2017  
Záverečná správa  
Elektronické trhovisko vo verejnej správe  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Elektronické trhovisko vo verejnej správe  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCI KONTROLNEJ AKCIE  
Mgr. Dušan Hrkeľ  
Nitra, február 2018  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
ZOZNAM SKRATIEK..........................................................................................................................................................4  
ZHRNUTIE ..........................................................................................................................................................................5  
1
2
3
4
5
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE......................................................................................................................................6  
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE.................................................................................................................................6  
ZISTENIA A ODPORÚČANIA....................................................................................................................................7  
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU...........................................................................................................7  
ZÁVER .......................................................................................................................................................................7  
KONTAKT...........................................................................................................................................................................7  
PRÍLOHA ............................................................................................................................................................................8  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
EKS  
VÝZNAM  
Elektronický kontraktačný systém  
PHZ  
Predpokladaná hodnota zákazky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Prvá predložená ponuka  
NKÚ SR  
PPP  
zákon o finančnej kontrole a audite  
Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene  
a doplnení niektorých zákonov  
zákon o NKÚ SR  
Zákon NR SR č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade  
Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov  
Zákon SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších  
predpisov  
zákon o obecnom zriadení  
zákon o rozpočtových pravidlách územnej  
samosprávy  
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej  
samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení  
neskorších predpisov  
| 4  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom o NKÚ SR  
a so štandardmi, ktoré vychádzajú zo základných  
princípov medzinárodných štandardov najvyšších  
kontrolných inštitúcií (ISSAI). Jej účelom bolo v súvislosti  
so systémom EKS preveriť deklarovanú výšku  
vykazovaných úspor vo vybraných obciach za jednotlivé  
zákazky.  
zákaziek predstavovala sumu 49 092 540,30 eur, čo je  
29,16% z celkovej vykazovanej úspory k 31.12.2016.  
Analýzou zistených údajov z EKS bolo zistené, že  
finančná nezávislosť vybraných obcí definovaná v ich  
rozpočtoch im za žiadnych okolností neumožňovala  
dosiahnutie takýchto úspor.  
Kontrolou bolo zistené, že EKS vykazoval uvedené  
zákazky ako zazmluvnené  
Predmetom kontroly bola: príprava a plánovanie  
zákazky; verejné obstarávanie; systémový pohľad a  
kontrolný systém  
Výsledky kontroly preukázali, že k skutočnej realizácii  
zákazy došlo len v jednom prípade. V prípade jednej  
zákazky nedošlo v čase výkonu kontroly k jej realizácii,  
ale ani k zrušeniu zmluvy s víťazným uchádzačom.  
V ostatných prípadoch došlo k odstúpeniu od zmluvy.  
Kontrolou boli zistené, že do 31.12.2016 bolo cez EKS  
realizovaných 69 681 zákaziek s vykázanou úsporou  
168 327 303,00 eur. Analýzou bola ako „najúspešnejšia  
a najúspornejšia“ vyhodnotená oblasť obstarávania  
stavebných prác. V rámci kontroly bolo preverených 11  
zákaziek s vykazovanou úsporou vyššou ako  
500 000,00 eur, ktoré realizovalo cez EKS 9 vybraných  
obcí. Celková vykazovaná úspora v prípade týchto 11  
Výsledky kontroly potvrdili, že výška vykazovanej úspory  
EKS nie je správna a že systém vykazuje značné  
nedostatky predovšetkým vo vzťahu k metodike výpočtu  
úspor.  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
CIEĽ, ÚČEL A PREDMET KONTROLNEJ AKCIE  
Cieľom kontrolnej akcie, v súlade so stratégiou rozvoja NKÚ SR na roky 2014 až 2020, bolo prispieť k zefektívneniu  
verejnej správy.  
Účelom kontrolnej akcie bolo spracovanie predbežnej štúdie zameranej na preverenie cieľa EKS zvýšiť  
transparentnosť a zrozumiteľnosť verejného obstarávania, ako aj na preverenie deklarovanej výšky vykazovaných úspor.  
