2017  
Záverečná správa  
Nakladanie subjektov územnej samosprávy  
s majetkovými účasťami v obchodných spoločnostiach  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Nakladanie subjektov územnej samosprávy  
s majetkovými účasťami v obchodných spoločnostiach  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCI KONTROLNEJ AKCIE  
Ing. Andrej Jankech  
Bratislava, november 2017  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ...................................................................................................4  
ZOZNAM TABULIEK..........................................................................................................................................................4  
ZOZNAM GRAFOV.............................................................................................................................................................4  
ZHRNUTIE ..........................................................................................................................................................................5  
1
2
3
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE......................................................................................................................................7  
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE.................................................................................................................................7  
ZISTENIA A ODPORÚČANIA....................................................................................................................................8  
3.1  
PODSTATNÉ ZISTENIA...........................................................................................................................................8  
3.1.1 Dlhodobý finančný majetok obce...................................................................................................................8  
3.1.2 Nakladanie obce s majetkovými podielmi v obchodných spoločnostiach......................................................9  
3.1.3 Správnosť vykazovania dlhodobého finančného majetku obce...................................................................11  
3.1.4 Kontrolná činnosť obce v obchodných spoločnostiach a plnenie opatrení z predchádzajúcej kontroly.......11  
3.2  
POSTUP NAJVYŠŠIEHO KONTROLNÉHO ÚRADU SLOVENSKEJ REPUBLIKY...............................................................12  
4
5
REAKCIA KONTROLOVANÝCH SUBJEKTOV......................................................................................................12  
TÍM KONTROLÓROV ..............................................................................................................................................13  
ZÁVER ..............................................................................................................................................................................13  
KONTAKT.........................................................................................................................................................................13  
PRÍLOHY ..........................................................................................................................................................................14  
PRÍLOHA Č. 1: ZOZNAM KONTROLOVANÝCH OBCÍ A VYBRANÉ UKAZOVATELE ......................................................................14  
PRÍLOHA Č. 2: PREHĽAD O DLHODOBOM FINANČNOM MAJETKU..........................................................................................16  
PRÍLOHA Č. 3: OBCHODNÉ SPOLOČNOSTI A VYBRANÉ UKAZOVATELE.................................................................................17  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
VÝZNAM  
obchodný zákonník  
zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpi-  
sov  
úrad  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov  
zákon o majetku obcí  
zákon o NKÚ SR  
zákon č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej re-  
publiky v znení neskorších predpisov  
zákon o obecnom zriadení  
zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpi-  
sov  
zákon o rozpočtových pravidlách územnej  
samosprávy  
zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprá-  
vy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších pred-  
pisov  
zákon o rozpočtových pravidlách verejnej  
správy  
zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o  
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon o účtovníctve  
zásady hospodárenia  
zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov  
zásady hospodárenia s majetkom obce podľa zákona o majetku obcí  
ZOZNAM TABULIEK  
Tabuľka č. 1: Prehľad kontrolovaných obcí ....................................................................................................................... 7  
ZOZNAM GRAFOV  
Graf č. 1: Hodnota majetku ................................................................................................................................................ 8  
Graf č. 2: Štruktúra obchodných spoločností podľa výšky vlastníckeho podielu obce ........................................................9  
Graf č. 3: Obchodné spoločnosti podľa počtu rokov s vykázaným ziskom za obdobie 2013 - 2016 ................................10  
| 4  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky, ako nezá-  
vislá kontrolná inštitúcia pre oblasť samosprávy, vykonal  
kontrolu, pri ktorej zisťoval, ako nakladali subjekty územ-  
nej samosprávy s majetkovými účasťami v obchodných  
spoločnostiach. Dôvodom vykonania kontroly bol veľký  
objem majetku, ktorý obce vykazovali ako podiely  
v obchodných spoločnostiach, ako aj závažné nedostatky  
zistené počas predchádzajúcich kontrol vykonaných úra-  
dom v tejto oblasti činnosti obcí.  
rušenie finančnej disciplíny z dôvodu poskytnutia prí-  
spevku na úhradu straty obchodnej spoločnosti, resp.  
porušenia podmienok poskytnutia a vyúčtovania dotácií  
poskytnutých z rozpočtu obce.  
Vykazovanie údajov o dlhodobom finančnom majetku,  
ktoré neboli spoľahlivé alebo porovnateľné, v účtovej  
závierke obce, a to najmä vtedy, ak nebola znížená úč-  
tovná hodnota majetku obce v prípadoch, keď skutočná  
hodnota uvedeného majetku bola významne nižšia.  
Nepresné vyčíslenie výsledku hospodárenia obce  
v prípadoch, keď boli finančné transakcie medzi obcami  
a nimi vlastnenými obchodnými spoločnosťami ne-  
správne účtované alebo keď boli uvedené transakcie  
nesprávne zatriedené do kategórií ekonomickej klasifi-  
kácie.  
Kontrolou, ktorá bola vykonaná v 50 mestách a obciach  
na území celej Slovenskej republiky, bol preverený dlho-  
dobý finančný majetok obcí v sume 227,03 milióna eur.  
Táto suma predstavovala podiel 14,19 % z hodnoty dlho-  
dobého finančného majetku, t. j. z 1,60 miliardy eur, vyká-  
zanej v účtovníctve všetkých obcí. Preverená hodnota  
majetku bola súčtom podielov kontrolovaných obcí na  
základnom imaní v 168 obchodných spoločnostiach, ktoré  
tvorili podiel 19,18 % z celkového počtu 876 obchodných  
spoločností s majetkovým podielom jednotlivých obcí.  
Obmedzená možnosť vykonávania vlastníckych práv  
obcí bola zistená v prípadoch, keď väčšinový podiel ob-  
chodnej spoločnosti bol v súkromnom vlastníctve a obec  
nemala vplyv na prijímanie rozhodnutí z dôvodu malej  
výšky svojho podielu na hlasovacích právach celej spo-  
ločnosti, pričom počas existencie obchodnej spoločnosti  
vznikli názorové rozdiely medzi spoločníkmi v otázkach  
ďalšieho financovania alebo riadenia obchodnej spoloč-  
nosti. Uvedený problém bol osobitne významný  
v prípadoch stratového hospodárenia obchodnej spoloč-  
nosti. V jednom prípade bola obec vylúčená  
z obchodnej spoločnosti ako spoločník v súlade  
s právoplatným rozhodnutím súdu z dôvodu, že obec ako  
spoločník s menšinovým podielom pod 20 % neprispela  
na úhradu straty obchodnej spoločnosti, ktorá však neza-  
bezpečila komunálne služby v súlade s uznesením valné-  
ho zhromaždenia uvedenej obchodnej spoločnosti.  
Kontrolou dlhodobého finančného majetku obce a správ-  
nosti jeho vykazovania, procesov a postupov pri naklada-  
ní obce s majetkovými podielmi v obchodných spoločnos-  
tiach a preverením kontrolnej činnosti obce v obchodných  
spoločnostiach boli najčastejšie zistené nedostatky,  
v nasledujúcich oblastiach.  
Porušenie postupov a procesov stanovených všeo-  
becne záväznými právnymi predpismi1) pri nakladaní  
s majetkovými podielmi obcí v obchodných spoločnos-  
tiach; napr. neschválenie členov orgánov obchodných  
spoločností obecným zastupiteľstvom, chýbajúce náleži-  
tosti v dokumentácii súvisiacej so založením obchodnej  
spoločnosti alebo pri vykonávaní zmien v obchodnej  
spoločnosti. V tejto oblasti bolo zároveň zistené poru-  
šenie finančnej disciplíny v sume 2,52 milióna eur  
v jednej obci, a to pri obstarávaní dlhodobého finančné-  
ho majetku prostredníctvom zvýšenia základného ima-  
nia obchodnej spoločnosti, v ktorej bola obec jediným  
vlastníkom. Finančné prostriedky použité na zvýšenie  
základného imania boli získané z prijatého úveru, pri-  
čom podľa pravidiel prijatia a použitia úverových pro-  
striedkov pre obce a vyššie územné celky bolo možné  
použiť úverové prostriedky len na úhradu kapitálových  
výdavkov, t. j. na obstaranie dlhodobého hmotného ma-  
jetku.  
Pretrvávajúce problémy boli zistené aj v oblasti vyko-  
návania kontroly v prípadoch, keď obchodné spoločnosti  
vlastnené obcami neboli predmetom kontroly hlavného  
kontrolóra obce, pričom súčasne bolo zistené neplnenie  
zákonných povinností dozornej rady ako kontrolného  
orgánu obchodnej spoločnosti. Formálny výkon činnosti  
dozorných rád bol Najvyšším kontrolným úradom Sloven-  
skej republiky zistený aj pri kontrole ich pôsobnosti vo  
vybraných obchodných spoločnostiach v roku 2015. Na  
základe zistených skutočností bol vyhodnotený vnútorný  
kontrolný systém obcí v oblasti dlhodobého finančného  
majetku ako neúčinný.  
Nesprávne financovanie činnosti obchodných spo-  
ločností v prípadoch vloženia majetku obce do obchod-  
nej spoločnosti bez zvýšenia jej základného imania ale-  
bo keď bol poskytnutý príspevok na úhradu straty ob-  
chodnej spoločnosti. V tejto oblasti bolo tiež zistené po-  
Hlavným cieľom fungovania obchodnej spoločnosti, pro-  
stredníctvom ktorého boli špecifikované prínosy, má byť  
dosahovanie zisku. Zisk za všetky roky svojej činnosti v  
období rokov 2013 až 2016 vykázalo iba 63 obchod-  
ných spoločností, t. j. 37,50 %. Priamy finančný prínos  
v podobe vyplatenia podielu na zisku bol zistený len u  
35 obchodných spoločností (20,83 %, zoznam uvedený  
v prílohe 3 časť A).  
