2017  
Záverečná správa  
Ochrana osobných údajov v informačných systémoch vybraných miest  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Ochrana osobných údajov v informačných systémoch vybraných miest  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCI KONTROLNEJ AKCIE  
Mgr. Roman Furda  
Bratislava, apríl 2017  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA  
VÝZNAM  
DCOM  
IKT  
Dátové centrum obcí a miest  
Informačno-komunikačné technológie  
ISSAI  
Medzinárodné štandardy najvyšších kontrolných inštitúcií (Interna-  
tional Standards of Supreme Audit Institutions)  
ISVS  
Informačný systém verejnej správy  
KRIS  
Koncepcia rozvoja informačných systémov verejnej správy  
MetaIS  
Centrálny metainformačný systém verejnej správy Slovenskej re-  
publiky  
NKÚ SR  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Národná rada Slovenskej republiky  
NR SR  
vyhláška o rozsahu a dokumentácii bezpeč- Vyhláška Úradu na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky  
nostných opatrení  
č. 164/2013 Z. z. o rozsahu a dokumentácii bezpečnostných opatre-  
ní v znení vyhlášky č. 117/2014 Z. z.  
výnos MF SR o štandardoch pre ISVS  
Výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 55/2014 Z. z.  
o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy a o zmene  
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon o ISVS  
Zákon č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších  
predpisov  
zákon o NKÚ SR  
Zákon NR SR č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slo-  
venskej republiky v znení neskorších predpisov  
zákon o niektorých súvislostiach s oznamova- Zákon č. 307/2014 Z. z. o niektorých súvislostiach s oznamovaním  
ním protispoločenskej činnosti  
protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
zákon o ochrane osobných údajov  
Zákon č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene  
a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 84/2014 Z. z.  
zákon o e-Governmente  
Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti  
orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
(zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov  
zákon o obecnom zriadení  
Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriade-  
ní v znení neskorších predpisov  
zákon o slobodnom prístupe k informáciám  
Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode infor-  
mácií) v znení neskorších predpisov  
zákon o účtovníctve  
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov  
| 4  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
NKÚ SR vykonal v súlade s plánom kontrolnej činnosti na  
rok 2016 kontrolnú akciu zameranú na zabezpečenie  
ochrany osobných údajov v informačných systémoch  
vybraných miest. Kontrolná akcia bola vykonaná na zá-  
klade získaných poznatkov z vykonaných kontrol ISVS,  
nakoľko dochádza k porušovaniu najmä v oblasti ochrany  
osobných údajov a zabezpečenia technických opatrení na  
zamedzenie prístupu tretích strán k údajom v ISVS. Úče-  
lom kontrolnej akcie bolo preverenie stavu dodržiavania  
všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti  
ochrany osobných údajov v informačných systémoch  
vybraných miest. Kontrola bola vykonaná v piatich kontro-  
lovaných subjektoch – Mesto Piešťany, Mesto Hlohovec,  
Mesto Galanta, Mesto Sládkovičovo a Mesto Holíč, za  
obdobie rokov 2015 a 2016. V prípade potreby bola kon-  
trolovaná oblasť podľa predmetu kontroly, zdokumento-  
vaná aj za predchádzajúce obdobie.  
pri kontrole použité neštatistické metódy, porovnávacie  
a analytické metódy.  
Vo všetkých kontrolovaných subjektoch bola vykonaná  
inventarizácia majetku, záväzkov, aj rozdielu majetku  
a záväzkov k 31. decembru 2015 v zmysle ustanovení  
zákona o účtovníctve. V podkladoch inventarizácie majet-  
ku kontrolovaného subjektu sa kontrolná skupina zamera-  
la len na majetok súvisiaci s IKT.  
V kontrolovaných subjektoch sa pohybovala obstarávacia  
cena IKT majetku (k 31. decembru 2015), v porovnaní s  
celkovým majetkom, v rozmedzí od 0,51 % do 1,16 %.  
Pomer sumy došlých faktúr za IKT majetok, v porovnaní  
so súhrnnou sumou všetkých došlých faktúr  
v kontrolovanom období (od 1. januára 2015 do 30. sep-  
tembra 2016), sa v kontrolovaných subjektoch pohyboval  
v rozmedzí od 1,72 % do 3,87 %.  
V rámci kontroly boli na inventúrnych súpisoch zistené  
formálne nedostatky (napr. neboli uvedené mená zodpo-  
vedných zamestnancov, neboli uvedené podpisy zodpo-  
vedných zamestnancov a na jednom kontrolovanom sub-  
jekte boli, ako zodpovedné osoby, uvedení zamestnanci,  
ktorí už nepracovali na Mestskom úrade).  
Kontrolná akcia bola vykonaná v súlade so zákonom  
o NKÚ SR a so štandardmi, ktoré vychádzajú zo základ-  
ných princípov ISSAI.  
Predmetom kontroly bolo: popis IKT prostredia  
a vynaložené finančné prostriedky, ochrana osobných  
údajov a bezpečnosť ISVS, prevádzka ISVS, dodržiava-  
nie všeobecne záväzných právnych predpisov pre oblasť  
ISVS. Na základe profesionálneho úsudku kontrolóra boli  
Ďalej NKÚ SR zistil, že jeden kontrolovaný subjekt v čase  
výkonu kontroly nemal v súlade so zákonom o obecnom  
zriadení schválený, ba ani vypracovaný štatút mesta.  