Predmetom kontroly bol verifikácia identifikovaných rizík (vo vybraných obciach SR podľa § 17 zákona o NKÚ SR):  
príprava a plánovanie zákazky, verejné obstarávaní, systémový pohľad, kontrolný systém.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom o NKÚ SR. Pri výkone kontroly bola, okrem interných kontrolórskych  
postupov a techník, použitá aj metodika vychádzajúca z medzinárodných kontrolórskych štandardov ISSAI 100 –  
Základné princípy kontroly verejného sektora a ISSAI 400 – Základné princípy kontroly súladu.  
Kontrola bola vykonaná v obci Brusnica, Vagrinec, Kolbovce, Korunková, Kružlová, Mičakovce, Hostovice, Ruská Bystrá,  
Nižný Žipov; kontrolovaným obdobím bol rok 2015 a 2016.  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
Kontrolou bolo preverené dodržiavanie všeobecne  
záväzných právnych predpisov pri zostavovaní rozpočtu  
a úloh plynúcich zo zákona o rozpočtových pravidlách  
územnej samosprávy, zabezpečení výkonu základnej  
finančnej kontroly ako aj účinnosti vnútorného kontrolného  
systému v podmienkach obce.  
v podmienkach obce tak vysoké úspory, ako je  
deklarované v EKS.  
Kontrolou bolo zistené, že:  
ani v jednom prípade obec nezadala do systému EKS  
maximálnu výšku zdroja, resp. inú sumu, ktorá by  
zodpovedala PHZ, aj napriek tomu, že táto bola pri  
vypracovaní projektovej dokumentácie definovaná;  
nezadanie maximálnej výšky zdrojov zo strany  
obstarávateľa výrazne ovplyvnilo výpočet úspory,  
nakoľko prvá ponuka vstupuje do vzorca na výpočet  
úspory,  
Obce porušili zákon o rozpočtových pravidlách územnej  
samosprávy, keď:  
rozpočet obce nebol v štyroch prípadoch (Brusnica,  
Hostice, Kolbovce, Korunková) vnútorne členený na  
bežný rozpočet, kapitálový rozpočet a finančné  
operácie,  
v siedmych prípadoch obce uzatvorili zmluvu s tou  
v jednom prípade nebol viacročný rozpočet (Kružlová)  
zostavený správne,  
v štyroch prípadoch (Vagrinec, Brusnica, Kolbovce,  
Korunková) obec nesledovala vývoj hospodárenia  
podľa rozpočtu a v prípade potreby nevykonávala  
zmeny vo svojom rozpočte.  
istou  
externou  
obchodnou  
spoločnosťou  
na zabezpečenie procesu verejného obstarávania  
u predmetných zákaziek; v jednom prípade mala obec  
uzatvorenú zmluvu so súkromnou spoločnosťou  
na komplexné služby pre oblasť verejného  
obstarávania (Nižný Žipov) a v jednom prípade obci  
zabezpečoval verejné obstarávanie starosta obce  
(Hostovice),  
Kontrolou bolo ďalej zistené, že obce porušili aj zákon  
o finančnej kontrole a audite, keď nevykonávali základnú  
finančnú kontrolu v súvislosti s obstarávaním zákazky  
(Kolbovce, Korunková, Kružlová, Ruská Bystrá, Vagrinec,  
Nižný Žipov). V štyroch prípadoch (Brusnica, Hostice,  
Kolbovce, Mičakovce) bolo taktiež zistené aj porušenie  
zákona o obecnom zriadení, keď obecné zastupiteľstvo  
nezasadalo podľa potreby, najmenej však raz za tri  
mesiace.  
