N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
1
CIEĽ, ÚČEL A PREDMET KONTROLNEJ AKCIE
Cieľom kontrolnej akcie, v súlade so stratégiou rozvoja NKÚ SR na roky 2014 až 2020, bolo prispieť k zefektívneniu
verejnej správy.
Účelom kontrolnej akcie bolo – spracovanie predbežnej štúdie zameranej na preverenie cieľa EKS zvýšiť
transparentnosť a zrozumiteľnosť verejného obstarávania, ako aj na preverenie deklarovanej výšky vykazovaných úspor.
Predmetom kontroly bol – verifikácia identifikovaných rizík (vo vybraných obciach SR podľa § 17 zákona o NKÚ SR):
príprava a plánovanie zákazky, verejné obstarávaní, systémový pohľad, kontrolný systém.
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom o NKÚ SR. Pri výkone kontroly bola, okrem interných kontrolórskych
postupov a techník, použitá aj metodika vychádzajúca z medzinárodných kontrolórskych štandardov ISSAI 100 –
Základné princípy kontroly verejného sektora a ISSAI 400 – Základné princípy kontroly súladu.
Kontrola bola vykonaná v obci Brusnica, Vagrinec, Kolbovce, Korunková, Kružlová, Mičakovce, Hostovice, Ruská Bystrá,
Nižný Žipov; kontrolovaným obdobím bol rok 2015 a 2016.
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA
Kontrolou bolo preverené dodržiavanie všeobecne
záväzných právnych predpisov pri zostavovaní rozpočtu
a úloh plynúcich zo zákona o rozpočtových pravidlách
územnej samosprávy, zabezpečení výkonu základnej
finančnej kontroly ako aj účinnosti vnútorného kontrolného
systému v podmienkach obce.
v podmienkach obce tak vysoké úspory, ako je
deklarované v EKS.
Kontrolou bolo zistené, že:
ani v jednom prípade obec nezadala do systému EKS
maximálnu výšku zdroja, resp. inú sumu, ktorá by
zodpovedala PHZ, aj napriek tomu, že táto bola pri
vypracovaní projektovej dokumentácie definovaná;
nezadanie maximálnej výšky zdrojov zo strany
obstarávateľa výrazne ovplyvnilo výpočet úspory,
nakoľko prvá ponuka vstupuje do vzorca na výpočet
úspory,
Obce porušili zákon o rozpočtových pravidlách územnej
samosprávy, keď:
rozpočet obce nebol v štyroch prípadoch (Brusnica,
Hostice, Kolbovce, Korunková) vnútorne členený na
bežný rozpočet, kapitálový rozpočet a finančné
operácie,
v siedmych prípadoch obce uzatvorili zmluvu s tou
v jednom prípade nebol viacročný rozpočet (Kružlová)
zostavený správne,
v štyroch prípadoch (Vagrinec, Brusnica, Kolbovce,
Korunková) obec nesledovala vývoj hospodárenia
podľa rozpočtu a v prípade potreby nevykonávala
zmeny vo svojom rozpočte.
istou
externou
obchodnou
spoločnosťou
na zabezpečenie procesu verejného obstarávania
u predmetných zákaziek; v jednom prípade mala obec
uzatvorenú zmluvu so súkromnou spoločnosťou
na komplexné služby pre oblasť verejného
obstarávania (Nižný Žipov) a v jednom prípade obci
zabezpečoval verejné obstarávanie starosta obce
(Hostovice),
Kontrolou bolo ďalej zistené, že obce porušili aj zákon
o finančnej kontrole a audite, keď nevykonávali základnú
finančnú kontrolu v súvislosti s obstarávaním zákazky
(Kolbovce, Korunková, Kružlová, Ruská Bystrá, Vagrinec,
Nižný Žipov). V štyroch prípadoch (Brusnica, Hostice,
Kolbovce, Mičakovce) bolo taktiež zistené aj porušenie
zákona o obecnom zriadení, keď obecné zastupiteľstvo
nezasadalo podľa potreby, najmenej však raz za tri
mesiace.
v dvoch prípadoch (Hostovice, Nižný Žipov) bolo
zistené, že kontrolované subjekty zámerne nezadali
maximálnu výšku zdrojov, nakoľko nechceli
ovplyvňovať potenciálnych dodávateľov, ktorí by sa
mohli pokúšať „napasovať“ ponuku na maximálnu
výšku zdrojov resp. PHZ; zostávajúcich sedem obcí
sprístupnilo svoje prihlasovacie údaje do EKS
spoločnosti zabezpečujúcej verejné obstarávanie
a v plnej miere sa spoľahli na jej odbornosť,
Ďalej bolo preverené dodržiavania postupov verejného
obstarávania pri vybraných zákazkách, ako aj preverenie
postupov obce pri zadávaní zákazky do EKS s cieľom
získať primerané uistenie, či je reálne dosiahnuť
k skutočnej realizácii zákazky došlo len v jednom
prípade (Nižný Žipov); v jednom prípade (Hostovice)
nedošlo v čase kontroly k realizácii zákazky, ale ani
| 6