2017  
Záverečná správa  
Účinnosť opatrení politiky boja s podvodmi na DPH  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Účinnosť opatrení politiky boja s podvodmi na DPH  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCI KONTROLNEJ AKCIE  
Ing. Miroslav Vilkovský, MBA.  
Bratislava, december 2017  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
Akčný plán  
aktualizovaný Akčný plán  
VÝZNAM  
Akčný plán boja proti daňovým podvodom na roky 2012 – 2016  
aktualizovaný Akčný plán boja proti daňovým podvodom na roky  
2012 2016  
DPH  
Daň z pridanej hodnoty  
DPPO  
EDS  
Daň z príjmov právnických osôb  
Efektívna daňová sadzba  
ERP  
GP SR  
HDP  
Elektronická registračná pokladňa  
Generálna prokuratúra Slovenskej republiky  
Hrubý domáci produkt  
IFP MF SR  
IS FS  
MDVaRR SR  
Inštitút finančnej politiky Ministerstva financií SR  
Informačný systém finančnej správy  
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej  
republiky  
MF SR  
MS SR  
MV SR  
NBL  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky  
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky  
Národná bločková lotéria  
NKÚ SR  
SR  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Slovenská republika  
ZOZNAM TABULIEK  
Tabuľka 1: Prehľad počtu opatrení, na ktorých participovalo MF SR ..................................................................................6  
ZOZNAM GRAFOV  
Graf 1: Vývoj medzery DPH a EDS DPH v rokoch 2008 až 2016 .......................................................................................7  
Graf 2: Výnos DPH v rokoch 2012 až 2016.........................................................................................................................8  
Graf 3: Vývoj ukazovateľov NBL..........................................................................................................................................9  
| 3  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Boj proti podvodom na DPH je dlhodobou úlohou rôznych  
štátnych orgánov, predovšetkým Ministerstva financií SR  
a Finančného riaditeľstva SR. Vláda SR prijala Koncepciu  
SR v boji proti daňovým podvodom, z ktorej vychádzajú  
Akčné plány.  
útvar – referát akčného plánu boja proti daňovým podvo-  
dom.  
Finančná správa vykonávala v priebehu kontrolovaného  
obdobia „Odpočet stavu plnenia a implementácie jednotli-  
vých opatrení Akčného plánu boja proti daňovým podvo-  
dom na roky 2012 – 2016“. Finančné riaditeľstvo SR za  
rok 2014 vypracovaný odpočet Ministerstvu financií SR  
nepredložilo a za roky 2015 a 2016 odpočet stavu plnenia  
opatrení nevypracovalo.  
Akčným plánom a aktualizovaným Akčným plánom prijala  
vláda SR v kontrolovanom období rokov 2012 až 2016  
svojimi uzneseniami celkom 80 opatrení legislatívneho  
a nelegislatívneho charakteru, ktoré mali prispieť v SR  
k eliminácii daňových podvodov na DPH. Realizácia tých-  
to opatrení s konkrétnymi termínmi plnenia bola  
v kompetencii viacerých rezortov (Ministerstvo financií  
SR, Ministerstvo vnútra SR a Ministerstvo spravodlivosti  
SR) a niekoľkých nimi riadených inštitúcií (primárne fi-  
nančnej správy a Prezídia policajného zboru SR).  
Dokument Akčného plánu, vrátane jeho aktualizácie,  
neobsahuje kvantitatívne ciele, kritériá a spôsob vyhod-  
nocovania účinnosti prijatých opatrení, ktoré by jedno-  
značne posudzovali ich dosah na zníženie daňových  
podvodov, resp. na zvýšenie výberu DPH. Ministerstvo  
financií SR nestanovilo Finančnému riaditeľstvu  
SR spôsob, ako má vyhodnocovať účinnosť zavedených  
opatrení vyplývajúcich z Akčného plánu.  
V priebehu rokov 2012 až 2016 bolo vládou SR prijatých  
viacero ďalších opatrení a nástrojov na zníženie daňo-  
vých únikov, ktoré neboli súčasťou Akčného plánu ani  
jeho aktualizácie. Jedným z nich je spustenie Národnej  
bločkovej lotérie (v septembri 2013).  
Finančné riaditeľstvo SR si v roku 2012 po schválení  
„Akčného plánu boja proti daňovým podvodom na roky  
2012 až 2016“ (50 opatrení), stanovilo vlastné ukazovate-  
le pre vyhodnocovanie účinnosti vybraných prijatých opat-  
rení Akčného plánu, ktoré priebežne aj vyhodnocovalo.  
Podľa NKÚ SR nie sú ukazovateľmi vyhodnocovania  
účinnosti, ale skôr ukazovateľmi, ktoré vyhodnocujú, resp.  
monitorujú procesné úkony správcu dane (operatívne  
ukazovatele).  
Predmetom kontroly bolo preverenie spôsobu kvantifiká-  
cie dosahu opatrení boja proti podvodom DPH, vyhodno-  
tenie finančnej náročnosti zavedenia opatrení boja proti  
podvodom DPH, preverenie a vyhodnotenie spôsobu  
hodnotenia účinnosti jednotlivých opatrení boja proti pod-  
vodom DPH, vyhodnotenie prínosov implementácie vy-  
braných opatrení Akčného plánu, preverenie dodržania  
harmonogramu Akčného plánu boja proti daňovým pod-  
vodom na roky 2012 až 2016 a vyhodnotenie prínosov  
Národnej bločkovej lotérie v rokoch 2013 až 2016.  
Náklady súvisiace s fázou prípravy a implementácie jed-  
notlivých opatrení Akčného plánu Finančné riaditeľstvo  
SR osobitne nesledovalo, považujú sa za bežnú neselek-  
tovateľnú činnosť finančnej správy a nemožno ich osobit-  
ne vyčíslovať.  
AKČNÝ PLÁN BOJA PROTI PODVODOM NA DPH  
NÁRODNÁ BLOČKOVÁ LOTÉRIA  
V kontrolovanom období došlo k zlepšeniu výberu DPH,  
čo má pozitívny dosah na príjmovú stránku ŠR. Zároveň  
došlo k zvýšeniu hodnoty efektívnej daňovej sadzby  
(2012: 12,7 %; 2016: 15,2 %) a zníženiu daňovej medzery  
(2012: 41,0 %; 2016: 28,6 %). Tento pozitívny vývoj však  
nemožno v plnej miere pripísať implementácii opatrení  
akčných plánov.  
