2018  
Záverečná správa  
Zabezpečenie výkonu predsedníctva Slovenskej republiky  
v Rade Európskej únie v roku 2016  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Zabezpečenie výkonu predsedníctva Slovenskej republiky  
v Rade Európskej únie v roku 2016  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCA KONTROLNEJ AKCIE  
Ing. Marta Poláková  
Bratislava, január 2018  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA / SKATENÉ  
VÝZNAM  
POMENOVANIE  
EÚ  
Európska únia  
CRZ  
MF SR  
Centrálny register zmlúv  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
MZVaEZ SR  
Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej  
republiky  
MŽP SR  
NKÚ SR  
medzirezortný program 0D4 SK  
PRES 2016  
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
medzirezortný rozpočtový program 0D4 – Predsedníctvo Slovenskej  
republiky v Rade Európskej únie v roku 2016  
podprogram 0D401 SK PRES 2016 medzirezortný rozpočtový podprogram 0D401 v gescii kapitoly  
MZVaEZ SR, určený na prípravu a realizáciu predsedníctva Sloven-  
skej republiky v Rade Európskej únie v roku 2016  
podprogram 0D404 SK PRES 2016 medzirezortný rozpočtový podprogram 0D401 v gescii kapitoly  
MŽP SR, určený na prípravu a realizáciu predsedníctva Slovenskej  
republiky v Rade Európskej únie v roku 2016  
OÚOŠS  
PHZ  
ostatné ústredné orgány štátnej správy Slovenskej republiky  
predpokladaná hodnota zákazky  
SK PRES  
predsedníctvo Slovenskej republiky v Rade Európskej únie v roku  
2016  
vláda SR  
vláda Slovenskej republiky  
zákon o finančnej kontrole a audite  
Zákon č. 357/2015 o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov  
zákon o NKÚ SR  
Zákon NR SR č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slo-  
venskej republiky v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpi-  
sov  
zákon o slobodnom prístupe k infor-  
máciám  
zákon o účtovníctve  
zákon o verejnom obstarávaní  
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplne-  
ní niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
ZOZNAM GRAFOV  
Graf č. 1: Rozpočet a skutočné čerpanie prostriedkov medzirezortného programu 0D4 – SK PRES 2016 v rokoch  
2014 až 2016 (v eurách)  
Graf č. 2: Rozpočet a skutočné čerpanie prostriedkov medzirezortného programu 0D4 - SK PRES 2016, medzi-  
rezortných podprogramov kapitol MZVaEZ SR a MŽP SR a OÚOŠS za roky 2014 až 2016 kapitoly  
MŽP SR (v eurách)  
Graf č. 3: Rozpočet a skutočné čerpanie prostriedkov podprogramu 0D401 SK PRES 2016 kapitoly MZVaEZ  
SR (v eurách)  
Graf č. 4: Rozpočet a skutočné čerpanie prostriedkov podprogramu kapitoly 0D404 SK PRES 2016 MŽP SR  
(v eurách)  
| 4  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
NKÚ SR zaradil kontrolnú akciu „Zabezpečenie  
výkonu SK PRES“ do plánu kontrolnej činnosti  
NKÚ SR na rok 2017 na základe monitoringu, rizi-  
kovej analýzy a vyhodnotenia aktuálneho vývoja  
celospoločenského dopytu. Kontrola bola vykonaná  
v dvoch kontrolovaných subjektoch, a to v MZVaEZ  
SR a MŽP SR. Tieto subjekty vykázali najvyššie  
čerpanie výdavkov na SK PRES (viac ako 70 %  
z celkových výdavkov).  
Hlavným koordinátorom zabezpečenia prípravy  
a výkonu SK PRES, schváleným vládou SR, bolo  
MZVaEZ SR, ktoré v rámci prípravy a výkonu  
SK PRES úzko spolupracovalo s ďalšími minister-  
stvami a OÚOŠS, zapojenými do SK PRES.  
Podporné a expertné úlohy v tomto procese plnilo aj  
päť medzirezortných pracovných skupín a rezortné  
pracovné skupiny. Osobitnú funkciu z hľadiska  
fungovania koordinačných a riadiacich štruktúr  
SK PRES – vo vzťahu k orgánom štátnej správy,  
orgánom územnej samosprávy a iným subjektom –  
vykonával splnomocnenec vlády SR (ako poradný  
orgán vlády SR). Špecifické postavenie malo Stále  
zastúpenie SR pri EÚ v Bruseli.  
Cieľom kontroly bolo predovšetkým získať primera-  
né uistenie, či kontrolované subjekty pri nakladaní  
s finančnými prostriedkami na SK PRES dodržali  
princípy hospodárnosti a účelovosti, a či vo verej-  
nom obstarávaní a zverejňovaní uzatvorených  
zmlúv postupovali v súlade so všeobecne záväz-  
nými právnymi predpismi.  
Rámcové hodnotiace správy obsahujúce informácie  
o stave pripravenosti SR na SK PRES, o stave  
plnenia opatrení prijatých k organizačnému, perso-  
nálnemu, koordinačnému, komunikačnému a pre-  
zentačnému zabezpečeniu boli každoročne vypra-  
cované MZVaEZ SR a schvaľované vládou SR.  
Vláda SR už v roku 2012 vo svojom Programovom  
vyhlásení definovala SK PRES ako svoju prioritnú  
úlohu. V auguste 2012 schválila materiál „Príprava  
predsedníctva SR v Rade Európskej únie v roku  
2016 – základné východiská a aktuálne priority“.  
V Programe SK PRES, ktorý vláda SR schválila v júni 2016, boli zadefinované štyri prioritné oblasti: hospodár-  
sky silná Európa, modernizácia jednotného trhu, udržateľná migračná a azylová politika, globálne angažovaná  
Európa.  
osobitne ocenil aj Európsky parlament. MZVaEZ SR  
SK PRES sa začalo 1. júla 2016 a skončilo  
v spolupráci s inými rezortmi vytvorilo v rámci  
SK PRES priestor na odbornú aj kultúrnu prezentá-  
31. decembra 2016.  
Nastavenie programu jednotlivých sektorov, súlad-  
ne s politikami , bolo v gescii príslušných minis-  
terstiev. Priority MŽP SR boli v rámci SK PRES  
zamerané na štyri hlavné oblasti: zmena klímy,  
obehové a odpadové hospodárstvo, biodiverzita a  
voda. MŽP SR na podujatiach organizovaných na  
území SR vystupovalo v úlohe organizátora a na  
medzinárodných podujatiach v úlohe koordinátora  
za EÚ. Medzinárodné podujatia boli zamerané naj-  
mä na problematiku ochrany biodiverzity ohroze-  
ných druhov voľne žijúcich rastlín a živočíchov a na  
reguláciu obchodu s nimi, na ochranu veľrýb a na  
manažment ich lovu, či na ochranu európskych  
voľne žijúcich organizmov.  
ciu Slovenska v zahraničí, ako aj na priblíženie EÚ  
a európskych tém občanom SR.  
Na účely financovania SK PRES bol vytvorený  
v októbri 2012 samostatný medzirezortný program  
0D4 – SK PRES 2016, ktorého garantom bolo  
MZVaEZ SR. Predpokladaný rozpočet SK PRES vo  
výške 70 mil. eur zahŕňal osobné a cestovné výdav-  
ky, výdavky na vzdelávanie a odbornú prípravu,  
logistiku a bezpečnosť, kultúrno-spoločenskú pre-  
zentáciu a administratívno-technické zabezpečenie.  