V rámci preverenia ochrany osobných údajov a bezpečnosti ISVS bola kontrola zameraná aj na kvalitu a dodržiavanie  
interných predpisov kontrolovaných subjektov, ich bezpečnostnej dokumentácie (bezpečnostný projekt, bezpečnostná  
politika, bezpečnostná smernica, atď.), účinnosť a povinnosti z nich vyplývajúce. Okrem iného bolo zistené:  
• štyri kontrolované subjekty v informačnom systéme nemali v politike hesiel nastavené všetky parametre hesla v sú-  
lade s bezpečnostnou dokumentáciou  
• prideľovanie a rušenie oprávnení do informačného systému nebolo realizované prostredníctvom po formálnej stránke  
zavedeného procesu v bezpečnostnej dokumentácii  
• na jednom kontrolovanom subjekte v privilegovanej skupine používateľských účtov sa nachádzal neblokovaný použí-  
vateľský účet bývalého zamestnanca s tak nastaveným parametrom hesla, aby nikdy nevypršalo  
• na dvoch kontrolovaných subjektoch pri prihlasovaní do informačného systému nebola zabezpečená jedinečná iden-  
tifikácia, autentifikácia a autorizácia, čo nebolo v súlade s prijatou bezpečnostnou dokumentáciou, ktorá bola vypra-  
covaná v zmysle zákona o ochrane osobných údajov  
• na dvoch kontrolovaných subjektoch mali nastavené pracovné stanice používateľov tak, že používateľ mohol vyko-  
nať zmenu konfigurácie pracovnej stanice, inštaláciu programov a nelegálneho programového vybavenia, čo nebolo  
v súlade s prijatou bezpečnostnou dokumentáciou  
• na dvoch kontrolovaných subjektoch mali v používateľských skupinách správcov informačného systému s adminis-  
trátorskými právami zaradených používateľov, ktorí neboli správcami systému.  
Ako to vyplýva z uvedených zistení, kontrolované subjekty  
nemali dostatočne zabezpečenú implementáciu nariadení  
stanovených v bezpečnostnej dokumentácii, ktorá spres-  
ňuje a aplikuje bezpečnostné opatrenia v zmysle zákona  
o ochrane osobných údajov, a dostatočne nezabezpečo-  
vali ani realizáciu schválenej bezpečnostnej politiky  
v zmysle výnosu MF SR o štandardoch pre ISVS.  
Tri kontrolované subjekty mali uzavretú zmluvu s dodáva-  
teľom služby o poskytovaní služieb, kde mal kontrolovaný  
subjekt povinnosť zabezpečiť potrebný vzdialený prístup  
do svojej siete, avšak ani jedna z nich neobsahovala  
bezpečnostné požiadavky na tieto služby v súlade  
s výnosom MF SR o štandardoch pre ISVS.  
| 5  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Ďalej NKÚ SR zistil, že v každom kontrolovanom subjekte  
koly o obnove dát zo zálohy, nevykonávali test obnovy  
informačného systému; jeden kontrolovaný subjekt nemal  
vypracovanú stratégiu zálohovania ani procedúru na  
zálohovanie a obnovu informačných systémov.  
sa v priestoroch serverovne nachádzali horľavé materiály,  
ktoré by mohli (za istých okolností) ohroziť bezpečnosť  
informačného systému; v dvoch kontrolovaných subjek-  
toch serverovňa nebola dostatočne chránená pred fyzic-  
kým prístupom nepovolaných osôb, čo bolo v rozpore  
s výnosom MF SR o štandardoch pre ISVS.  
V rámci preverenia dodržiavania všeobecne záväzných  
právnych predpisov pre oblasť ISVS, bola kontrola zame-  
raná na preverenie vybraných ustanovení zákona o ISVS,  
výnosu MF SR o štandardoch pre ISVS, zákona  
o ochrane osobných údajov a zákona o e-Governmente.  
Kontrolované subjekty mali formálne popísané procesy  
zálohovania a archivácie v predloženej bezpečnostnej  
dokumentácii, avšak niektoré nemali vypracované proto-  
Hlavné zistenia v preverovanej oblasti boli tieto:  
• jeden kontrolovaný subjekt nemal vypracovanú KRIS, čo nebolo v súlade so zákonom o ISVS  
v čase výkonu kontroly sa v MetaIS nenachádzali žiadne elektronické služby poskytované kontrolovanými subjektmi,  
ani informácie o informačných systémoch prevádzkovaných kontrolovanými subjektmi, čo nebolo v súlade so záko-  
nom o ISVS, pretože kontrolované subjekty, ako povinné osoby, bezodkladne nesprístupňovali informácie o ISVS  
prostredníctvom MetaIS, ktoré prevádzkujú  
• tri kontrolované subjekty nemali vytvorenú e-mailovú adresu v tvare „info“ pred deliacim znakom @, slúžiacu na po-  
skytovanie informácií osobám podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám, čo nebolo v súlade s výnosom MF  
SR o štandardoch pre ISVS  
• jeden kontrolovaný subjekt nemal schválenú, ba ani vypracovanú bezpečnostnú politiku, čo nebolo v súlade  
s výnosom MF SR o štandardoch pre ISVS  
• vo viacerých prípadoch uvedených v tejto správe, ISVS kontrolovaných subjektov nebol v súlade s výnosom MF SR  
o štandardoch pre ISVS, čím kontrolované subjekty postupovali v rozpore so zákonom o ISVS  
• jeden kontrolovaný subjekt nepostupoval v súlade so zákonom o ochrane osobných údajov, pretože nezabezpečil  
súlad informačného systému do 9 mesiacov od účinnosti zákona o ochrane osobných údajov, a kontrolnej skupine  
nepredložil evidenčné listy ku všetkým informačným systémom, identifikovaných bezpečnostným projektom ako in-  
formačné systémy, v ktorých sú spracúvané osobné údaje  
• niektoré evidenčné listy informačných systémov, v ktorých sú spracúvané osobné údaje, mali formálne nedostatky  
(napr. chýbal zoznam osobných údajov, právny základ spracúvania osobných údajov, okruh dotknutých osôb), a v  
jednom prípade nebol názov informačného systému, uvedený v bezpečnostnom projekte, v súlade s názvom uvede-  
ným v evidenčnom liste; čo nebolo v súlade so zákonom o ochrane osobných údajov  
• v jednom kontrolovanom subjekte boli predložené poučenia oprávnených osôb, ktoré neobsahovali všetky náležitosti  
poučenia oprávnenej osoby v súlade so zákonom o ochrane osobných údajov.  