NKÚ SR v rámci kontroly vykonal podrobnú analýzu Ná-  
rodnej bločkovej lotérie. Cieľom projektu NBL bolo obme-  
dzenie daňových únikov, zvýšenie motivácie spotrebiteľov  
žiadať si doklady z ERP a zvýšenie používania ERP.  
Prínosy NBL možno rozdeliť na mäkké – nemerateľné,  
a na tvrdé – merateľné. Do prvej skupiny patrí edukačný,  
morálny a kvalitatívny prínos NBL, ktorý bol naplnený  
v prvom roku fungovania NBL. V rámci merateľných prí-  
nosov vykonalo IFP MF SR odhad vplyvu NBL na výber  
DPH, na úrovni 8,2 mil. eur ročne. Po kontrole tohto od-  
hadu ho považujeme za optimistický a zastávame kon-  
zervatívny názor, že NBL mohla mať pozitívny, no neme-  
rateľný vplyv na výnos DPH.  
Ministerstvo financií makroekonomické hodnotenie príno-  
sov zhora nadol – aplikuje prostredníctvom dvoch uka-  
zovateľov, medzery DPH a efektívnej daňovej sadzby  
DPH. Pri kontrole vykazovania medzery DPH zistila kon-  
trolná skupina nesúlad medzi poslednou zverejnenou  
slovenskou verziou metodiky a prezentovanými informá-  
ciami. Nesúlad sa týka používaného názvoslovia; výpočet  
a údaje sú v poriadku. Celkový prínos opatrení na výber  
DPH za obdobie rokov 2012 až 2016 je kvantifikovaný  
prostredníctvom EDS DPH na úrovni 2,51 mld. eur, čo  
zodpovedá 3,10 % HDP.  
NKÚ SR na základe kontrolou zistených skutočností od-  
porúča prehodnotiť kritériá fungovania NBL v súčasnej  
podobe a zmeniť štruktúru výhier s cieľom zabezpečenia  
plnej kontroly výherných bločkov cez kontrolný záznam  
ERP. NKÚ SR tiež odporúčal prehodnotiť efektívnosť  
vysielania televíznych relácií NBL, ktoré boli medzičasom  
zrušené.  
Vo finančnej správe bol na účely koordinácie akčného  
plánu boja proti daňovým podvodom, v súčinnosti  
s Ministerstvom financií SR, na vyhodnocovanie jeho  
plnenia a ďalších úloh zriadený samostatný organizačný  
| 4  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE  
Účelom kontrolnej akcie bolo získať primerané uistenie, že opatrenia, ktoré sú obsiahnuté v Akčnom pláne na efektív-  
nejší boj EÚ proti daňovým podvodom a vyhýbaniu sa daňovým povinnostiam, boli v rokoch 2012 2016 v Slovenskej  
republike účinne aplikované v boji proti podvodom na DPH.  
Predmetom kontroly bolo preverenie spôsobu kvantifikácie dosahu opatrení boja proti podvodom s DPH, vyhodnotenie  
finančnej náročnosti zavedenia opatrení boja proti podvodom s DPH, preverenie a vyhodnotenie spôsobu hodnotenia  
účinnosti jednotlivých opatrení boja proti podvodom s DPH, vyhodnotenie prínosov implementácie vybraných opatrení,  
Akčného plánu, preverenie dodržania harmonogramu Akčného plánu boja proti daňovým podvodom na roky 2012 až  
2016 a vyhodnotenie prínosov Národnej bločkovej lotérie v rokoch 2013 až 2016.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrolná akcia bola zaradená do Plánu kontrolnej čin-  
nosti NKÚ SR na rok 2017. Kontrola bola vykonaná  
v súlade so zákonom o Najvyššom kontrolnom úrade  
Slovenskej republiky a so štandardmi, ktoré vychádzajú  
zo základných princípov medzinárodných štandardov  
najvyšších kontrolných inštitúcií pre kontrolu.  
od 14. februára 2017 do 20. novembra 2017; kontrolova-  
ným obdobím bolo obdobie rokov 2012 až 2016.  
K metódam a technikám, ktoré boli uplatnené pri kontrole,  
patrili najmä: štúdium všeobecne záväzných predpisov a  
interných noriem, i strategických dokumentov; preverenie  
dokumentov a dokladov; analýza; rozhovor so zamest-  
nancami a iné.  
Kontrolovanými subjektmi boli Ministerstvo financií SR a  
Finančné riaditeľstvo SR. Kontrola bola vykonaná v čase  
2.1 ÚVOD DO PROBLEMATIKY  
Vláda SR sa vo svojom Programovom vyhlásení na roky  
2012 až 2016 zaviazala účinne, nekompromisne  
a systematicky bojovať proti daňovým podvodom. Na  
účely navrhnutia série systémových opatrení a nástrojov  
na elimináciu daňových podvodov na DPH, ktoré na jed-  
nej strane účinne a efektívne potlačia možnosti podvod-  
ných aktivít, a na druhej strane nebudú predstavovať  
administratívne prekážky rozvoja podnikateľských aktivít  
legálne podnikajúcich subjektov, schválila vláda SR v máji  
2011 „Koncepciu boja proti daňovým podvodom na  
DPH“.  
Realizácia opatrení bola v kontrolovanom období  
v kompetencii viacerých rezortov (Ministerstvo financií  
SR, Ministerstvo vnútra SR a Ministerstvo spravodlivosti  
SR) a niekoľkých nimi riadených inštitúcií (primárne fi-  
nančnej správy a Prezídia policajného zboru SR). Dôleži-  
tú úlohu pri implementácii niektorých opatrení zohrávala  
aj Generálna prokuratúra SR a jej súčasti.  
Všetky legislatívne opatrenia týkajúce sa daňovej  
legislatívy boli implementované zapracovaním do  
štandardných pracovných postupov orgánov finanč-  
nej správy, ktoré sú v súčasnosti realizované najmä  
využívaním inovovaného informačného prostredia. Zapra-  
cované boli nielen opatrenia týkajúce sa daňovej legislatí-  
vy, ale aj opatrenia trestnoprávneho, obchodnoprávneho  
a prierezového charakteru, pretože činnosť finančnej  
správy v oblasti boja proti daňovým podvodom veľmi úzko  
súvisí s činnosťou iných, akčným plánom dotknutých  
štátnych orgánov (napr. vo vzťahu k súhlasom správcu  
dane s predajom väčšinového obchodného podielu s.r.o.).  
