2018  
Záverečná správa  
Kontrola výkonu zakladateľskej funkcie, hospodárenia a nakladania  
s majetkovými právami štátu vo vybraných štátnych podnikoch kapitoly  
Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Kontrola výkonu zakladateľskej funkcie, hospodárenia a nakladania s majetkovými  
právami štátu vo vybraných štátnych podnikoch kapitoly  
Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCI KONTROLNEJ AKCIE  
Ing. Marcel Kleščinský  
Bratislava február 2018  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ...................................................................................4  
ZOZNAM TABULIEK.................................................................................................................................5  
ZHRNUTIE...............................................................................................................................................6  
1
2
3
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE................................................................................................................9  
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE............................................................................................................9  
ZISTENIA A ODPORÚČANIA ............................................................................................................10  
MPRV SR ..........................................................................................................................................................10  
3.1.1 Činnosť organizačných útvarov MPRV SR, vykonávajúcich gestorskú funkciu voči štátnym podnikom....................10  
3.1.2 Výber riaditeľov a členov DR štátnych podnikov ................................................................................................10  
3.1.3 Činnosť DR v štátnych podnikoch so zameraním na členov DR, vymenovaných MPRV SR ...................................10  
3.1.4 Systém odmeňovania riaditeľov štátnych podnikov a členov DR..........................................................................11  
3.1.5 Dopad hospodárenia štátnych podnikov na rozpočet kapitoly MPRV SR..............................................................11  
3.1.6 Postup zakladateľa pri nakladaní s prebytočným majetkom štátu v správe štátnych podnikov ................................12  
3.1.7 Koncepcia revitalizácie hydromelioračných sústav na Slovensku.........................................................................12  
3.1.8 Kontrolná činnosť zakladateľa..........................................................................................................................13  
3.1  
3.2  
HYDROMELIORÁCIE, ŠTÁTNY PODNIK ........................................................................................................................13  
3.2.1 Hospodárenie s majetkom a majetkovými právami podniku ................................................................................13  
3.2.2 Starostlivosť o majetok štátu v správe podniku ..................................................................................................14  
3.2.3 Správnosť postupu podniku pri nakladaní s prebytočným majetkom štátu ............................................................14  
3.2.4 Stav a úroveň vedenia účtovníctva podniku.......................................................................................................15  
3.2.5 Úplnosť a správnosť RÚZ podniku ...................................................................................................................15  
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU.......................................................................................17  
TÍM KONTROLÓROV.......................................................................................................................17  
4
5
ZÁVER..................................................................................................................................................17  
KONTAKT .............................................................................................................................................17  
PRÍLOHA Č. 1........................................................................................................................................18  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA / SKRÁTENÉ  
POMENOVANIE  
VÝZNAM  
AB  
Administratívna budova / administratívne budovy  
Agroinštitút Nitra, štátny podnik, Nitra  
čerpacia stanica / čerpacie stanice  
Agroinštitút  
ČS  
Dohoda o splátkach dlhu  
Uznanie záväzku a dohoda o splátkach uzatvorená medzi štátnym podnikom Hydro-  
meliorácie a MPRV SR dňa 01.07.2015 (č. 193/2015-350/MPRV SR)  
DR  
dozorná rada / dozorné rady  
EBITDA  
výsledok hospodárenia pred zdanením, úrokmi a odpismi  
hydromelioračné zariadenia – závlahové systémy a odvodňovacie systémy  
Hydromeliorácie, štátny podnik, Bratislava  
HMZ  
Hydromeliorácie  
Koncepcia RHMS  
LESY SR  
Koncepcia revitalizácie hydromelioračných sústav na Slovensku  
LESY Slovenskej republiky, štátny podnik, Banská Bystrica  
Lesopoľnohospodársky majetok Ulič, štátny podnik, Ulič  
list / listy vlastníctva  
LPM Ulič  
LV  
MF SR  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
minister, resp. ministerka  
minister / ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky  
MPRV SR, resp. ministerstvo, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky  
resp. zakladateľ  
NKÚ SR  
NŽ Topoľčianky  
OVS  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Národný žrebčín "Topoľčianky" štátny podnik, Topoľčianky  
obchodné verejné súťaže  
PPA  
Pôdohospodárska platobná agentúra  
Projekt ROK  
Projekt rekonštrukcie odvodňovacích kanálov a odvodňovacích čerpacích staníc  
v rámci Výzvy č. 16/PRV/2015 na opatrenie 5 PRV SR 2014 – 2020  
PRV SR 2014 – 2020  
PS SR  
Program rozvoja vidieka Slovenskej republiky 2014 – 2020  
Plemenárske služby Slovenskej republiky, štátny podnik, Bratislava  
Rezortná majetková komisia MPRV SR  
RMK  
RÚZ  
riadna účtovná závierka / riadne účtovné závierky  
Smernica o RMK  
Smernica MPRV SR č. 2106/2012-250 o činnosti rezortnej majetkovej komisie a jej  
postupe pri nakladaní s majetkom štátu (účinná od 03.07.2012), resp. Smernica  
MPRV SR č. 1820/2016-250 o činnosti rezortnej majetkovej komisie a jej postupe pri  
nakladaní s majetkom štátu (účinná od 11.11.2016)  
SR  
Slovenská republika  
SVP, š. p.  
VH  
SLOVENSKÝ VODOHOSPODÁRSKY PODNIK, štátny podnik, Banská Bystrica  
výsledok hospodárenia  
VO  
verejné obstarávanie  
VŠH  
všeobecná hodnota majetku  
| 4  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Výzva č. 16/PRV/2015  
Výzva č. 16/PRV/2015 na opatrenie 5 – Obnova potenciálu poľnohospodárskej  
výroby poškodeného prírodnými katastrofami a katastrofickými udalosťami  
a zavedenie vhodných preventívnych opatrení, podopatrenie 5.1 – Podpora na  
investície do preventívnych opatrení zameraných na zníženie následkov pravdepo-  
dobných prírodných katastrof, nepriaznivých poveternostných udalostí  
a katastrofických udalostí, vyhlásená PPA dňa 17.12.2015  
Výzva č. 19/PRV/2016  
Výzva č. 19/PRV/2016 na predkladanie žiadostí o poskytnutie nenávratného finanč-  
ného príspevku z PRV SR 2014 – 2020 pre opatrenie 4 – Investície do hmotného  
majetku, podopatrenie 4.1 – Podpora na investície do poľnohospodárskych podnikov,  
oblasť „Zavlažovanie“, vyhlásená PPA dňa 04.03.2016 a zrušená dňa 21.07.2016  
zákon o Obchodnom registri  
Zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých  
zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon o slobodnom prístupe  
k informáciám  
Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov  
zákon o štátnom podniku  
zákon o účtovníctve  
zákon o VO  
Zákon č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých  
zákonov v znení neskorších predpisov, účinný do 17.04.2016, a Zákon č. 343/2015  
Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov, účinný od  
18.04.2016  
Závodisko  
ZP  
Závodisko, š. p., Bratislava  
znalecký posudok / znalecké posudky  
zostatková účtovná hodnota  
ZÚH  
ZOZNAM TABULIEK  
Tabuľka č. 1: Prehľad dátumov schválenia koncepcií rozvoja jednotlivých štátnych podnikov gestorskými sekciami .....10  
Tabuľka č. 2: Prehľad vývoja ekonomických ukazovateľov podniku od jeho vzniku v tis. eur.......................................13  
Tabuľka č. 3: Výnosy podniku z predaja prebytočného majetku štátu a z prenájmu majetku v tis. eur..........................14  
ZOZNAM OBRÁZKOV  
Obrázok č. 1: Čerpacia stanica v Stupave I............................................................................................................15  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Kontrolná akcia, ktorej súčasťou boli kontroly vykonané  
na MPRV SR a v štátnom podniku Hydromeliorácie,  
bola zaradená do Plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR na  
rok 2017 na základe Strategického plánu kontrolnej  
činnosti NKÚ SR na roky 2015 – 2017. Kontrolovaným  
obdobím boli roky 2015, 2016 a súvisiace obdobia.  
nom funkcie riaditeľa štátneho podniku bez výberového  
konania zamestnanca štátneho podniku do vykonania  
výberového konania, pričom v jednom prípade nepo-  
stupoval v súlade so zákonom o štátnom podniku.  
Zákon o štátnom podniku porušil v niektorých prípa-  
doch aj pri zverejnení, resp. nezverejnení výsledkov  
výberových konaní na webovom sídle ministerstva.  
MPRV SR je kapitolou s najväčším počtom štátnych  
podnikov v jeho zakladateľskej pôsobnosti v rámci SR.  
V pôsobnosti MPRV SR je osem štátnych podnikov,  
konkrétne sú to Hydromeliorácie, LESY SR, LPM Ulič,  
NŽ Topoľčianky, Závodisko, Agroinštitút, Agrokomplex  
a PS SR s celkovou zostatkovou hodnotou zvereného  
majetku 1,02 mld. eur. Vzhľadom na to bolo hlavným  
cieľom kontrolnej akcie preveriť zavedený systém vý-  
konu zakladateľskej funkcie ministerstva voči všetkým  
štátnym podnikom a hospodárenie vybraného štátneho  
podniku, ktorým boli Hydromeliorácie.  
