňových rozpočtových príjmov k 31.12.2015  
Opravné  
položky  
vytvorené k  
pohľadávkam  
Trvalé  
Pohľadávky  
z nedaňových  
rozpočtových príjmov  
Príjem z  
pohľadávok  
v roku 2015  
priemerný  
dlh na 1  
dlžníka  
priemerná  
suma 1  
pohľadávky  
Počet  
pohľadávok  
Počet  
Suma  
upustenie od  
vymáhania  
pohľadávky  
dlžníkov pohľadávok  
x
A
DeD Harmónia  
DeD Trnava  
DeD v DS  
1
2
3
4
5
6
7
8
1
2
3
4
2 058  
8 225  
157  
74  
57 536,46  
15 649,15  
145 930,93  
85 195,76  
246 775,84  
13 248,30 136 935,15  
777,52  
1 156,61  
2 353,07  
X
27,96  
26,44  
1 004,18  
X
188 217 442,45  
67 157 655,88  
329 432 634,79  
5 200,30  
6 447,19  
29 997,87  
69 616,58  
Spolu  
10 440  
24 895,79 236 549,60  
Zdroj: NKÚ SR, spracované na základe IÚZ DeD  
Finančné prostriedky klasifikované ako nedaňové príjmy  
DeD majú slúžiť na zabezpečenie konkrétnych  
základných potrieb dieťaťa, kde výživa hrá významné  
miesto.  
jednotky na dieťa a mladého dospelého. Výška stravnej  
jednotky bola stanovená podľa životného minima a veku  
dieťaťa. Pre rok 2015 bola výška tohto minima pre  
neplnoleté dieťa vo výške 90,42 eur/mesiac. Podľa  
vyhlášky MPSVR SR sa spracovala tabuľka stravnej  
jednotky pre tieto deti a mladých dospelých, odvodená od  
životného minima.  
Kontrolou bolo preukázané, že zariadenia poskytovali  
umiestneným deťom stravovanie podľa dennej stravnej  
Tabuľka 7 Stravná jednotka na 1 dieťa podľa veku dieťaťa v roku 2015  
zvýšenie o 25 % na deň  
(dieťa bez sprievodu, eur)  
Ukazovateľ  
% sumy ŽM  
Suma (eur)  
Suma (eur)  
X
vek dieťa  
A
2,2 %  
2,3 %  
2,4 %  
2,6 %  
2,7 %  
B
A
B
A
B
1
2
3
4
5
Od 0 - 3 rokov  
Od 3 - 6 rokov  
Od 6 - 10 rokov  
Od 10 - 15 rokov  
Od 15 rokov  
-
-
-
-
-
3,4 %  
3,6 %  
3,9 %  
4,2 %  
4,4 %  
1,99  
2,08  
2,17  
2,35  
2,44  
3,07  
3,26  
3,53  
3,80  
3,98  
2,49  
2,60  
2,71  
2,94  
3,05  
3,84  
4,07  
4,41  
4,75  
4,97  
Zdroj: NKÚ SR, vyhláška MPSVR SR č. 643/2008  
NKÚ SR sa zaujímal, do akej miery by získané nedaňové  
príjmy v roku 2015 a uhradené pohľadávky v roku 2015  
pokryli stravné nároky detí týchto DeD. Okrem tejto sumy  
použili priemernú hodnotu stravnej jednotky (sumy A),  
ktorá bola vo výške 2,21 eur na deň, počet dní v roku  
a počet umiestnených detí. V tomto prípade by  
kontrolované zariadenia na pokrytie výdavkov na stravu  
potrebovali dosiahnuť sumu 165 363 eur. Suma  
nedaňových príjmov a uhradených pohľadávok v roku  
2015 bola vo výške 24 895 eur, ktorá by pokryla približne  
15 % teoreticky požadovanej sumy na zabezpečenie  
stravy detí v týchto zariadeniach. Aj keď tieto údaje  
nezodpovedajú reálnej situácii v jej všetkých aspektoch,  
je zrejmé, že nedaňové príjmy dosahované  
v kontrolovaných zariadeniach zďaleka nepostačovali na  
zabezpečenie ani jednej zo základných potrieb detí  
umiestnených v zariadeniach, ktorou je výživa. Vedenie  
DeD preto musí hľadať iné finančné zdrojena  
zabezpečenie potrieb svojich klientov.  
Tieto prostriedky potom chýbajú na zabezpečovanie iných  
aktivít dôležitých pre zabezpečenie rozvojových potrieb  
detí detských domovov.  
| 8  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
4.2 VÝDAVKY V DeD  
Celkové výdavky detských domovov mierne medziročne vzrástli. Výnimkou je detský domov Harmónia, kde došlo  
k poklesu výdavkov o približne 2 %. DeD Harmónia a DeD Trnava v dvoch rokoch nevynaložila žiadne zdroje na  
kapitálové výdavky, podiel kapitálových výdavkov v DeD v DS na celkových výdavkov bol 8 %. Tieto údaje indikujú, že  
zariadenia nemajú zdroje na výraznejšiu obnovu či modernizáciu svojho majetku.  