Z uvedeného dôvodu finančná správa kooperovala aj na  
príprave legislatívnej úpravy navrhovaných opatrení  
a svoje skúsenosti z aplikačnej praxe naďalej prenáša do  
navrhovania nových opatrení.  
Následne bol vládou SR v máji 2012 prijatý „Akčný plán  
boja proti daňovým podvodom na roky 2012 až 2016“,  
ktorý obsahuje 50 konkrétnych opatrení legislatívneho a  
nelegislatívneho charakteru, zameraných hlavne na zvý-  
šenie výberu dane z pridanej hodnoty. Akčný plán bol  
rozvrhnutý do troch etáp realizácie s cieľom navrhnúť  
podrobný harmonogram postupných krokov na prijatie  
účinných opatrení proti daňovým podvodom  
a únikom a stanoviť zodpovednosť za ich plnenie.  
V dôsledku implementácie jednotlivých opatrení do apli-  
kačnej praxe a zintenzívnenia, resp. zefektívnenia spolu-  
práce zainteresovaných zložiek výkonu boli postupne  
identifikované ďalšie oblasti, v ktorých bolo potrebné  
nastavenie nových a účinných opatrení v boji proti podvo-  
dom. Z uvedeného dôvodu bola v júli 2015 vládou SR  
schválená „aktualizácia Akčného plánu boja proti da-  
ňovým podvodom na roky 2012 – 2016“, ktorá obsahu-  
je 30 ďalších opatrení legislatívneho a nelegislatívneho  
charakteru.  
V priebehu rokov 2012 až 2016 bolo vládou SR prijatých  
viacero ďalších opatrení a nástrojov, ktorých cieľom je  
zníženie daňových únikov a ktoré neboli súčasťou Akčné-  
ho plánu ani jeho aktualizácie. Jedným z nich je spustenie  
Národnej bločkovej lotérie (v septembri 2013), ktorej  
cieľom je pozitívnym, aktívnym a hravým spôsobom upo-  
zorniť na jednu z oblastí, v ktorej prebiehajú úniky na  
DPH – vydávanie dokladov z ERP.  
| 5  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
3.1 HARMONOGRAM AKČNÉHO PLÁNU  
Ministerstvo financií SR bolo jedným z gestorov a spolu-  
gestorov zodpovedných za splnenie príslušných opatrení  
prijatých akčným plánom, vrátane jeho aktualizácie. Úlo-  
hou Ministerstva financií bolo najmä vypracovanie návr-  
hov zákonov týkajúcich sa legislatívnych opatrení v daňo-  
vej oblasti a ich predloženie vláde SR. Implementáciu  
prijatých legislatívnych, nelegislatívnych a prierezových  
opatrení do aplikačnej praxe zabezpečovala finančná  
správa.  
Organizačné a personálne zabezpečenie koordinácie  
akčného plánu boja proti daňovým podvodom  
a vyhodnocovania jeho plnenia sa vo finančnej sprá-  
ve v priebehu kontrolovaného obdobia menilo.  
V kontrolovanom období neexistoval organizačný prvok  
štátnej správy, ktorý by sa problematikou monitorovania  
opatrení Akčného plánu zaoberal komplexne, počas celej  
doby ich implementácie do aplikačnej praxe.  
Finančná správa vykonávala v priebehu kontrolovaného  
obdobia odpočet stavu plnenia a implementácie jednotli-  
vých opatrení Akčného plánu. Odpočet bol prezentovaný  
formou Správ „Vyhodnotenie plnenia opatrení akčného  
plánu boja proti daňovým podvodom na roky 2012 –  
2016“, ktoré mali byť predkladané na porady vedenia  
Ministerstva financií SR. Celkove boli Finančným riaditeľ-  
stvom SR vypracované 3 správy o stave k účinnosti  
I. etapy (k 1. 10. 2012), II. etapy (k 1. 10. 2013), III. etapy  
(k 1. 10. 2014).  
Tabuľka 1: Prehľad počtu opatrení, na ktorých participovalo MF SR  
Gestor MF SR v  
spolupráci s  
inými rezortmi  
Iný gestor v  
spolupráci s MF  
SR  
Gestor  
MF SR  
Akčný plán (50 opatrení)  
19*  
9
10  
7
20  
Aktualizovaný Akčný plán  
(30 opatrení)  
7
Zdroj: vlastné spracovanie  
* z toho v 3 prípadoch je zodpovedný prezident finančnej správy  
Na účely koordinácie národného akčného plánu boja proti  
daňovým podvodom, v súčinnosti s Ministerstvom financií  
SR, vyhodnocovania jeho plnenia a určenia ďalších úloh  
bol dňa 1. septembra 2012 vo finančnej správe zriadený  
samostatný organizačný útvar – referát akčného plánu  
boja proti daňovým podvodom. Dňa 1. júla 2016 bol  
referát akčného plánu boja proti daňovým podvodom  
zrušený a niektoré jeho úlohy boli presunuté pod riadiacu  
pôsobnosť inej sekcie.  
Správy okrem priebežného odpočtu stavu plnenia jednot-  
livých opatrení obsahovali aj konkrétne prínosy implemen-  
tácie splnených opatrení do praxe. Správa o stave k účin-  
nosti I. etapy, t. j. k 1. 10. 2012, bola Ministerstvom finan-  
cií SR predložená kancelárii NR SR na účely jej preroko-  
vania na zasadaní Výboru pre financie a rozpočet NR SR.  
Správa o stave k účinnosti III. etapy, t. j. k 1. 10. 2014, je  
posledným vyhodnotením stavu plnenia opatrení Akčného  
plánu zo strany finančnej správy. Táto správa však nebola  
predložená Ministerstvu financií SR.  
Finančné riaditeľstvo SR za rok 2014 opomenulo predložiť do porady vedenia Ministerstva financií SR vypracované  
priebežné vyhodnotenie plnenia opatrení Akčného plánu, a za roky 2015 a 2016 odpočet stavu plnenia opatrení aktuali-  
zovaného akčného plánu vo forme správy nevykonalo.  
