Z-006462/2017/1052/SVB  
2017  
Záverečná správa  
Medzinárodná kontrola  
Zásadné riziká pre udržateľnosť verejných financií  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Medzinárodná kontrola  
Zásadné riziká pre udržateľnosť verejných financií  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Bratislava, október 2017  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
AOTP  
VÝZNAM  
Aktívne opatrenia / politiky trhu práce  
Country Specific Recommendation –  
Odporúčania pre jednotlivé krajiny  
CSR  
DPH  
ECB  
EDA  
EDS  
Daň z pridanej hodnoty  
Európska centrálna banka  
Európsky dvor audítorov  
Efektívna daňová sadzba  
Economic and Financial Assistance Programme –  
Program hospodárskej a finančnej pomoci (Portugalsko)  
EFAP  
EK  
Európska komisia  
EÚ  
Európska únia  
IFP  
Inštitút finančnej politiky  
IVP  
Inštitút vzdelávacích politík  
Zoskupenie predsedov NKI EÚ a Európskeho dvora audítorov  
Kontaktný výbor  
Macroeconomic Inbalance Procedure –  
Postup pri makroekonomickej nerovnováhe  
MIP  
MMF  
MTO  
Medzinárodný menový fond  
Medium-Term budgetary Objective –  
Strednodobý rozpočtový cieľ  
NKI  
Najvyššia kontrolná inštitúcia  
Národný program reforiem  
NPR  
Organisation for Economic Co-operation and Development –  
Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj  
OECD  
Programme for International Student Assessment –  
Medzinárodné testovanie študentov  
PISA  
RRZ  
SGP  
Rada pre rozpočtovú zodpovednosť  
Stability and Growth Pact –  
Pakt stability a rastu  
UoZ  
WB  
Uchádzač o zamestnanie  
World Bank – Svetová banka  
| 4  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Najvyššie kontrolné inštitúcie Fínska, Holandska, Lotyšska, Vo všeobecnosti nezáväzný charakter odporúčaní robí zlo-  
Portugalska, Slovenska a Švédska sa dohodli na spolu- žitým hodnotenie, či sú vládne opatrenia navrhované v nad-  
práci v rámci medzinárodnej paralelnej kontroly zameranej väznosti na odporúčania, alebo by boli predložené tak či  
na zásadné riziká udržateľnosti verejných financií. Projekt tak. Navyše, odporúčania sú tvorené za účasti národných  
paralelnej kontroly bol odsúhlasený Kontaktným výborom inštitúcií a ďalších zainteresovaných strán. Niektoré odpo-  
na zasadaní v júni 2015. Vedenia a koordinácie kontroly sa rúčania tak môžu byť založené skôr na spoločenskej de-  
ujala NKI Švédska.  
bate na národnej úrovni, než na expertnom názore predsta-  
viteľov medzinárodných inštitúcií. Prihliadnuc k tomuto, ná-  
rodné vlády majú sklon nasledovať odporúčania v rozum-  
nej miere.  
Kontrola vychádza zo spoločného prístupu zapojených  
NKI, ktorý im umožňuje vykonať kontroly na národnej  
úrovni v medziach ich kontrolnej pôsobnosti. Každá NKI si  
mohla doplniť, rozšíriť rozsah kontroly, kontrolné otázky Existuje aj viacero príkladov nesúladu. V niekoľkých prípa-  
a postup kontroly tak, aby zotrvala v medziach dohodnu- doch použili národné vlády odlišné riešenia na rovnaký  
tého spoločného prístupu. Spoločná záverečná správa,1) problém (trh práce). V ďalších prípadoch neboli podniknuté  
prezentovaná na zasadaní kontaktného výboru v októbri žiadne kroky a nebolo poskytnuté vysvetlenie, prečo sa prí-  
2017, je spojením výstupov zo šiestich samostatných kon- slušné odporúčanie neberie do úvahy. Možno poznamenať,  
trol, vykonaných na národnej úrovni, pričom obsahuje spo- že vlády by mali svojim národným parlamentom poskytnúť  
ločné zistenia a závery, no žiadne odporúčania.  
patričné vysvetlenie, ak sa rozhodnú nenadväzovať na ur-  
čité odporúčania.  
Cieľom paralelnej kontroly bolo upriamiť pozornosť na ri-  
ziká udržateľnosti verejných financií a skontrolovať, ako sa Hodnotenie účinnosti vládnych opatrení, v reakcii na rôzne  
vlády zaoberajú touto problematikou v rámci troch podob- odporúčania, je bezpochyby citlivou záležitosťou. NKI, za-  
ných procesov, naviazaných na odporúčania medzinárod- pojené do kontroly, riešili túto otázku veľmi odlišne, a preto  
ných organizácií. Táto kontrola vychádza z analýzy správ sa aj odpovede výrazne odlišujú; tým rastie náročnosť na  
a odporúčaní pre jednotlivé krajiny od EÚ, OECD a MMF, vyvodenie spoločných záverov.  
vydaných počas rokov 2011 až 2015, čo zodpovedá kon-  
Rôzne príklady a zistenia NKI, zapojených do paralelnej  
trolovanému obdobiu. Zúčastnené NKI vykonali rozbor od-  
kontroly, ukazujú, že verejné šírenie a diskusia ohľadom  
porúčaní, ktoré boli zaslané ich príslušným krajinám, a rov-  
zaslaných odporúčaní predstavujú významnú súčasť mno-  
nako aj analýzu vládnej reakcie na tieto opatrenia. Kontro-  
hostranného dohľadu. Poznatky a odporúčania EÚ, MMF  
lovaná bola aj verejná dostupnosť odporúčaní na národnej  
a OECD môžu byť veľmi prospešné pre národné vlády, pre-  
úrovni a následné procesy. Viacero NKI hodnotilo aj účin-  
tože sú tvorené zo širšej, nadnárodnej perspektívy, pričom  
nosť vládnych opatrení.  
toto dáva vládam možnosť porovnávať, učiť sa zo skúse-  
Všeobecným spoločným zistením medzinárodnej kontroly ností a tým tvoriť lepšie verejné politiky.  
je, že v prípade každej krajiny majú odporúčania troch me-  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky na základe  
dzinárodných inštitúcií tendenciu prekrývať sa (napríklad  
analýzy odporúčaní medzinárodných organizácií identifiko-  
v oblasti fiškálnej politiky). To predznačuje, že inštitúcie po-  
val sedem rizikových oblastí pre udržateľnosť verejných fi-  
ukázali na relevantné oblasti. Medzinárodný pohľad na  
nancií. Konkrétne sú to: fiškálna konsolidácia, dôchodky,  
hospodársku politiku, aj keď odporúčania nie sú záväzné,  
zdravotníctvo, dane, vzdelávanie, trh práce a integrácia  
vytvára priestor pre národné vlády na zdieľanie skúseností  
rómskej populácie.  
a zlepšenie vlastných politík. Ďalším spoločným zistením  
Spoločný prístup ku kontrole umožňuje istú úroveň flexibi-  
lity, v rámci ktorej NKÚ SR rozšíril kontrolný postup o hod-  
notenie prostredníctvom kľúčových národných ukazovate-  
ľov. Na základe tohto hodnotenia NKÚ SR konštatoval, že  
sa počas kontrolovaného obdobia podarilo znížiť identifiko-  
vané riziká pre udržateľnosť verejných financií. Zároveň  
treba podotknúť, že je náročné odlíšiť vplyv opatrení  
a vplyv ostatných faktorov.  
na základe analýzy odporúčaní je skutočnosť, že riziká pre  
udržateľnosť verejných financií sú navzájom poprepájané  
(dôchodky). Opatrenia zamerané na krátkodobé výzvy  
však môžu byť súčasne v protiklade s opatreniami zamera-  
nými na dosiahnutie dlhodobej udržateľnosti.  