Tabuľka 8 Vývoj a štruktúra výdavkov v roku 2015; porovnanie s rokom 2014  
Kapitálové  
výdavky spolu  
Tovary a služby  
Bežné transfery  
Výdavky  
celkom(eur)  
Zariadenia  
Mzdy a odvody spolu (eur)  
%
(eur)  
(eur)  
X
(eur)  
A
1
%
4
%
5
%
6
%
7
8
1
2
637 862 67 %  
628 554 65 %  
688 501 66 %  
686 196 68 %  
591 947 61 %  
617 390 67 %  
1 918 310 65 %  
1 932 140 67 %  
195 373 21 %  
229 582 24 %  
213 392 20 %  
205 249 20 %  
235 050 24 %  
221 095 24 %  
643 815 22 %  
655 926 23 %  
117 362 12 %  
110 518 11 %  
139 091 13 %  
116 984 12 %  
0
0
0
0
0
0
0
0
950 597 100 %  
DeD Harmónia  
968 654  
100 %  
1 040 984  
100 %  
DeD Trnava  
DeD v DS  
Spolu  
1 008 429 100 %  
969 768 100 %  
925 619 100 %  
2 961 349 100 %  
2 902 702 100 %  
3
4
63 744  
7 %  
79 027 8 %  
87 134  
9 %  
0
0
320 197 11 %  
314 636 11 %  
79 027 3 %  
0
0
Zdroj: NKÚ SR, spracované na základe FIN 1 – 12 k 31.12.2015, IÚZ k 31.12.2015  
VÝDAVKY NA ZAMESTNANCOV V DeD  
Podstatnú časť výdavkov všetkých troch DeD tvorili výdavky na mzdy a odvody. Konkrétna situácia ich medziročného  
vývoja na jedného zamestnanca je v tabuľke 9.  
Tabuľka 9 Vývoj mzdových výdavkov v roku 2015; porovnanie s rokom 2014  
DeD Harmónia  
DeD Trnava  
DeD v DS  
2015  
Priemer  
2015  
Ukazovateľ  
Rozdiel  
X
2015  
2014  
2015  
2014  
2014  
2014  
A
1
2
3
4
5
6
7
8
9
počet  
1
55  
57  
54  
62  
51  
56  
160  
175  
- 15  
zamestnancov  
priemerné ročné  
výdavky na  
zamestnanca  
priemerné mesačné  
výdavky na  
2
3
11 597  
11 027  
919  
12 750  
1 063  
11 068  
11 607  
967  
11 025  
11 984  
999  
11 040  
944  
79  
966  
922  
919  
920  
zamestnanca  
Zdroj: NKÚ SR, spracované na základe IÚZ DeD  
Výdavky na mzdy medziročne vzrástli v priemere o 8,5 %,  
najviac v DeD Trnava (15 %), pričom v tomto zariadení  
bola hodnota ročných mzdových výdavkov na jedného  
zamestnanca aj najvyššia. Rast mzdových výdavkov bol  
spôsobený zvýšenými zákonnými nárokmi na pracovné  
a sociálne podmienky, bezpečnosť a ochranu zdravia,  
vzdelávanie a rekvalifikáciu, ale aj odstupné, odchodné,  
náhradu príjmov a príplatkov pri dočasnej starostlivosti,  
tvorbu sociálneho fondu a príspevky na stravovanie.  
Všetky tri zariadenia vynaložili časť výdavkov aj nad rámec  
zákonných povinností – príspevok na stravovanie nad limit  
ustanovený v § 152 Zákonníka práce, na príspevky na  
rekreáciu, liečebné pobyty a iné, ak neboli uhrádzané zo  
sociálneho fondu.  
Priemerné ročné mzdové výdavky dosiahli hodnotu  
11 984 eur, čo predstavuje 96 % z priemerného  
ročného príspevku štátu (12 442 eur) na jedno  
umiestnené dieťa. V prípade DeD Trnava priemerné  
ročné výdavky na zamestnanca boli dokonca vyššie  
ako príspevok.  
OSTATNÉ VÝDAVKY V DeD  
DeD čerpali na prevádzkové výdavky najviac na úhradu  
energií, nákupu materiálu, opráv, údržby, cestovné  
náhrady a služby. DeD v DS vykazoval vyššie čerpanie  
výdavkov na tovary a služby oproti roku 2014. Vynaložené  
výdavky na energie boli v DeD v DS o 8 tisíc. eur vyššie  
oproti roku 2014; ostatné DeD vykazovali pokles.  
