2017  
Záverečná správa  
Kontrola opodstatnenosti výkonu stáleho daňového dozoru pri správe spotrebnej dane  
z liehu v rokoch 2012 2016  
Z-011309/2017/1034/NAA  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Kontrola opodstatnenosti výkonu stáleho daňového dozoru pri správe spotrebnej dane  
z liehu v rokoch 2012 2016  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCI KONTROLNEJ AKCIE  
Ing. Alena Naštická  
Bratislava, november 2017  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
CÚ  
VÝZNAM  
colný úrad  
ČR  
Česká republika  
FR SR  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Slovenská republika  
NKÚ SR  
SR  
zákon o NKÚ SR  
Zákon NR SR č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Sloven-  
skej republiky v znení neskorších predpisov  
ZOZNAM TABULIEK  
Tabuľka č. 1: Počet colníkov zabezpečujúcich výkon daňového dozoru v daňovom sklade na lieh počas kontrolova-  
ného obdobia  
ZOZNAM GRAFOV  
Graf č. 1: Počet dní nepovinného výkonu stáleho daňového dozoru v reprezentatívnej vzorke za kontrolované obdo-  
bie podľa jednotlivých colných úradov  
Graf č. 2: Prehľad povinného výkonu stáleho daňového dozoru vo vzťahu k hodinám v reprezentatívnej vzorke za  
kontrolované obdobie podľa jednotlivých colných úradov  
Graf č. 3: Potenciálna úspora mzdových prostriedkov vyplatených na mzdách zamestnancom CÚ zabezpečujúcich  
nepovinný výkon stáleho daňového dozoru v daňovom sklade na lieh vo vzťahu k činnostiam vykonáva-  
ným v daňovom sklade na lieh za roky 2012 2016  
| 4  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Kontrola bola vykonaná v súlade so Stratégiou kontrolnej Jedným z opatrení, ktoré priniesla nová legislatívna  
činnosti NKÚ SR a jej nosnou témou – Efektívna verejná zmena, bol nielen prechod správcu dane v oblasti správy  
správa. Do plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR na rok 2017 spotrebných daní z daňových úradov na colné úrady, ale  
bola zaradená na základe zistených odlišností pri správe aj zavedenie potreby prítomnosti správcu dane  
spotrebných daní, identifikovaných v rámci medzinárodnej v daňovom sklade.  
paralelnej kontroly medzi SR a ČR, zameranej na správu  
spotrebných daní v rokoch 2012 až 2015.  
Od 1. mája 2004 do 28. februára 2009 bol colný úrad  
povinný zabezpečiť prítomnosť zamestnanca na  
nepretržitý čas.  
PODSTATNÉ MEDZINÁRODNÉ ZISTENIA  
Od 1. marca 2009 došlo k zmene zákona, ktorá colnému  
úradu umožnila upustiť od predošlej povinnosti, t. j. od  
zabezpečenia prítomnosti zamestnanca, ak sa v daňovom  
sklade na lieh nevykonávali činnosti súvisiace s výrobou,  
spracovaním, príjmom a výdajom liehu.  
Jednou zo zistených odlišností v rámci medzinárodnej  
paralelnej kontroly bol aj výkon daňového dozoru  
v daňovom sklade na lieh. V ČR sa kladie dôraz na  
vzdialený dohľad, ktorý priniesla legislatívna zmena. Za-  
viedla sa povinnosť pre prevádzkovateľov daňových skla-  
dov v podobe zabezpečenia monitorovacieho zariadenia  
a on-line prístupu pre správcu dane. Naopak, v SR je  
výkon daňového dozoru v daňovom sklade na lieh zame-  
raný na fyzickú prítomnosť colníka. Uvedená odlišnosť  
má za následok, že pri nižších príjmoch zo spotrebných  
daní je správa spotrebných daní náročnejšia na perso-  
nálne kapacity, ako je to v ČR.  
Podľa § 42 ods. 2 zákona č. 530/2011 Z. z. prijímať,  
vydávať, vyrábať alebo spracúvať lieh v daňovom sklade  
možno len v prítomnosti zamestnanca colného úradu.  
Colný úrad je povinný zabezpečiť prítomnosť  
zamestnanca colného úradu tak, aby nebol obmedzený  
príjem, výdaj, výroba alebo spracovanie liehu v daňovom  
sklade.  