Vyhodnotenie plnenia opatrení podľa harmonogramu  
aktivít „Akčného plánu boja proti daňovým podvodom  
na roky 2012 – 2016“ (prijatý vládou v máji 2012; prvých  
50 opatrení) je k poslednému dňu kontroly takéto:  
a) 42 opatrení bolo splnených,  
Vyhodnotenie plnenia opatrení podľa harmonogramu  
aktivít „aktualizácie Akčného plánu boja proti daňo-  
vým podvodom na roky 2012 – 2016“ (prijatá vládou  
v júli 2015; ďalších 30 opatrení) je k poslednému dňu  
kontroly takéto:  
b) 5 opatrení je v plnení,  
a) 13 opatrení bolo splnených,  
c) 1 opatrenie bolo zrušené, resp. presunuté do nové-  
ho akčného plánu na roky 2017 až 2018 (č. 36: Za-  
vedenie ratingu daňových subjektov a povinné uvá-  
dzanie stupňa ratingu na daňových dokladoch –  
gestor MF SR),  
d) 2 opatrenia boli nesplnené (č. 38: Zriadenie insol-  
venčného registra – gestor MS SR v spolupráci  
s MV SR a MF SR; č. 44: Analýza možnosti zriade-  
nia špeciálnej inštitúcie na správu zaisteného majet-  
ku „Asset management office“ – gestor MF SR  
v spolupráci s MV SR a MS SR).  
b) 4 opatrenia sú v plnení, resp. čiastočne splnené,  
c) 9 opatrení bolo „odložených“, t. j. presunutých do  
akčného plánu na roky 2017 až 2018,  
d) 4 opatrenia neboli splnené (č. 17: Zavedenie skúšky  
spoľahlivosti pre zamestnancov finančnej správy  
(MF SR) v rámci boja proti korupcii gestor MF SR  
v spolupráci s MS SR a GR SR.; č. 25: Sledovanie  
a vyhodnocovanie využívania inštitútu zaistenia pe-  
ňažných prostriedkov (zaistenia zaknihovaných cen-  
ných papierov) a uplatňovania trestu prepadnutia  
majetku, prepadnutia veci, resp. zhabania veci  
v súvislosti s daňovými podvodmi – gestor: (i) Analý-  
za: MF SR v spolupráci s MS SR, GP SR, MV SR,  
| 6  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
(ii) Legislatívny návrh: MS SR v spolupráci s GP SR,  
latívny návrh: MS SR v spolupráci s GP SR, MV SR,  
MF SR; č. 28: Analýza možnosti zavedenia nadobú-  
dacieho dokladu pri dovoze automobilov len pôvod-  
ných zmlúv a faktúr, na základe ktorých boli vozidlá  
v zahraničí naozaj zakúpené, so zahrnutím všetkých  
náležitostí – gestor MDVaRR SR v spolupráci s MV  
SR a MF SR.  
MV SR, MF SR; č. 26: Posúdenie potreby vybudo-  
vania osobitnej špecializovanej organizačnej  
a personálnej bázy na efektívne uplatňovanie prvkov  
finančného vyšetrovania v rámci preukazovania  
príjmov z trestnej činnosti – gestor: (i) Analýza: MF  
SR v spolupráci s MS SR, GP SR, MV SR, (ii) Legis-  
3.2 ÚČINNOSŤ OPATRENÍ AKČNÝCH PLÁNOV  
Dokument Akčného plánu, vrátane jeho aktualizácie, neobsahuje žiadne kvantitatívne ciele a ani žiadne kritériá a spô-  
sob vyhodnocovania účinnosti prijatých opatrení, ktoré by jednoznačne posudzovali ich dosah na zníženie daňových  
podvodov, resp. na zvýšenie výberu DPH.  
3.2.1  
Vyhodnocovanie zo strany Ministerstva  
Financií SR  
a FS, a na druhej strane sa EDS DPH týka efektivity vy-  
rubenia dane vzhľadom na to, že je vykazovaná na zákla-  
de podaných daňových priznaní. Rozdiel medzi identifiko-  
vanou daňou na základe priznania a následne zaplatenou  
daňou predstavuje úspešnosť výberu.  
Hodnotenie opatrení politiky boja s podvodmi na DPH je  
možné v zásade dvoma spôsobmi. Mikroekonomickým,  
čiže zdola nahor, alebo makroekonomickým, zhora nadol.  
Ministerstvo financií SR pri makroekonomickom hodnote-  
ní úspešnosti opatrení komunikuje najmä medzeru DPH  
a EDS DPH. Kvantifikácia celkového dosahu opatrení je  
založená na EDS DPH. Nasledujúci graf ilustruje vývoj  
medzery DPH a EDS DPH v rokoch 2008 až 2016, pričom  
hodnoty EDS DPH na pravej osi sú v obrátenom poradí.  
Pre úplnosť je vhodné podotknúť, že zlepšujúci sa výber  
DPH indikuje klesajúca medzera DPH (hodnota ukazova-  
teľa je menšia) a rastúca EDS DPH (hodnota ukazovateľa  
je väčšia).  
MEDZERA DPH  
Vykazovanie medzery DPH je založené na medzinárodnej  
metodike (upravenej na IFP v spolupráci s MMF). Medze-  
ra DPH v princípe porovnáva skutočný výber DPH  
s teoretickým výberom DPH. Ako podkladové údaje sú  
použité informácie z transakcií medzi daňovníkom  
a správcom dane. Teoretický výber DPH predpokladá  
ideálny stav a odhaduje sa na základe makroekonomic-  
kých údajov.  