1)  
Najmä zákon o obecnom zriadení, zákon o majetku obcí, obchodný  
zákonník, zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy, zákon  
o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy  
o účtovníctve.  
a
zákon  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
V prípadoch, keď zisk obchodnej spoločnosti nebol vypla-  
tený jej vlastníkom, rástla hodnota vlastného imania2)  
obchodnej spoločnosti. Zároveň sa tým zvyšovala aj hod-  
nota majetku obcí, ktoré boli vlastníkmi takýchto spoloč-  
ností. Majetkový prínos pre obec, v podobe vyššej sku-  
točnej hodnoty v porovnaní s jej účtovnou hodnotu počas  
celého obdobia rokov 2013 až 2016, bol zistený pri 89  
obchodných spoločnostiach (52,98 %, zoznam uvedený  
v prílohe 3 časť B).  
1. Vytvoriť  
systém  
pravidelného  
monitorovania  
a hodnotenia hospodárenia obchodných spoločností s  
vlastníckym podielom obce, vrátane ich finančného  
prínosu pre obec.  
2. Systém monitorovania prepojiť s inými aktivitami obce,  
napr. v oblasti zostavenia programového rozpočtu, je-  
ho monitorovania a vyhodnocovania.  
3. Analyzovať nevyhnutnosť činností a spôsob ich finan-  
covania v prípade, keď tieto činnosti pre obec vykoná-  
vajú obchodné spoločnosti, ktoré dlhodobo hospodária  
so stratou. Na základe výsledkov analýzy, ktorá  
zohľadní aj veľkosť vlastníckeho podielu obce na ob-  
chodnej spoločnosti a vplyv obce na jej riadenie, zvá-  
žiť zmenu obchodnej spoločnosti na iný typ organizá-  
cie, napr. na príspevkovú organizáciu, prípadne pre-  
dať obchodný podiel alebo zrealizovať zánik obchod-  
nej spoločnosti.  
Ako negatívny jav bolo vyhodnotené, že stratu  
za všetky roky činnosti v období rokov 2013 až 2016  
vykázalo 39 obchodných spoločností (23,21 %). Vlast-  
níctvo stratových obchodných spoločností, ktoré neboli  
finančným ani majetkovým prínosom, odôvodňovali obce  
prostredníctvom nefinančných prínosov, a to najmä  
v oblasti udržania zamestnanosti, resp. zabezpečenia  
služieb, ktoré neboli schopní alebo ochotní poskytnúť iní  
dodávatelia. Stratové hospodárenie obchodných spoloč-  
ností bolo zároveň príčinou zníženia celkovej hodnoty  
majetku tých obcí, ktoré boli ich vlastníkmi.  
4. Dôsledne uplatňovať vlastnícke práva; vyžadovať  
plnenie povinností dozornej rady, ako kontrolného or-  
gánu obchodnej spoločnosti, prostredníctvom osôb  
menovaných do dozornej rady obcou.  
Činnosti zamerané na dosiahnutie nefinančných prínosov  
možno realizovať aj iným spôsobom vtedy, ak obec má  
možnosť priamo ovplyvniť ich vykonávanie, preto boli  
formulované systémové odporúčania. Zoznam 77 ob-  
chodných spoločností (45,83 %), ktoré pre obce nemali  
finančný ani majetkový prínos, je uvedený v prílohe 3 časť  
C.  
5. Zohľadňovať význam obchodných spoločností  
s majetkovým podielom obcí v plánoch kontroly hlav-  
ného kontrolóra.  
Obce prijali spolu svojich 222 opatrení, ktoré boli zamera-  
né na odstránenie kontrolou zistených nedostatkov, ako aj  
na získanie finančných prostriedkov od obchodných spo-  
ločností v prípadoch, keď im boli poskytnuté neoprávne-  
ne. Plnenie prijatých opatrení, vrátane vyhodnotenia ich  
účinnosti, bude úrad kontrolovať a monitorovať.  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky identifikoval  
zistenia, na základe ktorých bolo formulovaných celkom  
55 odporúčaní pre jednotlivé obce. Zároveň po analýze  
zistení vo všetkých 50 obciach boli dané tieto hlavné  
systémové odporúčania.  
2
)
Vlastné imanie predstavuje rozdiel medzi hodnotou celého majetku  
obchodnej spoločnosti (aktíva) a hodnotou všetkých jej záväzkov,  
súčasťou vlastného imania je základné imanie, ktoré vyjadruje súčet  
všetkých vkladov všetkých spoločníkov a je zapísané v obchodnom  
registri.  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky vykonal  
kontrolnú akciu, ktorej účelom bolo získať primerané  
uistenie o tom, či činnosti týkajúce sa majetkových účastí  
boli vo významných aspektoch v súlade so všeobecne  
záväznými právnymi predpismi pri dodržaní zásady hos-  
podárnosti a efektívnosti, a či informácie zverejnené  
v účtovnej závierke poskytujú správne a dostatočné in-  
formácie o skutočnom stave výlučných majetkových účas-  
tí, účastí s podstatným vplyvom (od roku 2016 podielo-  
vých účasti) realizovateľných cenných papierov, aj údaje  
o ich obstaraní. Kontrolná akcia bola vykonaná ako kon-  
trola súladu.  
Cieľom kontrolnej akcie bolo – preveriť (1) nakladanie s majetkom samosprávy, ktorý bol vložený do obchodných  
spoločností alebo bol evidovaný ako dlhodobý finančný majetok, (2) kontrolný systém a zverejňovanie informácií v tejto  
oblasti činnosti samosprávy.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
Základná charakteristika  
Kontrolou bolo preverených 50 miest a obcí (ďalej len  
„obec“) zo všetkých krajov Slovenskej republiky.  
Ďalším kritériom bola veľkosť sídla, resp. počet obchod-  
ných spoločností, v ktorých obec vykázala majetkový  
podiel, resp. spoločné vlastníctvo viacerých obcí v jednej  
obchodnej spoločnosti. Obce, v ktorých bola vykonaná  
kontrola, neboli vyberané so zohľadnením reprezentatív-  
nosti výberu.  
Tabuľka č. 1 – prehľad kontrolovaných obcí  
Kraj  
Počet kontrolovaných obcí  
banskobystrický  
bratislavský  
košický  
6
8
4
8
4
8
4
8
Z dôvodu, že v preverovanej oblasti platili rovnaké zákon-  
né postupy pre všetky obce, boli v tejto správe formulova-  
né odporúčania aj zovšeobecňujúce hypotézy.  
Kontrolovaným obdobím bol rok 2015, resp. obdobie  
rokov 2013 až 2015 pri vybraných okruhoch kontroly  
(činnosť orgánov spoločnosti a kontrolná činnosť). Tabuľ-  
kové prehľady boli spracované za roky 2013 až 2016;  
údaje za rok 2016 v niektorých obchodných spoločnos-  
tiach boli doplnené počas spracovania záverečnej správy,  
keďže neboli dostupné v čase výkonu kontroly z dôvodu,  
že uvedené obchodné spoločnosti v súlade so zákonom  
mali predĺžený termín na predloženie účtovnej závierky.  
nitriansky  
prešovský  
trenčiansky  
trnavský  
žilinský  
Zdroj: Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zoznam kontrolovaných obcí a podrobnejšie údaje  
o jednotlivých obciach sú uvedené v prílohe číslo 1.  
Výkon kontroly  
Predmet kontroly bol stanovený na základe vypracovanej  
odbornej štúdie z roku 2016, a to v nadväznosti na po-  
znatky z kontroly s podobným zameraním, ktorú úrad  
vykonal v roku 2012.  
Primárne kritérium pre výber obcí na kontrolu bola medzi-  
ročná zmena hodnoty dlhodobého finančného majetku  
podľa údajov zo súvahy obcí k 31. decembru 2015.  
Predmetom kontrolnej akcie boli: (1) dlhodobý finančný majetok obce a správnosť jeho vykazovania, (2) nakladanie  
obce s majetkovými podielmi v obchodných spoločnostiach a (3) kontrolná činnosť obce v obchodných spoločnostiach.  
Dlhodobý finančný majetok jednotlivých obcí bol charakte-  
rizovaný z hľadiska jeho štruktúry a významných medzi-  
ročných zmien.  
kového podielu obcí v jednotlivých obchodných spoloč-  
nostiach a personálne obsadenie orgánov obchodných  
spoločností. Osobitná pozornosť bola zameraná na fi-  
nančný, prípadne aj nefinančný prínos pre obec  
z vlastníctva obchodnej spoločnosti.  
Pri nakladaní obce s majetkovými podielmi boli preverené  
viaceré oblasti; najmä uplatňovanie práv obce ako vlast-  
níka, resp. spoluvlastníka obchodnej spoločnosti, a  
správnosť vykonávania činností spojených so založením  
obchodnej spoločnosti. Ďalej boli posúdené úpravy majet-  
Ďalej bolo preverené vykazovanie správnej a reálnej  
hodnoty dlhodobého finančného majetku v účtovnej zá-  
vierke obce, vrátane povinných údajov v poznámkach  
| 7  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
k účtovnej závierke, a vykonanie inventarizácie uvedené-  
ho majetku.  
Výsledok hospodárenia obchodnej spoločnosti bol dôleži-  
tým ukazovateľom pri hodnotení prínosov pre obec z jej  
vlastníctva. Samotné hospodárenie obchodnej spoločnos-  
ti nebolo predmetom kontroly. Údaje boli získavané  
z podkladov obcí a z verejne dostupných zdrojov pro-  
stredníctvom webového portálu www.registeruz.sk .  
Kontrolná činnosť obce bola posúdená z hľadiska uplat-  
ňovania kontroly v obchodných spoločnostiach a to pro-  
stredníctvom hlavného kontrolóra obce a dozornej rady  
obchodnej spoločnosti, ako jej kontrolného orgánu.  
Rovnako plnenie zákonom stanovených povinností do-  
zornej rady obchodnej spoločnosti bolo zhodnotené len  
v prípade, ak v nej obec mala zastúpenie. Predmetom  
preverenia nebol spôsob nominácie zástupcov obce ani  
celková činnosť dozornej rady.  
Špecifické oblasti  
Pri piatich obciach bolo zároveň vyhodnotené plnenie  
prijatých opatrení z predchádzajúcich kontrol, vykonaných  
Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky, ktoré  
súviseli s predmetom tejto kontroly.  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
3.1  
PODSTATNÉ ZISTENIA  
Najzávažnejšie zistenia, v rámci vykonanej kontroly v  
oblasti porušenia finančnej disciplíny, boli preukázané  
v šiestich prípadoch, v celkovom objeme 2,80 milióna eur.  