Z kontroly vyplynulo, že DR štátnych podnikov nezasa-  
dali pravidelne v súlade so štatútmi a rokovacími po-  
riadkami. V mnohých prípadoch bolo predmetom ich  
zasadaní iba formálne prerokovanie a schválenie  
predložených dokumentov, napr. koncepcií rozvoja  
štátneho podniku, účtovných závierok, správ  
o hospodárení štátneho podniku. V niektorých prípa-  
doch si nesplnili ani povinnosti vyplývajúce DR zo  
zákona o štátnom podniku, napr. nepredložili zakla-  
dateľovi polročné správy o hospodárení štátneho pod-  
niku. V zápisniciach z rokovaní DR nebolo preukázané,  
s výnimkou štátneho podniku LESY SR, že by členovia  
DR nadväzne na svoju kontrolnú pôsobnosť vykonali  
kontroly účtovných dokladov, zmlúv a iných dokladov  
súvisiacich s hospodárením štátneho podniku a jeho  
podnikateľskou činnosťou. Taktiež neboli vznesené  
podnety zakladateľovi, alebo organizačnému útvaru  
štátneho podniku na vykonanie kontroly, čo bolo ich  
slabou stránkou. Napriek tomu, že najvyšším kontrol-  
ným orgánom v systéme riadenia štátnych podnikov je  
DR, NKÚ SR hodnotí ich činnosť v kontrolovanom  
období ako nedostatočnú, pretože sa v prevažnej  
miere zameriavali len na pasívne schvaľovanie pred-  
kladaných materiálov a dokumentov.  
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka  
SR  
MPRV SR malo v kontrolovanom období v Organizač-  
nom poriadku primerane upravené oprávnenia a zod-  
povednosti jednotlivých organizačných útvarov voči  
štátnym podnikom. Z kontroly plnenia úloh organizač-  
ných útvarov vyplynulo, že činnosť gestorských sek-  
cií bola vo väčšine prípadov zameraná iba na for-  
málne schvaľovanie dokumentov predložených  
štátnymi podnikmi.  
V mnohých prípadoch sekcie schválili dokumenty, ktoré  
neboli vypracované v súlade so zákonom o štátnom  
podniku, resp. zákonom o účtovníctve. Sekcie nepreu-  
kázali činnosti súvisiace s analyzovaním a hodno-  
tením hospodárenia štátnych podnikov, vykonanie  
krokov, resp. prijatie opatrení pri zhoršujúcich sa vý-  
sledkoch hospodárenia niektorých štátnych podnikov,  
napr. Hydromeliorácie, NŽ Topoľčianky, Závodisko.  
Nedostatky zistené kontrolou vyplynuli aj z nedosta-  
točného metodického riadenia a usmerňovania  
štátnych podnikov. Jednou z príčin zisteného stavu  
bola aj skutočnosť, že kompetencie boli delegované na  
viacero organizačných útvarov, čím podľa NKÚ SR  
dochádzalo k ich duplicite a neriešeniu.  
MPRV SR v kontrolovanom období udelilo štátnym  
podnikom celkom 312 predchádzajúcich súhlasov na  
uzatvorenie zmluvy o prevode vlastníctva majetku štá-  
tu. Vo väčšine prípadov bola v odôvodnení, prečo maje-  
tok štátu neslúži správcovi na plnenie úloh v rámci  
predmetu jeho činnosti alebo v súvislosti s ním, uvede-  
ná len jednotná formulácia bez uvedenia objektívnych  
skutočností potrebných pre overenie tohto stavu. NKÚ  
SR zistil, že uvedeným postupom MPRV SR odsúhlasi-  
lo predaj administratívnej budovy v Komárne  
a Michalovciach. NKÚ SR hodnotí predmetné predaje  
z pohľadu kúpnej ceny a ceny vyčíslenej  
v znaleckom posudku ako nevýhodné vo vzťahu  
k hospodárnemu nakladaniu s majetkom štátu.  
Výsledky kontroly ďalej preukázali, že kontrolný sys-  
tém zakladateľa nebol vôbec zameraný na kontroly  
plnenia cieľov štátnych podnikov a hodnotenie  
efektívnosti a účinnosti ich dosahovania, ani  
na kontroly efektívneho a účinného vynakladania  
finančných prostriedkov a nakladania s majetkom  
štátu.  
Štátnym podnikom boli v kontrolovanom období po-  
skytnuté finančné prostriedky z kapitoly MPRV SR vo  
forme národných podpôr, štátnej pomoci, priamych  
podpôr, projektových podpôr a na základe ďalších  
zmlúv a objednávok v celkovej sume 61,8 mil. eur.  
Z kontroly vyplynulo, že hospodárenie niektorých  
štátnych podnikov nie je možné bez podpory zakla-  
dateľa, pretože ich špecifický predmet činnosti im ne-  
V kontrolovanom období zakladateľ vykonal v siedmich  
štátnych podnikoch zmeny na funkciách riaditeľov,  
predsedov a členov DR. V 12 prípadoch poveril výko-  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
umožňuje dosiahnuť požadované výnosy z vlastnej  
v oblasti ekonomického, finančného zabezpečenia  
prevádzkových a investičných potrieb HMZ a ich  
majetkoprávneho vysporiadania. Napriek snahe  
Hydromeliorácií a zakladateľa o vypracovanie ucelenej  
koncepcie rozvoja podniku a jeho podpory, táto nebola  
doposiaľ schválená MPRV SR a naďalej pretrvávajú  
niektoré systémové a dlhotrvajúce problémy podni-  
ku.  
činnosti, napr. Hydromeliorácie, NŽ Topoľčianky, Závo-  
disko. Ich výsledok hospodárenia je priamo závislý od  
výšky poskytnutých dotácií. V tejto súvislosti NKÚ SR  
zistil, že MPRV SR nemalo vypracovanú analýzu vý-  
hod, resp. nevýhod dotačného systému.  
Prehľad vývoja vybraných ekonomických ukazovateľov  
za roky 2013 až 2016 (napr. náklady, výnosy, výsledok  
hospodárenia po zdanení, EBITDA) v jednotlivých štát-  
nych podnikoch je uvedený v prílohe č. 1.  
Štátny podnik je zároveň v plnej miere závislý od  
dotácií poskytovaných zakladateľom, keďže náklady  
nedokáže pokryť výnosmi z vlastnej činnosti.  
V kontrolovanom období čerpal dotácie v celkovej sume  
takmer 2,2 mil. eur, ktoré použil najmä na správu hyd-  
romelioračného majetku (mzdy, prevádzku), odstráne-  
nie havarijných stavov a obnovu funkčnosti odvodňova-  
cích kanálov, prevádzku a údržbu odvodňovacích čer-  
pacích staníc.  
Hydromeliorácie, š.p.  
Kontrolou v štátnom podniku Hydromeliorácie bolo  
zistené, že štátny podnik od svojho vzniku hospodári so  
stratou, ktorú vysporadúva na úkor kmeňového imania.  
Kým pri založení štátneho podniku kmeňové imanie  
predstavovalo 216,1 mil. eur, k 31. decembru 2016 bolo  
vykázané už iba vo výške 50,1 mil. eur. Kmeňové ima-  
nie bude opätovne znížené o dosiahnutú stratu takmer  
6,9 mil. eur za rok 2016. Pri trende dosahovania roč-  
nej straty 6 až 7 mil. eur možno v strednodobom  
horizonte očakávať, že Hydromeliorácie vykážu  
záporné vlastné imanie. Pochybnosti o schopnosti  
štátneho podniku nepretržite pokračovať vo svojej čin-  
nosti vyjadril aj audítor pri overovaní riadnej účtovnej  
závierky k 31. decembru 2016.  
Hydromeliorácie zároveň vykazujú dlhodobý záväzok  
voči zakladateľovi v sume 1,62 mil. eur. Dohodou  
o splátkach dlhu z roku 2015 sa zaviazali záväzok  
splatiť do roku 2034, pričom záverečná splátka je tak-  
mer 1,4 mil. eur. Podľa NKÚ SR Dohodou o splátkach  
dlhu na 20 rokov, napriek tomu, že jej podpísaním  
neboli porušené všeobecne záväzné právne predpisy,  
nie sú riešené dlhodobé finančné problémy štátneho  
podniku (likvidita) a ich príčiny, ktorých riešenie sa  
odložilo na niekoľko rokov.  
Rozhodujúcim faktorom vplývajúcim na výsledok hos-  
podárenia štátneho podniku je výška odpisov majetku  
HMZ. Z celkovej straty štátneho podniku 99,0 mil. eur,  
vykázanej od jeho vzniku do 31. decembra 2016, tvorili  
oprávky takmer 96,9 mil. eur. Kým predchodcovia štát-  
neho podniku mali MF SR udelenú výnimku, ktorá  
umožňovala majetok HMZ odpisovať len evidenčne,  
Hydromelioráciám výnimka udelená nebola. Značná  
časť majetku HMZ je nefunkčná, zastaraná  
a opotrebovaná, pričom jeho zostatková hodnota  
nezodpovedá skutočnosti, keďže štátny podnik neúč-  
tuje ani opravné položky k takémuto majetku, čím poru-  
šuje zákon o účtovníctve. Hydromeliorácie vyšpecifiko-  
vali majetok, u ktorého by sa mala zreálniť hodnota  
vytvorením opravných položiek v obstarávacej cene  
76,3 mil. eur a zostatkovej hodnote 22,3 mil. eur. Ide o  
158 vodných stavieb, t. j. 810 objektov dlhodobo nevy-  
užívaných a nefunkčných z dôvodu poškodenia kráde-  
žami a vandalizmom. Zároveň značná časť majetku  
HMZ nie je zapísaná ani v katastri nehnuteľností.  
NKÚ SR zistil, že v čase výkonu kontroly mali Hydro-  
meliorácie v katastri nehnuteľností zapísané len admi-  
nistratívne budovy a strážne domy. Zo 482 čerpacích  
staníc bolo na liste vlastníctva zapísaných iba 175, čo  
predstavovalo 36,3 %, a z 31 skladov pri čerpacích  
staniciach bolo zapísaných iba 12 skladov, čo bolo 38,7  
%.  
Zároveň podľa NKÚ SR na hospodársku a finančnú  
situáciu a stabilitu štátneho podniku od jeho vzniku  
až po súčasnosť negatívne vplývali aj časté zmeny  
vo funkcii riaditeľa štátneho podniku. Za obdobie  
viac ako 13 rokov od vzniku štátneho podniku, t. j. od 1.  
júla 2003 do 31. decembra 2016, došlo v 14 prípadoch  
k povereniu výkonu funkcie riaditeľa bez výberového  
konania. V 12 prípadoch bolo zakladateľom uskutočne-  
né menovanie do funkcie riaditeľa štátneho podniku na  
základe výberového konania.  