Maďarská republika zvolila iný spôsob zabezpečenia  
výkonu daňového dozoru v daňovom sklade na lieh Ak sa lieh v daňovom sklade neprijíma, nevydáva, nevy-  
rába alebo nespracúva, CÚ môže upustiť od povinnosti  
zabezpečiť prítomnosť zamestnanca CÚ v daňovom skla-  
de, avšak musí byť splnená podmienka týkajúca sa za-  
bezpečenia celého priestoru uzáverou colného úradu.  
Odstránenie uzáverov a odomknutie priestorov je možné  
len za prítomnosti zamestnanca CÚ a prevádzkovateľa  
daňového skladu.  
akákoľvek činnosť týkajúca sa výroby, spracovania, príjmu  
a výdaja liehu sa musí oznamovať správcovi dane  
prostredníctvom hlásenia na dennej báze, ktoré je  
následne vyhodnocované analýzou rizika (prepojenosť  
viacerých systémov). V praxi to znamená, že na  
prevádzkovateľov daňových skladov sa preniesla  
oznamovacia povinnosť, ktorej nesplnenie má za  
následok ukladanie vysokých pokút, resp. aj odňatie  
povolenia na prevádzkovanie daňového skladu. V praxi to  
znamená že v prípade Maďarskej republiky nie je  
povinnosťou fyzická prítomnosť zamestnancov colnej  
správy v daňových skladoch na lieh, ale prevádzkovateľ  
má taký rozsah povinností, ktoré nahradia prítomnosť  
správcu dane. Ale na druhej strane majú možnosť zriadiť  
výkon stáleho daňového dozoru. Túto formu doposiaľ  
nevyužili.  
Do akej miery colný úrad upustí od výkonu daňového  
dozoru, závisí od vplyvu viacerých faktorov (napr. dlhodo-  
bá spoľahlivosť, nízke riziko).  
Kým v roku 2012 výkon daňového dozoru v daňovom  
sklade na lieh zabezpečovalo 202 colníkov, v roku 2016  
je to len 190 colníkov. Uvedený pokles možno prisúdiť  
zmene organizácie práce na niektorých colných úradoch.  
Pri súčasnom znení § 42 zákona č. 530/2011 Z. z. má FR  
SR obmedzené možnosti v optimalizácii ľudských zdrojov.  
V súčasnom období, keď existujú reálne možnosti nahra-  
diť fyzickú prítomnosť zamestnanca CÚ v daňových  
skladoch na lieh monitorovacími zariadeniami, je aktuálna  
diskusia o zmenách zákona, ktorý by takúto možnosť  
výkonu dozoru umožňoval, prínosom. Pri zvážení zmeny  
treba brať do úvahy aj také faktory, ako je charakter  
činností daňového dozoru, prostredie výkonu daňového  
dozoru a pod.  
PODSTATNÉ VÝZNAMNÉ ZISTENIA V SR  
Vstupom Slovenskej republiky do Európskej únie, dňom 1.  
mája 2004, nastala zmena v oblasti správy spotrebných  
daní. Potreba efektívnejšieho vynakladania prostriedkov  
štátneho rozpočtu pri správe spotrebnej dane z liehu,  
zlepšenie podnikateľského prostredia v danej oblasti,  
zavedenie legislatívnych nástrojov na účinnejšie potláča-  
nie šedej ekonomiky v danej oblasti a tým zvýšenie príj-  
mov zo spotrebnej dane z liehu do štátneho rozpočtu to  
všetko privodilo prijatie nového zákona o spotrebnej dani  
z liehu v roku 2004.  