Zistenia zúčastnených NKI ukazujú, že všetkých šesť štá-  
tov čelí výzvam v oblasti udržateľnosti verejných financií,  
avšak podstata týchto výziev je odlišná. Identifikované ri-  
ziká udržateľnosti sa menia v rozsahu od očakávaných bu-  
dúcich výdavkov, spojených so starnutím obyvateľstva, až  
po prítomnosť podmienených záväzkov, akými sú štátne  
záruky a explicitné a implicitné záväzky v projektoch ve-  
rejno-súkromného partnerstva alebo vo finančnom sektore.  
Predkladaná záverečná správa vychádza zo spoločnej zá-  
verečnej správy.1) Hlavnú časť tvoria spoločné zistenia, de-  
finované na základe širšej perspektívy šiestich samostat-  
ných správ, participujúcich NKI; v obdobnej štruktúre sú  
spracované aj zistenia NKÚ SR za Slovensko.  
| 5  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE  
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť zásadné riziká udržateľnosti verejných financií v SR a v ďalších štátoch  
Európskej únie, ktorých najvyššie kontrolné inštitúcie sa zúčastnili kontroly a na základe parciálnych výsledkov definovať  
spoločné zistenia.  
Predmetom kontroly bolo pod vedením NKI Švédska a v zmysle spoločného prístupu zúčastnených štátov  
identifikovať riziká na základe odporúčaní medzinárodných organizácií a vyhodnotiť úspešnosť opatrení na elimináciu  
identifikovaných rizík.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
Paralelná kontrola bola organizovaná pod záštitou Ne- Jednotlivé participujúce krajiny sa zaviazali na základe svo-  
tworku, Kontaktného výboru pre kontrolu fiškálnej politiky, jich národných kontrol/auditov vypracovať Správu za kra-  
ktorému predsedá NKI Fínska. Do medzinárodnej kontroly jinu. Vzhľadom na rozdiely v kontrolnej pôsobnosti a odliš-  
sa aktívne zapojilo šesť najvyšších kontrolných inštitúcií. nosti jednotlivých štátov, mohla každá NKI vypracovať  
Pod vedením NKI Švédska to boli: NKI Fínska, Holandska, vlastný kontrolný postup aj vlastnú štruktúru Správy za kra-  
Lotyšska, Portugalska a Slovenska. V pozícii pozorovateľa jinu, pričom kontrolovaným obdobím boli roky 2011 až  
sa nachádzali NKI Bulharska, NKI Maďarska a Európsky 2015. Dôležité bolo dodržanie spoločného prístupu, aby  
dvor audítorov.  
Správa identifikovala zásadné riziká pre udržateľnosť verej-  
ných financií a k ním príslušné vládne opatrenia, pričom  
mali byť zrejmé odpovede na spoločné kontrolné otázky.  
Spoločné kontrolné otázky:  
Boli odporúčania Rady EÚ, MMF, OECD (a ostatných relevantných inštitúcií) naplnené vo vzťahu k zásadným  
rizikám pre udržateľnosť verejných financií?  
Napomohli príslušné opatrenia znížiť identifikované riziká?  
NKI Švédska, na základe jednotlivých Správ zúčastnených Hodnotenie sa zameriava predovšetkým na opatrenia s do-  
štátov a v spolupráci s týmito štátmi, vypracovala Spoločnú sahom na dlhodobú udržateľnosť verejných financií a ich  
záverečnú správu, ktorá bola následne prezentovaná vplyv na identifikované riziká. Slovenský prístup rozširuje  
a schválená na stretnutí Kontaktného výboru na jeseň spoločný prístup ku kontrole, a to o použitie merateľných  
2017. Ostatné výstupy z kontroly boli na zvážení jednotli- ukazovateľov pri hodnotení opatrení.  
vých zúčastnených NKI. NKÚ SR vypracoval okrem svojej  
Slovensko, ako súčasť Európskej únie a Eurozóny, sa za-  
Správy aj Záznam z kontroly, ktorý bol následne predlo-  
viazalo koordinovať svoje verejné politiky v súlade s celoe-  
žený kontrolovanému subjektu – Ministerstvu financií Slo-  
urópskou prorastovou stratégiou Európa 2020. Plnenie ná-  
venskej republiky, ako orgánu zodpovednému za vypraco-  
rodných cieľov tejto stratégie je súčasťou Národného pro-  
vanie Národného programu reforiem a ďalších dokumentov  
gramu reforiem, ktorý sumarizuje verejné politiky smeru-  
súvisiacich s národnou časťou európskeho semestra.  
júce k naplneniu národných cieľov v podobe merateľných  
Metodika, program a postup kontroly vychádzali zo záverov ukazovateľov.  
diskusií zástupcov štátov zapojených do kontroly. Takto  
Výdavky na verejné politiky na nasledujúce tri roky predsta-  
vznikol spoločný prístup ku kontrole, ktorého cieľom bolo  
vuje rozpočet verejnej správy, pozostávajúci zo štátneho  
zodpovedať na spoločné kontrolné otázky, a to tak  
rozpočtu a z rozpočtov ostatných subjektov verejnej  
v Správe za krajinu, ako aj v Spoločnej záverečnej správe.  
správy. Na Slovensku funguje programové rozpočtovanie,  
Spoločný prístup ku kontrole bol zameraný na identifikáciu v rámci ktorého sú rozpočtové výdavky klasifikované do  
zásadných rizík pre udržateľnosť verejných financií, a to konkrétnych programov. Jednotlivé programy majú defino-  
prostredníctvom analýzy odporúčaní od medzinárodných vané ukazovatele a správa o ich plnení je prílohou závereč-  
inštitúcií (Rada EÚ/EK, OECD, MMF, ... ), a na hodnotenie ného účtu gestorskej kapitoly.  
opatrení vlády v identifikovaných rizikových oblastiach.  
| 6  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Identifikované vládne opatrenia v rámci rizikových oblastí, so skutočným prínosom a prípadné odlíšenie vplyvov von-  
na ktoré poukazujú odporúčania inštitúcií, sú hodnotené na kajšieho prostredia a opatrení na elimináciu rizík, presahuje  
základe dekompozície ukazovateľov stratégie EU2020, zameranie a možnosti kontrolnej skupiny.  
