2017  
Záverečná správa  
Kontrola Medzinárodnej biosférickej rezervácie Východné Karpaty  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Kontrola Medzinárodnej biosférickej rezervácie Východné Karpaty  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCI KONTROLNEJ AKCIE  
Mgr. Tomáš Tirpák  
Prešov, október 2017  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ...................................................................................4  
ZOZNAM TABULIEK.................................................................................................................................3  
ZOZNAM OBRÁZKOV...............................................................................................................................3  
ZHRNUTIE...............................................................................................................................................5  
1
2
3
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE................................................................................................................7  
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE............................................................................................................7  
ZISTENIA A ODPORÚČANIA ..............................................................................................................7  
Analýza územia NP Poloniny v zmysle požiadaviek UNESCO a všeobecne záväzných právnych predpisov....................7  
Strategické dokumenty rozvoja územia NP Poloniny...........................................................................................................9  
3.2.1 Strategické dokumenty ochrany prírody a krajiny ...........................................................................................................9  
3.2.2 Plán hlavných úloh Štátnej ochrany prírody SR..............................................................................................................9  
3.2.3 Implementácia odporúčaní UNESCO............................................................................................................................10  
3.1  
3.2  
3.3  
3.4  
3.5  
3.6  
3.7  
Analýza finančných prostriedkov, vynaložených na území NP Poloniny...........................................................................11  
Čerpanie finančných prostriedkov z fondov NFM, ŠFM a EÚ ...........................................................................................11  
Dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri vynakladaní finančných prostriedkov..................................12  
M
edzinárodná spolupráca správy NP Poloniny s partnerskými správami parkov .............................................................12  
Účinnosť systému správy NP Poloniny pri plnení cieľov a funkcií medzinárodnej biosférickej rezervácie ........................13  
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU.......................................................................................15  
TÍM KONTROLÓROV.......................................................................................................................16  
4
5
ZÁVER..................................................................................................................................................16  
KONTAKT .............................................................................................................................................16  
ZOZNAM TABULIEK  
Tabuľka č. 1: Prehľad financovania činnosti NP Poloniny.................................................................................................11  
ZOZNAM OBRÁZKOV  
Obrázok č. 1: NP Poloniny ..................................................................................................................................................5  
Obrázok č. 2: Jadrová zóna biosférickej rezervácie, NPR Stužica......................................................................................8  
Obrázok č. 3: Mapa územia NP Poloniny podľa stupňov ochrany.......................................................................................8  
Obrázok č. 4: Mapa medzinárodnej biosférickej rezervácie ................................................................................................8  
Obrázok č. 5: Vodárenská nádrž Starina.............................................................................................................................8  
Obrázok č. 6: NP Poloniny ................................................................................................................................................10  
Obrázok č. 7: Alpínka – ubytovňa pre turistov na území NP Poloniny...............................................................................12  
Obrázok č. 8: Realizované oplotenie cintorínov na území NP Poloniny............................................................................12  
Obrázok č. 9: NP Poloniny ................................................................................................................................................13  
Obrázok č. 10: NP Poloniny ..............................................................................................................................................14  
Obrázok č. 11: Historická cesta Porta Rusica ...................................................................................................................14  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
EÚ  
VÝZNAM  
Európska únia  
Koordinačná rada  
Koordinačná rada Medzinárodnej biosférickej rezervácie Východné  
Karpaty  
Medzinárodná biosférická rezervácia  
Medzinárodná biosférická rezervácia Východné Karpaty  
Nórsky finančný mechanizmus  
NFM  
NKÚ SR  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Národný park Poloniny  
NP Poloniny  
NPR  
Národná prírodná rezervácia  
NR SR  
Národná rada Slovenskej republiky  
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník  
Občiansky zákonník  
Periodické hodnotenie  
Periodické hodnotenie Medzinárodnej biosférickej rezervácie Vý-  
chodné Karpaty  
Plán úloh  
Plán hlavných úloh  
Slovenský výbor programu „Človek a biosféra“ Slovenský výbor programu UNESCO „Človek a biosféra“  
Štátna ochrana prírody SR  
Štátna ochrana prírody Slovenskej republiky  
Švajčiarsky finančný mechanizmus  
ŠFM  
UNESCO  
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization  
(Organizácia spojených národov pre vzdelávanie, vedu a kultúru)  
Vláda SR  
Vláda Slovenskej republiky  
Zákon o ochrane prírody a krajiny  
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskor-  
ších predpisov  
Zákon o NKÚ SR  
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Najvyššom kontrolnom  
úrade Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z.  