NKÚ SR počas kontroly zistil, že všetky kontrolované  
subjekty mali zriadený prístup a disponovali elektronickou  
schránkou verejnej moci.  
vaný subjekt plánuje poskytovať elektronické služby ob-  
čanom prostredníctvom portálu elektronických služieb  
(eGov).  
Jeden kontrolovaný subjekt mal v zmysle schválenej  
KRIS zriadený portál elektronických služieb (portál eGov),  
avšak občania ku dňu 7. novembru 2016 nevyužívajú  
žiadne poskytované elektronické služby, zároveň žiaden  
občan tohto kontrolovaného subjektu nemal zriadený  
prístup do privátnej časti na portáli eGov. Ďalší kontrolo-  
Jeden kontrolovaný subjekt podpísal zmluvu o pripojení  
k informačnému systému DCOM; jeden kontrolovaný  
subjekt plánuje využívať iba základné elektronické služby  
prostredníctvom informačného systému DCOM, ktoré  
vyplývajú z platnej legislatívy a ktoré sú v súčasnej ponu-  
ke DCOM.  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE  
Účelom kontrolnej akcie bolo preverenie stavu dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti ochrany  
osobných údajov v informačných systémoch vybraných miest.  
Predmet kontroly:  
1. Popis IKT prostredia a vynaložené finančné prostriedky.  
2. Ochrana osobných údajov a bezpečnosť informačných systémov verejnej správy.  
3. Prevádzka informačných systémov verejnej správy.  
4. Dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pre oblasť informačných systémov verejnej správy.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
jetku, záväzkov, rozdielu majetku a záväzkov, aj súlad so  
zákonom o účtovníctve. V podkladoch inventarizácie  
majetku kontrolovaného subjektu sa kontrolná skupina  
zamerala len na majetok súvisiaci s IKT. V rámci kontroly  
preverenia ochrany osobných údajov a bezpečnosti ISVS  
bola vykonaná kontrola podmienok logiky prístupu do  
informačných systémov, politiky hesiel, správy oprávnení,  
prístupu tretích strán do informačného systému a fyzická  
bezpečnosť IKT. Ďalšou oblasťou preverenia prevádzky  
ISVS bola kontrola nepretržitej prevádzky a obnovy infor-  
mačných systémov, aj kontrola zálohovania a obnova  
údajov a programového vybavenia. Do predmetu kontroly  
patrilo aj preverenie dodržiavania všeobecne záväzných  
právnych predpisov pre oblasť ISVS; v tejto súvislosti bola  
kontrola zameraná najmä na preverenie vybraných usta-  
novení zákona o ISVS, výnosu MF SR o štandardoch pre  
ISVS, zákona o ochrane osobných údajov a zákona o e-  
Governmente.  
Kontrolná akcia bola vykonaná v súlade so zákonom  
o NKÚ SR a so štandardmi, ktoré vychádzajú zo základ-  
ných princípov ISSAI. Kontrola bola vykonaná v piatich  
kontrolovaných subjektoch – Mesto Piešťany, Mesto Hlo-  
hovec, Mesto Galanta, Mesto Sládkovičovo a Mesto Ho-  
líč, a to za kontrolované obdobie rokov 2015 a 2016.  
V prípade potreby bola kontrolovaná oblasť (podľa pred-  
metu kontroly) zdokumentovaná aj za predchádzajúce  
obdobie. Pri kontrole boli použité kontrolórske postupy  
a techniky pre kontrolu súladu a kontrolu informačných  
systémov, najmä štúdium vnútorných predpisov, kontrola  
dokladov a dokumentov, nastavenie informačných systé-  
mov, rozhovory s manažmentom a zamestnancami kon-  
trolovaného subjektu.  
Kontrola preverila správu aktív IKT, správu majetku IKT,  
vlastníctvo údajov a aplikácie na kontrolovaných subjek-  
toch. V subjektoch bola kontrolovaná inventarizácia ma-  
3
ZISTENIA  
POPIS IKT PROSTREDIA A VYNALOŽENÉ FINANČNÉ PROSTRIEDKY  
3.1  
ty sú právnickými osobami, ktoré za podmienok ustano-  
vených zákonom o obecnom zriadení samostatne hospo-  
dária s vlastným majetkom. Na všetkých kontrolovaných  
subjektoch bola vykonaná inventarizácia majetku, záväz-  
kov, rozdielu majetku a záväzkov k 31. decembru 2015  
v zmysle ustanovení zákona o účtovníctve. Na základe  
výsledku inventarizácie kontrolovaných subjektov, porov-  
naním skutočného s účtovným stavom, nebol zistený  
rozdiel.  