NKÚ SR konštatuje, že výpočet daňovej medzery, pre-  
zentovaný v strategických materiáloch Ministerstva finan-  
cií SR, zodpovedá daňovej medzere v zmysle medziná-  
rodnej metodiky. Existuje však nesúlad v názvosloví me-  
dzi touto aplikovanou metodikou a poslednou zverejnenou  
slovenskou verziou výpočtu daňovej medzery. Tento  
nesúlad môže spôsobiť nejasnosti u zainteresovaných  
strán. NKÚ SR odporúča Ministerstvu financií SR zve-  
rejniť aktualizovanú slovenskú verziu metodiky vyka-  
zovania daňovej medzery, aby obsahovo aj formálne  
Graf 1: Vývoj medzery DPH a EDS DPH v rokoch 2008 až 2016  
42,0%  
40,0%  
38,0%  
36,0%  
34,0%  
32,0%  
30,0%  
28,0%  
12,0%  
12,5%  
13,0%  
13,5%  
14,0%  
14,5%  
15,0%  
2008  
2009  
2010  
2011  
2012  
2013  
2014  
2015  
2016  
Medzera DPH  
EDS DPH  
31,3% 34,9% 35,6% 38,2% 41,0% 37,0% 33,1% 31,4% 28,6%  
14,6% 13,5% 13,4% 12,9% 12,2% 12,8% 14,0% 14,2% 14,8%  
korešpondovala  
v strategických materiáloch.  
s údajmi  
prezentovanými  
Zdroj: Ministerstvo financií SR, vlastné spracovanie  
Vývoj medzery DPH a EDS DPH je približne rovnaký;  
možno konštatovať, že sa navzájom kopírujú. Medzera  
DPH dosiahla maximálne hodnoty na úrovni 41 % v roku  
2012 a v rovnakom roku dosiahla EDS DPH svoje mini-  
mum na úrovni 12,2 %, čo indikuje najnižší výnos DPH  
počas sledovaného obdobia. Naopak, na začiatku a na  
konci obdobia má medzera DPH svoje minimá a EDS  
DPH maximá. Pri analýze týchto ukazovateľov je dôležité  
sledovať nielen ich úroveň (level), ale aj trend. Zmena  
trendu oboch veličín nastala v roku 2012, keď medzera  
DPH začala klesať a EDS DPH rásť.  
Ministerstvo financií SR vykazuje aj dekompozíciu medze-  
ry DPH na jednotlivé produkčné sektory prostredníctvom  
upravenej metodiky Medzinárodného menového fondu.  
Oneskorenie publikácie podkladových údajov o niekoľko  
rokov spôsobuje, že najaktuálnejšia dekompozícia je  
dostupná za rok 2011. NKÚ SR považuje sektorovú de-  
kompozíciu a sektorový odhad medzery DPH za kvalitný  
analytický nástroj na podrobnejšie skúmanie dosahu  
opatrení politiky boja proti podvodom na DPH, a rovnako  
aj ako indikátor pre ďalšie smerovanie týchto opatrení  
alebo priamo daňovej kontroly. NKÚ SR odporúča Minis-  
terstvu financií SR vykonávať sektorovú dekompozí-  
ciu medzery DPH pravidelne a čo najskôr v závislosti  
od dostupnosti podkladových údajov.  
Medzera DPH sa vo všeobecnosti týka efektivity výberu  
dane, keďže je počítaná na základe transakcií medzi DS  
| 7  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
EFEKTÍVNA DAŇOVÁ SADZBA DPH  
NKÚ SR odporúča Ministerstvu financií SR zopakovať  
odhad celkového prínosu opatrení na výber DPH  
EDS DPH je založená na porovnaní výberu DPH  
a makroekonomickej daňovej základne DPH (zdaniteľný  
tovar a služby). Odhad vychádza z údajov v daňových  
priznaniach k DPH, ktoré sú upravené o kontroly, z údajov  
o výbere DPH colnými úradmi, a na druhej strane váže-  
ním súčtov spotreby domácností, medzispotreby verejnej  
správy a tvorby hrubého fixného kapitálu verejnej správy.  
Vykazované údaje sú časovo rozlíšené, doplnené o vplyv  
legislatívy a jednorazových vplyvov (PPP); vykazované sú  
štvrťročne.  
s využitím údajov z transakcií.  
3.2.2  
Vyhodnocovanie zo strany Finančného  
riaditeľstva SR  
Podľa finančnej správy – s ohľadom na odhadovaný ob-  
jem daňových únikov, existujúce možnosti ich identifikácie  
a potláčania, ako aj prevencie prijaté opatrenia zúžili  
priestor na obchádzanie právnych predpisov  
a zneužívanie daňového systému na páchanie daňo-  
vých únikov. Mnohé opatrenia nemožno od seba odde-  
ľovať, pretože pôsobia konzistentne a vytvárajú priestor  
na prijímanie ďalších opatrení. Realizované opatrenia  
v boji proti daňovým únikom priniesli zlepšenie výberu  
DPH, čo má pozitívny dosah na príjmovú stránku štátne-  
ho rozpočtu.  
Celkový prínos opatrení na výber DPH je kvantifikova-  
ný prostredníctvom EDS DPH na úrovni 2,51 mld. eur, čo  
zodpovedá 3,10 % HDP. Výpočet vychádza z porovnania  
odhadovaného výberu na základe daňových priznaní (ako  
v EDS) a teoretického výberu v prípade úrovne EDS  
z roku 2012, vynásobenej daňovou základňou nasledujú-  
cich rokov.  
Graf 2: Výnos DPH v rokoch 2012 až 2016  
6
5
4
3
2
1
0
Kvantifikácia odhaduje prínos všetkých opatrení  
s vplyvom na DPH od roku 2012, z princípu výpočtu nemá  
v sebe zahrnutý vplyv zlepšeného makroekonomického  
prostredia, a na druhej strane má v sebe zahrnuté aj  
legislatívne zmeny týkajúce sa DPH a prípadné ostat-  
né/jednorazové efekty. Vstupnými údajmi do odhadu  
celkového prínosu sú daňové priznania, ktorých použitie  
môže vychýliť konečný výsledok v porovnaní s použitím  
údajov z transakcií medzi daňovými subjektmi a finančnou  
správou.  
2012  
4,3  
2013  
4,7  
2014  
4,9  
2015  
5,5  
2016  
5,3  
Výber DPH  
Zdroj: Ministerstvo financií SR, vlastné spracovanie  
Ministerstvo financií SR nestanovilo Finančnému riaditeľstvu SR spôsob, ako má vyhodnocovať účinnosť zavedených  
opatrení vyplývajúcich z Akčného plánu.  
V zmysle organizačného poriadku, schváleného minis-  
trom financií, Finančné riaditeľstvo SR v rámci svojich  
organizačných útvarov koordinovalo akčný plán v sú-  
činnosti s Ministerstvom financií SR a vyhodnocovalo  
plnenie národného akčného plánu boja proti daňovým  
podvodom.  
ho plánu boja proti daňovým podvodom na rok 2012 až  
2016“, ktoré si stanovila finančná správa, nie sú uka-  
zovateľmi vyhodnocovania účinnosti, ale skôr uka-  
zovateľmi, ktoré vyhodnocujú, resp. monitorujú  
procesné úkony správcu dane (operatívne ukazova-  
tele).  