Skutočné čerpanie výdavkov programu bolo za roky  
2014 až 2016 vykázané v celkovej výške  
50 696 754 eur (70 % z rozpočtu).  
Ministerstvá a OÚOŠS, ktoré sa podieľali na  
SK PRES, mali vytvorené, v rámci medzirezortného  
programu 0D4 SK PRES, samostatné podprogra-  
my. Za hospodárenie a účelové nakladanie s pro-  
striedkami podprogramu boli zodpovedné príslušné  
ministerstvá a OÚOŠS.  
NKÚ SR na základe údajov, informácií a poznatkov  
získaných z materiálov, dokumentov a verejne do-  
stupných zdrojov konštatoval, že SK PRES bolo zo  
strany európskych partnerov, diplomatov, expertov,  
novinárov a mimovládnych organizácií vo všeobec-  
nosti hodnotené ako úspešne zvládnuté. Pozitívna  
spätná väzba bola široká, dosiahnuté výsledky  
| 5  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
MZVaEZ SR na financovanie úloh a aktivít, realizo-  
Najvyšší objem z celkových výdavkov tvorili výdavky  
vaných v rámci SK PRES, malo vytvorený podpro-  
gram 0D401 SK PRES 2016. V rokoch 2014 až  
2016 použilo prostriedky podprogramu v celkovej  
sume 32 493 823 eur (93 % z rozpočtu). MŽP SR  
zo svojho podprogramu 0D404 SK PRES 2016  
vyčerpalo sumu 3 252 294 eur (81 % z rozpočtu).  
na tovary a služby.  
Ani jedno preverované ministerstvo nevypracovalo  
materiál obsahujúci podrobné vecné a finančné  
vyúčtovanie všetkých prostriedkov použitých na  
SK PRES.  
Kontrolou bolo zistené, že MŽP SR okrem prostriedkov podprogramu použilo na financovanie SK PRES aj  
vlastné zdroje z Programu 076 – Tvorba a implementácia politík, či zahraničný grant, zdroje rezortnej organizácie  
a zdroje získané na základe dohody od iných subjektov. Obdobný postup mohol byť uplatnený aj niektorým  
z iných ministerstiev, resp. OÚOŠS, ktoré participovali na SK PRES, no neboli subjektom kontroly NKÚ SR. Uve-  
dené zistenie indikuje riziko nesprávneho vykázania celkovej výšky čerpania prostriedkov na SK PRES.  
Kontrolou overenia súladu dodržiavania všeobecne  
záväzných právnych predpisov pri použití prostried-  
kov z podprogramov na SK PRES bolo v oboch  
kontrolovaných subjektoch zistené porušenie záko-  
na o účtovníctve v tom, že k viacerým faktúram  
neboli doložené relevantné doklady o rozsahu a  
cenách poskytovaných služieb. Na MZVaEZ SR boli  
zistené nedostatky aj v transparentnosti uzatvárania  
zmluvných vzťahov. Vo dvoch prípadoch zmluvy  
o dielo, uzatvorené s fyzickými osobami v sume  
9 000 eur, ktoré nepodliehali zverejneniu v CRZ,  
boli uzavreté konkludentným spôsobom (ústne).  
V prípade organizácie kultúrno-spoločenského  
podujatia „Európa na Slovensku“ – predstavenie  
loga SK PRES si podujatie vyžiadalo uzatvorenie  
viacerých zmlúv.  
bola klasifikovaná bežná dostupnosť obstarávaných  
služieb na trhu; verejné obstarávanie bolo zrealizo-  
vané s využitím elektronického trhoviska, pričom  
však nešlo o službu bežne dostupnú na trhu; vo  
verejnom obstarávaní boli stanovené osobitné po-  
žiadavky na plnenie, ktoré však následne počas  
plnenia zmluvy neboli dodržané; špecifikácia pred-  
metu zákazky nebola stanovená jednoznačne  
a presne; stanovenie PHZ sa v predloženej doku-  
mentácii nenachádzalo; v predloženej dokumentácii  
nebolo preukázané, že išlo o cenu obvyklú na trhu a  
že sa prihliadalo na princíp hospodárnosti a efektív-  
nosti; v dokumentácii neboli uchované všetky infor-  
mácie a podklady, na základe ktorých bola určená  
PHZ, v predloženej dokumentácii boli uvádzané  
rozdielne sumy PHZ.  
Na MŽP SR v oblasti verejného obstarávania  
NKÚ SR zistil nedostatky v piatich zákazkách.  
V oblasti dodržiavania zákona o verejnom obstará-  
vaní NKÚ SR vykonal na MZVaEZ SR kontrolu  
siedmich podujatí, pri ktorých bola uplatnená a aj  
preukázaná oprávnenosť výnimky z aplikácie tohto  
zákona.  
NKÚ SR v oboch kontrolovaných subjektoch zistil  
viaceré nedostatky pri overení základnej finančnej  
kontroly a administratívnej kontroly čerpania výdav-  
kov na SK PRES v zmysle zákona o finančnej kon-  
trole a audite. Zistil aj to, že vnútorný audit kontrolo-  
vaných subjektov nevykonal ani jeden vnútorný  
audit, resp. kontrolu hospodárnosti, efektívnosti  
a účelovosti, zameranú na vynakladanie prostried-  
kov podprogramov SK PRES.  
Kontrolou dokladov k uzatvoreniu zmluvy s Agentú-  
rou EVKA, s. r. o., na podujatie „Európa na Sloven-  
sku“ – predstavenie loga SK PRES, nebolo možné  
overiť dôvod výberu uvedenej agentúry. Predložené  
koncepty, ktoré vypracovali tri spoločnosti, nebolo  
možné objektívne porovnať a vyhodnotiť, keďže išlo  
o návrhy rôznych ideových riešení realizácie uve-  
deného podujatia.  
Na základe kontrolou zisteného stavu v preverova-  
ných oblastiach NKÚ SR konštatoval rezervy  
v účinnosti a efektívnosti vnútorného kontrolného  
systému a odporučil obom kontrolovaným subjek-  
tom prijať opatrenia zamerané na odstránenie ziste-  
ných nedostatkov.  
Kontrolou ďalších 13 zákaziek bolo napríklad ziste-  
né: PHZ bola stanovená bez poznania reálnych  
možností trhu a možností dodávateľov; výkonová  
zábezpeka bola uvoľnená oneskorene; nesprávne  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE  
Cieľom kontroly bolo predovšetkým získať uistenie, či kontrolované subjekty pri nakladaní s finančnými prostried-  
kami na SK PRES dodržali princípy hospodárnosti a účelovosti, a či vo verejnom obstarávaa zverejňovaní  
uzatvorených zmlúv postupovali v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi.  
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť súlad dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospo-  
dárení s verejnými prostriedkami, alokovanými v medzirezortnom programe 0D4 – SK PRES 2016 na zabezpe-  
čenie prípravy a výkonu SK PRES.  
Predmetom kontroly bolo overiť systém zabezpečenia prípravy a výkonu SK PRES 2016, dodržiavanie všeo-  
becne záväzných právnych predpisov pri čerpaní významnejších výdavkových položiek z podprogramu 0D401 –  
SK PRES 2016 (kapitoly MZVaEZ SR) a podprogramu 0D404 SK PRES 2016 (kapitoly MŽP SR), pri obstará-  
vaní tovarov, prác a služieb a pri zverejňovaní zmlúv.  