Zákon o verejnom obstarávaní  
Zákon o slobodnom prístupe k informáciám  
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene  
a doplnení niektorých zákonov  
Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
| 4  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Záverečná správa sumarizuje výsledky kontroly medziná-  
rodnej biosférickej rezervácie na území NP Poloniny za  
obdobie rokov 2012 – 2016, ktorú vykonal NKÚ SR. Kon-  
trolovaným subjektom bola Štátna ochrana prírody SR,  
ktorá je odbornou organizáciou Ministerstva životného  
prostredia Slovenskej republiky, vytvorenou na zabezpe-  
čovanie úloh na úseku ochrany prírody a krajiny. Kontrola  
bola zameraná na vyhodnotenie systému správy územia  
pri zabezpečovaní funkcií a plnení úloh biosférickej rezer-  
vácie v zmysle cieľov a požiadaviek UNESCO.  
Predmetom kontroly bola:  
analýza územia NP Poloniny v zmysle požiadaviek UNESCO a všeobecne záväzných právnych predpisov  
strategické dokumenty rozvoja územia NP Poloniny  
analýza finančných prostriedkov vynaložených na územie NP Poloniny  
čerpanie finančných prostriedkov z fondov EÚ, ŠFM a NFM  
dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri vynakladaní finančných prostriedkov  
medzinárodná spolupráca správy NP Poloniny s partnerskými správami parkov  
účinnosť systému správy NP Poloniny pri plnení cieľov a funkcií medzinárodnej biosférickej rezervácie.  
Biosférická rezervácia predstavuje územie, na ktorom je  
zabezpečovaná ochrana ekosystémov, ktoré sa v nej  
vyskytujú, súčasne s udržateľným využívaním jeho zdro-  
jov. Medzinárodná biosférická rezervácia bola vytvorená  
ako prvá trojstranná biosférická rezervácia na svete. Jej  
vzniku predchádzalo vytvorenie bilaterálnej biosférickej  
rezervácie v roku 1992, pozostávajúcej z chránených  
území Poľska a Slovenska. Pripojením chránených území  
Ukrajiny bola v roku 1998 vytvorená trojstranná medziná-  
rodná biosférická rezervácia. Jej slovenská časť je tvore-  
ná územím NP Poloniny.  
chránené územia, ani pre lokalitu svetového dedičstva  
UNESCO – Karpatské bukové pralesy a staré bukové  
lesy Nemecka.  
Uznesenie vlády SR, prijaté v roku 1994, na účely vytvá-  
rania priebežných podmienok na realizáciu medzivládne-  
ho programu „Človek a biosféra“, nebolo v kontrolovanom  
období dostatočne napĺňané vykonávaním konkrétnych  
činností.  
Aktivity uvedené v pláne hlavných úloh mali vo viacerých  
prípadoch povahu všeobecne formulovaných úloh, bez  
bližšej špecifikácie opatrení na ich splnenie. Kontrolou  
bolo zistené, že nie všetky úlohy boli kontrolovaným sub-  
jektom vyhodnocované. Plnenie niektorých úloh nebolo  
možné jednoznačne identifikovať z dôvodu, že bolo sú-  
časťou hodnotenia v inej oblasti, čo spôsobovalo nepre-  
hľadnosť evidencie plnenia úloh.  
Vykonanou kontrolou boli zistené nedostatky pri vyhlaso-  
vaní chránených území a v oblasti ich členenia. Analýzou  
predloženej dokumentácie bol zistený nesúlad medzi  
deklarovanou zonáciou územia biosférickej rezervácie  
v zmysle požiadaviek UNESCO a medzi reálnym stavom  
a klasifikáciou územia v zmysle zákona o ochrane prírody  
a krajiny. Identifikované disproporcie boli výsledkom prob-  
lematického postupu z minulosti, pri spracovaní návrhu  
pre vyhlásenie medzinárodnej biosférickej rezervácie.  