Finančné riaditeľstvo SR si v roku 2012, po schválení  
Akčného plánu (50 opatrení), stanovilo vlastné ukazo-  
vatele na vyhodnocovanie účinnosti vybraných prijatých  
opatrení, ktoré priebežne aj vyhodnocovalo. Výsledky  
vyhodnocovania boli podkladom na priebežné hodnote-  
nie prínosov splnených opatrení v praxi, ktoré boli sú-  
časťou správ týkajúcich sa odpočtov plnenia opatrení.  
Pri niektorých splnených opatreniach nebolo možné  
vzhľadom na krátky čas účinnosti alebo charakter  
exaktne kvantifikovať ich prínos v praxi. K opatreniam  
obsiahnutým v aktualizácii Akčného plánu (ďalších 30  
opatrení) finančná správa nestanovila a nevyhodno-  
covala žiadane ukazovatele účinnosti.  
Kontrolný výkaz je jedným z najkomplexnejších opatre-  
ní boja proti podvodom na DPH, pričom sa neobmedzu-  
je len na rôzne formy obchádzania, zneužívania, prí-  
padne podvodov na DPH, ale zasahuje aj do iných  
priamych a nepriamych daní.  
Stanovené ukazovatele sa týkali v prevažnej väčšine  
opatrení legislatívneho charakteru I. etapy Akčného  
plánu, s termínom plnenia k 1. októbru 2012. Kontrolná  
skupina NKÚ SR dospela k záveru, že „Ukazovatele  
pre vyhodnocovanie účinnosti prijatých opatrení Akčné-  
| 8  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Kontrolný výkaz  
Cieľ opatrenia: Zavedenie kontrolného výkazu o konkrétnych obchodných transakciách platiteľa malo napomôcť efektív-  
nemu potláčaniu daňových podvodných aktivít. Vybrané údaje z kontrolného výkazu možno konfrontovať s údajmi, ktoré  
platiteľ dane uviedol v daňovom priznaní.  
Zavedením kontrolného výkazu (od 1. januára 2014), ktorý v elektronickej forme obsahuje informácie o vymedzených  
dodávkach tovaru a služieb platiteľov dane na vstupe aj výstupe, získala finančná správa účinný nástroj na identifikáciu  
podvodných správaní daňových subjektov. Automatizovaný systém krížovej kontroly a vyhodnocovania stanovených  
údajov umožňuje odhalenie karuselových a reťazových podvodov, vystavených faktúr nezaevidovaných v účtovníctve,  
pozmeňovania účtovníctva, výmeny faktúr v účtovníctve, nevystavených faktúr, nepoužívania ERP, neplatiteľov dane  
vystavujúcich faktúru s daňou a platiteľov dane, ktorí si uplatnia dvakrát odpočet z tej istej faktúry v dvoch rôznych zda-  
ňovacích obdobiach.  
Zavedenie kontrolného výkazu prinieslo:  
elimináciu rizikových transakcií daňových subjektov (zníženie obratu, paradoxne, zvýšilo objem priznanej vlastnej  
daňovej povinnosti a znížilo uplatnený nadmerný odpočet DPH)  
elimináciu rizikových daňových subjektov – nárast počtu ukončených registrácií DPH z úradnej moci (nekontaktných  
daňových subjektov, bez vykonávania ekonomickej činnosti, nepodávajúcich daňové priznania)  
v predchádzajúcich rokoch určovali trend vývoja DPH veľké daňové subjekty na rozdiel od rokov 2014 a 2015.  
Nedostatočné množstvo informácií o transakciách platiteľov dane a ich obchodných partneroch, znemožňovalo finančnej  
správe vhodne nastaviť daňové kontroly. Kontrolný výkaz DPH na základe predložených informácií, v členení na dodáv-  
ky na vstupe a výstupe, umožňuje skontrolovať celý dodávateľsko-odberateľský reťazec. Ide o výhodu v porovnaní s  
predchádzajúcim stavom výkonu daňovej kontroly, zvýšenie jej komfortu a rýchlosti, keďže nezrovnalosti zistené krížo-  
vým overením informácií z kontrolných výkazov môže finančná správa overiť cielene.  
3.3 FINANČNÁ NÁROČNOSŤ ZAVEDENÝCH OPATRENÍ  
Vládou schválený Akčný plán, vrátane jeho aktualizácie,  
neobsahoval odhadované náklady súvisiace so zavede-  
ním prijatých opatrení. Vplyvy na rozpočet (príjmy, výdav-  
ky) neboli pri prijímaní legislatívy podrobne rozpracované  
na úroveň vplyvov implementácie a realizácie jednotlivých  
opatrení Akčného plánu. Odhad predpokladaných nákla-  
dov na IS FS bol súčasťou dôvodových správ iba u dvoch  
predkladaných a následne schválených zákonov.  
Príprava opatrení (v zmysle analýz, legislatívy), ako aj  
vydanie príslušných metodických postupov a realizácia  
vzdelávacích aktivít v prípade zmeny legislatívy, sa pova-  
žuje za bežnú neselektovateľnú činnosť finančnej správy  
a náklady nemožno osobitne vyčíslovať (považujú sa za  
bežné všeobecné náklady finančnej správy). Zavádzané  
opatrenia úzko súviseli so zavádzaním nového IS FS,  
preto všetky opatrenia, ktoré sa týkali štandardného in-  
formačného systému boli zapracované ako súčasť reali-  
zácie požiadavky na jeho zhotovenie ako celku, a preto  
ich selektovanie rovnako nie je možné.  
Finančná správa implementovala do praxe opatrenia,  
ktorých gestorom bolo najmä Ministerstvo financií SR.  
Finančné riaditeľstvo SR nesledovalo osobitne náklady súvisiace s fázou prípravy a implementácie jednotlivých opatre-  
ní Akčného plánu, vrátane jeho aktualizácie.  
4
NÁRODNÁ BLOČKOVÁ LOTÉRIA  
Graf 3: Vývoj ukazovateľov NBL  
Jedným z opatrení politiky boja proti podvodom na DPH je  
aj Národná bločková lotéria. NKÚ SR v rámci kontroly  
vykonal komplexnú analýzu nákladov, výnosov a prínosov  
zavedenia NBL do praxe. NBL mala pozitívnym, aktívnym  
a hravým spôsobom upozorniť na jednu z oblastí, v ktorej  
prebiehajú úniky na DPH – vydávanie dokladov z ERP.  