2
MEC KONTROLNEJ AKCIE  
detailného preverovania, t. j. vykonanie kontrol  
vecnej správnosti vzorky dokladov, pri zohľadnení  
rizika kontroly. Vzhľadom na rozsah kontrolovanej  
dokumentácie bol vykonaný výber vzorky neštatis-  
tickou metódou.  
Kontrolná akcia Zabezpečenie výkonu SK PRES  
bola zaradená do plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR  
na rok 2017 na základe monitoringu, rizikovej ana-  
lýzy a aktuálneho vývoja celospoločenského dopy-  
tu. Kontrola bola vykonavo dvoch kontrolovaných  
subjektoch, a to v MZVaEZ SR a MŽP SR. Výber  
kontrolovaných subjektov bol určený na základe  
vykázaného najvyššieho čerpania výdavkov na  
SK PRES a negatívnej medializácie niektorých  
podujatí organizovaných v rámci SK PRES.  
V rámci kontroly bol overený aj systém zabezpeče-  
nia prípravy a výkonu SK PRES 2016, oblasť verej-  
ného obstarávania tovarov, prác a služieb, ako aj  
zverejňovanie zmlúv v CRZ. Z výdavkových polo-  
žiek boli preverené položky s najvýraznejším čerpa-  
ním, a to predovšetkým bežné výdavky na tovary a  
služby.  
Kontrolná akcia bola vykonaná v súlade so záko-  
nom o NKÚ SR a štandardmi, ktoré vychádzajú zo  
základných princípov kontroly v rámci medzinárod-  
ných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií.  
Kontrolovaným obdobím bol rok 2016, v prípade  
vecných súvislostí aj obdobia predchádzajúce  
a nasledujúce.  
K metódam a technikám, ktoré boli uplatnené pri  
kontrole, patrili najmä štúdium a aplikácia všeobec-  
ne záväzných právnych predpisov, interných pred-  
pisov, preskúmanie a preverenie účtovných dokla-  
dov, účtovných záznamov, zmlúv a inej relevantnej  
dokumentácie, ako aj analytické postupy, prepočty,  
nevynímajúc rozhovory so zamestnancami kontro-  
lovaných subjektov a iné.  
Kontrolná akcia bola realizovaná ako kontrola súla-  
du. Na dosiahnutie jej účelu bol zvolený prístup  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
3.1  
SYSTÉM PRÍPAVY A VÝKONU SK PRES  
Vláda SR sa už v roku 2012 vo svojom Programovom  
vyhlásení zaviazala posilňovať postavenie Slovenska  
ako dôveryhodného, rešpektovaného a transparent-  
ného partnera v EÚ, pričom definovala SK PRES ako  
svoju prioritnú úlohu. Okrem materiálu „Príprava SK  
PRES základné východiská a aktuálne priority“,  
ktorý bol prvým komplexným materiálom týkajúcim sa  
SK PRES, vláda SR do roku 2016 schválila ďalších  
19 materiálov súvisiacich so zabezpečením prípravy  
a výkonu, či len so samotným výkonom SK PRES.  
Hlavným koordinátorom zabezpečenia prípravy  
a výkonu SK PRES, schváleným vládou SR, bolo  
MZVaEZ SR, ktoré na tento účel vytvorilo od 1. mája  
2015 samostatný organizačný útvar – Sekretariát SK  
PRES. Sekretariát v rámci svojej pôsobnosti spolupra-  
coval s príslušnými organizačnými útvarmi minister-  
stva a koordinoval prípravu SK PRES s ministerstvami  
a OÚOŠS, ktoré boli zapojené do prípravy a výkonu  
| 7  
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
SK PRES. Činnosť Sekretariátu SK PRES bola ukon-  
mati. Slovensko privítalo 60 návštev z inštitúcií EÚ  
čená 31. marca 2017.  
a 1 521 zahraničných novinárov.  
Podpornú a expertnú úlohu pre riešenie konkrétnych  
úloh plnilo aj päť medzirezortných pracovných skupín  
a rezortné pracovné skupiny. Osobitnú funkciu z hľa-  
diska fungovania koordinačných a riadiacich štruktúr  
SK PRES – vo vzťahu k orgánom štátnej správy, or-  
gánom územnej samosprávy a iným subjektom –  
vykonával splnomocnenec vlády SR, ako poradný  
orgán vlády SR. Jeho činnosť riadil minister zahranič-  
ných vecí a európskych záležitostí SR. Špecifické  
postavenie v rámci SK PRES malo Stále zastúpenie  
SR pri EÚ v Bruseli.  
V zahraničí bolo realizovaných takmer 300 výstav  
a prezentačných projektov, tiež 68 koncertov a živých  
vystúpení. Hlavným komunikačným kanálom aktivít  
SK PRES bol predsednícky web a sociálne siete.  
SK PRES, EÚ a aktuálne európske témy boli obča-  
nom prezentované prostredníctvom článkov, rozhovo-  
rov s politickými predstaviteľmi v printových či online  
médiách, ako aj v diskusných reláciách v rozhlase či  
televízii.  
NKÚ SR kladne hodnotí úroveň zabezpečenia  
SK PRES. Príprava a výkon SK PRES, no naj-  
mä polročné predsednícke obdobie bolo využité nielen  
na komunikáciu dôležitých a aktuálnych európskych  
tém na domácej pôde, ale aj na odbornú a kultúrnu  
prezentáciu Slovenska v zahraničí. V rámci SK PRES  
bol kladený dôraz predovšetkým na stanovenie takých  
cieľov a na prijatie takých opatrení, ktoré boli prijateľ-  
né a prospešné nielen pre Slovensko, ale aj pre všet-  
ky členské štáty a pre EÚ ako celok.  
Rámcové hodnotiace správy, ktoré obsahovali infor-  
mácie o stave pripravenosti SR na SK PRES – išlo o  
prehľad stavu plnenia opatrení prijatých k organizač-  
nému, personálnemu, koordinačnému, komunikačné-  
mu a prezentačnému zabezpečeniu – boli každoročne  
vypracované MZVaEZ SR a schvaľované vládou SR.  
V Programe SK PRES, ktorý vláda SR schválila v júni  
2016, boli zadefinované štyri prioritné oblasti: hospo-  
dársky silná Európa, modernizácia jednotného trhu,  
udržateľná migračná a azylová politika, globálne an-  
gažovaná Európa.  
Nastavenie programu jednotlivých sektorov, súladne  
s politikami , bolo v gescii príslušných ministerstiev.  
Priority MŽP SR boli v rámci SK PRES zamerané na  
štyri hlavné oblasti: zmena klímy, obehové  
a odpadové hospodárstvo, biodiverzita a voda. Medzi  
najvýraznejšie úspechy MŽP SR, dosiahnuté v rámci  
SK PRES, patrili: ratifikácia Parížskej dohody z roku  
2015, ktorá potvrdila smerovanie k nízkouhlíkovému  
hospodárstvu; rozvoj opatrení smerujúcich k obeho-  
vému hospodárstvu, ktorého podstatou je znižovanie  
množstva odpadu; ochrana životného prostredia a  
efektívne nakladanie s prírodnými zdrojmi; prijatie  
záverov o udržateľnom hospodárení s vodami, zame-  
rané na problematiku sucha a nedostatku vody.  
