2017  
Záverečná správa  
Kontrola hospodárenia s majetkom v obci Turá  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Kontrola hospodárenia s majetkom v obci Turá  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCI KONTROLNEJ AKCIE  
Ing. Alexandra Hanzenová  
Nitra, august 2017  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
ZOZNAM SKRATIEK..........................................................................................................................................................4  
ZHRNUTIE ..........................................................................................................................................................................5  
1
2
3
4
5
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE......................................................................................................................................6  
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE.................................................................................................................................6  
ZISTENIA A ODPORÚČANIA....................................................................................................................................6  
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU...........................................................................................................7  
ZÁVER .......................................................................................................................................................................8  
KONTAKT...........................................................................................................................................................................8  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
EÚ  
VÝZNAM  
Európska únia  
MF SR  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Obecné zastupiteľstvo  
NKÚ SR  
OZ  
zákon o finančnej kontrole a audite (1)  
Zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších  
predpisov  
Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene  
a doplnení niektorých zákonov  
zákon o finančnej kontrole a audite (2)  
zákon o majetku obcí  
zákon o NKÚ SR  
Zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov  
Zákon NR SR č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade  
Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov  
Zákon SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších  
predpisov  
zákon o obecnom zriadení  
zákon o rozpočtových pravidlách územnej  
samosprávy  
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej  
samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení  
neskorších predpisov  
zákon o rozpočtových pravidlách verejnej  
správy  
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších  
predpisov  
zákon o účtovníctve  
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov  
| 4  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
NKÚ SR vykonal kontrolu v obci Turá. Jej predmetom  
bol rozpočet obce, jeho plnenie; dodržiavanie  
všeobecne záväzných právnych predpisov pri  
hospodárení s verejnými prostriedkami; nakladanie  
s majetkom a záväzkami; vnútorný kontrolný systém.  
pôdy) ešte pred uhradením kúpnej ceny. Starosta  
svojim konaním, dôsledkom ktorého nastal úbytok  
obecného majetku uzatvorením záložnej zmluvy  
na nehnuteľný majetok vo vlastníctve obce (kultúrny  
dom), spôsobil, že obec nemala z prevodu  
nehnuteľnosti žiadny finančný príjem, čo bolo v rozpore  
so zákonom o obecnom zriadení. Starosta zneužil  
majetok obce na svoje obohatenie a v majetkovo –  
právnych veciach konal nad rámec svojich zákonných  
kompetencií bez predchádzajúceho schválenia OZ.  
Kontrola NKÚ SR zistila viaceré porušenia všeobecne  
záväzných právnych predpisov. Pri hospodárení  
s finančnými prostriedkami v obci dochádzalo  
k porušovaniu finančnej disciplíny v zmysle zákona  
o rozpočtových pravidlách verejnej správy, a to  
umožnením bezdôvodného obohatenia, neoprávneným  
použitím a nehospodárnym vynakladaním finančných  
prostriedkov, či zaväzovaním sa na úhrady, ktoré obec  
Obec nevytvorila účinný systém kontroly v súlade  
so zákonom o obecnom zriadení a so zákonom  
o finančnej kontrole a audite (1), (2) v platnom znení.  
Obec tiež neviedla svoje účtovníctvo správne, úplne,  
nemala  
v rozpočte  
zabezpečené.  
V rozpore  
so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej  
samosprávy si obec neplnila oznamovaciu povinnosť  
voči MF SR o svojom hospodárení a skutočnostiach  
v súvislosti so zavedením ozdravného režimu. Prijatím  
pôžičiek bez schválenia OZ bol porušený zákon  
o obecnom zriadení.  
preukázateľne a zrozumiteľne, teda  
v
súlade  
so zákonom o účtovníctve, keď nezostavila účtovnú  
závierku za roky 2014, 2015 a 2016 a neuložila tieto  
dokumenty do registra informačného systému verejnej  
správy. Obec tiež nevykonala inventarizáciu majetku,  
záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov za roky 2011  
až 2016.  