Na základe získaných poznatkov z vykonaných kontrol  
ISVS dochádza k porušeniam najmä v oblasti ochrany  
osobných údajov a zabezpečenia technických opatrení na  
zamedzenie prístupu tretích strán k údajom v ISVS. Ako  
pilotná kontrolná akcia zameraná na zabezpečenie  
ochrany osobných údajov v informačným systémoch  
vybraných miest boli stanovené pre výber vzorky kontro-  
lovaných subjektov kritéria: vzorka piatich miest z jedného  
kraja s počtom obyvateľov v rozsahu od 5 000 do 28 000  
a kontrolované subjekty, ktoré v MetaIS nesprístupňovali  
informácie o prevádzkovaných ISVS. Na základe uvede-  
ných kritérií bola kontrola vykonaná na piatich subjektoch  
(Mesto Piešťany, Mesto Hlohovec, Mesto Galanta, Mesto  
Sládkovičovo, Mesto Holíč) v Trnavskom kraji. Kontrolo-  
vané subjekty sú samostatné územné samosprávne  
a správne celky Slovenskej republiky, združujúce obča-  
nov, ktorí majú na ich území trvalý pobyt. Podľa počtu  
obyvateľov k 31. decembru 2015 mali tieto mestá od  
5 000 do 28 000 obyvateľov. Všetky kontrolované subjek-  
Obstarávacia cena IKT majetku k 31. decembru 2015, v  
porovnaní s celkovým majetkom jednotlivých kontrolova-  
ných subjektov, sa pohybovala v rozmedzí od 0,51 % do  
1,16 %. Pomer sumy došlých faktúr za IKT majetok  
v porovnaní so sumou za všetky došlé faktúry  
v kontrolovanom období od 1. januára 2015 do 30. sep-  
tembra 2016, sa pohyboval v kontrolovaných subjektoch  
v rozmedzí od 1,72 % do 3,87 %. Kontrolou IKT majetku  
bolo zistené, že v niektorých subjektoch kontrolovaný IKT  
majetok nemal na inventúrnych súpisoch uvedené mená  
| 7  
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
zodpovedných zamestnancov (Mesto Piešťany, Mesto  
nepracovali; tento stav nebol v súlade so zákonom  
o účtovníctve.  
Galanta), resp. ich podpisy (Mesto Hlohovec, Mesto Slád-  
kovičovo), čo nebolo v súlade so zákonom o účtovníctve.  
V Meste Sládkovičovo bolo zistené, že IKT majetok nebol  
označený inventárnym číslom, čím nebolo možné jedno-  
značne identifikovať miesto uloženia tohto majetku. Ďalej  
bolo v Meste Sládkovičovo zistené, že na inventúrnych  
súpisoch k 31. decembru 2015 boli ako zodpovedné oso-  
by uvedení zamestnanci, ktorí už na Mestskom úrade  
Štyri kontrolované subjekty (Mesto Piešťany, Mesto Hlo-  
hovec, Mesto Sládkovičovo, Mesto Holíč) mali v súlade so  
zákonom o obecnom zriadení prijatý štatút mesta. Kontro-  
lovaný subjekt Mesto Galanta na základe písomného  
vyjadrenia z 12. októbra 2016 v čase výkonu kontroly  
nemal v súlade so zákonom o obecnom zriadení vypraco-  
vaný a schválený štatút Mesta Galanta.  
3.2  
OCHRANA OSOBNÝCH ÚDAJOV A BEZPEČNOSŤ INFORMAČNÝCH SYSTÉMOV VEREJNEJ SPRÁVY  
s prijatou bezpečnostnou dokumentáciou, účinnou v kon-  
V preverovanej oblasti bola kontrola zameraná na kvalitu  
a dodržiavanie vypracovaných interných predpisov kon-  
trolovaných subjektov bezpečnostnej dokumentácie (bez-  
pečnostný projekt, bezpečnostná politika, bezpečnostná  
smernica, atď.), ich účinnosť a povinnosti z nich vyplýva-  
júce.  
trolovanom subjekte.  
V niektorých kontrolovaných subjektoch (Mesto Piešťany,  
Mesto Galanta) mali v používateľských skupinách správ-  
cov informačného systému s administrátorskými právami  
zaradených používateľov, ktorí neboli správcami systému.  
V súlade s uvedenými skutočnosťami treba konštatovať,  
že v kontrolovaných subjektoch nebola dostatočne za-  
bezpečená implementácia príkazov stanovených v bez-  
pečnostnej dokumentácii, ktorá spresňuje a aplikuje bez-  
pečnostné opatrenia v zmysle zákona o ochrane osob-  
ných údajov, a nebola dostatočne zabezpečená ani reali-  
zácia a dodržiavanie schválenej bezpečnostnej politiky  
v zmysle výnosu MF SR o štandardoch pre ISVS.  
Kontrolované subjekty mali len formálne zavedený proces  
identifikácie, autentifikácie a politiku hesiel v predloženej  
bezpečnostnej dokumentácii; kontrolou bolo zistené, že  
niektoré kontrolované subjekty (Mesto Piešťany, Mesto  
Hlohovec, Mesto Sládkovičovo, Mesto Holíč)  
v informačnom systéme nemali v politike hesiel nastavené  
všetky parametre hesla v súlade s bezpečnostnou doku-  
mentáciou.  