SK PRES sa oficiálne začalo 1. júla 2016 a skončilo  
31. decembra 2016. Formálne zasadania Rady EÚ,  
ktorým predsedalo Slovensko v tomto období, sa  
konali v Bruseli a Luxemburgu. Z týchto zasadaní  
nevyplynuli osobitné požiadavky na financovanie z  
rozpočtu SK PRES. Neformálne zasadania Rady EÚ a  
pracovné stretnutia sa konali v Bratislave. Niektoré  
sprievodné podujatia – semináre, konferencie, kultúr-  
ne podujatia, ktoré boli organizované napríklad samo-  
správou, sa konali na iných miestach Slovenska.  
Medzi výsledky dosiahnuté SK PRES patrili (naprí-  
klad): schválenie rozpočtu EÚ na rok 2017 a zvýšenie  
zdrojov na podporu rastu a zamestnanosti o 12 %;  
odstraňovanie prekážok nákupu služieb cez internet;  
odstránenie roamingových poplatkov v roku 2017;  
začiatok činnosti Európskej pohraničnej a pobrežnej  
stráže v októbri 2016; návrh konceptu efektívnej soli-  
darity; posilňovanie spoločnej zahraničnej a bezpeč-  
nostnej politiky, atď.  
MŽP SR v rámci SK PRES zorganizovalo 24 podujatí  
na území SR, z toho 21 podujatí v Bratislave a 3  
podujatia v regiónoch. V Bruseli sa uskutočnilo 43  
pracovných skupín Rady EÚ pre životné prostredie,  
43 pracovných skupín Rady EÚ pre medzinárodné  
otázky týkajúce sa životného prostredia a viac ako 30  
expertných stretnutí. Na najvyššej ministerskej úrovni  
sa uskutočnili 3 rokovania Rád EÚ pre životné pro-  
stredie a jedno rokovanie ministrov krajín EÚ  
a ministrov krajín Východného partnerstva.  
Z dostupných materiálov a informácií bolo napríklad  
zistené, že v rámci SK PRES sa uskutočnilo v Brati-  
slave 20 ministerských podujatí, viac ako 180 podujatí  
na expertnej úrovni a šesť podujatí parlamentnej di-  
menzie. V Bruseli sa uskutočnilo 53 ministerských rád,  
ktorým predsedali slovenskí ministri, a bolo viac ako  
1 200 pracovných skupín, ktoré viedli slovenskí diplo-  
Zahraničným delegátom bola prezentovaná naša  
príroda aj formou konania podujatí mimo Bratislavy.  
Napríklad stretnutie riaditeľov ochrany prírody a biodi-  
verzity členských štátov EÚ sa uskutočnilo v Národ-  
nom parku Nízke Tatry. V spolupráci so Štátnou  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ochranou prírody SR bola zrealizovaná výstava  
o národných parkoch a biodiverzite.  
rané najmä na ochranu biodiverzity, ohrozených dru-  
hov voľne žijúcich rastlín a živočíchov a reguláciu  
obchodu s nimi, na ochranu veľrýb a na manažment  
ich lovu, či na ochranu európskych, voľne žijúcich  
organizmov.  
Slovenskí experti zabezpečovali aj prípravu pozícií EÚ  
a jej členských štátov, viedli koordinačné rokovania  
EÚ, spoločne s Európskou komisiou vyjednávali  
v mene EÚ, pričom reprezentovali nielen Slovensko,  
ale aj všetky členské krajiny a celú EÚ.  
SK PRES bolo zo strany európskych partnerov, dip-  
lomatov, expertov, novinárov a mimovládnych organi-  
zácií vo všeobecnosti hodnotené ako úspešne zvlád-  
nuté. Pozitívna spätná väzba bola široká, dosiahnuté  
výsledky boli osobitne ocenené zo strany Európskeho  
parlamentu aj generálneho sekretariátu Rady EÚ.  
MŽP SR na zahraničných podujatiach, ktoré súviseli  
s kompetenčnou pôsobnosťou rezortu, vystupovalo vo  
funkcii koordinátora za EÚ. Tieto podujatia boli zame-  
3.2  
ČERPANE PROSTRIEDKOV MEZDIREZORTNÉHO PROGRAMU 0D4 SK PRES 2016  
Na zabezpečenie prípravy a výkonu SK PRES bol v októbri 2012 zriadený v štátnom rozpočte medzirezortný  
program pod označením 0D4 - SK PRES 2016, ktorého gestorom bolo MZVaEZ SR. Rozpočet SK PRES bol  
stanovený vo výške 70 mil. eur.  
Graf č. 1: Rozpočet a skutočné čerpanie výdavkov medzirezortného programu 0D4 – SK PRES 2016 v rokoch  
2014 až 2016 (v eurách)  
80 000 000  
70 000 000  
60 000 000  
50 000 000  
40 000 000  
30 000 000  
20 000 000  
10 000 000  
0
Rok 2014  
Rok 2015  
Rok 2016  
Roky 2014-16  
Rozpočet  
3 000 000  
19 055 009  
50 896 660  
72 951 669  
Skutočnosť  
1 814 272  
12 373 625  
36 508 857  
50 696 754  
Zdroj: MZVaEZ SR  
V roku 2013 si výdavky súvisiace s prípravou SK  
PRES hradili ministerstvá a OÚOŠS z vlastných zdro-  
jov v rámci už schválených rozpočtov.  
Skutočné čerpanie rozpočtu medzirezortného progra-  
mu 0D4 SK PRES 2016 bolo za roky 2014 až 2016  
vykázané v celkovej výške 50 696 754 eur (70 %).  
Nižšie čerpanie výdavkov ovplyvnilo napríklad uplat-  
nenie centralizovaného modelu organizovania podujatí  
(t. j. väčšina podujatí sa konala v Bratislave), verejné  
obstarávanie, využitie sponzorov zo súkromnej sféry.  
Príprava, ale aj postupná realizácia opatrení prijatých  
vládou SR v oblasti budovania administratívno-  
organizačných štruktúr, personálnych kapacít, vzdelá-  
vania a odbornej prípravy, logistiky a bezpečnosti,  
kultúrnej a mediálnej prezentácie SK PRES doma i v  
zahraničí boli od roku 2014 financované už  
z rozpočtových prostriedkov medzirezortného progra-  
mu 0D4 SK PRES 2016. Z uvedeného dôvodu bol  
v jednotlivých rokoch zaznamenaný postupný nárast  
čerpania výdavkov.  
Ministerstvá a OÚOŠS, ktoré sa podieľali na  
SK PRES, mali vytvorené v rámci medzirezortného  
programu 0D4 – SK PRES samostatné podprogramy.  