Najvyššia suma 2,52 milióna eur bola zistená  
pri obstarávaní dlhodobého finančného majetku prostred-  
níctvom zvýšenia základného imania obchodnej spoloč-  
nosti, v ktorej bola obec jediným vlastníkom.  
cembru 2016. Táto hodnota predstavovala nárast o 70,62  
milióna eur, t. j. o 3,36 % v porovnaní s hodnotou majetku  
k 31. decembru 2013. Nárast bol vykázaný v 26 obciach,  
pokles v 24 obciach.  
Dlhodobý finančný majetok bol za všetky kontrolované  
obce k 31. decembru 2016 vyčíslený v sume  
227,03 milióna eur. Táto hodnota predstavovala pokles o  
sumu 0,86 milióna eur, t. j. o 0,38 % v porovnaní  
s hodnotou k 31. decembru 2013. Hodnota dlhodobého  
finančného majetku vzrástla medziročne v 23 obciach,  
pokles bol vykázaný v 27 obciach.  
Finančné prostriedky použité na zvýšenie základného  
imania boli získané z prijatého úveru, pričom podľa pravi-  
diel prijatia a použitia úverových prostriedkov pre obce a  
vyššie územné celky bolo možné použiť úverové pro-  
striedky len na úhradu kapitálových výdavkov, t. j. na  
obstaranie dlhodobého hmotného majetku.  
Graf č. 1 – Hodnota majetku  
Z celkového počtu 168 obchodných spoločností boli len v  
35 prípadoch vyplatené obciam podiely na zisku; na dru-  
hej strane 39 obchodných spoločností nedosiahlo zisk ani  
v jednom roku za hodnotené obdobie rokov 2013 až  
2016.  
Prípady znehodnotenia majetku obce boli identifikované  
z dôvodu stratového hospodárenia obchodnej spoločnosti  
viac rokov po sebe, resp. vstupu obchodnej spoločnosti  
do konkurzu alebo likvidácie. V jednom prípade bola obec  
vylúčená z obchodnej spoločnosti ako spoločník, a to  
v súlade s právoplatným rozhodnutím súdu na návrh  
(druhého) súkromného spoločníka z dôvodu, že obec ako  
spoločník s menšinovým podielom pod 20 % neprispela  
na úhradu straty obchodnej spoločnosti v súlade s uzne-  
sením valného zhromaždenia obchodnej spoločnosti.  
Zdroj: súvahy jednotlivých obcí  
Medziročná zmena hodnoty dlhodobého finančného ma-  
jetku sa najčastejšie vyskytla z nasledujúcich dôvodov:  
úprava výšky základného imania (zvýšenie, zníženie)  
existujúcej obchodnej spoločnosti na základe vlastné-  
ho rozhodnutia spoločníkov, resp. zrušenie obchodnej  
spoločnosti po ukončení konkurzu alebo likvidácie  
založenie novej alebo predaj existujúcej obchodnej  
spoločnosti; predaj podielu v obchodnej spoločnosti  
bol zistený vo viacerých obciach vo forme odkúpenia  
akcií banky jej dominantným akcionárom  
Opakovane bolo zistené, že dozorné rady v obchodných  
spoločnostiach si neplnili svoje zákonné povinnosti, cel-  
kový počet členov dozornej rady nezodpovedal objemu  
majetku, resp. obratu obchodnej spoločnosti.  
3.1.1 Dlhodobý finančný majetok obce  
Obce, v ktorých bola vykonaná kontrola, vykázali celkovú  
hodnotu majetku 2 173,57 miliónov eur netto k 31. de-  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
základe verejne dostupných údajov, možno tieto spoloč-  
nosti rozdeliť do štyroch skupín:  
účtovné úpravy stavu dlhodobého finančného majetku;  
napr. zmena spôsobu vykazovania alebo zrušenie  
oceňovacích rozdielov z dôvodu zmeny legislatívy, ďa-  
lej tvorba a rozpúšťanie opravných položiek  
k dlhodobému finančnému majetku, prostredníctvom  
ktorých bola upravená účtovná hodnota tohto majetku  
v prípadoch, keď jeho skutočná hodnota bola vý-  
znamne nižšia.  
(1) spoločnosti zabezpečujúce komunálne služby alebo  
nakladanie s majetkom samosprávy (vývoz odpadu,  
údržba verejných priestranstiev, prenájom a údržba  
bytov a nebytových priestorov, tepelné hospodárstvo,  
hospodárenie s obecnými lesmi), spravidla vo výluč-  
nom vlastníctve samosprávy s výnimkou tepelného  
hospodárstva,  
(2) spoločnosti poskytujúce služby súvisiace so samo-  
správou, pričom výkon týchto činnosti vyžaduje právnu  
formu obchodnej spoločnosti (lokálne televízie, špor-  
tové kluby),  
K 31. decembru 2016 tvoril dlhodobý finančný majetok  
podiel 10,44 % na celkovej hodnote majetku obcí. Vyšší  
podiel vykázalo 23 obcí, nižší podiel 27 obcí. V prepočte,  
na jedného obyvateľa pripadla suma 245,45 eur, z hodno-  
ty dlhodobého finančného majetku, pričom najvyššia  
hodnota bola 1 298,96 eur. Dve najvyššie hodnoty boli  
vykázané v obciach, ktoré vlastnili obchodné spoločnosti  
prevádzkujúce termálne kúpaliská. Najnižšiu hodnotu,  
menej ako 50 eur, vykázali tri mestské časti Bratislavy.  
Podrobné údaje za všetky obce sú graficky spracované  
v prílohe č. 2.  
(3) spoločnosti zabezpečujúce komerčné aktivity, napr.  
termálne kúpaliská na území obce,  
(4) vodárenské spoločnosti.  
Podrobnosti o obchodných spoločnostiach jednotlivých  
obcí boli spracované do prílohy číslo 3.  
Nedostatky v dokumentoch, ktoré boli vyhotovené  
pri zakladaní spoločností, alebo porušenie zákonom sta-  
novených postupov pri zakladaní obchodnej spoločnosti  
boli zistené v 17 prípadoch (34 %). Najčastejšie to boli  
chýbajúce informácie o prvých členoch orgánov zaklada-  
ných spoločností (konatelia, predstavenstvo, dozorná  
rada). Postupy pri zakladaní obchodnej spoločnosti boli  
porušené v prípadoch, keď personálne zloženie orgánov  
spoločnosti nebolo schválené uznesením obecného za-  
stupiteľstva, resp. obchodná spoločnosť bola založená  
s iným základným imaním, ako bolo v schválenom uzne-  
sení obecného zastupiteľstva.  
Najvyšší podiel na celkovej hodnote dlhodobého finanč-  
ného majetku (spolu 91,08 %), z hľadiska jeho štruktúry,  
mali podiely obcí v dcérskych obchodných spoločnostiach  
– v sume 97,56 milióna eur, t. j. podiel 42,97 % na celko-  
vej hodnote dlhodobého finančného majetku; ostatné  
podiely v obchodných spoločnostiach boli v sume 109,22  
milióna eur, t. j. podiel 48,11 %.3) Podstatnú časť ostat-  
ných podielov tvorili podiely obcí v regionálnych vodáren-  
ských spoločnostiach.  
Podľa stavu k 31. decembru 2015 vlastnili obce podiely  
spolu v 168 obchodných spoločnostiach.  
Graf č. 2 – Štruktúra obchodných spoločností podľa výšky  
vlastníckeho podielu obce4)  
V deviatich prípadoch (18 %) bolo zistené nesprávne  
účtovanie obce o majetkových podieloch, a to najmä v  
prípadoch, keď podiely v obchodných spoločnostiach boli  
vedené v účtovníctve obce na nesprávnych účtoch, resp.  
neboli preúčtované v súvislosti so zmenou postupov účto-  
vania.  
3.1.2 Nakladanie obce  
s majetkovými podielmi  
v obchodných spoločnostiach  
Spôsob  
nakladania s majetkovými  
podielmi  
v podmienkach konkrétnej obce upravovali zásady hos-  
podárenia, ktoré schvaľovalo obecné zastupiteľstvo. Pre-  
verením zásad hospodárenia, ako základného dokumentu  
pre oblasť nakladania s majetkom obce, bol zistený roz-  
dielny prístup obcí už k spracovaniu tohto dokumentu.  
V niektorých prípadoch bolo nakladanie s majetkovými  
podielmi formálne upravené odkazom na príslušné usta-  
novenia jednotlivých zákonov, v iných obciach bola táto  
oblasť podrobne rozpracovaná vrátane rozdelenia kompe-  
tencií medzi orgány obce. Ochrana majetku obce, vlože-  
ného do základného imania obchodnej spoločnosti, ne-  
patrila medzi povinné náležitosti uvedených zásad hos-  
podárenia, ale z praktického hľadiska mala význam pri  
nepeňažných vkladoch. Dôvodom bola skutočnosť, že  
Zdroj: podklady jednotlivých obcí, prepočty úradu  
Z hľadiska vykonávaných činností, ktoré boli identifikova-  
né z dokumentácie pri zakladaní týchto spoločností a na  
3) Dcérske obchodné spoločnosti – spoločnosti, v ktorých je podiel  
obce viac ako 50 % na hlasovacích právach; ostatné podiely v ob-  
chodných spoločnostiach – podiel obce je menej ako 20 % na hlaso-  
vacích právach.  