NBL prešla počas kontrolovaného obdobia rokov 2012 až  
2016 tromi fázami. Od začiatku roku 2013 do spustenia  
v septembri 2013 to bola prípravná fáza. Po nej nasledo-  
vala prvá fáza, ktorá bola ukončená zmenami v NBL  
v septembri 2014, keď začala druhá fáza spojená s úpra-  
vami v pravidlách. Nasledujúci graf ilustruje vývoj počtu  
hráčov, pokladníc (ERP) a bločkov v jednotlivých mesia-  
coch.  
300 000  
14 000 000  
12 000 000  
10 000 000  
8 000 000  
6 000 000  
4 000 000  
2 000 000  
0
250 000  
200 000  
150 000  
100 000  
50 000  
0
hráči  
pokladnice  
bločky (pravá os)  
Zdroj: TIPOS, Finančné riaditeľstvo SR, vlastné spracovanie  
| 9  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Výnosy NBL sú tvorené poplatkami, ktoré platia registru-  
pozitívny, no na základe dostupných údajov nemerateľný  
vplyv na výnos DPH.  
júci hráči zberniam, výnosmi za mediálne plnenie najmä  
reklamných a propagačných služieb, a výnosmi za po-  
platky, ktoré hradia hráči pri registrácii do televíznej súťa-  
že. Výnosy NBL boli odhadované (plánované) na úrovni  
50 mil. eur ročne. Tento odhad bol nadhodnotený približ-  
ne tisícnásobne, najmä z dôvodu nenaplnených očakáva-  
ní ohľadom pomeru registrovaných bločkov cez terminály  
TIPOSu a ostatných spôsobov registrácie. NKÚ SR kon-  
štatuje, že plánované výnosy neboli dosiahnuté.  
Dátová analýza na vyčerpávajúcej vzorke (35,8 mil.) všet-  
kých bločkov, registrovaných do NBL, v roku 2016 odhali-  
la, že z celkového počtu 80 tis. unikátnych hráčov prvé  
percento najaktívnejších (necelých 800 hráčov) registro-  
valo tretinu bločkov (cca 10 mil.) a rozdelilo si tretinu  
výhier (320 tis. eur). Celkové sumy registrovaných bloč-  
kov u najaktívnejších hráčov výrazne prekračujú bežnú  
spotrebu. Početne najčastejšie registrované sumy sú  
2,90, 3,00 a 3,10 eura, čo zodpovedá obedovému menu  
alebo škatuľke cigariet. Registrovanie jedného bločku do  
NBL trvá rýchlim hráčom približne 15 sekúnd; pri tomto  
tempe dosiahnu za 29 hodín štatisticky istú výhru, ekviva-  
lentná odmena hráča je 3,50 eura na hodinu. Relatívne  
nízky počet aktívnych hráčov, a podľa dátovej analýzy  
malá skupina najaktívnejších hráčov, ktorí zväčša regis-  
trujú bločky z obmedzeného počtu pokladníc vo svojom  
okolí, indikujú odklon NBL od jedného z pôvodných záme-  
rov – celospoločensky zapôsobiť na spotrebiteľov.  
Najvýznamnejšími nákladovými položkami NBL sú nákla-  
dy na výhry, náklady na reklamu a marketing, a náklady  
na výrobu a vysielanie TV relácie NBL. Náklady NBL boli,  
po prepočítaní na 40 mesiacov kontrolovaného obdobia,  
plánované vo výške 7,4 mil. eur. NKÚ SR konštatuje, že  
celkové plánované náklady boli presiahnuté o 1,2 mil. eur,  
čo je spôsobené najmä nákladmi na výrobu a vysielanie  
TV relácií NBL, ktoré neboli v pôvodnom pláne zahrnuté.  
Prepočítané celkové náklady na jedného hráča registrujú-  
ceho bločky boli počas kontrolovaného obdobia na úrovni  
2,54 eura. Pri prepočte na jedinečných/unikátnych hráčov,  
ktorých bolo v roku 2016 necelých 80 tis., boli celkové  
náklady na úrovni 20,70 eura, z čoho na výhry pripadá  
12,11 eura na jedného hráča.  
Množstvo súčasne zavádzaných opatrení Akčného plánu,  
aj jeho aktualizácie, robí náročným zhodnotenie naplnenia  
cieľov NBL. Vplyv NBL na obmedzenie dňových únikov  
nemožno zhodnotiť, motivácia spotrebiteľov vyžadovať  
doklady z ERP bola na začiatku významne podporená  
NBL, avšak postupným opadaním záujmu sa tento efekt  
utlmil. Vplyv NBL na úspešnosť kontrol ERP nemožno  
jednoznačne z predložených údajov určiť. Rovnako ne-  
možno vplyvom ostatných legislatívnych zmien určiť vplyv  
NBL na zvýšenie používania ERP. Počet podnetov od  
občanov, na základe ktorých boli uskutočnené kontroly  
ERP, bol 2 750. Úspešnosť kontrol bola 39 %, pri 1 064  
pozitívne (s nálezom) uskutočnených kontrolách. Vplyv  
NBL je v tomto prípade ťažké hodnotiť, keďže údaje  
o kontrolách ERP nie sú v tejto oblasti spoľahlivé  
a ukazovateľ podnetov od občanov vykazuje v čase spus-  
tenia NBL výrazné medzery v údajoch.  
Pri NBL sa predpokladajú dve hlavné oblasti prínosov.  
Prvou sú „mäkké“ a nemerateľné prínosy v podobe pre-  
ventívnej a edukatívnej funkcie. Na základe predložených  
mediálnych výstupov, aktívneho zapojenia veľkého množ-  
stva hráčov a spätnej väzby finančnej správy možno kon-  
štatovať, že túto časť očakávaných prínosov NBL naplnila  
počas prvého roku fungovania. Druhou sú „tvrdé“  
a merateľné prínosy v podobe zvýšeného výberu daní,  
DPH a prenesene DPPO. V rámci merateľných prínosov  
vykonalo IFP MF SR odhad vplyvu NBL na výber DPH,  
pričom bol odhadovaný pozitívny vplyv NBL na ročnej  
báze 8,2 mil. eur. Po kontrole tohto odhadu ho NKÚ SR  
považuje za optimistický a na základe vlastného prepočtu  
zastáva NKÚ SR konzervatívny názor, že NBL mohla mať  
Informácie a zaujímavosti z analýzy registrovaných bločkov v roku 2016  
Spolu bolo registrovaných 35 832 403 bločkov, z toho 97 % prostredníctvom internetu od 76 892 aktívnych hráčov.  