| 5  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Za kontrolované obdobie boli na reprezentatívnej vzorke zistené tieto skutočnosti:  
neflexibilná optimalizácia ľudských zdrojov pri výkone stáleho daňového dozoru priniesla neefektívne  
zaraďovanie zamestnancov CÚ do výkonu štátnej služby; kontrola dospela k záveru, že výkon stáleho  
daňového dozoru u viac ako 53 % prevádzkovateľov daňových skladov možno považovať za nepovinný,  
fakultatívny  
identifikovaný nepovinný výkon stáleho daňového dozoru v priebehu kontrolovaného obdobia predstavoval  
objem pracovného času 58 zamestnancov CÚ  
mzdové prostriedky vynaložené na identifikovaný nepovinný výkon stáleho daňového dozoru v celkovej výške  
3 073 080,26 možno hodnotiť ako potenciálnu úsporu mzdových prostriedkov v prípade možnosti  
vykonávať stály daňový dozor inými spôsobmi než fyzickou prítomnosťou (napr. denným elektronickým  
oznamovaním množstva vyrobeného, spracovaného, prijatého a vydaného liehu; častejšou inventarizáciou  
liehu alebo monitorovanie zariadenia a on-line prístup správcu dane na kamerový systém), by sa dosiahli  
značné úspory; je zrejmé, že úplné alebo čiastočné zavedenie monitorovania celého systému daňových  
skladov by pre finančnú správu znamenalo značné úspory živej práce a ďalších nákladov s tým spojených,  
resp. možnosť využiť uvoľnených zamestnancov CÚ na iné dôležité činnosti  
porušenie ustanovenia § 5b ods. 1, písm. b) zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám  
v znení neskorších predpisov, pretože povinná osoba nezverejnila faktúry za nájom a služby na svojom  
webovom sídle  
nedostatočne nastavený vnútorný kontrolný systém finančnej správy  
nesúlad medzi platným Organizačným poriadkom colných úradov a skutočnosťou pri zabezpečení výkonu  
stáleho daňového dozoru jednotlivými organizačnými útvarmi colných úradov.  
1
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE  
Cieľom kontrolnej akcie bolo na vzorke daňových skladov zistiť rozsah výkonu stáleho daňového dozoru, ktorý nie  
je, z pohľadu zákona o spotrebnej dani z alkoholických nápojov (predmet dane lieh), nevyhnutne a povinne vykonávať  
za fyzickej prítomnosti zamestnancov CÚ a do akej miery jeho uplatnenie závisí iba od rozhodnutia správcu dane.  
Rozsah výkonu stáleho daňového dozoru, ktorý sa z pohľadu kontroly javí tak, že nie je nevyhnutné vykonávať ho  
fyzickou prítomnosťou colníkov, bol posúdený z hľadiska jeho časovej, personálnej a finančnej náročnosti.  
Účelom kontroly bolo preukázať, že výkon stáleho daňového dozoru je personálne a finančne náročný systém  
kontroly výroby a obehu liehu, ktorý za určitých okolností môže vykazovať znaky nehospodárnosti a neefektívnosti,  
a ktorý by bolo možné čiastočne alebo úplne nahradiť inými spôsobmi kontroly, tak ako je tomu vo viacerých krajinách  
.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrolná akcia bola zaradená do Plánu kontrolnej činnos- Kontrola bola vykonaná v čase od 14. februára 2017 do  
ti NKÚ SR na rok 2017, a to na základe zistených odliš- 18. októbra 2017 na FR SR. Kontrolovaným obdobím boli  
ností pri správe spotrebných daní, identifikovaných roky 2012 až 2016.  
v rámci medzinárodnej paralelnej kontroly medzi SR a ČR,  
zameranej na správu spotrebných daní v rokoch 2012 až K metódam a technikám, ktoré boli uplatnené pri kontrole,  
2015.  
patrili najmä: štúdium všeobecne záväzných právnych  
predpisov, interných predpisov, preskúmanie predloženej  
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom o NKÚ SR dokumentácie a dokladov, analýza, prepočty, rozhovor,  
a štandardmi, ktoré vychádzajú zo základných princípov a iné.  
kontroly v rámci medzinárodných štandardov najvyšších  
kontrolných inštitúcií (ISSAI).  
| 6  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
KRITÉRIA PODMIEŇUJÚCE VZORKU  
Daňovým skladom je miesto, kde sa alkoholický nápoj,  
ktorým je lieh, na základe povolenia na prevádzkovanie  
daňového skladu v pozastavení dane vyrába, spracúva,  
skladuje, prijíma alebo odosiela.  
ak príjmy zo spotrebnej dane z liehu v daňovom sklade  
sú nižšie, než výdavky FR SR, potrebné na  
zabezpečenie výkonu stáleho daňového dozoru.  
Cena práce v tomto prípade znamená:  
Daňové sklady sa podľa jednotlivých typov liehovarníc-  
kych závodov členia na:  
podnik na výrobu liehu  
priemerné mzdové náklady na zamestnanca finančnej  
správy vrátane odvodov, vypočítané na základe údajov  
zverejnených vo výročných správach FR SR za roky  
2012 až 2016. Každé euro vynaložené na mzdové  
prostriedky v čase, ktorý bol vyhodnotený ako  
nepovinný výkon daňového dozoru, sa považuje za  
potenciálne možnú úsporu mzdových prostriedkov.  
sklad liehu.  
