N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
2017  
Záverečná správa  
Kontrola nakladania s finančnými prostriedkami a majetkom spoločnosti  
Verejné prístavy, a.s.  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Kontrola nakladania s finančnými prostriedkami a majetkom  
spoločnosti Verejné prístavy, a.s.  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCA KONTROLNEJ AKCIE  
Ing. Lýdia Hennelová  
Bratislava, december 2017  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
Územie verejných prístavov  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
dlhodobá koncepcia rozvoja VP  
VÝZNAM  
Dlhodobá koncepcia rozvoja spoločnosti na roky 2014 – 2022  
finančné prostriedky EÚ+ŠR+VZ  
Finančné prostriedky spolu zo zdroja Európskej únie, štátneho roz-  
počtu a vlastné zdroje spoločnosti VP  
infraštruktúra  
Dopravná infraštruktúra (cestná a železničná, napr. cesty, koľaje,  
trakčné vedenie, oznamovacia a zabezpečovacia technika), lodná  
infraštruktúra (prístavné hrany a pontóny), vodoenergetická infra-  
štruktúra (zariadenia na zásobovanie vodou, plynom a elektrickou  
energiou) a informačná infraštruktúra (spoje, telefón, TV)  
DHM  
dlhodobý hmotný majetok  
MDV SR (alebo ministerstvo), jediný akcionár, Ministerstvo dopravy a výstavby SR  
zakladateľ,  
OPII  
PIM  
Operačný program integrovaná infraštruktúra  
prioritný investičný majetok  
Sú to pozemky a zariadenia vo verejných prístavoch a tento majetok  
môže byť iba vo vlastníctve štátu alebo spoločnosti a len minister-  
stvo môže zmeniť jeho špecifikáciu. Spoločnosť môže majetok dať  
do nájmu, maximálne na 30 rokov.  
spoločnosť VP, spoločnosť, VP  
Spoločnosť Verejné prístavy, a.s.  
spoločnosť SPaP (alebo dominantný operátor, Spoločnosť Slovenská plavba a prístavy, a.s.  
resp. jediný operátor)  
SR  
Slovenská republika  
superštruktúra  
Skladové priestory, haly a iné budovy v areáli prístavu, nádrže na  
tekutý tovar, lodenice, prekládkové vybavenie, vybavenie prístavu  
(žeriavy)  
zákon o vnútrozemskej plavbe  
Zákon č. 338/2000 Z. z. v znení neskorších predpisov  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Vodná doprava, ako súčasť dopravnej sústavy, je výz-  
namná pre vnútroštátne, ale najmä medzinárodné pre-  
pravné vzťahy. Spoločnosť VP je akciovou spoločnos-  
ťou, svoju činnosť začala v roku 2008. Vznikla transfor-  
máciou štátneho podniku Slovenská plavba dunajská,  
š.p., a z časti rozpočtovej organizácie Štátna plavebná  
správa.  
a Štúrovo.  
Z hľadiska prevádzkovania a rozvoja verejných prístavov  
je určujúci zákon o vnútrozemskej plavbe. Zákon definuje  
pre spoločnosť VP úlohy, ktoré by mala splniť, ale súčas-  
ne predstavuje aj špecifiká pri využívaní PIM.  
Rozhodujúci vplyv na činnosť a úroveň riadenia vo všet-  
kých orgánoch spoločnosti má jediný akcionár. Rozhod-  
nutia valného zhromaždenia uskutočňoval jediný akcionár  
a týchto rokovaní sa nezúčastňovali všetci členovia pred-  
stavenstva a ani dozornej rady. Dokumentácia súvisiaca  
s rokovaniami valného zhromaždenia bola nekompletná.  
Registratúrne stredisko spoločnosti VP bolo zriadené až  
koncom roka 2016.  