Kontrolou v štátnom podniku boli zistené nedostatky,  
pri ktorých boli klasifikované porušenia napr. záko-  
na o rozpočtových pravidlách verejnej správy (ne-  
hospodárne vynaloženie finančných prostriedkov za  
služby bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci  
a ochrany pred požiarmi), zákona o VO (napr. nevyuži-  
tie elektronického trhoviska, rozdelenie zákazky, nedo-  
držanie princípu hospodárnosti a efektívnosti, neusku-  
točnenie VO), zákona o účtovníctve (nevykonanie  
inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a  
záväzkov v súlade so zákonom, neúčtovanie opravných  
položiek k majetku, neúčtovanie rezerv na súdne spo-  
ry).  
Vláda SR uznesením č. 573 z 20. novembra 2014  
schválila Koncepciu RHMS a ministrovi pôdohospodár-  
stva a rozvoja vidieka SR uložila v bode B.1 postupovať  
pri realizácii a implementácii Spoločnej poľnohospodár-  
Z poznatkov získaných vykonanou kontrolou tiež vyply-  
nulo, že v štátnom podniku od jeho vzniku doposiaľ  
neboli uskutočnené zásadné a systémové zmeny  
| 7  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
skej politiky na roky 2014 – 2020 v intenciách Koncep-  
cie RHMS s termínom plnenia do 31. decembra 2020.  
ľom zabezpečiť trvalo udržateľné obhospodarovanie a  
využívanie poľnohospodárskej pôdy, nielen z dôvodu  
potravinovej sebestačnosti ale aj z dôvodu pracovných  
príležitostí.  
V súvislosti s častými zmenami klímy, ktoré sa prejavu-  
jú v extrémoch počasia vo forme povodní alebo sucha,  
NKÚ SR upozorňuje na skutočnosť, že práve oblasť  
poľnohospodárstva veľmi citlivo reaguje na variabi-  
litu klímy a extrémy počasia, čím priamo dochádza  
k ohrozeniu potravinovej sebestačnosti Slovenska.  
Jedným z najdôležitejších adaptačných opatrení v po-  
ľnohospodárstve, reagujúcich na túto skutočnosť, sa  
javí práve využitie hydromelioračných systémov s cie-  
Z výsledkov kontroly vyplynulo, že zabezpečenie re-  
konštrukcie, modernizácie a obnovy funkčnosti  
prenajatých závlahových systémov, nebolo dopo-  
siaľ zrealizované, čím nevznikli predpoklady na  
riešenie nepriaznivej situácie so spravovaním a  
využívaním štátneho hydromelioračného majetku.  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE  
Cieľom kontrolnej akcie bolo poukázať na súčasný systém výkonu zakladateľskej funkcie MPRV SR a hospodárenie  
s majetkom a majetkovými právami štátu v štátnom podniku Hydromeliorácie.  
Účelom kontrolnej akcie bolo zhodnotiť výkon zakladateľskej funkcie MPRV SR voči ôsmim štátnym podnikom a hos-  
podárenie štátneho podniku Hydromeliorácie.  
Predmetom kontroly na MPRV SR bolo preveriť: systém riadenia štátnych podnikov v jeho zakladateľskej pôsobnosti,  
poskytovanie verejných prostriedkov štátnym podnikom z kapitoly MPRV SR, postup zakladateľa pri nakladaní s majet-  
kom štátu v správe štátnych podnikov a výkon kontrolnej činnosti ministerstva voči všetkým štátnym podnikom v jeho  
zakladateľskej pôsobnosti.  
V štátnom podniku Hydromeliorácie bola kontrola zameraná najmä na hospodárenie s majetkom a majetkovými právami  
štátu v správe štátneho podniku.  
Predmetom kontroly na MPRV SR a v štátnom podniku Hydromeliorácie bola aj realizácia Koncepcie RHMS.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom NR SR  
č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Sloven-  
skej republiky v znení neskorších predpisov a so štan-  
dardmi, ktoré vychádzajú zo základných princípov medzi-  
národných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií  
(ISSAI).  
alebo nedostatočne upravovali oblasť nakladania s majet-  
kom. Rovnako významným zistením bolo aj nezverejňo-  
vanie povinných dokumentov a nevykonanie, resp. ne-  
správne vykonanie VO. Za významné boli považované aj  
ďalšie zistenia, ktoré kontrolóri na základe svojho odbor-  
ného úsudku vyhodnotili ako významné porušenie všeo-  
becne záväzných právnych predpisov.  
Hodnotiacimi kritériami pri kontrole, ktorá bola vykonaná  
ako kontrola súladu, boli normatívne štandardy, najmä  
zákon o štátnom podniku a zákon č. 92/1991 Zb. o pod-  
mienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení  
neskorších predpisov, na základe ktorých boli posudzo-  
vané a vyhodnocované doklady a informácie poskytnuté  
ku kontrole. Pri kontrole bol použitý prístup detailného  
preverovania vecnej a obsahovej správnosti vybratých  
dokladov, resp. vybratej vzorky z preverovaného predme-  
tu kontroly.  
Pri výbere vzorky boli využité neštatistické metódy, kon-  
krétne výber vzorky založený na odbornom úsudku kon-  
trolóra so zohľadnením rizikovosti a finančnej hodnoty  
jednotlivých dokladov.  
Kontrola, vykonaná na MPRV SR, bola zameraná najmä  
na systém riadenia štátnych podnikov, v rámci ktorého  
boli zhodnotené činnosti organizačných útvarov minister-  
stva, vykonávajúcich gestorskú funkciu voči štátnym pod-  
nikom, výber riaditeľov a členov DR štátnych podnikov,  
činnosť DR štátnych podnikov a systém odmeňovania  
riaditeľov štátnych podnikov. V rámci hospodárenia bol  
zhodnotený postup ministerstva pri nakladaní  
s prebytočným majetkom v správe štátnych podnikov.  
Za významné zistenie bolo považované každé zistenie,  
ktoré pri hospodárení s verejnými prostriedkami preuká-  
zalo nehospodárne, neefektívne alebo neúčinné vynakla-  
danie verejných prostriedkov. V oblasti účtovníctva boli za  
významné považované zistenia, kedy účtovné doklady  
neboli úplné a preukázateľné, resp. vôbec neexistovali,  
a v oblasti nakladania s majetkom boli za významné po-  
važované zistenia, keď neboli dodržané všeobecne zá-  
väzné právne predpisy. Pri predaji, prevode a prenájme  
majetku boli za významné pokladané zmluvné podmienky  
a ich výhodnosť pre kontrolovaný subjekt. Za významné  
boli považované aj kontrolné zistenia preukazujúce, že  
interné predpisy kontrolovaného subjektu neupravovali,  
Kontrola, vykonaná v štátnom podniku Hydromeliorácie,  
bola zameraná najmä na vývoj jeho ekonomickej situácie,  
nakladanie s finančnými prostriedkami a majetkom štátu  
v jeho správe, v rámci ktorého boli zhodnotené postupy  
VO, starostlivosť o majetok štátu a správnosť postupu pri  
nakladaní s prebytočným majetkom štátu. Kontrolou bol  
ďalej zhodnotený stav realizácie Koncepcie RHMS  
a Projektu ROK.  
| 9  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
NŽ Topolčianky  
PS SR  
29.09. 30.08.  
-
3.1  
MPRV SR  
17.06. 15.04. 05.05.  
14.07. 06.07. 17.05.  
MPRV SR je rozpočtová organizácia, ktorá je svojimi  
príjmami a výdavkami zapojená na štátny rozpočet SR.  
Ako právnická osoba vystupuje v právnych vzťahoch vo  
svojom mene, plní úlohy ako ústredný orgán štátnej sprá-  
vy v rozsahu zákona o organizácii činnosti vlády a organi-  
zácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpi-  
sov.  
Závodisko  
Zdroj: listy gestorských sekcií štátnych podnikov  
NKÚ SR zároveň zistil, že gestorská sekcia v kontrolova-  
nom období neprerokovala a neschválila štátnemu podni-  
ku Agrokomplex základné otázky koncepcie rozvoja pod-  
niku, čím MPRV SR nepostupovalo v súlade so záko-  
nom o štátnom podniku.  
V kontrolovanom období bolo v zakladateľskej pôsobnosti  
ministerstva osem štátnych podnikov a tento stav trval do  
času ukončenia kontroly.  
Okrem gestorských sekcií boli v Organizačnom poriadku  
úlohy určené aj sekcii pôdohospodárskej politiky a roz-  
počtu, ktorá mala napríklad analyzovať a hodnotiť hospo-  
dárenie štátnych podnikov, kontrolovať plnenie cieľov  
štátnych podnikov a hodnotiť efektívnosť ich dosahova-  
nia. NKÚ SR zistil, že sekcia si tieto úlohy neplnila.  
Rozsah oprávnení a zodpovednosti jednotlivých organi-  
začných útvarov zakladateľa voči štátnym podnikom boli  
primerane vymedzené v Organizačnom poriadku.  
3.1.1 Činnosť organizačných útvarov MPRV SR, vyko-  
návajúcich gestorskú funkciu voči štátnym pod-  
nikom  
Podľa NKÚ SR nedostatky, zistené pri kontrole plnenia  
úloh gestorskými sekciami, poukazujú na skutočnosť, že  
gestorské sekcie v kontrolovanom období nedosta-  
točne metodicky riadili a usmerňovali štátne podniky  
v ich riadiacej pôsobnosti.  
Činnosť organizačných útvarov vo vzťahu k štátnym pod-  
nikom bola zameraná najmä na schvaľovanie RÚZ, návr-  
hov na vysporiadanie VH a koncepcií rozvoja štátnych  
podnikov. Gestorské sekcie zodpovedali za metodické  
riadenie, usmerňovanie, plnenie úloh, a v niektorých prí-  
padoch aj za prípravu a realizáciu zmlúv so štátnymi  
podnikmi.  