definovaných v NPR, ako aj ukazovateľov programového  
Vyhodnotenie je doplnené hodnotiacou tabuľkou, ktorá su-  
rozpočtovania, ktoré sú ešte doplnené niektorými ďalšími  
marizuje hodnotenia príslušných rizikových oblastí rozdele-  
ukazovateľmi. Spoločný prístup bol zameraný na hodnote-  
ných podľa rizík a ukazovateľov. Tabuľka poskytuje pre-  
nie len tých vládnych opatrení, pri ktorých sa očakáva do-  
hľad odpovedí na druhú kontrolnú otázku, či napomohli  
sah na dlhodobú udržateľnosť verejných financií. Hodno-  
opatrenia znížiť identifikované riziká, pričom nekvantifikuje  
tené boli preto len vybrané opatrenia s ohľadom na ich  
ich dosah. Navyše, pre úplnosť je doplnená hodnotením  
predpokladaný dosah, a to z hľadiska udržateľnosti verej-  
jednotlivých rizikových oblastí zo strany EK, na základe ňou  
ných financií, aj z fiškálneho a makroekonomického hľa-  
vydávaných správ o krajine, posúdení odporúčaní pre jed-  
diska.  
notlivé krajiny a príslušné roky.  
Kontrolná skupina NKÚ SR pri analýze a hodnotení vlád-  
Zapojené NKI vychádzali zo spoločného prístupu ku kon-  
nych opatrení, rovnako ako pri výbere vhodných merateľ-  
trole, pričom si ho mohli flexibilne prispôsobiť podľa svojej  
ných ukazovateľov, vychádzala: (1) z vládnych materiálov,  
kontrolnej pôsobnosti a národných špecifík. Napríklad nie-  
hodnotení, analýz, správ, akčných plánov atď.; (2) z roz-  
ktoré NKI predĺžili kontrolované obdobie, aby získali väčšiu  
počtov, záverečných účtov a programového rozpočtovania;  
vzorku odporúčaní. Nasledujúca tabuľka sumarizuje hlavné  
(3) zo záverov predchádzajúcich kontrol; (4) z ostatných  
odchýlky od spoločného prístupu ku kontrole.  
dostupných dokumentov (správy EDA, ECB, RRZ, atď.); (5)  
z rozhovorov na Ministerstve financií (IFP), RRZ, na Minis-  
terstve školstva, vedy, výskumu a športu (IVP) a na Štatis-  
tickom úrade. Hodnotenie, či deklarovaný prínos je totožný  
Tabuľka č. 1: Hlavné odchýlky od spoločného prístupu ku kontrole  
Kontrolná inštitúcia  
Kontrolované obdobie  
Hlavné odchýlky  
Prípadové štúdie hodnotiace účinnosť pripravovaných  
vládnych opatrení  
Národný kontrolný úrad Fínska  
2012 2016  
Hodnotenie účinnosti vládnych opatrení bolo založené  
na vlastnom vládnom vyhodnocovaní  
Prípadová štúdia hodnotiaca účinnosť opatrení na boj so  
šedou ekonomikou  
Holandský dvor audítorov  
2011 2016  
2011 2015  
Štátny kontrolný úrad Lotyšska  
Zahrnuté zistenia z predchádzajúcich kontrol implemen-  
tácie portugalského programu hospodárskej a finančnej  
pomoci  
Portugalský účtovný dvor  
2011 2015  
Použitie národných kľúčových ukazovateľov pri hodno-  
tení úrovne eliminácie rizík prostredníctvom vládnych  
opatrení  
Kontrola účinnosti vládnych reforiem nebola uskutoč-  
nená, bude predmetom následnej kontroly  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Švédsky národný kontrolný úrad  
2011 2015  
2011 2015  
3
SPOLOČNÉ ZISTENIA Z MEDZINÁRODNEJ PARALELNEJ KONTROLY  
Pracovná skupina v rámci paralelnej kontroly zistila, že aj  
3.1  
KRAJINY  
CHARAKTER ODPORÚČANÍ PRE JEDNOTLIVÉ  
napriek veľkému pokrytiu verejných politík v jednotlivých  
odporúčaniach, tieto odporúčania sa približujú či až prekrý-  
vajú. Slovensko dostalo napríklad v oblasti daní odporúča-  
nia od všetkých troch organizácií, zamerané na zlepšenie  
správy a výberu daní. To predznamenáva, že medziná-  
rodné organizácie poukázali na relevantné oblasti alebo od-  
porúčania reagujú na problematiku, ohľadom ktorej sa ve-  
die debata na národnej úrovni. Vo všeobecnosti možno po-  
vedať, že medzinárodný pohľad na hospodársku politiku, aj  
keď odporúčania nie sú záväzné, vytvára priestor pre ná-  
rodné vlády na zdieľanie skúseností a zlepšenie vlastných  
politík.  
Odporúčania medzinárodných inštitúcií pre národné auto-  
rity jednotlivých krajín pokrývajú široký rozsah oblastí hos-  
podárskej politiky. Na jednej strane sú odporúčania európ-  
skeho semestra zamerané na fiškálnu politiku spadajúcu  
pod Pakt stability a rastu (SGP), štrukturálne politiky navia-  
zané na stratégiu Európa 2020 a postup pri makroekono-  
mickej nerovnováhe (MIP); na druhej strane sú odporúča-  
nia MMF a OECD, ktoré sa v prípade MMF zameriavajú na  
finančnú stabilitu a pri OECD sledujú verejné politiky s po-  
tenciálom zlepšiť výkon ekonomiky v dlhodobom horizonte.  
| 7  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Široká medzinárodná perspektíva dáva národným vládam opatrení a odporúčaní pre jednotlivé krajiny, je náročné roz-  
možnosť porovnať svoje politiky, ale aj učiť sa z poznatkov hodnúť, či vládna uskutočnila opatrenia ako reakciu na od-  
a odporúčaní týchto renomovaných nadnárodných inštitú- porúčania alebo či by ich uskutočnila tak či tak. Navyše,  
cií, čo môže viesť k lepším vlastným politikám. Medziná- odporúčania, najmä tie v rámci európskeho semestra,  
rodné organizácie zhromaždili množstvo poznatkov, pri- vznikajú v spolupráci s vnútroštátnymi orgánmi a ďalšími  
čom robili medzinárodné porovnania a zdieľali dobrú prax. zainteresovanými stranami, prípadne môžu odzrkadľovať  
Tieto organizácie v niektorých prípadoch spochybňujú ná- debatu na národnej úrovni. Posledné reformy európskeho  
rodné politiky, poskytujú odlišné pohľady, no tým aj príleži- semestra boli zamerané na posilnenie dialógu o politikách  
tosti na prehodnotenie národných politík, ktoré sa môžu po- na národnej úrovni (medzi vládami, parlamentmi a sociál-  
važovať za samozrejmé, alebo za jediné možné riešenie.  
nymi partnermi). Spoločným zistením kontroly je fakt, že  
vlády majú sklon nasledovať odporúčania v primeranom  
rozsahu.  