Jediným zakladateľom je SR, v mene ktorej koná MDV  
SR ako správca majetku štátu. Poslaním spoločnosti VP  
je predovšetkým zabezpečenie a vykonávanie prevádzky  
verejných prístavov, prenajímanie pozemkov v územných  
obvodoch verejných prístavov a vyberanie úhrad za pou-  
žívanie verejných prístavov Bratislava, Komárno  
Základný problém pre rozvoj, modernizáciu a využitie finančných zdrojov je v súčasnom nastavení vlastníckych vzťa-  
hov medzi spoločnosťou VP, ktorá je vlastníkom pozemkov, a spoločnosťou SPaP, ktorá vlastní prevažnú časť infra-  
štruktúry a superštruktúry.  
Využívanie pozemkov vo verejných prístavoch je uprave-  
né prostredníctvom dlhodobých nájomných zmlúv. Legis-  
latíva umožňuje pozemky vo vlastníctve štátu prenajímať  
na dobu maximálne 30 rokov. Niektoré zmluvy, uzatvore-  
né v minulosti, budú ukončené v roku 2027. V týchto  
zmlúvách boli zakotvené rôzne nevýhodné obchodné  
podmienky, aj možnosť ďalšieho prenájmu pozemkov  
tretím stranám.  
infraštruktúry do správy verejných prístavov. V prístave  
Bratislava nedošlo k presunu prekládkových činností  
z bazénov Zimného prístavu do bazénu Pálenisko. Sta-  
novené rozvojové aktivity verejného prístavu Komárno  
neboli splnené. Rozvojové aktivity pre prístav Štúrovo sa  
realizujú so značným oneskorením.  
Dlhodobá koncepcia rozvoja spoločnosti na roky 2014 –  
2022 je v časovom horizonte nerealizovateľná. Navrhnuté  
zdroje financovania boli možné len teoreticky, nie však  
reálne disponibilné. Vzhľadom na povahu svojho majetku,  
nemala spoločnosť možnosť čerpať komerčný úver. Pre  
použitie zdrojov formou PPP neexistovali štúdie realizova-  
teľnosti. Investičné zámery a modernizácia verejných  
prístavov boli splnené len čiastočne.  
Nevysporiadané majetkovoprávne vzťahy predstavujú  
prekážku ďalšieho rozvoja. Spoločnosť VP rokuje so  
súkromnou spoločnosťou SPaP, ktorá je súčasne domi-  
nantným operátorom. Rokovania v čase výkonu kontroly  
neboli ukončené s konkrétnym výsledkom.  
V období 2014 – 2016 sa uskutočnili personálne zmeny  
vo vedení a orgánoch spoločnosti VP. Nové vedenie  
zhodnotilo aktuálny stav vývoja a pristúpilo k realizácii  
zmien v oblasti obchodných vzťahov, sadzobníka vybera-  
nia úhrad, aktualizácie interných smerníc, plánu obstará-  
vania, podnikateľského plánu na rok 2017, prevádzkové-  
ho poriadku a registratúrneho poriadku. Prehodnotené  
boli existujúce zmluvné vzťahy a následne boli vypoveda-  
né zmluvy najmä v oblasti služieb (napr. strážna služba,  
osvetlenie, používanie komunikácií a prevádzkovanie  
dispečerského rádia).  
Medzi kľúčové úlohy spoločnosti, vyplývajúce z aktuali-  
zovanej koncepcie rozvoja verejných prístavov, patrilo  
vysporiadanie majetkovoprávnych vzťahov. Spracované  
boli znalecké posudky a analýzy na existujúcu infraštruk-  
túru a superštruktúru. Externou firmou bola spracovaná  
štúdia (Due Diligence), ktorá prehodnocovala reálne  
možnosti vysporiadania majetkovoprávnych vzťahov.  
Prvýkrát v existencii spoločnosti VP bolo umožnené čer-  
panie finančných prostriedkov z fondov EÚ, určených na  
dopravu v rámci OPII. Alokované boli finančné prostriedky  
v celkovej sume 89 941 177 eur, a to na modernizáciu  
prístavu Bratislava. Ku koncu roku 2016 bol implemento-  
vaný len jeden projekt v sume 29 648 eur, čo predsta-  
vuje 0,03 % čerpania finančných prostriedkov z OPII.  