v dvoch prípadoch (Hostovice, Nižný Žipov) bolo  
zistené, že kontrolované subjekty zámerne nezadali  
maximálnu výšku zdrojov, nakoľko nechceli  
ovplyvňovať potenciálnych dodávateľov, ktorí by sa  
mohli pokúšať „napasovať“ ponuku na maximálnu  
výšku zdrojov resp. PHZ; zostávajúcich sedem obcí  
sprístupnilo svoje prihlasovacie údaje do EKS  
spoločnosti zabezpečujúcej verejné obstarávanie  
a v plnej miere sa spoľahli na jej odbornosť,  
Ďalej bolo preverené dodržiavania postupov verejného  
obstarávania pri vybraných zákazkách, ako aj preverenie  
postupov obce pri zadávaní zákazky do EKS s cieľom  
získať primerané uistenie, či je reálne dosiahnuť  
k skutočnej realizácii zákazky došlo len v jednom  
prípade (Nižný Žipov); v jednom prípade (Hostovice)  
nedošlo v čase kontroly k realizácii zákazky, ale ani  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
k zrušeniu  
v zostávajúcich  
k odstúpeniu od zmluvy s víťaznými uchádzačmi, čo  
malo za následok neuskutočnenie predmetných  
zákaziek a tým vykázanie úspor, aj napriek tomu, že  
k žiadnemu šetreniu nedošlo,  
zmluvy  
s víťazným  
uchádzačom;  
došlo  
obec Brusnica prostredníctvom externej spoločnosti  
zadala do EKS a úspešne obstarala ten istý predmet  
zákazky 3-krát s celkovou vykázanou úsporou v sume  
12 233 911,00 eur, pričom vo všetkých prípadoch došlo  
k odstúpeniu od zmluvy s víťazným uchádzačom,  
výšku dosiahnutých úspor, ktorú EKS vykazuje nie je  
možné považovať za skutočnú. EKS nezohľadňuje  
“životný cyklus zákazky“.  
siedmych  
prípadoch  
kontrolované subjekty uviedli rôzne dôvody odstúpenia  
od zmluvy ako napr. príliš nízku cenu, alebo  
pochybenie zamestnanca spoločnosti predkladajúcej  
ponuky,  
pri všetkých zrušených zákazkách bola vysúťažená  
cena extrémne nízka oproti prvým predloženým  
ponukám,  
Prehľad o preverovaných zákazkách je uvedený v prílohe  
záverečnej správy.  
ODPORÚČANIE  
Vzhľadom na povahu kontrolných zistení, NKÚ SR nenavrhol kontrolovaným subjektom žiadne odporúčania. Odporúčanie  
systémového charakteru vo vzťahu k EKS bolo vypracované pre MV SR.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
V súlade s internými pravidlami a predpismi boli štatutárni  
zástupcovia kontrolovaných subjektov priebežne  
informovaní o zistených nedostatkoch.  
zástupca kontrolovaného subjektu. Kontrolované subjekty  
nevzniesli námietky voči pravdivosti, úplnosti  
a preukázateľnosti kontrolných zistení. Na účely  
odstránenia zistených nedostatkov kontrolované subjekty  
prijali 29 opatrenia, ktorých splnenie, resp. plnenie bude  
NKÚ SR následne vyhodnocovať v ďalšom období.  
Vo všetkých prípadoch bol z vykonaných kontrol  
vypracovaný protokol o výsledku kontroly, s ktorým bol,  
v súlade so zákonom o NKÚ SR, oboznámený štatutárny  
5
ZÁVER  
Kontrolná akcia bola zameraná na dodržiavanie postupov  
verejného obstarávania pri vybraných zákazkách, ako aj  
preverenie postupov obce pri zadávaní zákazky do EKS  
s cieľom získať primerané uistenie, či je reálne dosiahnuť  
v podmienkach obce tak vysoké úspory, ako je  
deklarované v EKS.  
Výsledky kontroly potvrdili, že výška vykazovanej úspory  
EKS nie je správna a že systém vykazuje značné  
nedostatky predovšetkým vo vzťahu k metodike výpočtu  
úspor. Nezadanie maximálnej výšky zdrojov zo strany  
obstarávateľa výrazne ovplyvňuje výpočet úspory, nakoľko  
prvá ponuka vstupuje do vzorca na výpočet úspory.  
Kontrola preukázala, že výška vykazovanej úspory EKS  
k 31.12.2016 nie je správna, nakoľko EKS vykazuje úsporu  
aj pri zákazkách, u ktorých došlo k odstúpeniu od  
zmluvy, resp. k realizácii zákaziek nikdy nedošlo a teda  
nemohlo dôjsť ani k žiadnej úspore. V prípade 11 zákaziek,  
ktoré 9 vybraných obcí realizovalo cez EKS, došlo k úspore  
spolu až vo výške 49 092 540,30 eur, čo je 29,16%  
z celkovej vykazovanej úspory k 31.12.2016.  