3.1.2 Výber riaditeľov a členov DR štátnych podnikov  
MPRV SR v kontrolovanom období okrem štátneho pod-  
niku Agroinštitút, uskutočnilo celkom 20 výberových ko-  
naní na riaditeľov v siedmich štátnych podnikoch, predse-  
dov DR a členov DR. Z výsledkov kontroly vyplynulo, že  
väčšina predsedov a členov výberových komisií nepostu-  
povala podľa ministrom, resp. ministerkou odsúhlasených  
návrhov priebehu výberového konania, keďže  
v záznamových hárkoch neuviedli silné a slabé stránky  
jednotlivých uchádzačov, ale ich len bodovo ohodnotili.  
NKÚ SR zistil, že gestorské sekcie v kontrolovanom ob-  
dobí nevypracovali stanoviská k polročným a ročným  
správam o hospodárení štátnych podnikov. Koncep-  
cie rozvoja štátnych podnikov boli schvaľované aj  
napriek skutočnosti, že neobsahovali povinné náleži-  
tosti v zmysle zákona o štátnom podniku.  
NKÚ SR zistil oneskorené predkladanie a schvaľovanie  
koncepcií rozvoja štátnych podnikov, ktoré v niektorých  
prípadoch prebiehalo v druhom polroku, resp. až koncom  
roka, na ktorý bola koncepcia vypracovaná. NKÚ SR  
upozorňuje, že zistené nedostatky poukazujú iba na  
formálny proces plnenia povinnosti, vyplývajúcej zo  
zákona o štátnom podniku.  
MPVR SR nepostupovalo v súlade so zákonom o  
štátnom podniku, keď nezverejnilo na svojej internetovej  
stránke výsledky troch výberových konaní na riaditeľa  
štátneho podniku LESY SR; zverejnilo len vybratých  
uchádzačov a nezverejnilo poradie uchádzačov a splne-  
nie požadovaných kritérií jednotlivými uchádzačmi.  
3.1.3 Činnosť DR v štátnych podnikoch so zameraním  
na členov DR, vymenovaných MPRV SR  
Tabuľka č. 1: Prehľad dátumov schválenia koncepcií  
rozvoja jednotlivých štátnych podnikov gestorskými sek-  
ciami  
V kontrolovanom období boli DR zriadené v piatich štát-  
nych podnikoch: Hydromeliorácie, LESY SR, LPM Ulič,  
NŽ Topoľčianky a Závodisko. DR neboli zriadené v troch  
štátnych podnikoch, ktorých základným predmetom čin-  
nosti bolo uspokojovanie verejnoprospešných záujmov:  
Agroinštitút, Agrokomplex a PS SR. Počas výkonu kontro-  
ly v nich zakladateľ zriadil kontrolné rady, ktoré mali po-  
rovnateľné práva a povinnosti ako DR.  
Názov štátneho podniku  
2015  
2016  
2017  
Agroinštitút  
28.04. 04.05. 09.05.  
Agrokomplex  
Hydromeliorácie  
LESY SR  
-
-
-
03.12. 02.08. 10.10.  
19.01. 25.01. 12.04.  
10.02. 12.02. 03.04.  
NKÚ SR zistil, že štátny podnik NŽ Topoľčianky nemal  
v kontrolovanom období vypracovaný a schválený štatút  
LPM Ulič  
| 10  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
DR a rokovací poriadok DR. Štatút DR a rokovací poria-  
dok DR bol schválený ministerstvom až počas výkonu  
kontroly NKÚ SR.  
podielu na zisku a odmien predsedom DR a členom DR  
ministerstvo dodržalo limity určené zákonom o štátnom  
podniku.  
NKÚ SR zistil, že na základe vyhodnotení plnenia urče-  
ných úloh v kontrolovanom období porada vedenia MPRV  
SR v niektorých prípadoch riaditeľom štátnych podnikov  
odmenu krátila, resp. im ju vôbec nepriznala.  
Pôsobnosť DR, vymedzená v jednotlivých štatútoch DR,  
bola v súlade so zákonom o štátnom podniku. NKÚ SR  
zistil, že vzhľadom na odvolanie členov DR, menovaných  
zakladateľom, neboli DR uznášaniaschopné, čím DR  
nezasadali v pravidelných intervaloch a nebol dodržaný  
ani počet zasadaní v zmysle štatútov DR.  
MPRV SR pri poverení výkonom funkcie riaditeľa  
štátneho podniku Závodisko bez výberového konania  
nepostupovalo v súlade so zákonom o štátnom pod-  
niku, keďže poverený riaditeľ nebol vedúcim zamest-  
nancom štátneho podniku.  
NKÚ SR ďalej zistil, že obsah rokovaní jednotlivých DR  
nebol v súlade so zákonom o štátnom podniku, najmä  
keď DR neprerokovala RÚZ a návrh na rozdelenie zisku  
za rok 2014 (LESY SR), nerozhodla o úhrade straty, ne-  
schválila finančný plán (Závodisko), neschválila návrh  
plánu obstarávania hmotného a nehmotného majetku  
NKÚ SR ďalej zistil, že ministerstvo v troch prípadoch  
nezabezpečilo zápis zmeny štatutárneho orgánu štátneho  
podniku LPM Ulič v Obchodnom registri, čím nepostupo-  
valo podľa zákona o Obchodnom registri nadväzne na  
zákon o štátnom podniku. V dvoch prípadoch uzatvorilo  
s predsedom DR (Závodisko) a členom DR (Hydromelio-  
rácie) dodatky k zmluvám o výkone funkcie, ktorými im  
priznalo odmenu za výkon funkcie so spätnou platnosťou  
a zároveň dodatky nezverejnilo v Centrálnom registri  
zmlúv, čím nepostupovalo podľa zákona o slobodnom  
prístupe k informáciám.  
(LPM Ulič)  
a
nepredkladala polročné správy  
o hospodárení štátneho podniku (Závodisko, NŽ To-  
polčianky).  
NKÚ SR upozorňuje na nedostatky vo výročných sprá-  
vach štátnych podnikov, ktoré vo viacerých prípadoch  
neobsahovali náležitosti v zmysle zákona o účtovníctve.  
Zo 16 výročných správ štátnych podnikov za roky  
2015 a 2016 až v 11 prípadoch neboli uvedené infor-  
mácie o výške ročnej odmeny riaditeľa štátneho pod-  
niku a členov DR, ani o výške ich podielov na zisku.  
3.1.5 Dopad hospodárenia štátnych podnikov na roz-  
počet kapitoly MPRV SR  
NKÚ SR zistil, že v záznamoch z rokovaní DR v kontrolo-  
vanom období, s výnimkou DR štátneho podniku LESY  
SR, neboli uvedené skutočnosti preukazujúce, že by jej  
členovia, nadväzne na svoju kontrolnú pôsobnosť, resp.  
na základe svojej vlastnej kontrolnej činnosti, kontrolovali  
účtovné doklady, zmluvy a iné doklady súvisiace s hos-  
podárením podniku a jeho podnikateľskou činnosťou.  
Členovia DR na svojich zasadnutiach za kontrolované  
obdobie nevzniesli požiadavku na zakladateľa, resp. na  
organizačný útvar štátneho podniku o vykonanie kontroly,  
súvisiacej s plnením úloh štátneho podniku a jeho podni-  
kateľskou činnosťou.  
V kontrolovanom období bol štátnym podnikom LESY SR  
a PS SR zákonmi o štátnom rozpočte na rok 2015 a rok  
2016 určený osobitný odvod zo zisku po zdanení. V súla-  
de s uvedenými zákonmi odviedli LESY SR v každom  
roku po 5,3 mil. eur a PS SR po 20 tis. eur do štátneho  
rozpočtu.  
MPRV SR poskytlo štátnym podnikom finančné pro-  
striedky z rozpočtu kapitoly vo forme národných podpôr,  
štátnej pomoci, priamych podpôr, projektových podpôr a  
na základe ďalších zmlúv a objednávok v roku 2015 v  
celkovej sume 23,8 mil. eur a v roku 2016 v celkovej  
sume 38 mil. eur.  
3.1.4 Systém odmeňovania riaditeľov štátnych podni-  
kov a členov DR  
Národné podpory poskytlo ministerstvo štátnym podnikom  
Hydromeliorácie, NŽ Topoľčianky a Závodisko v roku  
2015 v celkovej sume 3,9 mil. eur a v roku 2016 v celko-  
vej sume 2,5 mil. eur. Po schválení limitov národných  
podpôr ministrom na začiatku roka a ich úprave v priebe-  
hu roka boli vyhlásené výzvy, na základe ktorých štátne  
podniky predložili na MPRV SR žiadosti. Prílohou žiadostí  
boli aj projekty, ktoré boli vypracované na rôznej kvalita-  
tívnej úrovni, pričom v jednom prípade nebol projekt vy-  
pracovaný v súlade s Výnosom MPRV SR. NKÚ SR zistil,  
že gestorská sekcia zhodnotila všetky predložené projekty  
ako vyhovujúce, z čoho vyplýva, že v niektorých prípa-  
doch bolo vypracovanie projektov štátnymi podnikmi a ich  
posúdenie gestorskou sekciou iba formálnym procesom.  
Finančné prostriedky boli štátnym podnikom poskytnuté  
na základe uzatvorených zmlúv o poskytnutí dotácie.  
MPRV SR uzatvorilo s riaditeľmi štátnych podnikov, pred-  
sedami DR a členmi DR zmluvy o výkone funkcie, v kto-  
rých primerane určilo ich práva a povinnosti, ako im vy-  
plývali zo zákona o štátnom podniku, a upravilo spôsob  
ich odmeňovania. Riaditeľom štátnych podnikov bola časť  
platu vyplácaná mesačne a druhá časť platu bola viazaná  
na splnenie konkrétnych úloh pre daný kalendárny rok.  
