N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
umožňuje dosiahnuť požadované výnosy z vlastnej
v oblasti ekonomického, finančného zabezpečenia
prevádzkových a investičných potrieb HMZ a ich
majetkoprávneho vysporiadania. Napriek snahe
Hydromeliorácií a zakladateľa o vypracovanie ucelenej
koncepcie rozvoja podniku a jeho podpory, táto nebola
doposiaľ schválená MPRV SR a naďalej pretrvávajú
niektoré systémové a dlhotrvajúce problémy podni-
ku.
činnosti, napr. Hydromeliorácie, NŽ Topoľčianky, Závo-
disko. Ich výsledok hospodárenia je priamo závislý od
výšky poskytnutých dotácií. V tejto súvislosti NKÚ SR
zistil, že MPRV SR nemalo vypracovanú analýzu vý-
hod, resp. nevýhod dotačného systému.
Prehľad vývoja vybraných ekonomických ukazovateľov
za roky 2013 až 2016 (napr. náklady, výnosy, výsledok
hospodárenia po zdanení, EBITDA) v jednotlivých štát-
nych podnikoch je uvedený v prílohe č. 1.
Štátny podnik je zároveň v plnej miere závislý od
dotácií poskytovaných zakladateľom, keďže náklady
nedokáže pokryť výnosmi z vlastnej činnosti.
V kontrolovanom období čerpal dotácie v celkovej sume
takmer 2,2 mil. eur, ktoré použil najmä na správu hyd-
romelioračného majetku (mzdy, prevádzku), odstráne-
nie havarijných stavov a obnovu funkčnosti odvodňova-
cích kanálov, prevádzku a údržbu odvodňovacích čer-
pacích staníc.
Hydromeliorácie, š.p.
Kontrolou v štátnom podniku Hydromeliorácie bolo
zistené, že štátny podnik od svojho vzniku hospodári so
stratou, ktorú vysporadúva na úkor kmeňového imania.
Kým pri založení štátneho podniku kmeňové imanie
predstavovalo 216,1 mil. eur, k 31. decembru 2016 bolo
vykázané už iba vo výške 50,1 mil. eur. Kmeňové ima-
nie bude opätovne znížené o dosiahnutú stratu takmer
6,9 mil. eur za rok 2016. Pri trende dosahovania roč-
nej straty 6 až 7 mil. eur možno v strednodobom
horizonte očakávať, že Hydromeliorácie vykážu
záporné vlastné imanie. Pochybnosti o schopnosti
štátneho podniku nepretržite pokračovať vo svojej čin-
nosti vyjadril aj audítor pri overovaní riadnej účtovnej
závierky k 31. decembru 2016.
Hydromeliorácie zároveň vykazujú dlhodobý záväzok
voči zakladateľovi v sume 1,62 mil. eur. Dohodou
o splátkach dlhu z roku 2015 sa zaviazali záväzok
splatiť do roku 2034, pričom záverečná splátka je tak-
mer 1,4 mil. eur. Podľa NKÚ SR Dohodou o splátkach
dlhu na 20 rokov, napriek tomu, že jej podpísaním
neboli porušené všeobecne záväzné právne predpisy,
nie sú riešené dlhodobé finančné problémy štátneho
podniku (likvidita) a ich príčiny, ktorých riešenie sa
odložilo na niekoľko rokov.
Rozhodujúcim faktorom vplývajúcim na výsledok hos-
podárenia štátneho podniku je výška odpisov majetku
HMZ. Z celkovej straty štátneho podniku 99,0 mil. eur,
vykázanej od jeho vzniku do 31. decembra 2016, tvorili
oprávky takmer 96,9 mil. eur. Kým predchodcovia štát-
neho podniku mali MF SR udelenú výnimku, ktorá
umožňovala majetok HMZ odpisovať len evidenčne,
Hydromelioráciám výnimka udelená nebola. Značná
časť majetku HMZ je nefunkčná, zastaraná
a opotrebovaná, pričom jeho zostatková hodnota
nezodpovedá skutočnosti, keďže štátny podnik neúč-
tuje ani opravné položky k takémuto majetku, čím poru-
šuje zákon o účtovníctve. Hydromeliorácie vyšpecifiko-
vali majetok, u ktorého by sa mala zreálniť hodnota
vytvorením opravných položiek v obstarávacej cene
76,3 mil. eur a zostatkovej hodnote 22,3 mil. eur. Ide o
158 vodných stavieb, t. j. 810 objektov dlhodobo nevy-
užívaných a nefunkčných z dôvodu poškodenia kráde-
žami a vandalizmom. Zároveň značná časť majetku
HMZ nie je zapísaná ani v katastri nehnuteľností.
NKÚ SR zistil, že v čase výkonu kontroly mali Hydro-
meliorácie v katastri nehnuteľností zapísané len admi-
nistratívne budovy a strážne domy. Zo 482 čerpacích
staníc bolo na liste vlastníctva zapísaných iba 175, čo
predstavovalo 36,3 %, a z 31 skladov pri čerpacích
staniciach bolo zapísaných iba 12 skladov, čo bolo 38,7
%.
Zároveň podľa NKÚ SR na hospodársku a finančnú
situáciu a stabilitu štátneho podniku od jeho vzniku
až po súčasnosť negatívne vplývali aj časté zmeny
vo funkcii riaditeľa štátneho podniku. Za obdobie
viac ako 13 rokov od vzniku štátneho podniku, t. j. od 1.
júla 2003 do 31. decembra 2016, došlo v 14 prípadoch
k povereniu výkonu funkcie riaditeľa bez výberového
konania. V 12 prípadoch bolo zakladateľom uskutočne-
né menovanie do funkcie riaditeľa štátneho podniku na
základe výberového konania.
Kontrolou v štátnom podniku boli zistené nedostatky,
pri ktorých boli klasifikované porušenia napr. záko-
na o rozpočtových pravidlách verejnej správy (ne-
hospodárne vynaloženie finančných prostriedkov za
služby bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
a ochrany pred požiarmi), zákona o VO (napr. nevyuži-
tie elektronického trhoviska, rozdelenie zákazky, nedo-
držanie princípu hospodárnosti a efektívnosti, neusku-
točnenie VO), zákona o účtovníctve (nevykonanie
inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a
záväzkov v súlade so zákonom, neúčtovanie opravných
položiek k majetku, neúčtovanie rezerv na súdne spo-
ry).
Vláda SR uznesením č. 573 z 20. novembra 2014
schválila Koncepciu RHMS a ministrovi pôdohospodár-
stva a rozvoja vidieka SR uložila v bode B.1 postupovať
pri realizácii a implementácii Spoločnej poľnohospodár-
Z poznatkov získaných vykonanou kontrolou tiež vyply-
nulo, že v štátnom podniku od jeho vzniku doposiaľ
neboli uskutočnené zásadné a systémové zmeny
| 7