4) Podiel obce na vlastníctve obchodnej spoločnosti: D100 = 100-  
percentný vlastnícky podielom obce, D50+ = viac ako 50 %, D20+ =  
viac ako 20 %, D20- = 20-percentný a menší podiel.  
| 9  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
obec vložením svojho majetku vo forme nepeňažného  
kou alebo keď výška nájmu bola opakovane upravovaná  
aj dvakrát počas jedného roka. Ďalej bolo zistené finan-  
covanie časti nákladov obchodnej spoločnosti obcou  
v prípadoch, keď boli obcou poskytnuté dotácie na za-  
bezpečenie verejnoprospešných činností pre obec, pri-  
čom tieto činnosti boli podobné, resp. identické ako hlav-  
ný predmet činnosti obchodnej spoločnosti a mali mať  
formu obchodného vzťahu s obcou.  
vkladu do základného imania obchodnej spoločnosti stra-  
tila priamy vplyv na ďalšie zmeny jeho vlastníctva, pretože  
vlastnícke právo k uvedenému majetku prešlo na ob-  
chodnú spoločnosť. Preverením spôsobu ochrany majet-  
ku pred jeho ďalším prevodom bolo zistené, že uvedený  
majetok nebol zabezpečený vôbec, alebo bol zabezpeče-  
ný prostredníctvom kompetencií valného zhromaždenia  
obchodnej spoločnosti vo forme súhlasu spoločníkov  
s predajom majetku, ďalej vymedzením činností a úloh  
štatutára obchodnej spoločnosti.  
Dosiahnutie zisku, ako účelu podnikania obchodnej spo-  
ločnosti, aspoň v jednom zo štyroch rokov počas obdobia  
2013 až 2016, bolo zistené v 129 obchodných spoločnos-  
tiach, t. j. v 76,79 % z celkového počtu obchodných spo-  
ločností.  
Nedostatky boli zistené pri dodržiavaní zákonom stano-  
veného postupu pri úpravách výšky základného imania,  
ako aj v dokumentácii súvisiacej s týmto procesom. Ne-  
správne vykázaný výsledok hospodárenia príslušnej obce  
bol zistený v 23 obciach (46 %), a to najmä z dôvodu  
porušenia správnosti účtovania, resp. zatriedenia príjmov  
a výdavkov súvisiacich s úpravami výšky základného  
imania alebo s prínosmi z vlastníctva obchodnej spoloč-  
nosti.  
Graf č. 3 – Obchodné spoločnosti podľa počtu rokov  
s vykázaným ziskom za obdobie 2013 až 2016  
Najzávažnejším zistením v tejto oblasti bolo porušenie  
finančnej disciplíny pri použití úverových prostriedkov na  
zvýšenie základného imania obchodnej spoločnosti.  
Osobitným problémom bolo vkladanie majetku obce do  
obchodných spoločností mimo základného imania,5) resp.  
poskytnutie príspevku na úhradu straty obchodnej spo-  
ločnosti. Tieto činnosti boli zákonnou transakciou  
v prípade súkromných vlastníkov obchodných spoločnos-  
tí, ale v prípade samosprávy nebol tento spôsob prípustný  
z dôvodu legislatívnej úpravy v zákone o obecnom zria-  
dení a v zákone o majetku obcí. Takýto postup, ktorým sa  
znížila hodnota majetku obce, bol zistený v 10 obciach  
Zdroj: podklady jednotlivých obcí, www.registeruz.sk, prepočty úradu  
Za všetky roky obdobia 2013 až 2016 dosiahlo zisk 63  
obchodných spoločností, pričom zisk aspoň raz vyplatilo  
iba 35 obchodných spoločností (20,83 % z celkového  
počtu obchodných spoločností), t. j. vlastníctvo obchodnej  
spoločnosti bolo pre obec finančným prínosom. Uvedené  
obchodné spoločnosti najčastejšie spravovali prenajatý  
majetok obce, resp. podnikali v oblasti tepelného hospo-  
dárstva.  
(20 %).  
V jednom prípade bola obec vylúčená  
z obchodnej spoločnosti ako spoločník, a to v súlade  
s právoplatným rozhodnutím súdu, na ktorý dal podnet  
(druhý) súkromný spoločník z dôvodu, že obec neprispela  
na úhradu straty obchodnej spoločnosti v súlade  
s uznesením valného zhromaždenia obchodnej spoloč-  
nosti.  
Obchodné spoločnosti, ktoré dosahovali zisk, pričom  
tento zisk nebol vyplácaný vo forme dividend jej vlastní-  
kom, zvyšovali hodnotu svojho vlastného imania. Týmto  
súčasne rástla hodnota majetku vlastníkov obchodných  
spoločností, t. j. obce dosahovali majetkový prínos  
z vlastníctva obchodnej spoločnosti. V prípadoch, keď  
bola vlastníkom rozdelená len časť dosiahnutého zisku,  
bol súčasne zistený aj finančný i majetkový prínos pre  
obec.  
Takmer všetky obce realizovali finančné transakcie  
s obchodnými spoločnosťami, v ktorých mali majetkový  
podiel. Predmetom kontroly boli najmä pre-  
nájmy z dôvodu identifikácie prínosov, resp. poskytovanie  
dotácií a transferov ako formy financovania činnosti ob-  
chodnej spoločnosti.  
Preverením nájomných zmlúv, zmlúv o poskytnutí dotácií,  
dokumentácie z valného zhromaždenia, boli zistené prí-  
pady indikujúce úpravu výšky nákladov a tým aj výsledku  
hospodárenia obchodnej spoločnosti v prípadoch, keď  
bola dlhodobo stanovená výška nájmu symbolickou čiast-  
Najčastejšie boli majetkovým prínosom vodárenské spo-  
ločnosti a spoločnosti zabezpečujúce komunálne služby,  
ako aj spoločnosti spravujúce prenajatý majetok obce.  
Nevyplatenie žiadnych podielov na zisku bolo odôvodne-  
né ponechaním zisku vo vlastnom imaní obchodnej spo-  
ločnosti na účely umorenia strát z predchádzajúcich ob-  
dobí, príp. akumuláciou finančných zdrojov na budúce  
investície.  
5
)
Základne imanie = súčet všetkých vkladov všetkých spoločníkov  
obchodnej spoločnosti, základné imanie je súčasťou vlastného imania,  
ktoré predstavuje rozdiel medzi hodnotou celého majetku obchodnej  
spoločnosti (aktíva) a hodnotou všetkých záväzkov.  
| 10  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Analýzou vlastníckej štruktúry ziskových spoločností,  
v 11 obciach (22 %). V jednej obci nebola inventarizácia  
vykonaná vôbec.  
ktoré vykázali zisk za všetky štyri roky, bolo zistené, že  
najčastejšie dosahovali zisk obchodné spoločnosti, ktoré  
boli úplne vlastnené samosprávou. Vysoký podiel zisko-  
vých obchodných spoločností, s podielom vlastníctva  
samosprávy do 20 %, ovplyvnili vodárenské spoločnosti;  
zároveň treba zdôrazniť, že tieto spoločnosti boli takmer  
výlučne v 100-percentnom vlastníctve obcí. Toto vlastníc-  
tvo bolo rozdrobené na veľký počet malých obchodných  
podielov jednotlivých obcí, cez ktoré bola zabezpečená  
dodávka pitnej vody a odkanalizovanie vodárenskou spo-  
ločnosťou s majetkovým podielom príslušnej obce.  
Uvedenie údajov o dlhodobom finančnom majetku  
v poznámkach k účtovnej závierke, ktoré neboli užitočné,  
významné, zrozumiteľné, porovnateľné alebo spoľahlivé,  
bolo preukázané v 22 obciach (44 %).  
Najčastejšie neboli vykázané významné údaje za všetky  
zložky dlhodobého finančného majetku, alebo údaje ne-  
boli  
zmenené  
a boli  
vykázané  
v hodnotách  
z predchádzajúceho obdobia. Opakovane bolo zistené aj  
rozdielne vykazovanie rovnakých transakcií medzi obcou  
a ňou vlastnenými obchodnými spoločnosťami, ako  
aj nepresné vykazovanie údajov o majetkových podieloch  
obcí v obchodných spoločnostiach.  
Minimálne dva roky po sebe vykázalo stratu 59 obchod-  
ných spoločností, pričom 39 obchodných spoločností  
(23,21 % celkového počtu) vykázalo stratu počas celého  
obdobia 2013 až 2016.  
Zníženie účtovnej hodnoty dlhodobého finančného majet-  
ku obce na skutočnú hodnotu, ktoré najčastejšie vzniklo  
z dôvodu dlhodobo stratového hospodárenia obchodnej  
spoločnosti, nebolo vykonané prostredníctvom tvorby  
opravných položiek v 13 obciach (26 %), čím bol zároveň  
skreslený aj výsledok hospodárenia obce. Po-  
čas predchádzajúcich kontrol úradu bolo opakovane zis-  
tené, že takéto zreálnenie účtovnej hodnoty majetku obce  
prostredníctvom tvorby opravných položiek nebolo vyko-  
návané ani pri iných zložkách majetku, napr. pri pohľa-  
dávkach alebo budovách a stavbách.  
Obce v týchto prípadoch poukazovali na nefinančný prí-  
nos z vlastníctva obchodnej spoločnosti, najmä v oblasti  
udržania zamestnanosti, resp. zabezpečenia služieb,  
ktoré neboli schopní alebo ochotní poskytnúť komerční  
poskytovatelia.  
Dlhodobo stratové hospodárenie obchodnej spoločnosti  
malo za následok znižovanie hodnoty jej vlastného ima-  
nia, čím sa zároveň znižovala hodnota dlhodobého fi-  
nančného majetku obce, ako súčasti jej celkového majet-  
ku.  
3.1.4 Kontrolná činnosť obce v obchodných spoloč-  
nostiach a plnenie opatrení z predchádzajúcej  
kontroly  
Obchodné spoločnosti, ktoré nevykázali majetkový ani  
finančný prínos pre obec, vykonávali činnosti najmä  
v oblasti médií, športu. V menšej miere to boli obchodné  
spoločnosti vykonávajúce komunálne činnosti, pričom  
uvedené spoločnosti vznikli počas obdobia rokov 2013 až  
2016, alebo obchodné spoločnosti, ktorých konkurz alebo  
likvidácia neboli ukončené.  
Obec v súlade so zákonom o obecnom zriadení môže  
vykonať kontrolu v obchodnej spoločnosti, v ktorej vlastní  
podiel, a to prostredníctvom hlavného kontrolóra obce.  