Prevádzkovateľom daňového skladu je osoba, ktorá  
v rámci podnikania alkoholický nápoj, ktorým je lieh, na  
základe povolenia na prevádzkovanie daňového skladu  
v pozastavení dane vyrába, spracúva, skladuje, prijíma  
alebo odosiela.  
Náklady na prenájom nebytových priestorov zname-  
najú:  
výšku nákladov za sledované obdobie, ktoré FR SR  
platí prevádzkovateľom daňových skladov za prená-  
jom priestorov, v ktorých zamestnanci CÚ zabezpečujú  
daňový dozor.  
Za stály daňový dozor sa považuje:  
nepretržitý výkon daňového dozoru v daňovom sklade  
na lieh  
výkon daňového dozoru, zabezpečený zamestnancom  
CÚ počas pracovnej zmeny  
Typy vzoriek podľa prevádzkového režimu:  
výkon daňového dozoru, zabezpečený na požiadanie  
prevádzkovateľa daňového skladu.  
I. skupina – skupinu tvorí reprezentatívna vzorka,  
ktorá je zadefinovaná podmienkou, že prevádzkovateľ  
daňového skladu na lieh nesmie mať súčasne vydané  
aj povolenie na prevádzkovanie pestovateľskej  
pálenice ovocia (výroba liehu len v daňovom sklade).  
II. skupina – skupinu tvorí reprezentatívna vzorka,  
ktorá je zadefinovaná podmienkou, že prevádzkovateľ  
daňového skladu na lieh musí spĺňať podmienku  
vydaného povolenia na liehovarnícky závod, ktorým je  
liehovar na výrobu destilátov (ovocný liehovar),  
a súčasne musí spĺňať aj podmienku vydaného  
povolenia na liehovarnícky závod, ktorým je  
pestovateľská pálenica ovocia (výroba liehu  
v daňovom sklade a v pestovateľskej pálenici ovocia).  
Za povinný, obligatórny výkon stáleho daňového  
dozoru sa v tomto prípade považuje:  
každý deň, počas ktorho sa vykonávali činnosti  
súvisiace s výrobou, spracovaním, príjmom a výdajom  
liehu  
každá hodina obligatórnej prítomnosti zamestnanca  
CÚ  
skutočnosť, keď príjmy zo spotrebnej dane z liehu  
prevyšujú výdavky FR SR, potrebné na zabezpečenie  
výkonu stáleho daňového dozoru.  
Za nepovinný, fakultatívny výkon stáleho daňového  
dozoru sa považuje:  
každý deň, počas ktorého sa nevykonávali žiadne  
činnosti súvisiace s výrobou, spracovaním, príjmom  
a výdajom liehu, avšak výkon stáleho daňového  
dozoru bol zo strany správcu dane zabezpečený  
prítomnosťou zamestnanca CÚ  
ak výkon stáleho daňového dozoru presahuje hladinu  
významnosti (napr. ak colník zabezpečoval výkon  
stáleho daňového dozoru v rozsahu 12 hodín, pričom  
povinných z pohľadu činnosti bolo len 10 hodín, určila  
sa hladina významnosti, a to 15 % z 12 hodín, čo činí  
cca 2 hodiny; ak bol rozdiel medzi počtom hodín  
skutočnej prítomnosti colníka a počtom hodín povinnej  
prítomnosti do tohto rozsahu – teda do 2 hodín,  
považovalo sa celých 12 hodín za povinných; ak bol  
rozdiel nad určený rozsah – teda nad 2 hodiny,  
považovalo sa za opodstatnených iba 10 hod)  
Rozdelenie daňových skladov do dvoch skupín umožnilo  
osobitne posúdiť opodstatnenosť výkonu stáleho  
daňového dozoru u veľkých výrobcov liehu (napr.  
Slovenské liehovary a likérky Leopoldov, OLD HEROLD  
Trenčín, BGV Hniezdne), ktorí sú zaradení do I. skupiny.  
Do II. skupiny boli zaradené daňové sklady, ktoré  
využívajú technologické zariadenie na výrobu liehu, buď  
v prevádzkovom režime daňového skladu, alebo  
v pestovateľskej pálenici ovocia (napr. Pálenica Jelšovce,  
ZIZAK Poprad, KOROS Partizánske).  
Výber vzorky predstavuje 26 prevádzkovateľov daňových  
skladov, z toho 13 prevádzkovateľov daňových skladov  
zaradených do I. skupiny a 13 prevádzkovateľov daňo-  
vých skladov zaradených do II. skupiny.  
| 7  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Výber vzorky reprezentuje:  
32 % z celkového počtu daňových skladov z I. skupiny;  
68 % z celkového počtu daňových skladov z II. skupi-  
ny.  
