N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
•
v súvislosti s exekučnými konaniami, ktoré zvýšili
výdavky obce o úroky z omeškania, o trovy súdneho
konania a právneho zastúpenia a o trovy súdneho
exekútora, bolo zistené vo viacerých prípadoch
nehospodárne vynakladanie finančných prostriedkov
v roku 2014 prevzal starosta bez schválenia OZ
pôžičku od súkromnej osoby v sume 2 700,00 eur,
ktorú nezúčtoval do príjmov obce
napriek nepriaznivej finančnej situácií a upozorneniu
audítora na zavedenie ozdravného režimu v obci,
uzatvoril starosta v roku 2014 zmluvu o dielo,
predmetom ktorej bolo zabezpečenie inžinierskej
činnosti a vypracovanie projektovej dokumentácie
na výstavbu sociálnych bytov s nižším štandardom
v celkovej sume 44 328,00 eur
starosta nerešpektoval upozornenie audítora
a účtovníčky, a zvyšoval dlh obce tým, že objednal
v rokoch 2014 a 2015 zábavnú pyrotechniku spolu
v sume 3 450,00 eur, pričom obec nemala uhradenú
faktúru ešte z roku 2013
starosta prijal v rokoch 2014 až 2016 v hotovosti daň
z nehnuteľností od viacerých daňových subjektov,
pričom tieto finančné prostriedky v celkovej sume
10 655,54 eur nezúčtoval do príjmov obce
starosta v rokoch 2015 a 2016 vydal rozhodnutia,
ktorými vyrubil daňovému subjektu daň za jadrové
zariadenie a určil v nich poukázať predmetnú daň
na bankový účet, ktorý nebol vedený na obec; časť
uhradenej dane v celkovej sume 6 573,64 eur
nebola zúčtovaná v príjmoch obce
v roku 2017 vydal starosta bez platného mandátu
rozhodnutie, v ktorom určil daňovému subjektu
poukázať daň za jadrové zariadenie na bankový
účet, ktorý nebol vedený na obec
•
v roku 2017 si bývalá zamestnankyňa vyplatila
bez schválenia štatutára sumu 2 685,40 eur.
Účtovníctvo obce nebolo vedené správne, úplne,
preukázateľne a zrozumiteľne, keď obec:
•
•
nedoložila účtovné prípady účtovnými dokladmi
nezostavila účtovné závierky za roky 2014, 2015
a 2016, a ani neuložila príslušné dokumenty do
registra informačného systému verejnej správy
nevykonala inventarizáciu majetku, záväzkov,
ani rozdielu majetku a záväzkov za roky 2011 až
2016.
•
•
•
Pri kontrole nakladania s majetkom vo vlastníctve obce
bolo zistené, že obec:
•
•
neevidovala skutočný stav pozemkov
umožnila nadobudnúť vlastníctvo k predávanej
nehnuteľnosti (orná pôda) ešte pred úhradou kúpnej
ceny
•
•
starosta v roku 2012 uzatvoril bez schválenia OZ
záložnú zmluvu s obchodnou spoločnosťou
na zabezpečenie pohľadávky (pôžičky) v sume
25 000,00 eur; z dôvodu neuhradenia tejto
pohľadávky si záložný veriteľ uplatnil záložné právo,
čím obec prišla o nehnuteľnosť (kultúrny dom)
vo svojom vlastníctve; starosta pritom požičané
finančné prostriedky nikdy nezúčtoval do príjmov
obce.
•
•
•
Preverením systému vnútornej kontroly bolo zistené, že:
•
obec nemala hlavného kontrolóra od septembra
2011
nevykonávala predbežnú finančnú kontrolu, resp.
základnú finančnú kontrolu.
•
Uvedené nedostatky sú dôkazom nefunkčného systému
vnútorného kontrolného systému v obci.
ODPORÚČANIE
Vzhľadom na to, že NKÚ SR odstúpil kontrolné zistenia na ďalšie konanie orgánom činným v trestnom konaní a MF SR,
navrhol kontrolovanému subjektu iba jedno odporúčanie, a to preveriť daňové nedoplatky vykázané k 31. 12. 2016
a v prípade potvrdenia pristúpiť k ich vymáhaniu.
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU
V súlade s internými pravidlami a predpismi bol štatutárny
zástupca kontrolovaného subjektu priebežne informovaný
o zistených nedostatkoch.
subjektu. Kontrolovaný subjekt nevzniesol námietky voči
pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných
zistení. Na účely odstránenia zistených nedostatkov
kontrolovaný subjekt prijal dve opatrenia, ktorých
splnenie, resp. plnenie bude NKÚ SR následne
vyhodnocovať v ďalšom období.
Z vykonanej kontroly bol vypracovaný protokol o výsledku
kontroly, s ktorým bol, v súlade so zákonom o NKÚ SR,
oboznámený štatutárny zástupca kontrolovaného
| 7