Za kontrolované obdobie bolo najvyššie čerpanie bežných  
transferov v DeD Trnava a najnižšie v DeD v DS.  
| 9  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Išlo o výdavky, ktoré sa poskytovali na úhradu vreckového,  
príbuzných alebo u záujemcoch o adopciu a iné. Tieto  
príspevkov na osamostatnenie mladých dospelých,  
výdavky boli čerpané v nízkych sumách.  
stravného detí umiestnených cez víkendy u rodiny,  
4.3 MAJETOK DETSKÝCH DOMOVOV  
Zariadenia mali na základe zriaďovacích listín zverený  
majetok štátu, ktorý slúži na zabezpečovanie ich činnosti  
s vecným a finančným vymedzením majetku. V roku 2015  
zariadenia mali v správe pozemky vykazované v sume  
506 tis. eur a stavby v sume 2,4 mil. eur. Najnižšiu sumu  
vykazovali pozemky zverené do správy DeD v DS  
(10 225 eur). Pozemky tvorili 15 % podiel a stavby tvorili  
72 % podiel na celkovom majetku zverenom do správy  
zariadeniam. DeD Harmónia sídli v Bratislave a deti boli  
v samostatných skupinách umiestňované v rodinných  
domoch v Pezinku, Modre a Modre – Kráľove.  
Graf 3  
Dlhodobý hmotný majetok v DeD v roku 2015 (eur); porovnanie s rokom 2014 (netto hodnota)  
2 500 000  
2 000 000  
1 500 000  
1 000 000  
500 000  
0
2014  
2015  
2014  
2015  
DeD Trnava  
2014  
2015  
DeD Harmónia  
DeD v Dunajskej Strede  
Pozemky  
Zdroj: NKÚ SR, spracované na základe IÚZ DeD  
Stavby  
Obstaranie majetku  
DeD v DS mal v správe tri budovy. Budovy sa nachádzali  
v Dunajskej Strede (od roku 1945), vo Veľkom Mederi  
(od roku 1990) a v Šamoríne (od roku 2017). Zariadenie  
čerpalo kapitálové výdavky v sume 70 tis. eur na technické  
zhodnotenie majetku štátu. DeD Trnava vyraďoval majetok  
a zároveň vykazoval nezaradený majetok v rokoch 2014  
a 2015. Zariadeniam bolo vládou SR umožnené vykonávať  
zámenu majetku štátu. Túto operáciu v kontrolovanom  
období uskutočnil iba DeD Harmónia. Zámena majetku  
prebiehala v súlade so zákonom o správe majetku štátu  
a s usmernením zriaďovateľa. DeD Harmónia zámenou  
získal dva rodinné domy a pozemky. Pri tejto zámene  
majetku vznikol výrazný kladný výsledok hospodárenia  
v sume 565 tis. eur. Bolo to spôsobené vyradením majetku  
zo zúčtovania transferu do kapitálových výnosov  
z transferov. Na daný problém NKÚ SR upozornil MF SR.  
Tabuľka 10 Opotrebenie majetku a jeho údržba v DeD za rok 2015; porovnanie s rokom 2014 (v %)  
DeD Harmónia  
DeD Trnava  
DeD v Dunajskej Strede  
Položky  
X
2015  
1
2014  
2
Rozdiel  
3
2015  
4
2014 Rozdiel 2015  
5
2014  
8
Rozdiel  
A
6
7
9
1
2
Pomer odpisov k majetku  
1,88  
2,26  
- 0,39  
103,00  
55,35  
47,65  
1,25  
1,39  
-
-
0,14  
0,77  
Pomer nákladov na údržbu  
k zverenému majetku  
Rozdiel  
0,56  
1,31  
0,89  
-
0,33  
X
14,57  
4,91  
9,66  
x
0,84  
0,41  
1,61  
3
1,37  
88,42  
50,44  
-
0,22  
x
Zdroj: NKÚ SR, spracované na základe IÚZ DeD  
Povinnosťou zariadení je zabezpečovať starostlivosť o zverený majetok v podobe údržby a opráv, čo je obzvlášť dôležité  
v zariadeniach, kde klientmi sú maloleté deti. Z tabuľky vyplýva, že náklady vynaložené na opravu a údržbu majetku  
v správe zariadení neboli vo výške odpisov, čím sa nevytvárajú zdroje ani na jednoduchú reprodukciu majetku.  
| 10  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
5
ZÁVERY  
Zabezpečovanie sociálnoprávnej ochrany a sociálnej  
kurately detí je podmienené mnohými faktormi, ktoré sú  
vzájomne podmienené a previazané. Kontrola NKÚ SR  
v troch detských domovoch sa zamerala na to, aké sú  
ekonomické podmienky a ako sa využívajú na  
zabezpečenie sociálnoprávnej ochrany a kurately, t. zn.  