Za hospodárnosť a účelovosť čerpania prostriedkov  
podprogramov zodpovedali samostatne.  
| 9  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Graf č. 2: Skutočné čerpanie výdavkov medzirezortného programu 0D4 – SK PRES 2016, medzirezortných  
podprogramov kapitol MZVaEZ SR, MŽP SR a OÚOŠS v rokoch 2014 až 2016 (v eurách)  
60 000 000  
50 000 000  
40 000 000  
30 000 000  
20 000 000  
10 000 000  
0
Rok 2014  
Rok 2015  
Rok 2016  
Roky 2014-16  
Program 0D4-SK PRES 2016  
MZVaEZ SR  
1 814 272  
12 373 625  
36 508 857  
50 696 754  
825 031  
188 699  
800 542  
5 970 594  
457 497  
25 698 198  
2 606 098  
8 204 561  
32 493 823  
3 252 294  
14 950 637  
MŽP SR  
OÚOŠS  
5 945 534  
Zdroj: MZVaEZ SR  
Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR  
MZVaEZ SR malo na financovanie úloh a aktivít, realizovaných v rámci SK PRES, zriadený podprogram 0D401 –  
SK PRES 2016. Rozpočet zahŕňal osobné výdavky, výdavky na vzdelávanie a odbornú prípravu, logistiku a bez-  
pečnosť, kultúrno-spoločenskú prezentáciu, či výdavky na administratívno-technické zabezpečenie.  
Graf č. 3: Rozpočet a skutočné čerpanie prostriedkov medzirezortného podprogramu kapitoly MZVaEZ SR  
v rokoch 2014 až 2016 (v eurách)  
40 000 000  
30 000 000  
20 000 000  
10 000 000  
0
Rok 2014  
Rok 2015  
Rok 2016  
Roky 2014-16  
Rozpočet  
898 578  
6 069 574  
27 841 899  
34 810 051  
Skutočnosť  
825 031  
5 970 594  
25 698 198  
32 493 823  
Zdroj: MZVaEZ SR  
Z celkových skutočných výdavkov na SK PRES  
v rokoch 2014 2016 vo výške 32 493 823 eur, boli  
najvyššie výdavky na tovary a služby v objeme  
17 080 719 eur (viac ako 50 %).  
SK PRES 2016 bolo v tomto roku vo výške  
2 696 870 eur.  
Vzhľadom na výšku čerpania výdavkov medzirezort-  
ného podprogramu 0D401 – SK PRES 2016, v polož-  
ke Tovary a služby, NKÚ SR vybral ako vzorku na  
kontrolu tie podujatia, na ktoré boli z uvedenej položky  
čerpané významnejšie objemy výdavkov a ktoré boli  
predmetom negatívnej medializácie vo viacerých  
verejnoprávnych oznamovacích prostriedkoch.  
Rok 2017 bol rokom plnenia úloh a aktivít vyplývajú-  
cich pre SR z 18-mesačného programu Rady EÚ  
a dofinancovania neuhradených záväzkov za tovary  
a služby SK PRES z roku 2016. Skutočné čerpanie  
výdavkov z medzirezortného podprogramu 0D401 –  
Išlo o tri kultúrno-spoločenské podujatia organizované v rámci SK PRES v roku 2016, a to:  
koncert „Európa na Slovensku“ – predstavenie loga SK PRES, ktorý sa uskutočnil pri príležitosti odhalenia  
loga SK PRES dňa 22. februára 2016 v historickej budove SND; výška výdavkov 247 041 eur  
„Slávnostný otvárací koncert“, ktorý sa uskutočnil pri príležitosti otvorenia SK PRES dňa 1. júla 2016 v novej  
budove SND; výška výdavkov 210 561 eur  
koncert „Viva Europa!“, ktorý sa uskutočnil dňa 2. júla 2016 pri príležitosti otvorenia SK PRES pre verejnosť  
na Námestí M. R. Štefánika v Bratislave; výška výdavkov 123 382 eur.  
| 10  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Súčasťou vzorky bolo aj 12 zmlúv, na základe ktorých boli v rámci SK PRES poskytnuté služby, diela alebo ume-  
lecké výkony v celkovej sume 1 095 778 eur. Išlo o zmluvy uzatvorené:  
so spoločnosťou LOCO AGENCY, s. r. o., na vytvorenie TV reklamných spotov v sume 57 396 eur a  
TV spotov s osobnosťami v sume 70 020 eur  
s fyzickou osobou na vytvorenie TV spotov a prezentačného filmu v sume 32 880 eur  
s fyzickou osobou na audiovizuálne dokrútky v sume 26 000 eur  
so spoločnosťou La Idea, s. r. o., na realizáciu sprievodného programu v 2. polroku 2016 v sume 237 919 eur  
so spoločnosťou K 2 STUDIO, s. r. o., na vytvorenie audiovizuálneho diela – „Esencia Slovenska“ v sume  
32 755 eur  
so spoločnosťou KINEMATOGRAF, s. r. o., na propagáciu počas festivalu Bažant Kinematograf 2016 v sume  
36 000 eur  
so spoločnosťou POHODA FESTIVAL, s. r. o., na propagáciu v rámci hudobného festivalu Pohoda 2016  
v sume 15 000 eur  
so spoločnosťou NOVA INTERIER STUDIO, s. r. o., na dodávku a montáž interiérového vybavenia v sume  
518 016 eur  
so spoločnosťou Blaguss Slovakia, s. r. o., na prepravu osôb v sume 69 792 eur  
so SNM na výpožičku zbierkových predmetov, bezodplatne  
s Kanceláriou NR SR na výpožičku priestorov Bratislavského hradu, bezodplatne.  
NKÚ SR na základe predložených dokladov overil  
súlad dodržiavania všeobecne záväzných právnych  
predpisov pri nakladaní s verejnými prostriedka-  
mi, majetkom štátu a pri vykonávaní základnej finanč-  
nej kontroly, ako aj súlad dodržiavania zmluvných  
podmienok, preukaznosť a úplnosť účtovných dokla-  
dov.  
podrobná špecifikácia predmetu zmluvy, resp.  
zmluvne dohodnutej ceny, obsah zmluvy nebol  
dohodnutý jednoznačne. Išlo napríklad o SND,  
o spoločnosti LOCO Agency, s. r. o., La Idea,  
s. r. o.  
Vo dvoch prípadoch zmluvy o dielo, uzavreté  
s fyzickými osobami v sume 9 000 eur, ktoré ne-  
podliehali zverejneniu v CRZ, boli uzavreté kon-  
kludentným spôsobom (ústne). Takýto spôsob  
uzatvárania zmlúv znižuje mieru transparentnosti  
konania zmluvných strán, zvyšuje riziko nehospo-  
dárnosti nakladania s verejnými prostriedkami  
a má vplyv na presnosť vymedzenia práv  
a povinností zmluvných strán a prípadné zodpo-  
vednostné vzťahy z nich vyplývajúce.  
Výkon základnej finančnej kontroly pri overení  
správnosti dodávateľských faktúr za služby nebol  
vykonaný v súlade so zákonom o finančnej kon-  
trole a audite, vykazoval znaky formálnosti.  
Plán kontrolnej činnosti MZVaEZ SR neobsahoval  
kontrolu zameranú na hospodárnosť, efektívnosť  
a účelnosť vynakladania prostriedkov podprogra-  
mu 0D401 SK PRES 2016.  
MZVaEZ SR uzatvorilo v roku 2016 celkom 29  
zmlúv o poskytnutí dotácií v úhrnnej hodnote  
320 000 eur na projekty, ktorých cieľom bolo zvý-  
šenie informovanosti o SK PRES a zapojenie ši-  
rokej verejnosti do nej. Kontrolou neboli zistené  
nedostatky pri účelovom čerpaní a zúčtovaní po-  
skytnutých finančných prostriedkov.  
Preverením čerpania výdavkov na vybrané podujatia  
boli zistené nasledujúce skutočnosti.  