Obrázok č. 1: NP Poloniny  
Kontrolou bola zistená absencia, resp. neaktuálnosť stra-  
tegických programových dokumentov v oblasti ochrany  
prírody a krajiny. V koncepcii ochrany prírody a krajiny  
nebola problematika biosférických rezervácií rozpracova-  
ná v zmysle strategických cieľov a opatrení na zabezpe-  
čenie ich fungovania. Koncepcia zároveň neobsahovala  
víziu a poslanie biosférických rezervácií, ich náplň, funk-  
cie a princípy fungovania. Ciele, uvedené v Stratégii roz-  
voja Štátnej ochrany prírody SR s výhľadom do roku  
2013, neboli do obdobia výkonu kontroly vyhodnocované  
ani aktualizované.  
Zdroj: NKÚ SR  
Nedostatky sa vyskytovali aj v implementácii medzinárod-  
ných odporúčaní UNESCO pre biosférické rezervácie,  
keď proces a miera implementácie nebola pre územie NP  
Poloniny v rokoch 2012 – 2015 vyhodnocovaná. V roku  
2016 bola implementácia Sevillskej stratégie  
a Madridského akčného plánu vyhodnotená ako splnená,  
Územie NP Poloniny v kontrolovanom období rokov  
2012 – 2016 nedisponovalo dokumentom starostlivosti  
v zmysle zákona o ochrane prírody a krajiny. Dokumenty  
starostlivosti neboli vypracované ani pre maloplošné  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
bez doplnenia podporných informácií. Pamplonské odpo-  
neboli súčasťou plánovacích dokumentov Štátnej ochrany  
prírody SR.  
rúčania, ktoré sa viazali k medzinárodným biosférickým  
rezerváciám, neboli súčasťou programových dokumentov  
Štátnej ochrany prírody SR, tzn. na základe týchto odpo-  
rúčaní neboli formulované a vyhodnocované konkrétne  
aktivity a opatrenia do obdobia vypracovania periodického  
hodnotenia medzinárodnej biosférickej rezervácie.  
Spolupráca na miestnej úrovni bola problematickou oblas-  
ťou predovšetkým v minulosti, z dôvodu nezapájania  
miestnych komunít do procesov rozhodovania  
a vyhlasovania chránených území s následným obme-  
dzovaním aktivít.  
Finančné prostriedky, poskytnuté zo štátneho rozpočtu na  
plnenie úloh Štátnej ochrany prírody SR na území NP  
Poloniny v sume 1 217 807,81 eur za kontrolované obdo-  
bie, slúžili predovšetkým na organizačné zabezpečenie  
správy NP Poloniny. V rámci rozpočtu Štátnej ochrany  
prírody SR neboli finančné prostriedky samostatne vyčle-  
nené na plnenie úloh biosférickej rezervácie. Tovary,  
práce a služby, obstarávané v rámci projektov, financova-  
ných z prostriedkov NFM, ŠFM a EÚ, slúžili stanovenému  
účelu, pričom prevažná časť predmetov obstarania bola  
lokalizovaná na území NP Poloniny.  
Kontrolou bolo zistené, že klasifikácia území, deklarovaná  
v medzinárodných záväzkoch, v niektorých prípadoch  
nezodpovedala skutočnému stavu zabezpečenia ochrany  
v zmysle národnej legislatívy. Problematické oblasti boli  
identifikované v lokalite Karpatských bukových pralesov  
a starých bukových lesov Nemecka, ktoré sú zapísané do  
Zoznamu svetového dedičstva UNESCO a ktorých časť  
sa nachádza na území NP Poloniny, teda sú súčasťou  
medzinárodnej biosférickej rezervácie. Nesúlad medzi  
deklarovaným a skutočne chráneným územím vychádzal  
z nominačného projektu, ktorého znenie nebolo pred  
zápisom územia konzultované s kontrolovaným subjek-  
tom a ani s vlastníkmi a užívateľmi pozemkov.  
Preverením dokumentácie a procesov verejného obstará-  
vania boli zistené nedostatky predovšetkým v oblasti  
stanovenia predpokladanej hodnoty zákazky a postupov  
v zmysle interných predpisov organizácie pre oblasť ve-  
reného obstarávania, taktiež nedostatky vo zverejňovaní  
informácií v profile verejného obstarávateľa a vo zverej-  
ňovaní zmluvy v Centrálnom registri zmlúv. Na základe  
uvedených nedostatkov kontrolovaný subjekt nepostupo-  
val v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní, záko-  
nom o slobodnom prístupe k informáciám a v súlade  
s Občianskym zákonníkom.  