na zabezpečenie základných a rozvojových potrieb detí  
a ich ochranu a bezpečnosť.  
indikujú viaceré problémy zariadení v zabezpečovaní  
všetkých úloh, ktoré ako štátne zariadenia náhradnej  
rodičovskej starostlivosti majú plniť. Kontrolou  
dokumentácie o sociálnoprávnej ochrane detí a interných  
predpisov, ktoré ju zabezpečujú boli zistené viaceré  
nedostatky. Išlo predovšetkým o individuálne plány  
rozvoja osobnosti detí, ktoré v mnohých aspektoch  
vykazovali znaky formálnosti, stereotypov a pod... . Aby  
zariadenia mohli zabezpečovať rozvoj dieťaťa  
cieľavedome a systémovo, zabezpečiť kvalitné vzdelanie,  
pripraviť na život po upustení zariadenia a podobne, je  
nevyhnutné aby zariadenia disponovali dostatočnými  
a predvídateľnými zdrojmi.  
Činnosť detských domovov je finančne zabezpečovaná  
z troch zdrojov – príspevku štátu v podobe priemerného  
bežného výdavku na jedno umiestnené dieťa. Príspevok  
je viacúčelový a má slúžiť na pokrytie mzdových  
a odvodových nárokov zamestnancov ale aj na tovary,  
služby a transfery spojené s potrebami detí.  
V súčasnom období predvídateľným zdrojom financovania  
je iba priemerný bežný výdavok, ktorý v rozhodujúcej  
miere slúži mzdovým nárokom zamestnancov.  
Uhrádzanie výživovej povinnosti povinnými osobami je  
rizikové a zariadenia sú nútené vykryť nedoplatky z iných  
zdrojov, ktoré by mali a mohli slúžiť inému účelu – napr.  
aktivitám podporujúcim individuálny rozvoj znalostí  
a zručností. Účasť na takýchto aktivitách mimo zariadenia  
však vyžaduje dodatočné finančné zdroje, sprevádzajúcu  
osobu a pod., ktorými zariadenia nedisponujú  
v dostatočnej miere. Toto môže byť podľa názoru  
kontrolórov aj jeden z dôvodov nedostatkov, ktoré boli  
zistené v činnosti odborných zamestnancov zariadení.  
Druhým zdrojom sú príspevky od rodičov a iných osôb,  
ktoré majú vyživovaciu povinnosť voči deťom a tretím  
doplnkovým zdrojom sú sponzorské dary a finančné dary.  
Kontrola ukázala, že priemerný bežný výdavok na jedno  
umiestnené dieťa slúži v rozhodujúcej miere na mzdy  
a odvody zamestnancov. Príspevky od povinných osôb,  
ktoré by mali pokryť minimálne potreby výživy, odievania  
a hygieny detí sú veľmi rizikovými príjmami o čom svedčí  
rozsah a štruktúra pohľadávok voči tými osobám. Výška  
týchto prostriedkov, ktoré zariadenia získali, zďaleka  
nepokrýva ani minimálne výživové nároky detí domovov.  
Navyše, vymáhanie pohľadávok od dlžníkov je  
administratívne náročné a predstavuje finančné výdavky  
zariadení. Hodnota darov a sponzorských príspevkov  
predstavuje v štruktúre príjmov veľmi malý podiel.  
O nedostatočnom financovaní kontrolovaných zariadení  
svedčí aj nízka úroveň kapitálových výdavkov i výdavkov  
na opravy a údržbu majetku. Nedostatočná údržba  
a oprava predstavujú značné všeobecné riziko nakladania  
s majetkom, ktoré je obzvlášť závažné v zariadeniach,  
v ktorých sú umiestnené deti.  
Kontrola NKÚ SR zameraná na hospodárenie troch  
detských domovov nepreukázala závažné nedostatky  
v hospodárení týchto zariadení. Výsledky kontroly však  
6
ODPORÚČANIA  
NKÚ SR na základe výsledkov kontroly odporúča:  
1. MPSVR SR prijať systémové opatrenia na riešenie kapitálových potrieb detských domovov, ktoré priemerný  
bežný výdavok na jedno dieťa nerieši,  
2. MPSVR SR iniciovať legislatívne zmeny, ktoré by zabezpečili, aby detské domovy dostali plnú sumu  
vyživovacej povinnosti rodičov detí (aby dohľad nad plnením tejto povinnosti mal štát a nie zariadenie),  
3. ÚPSVaR prijať systémové (organizačné) opatrenie k tomu, aby sa kontrola kvality sociálnoprávnej ochrany  
a sociálnej kurately stala súčasťou práce tohto orgánu.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
+421 2 501 14 451 info@nku.gov.sk  
© NKÚ SR, 2017  
| 11