V rozpore so zákonom o majetku obcí bolo umožnené  
nadobudnúť vlastníctvo predávanej nehnuteľnosti (ornej  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
CIEĽ, ÚČEL A PREDMET KONTROLNEJ AKCIE  
Cieľom kontrolnej akcie, v súlade so stratégiou rozvoja NKÚ SR na roky 2014 až 2020, bolo prispieť k zvýšeniu  
hospodárneho nakladania s majetkom subjektu územnej samosprávy a poskytnúť odporúčania na zlepšenie riadiacich  
a kontrolných systémov kontrolovaného subjektu.  
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení  
s verejnými prostriedkami a pri nakladaní s majetkom v subjekte územnej samosprávy, a to na základe získaných  
informácií a doručeného podnetu NKÚ SR.  
Predmetom kontroly bol – rozpočet obce, jeho plnenie; dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov  
pri hospodárení s verejnými prostriedkami; nakladanie s majetkom a záväzkami; vnútorný kontrolný systém.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom o NKÚ SR. Pri výkone kontroly bola, okrem interných kontrolórskych  
postupov a techník, použitá aj metodika vychádzajúca z medzinárodných kontrolórskych štandardov ISSAI 100 –  
Základné princípy kontroly verejného sektora a ISSAI 400 – Základné princípy kontroly súladu.  
Kontrola bola vykonaná v obci Turá (s počtom obyvateľom do 250), kontrolovaným obdobím boli roky 2010 až 2017.  
Podľa posledných dostupných údajov za rok 2013 obec hospodárila podľa schváleného rozpočtu v sume 66 309,00 eur.  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
Kontrolou bola preverená správnosť financovania, oprávnenosť a opodstatnenosť pri hospodárení s finančnými  
prostriedkami, zostavenie záverečného účtu, stav a vývoj dlhu, ako aj správnosť vedenia účtovníctva a zostavenia  
účtovnej závierky.  
Obec porušila zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, keď:  
nevykonávala v priebehu roka zmeny rozpočtu podľa  
potreby  
za roky 2014, 2015 a 2016 neposkytovala MF SR  
v roku 2012 bola starostovi obce vyplatená suma  
5 004,00 eur na účel úhrady faktúry za opravu ciest  
a asfaltovanie bez uvedenia miesta a množstva  
vykonanej práce, pričom nebolo potvrdené, resp.  
preukázané uhradenie faktúry príslušnému  
dodávateľovi  
údaje  
prostredníctvom  
o svojom  
rozpočtovom  
rozpočtového  
hospodárení  
informačného  
systému pre samosprávu  
starosta obce v roku 2012 prevzal bez schválenia  
OZ od dodávateľa, ktorý realizoval rekonštrukciu  
obecného rozhlasu, pôžičku v sume 20 000,00 eur  
za účelom uhradenia vystavenej faktúry; uhradenie  
faktúry bolo nevyhnutným predpokladom, aby obec  
mohla požiadať Pôdohospodársku platobnú  
agentúru o vyplatenie už schváleného nenávratného  
finančného príspevku; starosta pôžičku nepoužil  
na úhradu faktúry v plnej výške a nenávratný  
finančný príspevok nedostal  
v roku 2014 prevzal starosta tovar od dodávateľa  
v hodnote 2 522,90 eur, ktorý preukázateľne  
nepoužil na zveľadenie a údržbu obecného majetku  
a neuhradil dodávateľské faktúry; následným  
exekučným konaním sa celkové výdavky obce  
zvýšili o príslušenstvo a trovy exekúcie v sume  
2 732,07 eur  
za roky 2014, 2015 a 2016 nezostavila záverečné  
účty  
nevypracovala návrh na zavedenie ozdravného  
režimu, ozdravný režim nezaviedla, a ani neoznámila  
MF SR, že nastali skutočnosti na jeho zavedenie.  