3.2 IDENTIFIKOVANÉ RIZIKÁ UDRŽATEĽNOSTI  
Existuje aj viacero príkladov nesúladu. V niekoľkých prípa-  
doch použili národné vlády alternatívne riešenia na rovnaký  
problém. V ďalších prípadoch neboli podniknuté žiadne  
kroky a nebolo poskytnuté vysvetlenie, prečo sa príslušné  
odporúčanie neberie do úvahy. Možno poznamenať, že  
vlády by mali svojim národným parlamentom poskytnúť pat-  
ričné vysvetlenie, ak sa rozhodnú nenadväzovať na určité  
odporúčania. Pravidlá týkajúce sa európskeho semestra  
tiež stanovujú, že národné parlamenty v ňom zohrávajú ur-  
čitú úlohu.  
Riziká pre udržateľnosť verejných financií sa môžu vzťaho-  
vať na dlhodobú solventnosť verejného sektora, no rovnako  
sa môžu týkať krátkodobých rizík s potenciálom ovplyvniť  
schopnosť verejného sektora, aby plnil záväzky počas  
veľmi dlhého obdobia. Vo všeobecnosti je ťažké určiť hra-  
nicu medzi oblasťou fiškálnej udržateľnosti a hospodárskou  
politikou, na čo nadväzuje spoločné zistenie na základe  
analýzy odporúčaní pre jednotlivé štáty, podľa ktorého sú  
riziká pre fiškálnu udržateľnosť vzájomne prepojené. Opat-  
renia zamerané na riešenie krátkodobých výziev môžu byť  
súčasne v konflikte s opatreniami zameranými na dlhodobú  
(fiškálnu) udržateľnosť.  
Portugalsko bolo štátom, ktorý v najväčšej miere dodržiaval  
odporúčania v porovnaní s ostatnými štátmi paralelného  
auditu. Táto krajina bola osobitne zasiahnutá hospodár-  
skou krízou a následne podliehala prísnym podmienkam,  
ako aj komplexnému prístupu programu hospodárskej a fi-  
nančnej pomoci (EFAP).  
Všetkých šesť štátov, zapojených do paralelnej kontroly,  
čelilo výzvam v oblasti fiškálnej udržateľnosti, pričom pod-  
stata týchto výziev sa medzi krajinami líši. Spoločné ziste-  
nie (podľa napr. NKI Fínska) je, že riziká udržateľnosti vy-  
plývajú zo súčasnej nerovnováhy medzi verejnými príjmami  
a výdavkami aj z očakávaného nárastu výdavkov spoje- 3.4  
ÚČINNOSŤ VLÁDNYCH OPATRENÍ  
ných so starnutím obyvateľstva. Toto v spojitosti s poma-  
Hodnotenie účinnosti vládnych opatrení v reakcii na rôzne  
odporúčania je bezpochyby citlivou záležitosťou. Kon-  
krétna otázka, na ktorú sa jednotlivé NKI, v rámci spoloč-  
lým rastom vytvára ťažkú situáciu, keďže konsolidačné úsi-  
lie môže mať nepriaznivý vplyv na hospodársky rast.  
Dôchodkové systémy, ktoré nie sú dlhodobo udržateľné, ného prístupu ku kontrole, snažili zodpovedať, bola: „Napo-  
boli identifikované ako riziko takmer vo všetkých krajinách. mohli príslušné opatrenia znížiť identifikované riziká?“ NKI,  
Okrem zjavných obáv, s ohľadom na výdavky súvisiace so zapojené do kontroly, riešili túto otázku veľmi odlišne,  
starnutím, identifikovali niektoré NKI riziká z takých pod- a preto sa aj odpovede výrazne odlišujú, takže je náročné  
mienených záväzkov, akými sú štátne záruky a explicitné vyvodenie spoločných záverov.  
a implicitné záväzky v projektoch verejno-súkromného  
NKI Fínska si vybrala jednu novú a jednu zatiaľ neimple-  
partnerstva alebo vo finančnom sektore. NKI Lotyšska, Por-  
mentovanú reformu ako prípadovú štúdiu (Dôchodková re-  
tugalska a Slovenska identifikovali aj potrebu zlepšenia vý-  
forma 2017 a Reforma zdravotného a sociálneho zabezpe-  
beru daní v záujme zabezpečenia zdrojov pre budúce vý-  
čenia a reforma samosprávy; plánované na rok 2019) a vy-  
davky. NKI Holandska a Švédska identifikovali zraniteľnosti  
hodnotila pravdepodobnosť pozitívnych vplyvov reformy na  
spôsobené neudržateľným rastom zadlženia domácností,  
fiškálnu udržateľnosť v budúcnosti (ex ante). Prístup uká-  
spojeného s bývaním, vrátane viacerých obdobných vý-  
zal, okrem iného, význam transparentného hodnotenia  
ziev, ktorým čelia uvedené štáty.  
vplyvov a analýz citlivosti.  
NKI Holandska popísala rôzne vládne nástroje na hodno-  
tenie účinnosti verejných politík a zistila, že jednotlivé opat-  
renia sa nevyhodnocujú samostatne.  
3.3  
REAKCIA VLÁD NA ODPORÚČANIA PRE  
JEDNOTLIVÉ KRAJINY  
Odporúčania Rady EÚ, MMF a OECD nie sú vo väčšine  
prípadov záväzné, s výnimkou prijatých v rámci mechaniz-  
mov finančnej pomoci (prípad Portugalska v rokoch 2011  
až 2014). Keďže väčšinu času neexistuje jasné prepojenie  
| 8  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Aj NKI Lotyšska vykonala prípadovú štúdiu a zistila, že  
konkrétne opatrenia na boj so šedou ekonomikou nie sú  
systematicky a efektívne organizované vládou, a že exis-  
tuje nedostatok účinnej daňovej politiky a priestor na zlep-  
šenie výberu daní.  
3.5  
VEREJNÁ DOSTUPNOSŤ A PROCESY  
Spoločným zistením v oblasti procesov je výrazný rozdiel  
medzi postupmi naviazanými na odporúčania európskeho  
semestra a odporúčaniami vydanými MMF a OECD. Počas  
procesu európskeho semestra by vlády mali konzultovať  
zainteresované strany, vrátane národných parlamentov, aj  
keď konzultácie a zapojenie národných parlamentov je  
v každom štáte iné.  
Zistenia NKI Portugalska vychádzajú z troch predchádza-  
júcich kontrol a ukazujú, že cieľový deficit centrálnej vlády  
bol dosiahnutý aj napriek nedostatku systematického prí-  
stupu v zmysle štrukturálnych a trvalých zmien. Postupy  
monitorovania rozpočtovej transparentnosti sa zlepšili a bol  
dosiahnutý aj čiastočný pokrok vo verejnej správe, zdravot-  
níctve a vzdelávaní.  
Niekoľko príkladov ukazuje, že národné parlamenty sú do  
procesu zapojené len čiastočne; vlády si samy určujú, ako  
budú reagovať na jednotlivé odporúčania. Priebeh procesu,  
pri ktorom sú opatrenia analyzované a hodnotené, nie je vo  
všeobecnosti jednoznačný. Existujú však aj príklady plného  
zapojenia parlamentu do všetkých častí európskeho se-  
mestra, vrátane implementácie odporúčaní. Táto situácia  
môže odrážať fakt, že národné parlamenty hrajú viac alebo  
menej významnú úlohu pri definovaní národných politík, ob-  
zvlášť v rámci rozpočtového procesu.  