Zároveň mali nárok na ročnú odmenu z podielu na zisku  
štátneho podniku. Od marca 2016 priznalo MPRV SR  
riaditeľom štátnych podnikov aj tzv. manažérske odstupné  
maximálne vo výške troch mesačných platov. Predsedom  
DR a členom DR, ktorí neboli štátnymi zamestnancami,  
stanovilo štvrťročnú odmenu. Pri určení mesačných platov  
riaditeľom štátnych podnikov a ich ročných odmien z  
| 11  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Podľa predložených finančných zúčtovaní ich štátne pod-  
neho posudzovania. MPRV SR nezabezpečilo potrebné  
údaje pre posúdenie predkladaných žiadostí z pohľadu  
preukázateľnosti, že štátny podnik nemá na prevádzku  
predmetného majetku štátu finančné krytie, pretože  
v predkladaných zámeroch chýbalo vymenovanie  
a vyčíslenie nákladov spojených s predmetom zámeru.  
Vo väčšine prípadov bola v odôvodnení, prečo majetok  
štátu neslúži správcovi na plnenie úloh, len jednotná for-  
mulácia bez uvedenia objektívnych skutočností po-  
trebných pre overenie tohto stavu. NKÚ SR zistil, že  
uvedeným postupom MPRV SR odsúhlasilo predaj AB  
v Komárne a Michalovciach výrazne pod cenu ZP.  
Predaj AB v Michalovciach, ktorá slúžila štátnemu pod-  
niku v rámci jeho predmetu činnosti, generovala mu zisk  
z prenájmu nebytových priestorov a jej ponechaním by ju  
mohol podnik ďalej riadne využívať, hodnotí NKÚ SR  
ako neodôvodnený. Uvedená skutočnosť je popísaná  
v časti 3.2.3 tejto správy.  
niky čerpali na 100 %, okrem Hydromeliorácií, ktoré nevy-  
čerpanú časť dotácie vrátili v stanovenom termíne na účet  
MPRV SR.  
Na základe ďalších zmlúv, objednávok, uznesení vlády  
SR a iných právnych titulov uhradilo MPRV SR štátnym  
podnikom v roku 2015 celkom 15,7 mil. eur a v roku 2016  
celkom 34 mil. eur. Rozhodujúca časť finančných pro-  
striedkov (15 mil. eur v roku 2015 a 33,5 mil. eur v roku  
2016) bola poskytnutá PS SR. NKÚ SR upozorňuje na  
nedostatky súvisiace s preukázaním prevzatia faktu-  
rovaných služieb, čím nebola zabezpečená preukáza-  
teľnosť účtovného záznamu a zároveň nesprávne zaúč-  
tovanie zálohových faktúr. Uvedené bolo vyhodnotené  
ako konanie v rozpore so zákonom o účtovníctve.  
NKÚ SR zistil, že PS SR nevrátili ministerstvu v súlade  
s uzatvorenou zmluvou preplatok v sume 1,4 mil. eur,  
ktorý mu vyúčtovali za poskytnuté služby. Ministerstvo  
preplatok od štátneho podniku ani nevymáhalo, ale za-  
bezpečilo zmenu účelu použitia poskytnutých finančných  
prostriedkov a následne uzatvorilo s PS SR ďalšiu zmluvu  
o poskytnutí služieb.  
Z vykonanej kontroly ďalej vyplynulo, že na rokovanie  
RMK boli v niektorých prípadoch predkladané žiadosti  
o vydanie predchádzajúceho súhlasu na uzatvorenie  
zmluvy o prevode vlastníctva majetku štátu v správe štát-  
nych podnikov, ktoré neboli spracované v súlade so  
Smernicou o RMK. Napriek tejto skutočnosti boli komisi-  
ou posúdené a odporučené na udelenie súhlasu k predaju  
a minister následne súhlas udelil.  
3.1.6  
Postup zakladateľa pri nakladaní s prebytočným  
majetkom štátu v správe štátnych podnikov  
Minister zriadil RMK ako osobitný poradný orgán, ktorý  
posudzoval návrhy na nakladanie s majetkom štátu najmä  
v rozsahu Smernice o RMK. Obsahom rokovaní RMK boli  
podané žiadosti na MPRV SR o udelenie predchádzajú-  
ceho súhlasu na uzatvorenie zmluvy o prevode vlastníc-  
tva majetku štátu a žiadosti o schválenie zámeru k prevo-  
du vlastníctva prebytočného majetku štátu v správe štát-  
nych podnikov. Smernica o RMK určovala za prebytočný  
majetok taký, ktorý neslúžil a ani v budúcnosti nemal  
slúžiť štátnym podnikom na plnenie úloh v rámci predme-  
tu ich činnosti alebo v súvislosti s ním. Závery z rokovania  
RMK boli pre ministra odporúčaním na udelenie alebo  
neudelenie predchádzajúceho súhlasu.  
NKÚ SR poukazuje na skutočnosť, že v žiadnom z  
platných všeobecne záväzných právnych predpisov  
nebol, resp. nie je priamo upravený celý procesný  
postup nakladania s majetkom štátu v správe štát-  
nych podnikov. Z tohto dôvodu bol v Smernici o RMK  
ministerstvom upravený postup pri nakladaní s majetkom  
štátu v ich správe. Nedodržaním tohto postupu sa preto v  
niektorých prípadoch nezachovala hospodárnosť, tran-  
sparentnosť a efektívnosť nakladania s majetkom štátu.  
NKÚ SR upozorňuje na skutočnosť, že počas výkonu  
kontroly bola schválená nová Smernica o RMK, ktorá  
určila miernejšie podmienky predaja majetku štátu, čím ho  
uľahčila, a to so záujmom predávať majetok štátu  
v správe štátnych podnikov. Nedostatkom sa však javí  
nejednoznačné vymedzenie niektorých jej pojmov, ktoré  
môžu zohrať rozhodujúcu úlohu z pohľadu transparen-  
tnosti pri určení kúpnej ceny.  
MPRV SR v roku 2015 udelilo 211 predchádzajúcich  
súhlasov na uzatvorenie zmluvy o prevode vlastníc-  
tva majetku štátu, ktorého ZÚH bola v sume 645 tis.  
eur. Kúpna cena predávaného majetku v roku 2015  
predstavovala sumu 4,14 mil. eur.  
V roku 2016 MPRV SR udelilo 101 predchádzajúcich  
súhlasov na uzatvorenie zmluvy o prevode vlastníc-  
tva majetku štátu, ktorého ZÚH bola v sume 161 tis.  
eur. Kúpna cena predávaného majetku v roku 2016  
predstavovala sumu 1,26 mil. eur.  
3.1.7 Koncepcia revitalizácie hydromelioračných  
sústav na Slovensku  
Vláda SR uznesením č. 573 z 20. novembra 2014 schváli-  
la Koncepciu RHMS a ministrovi pôdohospodárstva a  
rozvoja vidieka SR uložila v bode B.1 postupovať pri rea-  
lizácii a implementácii Spoločnej poľnohospodárskej poli-  
tiky na roky 2014 – 2020 v intenciách Koncepcie RHMS s  
termínom plnenia do 31. decembra 2020. Prioritou kon-  
cepcie bola revitalizácia, modernizácia a rekonštrukcia  
siete odvodnenia a závlah. Investičná obnova a moderni-  
NKÚ SR pri preverovaní dodržiavania ustanovení  
o postupe pri nakladaní s majetkom štátu zistil nesúlad  
v predkladaných žiadostiach.  
NKÚ SR upozorňuje, že nedostatky zistené pri schva-  
ľovaní zámerov predaja vyplývali najmä z ich formál-  
| 12  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
zácia hydromelioračných sústav mala byť financovaná z  
prostriedkov alokovaných z PRV SR 2014 – 2020, ktorých  
poskytovateľom je PPA, a zo zdrojov žiadateľov.  
na kontroly efektívneho a účinného vynakladania  
finančných prostriedkov a nakladania s majetkom  
štátu.  
NKÚ SR upozorňuje na nevyhnutnosť nastavenia  
pravidelnej kontrolnej činnosti zakladateľa vo vzťahu  
k štátnym podnikom, a to aj vzhľadom na zistené  
nedostatky pri kontrole štátneho podniku Hydromeli-  
orácie v oblasti účtovníctva, verejného obstarávania  
a nedodržiavania interných riadiacich aktov.  
Z výsledkov kontroly vyplynulo, že zabezpečenie rekon-  
štrukcie, modernizácie a obnovy funkčnosti prenaja-  
tých závlahových systémov formou podpory z pro-  
striedkov Európskej únie, nadväzne na Koncepciu RHMS,  
nebolo doposiaľ zrealizované, čím nevznikli predpo-  
klady na riešenie nepriaznivej situácie so správou a  
využívaním štátneho hydromelioračného majetku.  
Jedným z hlavných dôvodov nezrealizovania modernizá-  
cie a obnovy funkčnosti závlahových systémov bolo zru-  
šenie Výzvy č. 19/PRV/2016 pre podopatrenie 4.1. Dôvo-  
dom bola zmena podmienok poskytnutia príspevku pod-  
statným spôsobom, a to konkrétne podmienok oprávne-  
nosti spôsobených terminologickou nejasnosťou. Nová  
výzva pre oblasť zavlažovania je naplánovaná na február  
2018.  
3.2  
HYDROMELIORÁCIE, ŠTÁTNY PODNIK  
Štátny podnik vznikol 1. júla 2003 z majetkovej podstaty  
odštepného závodu Hydromeliorácie vyčlenením zo SVP,  
š. p., a bol založený na uspokojovanie verejnoprospeš-  
ných záujmov. Jeho rozhodujúcou úlohou je spravovať  
majetok HMZ v rámci celého územia SR, udržiavať a  
zabezpečovať jeho prevádzkyschopnosť.  