Počet colníkov zabezpečujúcich výkon daňového dozoru v daňovom sklade na lieh počas kontrolovaného obdobia zob-  
razuje tabuľka č. 1.  
Tabuľka č. 1  
Počet colníkov zabezpečujúcich výkon daňového dozoru v daňovom sklade na lieh  
Colný úrad  
2012  
7
2013  
7
2014  
7
2015  
7
2016  
7
CÚ Bratislava  
CÚ Banská Bystrica  
CÚ Košice  
12  
8
14  
7
12  
7
9
9
7
5
CÚ Michalovce  
CÚ Nitra  
2
2
3
4
4
20  
47  
25  
65  
16  
19  
47  
25  
64  
16  
20  
47  
19  
64  
16  
23  
47  
20  
62  
16  
21  
48  
20  
60  
16  
CÚ Prešov  
CÚ Trenčín  
CÚ Trnava  
CÚ Žilina  
SPOLU  
202  
201  
195  
195  
190  
Zdroj: FR SR = stav k 31.12. kalendárneho roka  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
ZHODNOTENIE HOSPODÁRNOSTI A EFEKTÍVNOSTI VÝKONU DAŇOVÉHO DOZORU ZAMESTNANCAMI  
3.1  
COLNÉHO ÚRADU  
Kontrolná skupina vykonala zhodnotenie hospodárnosti  
a efektívnosti výkonu daňového dozoru zamestnanca CÚ  
na dennej báze. Ak sa v danom dni vykonávala čo len  
jedna činnosť, pri ktorej bola potrebná prítomnosť  
zamestnanca CÚ, zabezpečujúceho výkon stáleho  
daňového dozoru v daňovom sklade na lieh, kontrolná  
skupina vyhodnotila výkon stáleho daňového dozoru v  
tento deň za povinný.  
Na účely kontroly zistenia obligatórneho, resp.  
fakultatívneho výkonu daňového dozoru slúžil zápisník  
správcu dane. Kontrolná skupina preverovala zo  
zápisníka správcu dane len vybrané činnosti týkajúce sa  
výroby, spracovania, príjmu a výdaja liehu. Kontrolná  
skupina zároveň prihliadala aj na činnosti, ktoré úzko  
súvisia s výkonom stáleho daňového dozoru (napr.  
lepenie a zúčtovanie kontrolných známok, overovanie  
meradiel, údržba zariadení...).  
Na základe údajov získaných zo zápisníkov správcu dane  
bolo zistené, že v časovom období, ktoré predstavuje  
6 146 dní z kontrolovaného obdobia, bola prítomnosť  
zamestnanca CÚ v daňovom sklade na lieh nepovinná  
Počas výkonu kontroly bolo preverených 413 zápisníkov  
správcu dane, ktoré sa vedú za každý daňový sklad  
osobitne.  
z dôvodu  
prevádzkovateľom daňového skladu. Toto zistenie sa  
týkalo 15 prevádzkovateľov daňových skladov.  
nevykonávania  
žiadnej  
činnosti  
V reprezentatívnej vzorke prevádzkovateľov daňových  
skladov sa zistili aj nedostatky týkajúce sa  
nedostatočne realizovaných zápisov colníkom  
v zápisníkoch správcu dane.  
Prítomnosť zamestnanca CÚ v daňovom sklade na lieh  
bola nepovinná najčastejšie počas sobôt, nedieľ,  
sviatkov a mimo prevádzkovej doby daňového skladu.  
| 8  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Počet dní nepovinného výkonu stáleho daňového dozoru v reprezentatívnej vzorke za kontrolované obdobie podľa  
jednotlivých colných úradov dokumentuje graf č. 1.  
Graf č. 1  
Zdroj: NKÚ SR  
Vyhodnotenie na dennej báze nedáva komplexný obraz  
o objektívnej potrebe výkonu stáleho daňového dozoru.  
Preto sa kontrolná skupina zamerala na hlbšiu analýzu,  
pri ktorej sa posudzovala činnosť výkonu stáleho  
daňového dozoru za každú hodinu a zároveň sa  
nepovinná prítomnosť prepočítala aj na mzdové náklady.  
Tento záver odzrkadľuje komplexný pohľad na skutočnú  
k vykonávaným činnostiam v daňovom sklade na lieh.  