NKI Švédska sa rozhodla v tejto fáze nehodnotiť účinnosť  
vládnych opatrení vo vzťahu k odporúčaniam pre jednotlivé  
krajiny. Namiesto toho plánuje vykonať samostatnú výkon-  
nostnú kontrolu účinnosti dohľadu politiky obozretnosti na  
makroúrovni (effectiveness of macroprudential supervi-  
sion), čo bola dôležitá oblasť, na ktorú sa vzťahovali odpo-  
rúčania.  
Rôzne príklady a zistenia NKI, zapojených do paralelnej  
kontroly, ukazujú, že verejné šírenie informácií a diskusia,  
ohľadom zaslaných odporúčaní, predstavujú významnú sú-  
časť mnohostranného dohľadu. Zostavením prehľadu od-  
porúčaní pre jednotlivé krajiny za obdobie piatich rokov  
a analýzou reakcie vlády na tieto odporúčania sa každá zú-  
častnená kontrolná inštitúcia stala súčasťou tohto procesu.  
4
ZISTENIA A ZÁVERY ZA SLOVENSKÚ REPUBLIKU  
Odporúčania týkajúce sa dôchodkového zabezpečenia  
boli zamerané: (1) na posilnenie dlhodobej udržateľnosti  
verejných financií, a to ďalšou úpravou priebežne financo-  
vaného dôchodkového piliera, najmä zmenou mechanizmu  
indexácie, priamym prepojením zákonného veku odchodu  
do dôchodku so strednou dĺžkou života a zavedením fak-  
tora udržateľnosti do vzorca na výpočet dôchodku, v kto-  
rom sa premietne demografická zmena; (2) na zabezpeče-  
nie stability a životaschopnosti kapitalizačného piliera; (3)  
na zlepšenie dlhodobej udržateľnosti verejných financií, a  
to znížením medzery financovania vo verejnom dôchodko-  
vom systéme pri súčasnom zabezpečení primeraných dô-  
chodkov.  
4.1  
PREHĽAD ODPORÚČANÍ A IDENTIFIKOVANÉ  
RIZIKÁ PRE DLHODOBÚ UDRŽATEĽNOSŤ  
Kontrolná skupina NKÚ SR, na základe analýzy odporú-  
čaní, identifikovala celkovo sedem rizikových oblastí pre  
strednodobú a dlhodobú udržateľnosť verejných financií.  
Samostatnú časť predstavuje fiškálna konsolidácia, ktorá  
spadá pod Pakt stability a rastu. Ostatné riziká sa týkajú  
štrukturálnych politík, pričom dve sú naviazané na starnutie  
obyvateľstva (dôchodky a zdravotníctvo), dve na ľudský ka-  
pitál (vzdelávanie a trh práce) a dve na slovenské špecifiká  
(daňová disciplína a integrácia rómskej komunity).  
Odporúčania medzinárodných organizácií v oblasti fiškál-  
nej konsolidácie boli zamerané: (1) na zníženie deficitu  
pod 3 % HDP v roku 2013, v rámci procedúry nadmerného  
deficitu; (2) dosiahnutie strednodobého cieľa pokračovaním  
v štrukturálnych úpravách na referenčnej úrovni 0,5 %  
HDP, po ukončení procedúry nadmerného deficitu; (3) na  
vytvorenie fiškálnej rady; (4) na zavedenie záväzných a vy-  
nútiteľných viacročných výdavkových stropov; (5) na vytvo-  
renie priestoru na fungovanie automatických stabilizátorov.  
Slovensko prijalo odporúčania zamerané na zlepšenie dl-  
hodobej udržateľnosť verejných financií v oblasti zdravot-  
níctva, a to prostredníctvom zvýšenia nákladovej účinnosti  
sektora zdravotnej starostlivosti, najmä racionalizáciou ne-  
mocničnej starostlivosti a riadenia, ako aj posilnením pri-  
márnej starostlivosti. Medzi zásadné riziká zdravotníctva vo  
vzťahu k udržateľnosti verejných financií patria: (1) nákla-  
dovosť sektora zdravotnej starostlivosti, najmä nemocnič-  
nej, primárnej a dlhodobej starostlivosti; (2) dostupnosť  
a kvalita zdravotnej starostlivosti pre všetky skupiny obyva-  
teľstva; (3) zadlžovanie zdravotníctva.  
| 9  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Odporúčania v oblasti správy a výberu daní sa sústredili:  
(1) na zvýšenie daňovej disciplíny a výberu daní, najmä  
zlepšením efektívnosti výberu DPH; (2) na zlepšenie efek-  
tívnosti daňovej správy, vrátane posilnenia analytických  
a auditových kapacít; (3) na prepojenie zdaňovania nehnu-  
teľností s ich trhovou hodnotou; (4) na zvýšenie príjmov  
z environmentálnych daní.  
4.2  
OPATRENIA A ICH ÚČINNOSŤ  
Prehľad identifikovaných rizikových oblastí, k nim prislú-  
chajúcich rizík a zodpovedajúcich kľúčových ukazovateľov,  
poskytuje nasledujúca tabuľka, pričom posledné dva stĺpce  
udávajú semaforové hodnotenie EK a NKÚ SR jednotlivých  
rizík.  
Oblasť fiškálnej konsolidácie predstavuje riziká, ktoré sa  
počas kontrolovaného obdobia rokov 2011 až 2015 poda-  
rilo prostredníctvom opatrení a priaznivého hospodárskeho  
vývoja eliminovať najviac. Po dosiahnutí cieľa – deficit pod  
3 % HDP v roku 2013, sa konsolidačné úsilie spomalilo  
a dosiahnutie MTO sa odsunulo mimo kontrolované obdo-  
bie pri dodržaní odporúčanej referenčnej úrovne konsoli-  
dačného úsilia. Počas kontrolovaného obdobia bol prijatý  
zákon o rozpočtovej zodpovednosti a bola vytvorená fiš-  
kálna rada, no nepodarilo sa zaviesť viacročné záväzné  
a vynútiteľné výdavkové stropy.  
Pri vzdelávaní odporúčali medzinárodné organizácie Slo-  
vensku zamerať sa predovšetkým na dve zásadné oblasti  
(1) kvalitu vzdelávania a (2) prepojenie vzdelávania a trhu  
práce. Odporúčania týkajúce sa kvality vzdelávania boli za-  
merané na všetky úrovne vzdelávania od predprimárneho  
až po vysokoškolské. Do tejto časti patrí aj zameranie na  
budúcich učiteľov a zatraktívnenie učiteľstva ako profesie,  
vrátane zvyšovania platov učiteľov a zodpovedajúcich  
štrukturálnych reforiem. Prepojenie vzdelávania a trhu  
práce je odporúčané v dvoch rovinách: (a) tvorba študij-  
ných programov orientovaných na výkon povolania; (b) po-  
skytovanie praktickej výučby priamo v podnikoch.  