NKÚ SR ďalej zistil, že niektoré kontrolované subjekty  
(Mesto Piešťany, Mesto Galanta, Mesto Sládkovičovo)  
mali uzavretú zmluvu o poskytovaní služieb, ktorú im  
poskytoval dodávateľ služby, kde kontrolovaný subjekt  
mal povinnosť zabezpečiť potrebný vzdialený prístup do  
svojej siete na účely riadneho plnenia služieb zo strany  
poskytovateľa, avšak ani jedna z predmetných zmlúv  
neobsahovala bezpečnostné požiadavky na tieto služby  
v súlade s výnosom MF SR o štandardoch pre ISVS.  
Kontrolované subjekty mali formálne zavedený proces na  
pridelenie a zrušenie prístupových oprávnení do infor-  
mačných systémov, avšak kontrolou bolo zistené, že  
prideľovanie a rušenie oprávnení prostredníctvom defino-  
vaného procesu nebolo realizované.  
V jednom kontrolovanom subjekte (Mesto Piešťany) bolo  
zistené, že v privilegovanej skupine používateľských  
účtov sa nachádzal neblokovaný používateľský účet býva-  
lého zamestnanca s tak nastaveným parametrom hesla,  
aby nikdy nevypršalo.  
Ohliadkou priestorov s aktívnymi prvkami sieťovej infra-  
štruktúry, umiestnenie serverov a hlavnej technologickej  
miestnosti (serverovňa) bolo zistené, že v každom kontro-  
lovanom subjekte sa v priestore serverovne nachádzali  
horľavé materiály, ktoré by mohli za istých okolností ohro-  
ziť bezpečnosť informačného systému, čo nebolo  
v súlade s výnosom MF SR o štandardoch pre ISVS.  
V dvoch kontrolovaných subjektoch (Mesto Galanta, Mes-  
to Sládkovičovo) bolo zistené, že pri prihlasovaní do in-  
formačného systému nebola zabezpečená jedinečná  
identifikácia, autentifikácia a autorizácia, čo nebolo  
v súlade s prijatou bezpečnostnou dokumentáciou, ktorá  
bola vypracovaná v zmysle zákona o ochrane osobných  
údajov.  
Kontrolované subjekty nemali vypracované pravidlá pre  
prácu v zabezpečenom priestore.  
V dvoch prípadoch kontrolovaných subjektov (Mesto  
Holíč, Mesto Sládkovičovo) bolo možné konštatovať, že  
serverovňa nebola dostatočne chránená ani pred fyzic-  
kým prístupom nepovolaných osôb, čo nebolo v súlade  
s výnosom MF SR o štandardoch pre ISVS.  
V niektorých kontrolovaných subjektoch (Mesto Sládkovi-  
čovo, Mesto Holíč) mali nastavené pracovné stanice pou-  
žívateľov tak, že používateľ mohol vykonať zmenu konfi-  
gurácie pracovnej stanice, inštaláciu programov a nele-  
gálneho programového vybavenia, čo nebolo v súlade  
| 8  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3.3  
PREVÁDZKA INFORMAČNÝCH SYSTÉMOV VEREJNEJ SPRÁVY  
V preverovanej oblasti bola kontrola zameraná na preve-  
renie nepretržitej prevádzky a obnovy informačných sys-  
témov, na overovanie zálohovania, na obnovu údajov  
a programov, na oblasť riadenia procesov IT  
a vnútorného kontrolného systému.  
cované protokoly o obnove dát zo zálohy; Mesto Holíč  
nemalo vypracovanú stratégiu zálohovania a ani procedú-  
ru na zálohovanie a obnovu informačných systémov,  
a nemalo vypracované ani protokoly o obnove dát zo  
zálohy. Mesto Hlohovec vykonávalo obnovu dát zo zálohy  
dodávateľsky, prostredníctvom servisnej zmluvy, a Mesto  
Piešťany vykonávalo archivačné zálohy v mesačných  
intervaloch, ale nevykonávalo test komplexnej obnovy  
informačného systému, len obnovu databáz informačného  
systému.  
Kontrolované subjekty mali formálne popísané procesy  
zálohovania a archivácie v predloženej bezpečnostnej  
dokumentácii. Avšak, Mesto Galanta nemalo protokoly  
o obnove dát zo zálohy a nevykonávalo test obnovy in-  
formačného systému; Mesto Sládkovičovo nemalo vypra-  
3.4  
DODRŽIAVANIE VŠEOBECNE ZÁVÄZNÝCH PRÁVNYCH PREDPISOV PRE OBLASŤ INFORMAČNÝCH  
SYSTÉMOV VEREJNEJ SPRÁVY.  
V preverovanej oblasti bola kontrola zameraná na kontrolu dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov, a  
to konkrétne vybraných ustanovení zákona o ISVS, výnosu MF SR o štandardoch pre ISVS, zákona o ochrane osob-  
ných údajov a zákona o e-Governmente.  
3.4.1 Preverenie vybraných ustanovení zákona o ISVS  
V zmysle zákona o ISVS sú kontrolované subjekty povin-  
né osoby, ktoré sú aj správcami ISVS, a teda sú povinné  
vypracovať KRIS. Jeden kontrolovaný subjekt (Mesto  
Holíč) predložil KRIS z roku 2016 v súlade so zákonom  
o ISVS; jeden kontrolovaný subjekt (Mesto Piešťany)  
predložil KRIS z roku 2013 v súlade so zákonom o ISVS;  
dva kontrolované subjekty (Mesto Hlohovec, Mesto Ga-  
lanta) predložili KRIS z roku 2010; jeden kontrolovaný  
subjekt (Mesto Sládkovičovo) nemal vypracovanú KRIS,  
čo nebolo v súlade so zákonom o ISVS.  