Najväčšia miera nepovinného výkonu daňového  
dozoru za celé kontrolované obdobie bola zistená u 14  
prevádzkovateľoch daňových skladov.  
Zistený časový fond v objeme 328 021 hodín mohol byť u  
58 colníkov použitý na iný výkon štátnej služby v rámci  
územných obvodov colných úradov. V skutočnosti výkon  
stáleho daňového dozoru, v rámci Finančnej správy SR,  
zabezpečuje oveľa väčší počet colníkov. Táto  
skutočnosť poukazuje na značné personálne rezervy  
vo Finančnej správe SR.  
potrebu  
výkonu  
stáleho  
daňového  
dozoru  
v reprezentatívnej vzorke.  
Počas kontrolovaného obdobia bolo 328 021 hodín  
nepovinného výkonu daňového dozoru vyplatených  
z celkového pracovného fondu colníkov vo vzťahu  
Efektívnosť využitia pracovného času vyjadrená pomerom hodín len povinného výkonu stáleho daňového dozoru k cel-  
kovým hodinám za kontrolované obdobie podľa jednotlivých colných úradov dokumentuje graf č. 2.  
Graf č. 2  
Zdroj: NKÚ SR  
| 9  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3.2 PREVERENIE MZDOVÝCH VÝDAVKOV NA ZAMESTNANCOV CÚ, ZABEZPEČUJÚCICH VÝKON DAŇOVÉHO  
DOZORU V DAŇOVOM SKLADE NA LIEH  
Zo zápisníkov správcu dane sa následne vyhodnotil počet  
hodín prítomnosti zamestnanca , ako aj počet hodín  
povinnej prítomnosti zamestnanca CÚ v daňovom sklade  
(činnosti súvisiace s výkonom stáleho daňového dozoru,  
akými sú výroba, spracovanie, príjem a výdaj liehu). Ná-  
sledne sa počet hodín vynásobil cenou práce za hodinu,  
čím sa vyčíslila reálna výška mzdových nákladov aj výška  
mzdových nákladov povinnej prítomnosti zamestnanca  
CÚ.  
daňového dozoru, sa považoval za potenciálnu úsporu  
mzdových prostriedkov.  
Na základe spracovaných údajov predmetná kontrola  
poukázala na to, že 3 073 080,26 € vynaložených na  
mzdové  
prostriedky  
zamestnancov  
CÚ  
zabezpečujúcich nepovinný výkon stáleho daňového  
dozoru v daňovom sklade na lieh, vo vzťahu k  
vykonávaným činnostiam v daňovom sklade, možno  
považovať za potenciálnu úsporu mzdových prostriedkov.  
Každé euro vynaložené na mzdové prostriedky v čase,  
ktorý kontrolná skupina považovala za nepovinný výkon  
Potenciálnu úsporu mzdových prostriedkov vyplatených na mzdách zamestnancom CÚ, zabezpečujúcich  
nepovinný výkon stáleho daňového dozoru v daňovom sklade na lieh, vo vzťahu k činnostiam vykonávaným v daňovom  
sklade na lieh za roky 2012 až 2016, dokumentuje graf č. 3.  
Graf č. 3  
Zdroj: NKÚ SR  
3.3 PREVERENIE VÝDAVKOV NA NÁJOM NEBYTOVÝCH PRIESTOROV HRADENÝCH PREVÁDZKOVATEĽOVI  
DAŇOVÉHO SKLADU NA LIEH  
Predmetom kontroly boli aj údaje zo zmlúv o nájme neby-  
tových priestorov, vrátane ich dodatkov. Zistilo sa, že  
niektorí prevádzkovatelia daňových skladov nemajú uza-  
tvorený zmluvný vzťah k nájmu nebytových priestorov  
s FR SR a poskytujú priestory určené na výkon stáleho  
daňového dozoru bezodplatne.  
služby  
k
nebytovým priestorom prenajímateľom  
priestorov, určených v reprezentatívnej vzorke daňových  
skladov, v celkovej výške 76 286,25 €.  
Kontrolná skupina NKÚ SR sa v rámci kontroly zamerala  
aj na zverejňovanie faktúr na webovom sídle povinnej  
osoby. V tejto oblasti sa zistilo v 7 prípadoch porušenie  
ustanovenia § 5b ods. 1, písm. b) zák. č. 211/2000 Z. z.  
o slobodnom prístupe k informáciám v znení neskorších  
predpisov. Povinná osoba v zmysle predmetného zákona  
Kontrolnými postupmi boli preverené faktúry za nájom  
nebytových priestorov (došlé faktúry), hradené prevádz-  
kovateľom daňových skladov. Za kontrolované obdobie  
FR SR uhradilo finančné prostriedky za nájom a  
| 10  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
nezverejnila na svojom webovom sídle údaje o faktúre za  
služby a nájomné v zákonom stanovenej lehote.  