Dôchodky a nastavenie dôchodkového systému boli, s pri-  
hliadnutím na očakávaný demografický vývoj na Sloven-  
sku, asi najzásadnejším dlhodobým rizikom pre udržateľ-  
nosť verejných financií. Prostredníctvom reformy dôchod-  
kového systému sa nastavili dôchodkové piliere smerom  
k dlhodobej udržateľnosti a výdavky na dôchodky by mali  
mierne klesať približne do roku 2030. Z toho vyplýva, že  
príslušné opatrenia znižujú identifikované riziká približne do  
uvedeného roku, pretože potom by výdavky na dôchodky  
mali začať opäť rásť, najmä vplyvom rastúceho indexu zá-  
vislosti. Predpokladaný nárast dôchodkových výdavkov na  
Slovensku do roku 2060 by mal byť jeden z najvyšších  
v EÚ a mal by byť spôsobený najmä starnutím obyvateľstva  
a nízkou mierou pôrodnosti.  
Slovensko prijalo odporúčania v oblasti trhu práce, zame-  
rané predovšetkým na služby zamestnanosti, konkrétne na  
oblasť aktívnych opatrení/politík na trhu práce (AOTP) a na  
poradenstvo. Opatrenia v oblasti AOTP by mali byť zame-  
rané – na dlhodobo nezamestnaných, na mladých a na mo-  
bilitu pracovnej sily. Verejné služby zamestnanosti by mali  
prejsť reorganizáciou smerom k poradenstvu a podpore  
adresnosti AOTP. Medzi opakujúce sa odporúčanie možno  
zaradiť podporu návratu do práce po rodičovskej dovo-  
lenke, prostredníctvom zlepšenia dostupnosti zariadení  
starostlivosti o deti v predškolskom veku.  
Jedno zo zásadných a čiastočne skrytých rizík pre udrža-  
teľnosť verejných financií na Slovensku predstavujú prí-  
slušníci rómskej národnostnej menšiny2) a ich začleňova-  
nie. Rómovia totiž predstavujú najpočetnejšiu menšinu  
v Európskej únii. Začleňovanie rómskej populácie je tak  
výzvou pre všetky krajiny, v ktorých sa nachádza táto men-  
šina. Rómska menšina predstavuje vyše 9 % obyvateľov  
Slovenskej republiky, odhadom 440 tis. obyvateľov.3) Slo-  
vensko prijalo v oblasti začleňovania rómskej populácie od-  
porúčania vo všetkých relevantných oblastiach – vzdeláva-  
nie, zamestnanosť, zdravie, bývanie, finančné začlenenie  
a nediskriminácia, vrátane prístupov k väčšinovej spoloč-  
nosti (integrácia prostredníctvom komunikácie).  
V dlhodobom horizonte sa má zhoršovať aj primeranosť  
dôchodkov, a to napriek súčasnej relatívne lepšej pozícií.  
Do roku 2060 sa má pomer dávok (priemerné dôchodkové  
dávky delené priemernou hrubou mzdou), podľa očaká-  
vaní, na Slovensku zhoršiť viac než v EÚ. Je to spôsobené  
skutočnosťou, že súčasná zákonná indexácia dôchodkov  
stanovuje nižšiu mieru rastu priemerného dôchodku, než je  
očakávaný rast priemernej hrubej mzdy.  
Zdravotníctvo je druhou rizikovou oblasťou previazanou  
so starnutím obyvateľstva. Slovenské zdravotníctvo vyka-  
zovalo počas kontrolovaného obdobia výrazné rezervy  
a naďalej čelí problémom dlhodobej udržateľnosti. Verejné  
výdavky na zdravotníctvo sú síce vyššie ako priemer V3,  
ale nedosahujú úroveň priemeru OECD. Vo vzťahu k vý-  
sledkovým ukazovateľom, ktoré sú pod priemerom V3,  
28 i OECD, sa efektívnosť slovenského zdravotníctva  
2) Podľa Rady Európy sa pomenovanie „Róm“ vzťahuje na Ró-  
mov, Sintov, Kalé a príbuzné skupiny v Európe, vrátane kočov-  
níkov a východných národov (Dómovia a Lomovia), a zahŕňa  
rôznorodé skupiny, medzi nimi aj osoby, ktoré samy seba ozna-  
čujú ako Cigáni.  
try_factsheets_2014/slovakia_en.pdf  
| 10  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
dlhodobo pohybuje pod priemerom týchto krajín. Na uve- nárast o 28,7 %. V roku 2011 bol rozdiel miezd učiteľov  
dený vývoj bude nepriaznivo pôsobiť predpokladané zvyšo- a priemernej mzdy 13 eur, pričom sa do roku 2015 zvýšil  
vanie nákladov súvisiacich so starnutím obyvateľstva.  
viac než 10-násobne, na hodnotu 146 eur. Priemerný me-  
dziročný rast miezd učiteľov predbiehal rast miezd v hos-  
podárstve, a to nominálne aj reálne. Každý rok počas kon-  
trolovaného obdobia vzrástli reálne mzdy učiteľom  
o 3,6 p. b. viac ako zamestnancom v hospodárstve.  
Pokrok v oblasti elektronizácie zdravotníctva a zavádzania  
systému platieb na základe skupín diagnóz (DRG) bol po-  
malý. Parciálne zlepšenie dosiahlo zdravotníctvo v Očaká-  
vanej dĺžke zdravého života pri narodení, ktorá medziročne  
rástla a približovala sa priemeru V3 aj EÚ 28. Opatrenia Trh práce je miestom, kde obyvatelia krajiny využívajú svoj  
vlády SR, ktoré sa nachádzajú v rôznych štádiách imple- ľudský kapitál. Napomôcť by im v tom mali najmä aktívne  
mentácie, vytvorili predpoklady na zlepšenie nákladovej opatrenia na trhu práce a efektívnosť úradov práce, ktoré  
efektívnosti do roku 2020.  
im ju sprostredkovávajú.  
Výber daní a nadväzujúca daňová disciplína dosiahli po- Počas kontrolovaného obdobia sa zmenila štruktúra a za-  
čas kontrolovaného obdobia svoje dno. Medzera výberu meranie AOTP, a to s väčším dôrazom na tréning a vzde-  
DPH bola takmer 40 %. Prostredníctvom akčného plánu lávanie, a rovnako aj na ostatné AOTP, zamerané na zvý-  
boja proti daňovým podvodom a ďalšími opatreniami sa po- šenie zamestnanosti a zníženie nezamestnanosti, zvlášť  
darilo zlepšiť daňovú disciplínu a výber daní. Podľa od- s dôrazom na znevýhodnené skupiny UoZ. Adresnosť  
hadu Inštitútu finančnej politiky MF SR, vyššia efektivita vý- a prehľadnosť AOTP sa zlepšila, no ich prínos k šanci za-  
beru DPH v porovnaní s rokom 2012 priniesla do rozpočtu mestnať sa je pre ťažšie zamestnateľné skupiny (nízkokva-  
dodatočné príjmy vo výške 248 mil. eur v roku 2013, 650 lifikovaní, dlhodobo nezamestnaní) relatívne nízky a v eli-  
mil. eur v roku 2014 a v roku 2015 dodatočných 744 mil. minácií tohto rizika stále existujú rezervy. Pretrvávajú aj ri-  
eur. V tomto období sa predpokladá nárast efektívnej da- ziká spojené so stratou pracovných návykov u dlhodobo  
ňovej sadzby DPH z 12,6 % v roku 2012 na 14,5 % v roku nezamestnaných a oslabením vôle vzdelávať sa u nízko  
2015, čo predstavuje nárast o 15,1 %. Zvýšenie efektivity vzdelaných UoZ a tým pre zvýšenie ich šance zamestnať  
výberu však nemožno v plnej miere pripísať implementácii sa.  
akčného plánu boja proti daňovým únikom.  