Preverením MetaIS bolo zistené, že v čase výkonu kon-  
troly sa v MetaIS nenachádzali žiadne elektronické služby  
poskytované kontrolovanými subjektmi, ani informácie  
o informačných systémoch prevádzkovaných kontrolova-  
nými subjektmi, čo nebolo v súlade so zákonom o ISVS,  
keďže kontrolované subjekty, ako povinné osoby, bezod-  
kladne nesprístupňovali informácie o ISVS prostredníc-  
tvom MetaIS, ktoré prevádzkujú.  
Kontrolou bolo zistené, že vo viacerých prípadoch, uve-  
dených v predchádzajúcich bodoch tejto správy, ISVS  
kontrolovaných subjektov nebol v súlade s výnosom MF  
SR o štandardoch pre ISVS, čím kontrolované subjek-  
ty postupovali v rozpore so zákonom o ISVS.  
Kontrolované subjekty zabezpečovali technickými  
a softvérovými prostriedkami (firewall, antivírusová ochra-  
na) ISVS proti zneužitiu.  
3.4.2 Preverenie súladu s vybranými ustanoveniami výnosu MF SR o štandardoch pre ISVS  
Okrem porušení výnosu MF SR o štandardoch pre ISVS, uvedených v predchádzajúcich bodoch tejto správy, bolo ďalej  
zistené, že  
– tri kontrolované subjekty (Mesto Sládkovičovo, Mesto Piešťany, Mesto Holíč) nemali vytvorenú e-mailovú adresu  
v tvare „info“ pred deliacim znakom @, slúžiacu na poskytovanie informácií osobám podľa zákona o slobodnom prístupe  
k informáciám, čo nebolo v súlade s výnosom MF SR o štandardoch pre ISVS  
– pre riadenie informačnej bezpečnosti má byť vypracovaná a schválená bezpečnostná politika v zmysle výnosu  
o štandardoch pre ISVS. Kontrolovaný subjekt, Mesto Sládkovičovo, nemal vypracovanú a schválenú bezpečnostnú  
politiku; kontrolovaný subjekt, Mesto Holíč, mal vypracovanú a schválenú bezpečnostnú politiku, avšak manažér infor-  
mačnej bezpečnosti bol menovaný až v priebehu výkonu kontroly; dva kontrolované subjekty (Mesto Piešťany, Mesto  
Galanta) predložili Vyhlásenie o zavedení bezpečnostnej politiky; kontrolovaný subjekt, Mesto Hlohovec, mal vypraco-  
vanú a schválenú bezpečnostnú politiku ako samostatný formalizovaný dokument.  
Kontrolovaný subjekt Mesto Holíč mal v bezpečnostnej  
politike ustanovené, že na účely zaistenia efektivity  
ochranných opatrení a adekvátneho zabezpečenia IKT  
musí byť vykonané nezávislé hodnotenie formou bezpeč-  
nostného auditu najmenej každé dva roky alebo pri výz-  
namných zmenách IKT Mesta Holíč. Ku dňu výkonu  
| 9  
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
kontroly bezpečnostný audit nebol vykonaný, čo nebolo  
v súlade s výnosom MF SR o štandardoch pre ISVS.  
Kontrolovaný subjekt, Mesto Hlohovec, prevádzkoval  
elektronickú podateľňu a mal v súlade s výnosom MF SR  
o štandardoch pre ISVS vytvorenú e-mailovú adresu,  
ktorá mala pred deliacim znakom @ tvar „podatelna“.  
3.4.3 Preverenie vybraných ustanovení zákona o ochrane osobných údajov  
V preverovanej oblasti bola kontrola zameraná aj na pre-  
verenie súladu s vybranými ustanoveniami zákona  
o ochrane osobných údajov, na kontrolu bezpečnostnej  
dokumentácie (bezpečnostný projekt, bezpečnostná  
smernica, atď.) a povinnosti z toho vyplývajúce. V zmysle  
zákona o ochrane osobných údajov je prevádzkovateľ  
povinný viesť evidenciu o informačných systémoch,  
v ktorých spracúva osobné údaje, ktoré nepodliehajú  
oznamovacej povinnosti alebo osobitnej registrácii.  
osobných údajov a okruh dotknutých osôb, čo nebolo  
v súlade so zákonom o ochrane osobných údajov. Pred-  
ložené záznamy o poučení oprávnených osôb neobsaho-  
vali všetky náležitosti poučenia v zmysle zákona o ochra-  
ne osobných údajov.  
Kontrolovaný subjekt, Mesto Galanta, predložil bezpeč-  
nostný projekt schválený dňa 27. novembra 2014, analý-  
zu bezpečnosti I, II a návrhy opatrení z 21. novembra  
2014. Kontrolnej skupine bola predložená bezpečnostná  
smernica Mesta Galanta, ktorá nadobudla platnosť  
a účinnosť od 3. novembra 2014, čo znamená – ešte pred  
dňom schválenia bezpečnostného projektu a pred vyko-  
naním analýzy a návrhmi opatrení. V zmysle vyhlášky  
o rozsahu a dokumentácii bezpečnostných opatrení má  
bezpečnostná smernica obsahovať závery vyplývajúce  
z bezpečnostného zámeru a analýzy bezpečnosti infor-  
mačného systému na konkrétne podmienky prevádzko-  
vaného informačného systému. Predložené evidenčné  
listy informačných systémov, v ktorých sú spracúvané  
osobné údaje kontrolovaného subjektu, Mesto Galanta,  
neboli síce vypracované v zmysle vzoru evidencie zverej-  
neného Úradom na ochranu osobných údajov SR, ktoré  
zverejnil na svojom webovom sídle v zmysle zákona  
o ochrane osobných údajov, ale spĺňali náležitosti  
v rozsahu zákona o ochrane osobných údajov, pričom sa  
v evidenčných listoch vyskytli len formálne nedostatky.  