Analýzou plánov kontrolnej činnosti boli zistené významné  
rozdiely vo vykonávaní takýchto kontrol. Rozdielny prístup  
ukázal dve (extrémne) tváre: (1) pravidelné vykonávanie  
kontrol v obchodných spoločnostiach vo vlastníctve obce  
(ako pozitívna črta), (2) nevykonávanie žiadnych kontrol  
obchodných spoločností (ako negatívna črta). Mimocho-  
dom, nebola preukázaná súvislosť medzi vykonávaním  
kontrol hlavného kontrolóra obce a ziskovým hospodáre-  
ním obchodnej spoločnosti, pretože vykonané kontroly  
boli zamerané na dodržiavanie platných právnych predpi-  
sov.  
Spolu 14 obchodných spoločnosti (8,33 %) vykázalo as-  
poň dva roky po sebe záporné vlastné imanie, preto bola  
reálna hodnota majetkového podielu obce v takejto ob-  
chodnej spoločnosti nulová a obec bola povinná upraviť, t.  
j. znížiť účtovnú hodnotu majetkového podielu prostred-  
níctvom opravných položiek. Zároveň vzniklo riziko vyhlá-  
senia konkurzu na príslušnú obchodnú spoločnosť. Pred  
vložením ďalších finančných prostriedkov do takejto ob-  
chodnej spoločnosti by obce mali zvážiť jej existenciu,  
resp. transformáciu na iný typ organizácie.  
Orgánom kontroly v obchodných spoločnostiach je dozor-  
ná rada, ktorej zriadenie nebolo povinné v spoločnostiach  
s ručením obmedzeným.  
3.1.3 Správnosť vykazovania dlhodobého finančného  
majetku obce  
Základným predpokladom pre správne vykázanie údajov  
Obce nepostupovali pri zriaďovaní tohto orgánu obchod-  
nej spoločnosti systematicky. Boli zistené prípady, keď  
v jednej obchodnej spoločnosti dozorná rada zriadená  
bola a v druhej nie, pričom obe spoločnosti mali ako jedi-  
ného zakladateľa tú istú obec.  
o dlhodobom  
finančnom  
majetku  
je  
dôsled-  
ná, zodpovedne vykonaná inventarizácia tohto majetku.  
Nedostatky pri vykonaní inventarizácie, chýbajúce formál-  
ne náležitosti dokumentácie z inventarizácie, resp. for-  
málne vykonanie inventarizácie bez zistenia rozdielu  
medzi skutočným stavom dlhodobého finančného majetku  
a jeho hodnotou vykázanou v účtovníctve, boli zistené  
Rovnako boli zistené rozdielne počty členov dozorných  
rád – od troch do 11 členov, pričom tieto rozdiely v počte  
| 11  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
členov dozornej rady nezodpovedali rozdielom v objeme  
Rovnaké, resp. podobné nedostatky boli preukázané pri  
činnosti dozorných rád obchodných spoločností na zá-  
klade kontroly úradu aj v roku 2015.  
majetku ani vo výške obratu obchodnej spoločnosti, t. j.  
neexistovala priama, ba žiadna úmera medzi počtom  
členov dozornej rady a objemom majetku, resp. výškou  
obratu jednotlivých obchodných spoločností.  
Absencia písomnej dokumentácie z činnosti dozornej  
rady, resp. z valného zhromaždenia môže mať za násle-  
dok dôkaznú núdzu obce pri riešení sporov a pri prípad-  
nom súdnom konaní so spoluvlastníkmi obchodnej spo-  
ločnosti.  
V prípadoch zriadenia dozornej rady boli v 25 prípadoch  
(50 %) zistené nedostatky v činnosti dozornej rady a tým  
aj porušenie obchodného zákonníka. Nedostatky sa týkali  
najmä absencie akejkoľvek činnosti dozornej rady, nepl-  
nenie zákonom stanovených povinností, resp. ich formál-  
ne alebo nepreukázateľné splnenie.  
Na základe zistených skutočností bol vyhodnotený vnú-  
torný kontrolný systém obcí v oblasti dlhodobého finanč-  
ného majetku obcí ako neúčinný.  
ODPORÚČANIA  
Na zlepšenie fungovania preverovaných činností bolo formulovaných spolu 55 odporúčaní. Z toho, na základe zovšeo-  
becnia výsledkov zo všetkých 50 obcí, boli formulované systémové odporúčania.  
1. Vytvoriť systém pravidelného monitorovania a hodnotenia hospodárenia obchodných spoločností s vlastníckym  
podielom obce, vrátane ich finančného prínosu pre obec.  
2. Systém monitorovania prepojiť s inými aktivitami obce, napr. v oblasti zostavenia programového rozpočtu, jeho  
monitorovania a vyhodnocovania.  
3. Analyzovať nevyhnutnosť činností a spôsob ich financovania v prípade, keď tieto činnosti pre obec vykonávajú  
obchodné spoločnosti, ktoré dlhodobo hospodária so stratou. Na základe výsledkov analýzy, ktorá zohľadní aj veľ-  
kosť vlastníckeho podielu obce na obchodnej spoločnosti a vplyv obce na jej riadenie, zvážiť zmenu obchodnej  
spoločnosti na iný typ organizácie, napr. na príspevkovú organizáciu, prípadne pouvažovať o predaji obchodného  
podielu alebo zániku obchodnej spoločnosti.  
4. Dôsledne uplatňovať vlastnícke práva a vyžadovať plnenie povinností dozornej rady, ako kontrolného orgánu ob-  
chodnej spoločnosti, prostredníctvom osôb menovaných do dozornej rady obcou.  
5. Zohľadňovať význam obchodných spoločností s majetkovým podielom obcí v plánoch kontroly hlavného kontrolóra.  
3.2  
POSTUP NAJVYŠŠIEHO KONTROLNÉHO ÚRADU SLOVENSKEJ REPUBLIKY  
Z celkového počtu 50 obcí neboli zistené žiadne nedos-  
tatky v šiestich obciach: Chynorany, Martin, Oravská  
Polhora, Stará Turá, Tvrdošín a Vrútky. V 44 obciach boli  
vypracované protokoly o výsledku kontroly.  
prijaté na odstránenie kontrolou zistených nedostatkov.  
Listami predsedu úradu boli výsledky kontrol oznámené  
príslušným mestským, resp. obecným zastupiteľstvám.  
Záverečná správa bude predložená do dvoch výborov  
Národnej rady Slovenskej republiky – do Výboru  
pre financie a rozpočet a do Výboru pre verejnú správu a  
regionálny rozvoj, ako aj Združeniu obcí a miest Sloven-  
skej republiky a Združeniu hlavných kontrolórov.  
Vo všetkých obciach boli protokoly o výsledku kontroly  
prerokované s príslušným štatutárom obce alebo  
so splnomocneným zástupcom. Zároveň boli stanovené  
termíny na prijatie opatrení a predloženie správy o plnení,  
resp. splnení opatrení. Obce zaslali úradu svoje opatrenia  
4
REAKCIA KONTROLOVANÝCH SUBJEKTOV  
Úrad počas výkonu kontroly komunikoval počas celého  
výkonu kontroly so všetkými obcami, najmä pri spracová-  
vaní protokolov a formulácii zistení.  
Obce prijali spolu 222 svojich opatrení na odstránenie  
zistených nedostatkov.  
Plnenie opatrení po tom, ako jednotlivé obce predložia  
správu o splnení, resp. plnení opatrení, bude monitorova-  
né. V odôvodnených prípadoch bude plnenie prijatých  
opatrení preverené samostatnou kontrolou plnenia opat-  
rení alebo v rámci ďalšej kontroly, ktorú úrad vykoná  
v príslušnej obci v rámci svojej kontrolnej činnosti  
v nasledujúcich rokoch.  
Námietky voči pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti  
kontrolných zistení, uvedených v protokoloch o výsledku  
kontroly, boli vznesené v piatich obciach. V jednom prípa-  
de bola po preverení úradom námietka vyhodnotená ako  
čiastočne opodstatnená, v štyroch obciach boli námietky  
vyhodnotené ako neopodstatnené.  
| 12  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
5
TÍM KONTROLÓROV  
Kontrolu vykonalo 30 kontrolórov úradu zo všetkých ex-  
pozitúr v čase od marca do septembra v roku 2017. Pri  
kontrole bol uplatnený postup v súlade so zákonom  
o NKÚ SR a medzinárodne akceptovanými audítorskými  
štandardmi najvyšších kontrolných inštitúcií. Pri kontrole  
nebola využitá spolupráca s externými inštitúciami.  
ZÁVER  
Kontrolou 50 obcí na celom území Slovenskej republiky  
boli preverené činnosti, ktoré obce vykonávali pri nakla-  
daní s majetkovými účasťami v 168 obchodných spoloč-  
nostiach, v celkovej hodnote 227,03 milióna eur.  
Obce vykázali:  
finančný prínos z vlastníctva obchodných podielov  
v obchodných spoločnostiach vo forme vyplatených  
podielov na zisku z 35 obchodných spoločností (20,83  
% obchodných spoločností)  
majetkový prínos v prípade 89 obchodných spoločnos-  
tí (52,98 %), a to prostredníctvom nárastu hodnoty ob-  
chodnej spoločnosti z dôvodu, že dosiahnutý zisk bol  
ponechaný v obchodnej spoločnosti a nebol rozdeľo-  
vaný medzi jej vlastníkov.  
Najčastejšie boli zistené nedostatky v oblasti postupov  
a procesov stanovených na tomto úseku všeobecne zá-  
väznými právnymi predpismi a pri vykazovaní údajov  
v účtovnej závierke, ktoré neboli spoľahlivé alebo porov-  
nateľné. Ďalej boli zistené prípady nesprávneho financo-  
vania činnosti obchodných spoločností, ako aj nespráv-  
neho vyčíslenia výsledku hospodárenia jednotlivých obcí.  
Ako negatívny jav bolo posúdené hospodárenie 39 ob-  
chodných spoločností (23,21 %), ktoré ani raz za obdobie  
rokov 2013 až 2016 nedosiahli zisk, čím sa znižovala aj  
hodnota majetku obce. Ďalšie fungovanie takýchto strato-  
vých spoločností na účel dosiahnutia nefinančných príno-  
sov je možné len na základe rozhodnutia orgánov obce.  
V ojedinelých prípadoch bolo zistené aj porušenie finanč-  
nej disciplíny. Finančne najvyšší objem v sume 2,52 mili-  
óna eur bol zistený v prípade, keď úverové prostriedky  
obce neboli použité na obstaranie dlhodobého hmotného  
majetku, ale boli vložené do obchodnej spoločnosti na  
splatenie zvýšeného základného imania, čo zákon neu-  
možňoval.  