Reforma úradov práce bola v zmysle odporúčaní zameraná  
Zlepšenie efektívnosti daňovej správy bolo čiastočne ús- na proklietský prístup a sprostredkovanie prostredníctvom  
pešné. Dokladujú zo aj predošlé kontroly NKÚ SR, no po- vytvorenia kontaktného miesta (one stop shop). Počet  
čas kontrolovaného obdobia sa nepodarilo posilniť analy- klientov na jedného zamestnanca poklesol na jednu tre-  
tické kapacity finančnej správy v zmysle odporúčaní. Pre- tinu; v roku 2015 pripadalo na jedného zamestnanca 153  
pojenie zdaňovania nehnuteľností s ich trhovou hodnotou UoZ. Podiel sprostredkovaných zamestnaní na vyradených  
nebolo počas kontrolovaného obdobia zavedené do praxe, UoZ stúpol z úrovne 11,4 % v roku 2013 na 23,4 % v roku  
a nepodarilo sa významne zvýšiť ani príjmy z environmen- 2015. Rozloženie záťaže medzi úradmi práce je regionálne  
tálnych daní.  
nevyrovnané a existuje priestor na ďalší pokrok v individu-  
alizácii prístupu, a to tak v prípade regiónov s vysokou ne-  
zamestnanosťou, ako aj v oblasti špecializovaného pora-  
denstva. V oblasti prechodu na trh práce po materskej/ro-  
dičovskej dovolenke a spájania pracovného a rodinného ži-  
vota je potrebný vyvážený prístup smerom k podpore pô-  
rodnosti, a tým aj k riadeniu najzásadnejšieho rizika pre dl-  
hodobú udržateľnosť v podobe demografického vývoja.  
Vzdelávanie je fundamentom rozvoja ľudského kapitálu.  
Rizikami sú na Slovensku najmä veková štruktúra učiteľov,  
ktorá sa počas kontrolovaného obdobia posunula v pro-  
spech starších učiteľov, výsledky vzdelávania a štruktúra  
absolventov, do ktorej zmeny bolo investované veľké úsilie,  
no ktorého výsledky však vzhľadom na oneskorenie efek-  
tov nie je možné jednoznačne zhodnotiť.  
Čiastočne skrytým rizikom (pozitívnym aj negatívnym) pre  
udržateľnosť verejných financií je integrácia rómskej po-  
pulácie. V prípade úspešnej eliminácie identifikovaných ri-  
zík a zmeny v demografickom správaní predstavuje táto  
národnostná menšina ďalší zdroj potenciálneho rastu slo-  
venského hospodárstva. Počas kontrolovaného obdobia sa  
podarilo znížiť riziká najmä v oblasti vzdelávania rómskej  
populácie s dôrazom na školstvo a predškolskú výchovu.  
Z dlhodobého hľadiska je to spôsob ako prerušiť kruh mul-  
tidimenzionálneho vylúčenia. Deti z MRK získajú v predpri-  
márnom vzdelávaní sadu schopností a zručností (správa-  
nie sa v inom kultúrnom prostredí, porozumenie sloven-  
skému jazyku, hygienické návyky), ktorá im dáva možnosť  
Podľa výsledkov testovania PISA, študenti sa od roku 2009  
zhoršili vo všetkých oblastiach. Schopnosti študentov sa  
medzi rokmi 2009 a 2015 najviac zhoršili v prírodovednej  
gramotnosti (o 29 bodov), pričom relatívne lepšie je na tom  
čitateľská gramotnosť (24 bodov) a matematická gramot-  
nosť (21 bodov). Cieľ do roku 2020 je pre index výsledkov  
505 bodov. Jeho dosiahnutie je veľkou výzvou slovenského  
školstva, pretože je potrebné posunúť sa z aktuálnej hod-  
noty 463 bodov.  
Počas kontrolovaného obdobia (2011 až 2015) vzrástla  
priemerná mzda pedagogických zamestnancov zo sumy  
799 eur o 230 eur, na hodnotu 1029 eur, čo predstavuje  
| 11  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
úspešne pokračovať v ďalšom vzdelávaní a v presadzo- Odporúčania medzinárodných organizácií boli implemento-  
vaní na trhu práce. Následne si začlenený vzdelaný Róm vané do opatrení. Počas kontrolného obdobia tieto opatre-  
ľahšie nájde prácu, chápe význam zdravia v živote, má zá- nia napomohli znížiť identifikované riziká. Ako pomohli zní-  
ujem o dôstojné bývanie, využíva finančné služby a väčši- žiť tieto riziká, je ťažko kvantifikovateľné vzhľadom na chro-  
nové obyvateľstvo ho berie ako seberovného. Investície do nický nedostatok údajov spojených s rómskom menšinou.  
vzdelávania sú považované za fiškálne chytré (fiscaly NKÚ SR je presvedčený, že opatrenia sú nasmerované do  
smart), pričom ich očakávaná návratnosť je v rozmedzí ich správnych oblastí, čo podporuje aj nedávna Osobitná  
šesť až sedemnásť násobku.  
správa EDA (14/2016).  
Tabuľka č. 2: Identifikované rizikové oblasti, opatrenia a ich účinnosť  
Hodnotenie4  
EK  
Hodnotenie5  
NKÚ SR  
Oblasť  
Riziko  
Ukazovateľ  
Nadmerný deficit  
Saldo verejnej správy  
Konsolidačné úsilie  
Konsolidačné úsilie  
Fiškálna  
konsolidácia  
Rozpočtová zodpovednosť  
Výdavkové stropy  
Hrubý dlh verejnej správy  
x
Automatické stabilizátory  
Dôchodky a starnutie  
Primerané dôchodky  
Nákladová efektívnosť  
x
nehodnotené  
Saldo dôchodkového systému  
Dôchodky  
x
Výdavky  
Roky zdravého života  
Zdravotníctvo Dostupnosť a kvalita  
Odvrátiteľná úmrtnosť  
Zadlžovanie  
Dlh nemocníc  
Daňová disciplína  
EDS jednotlivých daní  
Dane  
Efektívnosť výberu DPH  
Medzera DPH  
Zdanenie nehnuteľností podľa ceny  
Veková štruktúra učiteľov  
x
Priemerný vek  
Vzdelávanie Výsledky študentov  
Štruktúra absolventov  
Testovanie PISA  
x
Adresnosť AOTP  
Šanca zamestnať sa  
Počet klientov na zamestnanca  
Trh práce  
Efektívnosť úradov práce  
Úspešnosť sprostredkovania  
Návrat po rodičovskej  
Vzdelávanie  
Zamestnanosť  
Zdravie  
x
x
x
x
x
x
Rómovia  
Bývanie  
Nediskriminácia  
4) Semaforové hodnotenie EK je spracované podľa hodnotení  
uvedených v Správach o krajine za príslušné roky.  