Za rizikové faktory implementácie projektov možno pova-  
žovať nízke čerpanie a zazmluvnenie projektov a časový  
faktor najmä vo fáze verejných obstarávaní. Problémom  
spôsobujúcim v súčasnosti výšku čerpania finančných  
Strategické smerovanie spoločnosti VP vychádza z pred-  
metu podnikania, s cieľom zabezpečenia rozvoja prístav-  
ných, logistických a iných súvisiacich služieb, ako aj z  
efektívneho využitia majetku a zvýšenie konkurencies-  
chopnosti v porovnaní s inými prístavmi na Dunaji.  
V období 2014 až 2016 spoločnosť neplnila niektoré  
zámery rozvoja. Nesplnené boli úlohy v oblasti prevodu  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
prostriedkov bola pomalosť pri príprave a využití finanč-  
období len so značnými problémami plniť svoje úlohy,  
dané jej zákonom, vo všetkých aspektoch.  
ných zdrojov a skutočnosť, že sektor vodnej dopravy,  
vrátane spoločnosti VP, vstúpil do OPII 2014 – 2020  
prakticky bez pripravených projektov. Riziko, že pro-  
striedky nebudú vyčerpané a ciele modernizácie  
prístavu sa nenaplnia, je vysoké.  
Príjmy spoločnosti sú najmä z prenájmu pozemkov a  
prístavných poplatkov. Rozvoj spoločnosti je limitovaný  
prekážkami v nakladaní s majetkom a v jeho využívaní,  
ale aj nedostatočným zvládnutím rozvojových zámerov  
v uplynulých rokoch.  
Analýza hospodárenia a plnenia strategických cieľov  
spoločnosti ukazujú, že spoločnosť VP môže v súčasnom  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE  
Cieľom kontroly bolo zhodnotiť postavenie a stratégiu spoločnosti, rozhodovacie a kontrolné procesy orgánov spoloč-  
nosti. Ďalej bolo preverené hospodárenie s vybranými časťami majetku a čerpanie finančných prostriedkov z OPII.  
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť postup pri nakladaní s finančnými prostriedkami a majetkom Verejných prísta-  
vov, a.s., stratégiu, rozhodovacie a kontrolné procesy, hospodárenie orgánov spoločnosti a hospodárenie s vybranými  
časťami majetku vo vzťahu k dosiahnutým hospodárskym výsledkom VP, a.s.  
Predmetom kontroly bolo preveriť plnenie strategických zámerov rozvoja spoločnosti, zhodnotiť súčasný stav spoloč-  
nosti, predovšetkým vysporiadanie majetkovoprávnych vzťahov, cenovej politiky, vyberanie úhrad za používanie verej-  
ných prístavov a čerpanie prostriedkov na modernizáciu zo zdrojov EÚ.  
2
MEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrolná akcia bola zaradená na základe Strategického  
plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR na roky 2015 – 2017  
ako kontrola súladu.  
Výber kontrolovaných údajov bol vykonaný neštatistickými  
metódami na základe profesionálneho úsudku kontrolóra.  
Zvolená bola kombinácia prístupu orientovaného na prob-  
lémy a výstupy.  
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom č. 39/1993  
Z. z. o NKÚ SR v znení neskorších predpisov a so štan-  
dardmi, ktoré vychádzajú z princípov kontroly v rámci  
medzinárodných štandardov kontrolných inštitúcií ISSAI  
100 – Základné princípy kontroly verejného sektora, a  
ISSAI 400 – Základné princípy kontroly súladu.  
Kontrolovaným obdobím boli roky 2014 až 2016. Špecifi-  
kom kontroly bolo, že v kontrolovanom období došlo  
k zmene vedenia spoločnosti, čo zásadným spôsobom  
zmenilo prístup a riešenie aktivít spoločnosti VP.  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
Spoločnosť VP je akciovou spoločnosťou so špecifikami,  
ktoré upravuje zákon o vnútrozemskej plavbe. Územie  
verejných prístavov je vymedzené na toku rieky Dunaj v  
prístavoch Bratislava, Komárno a Štúrovo.  
