2017  
Záverečná správa  
Hospodárenie s majetkom vo vybraných subjektoch územnej samosprávy  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Hospodárenie s majetkom vo vybraných subjektoch územnej samosprávy  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCI KONTROLNEJ AKCIE  
Ing. Miroslav Holečka  
Bratislava, august 2017  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ ......................................................................................................................4  
ZHRNUTIE ..............................................................................................................................................................................................5  
1
2
3
4
5
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE.........................................................................................................................................................6  
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE....................................................................................................................................................6  
ZISTENIA A ODPORÚČANIA.......................................................................................................................................................6  
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU.............................................................................................................................7  
ZÁVER...........................................................................................................................................................................................7  
KONTAKT...............................................................................................................................................................................................7  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
EÚ  
VÝZNAM  
Európska únia  
mesto  
mesto Liptovský Hrádok  
mestské zastupiteľstvo  
MF SR  
Mestské zastupiteľstvo mesta Liptovský Hrádok  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
NKÚ SR  
postupy účtovania  
opatrenie MF SR č. MF/16786/2007-31, ktorým  
sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej  
účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organi-  
zácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky  
SR  
Slovenská republika  
súvaha  
súvaha Úč ROPO SFOV 1 – 01  
výnos o štandardoch pre informačné systé-  
my verejnej správy  
výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky  
č. 55/2014 Z. Z. z. o štandardoch pre informačné systémy verejnej  
správy v znení neskorších predpisov  
zákon o majetku obcí  
zákon o NKÚ SR  
zákon SNR č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších  
predpisov  
zákon NR SR č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade  
Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov  
zákon o rozpočtových pravidlách územnej  
samosprávy  
zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej sa-  
mosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení ne-  
skorších predpisov  
zákon o slobodnom prístupe k informáciám  
zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších  
predpisov  
zákon o rozpočtových pravidlách verejnej  
správy  
zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších  
predpisov  
zákon o účtovníctve  
zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpi-  
sov  
| 4  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
V meste Liptovský Hrádok bola kontrola hospodárenia  
s majetkom vykonaná na základe plánu kontrolnej  
činnosti NKÚ SR na rok 2017 a v rámci nosnej témy –  
zvýšenie kvality života. Jej účelom bolo preveriť dodr-  
žiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri  
hospodárení a nakladaní s majetkom vybraných subjek-  
tov územnej samosprávy, na základe informácií  
a podnetov doručených NKÚ SR. Predmetom kontroly  
boli príjmy a výdavky kapitálového rozpočtu, finančné  
operácie, stav, vývoj a evidencia majetku a nakladanie  
s majetkom mesta.  
Pri nakladaní s budovou robotníckej ubytovne a prislú-  
chajúcim pozemkom mesto nedodržalo zákon  
o majetku obcí, keďže tento majetok nebol mestom  
zhodnotený. Mestu tým bola preukázaná strata verej-  
ných finančných prostriedkov, vyčíslená ako rozdiel  
medzi cenou obstarania nehnuteľného majetku a cenou  
pri jeho predaji spolu v sume 367,42 tis. eur. Uvedené  
bolo spôsobené aj skutočnosťou, že všeobecná hodno-  
ta týchto nehnuteľností, v období ich obstarania, nebola  
určená znaleckým posudkom.  
Zároveň v tomto prípade – vzhľadom na časové obdo-  
bie nadobudnutia majetku, cenu obstarania a schválenú  
predajnú cenu – mesto nezabezpečilo hospodárnosť  
a efektívnosť použitia verejných prostriedkov, čím bola  
porušená finančná disciplína (v sume 367,42 tis. eur)  
podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej  
správy.  
Kontrola bola vykonaná ako kontrola súladu. Pri kon-  
trole boli použité tieto techniky a postupy: štúdium vnú-  
torných predpisov, pozorovanie, rozhovory so zamest-  
nancami, preskúmavanie relevantných dokladov, ana-  
lytické postupy a prepočty.  
NKÚ SR zistil porušenia všeobecne záväzných práv-  
nych predpisov. Mesto v niektorých prípadoch nedodr-  
žalo lehotu zaradenia nehnuteľného majetku mesta na  
príslušný majetkový účet dňom jeho prevzatia, čím  
nepostupovalo podľa postupov účtovania a zákona  
o účtovníctve.  