Úrad formuloval päť systémových odporúčaní, ktorých  
uplatňovaním sa zabezpečí vyššia efektívnosť činnosti  
samosprávy na úseku nakladania s majetkovými podielmi  
v obchodných spoločnostiach.  
Vnútorný kontrolný systém obcí v oblasti dlhodobého  
finančného majetku bol vyhodnotený ako neúčinný. Do-  
zorná rada ako kontrolný orgán obchodnej spoločnosti  
plnila svoje povinnosti mnohokrát len formálne.  
Plnenie 222 opatrení, ktoré prijali obce, bude úrad kontro-  
lovať a monitorovať.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
(+421 2 5011 4451  
| 13  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHY  
PRÍLOHA Č. 1: ZOZNAM KONTROLOVANÝCH OBCÍ A VYBRANÉ UKAZOVATELE  
DFM = dlhodobý finančný majetok  
Obec/mesto/mestská Počet obyvateľov  
Majetok netto  
k 31. 12. 2016  
Zmena  
2016/2013  
DFM netto  
k 31. 12. 2016  
Zmena  
2016/2013  
Podiel DFM Hodnota DFM  
na majetku na obyvateľa  
časť  
k 31. 12. 2016  
Spolu  
924 950 2 173 567 993,46  
103,36% 227 025 121,44  
99,62%  
102,30%  
96,83%  
10,44%  
3,16%  
7,86%  
245,45  
216,12  
213,79  
Banská Štiavnica  
Bardejov  
10 193  
31 933  
69 610 247,23  
86 833 439,57  
108,91%  
100,28%  
2 202 886,79  
6 826 804,91  
Bratislava -  
Nové Mesto  
44 467  
114 734  
40 308  
81 141 842,88  
84 307 294,03  
40 379 061,26  
95,95%  
105,55%  
103,00%  
0,00  
4 853 551,63  
304 020,62  
0,00%  
4864,81%  
67,10%  
0,00%  
5,76%  
0,75%  
0,00  
42,30  
7,54  
Bratislava - Petržalka  
Bratislava -  
Staré Mesto  
Cífer  
4 275  
24 431  
5 093  
9 268 186,64  
41 759 652,47  
32 279 166,55  
8 617 126,00  
24 555 581,81  
34 478 959,63  
21 662 281,46  
6 709 838,76  
6 289 636,39  
23 636 672,56  
9 048 280,35  
4 084 280,54  
68 987 549,78  
116 805 511,87  
23 278 837,03  
68 336 739,14  
23 542 808,10  
21 509 106,86  
6 301 442,38  
6 412 496,12  
55 050 708,61  
60 034 180,25  
6 173 369,55  
264 397 600,07  
91 179 384,96  
27 029 995,39  
81 410 983,95  
3 160 786,04  
31 944 260,18  
38 793 590,96  
121,16%  
112,95%  
150,00%  
112,51%  
98,25%  
854 745,07  
5 176 279,48  
1 288 131,00  
1 100 387,67  
863 538,20  
105,56%  
98,40%  
97,46%  
99,93%  
98,50%  
102,37%  
99,73%  
104,67%  
98,33%  
98,45%  
118,81%  
86,74%  
98,59%  
101,68%  
87,98%  
274,39%  
96,09%  
204,02%  
98,53%  
187,24%  
109,18%  
98,25%  
95,38%  
76,17%  
108,30%  
97,83%  
78,68%  
102,13%  
91,73%  
68,97%  
9,22%  
12,40%  
3,99%  
199,94  
211,87  
252,92  
174,78  
208,18  
217,28  
452,23  
152,31  
190,03  
238,32  
218,82  
560,70  
396,55  
303,03  
187,95  
711,92  
177,13  
316,10  
146,86  
233,95  
418,25  
332,35  
201,57  
265,86  
561,41  
218,11  
290,31  
259,53  
298,56  
84,76  
Čadca  
Dobšiná  
Dunajská Lužná  
Giraltovce  
Hlohovec  
Hnúšťa  
6 296  
12,77%  
3,52%  
4 148  
21 432  
7 052  
102,34%  
91,41%  
4 656 811,44  
3 189 091,78  
422 952,89  
13,51%  
14,72%  
6,30%  
Horné Srnie  
Chynorany  
Kolárovo  
2 777  
93,16%  
2 719  
124,56%  
100,56%  
103,53%  
109,22%  
111,46%  
111,08%  
99,10%  
516 702,04  
8,22%  
10 618  
4 330  
2 530 441,51  
947 483,90  
10,71%  
10,47%  
23,64%  
15,36%  
14,35%  
8,40%  
Komjatice  
Láb  
1 722  
965 531,01  
Lučenec  
26 714  
55 332  
10 402  
11 618  
7 893  
10 593 419,56  
16 767 223,91  
1 955 006,50  
8 271 030,00  
1 398 092,27  
1 991 733,12  
588 323,05  
Martin  
Moldava nad Bodvou  
Myjava  
111,17%  
109,12%  
95,71%  
12,10%  
5,94%  
Námestovo  
Nemšová  
Nižná  
6 301  
9,26%  
4 006  
113,23%  
112,56%  
107,67%  
105,23%  
161,57%  
97,27%  
9,34%  
Oravská Polhora  
Partizánske  
Pezinok  
3 899  
912 169,89  
14,22%  
17,33%  
13,59%  
10,84%  
9,01%  
22 808  
24 556  
3 320  
9 539 342,91  
8 161 256,77  
669 226,81  
Prakovce  
Prešov  
89 618  
47 034  
12 485  
28 147  
1 161  
23 825 537,19  
26 405 522,85  
2 723 045,16  
8 171 426,58  
301 310,00  
Prievidza  
Revúca  
111,01%  
109,14%  
98,88%  
28,96%  
10,07%  
10,04%  
9,53%  
Ružomberok  
Skalka nad Váhom  
Sládkovičovo  
Snina  
77,64%  
5 493  
105,97%  
94,48%  
1 639 965,24  
1 697 868,95  
5,13%  
20 031  
4,38%  
| 14  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Obec/mesto/mestská Počet obyvateľov  
Majetok netto  
k 31. 12. 2016  
Zmena  
2016/2013  
DFM netto  
k 31. 12. 2016  
Zmena  
2016/2013  
Podiel DFM Hodnota DFM  
na majetku na obyvateľa  
časť  
k 31. 12. 2016  
Spišská Nová Ves  
Stará Turá  
Stupava  
36 277  
133 261 051,94  
38 256 130,95  
34 638 888,03  
37 819 027,24  
28 608 564,45  
14 345 128,79  
8 871 560,42  
27 778 522,32  
9 621 510,91  
26 705 546,39  
21 775 726,32  
12 319 714,41  
11 173 887,41  
132 612 594,10  
56 769 240,41  
96,84%  
102,27%  
95,75%  
6 213 403,70  
3 369 143,13  
3 257 908,90  
6 091 073,75  
13 458 572,81  
2 113 716,38  
1 194 099,29  
1 346 771,16  
1 032 675,95  
6 720 667,86  
1 821 570,77  
1 607 660,52  
1 261 261,35  
9 755 713,35  
5 470 021,82  
67,60%  
103,06%  
104,49%  
99,39%  
83,87%  
92,52%  
99,45%  
102,76%  
106,72%  
124,34%  
81,74%  
101,78%  
103,79%  
93,84%  
131,69%  
4,66%  
8,81%  
171,28  
371,71  
290,42  
263,88  
1 298,96  
211,73  
315,07  
149,44  
195,47  
787,79  
205,36  
211,53  
373,15  
228,54  
296,25  
9 064  
11 218  
23 083  
10 361  
9 983  
3 790  
9 012  
5 283  
8 531  
8 870  
7 600  
3 380  
42 688  
18 464  
9,41%  
Šaľa  
103,21%  
91,56%  
16,11%  
47,04%  
14,73%  
13,46%  
4,85%  
Štúrovo  
Šurany  
102,59%  
93,53%  
Tlmače  
Tvrdošín  
Tvrdošovce  
Veľký Meder  
Vráble  
108,16%  
104,89%  
107,27%  
101,39%  
98,33%  
10,73%  
25,17%  
8,37%  
Vrútky  
13,05%  
11,29%  
7,36%  
Zohor  
112,66%  
99,41%  
Zvolen  
Žiar nad Hronom  
115,60%  
9,64%  
Zdroj: súvahy jednotlivých obcí, prepočet úradu  
| 15  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHA Č. 3 – OBCHODNÉ SPOLOČNOSTI A VYBRANÉ UKAZOVATELE  
A) Obchodné spoločnosti, ktoré boli finančným prínosom  
Obchodná  
spoločnosť  
IČO  
Obec/mesto/  
Finančný Majetkový  
Obchodná spoločnosť názov  
mestská časť  
Vlastníctvo  
prínos  
prínos  
Bardejov  
Bardterm, s.r.o.  
36476277  
36389480  
31683410  
36235130  
34132031  
36280437  
36298221  
31595766  
36629359  
64948242  
36395714  
31559051  
31578861  
36173061  
36315109  
31719473  
31718523  
36325961  
31625657  
36391301  
31603271  
31659641  
34126201  
36704482  
36715191  
D100  
D20+  
D100  
D100  
D50+  
D20+  
D20-  
D20+  
D20-  
D20-  
D20+  
D20-  
D20-  
D20+  
D100  
D50+  
D20+  
D50+  
D20-  
D20+  
D20+  
D20-  
D20-  
D100  
D100  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
Čadca  
MTS, a.s.  
Dobšiná  
Mestské lesy Dobšiná, spol. s r.o.  
Bytové hospodárstvo Hlohovec, s.r.o.  
Mestská ČOV, spol. s r.o.  
FCC Hlohovec, s.r.o.  
Hlohovec  
Hlohovec  
Hlohovec  
Chynorany  
Lučenec  
Borina, s.r.o.  
Brantner Lučenec, s.r.o.  
Lučenec  
Veolia Energia Lučenec, a.s.  
UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s., CZ  
STEFE Martin, a.s.  