3.2.1 Hospodárenie s majetkom a majetkovými prá-  
vami podniku  
Rekonštrukciu odvodňovacích kanálov štátny podnik  
predpokladal zabezpečiť z Výzvy č. 16/PRV/2015 pre  
podopatrenie 5.1. Hydromeliorácie zabezpečili vypraco-  
vanie Projektu ROK, pričom za obdobie od 1. marca 2013  
do 31. mája 2017 vykázali na aktivity s ním súvisiace  
náklady v celkovej sume 822 tis. eur. Pred podpisom  
zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku  
bol štátny podnik povinný skompletizovať povinné prílohy  
k žiadosti o nenávratný finančný príspevok a zaslať ich  
PPA na odsúhlasenie v stanovenom termíne. NKÚ SR  
upozorňuje, že termín na predloženie povinných prí-  
loh bol viackrát neoprávnene predlžovaný, výsledkom  
čoho bolo ročné oneskorenie vydania oznámenia o  
nesplnení podmienok a vyhodnotenie výzvy ako ne-  
úspešnej. Nová výzva bola vyhlásená v decembri 2017.  
Podnik od svojho vzniku hospodáril so záporným  
hospodárskym výsledkom. Strata podniku bola spôso-  
bená najmä odpismi majetku HMZ, ktorý predchádzajúci  
správcovia neodpisovali vzhľadom na výnimku udelenú  
MF SR v roku 1998. Vykázané straty podnik každoročne  
vysporiadal znížením kmeňového imania. Kmeňové ima-  
nie podniku pri jeho založení predstavovalo 216 mil. eur  
a k 31. decembru 2016 bolo vykázané vo výške 50 mil.  
eur, čo predstavovalo jeho zníženie o viac ako 166 mil.  
eur.  
Tabuľka č. 2: Prehľad vývoja ekonomických ukazovateľov  
podniku od jeho vzniku v tis. eur  
Rok  
Náklady Odpisy  
Výnosy  
VH  
2003  
2004  
2005  
2006  
2007  
2008  
2009  
2010  
2011  
2012  
2013  
2014  
2015  
2016  
4 157,9 85,1  
4 317,7  
+159,8  
NKÚ SR ďalej zistil, že podmienky vyplývajúce z Koncep-  
cie RHMS sa podniku podarilo uplatniť len v podobe vyš-  
šej sadzby nájomného, upravenej z 0,033 eur/ha/rok na  
3,00 eur/ha/rok, resp. 6,00 eur/ha/rok v nových nájom-  
ných zmluvách a v dodatkoch k starším nájomným  
zmluvám v roku 2015.  
16 310,8 8 048,4  
13 377,4 8 046,4  
12 890,7 8 267,5  
11 025,6 8 179,2  
10 953,6 8 075,5  
11 194,1 7 903,6  
9 615,1 7 228,7  
8 784,5 7 092,9  
8 828,2 7 162,9  
8 849,4 7 024,9  
8 729,2 6 833,3  
9 094,3 6 592,5  
8 216,9 6 312,2  
7 874,8  
4 261,7  
3 823,5  
2 148,0  
2 877,9  
2 610,0  
2 335,6  
1 978,6  
2 039,0  
1 823,2  
2 486,6  
3 061,4  
1 348,6  
-8 436,0  
-9 115,7  
-9 067,2  
-8 877,6  
-8 075,7  
-8 584,1  
-7 279,5  
-6 805,9  
-6 789,2  
-7 026,2  
-6 242,6  
-6 032,9  
-6 868,4  
V tejto súvislosti NKÚ SR upozorňuje na časté zmeny  
klímy, ktoré sa prejavujú v extrémnych zmenách počasia  
vo forme povodní alebo sucha. Poľnohospodárstvo veľmi  
citlivo reaguje na variabilitu klímy a extrémy počasia.  
Jedným z najdôležitejších adaptačných opatrení  
v poľnohospodárstve, reagujúcich na túto skutočnosť, sa  
javí práve využitie závlahových a odvodňovacích systé-  
mov s cieľom zabezpečiť trvalo udržateľné obhospodaro-  
vanie a využívanie poľnohospodárskej pôdy.  
3.1.8 Kontrolná činnosť zakladateľa  
NKÚ SR zistil, že napriek spravovaniu veľkého rozsahu  
majetku štátnymi podnikmi a zhoršujúcim sa VH niekto-  
rých štátnych podnikov, nebola v kontrolovanom obdo-  
bí kontrolná činnosť zakladateľa zameraná  
Zdroj: Hydromeliorácie, štátny podnik  
| 13  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
NKÚ SR upozorňuje, že pri trende vykazovania ročnej  
s výnimkou zákonných a havarijných poistení motorových  
vozidiel poistený majetok vo svojej správe. Uvedená sku-  
točnosť je zapríčinená tým, že zo strany poisťovacích  
spoločností nebol záujem poistiť tak rozsiahly majetok,  
ktorý je v prevažnej miere nevyužívaný a zdevastovaný  
vandalizmom a krádežami, bez možnosti zabezpečenia  
konkrétneho systému ochrany.  
straty na úrovni cca 6 až 7 mil. eur možno očakávať  
v strednodobom horizonte, že podnik vykáže záporné  
vlastné imanie. Podnik zároveň vykazuje dlhodobý závä-  
zok voči zakladateľovi vo výške 1,62 mil. eur, ktorý pí-  
somne uznal v Dohode o splátkach dlhu v roku 2015 so  
splatnosťou do roku 2034. Z pohľadu NKÚ SR Dohodou  
o splátkach dlhu nie sú riešené dlhodobé finančné prob-  
lémy podniku a ich príčiny, ktorých riešenie sa odložilo na  
niekoľko rokov.  
NKÚ SR zistil, že celková suma vzniknutých škôd na  
majetku HMZ (krádeže, vandalizmus) bola v roku 2015  
vykázaná vo výške 224 tis. eur, z čoho 94 % predstavova-  
li škody spôsobené krádežami. V roku 2016 bola celková  
suma vzniknutých škôd viac ako 231 tis. eur.  
Podnik je v plnej miere závislý od poskytovania dotá-  
cii od zakladateľa zo štátneho rozpočtu. V rokoch 2015  
a 2016 boli podniku poskytnuté dotácie v celkovej sume  
2,2 mil. eur na správu, údržbu, opravu a prevádzku funk-  
čného a nefunkčného hydromelioračného majetku, ako  
aj na likvidáciu nefunkčných častí hydromelioračného  
majetku vo vlastníctve štátu. Z výsledkov kontroly vyply-  
nulo, že výška rozpočtovaných prostriedkov nebola dosta-  
točná na pokrytie všetkých nutných nákladov na zabez-  
pečenie funkčnosti a prevádzky tohto majetku, na čo  
zakladateľa opakovane upozorňoval aj samotný podnik.  
3.2.3 Správnosť postupu podniku pri nakladaní  
s prebytočným majetkom štátu  
Dôvodom vyhlásenia majetku štátu za prebytočný bol  
v prevažnej miere jeho zlý technický stav, spôsobený  
devastačnými krádežami, a jeho dlhodobé nevyužívanie  
na pôvodný účel. Ďalším dôvodom bola skutočnosť, že na  
uvedenie takéhoto majetku do pôvodnej prevádzky podnik  
nedisponoval finančnými prostriedkami. NKÚ SR zistil, že  
uvedený stav spôsobil klesajúci záujem agropodnikateľov  
o prenájom HMZ, čo potvrdzuje aj skutočnosť, že k 31.  
mája 2017 z celkom vybudovaných 482 ČS bolo ne-  
funkčných a neprenajatých 344 ČS.  
Podľa NKÚ SR na hospodársku a finančnú situáciu  
a stabilitu podniku od jeho vzniku až po súčasnosť  
negatívne vplývali aj časté zmeny vo funkcii riaditeľa  
podniku. Za obdobie viac ako 13 rokov od vzniku podni-  
ku, t. j. od 1. júla 2003 do 31. decembra 2016, došlo v 14  
prípadoch k povereniu výkonu funkcie riaditeľa bez výbe-  
rového konania a v 12 prípadoch bolo zakladateľom usku-  
točnené menovanie do funkcie riaditeľa podniku.  
Tabuľka č. 3: Výnosy podniku z predaja prebytočného  
majetku štátu a z prenájmu majetku v tis. eur  
Položka  
2015  
506,0  
170,3  
2016  
396,1  
133,4  
Tržby z predaja majetku  
Tržby z prenájmu majetku  
Zdroj: Hydromeliorácie, štátny podnik  
NKÚ SR preveril, s ohľadom na predpokladanú hodnotu  
zákazky, vzorku celkom 28 VO, realizovaných  
v kontrolovanom období. Kontrolou bolo zistené, že pod-  
nik v niektorých prípadoch nezabezpečil princíp rovna-  
kého zaobchádzania a nediskriminácie uchádzačov,  
a zároveň princíp hospodárnosti a efektívnosti VO.  
Súpisy vykonaných prác neobsahovali skutočné náklady,  
čím podnik nezabezpečil preukázateľnosť účtovných  
záznamov, čo bolo v rozpore so zákonom o účtovníctve.  
Z predloženej dokumentácie k procesu VO nebolo kon-  
trolnej skupine NKÚ SR zrejmé, ako podnik postupoval pri  
vyčíslení predpokladanej hodnoty zákaziek, ktorá bola vo  
väčšine zákaziek stanovená tesne pod limitom podlimitnej  
zákazky. Podnik v jednom prípade preukázateľne roz-  
delil predmet obstarávania, čím obišiel postup obsta-  
rávania podlimitnej zákazky. Princíp hospodárnosti  
a efektívnosti nebol zachovaný ani v prípadoch, keď pod-  
nik oslovoval firmy, ktoré sídlili mimo okresov, v ktorých  
bolo potrebné predmet zákazky realizovať. NKÚ SR ďalej  
zistil, že niektoré stavebné práce boli zadané priamo  
firmám bez toho, aby vzišli z procesu VO.  