Na základe zistených skutočností NKÚ SR odporúča  
MV SR sledovať celý „životný cyklus“ zákazky ako aj  
prehodnotiť výpočet vykazovaných úspor v systéme EKS.  
Výsledky kontrolnej akcie budú využité v rámci paralelnej  
kontrolnej akcie s NKI Bieloruska.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
+421 2 501 14 451 info@nku.gov.sk  
| 7  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHA  
Tabuľka č. 1 – prehľad preverovaných zákaziek  
Obec  
Číslo zákazky Predmet obstarávania  
Druh Úspora  
Brusnica  
Z20167947  
Znižovanie energetickej náročnosti OcÚ  
Znižovanie energetickej náročnosti OcÚ  
Znižovanie energetickej náročnosti OcÚ  
Protipovodňové opatrenia  
Protipovodňové opatrenia  
Protipovodňové opatrenia  
Protipovodňové opatrenia  
Protipovodňové opatrenia  
Protipovodňové opatrenia  
Separácia odpadov  
SP  
SP  
SP  
SP  
SP  
SP  
SP  
SP  
SP  
SP  
SP  
1 169 995,00  
Z201616497  
Z201618909  
Z201630348  
Z201630368  
Z201630370  
Z201630371  
Z201630373  
Z201630376  
Z201619999  
Z201623532  
5 949 483,00  
5 114 433,00  
5 919 600,00  
5 936 400,00  
5 912 230,80  
5 928 000,00  
5 844 926,40  
5 841 759,60  
837 712,50  
Vagrinec  
Kolbovce  
Korunková  
Kružlová  
Mičakovce  
Ruská Bystrá  
Hostovice  
Nižný Žipov  
SPOLU:  
Oprava miestnej komunikácie*  
638 000,00  
49 092 540,30  
Tabuľka č. 2 - porovnanie PHZ vs PPP vrátane informácie o VP  
PHZ (v eur  
vrátane DPH)*  
Rozdiel  
(PPP/PHZ)  
VP  
(v eur)  
% podiel z  
Obec  
Zákazka  
PPP (v eur)  
1 200 000,00  
6 000 000,00  
5 678 433,00  
1 250 00,00  
PHZ  
+ 112 %  
+ 961 %  
+ 899 %  
+ 198 %  
30 005,00  
5,31 %  
„Znižovanie  
energetickej  
náročnosti  
Brusnica  
471 050,86  
50 517,00  
564 000,00  
412 287,50  
9,81 %  
119,00 %  
98,47 %  
budovy OcÚ“  
„Separácia  
odpadov“  
„Proti  
povodňové  
opatrenia“  
„Proti  
povodňové  
opatrenia“  
„Proti  
povodňové  
opatrenia“  
„Proti  
povodňové  
opatrenia“  
„Rekonštrukci  
a miestnej  
komunikácie  
+ chodník“  
„Proti  
Hostovice  
Kolbovce  
418 690,98  
4 158 284,50  
5 940 000,00  
5 940 000,00  
5 940 000,00  
5 940 000,00  
+ 42 %  
+ 28 %  
+ 80 %  
+ 180 %  
3 600,00  
27 769,20  
12 000,00  
95 073,60  
0,09 %  
0,60 %  
0,57 %  
6,10 %  
Korunková  
Kružlová  
4 629 846,48  
2 121 568,12  
1 559 811,34  
Mičakovce  
Nižný Žipov  
167 848,34  
780 000,00  
+ 365 %  
166 001,85**  
1,10 %  
Ruská Bystrá povodňové  
1 785 490,08  
4 964 001,84  
5 940 00,00  
+ 232 %  
+ 20 %  
98 240,40  
20 400,00  
5,50 %  
0,41 %  
opatrenia“  
„Proti  
Vagrinec  
povodňové  
opatrenia“  
5 940 000,00  
| 8