3.4 ZABEZPEČENIE VÝKONU STÁLEHO DAŇOVÉHO DOZORU V RÁMCI ORGANIZAČNEJ ŠTRUKTÚRY CÚ  
Zabezpečenie výkonu stáleho daňového dozoru jednotli-  
vými organizačnými útvarmi CÚ vykázalo odchýlku  
takmer v celej reprezentatívnej vzorke (okrem CÚ Nitra  
a čiastočne CÚ Košice).  
Colné úrady z pohľadu organizačnej štruktúry nepostu-  
povali v súlade s platným Organizačným poriadkom CÚ  
v oblasti zabezpečenia výkonu stáleho daňového dozoru,  
pretože výkon mal zabezpečovať organizačný útvar stani-  
ca colného úradu a nie pobočka colného úradu.  
3.5 UPUSTENIE OD POVINNOSTI ZABEZPEČIŤ PRÍTOMNOSŤ ZAMESTNANCA CÚ V DAŇOVOM SKLADE NA  
LIEH  
Kontrolou bolo zistené, že colné úrady (s výnimkou CÚ  
Nitra a CÚ Banská Bystrica) využívali upustenia od  
povinnosti zabezpečiť prítomnosť zamestnanca colného  
úradu v daňovom sklade na lieh bez vydávania osobit-  
ného rozhodnutia (z úradnej moci).  
Napriek tomu, že Colný úrad Banská Bystrica a Colný  
úrad Nitra prejavili snahu upúšťať od povinnosti zabez-  
pečenia prítomnosti zamestnanca CÚ v daňovom sklade  
na lieh a vynaložili maximálne úsilie o hospodárnosť  
výkonu  
stáleho  
daňového  
dozoru,  
neprišlo  
s prevádzkovateľmi daňového skladu k ďalšej dohode  
od upustenia povinnosti zabezpečiť prítomnosť zamest-  
nanca .  
Colný úrad Nitra a Colný úrad Banská Bystrica využívali  
upustenia od povinnosti zabezpečiť prítomnosť zamest-  
nanca CÚ v daňovom sklade na lieh, a to formou oso-  
bitného rozhodnutia, čím sa snažili flexibilne  
a efektívne zabezpečovať prítomnosť zamestnanca CÚ  
v daňovom sklade na lieh.  
Oba spôsoby, aplikované z pohľadu platnej legislatívy  
pri upúšťaní od povinnosti zabezpečiť prítomnosť za-  
mestnanca CÚ v daňovom sklade na lieh, sú správne.  
PODSTATNÉ ZISTENIA  
1. Potreba legislatívnej zmeny v oblasti výkonu stáleho daňového dozoru.  
2. Neflexibilná optimalizácia ľudských zdrojov zapríčinila, že 53 % prevádzkovateľov daňových skladov má nepovinný  
výkon stáleho daňového dozoru.  
3. Potenciálna úspora mzdových prostriedkov v celkovej výške 3 073 080,26 , ktoré boli vynaložené na nepovinný  
výkon stáleho daňového dozoru.  
4. Značné personálne rezervy v rámci zabezpečenia výkonu stáleho daňového dozoru.  
5. Nezverejňovanie faktúr za nájom a služby (došlé faktúry) na svojom webovom sídle je porušením ustanovenia § 5b  
ods. 1, písm. b) zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám v znení neskorších predpisov.  
6. Nedostatočne nastavený vnútorný kontrolný systém v oblasti výkonu stáleho daňového dozoru.  
7. Nesúlad medzi platným Organizačným poriadkom colných úradov a skutočnosťami súvisiacimi so zabezpečovam  
výkonu stáleho daňového dozoru jednotlivými organizačnými útvarmi colných úradov.  