Pre nakladanie s PIM stanovuje zákon o vnútrozemskej  
plavbe osobitné podmienky:  
PIM môže byť iba vo vlastníctve štátu  
nemôže byť predmetom záložného práva, ani ni-  
jakej inej zábezpeky záväzkov spoločnosti  
môže sa užívať na základe koncesnej zmluvy na  
realizáciu niektorých PPP projektov  
v prípade vstupu investora do spoločnosti je zá-  
konom ustanovená trvala majetková účasť štátu  
v rozsahu minimálne 67 %.  
Spoločnosť vznikla zo štátneho podniku Slovenská plavba  
dunajská, š.p., a z časti rozpočtovej organizácie Štátna  
plavebná správa. Činnosť je zameraná najmä na:  
zabezpečenie prípravy a realizácie výstavby ve-  
rejných prístavov, vrátane spracovania krátko-  
dobých a dlhodobých koncepcií rozvoja  
Orgámni spoločnosti sú valné zhromaždenie, predstaven-  
stvo a dozorná rada. Rozhodujúci vplyv na činnosť  
a úroveň riadenia vo všetkých orgánoch spoločnosti má  
jediný akcionár – ministerstvo. V rozpore so Stanovami sa  
valných zhromaždení nezúčastňovali všetci členovia  
predstavenstva a ani dozornej rady. Predložená doku-  
mentácia za obdobie rokov 2014 až 2016 bola nekom-  
pletná. Niektoré originály dokumentov neboli k dis-  
pozícii.  
zabezpečenie prevádzky, evidencie, údržby  
a opravy, projektov a zariadení v správe spoloč-  
nosti v územných obvodoch verejných prístavov  
prenájom pozemkov v územných obvodoch ve-  
rejných prístavov a ďalších činností, ktoré bez-  
prostredne súvisia s nakladaním majetku  
v územných obvodoch verejných prístavov  
vyberanie úhrad za používanie verejných prísta-  
vov.  
Po personálnych zmenách sa zintenzívnili práce na aktu-  
alizácii interných predpisov, a to najmä na obchodnej  
politike, cenovej politike, a zrýchlili sa práce v prospech  
čerpania finančných prostriedkov zo zdrojov EÚ.  
Základné imanie spoločnosti pri jej vzniku bolo v sume  
564 296 621 eur; tvorili ho kmeňové akcie, ktoré neboli  
prijaté burzou na obchodovanie na trhu cenných papierov.  
Základné imanie spoločnosti bolo vytvorené nepeňažným  
vkladom, ktorý má charakter PIM.  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Zasadnutia dozornej rady v rokoch 2015 a 2016 neboli  
vykonávané v súlade so stanovami spoločnosti.  
Z pohľadu nákladov, spoločnosť VP zabezpečuje najmä  
prevádzku, údržbu a opravy objektov a zariadení  
v územných obvodoch verejných prístavov. Ekonomicky  
najvýznamnejší je prístav v Bratislave.  
Vlastníkom všetkých pozemkov je spoločnosť VP,  
avšak významná časť infraštruktúry je vo vlastníctve  
súkromnej spoločnosti – SPaP, ktorá je dominantným  
operátorom v prístave.  
Výnosy spoločnosti boli najmä z predaja služieb, konkrétne  
z prenájmu pozemkov operátorom v prístavoch a výberu  
prístavných poplatkov. Výnosy z prístavných poplatkov  
tvoria zhruba polovicu celkových výnosov spoločnosti.  
Druhým najvýznamnejším zdrojom výnosov sú prístavné  
poplatky.  
Zaradenie pozemkov do kategórie PIM na jednej strane  
chráni majetok štátu, avšak na druhej strane obmedzuje  
možnosti financovania investičných akcií z iných finanč-  
ných zdrojov.  