Pri povinnom zverejňovaní zmlúv, podľa zákona  
o slobodnom prístupe k informáciám, mesto nepostu-  
povalo v súlade s výnosom o štandardoch pre infor-  
mačné systémy verejnej správy. Pri zverejnení tejto  
dokumentácie nezabezpečilo spracovanie a rozozná-  
vanie textových častí (ako textu).  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE  
Cieľom kontrolnej akcie, v súlade so stratégiou rozvoja  
NKÚ SR na roky 2014 až 2020, bolo – prispieť k hospo-  
dárnosti nakladania s majetkom subjektu územnej samo-  
správy, a zároveň, ak by to bolo nutné, poskytnúť odpo-  
rúčania na zlepšenie riadiacich a kontrolných systémov  
kontrolovaného subjektu.  
Účelom kontrolnej akcie bolo – preveriť dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení  
a nakladaní s majetkom vybraných subjektov územnej samosprávy, a to na základe informácií a podnetov doručených  
NKÚ SR.  
Predmetom kontroly boli príjmy a výdavky kapitálového rozpočtu, finančné operácie, stav, vývoj a evidencia majetku  
mesta a nakladanie s ním.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom o NKÚ SR.  
Pri výkone kontroly bola, okrem interných kontrolórskych  
postupov a techník, použitá aj metodika vychádzajúca  
z medzinárodných kontrolórskych štandardov ISSAI 100 –  
Základné princípy kontroly verejného sektora, a ISSAI  
400 – Základné princípy kontroly súladu.  
Kontrola bola vykonaná v meste Liptovský Hrádok;  
za kontrolované obdobie, teda za rok 2015, a v prípadoch  
potreby objektívneho zhodnotenia preverovaných skutoč-  
ností aj za iné súvisiace obdobia.  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
cene, stanovenej dohodou, v sume 1 290 tis. eur.  
V období obstarania tohto majetku absentoval investič-  
ný zámer mesta, súvisiaci s týmto nehnuteľným majet-  
kom.  
Rozpočet mesta na rok 2015, ako súčasť trojročného  
rozpočtu, schválilo mestské zastupiteľstvo ku koncu  
predchádzajúceho rozpočtového obdobia. Rozpočet bol  
zostavený  
a
schválený v súlade so zákonom  
o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Kapi-  
tálový rozpočet bol schválený so schodkom 2 980 tis.  
eur a rozpočet finančných operácií s prebytkom 2 214  
tis. eur.  
Následne, v roku 2015, mesto budovu robotníckej uby-  
tovne a pozemok na ktorom je budova postavená,  
v obstarávacej cene 1 142,42 tis. eur, odpredalo fyzic-  
kej osobe nepodnikateľovi v rámci vykonanej verejnej  
obchodnej súťaže za cenu 775 tis. eur, určenú znalec-  
kým posudkom.  
K 31. 12. 2015 mesto, podľa zákona o rozpočtových  
pravidlách územnej samosprávy, vykázalo kladný vý-  
sledok rozpočtového hospodárenia v sume 1 131 tis.  
eur.  
Kontrolou nakladania s týmto majetkom mesta, so  
zameraním na jeho prevod podľa zákona o majetku  
obcí, bola mestu jeho nadobudnutím a následným  
predajom vyčíslená NKÚ SR strata verejných finanč-  
ných prostriedkov v sume 367,42 tis. eur, vyčíslená ako  
rozdiel medzi cenou obstarania investičného majetku  
mestom a cenou pri jeho predaji.  
Mesto podľa súvahy zostavenej k 31. 12. 2015 evidova-  
lo majetok v celkovej obstarávacej cene 36 176,23 tis.  
eur. Účtovná hodnota stavieb v jeho majetku predsta-  
vovala 19 922,60 tis. eur a pozemkov 3 408,22 tis. eur.  
Preverením údajov vybraných majetkových účtov –  
aktív vykázaných mestom v súvahe a na majetkových  
účtoch hlavnej knihy a ich stavu zistenom inventarizá-  
ciou majetku, záväzkov, a rozdielu majetku a záväzkov  
k 31. 12. 2015, neboli zistené rozdiely.  
V tomto prípade nedošlo zo strany mesta k zhodnoteniu  
tohto druhu majetku podľa zákona o majetku obcí.  
Uvedeným konaním tak mesto pri používaní verej-  
ných prostriedkov nezachovalo hospodárnosť  
a efektívnosť ich použitia podľa zákona o rozpočtových  
pravidlách verejnej správy a porušilo finančnú disciplínu  
podľa tohto zákona v celkovej sume 367,42 tis. eur.  