ODPORÚČANIA  
NKÚ SR za základe vykonanej kontroly odporúča FR SR:  
1. v spolupráci s vedením Finančnej správy SR prehodnotiť a zefektívniť výkon stáleho daňového dozoru a navrhnúť  
Ministerstvu financií SR iné riešenia, vrátane možných legislatívnych zmien, napr. podľa skúseností Českej republi-  
ky a Maďarskej republiky;  
2. do prijatia legislatívnych zmien zabezpečiť na úrovni FR SR efektívnejšie využitie zamestnancov CÚ, ktorí zabez-  
pečujú výkon stáleho daňového dozoru (zabezpečiť prítomnosť zamestnanca CÚ v daňovom sklade na lieh iba  
v čase výroby, spracovania, príjmu a výdaja liehu);  
| 11  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3. v oblasti optimalizácie ľudských zdrojov zamerať pozornosť na prísnejšie sledovanie činností vykonávaných za-  
mestnancami CÚ, zabezpečujúcimi výkon stáleho daňového dozoru v daňovom sklade na lieh, a následné vyhod-  
nocovanie potreby využitia uvedených zamestnancov CÚ na iný výkon štátnej služby v rámci územného obvodu  
colného úradu;  
4. v oblasti vnútorného kontrolného systému zamerať pozornosť na kontrolu obsahu a náležitostí písomných evidencií  
vedených v daňových skladoch na lieh (zápisníky správcu dane, povinné evidencie vyplývajúce z príslušných usta-  
novení všeobecne záväzných právnych predpisov a interných riadiacich aktov);  
5. vykonať revíziu neštandardnej operácie v ISVS FS, v úzkej súčinnosti s dodávateľom aplikácie, aby sa vyselekto-  
vali faktúry, ktoré boli nezverejnené a dodatočne sa zverejnili na webovom sídle povinnej osoby; následne je po-  
trebné prijať také opatrenia, ktoré by eliminovali zistené nedostatky;  
6. zosúladiť zabezpečenie výkonu stáleho daňového dozoru rovnakými organizačnými útvarmi tak, aby to bolo v sú-  
lade s Organizačným poriadkom colných úradov;  
7. zosúladiť v rámci finančnej správy SR formu a spôsob upustenia od povinnosti zabezpečiť prítomnosť zamestnan-  
ca CÚ v daňovom sklade na lieh.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Vypracovaný protokol o výsledku kontroly predložili kontrolóri NKÚ SR štatutárnemu orgánu kontrolovaného subjektu  
na oboznámenie sa s jeho obsahom a na prípadné vznesenie námietok voči jeho pravdivosti, úplnosti  
a preukázateľnosti kontrolných zistení. FR SR nevznieslo voči zisteniam žiadne námietky.  
5
TÍM KONTROLÓROV  
Kontrola bola vykonaná dvoma kontrolórmi, ktorí majú dlhoročné skúsenosti v oblasti správy spotrebných daní.  
ZÁVER  
Kontrolná skupina pracovala v takom zložení, ktoré je  
zárukou odbornosti v oblasti správy spotrebných daní.  
personálne a finančne náročný systém na zdroje Fi-  
nančnej správy SR. Tento systém by mohol byť nahra-  
dený inými spôsobmi kontroly tak, ako je tomu vo viace-  
rých krajinách Európskej únie.  
Kontrola splnila stanovené ciele v plnom rozsahu.  
V rámci kontroly sa preverili: oblasti výkonu stáleho  
daňového dozoru; zmluvy o nájme nebytových priesto-  
rov; faktúry za nájom nebytových priestorov (došlé fak-  
túry); mzdové prostriedky určené pre zamestnancov  
, zabezpečujúcich výkon stáleho daňového dozoru;  
daňové povinnosti prevádzkovateľov daňových skladov;  
organizačné útvary zabezpečujúce výkon stáleho daňo-  
vého dozoru; formu a spôsob upustenia od prítomnosti  
zamestnanca CÚ v daňovom sklade na lieh.  
Protokol o výsledku kontroly bol prerokovaný so štatu-  
tárnym orgánom kontrolovaného subjektu, ktorý akcep-  
toval všetky odporúčania NKÚ SR.  
V súlade so zápisnicou o prerokovaní protokolu sa  
kontrolovaný subjekt zaviazal prijať opatrenia a násled-  
ne zaslať správu o splnení, resp. plnení opatrení. Ich  
plnenie bude NKÚ SR v rámci svojej činnosti monitoro-  
vať.  
Kontrola poukázala na potrebu legislatívnej zmeny  
v oblasti výkonu stáleho daňového dozoru, pretože je to  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky  
Lazovná 63  
824 73 Bratislava  
974 01 Banská Bystrica  
+421 2 501 14 451 info@nku.gov.sk  
+421 2 48 27 32 00 info@financnasprava.sk  
| 12