Výnosy spoločnosti VP  
v tis. eur  
2014  
2015  
2016  
Majetok spoločnosti (celkom) dosiahol k 31. decem-  
bru 2016 hodnotu 592 140 733 eur. Najväčší podiel na  
majetku mali neobežné aktíva, tvorené dlhodobým hmot-  
ným majetkom v hodnote 588 792 017 eur, čo je 99,43 %  
z celkového majetku. Hodnota pozemkov bola v sume  
587 975 730 eur, čím pozemky tvorili najvýznamnej-  
šiu časť majetku.  
výnosy  
celkom  
z toho:  
z predaja  
služieb  
2 716  
2 680  
2 804  
2 523  
1 246  
1 251  
2 627  
1 352  
1 257  
2 744  
z toho:  
pozemky a  
nebyt.pries.  
prístavné  
poplatky  
1 287  
1 457  
Majetok spoločnosti VP  
v tis. eur  
2014  
2015  
2016  
aktíva  
celkom  
593 994  
594 482  
592 141  
Výnosy z prenájmu pozemkov a výberu prístavných po-  
platkov v prístavoch predstavovali viac ako 90 %  
z celkových výnosov. V prípade vysporiadania majetko-  
vých vzťahov do budúcnosti je pravdepodobný trend  
poklesu výnosov z prenájmu pozemkov a prístavných  
plôch.  
DHM  
590 718  
590 928  
588 792  
Najväčší podiel na majetku majú neobežné aktíva (vráta-  
ne pozemkov), tvorené dlhodobým hmotným majetkom.  
Z vlastných zdrojov vytvorila spoločnosť VP, v období  
2014 až 2016, fond rozvoja v sume 1 166 733 eur. Vypla-  
tené boli dividendy akcionárovi v sume 865 000 eur.  
Ukazovatele štruktúry kapitálu, rentability, likvidity  
a solventnosti vykazovali v kontrolovanom období hodno-  
ty zodpovedajúce dobrej situácii v spoločnosti po finanč-  
nej stránke a bezproblémovej platobnej schopnosti.  
Spoločnosť VP sa v súčasnosti sústreďuje na postupné  
zvyšovanie príjmov z prístavných poplatkov a nájomného  
prostredníctvom uzatvárania výhodnejších zmlúv tak, aby  
došlo k pokrytiu prevádzkových nákladov a vplyvu inflá-  
cie.  
Výsledok hospodárenia (po zdanení)  
v tis. eur  
2014  
2015  
2016  
výnosy  
celkom  
2 716  
2 680  
2 804  
Možnými zdrojmi financovania rozvojových aktivít spoloč-  
nosti sú vlastné zdroje, zdroje EÚ s dofinancovaním zo  
štátneho rozpočtu a zdroje súkromných investorov.  
Náklady  
celkom  
1 908  
808  
1 870  
4 867  
zisk (+)  
strata (-)  
810  
-2 063  
Spoločnosť VP vypracovala Dlhodobú koncepciu rozvo-  
ja spoločnosti na roky 2014 – 2022, ktorá predpokladá  
investovanie do rozvoja a modernizácie. Ministerstvo, ako  
jediný akcionár spoločnosti, koncepciu schválilo.  
Spoločnosť VP dosiahla v rokoch 2014 a 2015 zisk.  
V roku 2016 bol vykázaný záporný výsledok hospodáre-  
nia: mínus 2,06 mil. eur. Dôvodom vykázanej straty bola  
predpokladaná realizácia predaja pozemkov Národnej  
diaľničnej spoločnosti, a.s., na účely výstavby diaľničnej  
siete.  
Predložená dlhodobá koncepcia rozvoja VP už v čase  
svojho schválenia bola maximalistická a v časovom hori-  
zonte nerealizovateľná. Navrhnuté zdroje financovania  
boli stanovené ako teoreticky možné, nie však reálne  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
disponibilné. Spoločnosť VP vzhľadom na povahu svojho  
majetku nemala možnosť čerpať komerčný úver, pretože  
PIM nemôže byť predmetom záložného práva ani inej  
zábezpeky záväzkov spoločnosti.  
aktuálne nízke čerpanie a zazmluvnenie projek-  
tov  
časový faktor, najmä vo fáze verejných obstará-  
vaní  
pri najvýznamnejších projektoch Modernizácia a  
výstavba verejného prístavu Bratislava a Revita-  
lizácia a dobudovanie prístavných hrán a spev-  
nených plôch je realizácia projektu podmiene-  
ná vysporiadaním majetkovoprávneho vzťa-  
hu k infraštruktúre, aby bola vylúčená mož-  
nosť nedovolenej štátnej pomoci.  