V jednom prípade na vybranej vzorke predložených evi-  
denčných listov bol zistený nesúlad názvu informačného  
systému uvedeného v bezpečnostnom projekte s názvom  
uvedeným na evidenčnom liste, ku ktorému sa viazal. Na  
vybranej vzorke poučení oprávnených osôb boli formálne  
nedostatky.  
Všetky kontrolované subjekty predložili bezpečnostný  
projekt, avšak kontrolou bolo zistené, že kontrolovaný  
subjekt, Mesto Holíč, nepostupoval v súlade so zákonom  
o ochrane osobných údajov, keďže nezabezpečil súlad  
informačného systému Mesta Holíč do 9 mesiacov od  
účinnosti zákona o ochrane osobných údajov; kontrolnej  
skupine neboli predložené ani evidenčné listy ku všetkým  
informačným systémom identifikovaných bezpečnostným  
projektom ako informačné systémy, v ktorých sú spracú-  
vané osobné údaje. Ďalej kontrolovaný subjekt, Mesto  
Holíč, mal vypracovanú smernicu na dodržiavanie zákon-  
ných ustanovení v zmysle zákona o ochrane osobných  
údajov – o bezpečnom používaní kamerového systému,  
avšak evidenčný list kamerového systému kontrolnej  
skupine nebol predložený, čo nebolo v súlade so záko-  
nom o ochrane osobných údajov. Taktiež kontrolnej sku-  
pine neboli predložené záznamy o poučení oprávnených  
osôb na používanie a nakladanie s kamerovým systé-  
mom. Ďalej kontrolovaný subjekt, Mesto Holíč, nepostu-  
poval v súlade so zákonom o ochrane osobných údajov,  
pretože predložené poučenia oprávnených osôb neobsa-  
hovali všetky náležitosti poučenia oprávnenej osoby  
v súlade so zákonom o ochrane osobných údajov.  
Kontrolovaný subjekt, Mesto Sládkovičovo, nepredložil  
evidenčné listy ku všetkým informačným systémom identi-  
fikovaných v bezpečnostnom projekte ako informačné  
systémy, v ktorých sú spracúvané osobné údaje, čo nebo-  
lo v súlade so zákonom o ochrane osobných údajov.  
Kontrolou bolo zistené, že kontrolovaný subjekt, Mesto  
Sládkovičovo, nemal vypracovaný evidenčný list  
k informačnému systému, v ktorom sú spracúvané osob-  
né údaje, ktorého právnym základom spracúvania osob-  
ných údajov je zákon o niektorých súvislostiach s ozna-  
movaním protispoločenskej činnosti. Niektoré evidenčné  
listy kontrolovaného subjektu, Mesto Sládkovičovo, mali  
formálne nedostatky; napr. v evidenčných listoch chýbal  
zoznam osobných údajov, právny základ spracúvania  
Pri dvoch subjektoch (Mesto Hlohovec, Mesto Piešťany),  
na základe kontroly náhodne vybranej vzorky z pred-  
ložených evidenčných listov informačných systémov,  
v ktorých boli spracúvané osobné údaje, kontrolná skupi-  
na konštatovala, že kontrolované subjekty (Mesto Hloho-  
vec, Mesto Piešťany) viedli evidenciu informačných sys-  
témoch, v ktorých spracúvali osobné údaje, v súlade so  
zákonom o ochrane osobných údajov. Ďalej kontrolná  
skupina na základe kontroly náhodne vybranej vzorky z  
predložených záznamov o poučení oprávnených osôb  
konštatovala, že záznamy o poučení oprávnených osôb  
dvoch kontrolovaných subjektov (Mesto Hlohovec, Mesto  
Piešťany) boli v súlade so zákonom o ochrane osobných  
údajov.  
| 10  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
V zmysle zákona o ochrane osobných údajov prevádzko-  
poverené zodpovedné osoby. Tri kontrolované subjekty  
(Mesto Piešťany, Mesto Hlohovec, Mesto Holíč) mali  
poverené zodpovedné osoby výkonom dohľadu nad  
ochranou osobných údajov v zmysle zákona o ochrane  
osobných údajov, ktoré spĺňali podmienky na výkon funk-  
cie zodpovednej osoby v súlade so zákonom o ochrane  
osobných údajov.  
vateľ, ktorý spracúva osobné údaje prostredníctvom  
oprávnených osôb, môže výkonom dohľadu písomne  
poveriť zodpovednú osobu alebo viaceré zodpovedné  
osoby, ktoré dozerajú na dodržiavanie zákonných ustano-  
vení pri spracúvaní osobných údajov. Dva kontrolované  
subjekty (Mesto Sládkovičovo, Mesto Galanta) nemali  
3.4.4 Preverenie vybraných ustanovení zákona o e-Governmente  
V zmysle zákona o e-Governmente boli orgány verejnej  
moci povinné od 1. augusta 2016 komunikovať  
s právnickými osobami prostredníctvom využitia elektro-  
nických schránok. Od 1. novembra 2016 mal mať každý  
orgán verejnej moci zákonnú povinnosť uplatňovať výkon  
verejnej moci elektronicky, t. j. povinne komunikovať pro-  
stredníctvom elektronických schránok. Počas výkonu  
kontroly bolo zistené, že všetky kontrolované subjekty  
mali zriadený prístup a disponovali elektronickou schrán-  
kou verejnej moci.  
prostredníctvom svojej webovej stránky poskytovalo cel-  
kom 37 elektronických služieb (informatívny charakter)  
a 15 tlačív na podania.  
