N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
Odporúčania v oblasti správy a výberu daní sa sústredili:
(1) na zvýšenie daňovej disciplíny a výberu daní, najmä
zlepšením efektívnosti výberu DPH; (2) na zlepšenie efek-
tívnosti daňovej správy, vrátane posilnenia analytických
a auditových kapacít; (3) na prepojenie zdaňovania nehnu-
teľností s ich trhovou hodnotou; (4) na zvýšenie príjmov
z environmentálnych daní.
4.2
OPATRENIA A ICH ÚČINNOSŤ
Prehľad identifikovaných rizikových oblastí, k nim prislú-
chajúcich rizík a zodpovedajúcich kľúčových ukazovateľov,
poskytuje nasledujúca tabuľka, pričom posledné dva stĺpce
udávajú semaforové hodnotenie EK a NKÚ SR jednotlivých
rizík.
Oblasť fiškálnej konsolidácie predstavuje riziká, ktoré sa
počas kontrolovaného obdobia rokov 2011 až 2015 poda-
rilo prostredníctvom opatrení a priaznivého hospodárskeho
vývoja eliminovať najviac. Po dosiahnutí cieľa – deficit pod
3 % HDP v roku 2013, sa konsolidačné úsilie spomalilo
a dosiahnutie MTO sa odsunulo mimo kontrolované obdo-
bie pri dodržaní odporúčanej referenčnej úrovne konsoli-
dačného úsilia. Počas kontrolovaného obdobia bol prijatý
zákon o rozpočtovej zodpovednosti a bola vytvorená fiš-
kálna rada, no nepodarilo sa zaviesť viacročné záväzné
a vynútiteľné výdavkové stropy.
Pri vzdelávaní odporúčali medzinárodné organizácie Slo-
vensku zamerať sa predovšetkým na dve zásadné oblasti
– (1) kvalitu vzdelávania a (2) prepojenie vzdelávania a trhu
práce. Odporúčania týkajúce sa kvality vzdelávania boli za-
merané na všetky úrovne vzdelávania od predprimárneho
až po vysokoškolské. Do tejto časti patrí aj zameranie na
budúcich učiteľov a zatraktívnenie učiteľstva ako profesie,
vrátane zvyšovania platov učiteľov a zodpovedajúcich
štrukturálnych reforiem. Prepojenie vzdelávania a trhu
práce je odporúčané v dvoch rovinách: (a) tvorba študij-
ných programov orientovaných na výkon povolania; (b) po-
skytovanie praktickej výučby priamo v podnikoch.
Dôchodky a nastavenie dôchodkového systému boli, s pri-
hliadnutím na očakávaný demografický vývoj na Sloven-
sku, asi najzásadnejším dlhodobým rizikom pre udržateľ-
nosť verejných financií. Prostredníctvom reformy dôchod-
kového systému sa nastavili dôchodkové piliere smerom
k dlhodobej udržateľnosti a výdavky na dôchodky by mali
mierne klesať približne do roku 2030. Z toho vyplýva, že
príslušné opatrenia znižujú identifikované riziká približne do
uvedeného roku, pretože potom by výdavky na dôchodky
mali začať opäť rásť, najmä vplyvom rastúceho indexu zá-
vislosti. Predpokladaný nárast dôchodkových výdavkov na
Slovensku do roku 2060 by mal byť jeden z najvyšších
v EÚ a mal by byť spôsobený najmä starnutím obyvateľstva
a nízkou mierou pôrodnosti.
Slovensko prijalo odporúčania v oblasti trhu práce, zame-
rané predovšetkým na služby zamestnanosti, konkrétne na
oblasť aktívnych opatrení/politík na trhu práce (AOTP) a na
poradenstvo. Opatrenia v oblasti AOTP by mali byť zame-
rané – na dlhodobo nezamestnaných, na mladých a na mo-
bilitu pracovnej sily. Verejné služby zamestnanosti by mali
prejsť reorganizáciou smerom k poradenstvu a podpore
adresnosti AOTP. Medzi opakujúce sa odporúčanie možno
zaradiť podporu návratu do práce po rodičovskej dovo-
lenke, prostredníctvom zlepšenia dostupnosti zariadení
starostlivosti o deti v predškolskom veku.
Jedno zo zásadných a čiastočne skrytých rizík pre udrža-
teľnosť verejných financií na Slovensku predstavujú prí-
slušníci rómskej národnostnej menšiny2) a ich začleňova-
nie. Rómovia totiž predstavujú najpočetnejšiu menšinu
v Európskej únii. Začleňovanie rómskej populácie je tak
výzvou pre všetky krajiny, v ktorých sa nachádza táto men-
šina. Rómska menšina predstavuje vyše 9 % obyvateľov
Slovenskej republiky, odhadom 440 tis. obyvateľov.3) Slo-
vensko prijalo v oblasti začleňovania rómskej populácie od-
porúčania vo všetkých relevantných oblastiach – vzdeláva-
nie, zamestnanosť, zdravie, bývanie, finančné začlenenie
a nediskriminácia, vrátane prístupov k väčšinovej spoloč-
nosti (integrácia prostredníctvom komunikácie).
V dlhodobom horizonte sa má zhoršovať aj primeranosť
dôchodkov, a to napriek súčasnej relatívne lepšej pozícií.
Do roku 2060 sa má pomer dávok (priemerné dôchodkové
dávky delené priemernou hrubou mzdou), podľa očaká-
vaní, na Slovensku zhoršiť viac než v EÚ. Je to spôsobené
skutočnosťou, že súčasná zákonná indexácia dôchodkov
stanovuje nižšiu mieru rastu priemerného dôchodku, než je
očakávaný rast priemernej hrubej mzdy.
Zdravotníctvo je druhou rizikovou oblasťou previazanou
so starnutím obyvateľstva. Slovenské zdravotníctvo vyka-
zovalo počas kontrolovaného obdobia výrazné rezervy
a naďalej čelí problémom dlhodobej udržateľnosti. Verejné
výdavky na zdravotníctvo sú síce vyššie ako priemer V3,
ale nedosahujú úroveň priemeru OECD. Vo vzťahu k vý-
sledkovým ukazovateľom, ktoré sú pod priemerom V3,
EÚ 28 i OECD, sa efektívnosť slovenského zdravotníctva
2) Podľa Rady Európy sa pomenovanie „Róm“ vzťahuje na Ró-
mov, Sintov, Kalé a príbuzné skupiny v Európe, vrátane kočov-
níkov a východných národov (Dómovia a Lomovia), a zahŕňa
rôznorodé skupiny, medzi nimi aj osoby, ktoré samy seba ozna-
čujú ako Cigáni.
try_factsheets_2014/slovakia_en.pdf
| 10