Zdroje formou PPP boli zákonom o vnútrozemskej plavbe  
získateľné, no neexistovala ich konkretizácia formou  
štúdie realizovateľnosti. Prvýkrát v histórii je tu možnosť  
použitia zdrojov z OPII, avšak nevysporiadané majetkovo  
právne vzťahy blokujú ich použitie. Pomalosť pri príprave  
využitia prostriedkov zo zdrojov EÚ (v stanove-  
nom časovom horizonte) spôsobuje rizikovosť ich nedo-  
čerpania.  
Existujúce obchodnoprávne vzťahy, neštandardné  
rozdelenie vlastníckych vzťahov a nájomné zmluvy, z  
ktorých mnohé sú uzatvorené do roku 2027, sú limit-  
mi ďalšieho rozvoja. Pre riešenie viacročne pretrvávajú-  
cej situácie prebiehali rokovania s jediným operátom  
a súčasne najväčším nájomcom pozemkov. Doteraz ne-  
došlo k vzájomnej dohode. Dostupné záznamy boli až  
z obdobia druhej polovice roka 2016. Spoločnosť VP  
predložila na rokovaniach viaceré varianty vysporiadania,  
ktoré neboli druhou stranou akceptované.  
Zdroje z OPII predstavujú možnosť modernizácie prísta-  
vov. Pre spoločnosť VP boli alokované finančné pro-  
striedky v celkovom objeme 89 941 177 eur (EÚ fondy  
76 450 000 eur, štátny rozpočet 4 497 059 eur a vlastné  
zdroje 8 994 118 eur).  
K 31. decembru 2015 bolo kontrahovanie a čerpanie  
finančných prostriedkov z OPII nulové. K 31. decembru  
2016 sa čerpalo na vypracovanie Bezpečnostného  
projektu a Havarijného plánu verejného prístavu Bra-  
tislava celkove 29 648 eur, čo predstavuje 0,03 %.  
Nízke čerpanie finančných prostriedkov z OPII je čias-  
točne spôsobené skutočnosťou, že sektor vodnej  
dopravy vstúpil do OPII 2014 až 2020 prakticky bez  
pripravených projektov.  
V súlade so zákonom o vnútrozemskej plavbe prenajíma  
spoločnosť VP pozemky. Zmluvy o prenajímaní pozem-  
kov majú dlhodobý charakter. V rámci nájomných zmlúv  
sú nastavené rôzne obchodné podmienky, Zmluvy neob-  
sahujú podmienku výkonu činnosti pre vodnú dopravu.  
Formulácia nájomných zmlúv umožňuje ďalší prenájom  
pozemkov tretím stranám. Pozemky sú dlhodobo prenaja-  
té súkromnej spoločnosti, ktorá je dominantným operátom  
v prístavoch.  
Na investičnú výstavbu neboli čerpané finančné pro-  
striedky. Dva hlavné plánované investičné projekty sú  
Modernizácia a výstavba verejného prístavu Bratislava a  
Revitalizácia a dobudovanie prístavných hrán a spevne-  
ných plôch.  
Spoločnosť rokovala s dominantným operátorom a pred-  
ložila mu viaceré varianty vysporiadania majetkovopráv-  
nych vzťahov, odporúčané externým poradnými orgánom.  
Ani jeden variant nebol jediným operátorom akceptovaný.  
Zazmluvnených finančných prostriedkov bolo celkom  
717 249 eur t. j. 0,80 %. Jeden z 8 projektov je ukončený,  
v jednom prípade je schválená žiadosť o nenávratný  
finančný príspevok, ostatných 6 projektov je v štádiu  
schváleného projektového zámeru (Príloha č. 1).  
Napriek neúspechu v týchto rokovaniach, vedenie spo-  
ločnosti VP hľadalo ďalšie varianty a možnosti čerpania  
prostriedkov OPII v spolupráci s riadiacim orgánom minis-  
terstva, ako aj s poradným orgánom EK. V čase výkonu  
kontroly NKÚ SR rokovania naďalej prebiehali.  
