N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
ZHRNUTIE
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky, ako nezá-
vislá kontrolná inštitúcia pre oblasť samosprávy, vykonal
kontrolu, pri ktorej zisťoval, ako nakladali subjekty územ-
nej samosprávy s majetkovými účasťami v obchodných
spoločnostiach. Dôvodom vykonania kontroly bol veľký
objem majetku, ktorý obce vykazovali ako podiely
v obchodných spoločnostiach, ako aj závažné nedostatky
zistené počas predchádzajúcich kontrol vykonaných úra-
dom v tejto oblasti činnosti obcí.
rušenie finančnej disciplíny z dôvodu poskytnutia prí-
spevku na úhradu straty obchodnej spoločnosti, resp.
porušenia podmienok poskytnutia a vyúčtovania dotácií
poskytnutých z rozpočtu obce.
• Vykazovanie údajov o dlhodobom finančnom majetku,
ktoré neboli spoľahlivé alebo porovnateľné, v účtovej
závierke obce, a to najmä vtedy, ak nebola znížená úč-
tovná hodnota majetku obce v prípadoch, keď skutočná
hodnota uvedeného majetku bola významne nižšia.
• Nepresné vyčíslenie výsledku hospodárenia obce
v prípadoch, keď boli finančné transakcie medzi obcami
a nimi vlastnenými obchodnými spoločnosťami ne-
správne účtované alebo keď boli uvedené transakcie
nesprávne zatriedené do kategórií ekonomickej klasifi-
kácie.
Kontrolou, ktorá bola vykonaná v 50 mestách a obciach
na území celej Slovenskej republiky, bol preverený dlho-
dobý finančný majetok obcí v sume 227,03 milióna eur.
Táto suma predstavovala podiel 14,19 % z hodnoty dlho-
dobého finančného majetku, t. j. z 1,60 miliardy eur, vyká-
zanej v účtovníctve všetkých obcí. Preverená hodnota
majetku bola súčtom podielov kontrolovaných obcí na
základnom imaní v 168 obchodných spoločnostiach, ktoré
tvorili podiel 19,18 % z celkového počtu 876 obchodných
spoločností s majetkovým podielom jednotlivých obcí.
Obmedzená možnosť vykonávania vlastníckych práv
obcí bola zistená v prípadoch, keď väčšinový podiel ob-
chodnej spoločnosti bol v súkromnom vlastníctve a obec
nemala vplyv na prijímanie rozhodnutí z dôvodu malej
výšky svojho podielu na hlasovacích právach celej spo-
ločnosti, pričom počas existencie obchodnej spoločnosti
vznikli názorové rozdiely medzi spoločníkmi v otázkach
ďalšieho financovania alebo riadenia obchodnej spoloč-
nosti. Uvedený problém bol osobitne významný
v prípadoch stratového hospodárenia obchodnej spoloč-
nosti. V jednom prípade bola obec vylúčená
z obchodnej spoločnosti ako spoločník v súlade
s právoplatným rozhodnutím súdu z dôvodu, že obec ako
spoločník s menšinovým podielom pod 20 % neprispela
na úhradu straty obchodnej spoločnosti, ktorá však neza-
bezpečila komunálne služby v súlade s uznesením valné-
ho zhromaždenia uvedenej obchodnej spoločnosti.
Kontrolou dlhodobého finančného majetku obce a správ-
nosti jeho vykazovania, procesov a postupov pri naklada-
ní obce s majetkovými podielmi v obchodných spoločnos-
tiach a preverením kontrolnej činnosti obce v obchodných
spoločnostiach boli najčastejšie zistené nedostatky,
v nasledujúcich oblastiach.
• Porušenie postupov a procesov stanovených všeo-
becne záväznými právnymi predpismi1) pri nakladaní
s majetkovými podielmi obcí v obchodných spoločnos-
tiach; napr. neschválenie členov orgánov obchodných
spoločností obecným zastupiteľstvom, chýbajúce náleži-
tosti v dokumentácii súvisiacej so založením obchodnej
spoločnosti alebo pri vykonávaní zmien v obchodnej
spoločnosti. V tejto oblasti bolo zároveň zistené poru-
šenie finančnej disciplíny v sume 2,52 milióna eur
v jednej obci, a to pri obstarávaní dlhodobého finančné-
ho majetku prostredníctvom zvýšenia základného ima-
nia obchodnej spoločnosti, v ktorej bola obec jediným
vlastníkom. Finančné prostriedky použité na zvýšenie
základného imania boli získané z prijatého úveru, pri-
čom podľa pravidiel prijatia a použitia úverových pro-
striedkov pre obce a vyššie územné celky bolo možné
použiť úverové prostriedky len na úhradu kapitálových
výdavkov, t. j. na obstaranie dlhodobého hmotného ma-
jetku.
Pretrvávajúce problémy boli zistené aj v oblasti vyko-
návania kontroly v prípadoch, keď obchodné spoločnosti
vlastnené obcami neboli predmetom kontroly hlavného
kontrolóra obce, pričom súčasne bolo zistené neplnenie
zákonných povinností dozornej rady ako kontrolného
orgánu obchodnej spoločnosti. Formálny výkon činnosti
dozorných rád bol Najvyšším kontrolným úradom Sloven-
skej republiky zistený aj pri kontrole ich pôsobnosti vo
vybraných obchodných spoločnostiach v roku 2015. Na
základe zistených skutočností bol vyhodnotený vnútorný
kontrolný systém obcí v oblasti dlhodobého finančného
majetku ako neúčinný.
• Nesprávne financovanie činnosti obchodných spo-
ločností v prípadoch vloženia majetku obce do obchod-
nej spoločnosti bez zvýšenia jej základného imania ale-
bo keď bol poskytnutý príspevok na úhradu straty ob-
chodnej spoločnosti. V tejto oblasti bolo tiež zistené po-
Hlavným cieľom fungovania obchodnej spoločnosti, pro-
stredníctvom ktorého boli špecifikované prínosy, má byť
dosahovanie zisku. Zisk za všetky roky svojej činnosti v
období rokov 2013 až 2016 vykázalo iba 63 obchod-
ných spoločností, t. j. 37,50 %. Priamy finančný prínos
v podobe vyplatenia podielu na zisku bol zistený len u
35 obchodných spoločností (20,83 %, zoznam uvedený
v prílohe 3 časť A).
1)
Najmä zákon o obecnom zriadení, zákon o majetku obcí, obchodný
zákonník, zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy, zákon
o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy
o účtovníctve.
a
zákon
| 5