Lučenec  
Martin  
Martin  
Martico, s.r.o.  
Martin  
Brantner Fatra, s.r.o.  
Moldava nad Bodvou  
Nemšová  
Prešov  
Tepelné hospodárstvo Moldava, a.s.  
Mestský podnik služieb Nemšová, s.r.o.  
Správa a zimná údržba prešovských ciest, s.r.o.  
SPRAVBYTKOMFORT, a.s., Prešov  
PTH, a.s.  
Prešov  
Prievidza  
Prievidza  
Ružomberok  
Ružomberok  
Spišská Nová Ves  
Stará Turá  
Stará Turá  
Stará Turá  
UNIPHARMA PRIEVIDZA- I. slovenská lekárnická a.s.  
Technické služby Ružomberok, a.s.  
Mestské lesy, spol. s r.o.  
Brantner Nova, s.r.o.  
DOLINY, s.r.o.  
TECHNOTUR, s.r.o.  
Lesotur, s.r.o.  
Stupava, Dunajská  
Lužná, Láb, Zohor  
Bratislavská vodárenská spoločnosť, a.s.  
35850370  
D20-  
áno  
áno  
Štúrovo  
Štúrovo  
Šurany  
Šurany  
Tvrdošín  
Vráble  
Enerbyt, s.r.o.  
36753491  
44564350  
36561011  
50110705  
36784478  
36519821  
35802871  
31612300  
36004472  
D100  
D20+  
D100  
D50+  
D100  
D100  
D20+  
D20+  
D20+  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
Komunálne služby a odpadové hospodárstvo Štúrovo, a.s.  
Mestský bytový podnik Šurany, s.r.o.  
Mestská lekáreň Šurany, s.r.o.  
TERMALŠPORT TS, s.r.o.  
VEPOS, spol. s r.o.  
Vráble  
Veolia Energia Vráble, a.s.  
STEFE Zvolen, s.r.o.  
Zvolen  
Zvolen  
Spoločnosť Pohronie, a.s.  
Zdroj: Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Finančný prínos = bol vyplatený podiel na zisku  
Majetkový prínos = vyššia skutočná hodnota obchodnej spoločnosti, meraná hodnotou vlastného imania, v porovnaní s jej účtovnou hodnotu  
| 17  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
B) Obchodné spoločnosti, ktoré boli majetkovým prínosom  
Obchodná  
spoločnosť Vlastníctvo  
IČO  
Obec/mesto/  
mestská časť  
Finančný Majetkový  
Obchodná spoločnosť názov  
prínos  
prínos  
Banská Štiavnica  
Banská Štiavnica  
Bardejov  
Bardejov  
Bardejov  
Cífer  
Bytová správa, s.r.o.  
36045195  
43956513  
36476277  
36476633  
47332638  
47843942  
36252484  
31620663  
36389480  
36672297  
31683410  
31685170  
D100  
D20+  
D100  
D100  
D100  
D100  
D20-  
D50+  
D20+  
D20-  
D100  
D100  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
Nemocnica Banská Štiavnica, a.s.  
Bardterm, s.r.o.  
áno  
Bardbyt, s.r.o.  
Mestské lesy Bardejov, s.r.o.  
Služby Cífer, s.r.o.  
Cífer  
Trnavská vodárenská spoločnosť  
Decora, s.r.o. (v likvidácii)  
MTS, a.s.  
Čadca  
Čadca  
áno  
áno  
Čadca  
Severoslovenské vodárne a kanalizácie, a.s.  
Mestské lesy Dobšiná, spol. s r.o.  
Podnik služieb mesta Dobšiná, s.r.o.  
Dobšiná  
Dobšiná  
Dunajská Lužná ,Zohor,  
Hnúšťa, Lučenec, Revúca,  
Zvolen, Dobšiná, Moldava  
nad Bodvou, Prakovce,  
Kolárovo, Vráble, Giraltov-  
ce, Bardejov, Snina, Chyno-  
rany, Nemšová, Stará Turá,  
Horné Srnie, Hlohovec,  
Veľký Meder, Cífer, Čadca,  
Nižná, Tvrdošín  
Prima banka Slovensko, a.s.  
31575951  
D20-  
áno  
Giraltovce  
Hlohovec  
Hlohovec  
Hlohovec  
MsPS Giraltovce, s.r.o.  
36460559  
36235130  
34132031  
36280437  
D100  
D100  
D50+  
D20+  
áno  
áno  
áno  
áno  
Bytové hospodárstvo Hlohovec, s.r.o.  
Mestská ČOV, spol. s r.o.  
FCC Hlohovec, s.r.o.  
áno  
áno  
áno  
Hnúšťa, Lučenec, Zvolen,  
Žiar nad Hronom, Prievidza  
Stredoslovenská vodárenská spoločnosť, a. s  
36056006  
D20-  
áno  
Horné Srnie  
Chynorany  
Kolárovo  
TVS, a.s.  
36306410  
36298221  
36525481  
D20-  
D20-  
D100  
áno  
áno  
áno  
Borina, s.r.o.  
KolByt, s.r.o.  
áno  
Kolárovo, Šaľa, Šurany,  
Vráble, Komjatice, Veľký  
Meder, Partizánske, Tlma- Západoslovenská vodárenská spoločnosť, a.s.  
36550949  
D20-  
áno  
če, Sládkovičovo, Chynora-  
ny  
Komjatice  
Lučenec  
Lučenec  
Lučenec  
Lučenec  
Lučenec  
Lučenec  
Martin  
Infrakom, s.r.o.  
48246221  
31586392  
36643751  
36643807  
31595766  
36629359  
64948242  
36672084  
D20+  
D100  
D100  
D100  
D20+  
D20-  
D20-  
D50+  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
SPOOL, a.s.  
Mestská tržnica, s.r.o.  
Mestské lesy,, s.r.o.  
Brantner Lučenec, s.r.o.  
áno  
áno  
áno  
Veolia Energia Lučenec, a.s.  
UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s., CZ  
Turčianska vodárenská spoločnosť, a.s.  
| 18  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Obchodná  
spoločnosť Vlastníctvo  
Obec/mesto/  
mestská časť  
Finančný Majetkový  
Obchodná spoločnosť názov  
prínos  
prínos  
IČO  
Námestovo  
Martin  
D20-  
Retas, a.s.  
31587551  
36395714  
31559051  
31578861  
36210269  
36173061  
36007439  
36315109  
D20+  
D20+  
D20-  
D20-  
D100  
D20+  
D100  
D100  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
Martin  
STEFE Martin, a.s.  
áno  
áno  
áno  
Martin  
Martico, s.r.o.  
Martin  
Brantner Fatra, s.r.o.  
Moldava nad Bodvou  
Moldava nad Bodvou  
Námestovo  
Nemšová  
BodvaTel, s.r.o.  
Tepelné hospodárstvo Moldava, a.s.  
Bytový podnik Námestovo, s.r.o.  
Mestský podnik služieb Nemšová, s.r.o.  
áno  
áno  
Nemšová  
Horné Srnie  
Skalka nad Váhom  
D50+  
D20-  
D20-  
RVS VV, s.r.o.  
36682888  
36302724  
áno  
áno  
Nemšová, Horné Srnie,  
Skalka nad Váhom  
TVK, a.s., Trenčín  
D20-  
Oravská Polhora  
Pezinok  
Polhorské služby, s.r.o.  
48091341  
36366277  
D100  
D100  
áno  
áno  
Pezinská mestská spoločnosť, s.r.o.  
Prakovce  
Spišská Nová Ves  
Podtatranská vodárenská spoločnosť, a.s.  
36485250  
D20-  
áno  
Prešov  
Dopravný podnik mesta Prešov, a.s.  
PREŠOV REAL, s.r.o.  
31718922  
31722814  
31719473  
31718523  
31711464  
36503975  
36325961  
31579183  
31580386  
31625657  
31673449  
D100  
D100  
D50+  
D20+  
D20-  
D20-  
D50+  
D100  
D50+  
D20-  
D100  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
Prešov  
Prešov  
Správa a zimná údržba prešovských ciest, s.r.o.  
SPRAVBYTKOMFORT, a.s., Prešov  
Minerálne vody, a.s., Prešov  
1. FC TATRAN, a.s., Prešov  
PTH, a.s.  
áno  
áno  
Prešov  
Prešov  
Prešov  
Prievidza  
Prievidza  
Prievidza  
Prievidza  
Revúca  
áno  
áno  
TSMPD, s.r.o.  
BIC Prievidza, s.r.o.  
UNIPHARMA PRIEVIDZA- I. slovenská lekárnická, a.s.  
Mestské lesy, Revúca spol. s r.o.  
Revúca, Dobšiná, Moldava  
nad Bodvou, Giraltovce,  
Bardejov, Prešov, Snina  
Východoslovenská vodárenská spoločnosť, a.s.  
36570460  
D20+  
áno  
Ružomberok  
Ružomberok  
Ružomberok  
Ružomberok  
Sládkovičovo  
Snina  
Vodárenská spoločnosť Ružomberok, a.s.  
CZT Ružomberok, s.r.o.  
36672271  
36820300  
36391301  
31603271  
36285226  
36509108  
43904157  
31736785  
31666205  
31659641  
34126201  
D50+  
D100  
D20+  
D20+  
D100  
D100  
D100  
D100  
D100  
D20-  
D20-  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
Technické služby Ružomberok, a.s.  
Mestské lesy, spol. s r.o.  
áno  
áno  
Termálne kúpalisko Vincov les, s.r.o.  
Nemocnica Snina, s.r.o.  
Snina  
Verejnoprospešné služby Snina, s.r.o.  
EMKOBEL, a.s.  
Spišská Nová Ves  
Spišská Nová Ves  
Spišská Nová Ves  
Stará Turá  
Lesy mesta Spišská Nová Ves, s.r.o.  
Brantner Nova, s.r.o.  
áno  
áno  
DOLINY, s.r.o.  
| 19  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Obchodná  
spoločnosť Vlastníctvo  
Obec/mesto/  
mestská časť  
Finančný Majetkový  
Obchodná spoločnosť názov  
prínos  
prínos  
IČO  
Stará Turá  
Stará Turá  
Stará Turá  
TECHNOTUR, s.r.o.  