Z vykonanej kontroly v oblasti predaja prebytočného ma-  
jetku vyplynulo, že podnik sa stretával s problémom ak-  
ceptácie kúpnej ceny stanovenej znalcom. To, že sa nie-  
ktoré stavby nepodarilo odpredať, aj keď bol o kúpu pô-  
vodne prejavený záujem, zapríčinila vysoká ZÚH majetku.  
Reálna cena majetku stanovená VŠH na základe ZP bola  
podstatne nižšia ako ZÚH, preto boli tieto stavby nepre-  
dajné.  
NKÚ SR však zistil aj opačný prípad pri predaji AB  
v správe podniku, keď sa majetok predával za zlomkovú  
cenu v porovnaní si vypočítanou v ZP. Konkrétne išlo  
o prípady predaja AB v Komárne a Michalovciach. VŠH  
predávaného majetku v Komárne, vypočítaná podľa ZP,  
predstavovala sumu 396 tis. eur. Podnik vyhlásil na  
predmetný majetok štyri kolá OVS. Až vo štvrtom kole  
OVS s vyvolávacou cenou 200 tis. eur prejavil o kúpu AB  
jeden záujemca. Aj napriek tomu, že predložil ponuku 95  
tis. eur, čím nesplnil podmienku vyvolávacej ceny a OVS  
bola vyhlásená za neúspešnú, podnik zaslal MPRV SR  
žiadosť o udelenie predchádzajúceho súhlasu na uzatvo-  
renie zmluvy o prevode vlastníctva majetku štátu. RMK  
následne odporučila udeliť súhlas na uzatvorenie zmluvy  
3.2.2 Starostlivosť o majetok štátu v správe podniku  
Podnik spravoval majetok vo vlastníctve štátu k 31. de-  
cembru 2016 v celkovej ZÚH 48,5 mil. eur. NKÚ SR upo-  
zorňuje, že podnik od roku 2004 nemal, resp. ani nemá  
| 14  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ministrovi a AB prešla do výlučného vlastníctva súkromnej  
NKÚ SR zistil, že v čase výkonu kontroly mal podnik v  
katastri nehnuteľností zapísané napr. AB, strážne domy,  
zo 482 ČS bolo na LV zapísaných 175 ČS (36,3 %)  
a z 31 skladov pri ČS bolo zapísaných 12 skladov (38,7  
%). Do katastra nehnuteľností zapísal predovšetkým  
funkčné ČS, ktoré boli prenajaté. Nefunkčné a zdevasto-  
vané ČS zapísal na LV iba vtedy, ak bol záujem o ich  
kúpu. NKÚ SR upozorňuje, že zo 6 tis. km otvorených  
kanálov, ktoré sa nachádzajú v 2 262 katastrálnych úze-  
miach, mal podnik na 132 LV zapísaných len 555 pozem-  
kov (6 %). Keďže až 85 % otvorených kanálov je vybudo-  
vaných na pozemkoch vo vlastníctve fyzických a právnic-  
kých osôb, nemožno tieto pozemky od vlastníkov vykúpiť  
vzhľadom na nedostatok finančných prostriedkov.  
spoločnosti. NKÚ SR hodnotí predmetný predaj ako  
nevýhodný vo vzťahu k hospodárnemu nakladaniu  
s majetkom štátu, ktorý sa predal o 300 tis. eur lac-  
nejšie, ako bola jeho reálna cena vypočítaná v ZP.  
Ďalším prípadom nevýhodného predaja štátneho majetku  
bola AB v Michalovciach, ktorá slúžila podniku v súvislosti  
s predmetom jeho činnosti. V priestoroch AB mal podnik  
svoje kancelárie, archív a garáže. Ostatné časti AB boli  
v dlhodobom prenájme a z hľadiska výnosov a nákladov  
bola prevádzka AB v miernom zisku v priemere 4 tis. eur  
ročne. Z odôvodnenia podniku, prečo majetok neslúži na  
plnenie úloh v rámci predmetu činnosti, vyplynulo, že  
podnik využíva iba dve kancelárie a vzhľadom na zlý  
technický stav, ktorý si vyžaduje náklady na opravu  
a údržbu majetku, rozhodla riaditeľka podniku o jeho  
predaji. NKÚ SR zistil, že náklady, ktoré podnik vyčíslil na  
opravy a údržbu boli do 5 tis. eur. Ďalej NKÚ SR zistil, že  
podnik vo svojej žiadosti o udelenie predchádzajúceho  
súhlasu na uzatvorenie zmluvy o prevode vlastníctva  
majetku štátu uviedol, že všetky objekty sú pomerne  
v dobrom technickom stave, boli primerane udržiavané,  
čo bolo v rozpore s tým, čo sa uvádzalo v zámere k pre-  
daju AB. Napriek uvedeným nezrovnalostiam členovia  
RMK, ako poradný orgán ministra, odporučili AB predať  
bez preskúmania pravdivosti údajov.  
Podnik na základe vypracovaných pasportov závlahových  
systémov a odvodňovacích kanálov a podľa inventarizá-  
cie hmotného majetku už v roku 2008 vykázal nefunk-  
čný, zastaraný a opotrebovaný majetok v ZÚH takmer  
33 mil. eur. Podnik vyšpecifikoval majetok, ktorému by sa  
mala zreálniť hodnota vytvorením opravných položiek v  
obstarávacej cene 76 mil. eur a ZÚH 22,3 mil. eur. Ide o  
158 vodných stavieb, t. j. 810 objektov dlhodobo nevyuží-  
vaných, nefunkčných z dôvodu poškodenia krádežami a  
vandalizmom, z ktorých ani v budúcnosti nemožno oča-  
kávať ekonomické úžitky.  
Obrázok č. 1: Čerpacia stanica v Stupave I.  
VŠH predávanej AB v Michalovciach bola vyčíslená v ZP  
z roku 2013 na 265 tis. eur. Podnik na predmetný majetok  
vyhlásil štyri kolá OVS. Vo štvrtom kole výberová komisia  
vybrala súťažný návrh s ponúknutou kúpnou cenou  
125 tis. eur. Následne na základe žiadosti podniku  
o udelenie predchádzajúceho súhlasu na uzatvorenie  
zmluvy o prevode vlastníctva majetku štátu minister vydal  
predmetný súhlas, podľa odporúčaní RMK. NKÚ SR  
upozorňuje na skutočnosť, že predaj majetku, ktorý  
podniku slúžil na plnenie úloh v rámci predmetu čin-  
nosti a zároveň vykazoval zisk z prevádzkovej činnos-  
ti budovy, bol neopodstatnený a nehospodárny. V  
čase výkonu kontroly podnik ďalej využíval priestory AB  
v Michalovciach, avšak už za odplatu v podobe nájomné-  
ho, ktorého náklady v roku 2016 predstavovali sumu 9,6  
tis. eur.  
Zdroj: Hydromeliorácie, štátny podnik  
Na nutnosť zosúladiť hodnotu majetku HMZ v účtovníctve  
s jeho reálnou hodnotou prostredníctvom opravných polo-  
žiek, upozorňuje niekoľko rokov aj audítor vo svojich  
správach o overení RÚZ. Podnik netvoril k dlhodobému  
majetku opravné položky, čím nepostupoval v súlade  
so zákonom o účtovníctve.  
3.2.4 Stav a úroveň vedenia účtovníctva podniku  
Rozhodujúcou časťou majetku podniku je majetok HMZ,  
ktorý bol delimitovaný pri vzniku podniku zo SVP, š. p.  
V čase jeho delimitácie bola iba malá časť zaevidova-  
ná do katastra nehnuteľností, a to najmä AB a časť  
ČS. V roku 2008 podnik uskutočnil analýzu stavu majet-  
kovoprávneho usporiadania HMZ. Výsledkom analýzy  
bolo konštatovanie, že iba cca 8 % majetku HMZ je  
majetkovoprávne usporiadaného a na jeho úplné  
majetkovoprávne usporiadanie (zameranie skutkového  
stavu stavieb, založenie LV, výkup pozemkov pod stav-  
bami) by podnik potreboval cca 531 tis. eur.  
3.2.5 Úplnosť a správnosť RÚZ podniku  
Podnik zostavil v kontrolovanom období RÚZ k 31. de-  
cembru 2014, k 31. decembru 2015 a k 31. decembru  
2016. RÚZ následne overil audítor, ktorý pri všetkých  
troch RÚZ vyjadril v správach z ich overovania pod-  
mienený názor. Podmienený názor vyjadril vzhľadom na  
nesúlad účtovnej hodnoty majetku HMZ a jeho technické-  
| 15  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ho stavu a na nepreukázanie vlastníctva časti majetku  
HMZ výpisom z katastra nehnuteľností.  
účtovaním pozemkov na účte obstarávania, ku ktorým  
nemal vlastnícke právo ani právo správy. NKÚ SR zistil,  
že podnik neuviedol vo Výročných správach za rok  
2014 a 2015 informácie určené zákonom o štátnom  
podniku (výšku ročnej odmeny riaditeľa podniku, výšku  
Podnik nepostupoval v súlade so zákonom  
o účtovníctve v prípadoch, ktoré súviseli, okrem iného,  
s inventarizáciou majetku, záväzkov a rozdielu majetku  
a záväzkov, s netvorením rezervy na súdne spory a s  
ročnej  
odmeny  
členov  
DR).  