Z dokumentácie predloženej MZVaEZ SR k reali-  
zácii kultúrno-spoločenského podujatia „Európa  
na Slovensku“ – predstavenie loga SK PRES vyp-  
lynulo, že zabezpečenie priebehu tohto podujatia  
si vyžiadalo uzatvorenie viacerých zmlúv, čo moh-  
lo negatívne ovplyvniť celkovú výšku verejných  
prostriedkov, vynaložených na financovanie tohto  
podujatia.  
MZVaEZ SR nedoložením podrobnej dokumentá-  
cie k niektorým podujatiam zo strany dodávateľov  
jednoznačne nepreukázalo dodržanie princípov  
transparentnosti a hospodárnosti pri nakladaní  
s verejnými prostriedkami. Išlo napríklad  
o spoločnosti: LOCO Agency, s. r. o., KINEMA-  
TOGRAF, s. r. o. a La Idea, s. r. o.  
Vo viacerých prípadoch faktúry za služby neob-  
sahovali špecifikáciu preukazujúcu správnosť fak-  
turovaných cien skutočne dodaných služieb, čo  
nebolo v súlade so zákonom o účtovníctve. Išlo  
napríklad o SND, o spoločnosti KINEMATO-  
GRAF, s. r. o., La Idea, s. r. o.  
Zistené boli nedostatky v transparentnosti uzatvá-  
rania zmluvných vzťahov, t. j. zmluvy neboli uzat-  
várané v dostatočnom časovom predstihu pred  
konaním podujatia, neobsahovali prílohy, chýbala  
MZVaEZ SR ako jednu z foriem podpory podujatí,  
konaných v rámci SK PRES v roku 2016, využilo  
nefinančný mechanizmus – záštitu. Na základe  
zmlúv o záštite a spolupráci bola záštita udelená  
| 11  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
213 kultúrnym, vzdelávacím, športovým, charita-  
tívnym podujatiam na Slovensku aj v zahraničí.  
Na financovaní podujatí organizovaných v rámci  
SK PRES sa podieľalo aj 11 sponzorov zo súk-  
romnej sféry, ktorí na zmluvnom základe poskytli  
dopravu, telekomunikačné služby, licencie  
v informačnej a komunikačnej oblasti, slovenské  
alkoholické a nealkoholické nápoje. Hodnota  
sponzorských darov bola vyčíslená na  
430 000 eur.  
------------------------------------------------------  
Ministerstvo životného prostredia SR  
MŽP SR malo na financovanie úloh a aktivít, realizovaných v rámci SK PRES, zriadený samostatný podprogram  
0D404 – SK PRES 2016. Rozpočet zahŕňal najmä osobné výdavky, výdavky na vzdelávanie a odbornú prípravu,  
cestovné a administratívno-technické zabezpečenie.  
Graf č.4: Rozpočet a skutočné čerpanie výdavkov podprogramu 0D404 SK PRES 2016 kapitoly MŽP SR  
v rokoch 2014 až 2016 (v eurách)  
5 000 000  
4 000 000  
3 000 000  
2 000 000  
1 000 000  
0
Rok 2014  
Rok 2015  
Rok 2016  
Roky 2014-16  
Rozpočet  
195 605  
466 524  
3 342 223  
4 004 352  
Skutočnosť  
188 699  
457 497  
2 606 098  
3 252 294  
Zdroj: MŽP SR  
MŽP SR za roky 2014 až 2016 čerpalo z rozpočtu  
podprogramu 0D404 SK PRES 2016 na financova-  
nie domácich a zahraničných podujatí výdavky vo  
výške 3 252 294 eur (81 % z rozpočtu). NKÚ SR na  
základe predložených dokladov overil súlad dodržia-  
vania všeobecne záväzných právnych predpisov pri  
nakladaní s verejnými prostriedkami a vykonávaní  
základnej finančnej kontroly, dodržiavanie zmluvných  
podmienok, preukaznosť a úplnosť účtovných dokla-  
dov.  
striedkov z podprogramu 0D404 SK PRES 2016, a  
to vo výške 689 297 eur (36 %).  
Preverením čerpania výdavkov na vybrané podujatia  
boli zistené nasledujúce skutočnosti.  
Na financovanie podujatí organizovaných na  
území SR boli použité prostriedky v celkovej výš-  
ke 393 249 eur, z toho prostriedky podprogramu  
0D404 SK PRES 2016 vo výške 98 030 eur  
a iné zdroje vo výške 295 219 eur. Išlo napríklad  
o vlastné rozpočtové zdroje MŽP SR z iného pro-  
gramu, o grant na projekt programu Horizont  
2020 z Európskej komisie, o prostriedky inej re-  
zortnej organizácie. Tieto prostriedky neboli vyká-  
zané v celkovom čerpaní prostriedkov na  
SK PRES.  
Vzorku ku kontrole tvorili štyri podujatia organizované  
na území SR, ktoré vykazovali najvyššie čerpanie  
prostriedkov spolu vo výške 45 586 eur (46 %). Z toho  
tri podujatia – „Stretnutie riaditeľov ochrany prírody,  
Ekoinovačné Slovensko, Attaché trip – oblasť životné-  
ho prostredia“, boli financované z prostriedkov pod-  
programu 0D404 SK PRES 2016, vo výške 40 840  
eur. Podujatie Odpadové hospodárstvo – integrálna  
súčasť prechodu na obehové hospodárstvo, bolo  
financované z Nórskeho fondu vo výške 4 746 eur.  
Kontrola vybraných štyroch najvýznamnejších  
podujatí, organizovaných na území SR, nepreu-  
kázala neúčelné použitie prostriedkov medzire-  
zortného podprogramu 0D404 – SK PRES 2016.  
Nedostatky boli zistené v dodržiavaní termínov  
splatnosti faktúr, výkone finančnej kontroly  
v zmysle zákona o finančnej kontrole a audite.  
Z podujatí organizovaných MŽP SR v zahraničí, bolo  
ako vzorka na kontrolu vybraté podujatie v Maroku. Na  
toto podujatie bolo vykázané najvyššie čerpanie pro-  
| 12  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
spoločnosťou MERTEL RG SR, s. r. o., bolo  
Na podujatia organizované v zahraničí najvyššie  
čerpanie výdavkov z podprogramu 0D404 SK  
PRES 2016 bolo vykázané v položkách cestovné  
a reprezentačné v celkovej výške 1 509 877 eur.  
V rámci vybraného podujatia, organizovaného  
v Maroku, boli prostriedky na úhradu služieb po-  
skytnutých  
zistené porušenie: zákona o účtovníctve  
v tom, že k faktúre neboli pripojené relevant-  
né doklady obsahujúce špecifikáciu skutočne  
vykonaných prác dohodnutých v zmluve; zá-  
kona o finančnej kontrole v tom, že nebol  
overený súlad so všetkými relevantnými sku-  
točnosťami.  
zahraničnými  
dodávateľmi  
čerpané  
Interný audit MŽP SR nevykonal kontrolu zame-  
ranú na hospodárnosť a účelovosť čerpania fi-  
nančných prostriedkov.  