Hráči registrovali bločky zo 109 101 pokladníc, celkovo v 93 656 prevádzkach, spolu u 70 206 podnikateľov.  
Štyridsať najaktívnejších hráčov registrovalo 10 % všetkých bločkov, čiže aj 10 % výhier (570 výhier vrátane 5 jac-  
kpotov).  
5 % hráčov registrovalo polovicu všetkých bločkov.  
Priemerná suma registrovaných bločkov je 10,32 eura a najčastejšia suma je 3,10 (obed alebo cigarety).  
Polovica dokladov bola na sumy nižšie ako 5 eur, pričom 15,5 % spadá do pásma medzi 1 a 2 eurami.  
Podiel dokladov prevyšujúcich 25 eur je 7,9 %.  
Najviac bločkov je registrovaných v nedeľu a tretina všetkých po 18:00.  
Jedenásť výherných bločkov bolo na nákupy v (predvyplnenom) čase 0:00, keď boli niektoré prevádzky zatvorené.  
Najaktívnejší hráč registroval 198 937 bločkov v celkovej sume 1 438 047,32 eur a vyhral 30-krát po 100 eur.  
Najrýchlejším hráčom trvá registrácia bločku menej ako 10 sekúnd (obmedzenie webstránky je na 5 sekúnd).  
Hráči niekedy tipujú spoločne alebo z viacerých účtov, napríklad 12 tis. obedov/nákupov v jedálni.  
Pri jednej spoločnosti bolo registrovaných do NBL prostredníctvom bločkov 8 % jej tržieb z roku 2016.  
Na štatisticky istú výhru bolo potrebné registrovať 6 859 bločkov, čo pri 1 bločku za 15 sekúnd dáva ekvivalentnú  
odmenu hráča na úrovni 3,50 eura na hodinu (cca 29 hodín čistého času).  
| 10  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ODPORÚČANIA  
Ministerstvu financií SR  
1. Zabezpečiť pravidelné, minimálne raz ročne, komplexné vyhodnocovanie plnenia opatrení politiky boja s podvodmi  
na DPH.  
2. Pri ďalších opatreniach politiky boja proti podvodom na DPH určiť strategické, výsledkové a merateľné ukazovatele  
prínosov zavedenia opatrení.  
3. Zverejniť aktualizovanú slovenskú verziu metodiky vykazovania daňovej medzery, aby obsahovo aj formálne koreš-  
pondovala s údajmi prezentovanými v strategických materiáloch.  
4. Vykonávať sektorovú dekompozíciu medzery DPH pravidelne a čo najskôr v závislosti od dostupnosti podkladových  
údajov.  
5. Vykonávať analýzu medzery DPH a jej dekompozíciu na jednotlivé zložky.  
6. Zopakovať odhad celkového prínosu opatrení na výber DPH s využitím údajov z transakcií.  
7. Zvážiť fungovanie NBL v súčasnej podobe.  
8. Zvážiť zrušenie televíznych relácií NBL.  
9. Zmeniť štruktúru výhier s cieľom zabezpečenia plnej kontroly výherných bločkov cez kontrolný záznam ERP.  
Finančnému riaditeľstvu SR  
1. Na úrovni Finančného riaditeľstva SR pravidelne, minimálne raz ročne, vyhodnocovať plnenie novoprijatých opatre-  
ní Akčného plánu podľa harmonogramu, a zároveň monitorovať účinnosť prijatých opatrení na základe poznatkov  
finančnej správy z aplikačnej praxe. Závery predkladať a prerokovať na úrovni riadiaceho manažmentu Finančného  
riaditeľstva SR.  
2. Do realizácie, vyhodnotenia a kvantifikácie prínosov Akčného plánu zapojiť nasledovné útvary finančnej správy:  
Finančné riaditeľstvo SR, daňové úrady, colné úrady, Kriminálny úrad finančnej správy.  
3. Aktívne participovať na vytvorení opatrení, ktoré by podporili dobrovoľné plnenie daňových povinností, a týmto spô-  
sobom prechádzať z represívnych na prevenčné opatrenia zlepšenia výberu daní.  
4. Vyhodnocovať efektivitu výberu dane dorubenej z daňovej kontroly DPH, t. j. určiť, koľko z dorubenej daňovej po-  
vinnosti bolo reálne do štátneho rozpočtu SR zaplatené.  
5
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Výsledkom kontroly v kontrolovanom subjekte Minister-  
stvo financií SR bol protokol o výsledku kontroly. Minister-  
stvo financií SR nevznieslo žiadne námietky proti pravdi-  
vosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení.  
Výsledkom kontroly v kontrolovanom subjekte Finančné  
riaditeľstvo bol záznam o výsledku kontroly, s ktorým bol  
kontrolovaný subjekt oboznámený.  
6
TÍM KONTROLÓROV  
Kontrolná akcia bola vykonaná siedmimi kontrolórmi s dlhoročnou odbornou praxou.  
ZÁVER  
NKÚ SR vykonal kontrolu v súlade s predmetom kontroly  
a v súlade so zákonom č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom  
kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskor-  
ších predpisov, ako aj v súlade so štandardmi, ktoré vy-  
chádzajú zo základných princípov medzinárodných štan-  
dardov najvyšších kontrolných inštitúcií pre kontrolu.  
Výsledky kontroly boli predložené štatutárnemu orgánu  
kontrolovaných subjektov, pričom kontrolná skupina  
NKÚ SR predložila kontrolovaným subjektom odporúča-  
nia.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR,  
Priemyselná 2  
Ministerstvo financií SR  
Štefanovičova 5  
824 73 Bratislava 26,  
817 82 Bratislava  
+421 2 501 14 451 info@nku.gov.sk  
+421 2 595 81 111 info@mfsr.sk  
Finančné riaditeľstvo SR  
Lazovná 63  
974 01 Banská Bystrica  
+421 48 439 311 info@financnasprava.sk  
| 11