Mesto, v oblasti správnosti a úplnosti evidencie majet-  
ku, porušilo postupy účtovania a zákon o účtovníctve,  
keď dve budovy  
a
sedem pozemkov, spolu  
v obstarávacej cene 1 290 tis. eur, nezaradilo do účtov-  
nej evidencie dňom, kedy ich prevzalo do užívania.  
Kontrolou NKÚ SR bolo zistené v piatich prípadoch  
pri povinnom zverejňovaní zmlúv podľa zákona  
o slobodnom prístupe k informáciám nedodržanie vý-  
nosu o štandardoch pre informačné systémy verejnej  
správy. Pri zverejnení tejto dokumentácie nezabezpeči-  
Mesto v roku 2014 nadobudlo kúpou od fyzickej osoby  
nepodnikateľa nehnuteľný majetok – budovu robotníc-  
kej ubytovne, kotolňu a sedem pozemkov v kúpnej  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
lo spracovanie a rozoznávanie textových častí (ako  
ODPORÚČANIE  
textu).  
Upraviť, resp. rozšíriť internú smernicu mesta, súvisiacu s prevodmi nehnuteľného majetku, o povinnosť mať už  
pred zámerom kúpy, resp. pred zámerom predaja príslušného investičného majetku mesta, vypracovaný znalecký  
posudok, v ktorom bude určená všeobecná hodnota tohto majetku.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
V súlade s internými pravidlami a predpismi boli zamest-  
nanci a štatutárny zástupca kontrolovaného subjektu  
priebežne informovaní o zistených nedostatkoch.  
a preukázateľnosti kontrolných zistení. Ich preverením  
nebola potvrdená ich opodstatnenosť, čo bolo písomne  
oznámené štatutárnemu zástupcovi kontrolovaného sub-  
jektu.  
Z vykonanej kontroly bol vypracovaný protokol o výsledku  
kontroly, s ktorým bol, v súlade so zákonom o NKÚ SR,  
oboznámený štatutárny zástupca kontrolovaného subjek-  
tu. Kontrolovaný subjekt v termíne, uloženom mu NKÚ  
SR, vzniesol písomné námietky voči pravdivosti, úplnosti  
Na účely odstránenia zistených nedostatkov má kontrolo-  
vaný subjekt prijať opatrenia v termíne do 31. 8. 2017,  
ktorých splnenie, resp. plnenie bude NKÚ SR následne  
vyhodnocovať v ďalšom období.  
5
ZÁVER  
Kontrolná akcia bola zameraná na vyhodnotenie  
dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov  
pri hospodárení s majetkom mesta za kontrolované  
obdobie, teda za rok 2015.  
povinnosť vypracovania znaleckého posudku na tento  
druh majetku mesta už v období zámeru súvisiaceho  
s kúpou, resp. s predajom takéhoto investičného majetku  
podľa zákona o majetku obcí.  
Obec pri hospodárení s majetkom obce, podľa zákona  
o majetku obcí, je povinná s ním hospodáriť v prospech  
rozvoja obce a jej občanov. Obec je povinná ďalej svoj  
majetok zveľaďovať, chrániť a zhodnocovať.  
Zároveň NKÚ SR odporúča Ministerstvu vnútra  
Slovenskej republiky v zákone o obecnom zriadení  
zadefinovať princíp dobrého hospodára pri správe  
verejného majetku. Zavedením tohto princípu dôjde  
k zvýšeniu ochrany a k obmedzeniu strát verejných  
finančných prostriedkov, resp. verejného majetku.  
Zistený prípad nakladania s majetkom obce poukazuje  
na skutočnosť, že pri jeho obstaraní nemá mesto  
povinnosť mať určenú jeho všeobecnú hodnotu  
znaleckým posudkom. Súčasné všeobecne záväzné  
právne predpisy túto oblasť riešia nedostatočne, čo  
v praxi môže viesť k nehospodárnemu a neefektívnemu  
nakladaniu s verejnými prostriedkami súvisiacimi  
s konkrétnym nehnuteľným majetkom. Na základe  
zistených skutočností NKÚ SR odporúča mestu zaviesť  
Skutočnosti súvisiace s preverenými prevodmi nehnuteľ-  
ného majetku mesta, ktoré boli vo všetkých prípadoch  
schválené mestským zastupiteľstvom, budú NKÚ SR  
odstúpené k ďalšiemu konaniu orgánom činným v trest-  
nom konaní.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava 26  
Tel. : +421 2 501 14 451  
| 7