Komplexný materiál, ktorý by dokumentoval vec-  
aj finančné vyúčtovanie prostriedkov medzire-  
zortného podprogramu 0D404 – SK PRES 2016  
za roky 2014 až 2016 nebol vypracovaný.  
z medzirezortného podprogramu 0D404 –  
SK PRES 2016 vo výške 689 297 eur; kon-  
trolou nebolo zistené neúčelné použitie pro-  
striedkov;  
domácimi dodávateľmi čerpané z vlastných  
zdrojov MŽP SR z Programu 076 Tvorba  
a implementácia politík, v sume 32 389 eur.  
V prípade poskytnutia logistických služieb  
3.3  
OBSTARÁVANIE TOVAROV, PRÁC A SLUŽIEB  
Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR  
NKÚ SR zistil, že MZVaEZ SR neuverejnilo v Súhrnnej správe o zákazkách s nízkymi hodnotami, s cenami vyš-  
šími ako 5 000 eur, zákazku „Sprievodný program podujatí realizovaných počas SK PRES“ v hodnote 200 000  
eur bez DPH.  
NKÚ SR vykonal kontrolu 7 podujatí v celkovej zmluvnej hodnote 1 030 199 eur, pri ktorých MZVaEZ SR uplatnilo  
a preukázalo oprávnenosť použitia výnimky z aplikácie zákona o verejnom obstarávaní. Išlo o tieto zákazky.  
Reklamný priestor na Bažant KINEMATOGRAF v zmluvnej hodnote 36 000 eur.  
Propagácia značky a loga SK PRES v rámci mediálnej kampane 20. ročníka POHODA FESTIVAL 2016 –  
partnerstvo podujatia v zmluvnej hodnote 15 000 eur.  
Podujatie „Európa na Slovensku“ – predstavenie loga SK PRES v zmluvnej hodnote 247 041 eur.  
Podujatie „Viva Europa!“ pri príležitosti otvorenia SK PRES pre verejnosť v zmluvnej hodnote 123 382 eur.  
Sprievodný program podujatí realizovaných počas SK PRES v zmluvnej hodnote 237 919 eur.  
Výroba TV spotov, TV spotov s osobnosťami SR a prezentačného filmu v zmluvnej hodnote 160 296 eur.  
Slávnostný otvárací koncert SK PRES v zmluvnej hodnote 210 561 eur.  
Kontrolou dokladov k uzatvoreniu zmluvy s Agentúrou  
EVKA, s. r. o., na podujatie „Európa na Slovensku“ –  
predstavenie loga SK PRES, nebolo možné overiť  
dôvod výberu uvedenej agentúry, pretože predložené  
koncepty, ktoré vypracovali tri spoločnosti, nebolo  
možné objektívne porovnať a vyhodnotiť, keďže išlo o  
návrhy rôznych ideových riešení realizácie uvedeného  
podujatia.  
na uvedený predmet zákazky si vyžiadalo 9 záu-  
jemcov, pričom ponuku predložil len jeden uchá-  
dzač.)  
MZVaEZ SR:  
-
pri stanovovaní PHZ nepostupovalo v súlade  
so zákonom o verejnom obstarávaní, konkrét-  
ne s princípom hospodárnosti a efektívnosti,  
keďže z predloženej dokumentácie nebolo  
zrejmé, akým spôsobom stanovilo PHZ  
NKÚ SR kontrolou ďalších vybraných 13 zákaziek,  
v celkovej hodnote cca 561 901 eur, zistil vo viacerých  
prípadoch, že MZVaEZ SR nepostupovalo v súlade  
s niektorými ustanoveniami zákona o verejnom obsta-  
rávaní a zákona o finančnej kontrole a audite.  
Z hľadiska miery významnosti NKÚ SR uvádza nedos-  
tatky zistené v týchto zákazkách.  
-
-
rozdelilo predmet zákazky na časti spôsobom,  
že v každej časti požadovalo tovar, ktorý od  
úspešného uchádzača nakoniec neobjednalo  
výkonovú zábezpeku vo výške 3 798 eur spo-  
ločnosti DOLIS, s. r. o., vrátilo/uvoľnilo až po  
15 mesiacoch od doručenia žiadosti tejto spo-  
ločnosti o vrátenie výkonovej zábezpeky.  
Prezentačný materiál pre SK PRES v celkovej  
zmluvnej hodnote 215 026 eur. (Súťažné podklady  
| 13  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
-
vo verejnom obstarávaní stanovilo osobitné  
požiadavky na plnenie, ktoré však následne  
počas plnenia zmluvy nedodržalo.  
Zabezpečenie  
skladovacích  
v zmluvnej hodnote 3 768 eur. MZVaEZ SR:  
priestorov  
-
-
postupovalo pri uzatváraní zmluvy o prenájme  
skladovacích priestorov so spoločnosťou DO-  
LIS, s. r. o., netransparentne  
nevykonalo prieskum trhu na účely získania čo  
najvýhodnejšej ceny a nepreukázalo zabezpe-  
čenie hospodárnosti a efektívnosti pri vynakla-  
daní finančných prostriedkov  
Výroba a dodanie protokolárnych tlačovín  
s vizuálom SK PRES v zmluvnej hodnote  
5 980 eur. MZVaEZ SR:  
-
-
nepredložilo podklady k stanoveniu PHZ  
nepreukázalo, že išlo o cenu obvyklú na trhu  
a že bol dodržaný princíp hospodárnosti.  
-
nepreukázalo nevyhnutnosť potreby zabezpe-  
čenia skladovacích priestorov.  
Vo viacerých preverovaných zákazkách bolo okrem  
nedostatkov v oblasti verejného obstarávania, zistené  
aj formálne vykonávanie finančnej kontroly. Okrem už  
uvedenej zákazky Prezentačný materiál pre SK  
PRES MZVaEZ nepostupovalo v súlade so zákonom  
o finančnej kontrole a audite ani pri zákazkách:  
Grafické služby pre SK PRES v zmluvnej hodno-  
te 14 280 eur. MZVaEZ:  
-
-
nesprávne klasifikovalo bežnú dostupnosť  
obstarávaných služieb na trhu  
zrealizovalo verejné obstarávanie s využitím  
elektronického trhoviska, pričom nešlo  
o službu bežne dostupnú na trhu v zmysle  
zákona o verejnom obstarávaní.  
Zabezpečenie ubytovania pre účastníkov od-  
borných vzdelávacích stáží v Bruseli  
Dodanie prenosných reklamných systémov  
Dodanie, inštalácia a deinštalácia diela – foto-  
grafickej výstavy  
Tlačiarenské služby pre SK PRES v zmluvnej  
hodnote 101 200 eur. MZVaEZ SR:  
Dodanie protokolárnych predmetov.  
------------------------------------------------------  
Ministerstvo životného prostredia SR  
NKÚ SR zistil, že MŽP SR v niektorých prípadoch  
neuverejnilo v súhrnnej správe všetky zákazky s ce-  
nami vyššími ako 5 000 eur za obdobie kalendárneho  
štvrťroka.  
-
-
-
špecifikáciu požadovaných logistických služieb  
pre vybrané podujatia v tretích krajinách a ce-  
novú kalkuláciu nestanovilo jednoznačne  
a úplne  
verejné obstarávanie zrealizovalo takým spô-  
sobom, že pri uzatváraní zmluvy nemohlo po-  
súdiť kvalitu a rozsah poskytnutých služieb ús-  
pešným uchádzačom  
Z hľadiska výšky čerpania verejných prostriedkov  
NKÚ SR vybral, ako vzorku na kontrolu, päť zákaziek  
v celkovej hodnote 708 881 eur. Z predložených do-  
kladov a dokumentácie boli zistené najmä tieto sku-  
točnosti.  
uzatvorilo zmluvu o poskytovaní služieb bez  
zadefinovania ich presnej špecifikácie.  