5) Semaforové hodnotenie NKÚ SR je spracované na základe  
analýzy popísanej v národnej Správe za krajinu, pričom:  
zelená: boli prijaté opatrenia, ktoré majú zásadný vplyv alebo  
ktorých vplyv možno považovať za pozitívny z hľadiska dlhodo-  
bej udržateľnosti verejných financií;  
žltá: boli prijaté opatrenia, ktoré nemajú zásadný vplyv alebo  
ktorých vplyv nie je výrazne pozitívny z hľadiska dlhodobej udr-  
žateľnosti verejných financií;  
červená: neboli prijaté opatrenia alebo opatrenia majú malý, či  
nevýznamný vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií.  
| 12  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Národný program reforiem predstavuje reakciu vlády na  
4.3  
VEREJNÁ DOSTUPNOSŤ A PROCESY  
odporúčania, pričom jeho súčasťou je aj Akčný plán po-  
drobnejšie rozpisujúci aktivity (vrátane zodpovedností) pre-  
viazané na konkrétne odporúčania. NPR reaguje na všetky  
odporúčania EK, vybrané odporúčania OECD sú súčasťou  
analytických častí NPR. NPR vrátane akčného plánu kaž-  
doročne schvaľuje vláda.  
Slovensko v rámci stratégie EU2020, ako pokračovania Li-  
sabonskej stratégie, nadväzuje na proces zverejňovania  
Národného programu reforiem – implementačnej správy  
reagujúcej na odporúčania Rady/Komisie. Európsky se-  
mester predstavuje postup, v rámci ktorého dostávajú  
členské štáty odporúčania pre jednotlivé krajiny. Okrem  
týchto odporúčaní dostávajú štáty odporúčania aj iných  
medzinárodných organizácií (MMF, OECD, WB) na zá-  
klade členstva alebo na požiadanie.  
Následný postup implementácie odporúčaní na prísluš-  
ných ministerstvách hodnotí NPR prostredníctvom plnenia  
úloh Akčného plánu v roku nasledujúcom po zaslaní rele-  
vantných odporúčaní. Vyhodnotenie je súčasťou NPR  
a s ním sa aj zverejňuje. V prípade nesúladu sa toto ob-  
vykle priamo nekomentuje, uvádza sa skôr ako priestor pre  
budúce podrobnejšie a presnejšie zameranie ďalších opat-  
rení.  
Odporúčania EK sú pravidelne zverejňované na internete  
slovenskej vlády aj Komisie). Odporúčania OECD a MMF  
zverejňujú príslušné organizácie na svojich stránkach,  
no na rozdiel od odporúčaní v rámci európskeho semestra  
nie sú prekladané do slovenčiny. Proces zverejňovania nie  
je právne upravený, pričom odporúčania zverejňuje Úrad  
vlády alebo Ministerstvo financií. Odporúčania sú zverejňo-  
vané celé.  
PODSTATNÉ ZISTENIA  
Odporúčania zasielané štátom medzinárodnými inštitúciami sa vzájomne približujú až prekrývajú.  
Riziká pre udržateľnosť verejných financií sú vzájomne prepojené. Opatrenia zamerané na krátkodobé výzvy môžu  
byť súčasne v protiklade s opatreniami zameranými na dosiahnutie dlhodobej udržateľnosti.  
Vo všeobecnosti nezáväzný charakter odporúčaní robí zložitým hodnotenie, či sú vládne opatrenia navrhované v nad-  
väznosti na odporúčania, alebo by boli predložené tak či tak.  
Existuje výrazný rozdiel medzi postupmi naviazanými na odporúčania európskeho semestra a odporúčaniami vyda-  
nými MMF a OECD.  
Verejné šírenie a diskusia ohľadom zaslaných odporúčaní predstavujú významnú súčasť mnohostranného dohľadu.  
Odlíšenie vplyvu opatrení a ostatných faktorov je náročné, vo viacerých prípadoch nemožné.  
NKÚ SR v zmysle spoločných kontrolných otázok konštatuje, že odporúčania vo vzťahu k zásadným rizikám pre udr-  
žateľnosť verejných financií sa postupne plnia, príslušné opatrenia napomáhajú znižovať identifikované riziká.  
5
TÍM KONTROLÓROV  
Jadro kontrolnej skupiny tvorili dvaja kontrolóri. Jeden z od-  
boru fiškálnej politiky a jeden z odboru analytického. Túto  
dvojicu dopĺňali pri čiastkových stanoviskách kontrolóri  
z uvedených dvoch odborov. Po administratívnej stránke  
zabezpečoval podporu odbor medzinárodných vzťahov.  
Členovia kontrolných skupín za jednotlivé NKI boli v neu-  
stálom kontakte. Uskutočnili sa dve osobné stretnutia, na  
začiatku a na konci kontroly, aj viacero videokonferencií  
a množstvo emailových diskusií.  
Zloženie kontrolných skupín ostatných participujúcich NKI  
bolo obdobné ako v prípade NKÚ SR. Zväčša to boli men-  
šie skupiny so zastúpením analytikov, kontrolórov fiškálnej  
politiky a zástupcu z odboru medzinárodných vzťahov.  
| 13  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZÁVER  
Kontrolou sa podarilo naplniť stanovené ciele. Na základe  
zistení jednotlivých NKI bolo možné definovať spoločné  
zistenia z medzinárodnej paralelnej kontroly. Odlišnosti  
v prístupe ku kontrole medzi jednotlivými NKI neumožnili  
porovnanie úspešnosti opatrení na elimináciu identifikova-  
ných rizík a definovanie spoločných odporúčaní. Spolu-  
práca NKI participujúcich na kontrole, vrátane Európskeho  
dvoru audítorov z pozície pozorovateľa, bola veľmi podne-  
tná, jej poznatky sa prejavia aj v iných kontrolách (napr.  
NKI Švédska) alebo v procese plánovania kontrol  
(NKÚ SR).  
Účasť NKÚ SR v medzinárodnej paralelnej kontrole bola  
prínosná navonok aj do vnútra úradu. Hodnotiť vplyv na  
spoločnosť a verejné politiky je priskoro, no vplyv dovnútra  
je hmatateľný už teraz, keďže závery kontroly poslúžili pri  
tvorbe strategického plánu úradu aj pri definovaní oblastí  
kontrol na nadchádzajúce roky.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
+421 2 501 14 451 info@nku.gov.sk  
| 14