N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
ZHRNUTIE
Vodná doprava, ako súčasť dopravnej sústavy, je výz-
namná pre vnútroštátne, ale najmä medzinárodné pre-
pravné vzťahy. Spoločnosť VP je akciovou spoločnos-
ťou, svoju činnosť začala v roku 2008. Vznikla transfor-
máciou štátneho podniku Slovenská plavba dunajská,
š.p., a z časti rozpočtovej organizácie Štátna plavebná
správa.
a Štúrovo.
Z hľadiska prevádzkovania a rozvoja verejných prístavov
je určujúci zákon o vnútrozemskej plavbe. Zákon definuje
pre spoločnosť VP úlohy, ktoré by mala splniť, ale súčas-
ne predstavuje aj špecifiká pri využívaní PIM.
Rozhodujúci vplyv na činnosť a úroveň riadenia vo všet-
kých orgánoch spoločnosti má jediný akcionár. Rozhod-
nutia valného zhromaždenia uskutočňoval jediný akcionár
a týchto rokovaní sa nezúčastňovali všetci členovia pred-
stavenstva a ani dozornej rady. Dokumentácia súvisiaca
s rokovaniami valného zhromaždenia bola nekompletná.
Registratúrne stredisko spoločnosti VP bolo zriadené až
koncom roka 2016.
Jediným zakladateľom je SR, v mene ktorej koná MDV
SR ako správca majetku štátu. Poslaním spoločnosti VP
je predovšetkým zabezpečenie a vykonávanie prevádzky
verejných prístavov, prenajímanie pozemkov v územných
obvodoch verejných prístavov a vyberanie úhrad za pou-
žívanie verejných prístavov Bratislava, Komárno
Základný problém pre rozvoj, modernizáciu a využitie finančných zdrojov je v súčasnom nastavení vlastníckych vzťa-
hov medzi spoločnosťou VP, ktorá je vlastníkom pozemkov, a spoločnosťou SPaP, ktorá vlastní prevažnú časť infra-
štruktúry a superštruktúry.
Využívanie pozemkov vo verejných prístavoch je uprave-
né prostredníctvom dlhodobých nájomných zmlúv. Legis-
latíva umožňuje pozemky vo vlastníctve štátu prenajímať
na dobu maximálne 30 rokov. Niektoré zmluvy, uzatvore-
né v minulosti, budú ukončené v roku 2027. V týchto
zmlúvách boli zakotvené rôzne nevýhodné obchodné
podmienky, aj možnosť ďalšieho prenájmu pozemkov
tretím stranám.
infraštruktúry do správy verejných prístavov. V prístave
Bratislava nedošlo k presunu prekládkových činností
z bazénov Zimného prístavu do bazénu Pálenisko. Sta-
novené rozvojové aktivity verejného prístavu Komárno
neboli splnené. Rozvojové aktivity pre prístav Štúrovo sa
realizujú so značným oneskorením.
Dlhodobá koncepcia rozvoja spoločnosti na roky 2014 –
2022 je v časovom horizonte nerealizovateľná. Navrhnuté
zdroje financovania boli možné len teoreticky, nie však
reálne disponibilné. Vzhľadom na povahu svojho majetku,
nemala spoločnosť možnosť čerpať komerčný úver. Pre
použitie zdrojov formou PPP neexistovali štúdie realizova-
teľnosti. Investičné zámery a modernizácia verejných
prístavov boli splnené len čiastočne.
Nevysporiadané majetkovoprávne vzťahy predstavujú
prekážku ďalšieho rozvoja. Spoločnosť VP rokuje so
súkromnou spoločnosťou SPaP, ktorá je súčasne domi-
nantným operátorom. Rokovania v čase výkonu kontroly
neboli ukončené s konkrétnym výsledkom.
V období 2014 – 2016 sa uskutočnili personálne zmeny
vo vedení a orgánoch spoločnosti VP. Nové vedenie
zhodnotilo aktuálny stav vývoja a pristúpilo k realizácii
zmien v oblasti obchodných vzťahov, sadzobníka vybera-
nia úhrad, aktualizácie interných smerníc, plánu obstará-
vania, podnikateľského plánu na rok 2017, prevádzkové-
ho poriadku a registratúrneho poriadku. Prehodnotené
boli existujúce zmluvné vzťahy a následne boli vypoveda-
né zmluvy najmä v oblasti služieb (napr. strážna služba,
osvetlenie, používanie komunikácií a prevádzkovanie
dispečerského rádia).
Medzi kľúčové úlohy spoločnosti, vyplývajúce z aktuali-
zovanej koncepcie rozvoja verejných prístavov, patrilo
vysporiadanie majetkovoprávnych vzťahov. Spracované
boli znalecké posudky a analýzy na existujúcu infraštruk-
túru a superštruktúru. Externou firmou bola spracovaná
štúdia (Due Diligence), ktorá prehodnocovala reálne
možnosti vysporiadania majetkovoprávnych vzťahov.
Prvýkrát v existencii spoločnosti VP bolo umožnené čer-
panie finančných prostriedkov z fondov EÚ, určených na
dopravu v rámci OPII. Alokované boli finančné prostriedky
v celkovej sume 89 941 177 eur, a to na modernizáciu
prístavu Bratislava. Ku koncu roku 2016 bol implemento-
vaný len jeden projekt v sume 29 648 eur, čo predsta-
vuje 0,03 % čerpania finančných prostriedkov z OPII.
Za rizikové faktory implementácie projektov možno pova-
žovať nízke čerpanie a zazmluvnenie projektov a časový
faktor najmä vo fáze verejných obstarávaní. Problémom
spôsobujúcim v súčasnosti výšku čerpania finančných
Strategické smerovanie spoločnosti VP vychádza z pred-
metu podnikania, s cieľom zabezpečenia rozvoja prístav-
ných, logistických a iných súvisiacich služieb, ako aj z
efektívneho využitia majetku a zvýšenie konkurencies-
chopnosti v porovnaní s inými prístavmi na Dunaji.
V období 2014 až 2016 spoločnosť neplnila niektoré
zámery rozvoja. Nesplnené boli úlohy v oblasti prevodu