Agentúrne služby pre podujatia SK PRES  
v zmluvnej hodnote 102 592 eur. MŽP SR:  
Zabezpečenie vybavenia a stavby priestorov  
EÚ na rokovanie konferencie k zmene klímy  
v Maroku v zmluvnej hodnote 332 948 eur.  
MŽP SR:  
-
určilo PHZ v rámci prieskumu trhu na základe  
ponúk, ktoré boli neporovnateľné, a požiadavky  
na poskytované služby boli uvedené nejednoz-  
načne  
-
uplatnilo výnimku zo zákona o verejnom obsta-  
rávaní, pričom jej použitie nemalo  
v predloženej dokumentácii odôvodnené.  
-
nepreukázalo prijatie opatrení zabezpečujúcich  
nenarušenie čestnej hospodárskej súťaže a  
neporušenie  
a princípu transparentnosti  
princípu  
nediskriminácie  
Pri zákazkách:  
Zabezpečenie občerstvenia a recepcie počas  
rokovania konferencie dohovoru o zmene klímy  
v Maroku  
Zabezpečenie priestorov EÚ na rokovanie kon-  
ferencie dohovoru o zmene klímy v Maroku bo-  
lo zistené, že MŽP SR nepostupovalo v súlade so  
zákonom o finančnej kontrole a audite.  
-
-
pri určení lehoty na predkladanie ponúk nepri-  
hliadalo na zložitosť predmetu zákazky a čas  
potrebný na vypracovanie ponúk  
neposudzovalo splnenie podmienok účasti vo  
verejnom obstarávaní v súlade s Výzvou na  
predloženie ponuky  
| 14  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3.4  
ZVEREJŇOVANIE ZMLÚV  
MZVaEZ SR zverejnilo v CRZ všetky preverované  
zmluvy, na ktoré sa vzťahovala povinnosť ich zverej-  
nenia v zmysle zákona o slobodnom prístupe  
k informáciám. Vo viacerých prípadoch však k  
zmluvám neboli priložené a tým zverejnené prílohy,  
čím informácie o zmluvách v CRZ neboli úplné.  
2016, neboli povinne zverejňovanými zmluvami  
v CRZ. Z ich obsahu vyplývalo, že predmetom bolo  
podanie umeleckého výkonu, resp. išlo o zmluvy uza-  
tvorené s fyzickými osobami inej umeleckej profesie.  
MŽP SR pri zverejňovaní zmlúv v CRZ postupovalo  
v súlade so zákonom o slobodnom prístupe k informá-  
ciám.  
Zmluvy o podaní umeleckého výkonu a zmluvy o dielo  
a licenčné zmluvy, ktoré MZVaEZ SR uzatvorilo v roku  
ODPORÚČANIA  
MZVaEZ SR zabezpečí:  
doloženie účtovných dokladov relevantnými prílohami (špecifikácia cien, tovarov, prác a služieb)  
právnu jednoznačnosť uzatvárania zmluvných vzťahov  
vedenie centrálnej evidencie originálov dodávateľských zmlúv  
dôsledné plánovanie, prípravu a realizáciu verejného obstarávania  
efektívnejšie fungovanie vnútorného kontrolného systému  
vzdelávanie zamestnancov v oblasti verejného obstarávania a výkonu finančnej kontroly.  
MŽP SR zabezpečí:  
vykonanie vnútorného auditu, zameraného na oblasť verejného obstarávania a výkonu finančnej kontroly  
vzdelávanie zamestnancov v oblasti verejného obstarávania a výkonu finančnej kontroly.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Na základe výsledkov kontrol boli vypracované proto-  
koly o výsledku kontroly, keďže nedostatky boli ziste-  
né najmä v oblastiach čerpania rozpočtových pro-  
striedkov, účtovníctva, vo verejnom obstarávaní  
a účinnosti vnútorného kontrolného systému.  
k zisteniam uvedeným v protokole o výsledku kontroly  
predložilo námietky. Na základe výsledku preverenia  
bola potvrdená opodstatnenosť, resp. čiastočná opod-  
statnenosť niektorých z uplatnených námietok, na  
základe čoho bol vypracovaný dodatok k protokolu  
o výsledku kontroly. Prerokovaním výsledných mate-  
riálov z kontrol boli kontroly na oboch kontrolovaných  
subjektoch ukončené.  
MZVaEZ SR  
k zisteniam uvedeným v protokole  
o výsledku kontroly neuplatnilo námietky. MŽP SR  
5
TÍM KONTROLÓROV  
Kontrolu vykonali štyria kontrolóri s dlhoročnými skúsenosťami v oblasti kontroly čerpania rozpočtových pro-  
striedkov subjektov verejnej správy na úrovni ministerstiev.  
ZÁVER  
Kontrolná akcia splnila ciele stanovené v predmete  
kontroly. NKÚ SR okrem systému zabezpečenia prí-  
pravy a výkonu SK PRES overil súlad dodržania po-  
vinností vyplývajúcich kontrolovaným subjektom zo  
všeobecne záväzných právnych predpisov pri použití  
prostriedkov medzirezortného programu 0D4 – SK  
PRES 2016, obstarávaní tovarov a služieb a zverejňo-  
vaní zmlúv v CRZ. Posúdený bol aj súlad výkonu  
finančnej kontroly kontrolovanými subjektmi so záko-  
nom o finančnej kontrole a audite.  
| 15  
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Nedostatky boli zistené v oblasti použitia rozpočtových  
žilo, ale nevykázalo vo financovaní SK PRES iné  
zdroje; napríklad vlastné rozpočtové prostriedky  
MŽP SR z iného rozpočtového programu, grant, pro-  
striedky iných rezortnej organizácie a prostriedky  
poskytnuté iným subjektom. Takýto postup mohol byť  
uplatnený aj niektorým z ďalších ministerstiev, resp.  
OÚOŠS, ktoré participovali na SK PRES, ale neboli  
subjektmi kontroly NKÚ SR.  
prostriedkov, účtovníctva, vo verejnom obstarávaní,  
výkone finančnej kontroly a zverejňovaní dodatkov  
k zmluvám v CRZ.  
NKÚ SR konštatoval rezervy v účinnosti a efektívnosti  
fungovania vnútorného kontrolného systému. Kontro-  
lované subjekty nevykonali ani jednu kontrolu alebo  
vnútorný audit zameraný na hospodárnosť, efektív-  
nosť a účelovosť vynakladaných prostriedkov z pod-  
programov SK PRES.  
NKÚ SR uložil v zmysle záverov z prerokovania vý-  
sledných materiálov z kontrol obom kontrolovaným  
subjektom, aby prijali v stanovených termínoch opat-  
renia na odstránenie nedostatkov a zaslali správy  
o ich plnení. Na základe predložených správ NKÚ SR  
vykoná monitoring plnenia prijatých opatrení.  
NKÚ SR identifikoval možné riziko nesprávneho vyká-  
zania skutočnej výšky čerpania prostriedkov na  
SK PRES za roky 2014 2016. MŽP SR okrem pro-  
striedkov podprogramu 0D404 SK PRES 2016 pou-  
.
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
| 16