Ako rizikové faktory úspešnej implementácie projektov  
možno uviesť:  
ODPORÚČANIA:  
Spoločnosť VP  
1. Aktualizovať Pravidlá odmeňovania členov predstavenstva a dozornej rady, najmä v prípadoch nedodržania počet-  
nosti zasadaní určených v Stanovách spoločnosti.  
2. Pri vypracovaní žiadosti o nenávratný finančný príspevok pre projektové zámery Modernizácia a výstavba verejné-  
ho prístavu Bratislava a Revitalizácia a dobudovanie prístavných hrán a spevnených plôch dbať o jednoznačné de-  
finovanie plánovaných aktivít, aby sa zamedzilo riziku ich prekrývania.  
MDV SR  
Na účely posilnenia plnenia prijatých strategických zámerov rozvoja a modernizácie verejných prístavov a čerpania  
finančných prostriedkov zo zdrojov EÚ odporúčame MDV SR ako 100% akcionárovi spoločnosti VP efektívne ro-  
kovania so spoločnosťou SPaP a prijatie opatrení smerujúcich k vysporiadaniu majetkovoprávnych vzťahov.  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Spoločnosti VP bol predložený protokol o výsledku kon-  
troly. K uvedeným zisteniam boli podané námietky, ktoré  
mali vysvetľujúci charakter a nemenili podstatu uvede-  
ných skutočností.  
Prerokovanie protokolu o výsledku kontroly sa uskutočnilo  
v plánovanom termíne a spoločnosť sa zaviazala prijať  
opatrenia a predložiť správu o ich plnení. NKÚ SR bude  
plnenie opatrení monitorovať.  
5
TÍM KONTROLÓROV  
Kontrolná akcia bola vykonaná štyrmi kontrolórmi sekcie kontroly I, NKÚ SR Bratislava. Kontrolný tím disponoval kvalifi-  
kačnými predpokladmi a viacročnou praxou.  
ZÁVER  
Stanovené ciele kontrolnej akcie boli splnené.  
Situácia v oblasti vodnej dopravy poukazuje na nevy-  
Rozdelenie vlastníckych vzťahov medzi spoločnosťami  
užitý potenciál v oblasti prekládkovej kapacity verej-  
VP, ktorá je vlastníkom pozemkov, a subjektmi, ktoré  
ných prístavov v Bratislave a Komárne. V oblasti  
vlastnia infraštruktúru a superštruktúru existujúcich prísta-  
osobnej lodnej dopravy bol pozitívny rast v prepravenom  
vov Bratislava, Komárno a Štúrovo, neumožňuje plniť  
počte cestujúcich a rast bol aj v počte pristavených osob-  
v súčasnej dobe zákonom stanovené úlohy.  
ných plavidiel vo verejných prístavoch Bratislava, Komár-  
no a Štúrovo.  
Predpokladom ďalšieho rozvoja spoločnosti je zab-  
ezpečenie finančných zdrojov. Modernizácia verejných  
prístavov predstavuje kapitálové výdavky nad rámec  
súčasných možností spoločnosti. Vlastné zdroje  
spoločnosti VP nie sú postačujúce na realizáciu rozsi-  
ahlejších investičných akcií. Z dôvodu pomalej prípravy  
projektov sa nevyužívajú disponibilné finančné pros-  
triedkov zo zdrojov EÚ. Identifikované riziká pri čerpaní  
prostriedkov z OPII predstavujú v časovom horizonte  
reálne nedočerpanie týchto finančných prostriedkov.  
V oblasti strategického smerovania spoločnosti nebo-  
li splnené úlohy rozvoja verejných prístavov  
a niektoré aktivity boli realizované so značným one-  
skorením.  
Obchodnoprávne vzťahy, neštandardné rozdelenie vlast-  
níckych vzťahov, dlhodobé nájomné zmluvy a neakcepto-  
vané možnosti riešenia situácie zo strany spoločnosti  
SPaP sú príčinou pretrvávajúceho stavu.  
Dlhodobé nájomné zmluvy na využívanie pozemkov a  
nevysporiadané majetkovoprávne vzťahy sú pre mo-  
dernizáciu limitujúce. Nájomné zmluvy neobsahujú  
podmienku výkonu činnosti pre vodnú dopravu. Formulá-  
cia nájomných zmlúv umožňuje ďalší prenájom pozemkov  
tretím stranám .Rokovania so spoločnosťou SPaP pre-  
biehajú, nie sú však ukončené s konkrétnymi výsledkami.  
