N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
problematického postupu z minulosti, pri spracovaní
reálne zabezpečená nebola. Neaktuálnosť mapy biosfé-
rickej rezervácie bola spôsobená aj priebežným vyhlaso-
vaním maloplošných chránených území v NP Poloniny
bez následného aktualizovania údajov v podkladoch me-
dzinárodnej biosférickej rezervácie.
návrhu pre vyhlásenie medzinárodnej biosférickej
rezervácie. Do jadrovej zóny boli zaradené také územia,
v ktorých sa do budúcnosti uvažovalo o sprísnení ochrany
napriek tomu, že v čase podania návrhu takáto ochrana
3.2
STRATEGICKÉ DOKUMENTY ROZVOJA ÚZEMIA NP POLONINY
Vypracovanie kvalitných koncepčných a plánovacích
dokumentov s jasným definovaním úloh, cieľov a zodpo-
vednosti je dôležitým predpokladom na efektívne riadenie
územia. Kontrolou bola preverená dokumentácia starostli-
vosti o chránené územie, strategické a plánovacie doku-
menty, ako aj implementácia cieľov a aktivít medzinárod-
nej biosférickej rezervácie do týchto dokumentov.
ciele organizácie na úseku ochrany prírody a krajiny. Bola
schválená uznesením operatívnej porady ministra život-
ného prostredia z roku 2005, pričom do obdobia výkonu
kontroly neboli stanovené strategické ciele vyhodno-
cované ani aktualizované.
Uznesením vlády SR č. 338/1994 bolo uložené ministrovi
životného prostredia, ministrovi školstva a vedy a minis-
trovi pôdohospodárstva priebežne vytvárať podmienky na
realizáciu medzivládneho programu UNESCO „Človek a
biosféra“, ktorého predmetom sú lokality zapísané do
svetovej siete biosférických rezervácií. Uznesenie vlády
SR nebolo dostatočne napĺňané vykonávaním kon-
krétnych činností na zabezpečenie realizácie uvede-
ného programu. V kontrolovanom období boli vykonáva-
né iba bežné aktivity v rozsahu pôsobnosti zodpovedných
subjektov, predovšetkým v oblasti bežnej hospodárskej
činnosti a realizovaného výskumu.
NP Poloniny je územím, ktoré je upravené zákonom
o ochrane prírody a krajiny, pričom podrobnejšia úprava
územnej ochrany prírody je vymedzená nariadením vlády
SR.2) V prípade biosférických rezervácií takáto legislatív-
na úprava neexistuje. Zákon o ochrane prírody
a krajiny definuje biosférické rezervácie len ako úze-
mia medzinárodného významu bez ďalšej, podrobnej-
šej úpravy.
3.2.1 Strategické dokumenty ochrany prírody a krajiny
V zmysle cieľov kontroly boli preverené strategické doku-
menty ochrany prírody a krajiny, ktoré predstavovala
Koncepcia ochrany prírody a krajiny a Stratégia rozvoja
Štátnej ochrany prírody SR.
Územie NP Poloniny v kontrolovanom období rokov
2012 – 2016 nedisponovalo dokumentom starostlivos-
ti v zmysle zákona o ochrane prírody a krajiny. Do-
kumenty starostlivosti neboli vypracované ani pre
maloplošné chránené územia, ani pre lokalitu sveto-
vého dedičstva UNESCO – Karpatské bukové pralesy
a staré bukové lesy Nemecka. Dokument starostlivosti
pre celé územie NP Poloniny bol prijatý v roku 2016, keď
vláda SR schválila Program starostlivosti o NP Poloniny
na roky 2017 – 2026.
Koncepcia ochrany prírody a krajiny určovala strategické
ciele ochrany prírody a krajiny, ako aj opatrenia na ich
dosiahnutie. Vyhotovuje sa spravidla na obdobie desiatich
rokov, pričom v kontrolovanom období bola v platnosti
koncepcia ochrany prírody a krajiny, schválená uznese-
ním vlády SR z roku 2006. Biosférické rezervácie nebo-
li v koncepcii ochrany prírody a krajiny rozpracované
v zmysle strategických cieľov a opatrení na zabezpe-
čenie ich fungovania. Koncepcia ochrany prírody a
krajiny neobsahovala ani víziu a poslanie biosféric-
kých rezervácií, ich náplň, funkcie a princípy fungo-
vania. Napriek tomu v nej bolo konštatované nedocene-
nie finančnej náročnosti na zabezpečenie prijatých me-
dzinárodných záväzkov, predovšetkým v oblasti výskumu,
manažmentu lesov v biosférických rezerváciách
a lokalitách, ktoré sú nositeľmi európskeho diplomu, a
nedostatočné zapojenie iných rezortov do plnenia medzi-
národných záväzkov. V čase výkonu kontroly nebola
schválená nová koncepcia ochrany prírody a krajiny na
aktuálne obdobie.
3.2.2 Plán hlavných úloh Štátnej ochrany prírody SR
Činnosť Štátnej ochrany prírody SR bola na území NP
Poloniny upravená zákonom o ochrane prírody a krajiny.
Aktivity boli vykonávané na základe schváleného plánu
úloh, ktorý bol krátkodobým plánovacím dokumentom pre
konkrétny rok. Plán úloh obsahoval v časti týkajúcej sa
medzinárodnej spolupráce, úlohy a opatrenia pre realizá-
ciu programu UNESCO „Človek a biosféra“.
Aktivity uvedené v pláne úloh mali vo viacerých prí-
padoch povahu všeobecne formulovaných úloh, bez
bližšej špecifikácie opatrení na ich splnenie. Plán úloh
bol kontrolovaným subjektom každoročne vyhodnocovaný
ako súčasť výročnej správy Štátnej ochrany prírody SR.
Kontrolou bolo zistené, že nie všetky stanovené úlohy
boli kontrolovaným subjektom vyhodnocované. Z 39
plánovaných úloh v období rokov 2012 – 2016 bolo 20
úloh vyhodnotených ako splnené a 19 úloh nebolo hodno-
tených. Plnenie niektorých stanovených úloh nebolo
Stratégia rozvoja Štátnej ochrany prírody SR s výhľadom
do roku 2013 bola dokumentom, ktorý určoval strategické
2)
Nariadenie vlády SR č. 258/1997 Z. z., ktorým sa vyhlasuje Národný park
Poloniny.
| 9