Lesotur, s.r.o.  
36704482  
36715191  
36340456  
D100  
D100  
D100  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
AQUATUR, a.s.  
Stupava, Dunajská Lužná,  
Láb, Zohor  
Bratislavská vodárenská spoločnosť, a.s.  
35850370  
D20-  
áno  
áno  
Šaľa  
MET Šaľa, spol. s r.o.  
Vadaš, s.r.o.  
34115161  
34136215  
36753491  
36546283  
D100  
D100  
D100  
D20+  
áno  
áno  
áno  
áno  
Štúrovo  
Štúrovo  
Štúrovo  
Enerbyt, s.r.o.  
áno  
áno  
Vadaš reality, s.r.o.  
Komunálne služby a odpadové hospodárstvo  
Štúrovo, a.s.  
Štúrovo  
44564350  
D20+  
áno  
Šurany  
Šurany  
Tvrdošín  
Mestská lekáreň Šurany, s.r.o.  
Mestský bytový podnik Šurany, s.r.o.  
TERMALŠPORT TS, s.r.o.  
50110705  
36561011  
36784478  
D50+  
D100  
D100  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
Tvrdošín, Oravská Polhora,  
Námestovo, Nižná  
Oravská vodárenská spoločnosť, a.s.  
36672254  
D20-  
áno  
Veľký Meder  
Veľký Meder  
Vráble  
TERMÁL s.r.o.  
34099336  
34112502  
36519821  
35802871  
31642195  
46768351  
31390714  
31612300  
36004472  
31620531  
D100  
D100  
D100  
D20+  
D100  
D100  
D20-  
D20+  
D20+  
D100  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
áno  
Mestský podnik bytového hospodárstva, s.r.o.  
VEPOS, spol. s r.o.  
áno  
áno  
Vráble  
Veolia Energia Vráble, a.s.  
Mestský podnik služieb Vrútky, s.r.o.  
Technické služby Zohor, spol. s r.o.  
FCC Zohor, s.r.o.  
Vrútky  
Zohor  
Zohor  
Zvolen  
STEFE Zvolen, s.r.o.  
áno  
áno  
Zvolen  
Spoločnosť Pohronie, a.s.  
Lesný podnik mesta Zvolen, s.r.o.  
Zvolen  
Zdroj: Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
| 20  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
C) Obchodné spoločnosti, ktoré neboli finančným ani majetkovým prínosom  
Obchodná  
spoločnosť Vlastníctvo  
IČO  
Obec/mesto/  
mestská časť  
Finančný Majetkový  
prínos prínos  
Obchodná spoločnosť názov  
Banská Štiavnica  
Banská Štiavnica  
Bardejov  
Joergesov dom, a.s.  
31580564  
31638775  
36474592  
36690830  
35804092  
36821012  
46816992  
31406718  
35955716  
31336248  
47861355  
47327286  
36412317  
31718671  
36175986  
46922512  
44742231  
36255556  
36244431  
36713091  
36039012  
43794408  
36567817  
34144587  
36545031  
44510543  
36056499  
36644111  
36644439  
31590641  
31647308  
36387959  
31600832  
36392979  
31615384  
43870775  
D20+  
D50+  
D100  
D20+  
D100  
D100  
D100  
D20+  
D20-  
D20-  
D20-  
D100  
D50+  
D100  
D20-  
D20-  
D20+  
D100  
D100  
D20+  
D100  
D100  
D100  
D20+  
D100  
D50+  
D20+  
D20-  
D20-  
D20+  
D100  
D100  
D50+  
D100  
D20-  
D20-  
Mestské lesy B. Štiavnica, s.r.o.  
Bardejovská televízna spoločnosť, s.r.o.  
Ekobard, a.s.  
Bardejov  
Bratislava - Staré Mesto  
Bratislava - Petržalka  
Bratislava - Nové Mesto  
Bratislava - Staré Mesto  
Bratislava - Staré Mesto  
Bratislava - Staré Mesto  
Bratislava - Staré Mesto  
Bratislava - Petržalka  
Čadca  
Technické služby, s.r.o.  
Bytový podnik Petržalka, s.r.o.  
NPS, s. r. o  
MESFEND, s.r.o.  
TV CENTRUM, s.r.o.  
REVITAL, s r o  
Bratislavský Náš market, s.r.o.  
Športové zariadenia Petržalky, s. r. o.  
ZZO Čadca, a.s.  
Dobšiná  
Chatová osada, s.r.o., Dobšiná (v likvidácii)  
MKÚ Dobšiná, s.r.o., (v likvidácii)  
Agentúra transparentného obstarávania, s.r.o.  
GIRATHERM, s.r.o.  
Dobšiná  
Dunajská Lužná  
Giraltovce  
Hlohovec  
Vodárenské a technické služby, s.r.o.  
Hlohovská televízia, s.r.o.  
Nemocnica s poliklinikou Hlohovec, s.r.o.  
Mestský bytový podnik Hnúšťa, s.r.o.  
Mestská investičná spoločnosť Hnúšťa, s.r.o.  
GútaTV, s.r.o.  
Hlohovec  
Hlohovec  
Hnúšťa  
Hnúšťa  
Kolárovo  
Kolárovo  
Skládka tuhého komunálneho odpadu N-14, a.s.  
Káblová televízia Komjatice, s.r.o.  
Lábinvest, s.r.o.  
Komjatice  
Láb  
Lučenec  
Primpark a.s. (v konkurze)  
Novohradská vrtná, s.r.o.  
Thermalpark s.r.o.  
Lučenec  
Lučenec  
Lučenec  
Gard - invest s.r.o. (v konkurze)  
Televízia Turiec, s.r.o.  
Martin  
Martin  
Turiec, a.s.  
Martin  
Garáže Martin, a.s.  
Martin  
MFPIC, s.r.o.  
Martin  
Lyžiarske stredisko Martin  
Moldava Park, a.s.  
Moldava nad Bodvou  
Moldava nad Bodvou,  
Vráble  
Prvá Komunálna Finančná, a.s.  
36557129  
D20-  
Myjava  
Myjava  
Správa majetku Mesta Myjava, s.r.o.  
Spartak Myjava, a.s.  
36268071  
46699821  
D100  
D50+  
| 21  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Obchodná  
spoločnosť Vlastníctvo  
Obec/mesto/  
mestská časť  
Finančný Majetkový  
Obchodná spoločnosť názov  
prínos  
prínos  
IČO  
Myjava  
Samšport, spol. s r.o.  
18048692  
36001210  
36672441  
36430951  
36311693  
36314854  
36299863  
35726032  
31715991  
36699276  
36492841  
31718914  
36349429  
36355721  
31558429  
31674020  
31579175  
36010456  
48178721  
36012475  
36412970  
36232751  
31659969  
31652387  
34147811  
43859623  
35813580  
34100733  
43903959  
44876009  
46949836  
46456201  
36639508  
36799289  
31609651  
36618357  
47239140  
50383515  
D20+  
D20+  
D20-  
D20-  
D100  
D100  
D100  
D100  
D100  
D100  
D100  
D100  
D100  
D100  
D20-  
D100  
D20+  
D100  
D100  
D20+  
D20-  
D100  
D100  
D20+  
D20-  
D100  
D20-  
D100  
D100  
D100  
D100  
D100  
D100  
D20-  
D100  
D20-  
D20+  
D100  
Námestovo  
Námestovo  
Nižná  
ICN, a.s.  
Liptovská vodárenská spoločnosť, a.s.  
SKI CENTRUM NIŽNÁ – UHLISKÁ, s.r.o.  
Technické služby mesta Partizánske, spol. s r.o.  
Správa káblových rozvodov, s.r.o.  
VYDAVATEĽSTVO TEMPO, s.r.o.  
TV PEZINOK, s.r.o.  
Partizánske  
Partizánske  
Partizánske  
Pezinok  
Prakovce  
PRAKTOS, spol. s r.o.  
Prešov  
MSS PREŠOV, s.r.o. (v likvidácii)  
IPZ Prešov, a.s. (v likvidácii)  
Prešov  
Prešov  
Technické služby mesta Prešov, a.s.  
SMMP, s.r.o  
Prievidza  
Prievidza  
Prievidza Invest, s.r.o.  
Prievidza  
Regionálna TV Prievidza  
Revúca  
Bytové hospodárstvo, s.r.o.  
Ružomberok  
Ružomberok  
Ružomberok  
Ružomberok  
Ružomberok  
Sládkovičovo  
Spišská Nová Ves  
Spišská Nová Ves  
Stará Turá  
Stupava  
ByPO, spol. s r.o.  
Kultúrny dom Andreja Hlinku, a.s.  
Mestský basketbalový klub Ružomberok, s.r.o.  
SKIPARK Ružomberok, a.s. (v konkurze)  
Mestský futbalový klub, a.s.  
Vodárenská spoločnosť Sládkovičovo, s.r.o.  
BIC Spišská Nová Ves, s.r.o.  
SVT, s.r.o.  
Mestský športový areál Stará Turá, s.r.o.  
Technické služby Stupava, s.r.o.  
Polygón Stupava, a.s.  
Stupava  
Tlmače  
BYTREAL Tlmače, s.r.o.  
Tvrdošovce  
Veľký Meder  
Tvrdošovce  
Veľký Meder  
Zvolen  
Skládka nie nebezpečného odpadu, s. r. o.  
MŠK Veľký Meder, s.r.o.  
Termálne kúpalisko Tvrdošovce, s.r.o.  
TSM Veľký Meder, s.r.o.  
Zvolenské noviny, spol. s r.o. (v likvidácii)  
Zvolenská ekologická spoločnosť, a.s., Martin  
TECHNICKÉ SLUŽBY Žiar nad Hronom, spol. s r.o.  
Mestský športový klub Žiar nad Hronom, spol. s r.o.  
FK POHRONIE Žiar nad Hronom Dolná Ždaňa, s.r.o.  
ŽIARSKA KOMUNÁLNA SPOLOČNOSŤ, spol. s r.o.  
Zvolen  
Žiar nad Hronom  
Žiar nad Hronom  
Žiar nad Hronom  
Žiar nad Hronom  
Zdroj: Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
| 22