ODPORÚČANIA  
NKÚ SR, na základe poznatkov získaných kontrolou, odporučil MPRV SR –  
pre oblasť revitalizácie hydromelioračných sústav na Slovensku:  
1. konkrétne určiť zodpovednosť sekcií za realizáciu Koncepcie RHMS,  
2. vytvoriť „pracovnú skupinu“ zodpovedných sekcií a zároveň zabezpečiť koordináciu a spoluprácu so štátnym pod-  
nikom Hydromeliorácie pri príprave koncepčných materiálov a pri realizácii Koncepcie RHMS;  
v oblasti štátnych podnikov:  
3. kontrolnú činnosť v rámci vnútorného kontrolného systému na ministerstve vo väčšom rozsahu zamerať na kontroly  
efektívneho a účinného nakladania s majetkom štátu v správe právnických osôb v jeho zakladateľskej pôsobnosti,  
4. metodicky usmerniť štátne podniky, aby koncepcie rozvoja štátneho podniku predkladali zakladateľovi v decembri  
prechádzajúceho roku, na ktorý je koncepcia vypracovaná,  
5. nadväzne na úlohy, ktoré majú gestorské sekcie plniť vo vzťahu ku gestorovaným štátnym podnikom, zabezpečiť  
ich zastúpenie v DR štátnych podnikov,  
6. vydávať rozhodnutia ministra o odvolaní a menovaní členov komisie súčasne,  
7. doplniť, resp. vypracovať a schváliť interný dokument upravujúci postup a spôsob „cenotvorby“ pri priamom predaji,  
kde je kúpna cena majetku stanovená dohodou medzi štátnym podnikom a záujemcom o kúpu,  
8. doplniť do aktuálne platnej Smernice o RMK povinnosť štátneho podniku predkladať v rámci povinných príloh  
k žiadosti k uzatvoreniu zmluvy aj ekonomickú analýzu preukazujúcu prebytočnosť majetku štátu, na základe kto-  
rej by mohla RMK objektívne posúdiť, či štátny podnik predajom zabezpečí ekonomickú výhodnosť,  
9. doplniť do spisu žiadosti predkladanej RMK zoznam dokumentov, ktoré daný spis obsahuje,  
10. uvádzať odôvodnenie neudelenia súhlasu na uzatvorenie zmluvy o prevode vlastníctva v zázname z rokovania  
RMK,  
11. raz ročne predložiť informácie o kontrolách a výsledky kontrol vykonaných externými orgánmi kontroly, vrátane  
auditov vykonaných súkromnými poradenskými spoločnosťami organizačnému útvaru, ktorý štátny podnik meto-  
dicky usmerňuje od zástupcov MPRV SR v DR a kontrolných radách.  
NKÚ SR, na základe poznatkov získaných kontrolou, odporučil Hydromelioráciám, štátny podnik:  
12. vypracovať Koncepciu rozvoja podniku, prerokovať ju v DR a predložiť zakladateľovi v roku, ktorý predchádza ro-  
ku, na ktorý je koncepcia vypracovaná,  
13. zabezpečiť špecifikáciu druhov a množstva požadovaných prác už vo fáze VO a následne aj v zmluvách o dielo, a  
to s cieľom preukázania hospodárnosti a efektívnosti použitia finančných prostriedkov a zabezpečenia možnosti  
overenia fakturovaných prác,  
14. zreálniť proces plánovania VO na kalendárny rok s ohľadom na rozpočet a časovú náročnosť postupov vo VO,  
15. v opise predmetu zákaziek pri VO bežne dostupných tovarov, služieb a stavebných prác bližšie špecifikovať tech-  
nické požiadavky, podmienky a okolnosti tak, aby ich bolo možné obstarať cez elektronické trhovisko,  
16. vo výzvach na predkladanie cenových ponúk v rámci obsahu cenových ponúk požadovať predloženie výpisov  
z Obchodného registra nie starších ako tri mesiace,  
17. zabezpečiť preukázateľnosť stanovenia predpokladanej hodnoty zákazky,  
18. aktualizovať znenie Smernice č. 8/2015 vzhľadom na dodržiavanie zásady opatrnosti pri tvorbe opravných položiek  
k pohľadávkam a na novelizáciu zákona o účtovníctve.  
NKÚ SR, na základe poznatkov získaných kontrolou, odporúča MF SR:  
19. vykonať legislatívnu úpravu zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení  
neskorších predpisov za účelom zosúladenia postupov pri predaji prebytočného nehnuteľného majetku štátu  
v správe štátnych podnikov s postupmi zákona č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpi-  
sov.  
| 16  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Kontrolóri NKÚ SR v rámci výkonu kontroly aktívne ko-  
munikovali s kontrolovanými subjektmi o kontrolných  
zisteniach a odporúčaniach na zlepšenie existujúceho  
stavu.  
na oboznámenie sa s ich obsahom a na prípadné vzne-  
senie námietok voči pravdivosti, úplnosti  
a preukázateľnosti kontrolných zistení. Zo strany kontro-  
lovaných subjektov neboli vznesené proti zisteniam žiad-  
ne námietky.  
Vypracované protokoly o výsledku kontroly predložili  
kontrolóri NKÚ SR štatutárom kontrolovaných subjektov  
5
TÍM KONTROLÓROV  
V rámci kontrolnej akcie vykonalo kontroly dvoch kontrolovaných subjektov celkom päť kontrolórov z odboru životného  
prostredia a pôdohospodárstva. Traja kontrolóri majú dlhoročné skúsenosti v problematike rozpočtových pravidiel, úč-  
tovníctva, správy majetku štátu, verejného obstarávania a súvisiacich predpisov upravujúcich ďalšie kontrolované oblas-  
ti.  
ZÁVER  
Kontrola NKÚ SR splnila svoje ciele v stanovenom rozsa-  
hu. Kontrolóri preverili systém riadenia štátnych podnikov,  
v rámci ktorého boli zhodnotené činnosti organizačných  
útvarov ministerstva, vykonávajúcich gestorskú funkciu  
voči štátnym podnikom, výber riaditeľov a členov DR  
štátnych podnikov, činnosť DR štátnych podnikov a sys-  
tém odmeňovania riaditeľov štátnych podnikov. V rámci  
hospodárenia štátneho podniku Hydromeliorácie bolo  
zhodnotené nakladanie s finančnými prostriedkami a  
majetkom štátu v správe štátneho podniku. Zhodnotené  
boli postupy VO, starostlivosť o majetok štátu a správnosť  
postupu pri nakladaní s prebytočným majetkom štátu v  
správe štátneho podniku.  
V súlade so zápisnicami o prerokovaní protokolu sa kon-  
trolované subjekty zaviazali prijať opatrenia a následne  
zaslať správu o splnení, resp. plnení opatrení. Ich plnenie  
bude NKÚ SR v rámci svojej kontrolnej činnosti vyhodno-  
covať.  
Kontrolná akcia zameraná na hospodárenie štátnych  
podnikov v pôsobnosti MPRV SR bude pokračovať  
v zmysle Plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR aj v roku  
2018. Kontroly budú vykonané v štátnych podnikoch LPM  
Ulič, Závodisko a PS SR. Kontrola bude vykonaná aj  
v štátnom podniku LESY SR a vo vybraných odštepných  
závodoch, kde bude okrem hospodárenia preverená aj  
realizácia úloh a opatrení vyplývajúca z Národného pro-  
gramu využitia potenciálu dreva SR a Národného lesníc-  
keho programu SR.  
Kontrola poukázala na významné, v nejednom prípade  
systémové nedostatky v preverovaných oblastiach.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR  
Dobrovičova 12  
812 66 Bratislava – Staré Mesto  
( +421 2 5011 4451 * info@nku.gov.sk  
Hydromeliorácie, štátny podnik  
Vrakunská 29  
825 63 Bratislava – Podunajské Biskupice  
| 17  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHA Č. 1  
Vývoj nákladov, výnosov, dotácií, odpisov, výsledku hospodárenia po zdanení a ukazovateľa EBITDA (v eurách) za roky  
2013 až 2016 podľa štátnych podnikov  
Agroinštitút  
Graf č. 1 - Vývoj nákladov a výnosov (v eurách)  
Graf č. 2 - Vývoj výsledku hospodárenia po zdanení a ukazova-  
teľa EBITDA (v eurách)  
Zdroj: Výkazy ziskov a strát štátneho podniku, vlastný výpočet  
Agrokomplex  
Graf č. 3 - Vývoj nákladov a výnosov (v eurách)  
Graf č. 4 - Vývoj výsledku hospodárenia po zdanení a ukazova-  
teľa EBITDA (v eurách)  
Zdroj: Výkazy ziskov a strát štátneho podniku, vlastný výpočet  
Hydromeliorácie  
Graf č. 5 - Vývoj nákladov, odpisov, výnosov a dotácií (v eurách) Graf č. 6 - Vývoj výsledku hospodárenia po zdanení a ukazova-  
teľa EBITDA (v eurách)  
Zdroj: Výkazy ziskov a strát štátneho podniku, vlastný výpočet  
| 18  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
LESY SR  
Graf č. 7 - Vývoj nákladov a výnosov (v eurách)  
Graf č. 8 - Vývoj výsledku hospodárenia po zdanení a ukazova-  
teľa EBITDA (v eurách)  
Zdroj: Výkazy ziskov a strát štátneho podniku, vlastný výpočet  
LPM Ulič  
Graf č. 9 - Vývoj nákladov a výnosov (v eurách)  
Graf č. 10 - Vývoj výsledku hospodárenia po zdanení a ukazova-  
teľa EBITDA (v eurách)  
Zdroj: Výkazy ziskov a strát štátneho podniku, vlastný výpočet  
NŽ Topoľčianky  
Graf č. 11 – Vývoj nákladov, výnosov a dotácií (v eurách)  
Graf č. 12 – Vývoj výsledku hospodárenia po zdanení  
a ukazovateľa EBITDA (v eurách)  
Zdroj: Výkazy ziskov a strát štátneho podniku, vlastný výpočet  
| 19  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PS SR  
Graf č. 13 – Vývoj nákladov a výnosov (v eurách)  
Graf č. 14 – Vývoj výsledku hospodárenia po zdanení  
a ukazovateľa EBITDA (v eurách)  
Zdroj: Výkazy ziskov a strát štátneho podniku, vlastný výpočet  
Závodisko  
Graf č. 15 – Vývoj nákladov, výnosov a dotácií (v eurách)  
Graf č. 16 – Vývoj výsledku hospodárenia po zdanení  
a ukazovateľa EBITDA (v eurách)  
Zdroj: Výkazy ziskov a strát štátneho podniku, vlastný výpočet  
| 20