Kontrolou boli zistené aj závažné porušenia finančnej  
disciplíny podľa zákona o rozpočtových pravidlách  
verejnej správy:  
v roku 2011 bol z bankového účtu obce uhradený  
neoprávnený výdavok v sume 500,00 eur na účet  
fyzickej osoby  
v roku 2011 bola zaúčtovaná úhrada faktúry v sume  
2 500,00 eur za výkopové práce bez špecifikovania  
miesta, účelu a množstva vykonanej práce, pričom  
nebolo potvrdené, resp. preukázané uhradenie  
faktúry príslušnému dodávateľovi  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
v súvislosti s exekučnými konaniami, ktoré zvýšili  
výdavky obce o úroky z omeškania, o trovy súdneho  
konania a právneho zastúpenia a o trovy súdneho  
exekútora, bolo zistené vo viacerých prípadoch  
nehospodárne vynakladanie finančných prostriedkov  
v roku 2014 prevzal starosta bez schválenia OZ  
pôžičku od súkromnej osoby v sume 2 700,00 eur,  
ktorú nezúčtoval do príjmov obce  
napriek nepriaznivej finančnej situácií a upozorneniu  
audítora na zavedenie ozdravného režimu v obci,  
uzatvoril starosta v roku 2014 zmluvu o dielo,  
predmetom ktorej bolo zabezpečenie inžinierskej  
činnosti a vypracovanie projektovej dokumentácie  
na výstavbu sociálnych bytov s nižším štandardom  
v celkovej sume 44 328,00 eur  
starosta nerešpektoval upozornenie audítora  
a účtovníčky, a zvyšoval dlh obce tým, že objednal  
v rokoch 2014 a 2015 zábavnú pyrotechniku spolu  
v sume 3 450,00 eur, pričom obec nemala uhradenú  
faktúru ešte z roku 2013  
starosta prijal v rokoch 2014 až 2016 v hotovosti daň  
z nehnuteľností od viacerých daňových subjektov,  
pričom tieto finančné prostriedky v celkovej sume  
10 655,54 eur nezúčtoval do príjmov obce  
starosta v rokoch 2015 a 2016 vydal rozhodnutia,  
ktorými vyrubil daňovému subjektu daň za jadrové  
zariadenie a určil v nich poukázať predmetnú daň  
na bankový účet, ktorý nebol vedený na obec; časť  
uhradenej dane v celkovej sume 6 573,64 eur  
nebola zúčtovaná v príjmoch obce  
v roku 2017 vydal starosta bez platného mandátu  
rozhodnutie, v ktorom určil daňovému subjektu  
poukázať daň za jadrové zariadenie na bankový  
účet, ktorý nebol vedený na obec  
v roku 2017 si bývalá zamestnankyňa vyplatila  
bez schválenia štatutára sumu 2 685,40 eur.  
Účtovníctvo obce nebolo vedené správne, úplne,  
preukázateľne a zrozumiteľne, keď obec:  
nedoložila účtovné prípady účtovnými dokladmi  
nezostavila účtovné závierky za roky 2014, 2015  
a 2016, a ani neuložila príslušné dokumenty do  
registra informačného systému verejnej správy  
nevykonala inventarizáciu majetku, záväzkov,  
ani rozdielu majetku a záväzkov za roky 2011 až  
2016.  
Pri kontrole nakladania s majetkom vo vlastníctve obce  
bolo zistené, že obec:  
neevidovala skutočný stav pozemkov  
umožnila nadobudnúť vlastníctvo k predávanej  
nehnuteľnosti (orná pôda) ešte pred úhradou kúpnej  
ceny  
starosta v roku 2012 uzatvoril bez schválenia OZ  
záložnú zmluvu s obchodnou spoločnosťou  
na zabezpečenie pohľadávky (pôžičky) v sume  
25 000,00 eur; z dôvodu neuhradenia tejto  
pohľadávky si záložný veriteľ uplatnil záložné právo,  
čím obec prišla o nehnuteľnosť (kultúrny dom)  
vo svojom vlastníctve; starosta pritom požičané  
finančné prostriedky nikdy nezúčtoval do príjmov  
obce.  
