Z celkového počtu 339 obcí NSK bolo doručených a vyplnených 327 dotazníkov, čo predstavuje
návratnosť viac ako 96%. Z dôvodu lepšej čitateľnosti je grafické spracovanie dotazníkov v prílohe č. 1 –
Vyhodnotenie dotazníkov využívania EKS
Z údajov v doručených dotazníkoch (327) vyplýva, že 42,81% obcí NSK EKS nevyužíva vôbec
a 41,90% obcí ho využíva len v prípadoch, kedy spĺňajú zákonom stanovené limity
na obstaranie cez EKS. (graf č.1, prílohy č.1)
Z celkového počtu 151 odpovedí, bolo najčastejšie uvedeným dôvodom nevyužívania EKS, že
obce nedosahujú finančné limity, ktoré určujú povinnosť obstarávať cez EKS (43,70%). Uvedenú
kategóriu dopĺňa kategória malých obcí, ktoré či už z finančných alebo personálnych dôvodov EKS
nevyužívajú (17,88%).
Oslovené obce NSK mali možnosť vyjadriť svoj názor, v čom vidia výhodu využívania EKS. To,
že výhodou EKS je šetrenie času si myslí 103 zo 182 obcí (56,59%), že EKS šetrí peniaze si myslí 124
z 182 obcí (68,13%). To, že EKS nepriniesol zjednodušenie práce, resp. menej administratívy si myslí
85 zo 182 obcí (46,70%). Najväčším pozitívom zavedenia EKS je podľa spracovaných údajov jeho
transparentnosť, čo si myslí 139 z 182 obcí (76,37%). Najmenší prínos vidia obce NSK v jednoduchosti
systému, keď až 54,94 % (100 z 182 obcí) si myslí, že systém nie je jednoduchý a dobre sa v ňom
neorientuje.
Podľa údajov z dotazníku (182 odpovedí) vyhľadávanie tovarov a služieb prostredníctvom CPV
kódov nie je úplne bezproblémové, keď až 51,64% (94 obcí) má pri ich nájdení problémy a ďalších 20,32%
(37 obcí) si musí tieto nájsť iným spôsobom (napr. použijú internetový vyhľadávač, kde zadajú spojenie
„CPV kód + názov tovaru/služby“).
EKS nepracuje s pojmom „PHZ“, ale používa nový pojem „maximálna výška zdrojov“. Na základe
dotazníkov a najmä informácií získaných od obcí podľa § 22 zákona o NKÚ SR, tieto považujú uvedený
pojem za identický. Z celkového počtu 197 odpovedí, až 112 obcí NSK (56,85%) odpovediach uviedlo,
že pri určovaní PHZ využívajú vlastné skúsenosti, 55 obcí NSK (27,91%) používa iný spôsob (najmä
internetový prieskum trhu) a obcí NSK (4,5%) dokonca nestanovuje PHZ vôbec.
Obce NSK pozitívne hodnotili kvalitu dodaných tovarov a služieb, keď až 142 zo 177 obcí
(80,22%) nemalo pri tovaroch a službách obstaraných cez EKS žiadny problém s kvalitou.
Len 14 z 179 uvidelo (7,82%), že zrušilo zákazku zadanú do systému EKS, pričom najčastejším
dôvodom bol nezáujem dodávateľov o zákazky, tzn. že sa neprihlásil žiadny uchádzač.
Z obcí, ktoré používali a vyjadrili s k odstúpeniu od zmluvy uzatvorenej EKS (179 obcí), odstúpilo
od zmluvy uzatvorenej prostredníctvom EKS 19 obcí NSK (9,42%). Medzi najčastejšími dôvodmi
odstúpenia od zmluvy bolo, že dodávateľ nedodal tovar v požadovanom čase a kvalite. Súčasne bol
uvádzaný aj dôvod na strane obstarávateľa, keď ten nebol úspešný vo výzve, z ktorej plánoval uhradiť
náklady spojené s obstaraním tovaru alebo služby.
Kontrolná skupina ďalej preverovala, v akej miere obce NSK obstarávajú najčastejšie
obchodované komodity EKS – kancelársky papier a tonery. K uvedenej otázke sa vyjadrilo spolu 182 obcí
NSK, z toho 12 obcí (6,59% )využívalo EKS na obstaranie kancelárskeho papiera a 11 obcí (6,04%) cez
uvedený IS obstarávalo toner. Z uvedeného vyplýva, že obce len v minimálnej miere využívajú uvedený
systém na obstaranie najobchodovanejších komodít. Naďalej obstarávajú u svojich lokálnych predajcov,