Kontrolovaný subjekt, Mesto Hlohovec, plánuje poskyto-  
vať elektronické služby občanom prostredníctvom portálu  
elektronických služieb (eGov). Na základe písomného  
vyjadrenia kontrolovaného subjektu, Mesto Hlohovec,  
občania Mesta Hlohovec do 29. novembra 2016 nevyuží-  
vali žiadne elektronické služby poskytované Mestom  
Hlohovec.  
Kontrolovaný subjekt, Mesto Holíč, mal v zmysle schvále-  
nej KRIS zriadený portál elektronických služieb (portál  
eGov). Na základe písomného vyjadrenia kontrolovaného  
subjektu občania Mesta Holíč nevyužívali do 7. novembra  
2016 žiadne elektronické služby poskytované Mestom  
Holíč, zároveň žiaden občan Mesta Holíč nemal zriadený  
prístup do privátnej časti na portáli eGov.  
Kontrolovaný subjekt, Mesto Galanta, na základe písom-  
ného vyjadrenia z 30. novembra 2016, plánuje využívať  
len základné elektronické služby prostredníctvom infor-  
mačného systému DCOM, ktoré vyplývajú z platnej legis-  
latívy a ktoré sú v súčasnej ponuke DCOM.  
Na základe vyjadrenia kontrolovaného subjektu, Mesto  
Piešťany, bola k 30. novembru 2016 v podpisovom kona-  
ní medzi Mestom Piešťany a DataCentrom elektronizácie  
územnej samosprávy Slovenska zmluva na zavedenie  
Kontrolovaný subjekt, Mesto Sládkovičovo, podpísalo  
zmluvu o pripojení k informačnému systému DCOM. In-  
formačný systém DCOM sprístupní poskytovanie elektro-  
nických služieb občanom na úrovni regionálnej a miestnej  
samosprávy. V čase výkonu kontroly Mesto Sládkovičovo  
poskytovania  
elektronických  
služieb  
občanom  
a podnikateľom mesta.  
4
REAKCIE KONTROLOVANÝCH SUBJEKTOV  
Ku kontrolným zisteniam, uvedeným v protokoloch o vý-  
sledku kontroly, neboli zo strany kontrolovaných subjektov  
– Mesto Piešťany, Mesto Hlohovec, Mesto Galanta  
a Mesto Sládkovičovo, vznesené námietky proti ich prav-  
divosti, úplnosti a preukázateľnosti. Kontrolovaný subjekt,  
Mesto Holíč, vzniesol jednu námietku, ktorá bola kontrol-  
nou skupinou preverená, no výsledok preverenia námiet-  
ky nepotvrdil jej opodstatnenosť; oznámenie výsledku  
preverenia námietky bolo zaslané kontrolovanému sub-  
jektu, Mesto Holíč.  
Protokoly o výsledku kontroly boli prerokované s písomne  
poverenými zamestnancami kontrolovaných subjektov.  
Kontrolované subjekty prijali spolu 84 opatrení na odstrá-  
nenie kontrolou zistených nedostatkov.  
Plnenie prijatých opatrení NKÚ SR vyhodnotí po predlo-  
žení správ o splnení, resp. bude monitorovať plnenie  
opatrení. V odôvodnených prípadoch bude plnenie preve-  
rené samostatnou kontrolou k plneniu opatrení, prípadne  
v rámci inej kontroly/iných kontrol, ktorú/é NKÚ SR vyko-  
ná v príslušnom kontrolovanom subjekte.  
| 11  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZÁVER  
Kontrolou boli naplnené ciele kontroly. Kontrolná skupina  
preverila správu aktív IKT a správu majetku IKT, prevádz-  
ku a bezpečnosť informačných systémov verejnej správy,  
preverila aj dodržiavanie všeobecne záväzných právnych  
predpisov v oblasti informačných systémov verejnej sprá-  
vy a ochrany osobných údajov. Kontrola poukázala najmä  
na nedostatočnú implementáciu bezpečnostných opatrení  
a nedostatočné aplikovanie formalizovaných zásad, uve-  
dených v bezpečnostnej dokumentácii (bezpečnostný  
projekt, bezpečnostná smernica, bezpečnostná politika).  
Kontrolou bol zistený nesúlad informačných systémov s  
výnosom MF SR o štandardoch pre ISVS, zákonom  
o ISVS a zákonom o ochrane osobných údajov. Výsledky  
kontroly boli prerokované s písomne poverenými zamest-  
nancami kontrolovaných subjektov. V zmysle zápisnice  
o prerokovaní protokolu sa kontrolované subjekty zavia-  
zali prijať do stanoveného termínu opatrenia a do stano-  
veného následného termínu zaslať správu o splnení,  
resp. plnení opatrení. Kontrolované subjekty prijali spolu  
84 opatrení na odstránenie kontrolou zistených nedostat-  
kov. NKÚ SR požiadal kontrolované subjekty, aby na  
v časovom slede najbližších zasadaniach mestských  
zastupiteľstiev  
informovali  
o výsledku  
kontroly  
a o prijatých opatreniach Mestské zastupiteľstvá kontrolo-  
vaných subjektov.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
telefón: 02/501 14 911 – podateľňa  
| 12