Preverením systému vnútornej kontroly bolo zistené, že:  
obec nemala hlavného kontrolóra od septembra  
2011  
nevykonávala predbežnú finančnú kontrolu, resp.  
základnú finančnú kontrolu.  
Uvedené nedostatky sú dôkazom nefunkčného systému  
vnútorného kontrolného systému v obci.  
ODPORÚČANIE  
Vzhľadom na to, že NKÚ SR odstúpil kontrolné zistenia na ďalšie konanie orgánom činným v trestnom konaní a MF SR,  
navrhol kontrolovanému subjektu iba jedno odporúčanie, a to preveriť daňové nedoplatky vykázané k 31. 12. 2016  
a v prípade potvrdenia pristúpiť k ich vymáhaniu.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
V súlade s internými pravidlami a predpismi bol štatutárny  
zástupca kontrolovaného subjektu priebežne informovaný  
o zistených nedostatkoch.  
subjektu. Kontrolovaný subjekt nevzniesol námietky voči  
pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných  
zistení. Na účely odstránenia zistených nedostatkov  
kontrolovaný subjekt prijal dve opatrenia, ktorých  
splnenie, resp. plnenie bude NKÚ SR následne  
vyhodnocovať v ďalšom období.  
Z vykonanej kontroly bol vypracovaný protokol o výsledku  
kontroly, s ktorým bol, v súlade so zákonom o NKÚ SR,  
oboznámený štatutárny zástupca kontrolovaného  
| 7  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
5
ZÁVER  
Kontrola bola mimoriadne zameraná do plánu kontrol  
na základe doručeného podnetu. Zameraná bola  
na vyhodnotenie dodržiavania všeobecne záväzných  
právnych predpisov pri hospodárení s majetkom obce  
za obdobie rokov 2010 až 2017.  
do vážnej finančnej situácie. Tak to bolo aj v prípade  
kontrolovaného subjektu, ktorému banka v marci zrušila  
účet a od apríla 2017 je bez poukazovaných príjmov.  
Nepreplatením finančných prostriedkov zo zdrojov EÚ,  
prípadne štátneho rozpočtu z dôvodu nezodpovedného  
konania štatutára sa môžu malé obce dostať  
do nepriaznivej finančnej situácie, prípadne až do nútenej  
správy.  
Zistené uplatnenie záložného práva na obecný majetok  
poukazuje na skutočnosť, že súčasné všeobecne  
záväzné právne predpisy nedostatočne riešia oblasť  
prevodu nehnuteľností obcí a umožňujú tak bezdôvodné  
obohatenie v prospech iných osôb.  
Na základe zistených skutočností NKÚ SR odporúča  
MF SR zaviesť v obci nútenú správu. Ďalej odporúča  
MF SR sledovať plnenie povinnosti obcí – poskytovať  
údaje o rozpočtovom hospodárení a vkladať účtovné  
závierky do registra informačného systému verejnej  
správy.  
Kontrola  
taktiež  
preukázala,  
že  
v dôsledku  
nehospodárneho a neefektívneho nakladania s verejnými  
prostriedkami môžu exekučné konania zvýšiť celkové  
záväzky, v niektorých prípadoch aj o 100 %. Existencia  
exekučných konaní môže viesť až k zrušeniu bežného  
účtu bankou a k odmietnutiu založenia nového účtu obce,  
čo následne spôsobí problém pri poukazovaní príjmov  
v zmysle platnej legislatívy. Obec sa tak môže dostať  
Závažné porušenia pri hospodárení s majetkom obce  
a verejnými financiami odstúpil NKÚ SR orgánom činným  
v trestnom konaní k ďalšiemu konaniu.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
( +421 2 501 14 451 * info@nku.gov.sk  
| 8