Napriek týmto limitom hľadá spoločnosť VP riešenie na  
základe odporúčaní a analýzy vykonanej externými od-  
borníkmi a v spolupráci s jediným akcionárom.  
Strategický plán rozvoja dopravy do roku 2030 identifiko-  
val kľúčové problémy a tiež viaceré varianty možných  
riešení na základe vykonaných analýz. Pre akcionára  
a vedenie spoločnosti je prioritné bezodkladné aplikova-  
nie týchto dokumentov v praxi a vytvoriť reálny základ pre  
nevyhnutnú modernizáciu verejných prístavov a zatraktív-  
nenie podnikania v tejto oblasti.  
Zrušené boli viaceré neefektívne zmluvné vzťahy  
a v nájomných zmluvách boli nastavené nové obchodné  
podmienky. Novozavedená cenová politika výšky nájom-  
ného, výšky a štruktúry prístavných poplatkov predpokla-  
dá pozitívny dosah na výnosy spoločnosti.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHA Č. 1  
Stav plánovaných a čerpaných finančných prostriedkov na rozvoja infraštruktúry verejných prístavov bol v čase výkonu  
kontroly nasledovný:  
Plánované  
finančné  
prostriedky  
(EÚ+ŠR+VZ)  
v eurách  
Čerpané  
finančné  
prostriedky  
(EÚ+ŠR+VZ)  
v eurách  
Plánovaná  
doba trvania  
projektu  
Zazmluvnené  
(EÚ+ŠR+VZ)  
v eurách  
Stav projektu k  
11/2017  
Stav projektu  
Štúdia realizovateľnosti  
– Modernizácia a vý-  
stavba verejného prí-  
stavu Bratislava  
schválený  
2019-2020  
2 500 000,00  
0,00  
0,00  
projektový zámer  
Modernizácia a výstav-  
ba vereného prístavu  
Bratislava – projektová  
dokumentácia  
schválený  
2020-2023  
2020-2023  
6 500 000,00  
6 671 000,00  
0,00  
0,00  
0,00  
0,00  
projektový zámer  
Modernizácia a výstav-  
ba vereného prístavu  
Bratislava – realizácia  
schválený  
projektový zámer  
Revitalizácia a dobudo-  
vanie prístavných hrán  
a spevnených plôch –  
projektová dokumentá-  
cia  
schválený  
2020-2023  
4 500 000,00  
0,00  
0,00  
projektový zámer  
Revitalizácia a dobudo-  
vanie prístavných hrán  
a spevnených plôch –  
realizácia  
schválený  
2020-2023  
2015-2016  
2018-2018  
5 941 000,00  
30 391,81  
0,00  
0,00  
29 647,78  
0,00  
projektový zámer  
Bezpečnostný projekt  
a havarijný plán ve-  
rejného prístavu Bra-  
tislava  
ukončený projekt  
30 391,81  
686 856,80  
Vybudovanie terminálu  
LNG vo verejnom prí-  
stave Bratislava –  
schválená ŽoNFP  
686 856,80  
predprojektová príprava  
Bezpečnostná ochrana  
prístavov – predprojek-  
tová príprava  
schválený  
2018-2019  
400 000,00  
0,00  
0,00  
projektový zámer  
Spolu  
2015 2023  
107 229 248,61  
717 248,61  
29 647,78  
Zdroj: Verejné prístavy, a.s.  
Jediný ukončený projekt v čase výkonu kontroly NKÚ SR bol Bezpečnostný projekt a havarijný plán verejného prístavu  
Bratislava. Výstupom projektu je štúdia s návrhom riešenia bezpečnostných opatrení v území verejného prístavu Brati-  
slava. Na bezpečnostný projekt nadväzuje havarijný plán, ktorého obsah tvorí ucelený súbor písomnej a grafickej doku-  
mentácie s delením na všeobecnú, pohotovostnú a operatívnu časť. Projekt bol ukončený 31. augusta 2016.