Štátna ochrana prírody SR obstarávala a zabezpečovala  
starostlivosť o územie, pričom v NP Poloniny nebola  
vlastníkom, resp. správcom územia, prípadne jeho časti.  
Plnenie hlavných funkcií biosférickej rezervácie Štátnou  
ochranou prírody SR bolo na území NP Poloniny priebež-  
ne zabezpečované, čo bolo potvrdené orgánom UNESCO  
pri posúdení periodického hodnotenia medzinárodnej  
biosférickej rezervácie.  
Vyhodnotením úrovne spolupráce s partnerskými úze-  
miami v rámci medzinárodnej biosférickej rezervácie bolo  
zistené, že opatrenia a úlohy stanovené v pláne hlavných  
úloh ako aj ciele a opatrenia uvedené v Programe starost-  
livosti o NP Poloniny na roky 2017 – 2026 neboli navzá-  
jom odkonzultované, resp. zosúladené. Úlohy vytvorené  
a odsúhlasené koordinačnou radou medzinárodnej biosfé-  
rickej rezervácie v spoločnom rámcovom pláne aktivít  
Výsledky kontroly napriek tomu preukázali čiastočnú  
účinnosť systému, zabezpečujúceho funkcie a úlohy me-  
dzinárodnej biosférickej rezervácie na území Slovenskej  
republiky. Aktuálny právny stav, kompetencie a alokované  
finančné prostriedky nezaručujú dlhodobú udržateľnosť  
plnenia medzinárodného záväzku z dôvodu rozsahu a  
náročnosti plánovaných úloh.  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrolná akcia bola zaradená do plánu kontrolnej činnos-  
ti NKÚ SR na rok 2017, na základe spoločného stanovi-  
ska k spolupráci najvyšších kontrolných inštitúcií Poľska,  
Slovenska a Ukrajiny, uzatvoreného 21. júla 2016 v poľ-  
ských Lutowiskách, v ktorom sa zúčastnené strany do-  
hodli na vykonaní medzinárodnej kontroly. Cieľom kon-  
trolnej akcie bolo zistiť skutočný stav a vyhodnotiť, či bol  
realizovaný hlavný cieľ biosférickej rezervácie, a to  
ochrana biodiverzity a sledovanie ekologických zmien  
prostredníctvom troch základných funkcií.  
Účelom kontrolnej akcie bolo – preveriť fungovanie medzinárodnej biosférickej rezervácie na území NP Poloniny, a to  
v rámci spoločnej medzinárodnej kontroly najvyšších kontrolných inštitúcií Poľska, Slovenska a Ukrajiny.  
Predmetom kontroly bola – analýza územia, jeho členenie v zmysle požiadaviek UNESCO a všeobecne záväzných  
právnych predpisov; analýza strategických dokumentov rozvoja územia; analýza finančných prostriedkov vynaložených  
na území a čerpanie finančných prostriedkov z fondov EÚ, ŠFM a NFM na realizované projekty. Zároveň bolo preverené  
dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri vynakladaní finančných prostriedkov, medzinárodná spolu-  
práca s partnerskými správami parkov a účinnosť systému správy pri plnení cieľov a funkcií v zmysle požiadaviek  
UNESCO.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
Biosférická rezervácia predstavuje modelové územie, vo  
všeobecnosti rozdelené do troch zón, na ktorých sú vyko-  
návané činnosti v oblasti ochrany prírody, rozvoja územia,  
ako aj výskumné, vzdelávacie a monitorovacie aktivi-  
ty. Typ zóny je určený podľa dominantnej činnosti, ktorá je  
v nej vykonávaná. Členenie na zóny v zmysle požiadaviek  
UNESCO je teoretickým konceptom, pričom primárnym  
cieľom je zabezpečiť funkčný prístup. Členenie nie je  
všeobecne aplikovateľné, odráža lokálne podmienky  
a možnosti dotknutých území.  
genetickej rozmanitosti, živočíchov, ekosystémov a kraji-  
ny. Podstatou rozvojovej funkcie je posilnenie udržateľné-  
ho ekonomického a spoločenského rozvoja. Funkcia  
logistickej podpory je spojená s vytváraním ukážkových  
projektov, s environmentálnym vzdelávaním a výchovou,  
ako aj s výskumom a monitorovaním.  
Výkonu kontroly medzinárodnej biosférickej rezervácie  
predchádzalo vypracovanie predbežnej štúdie ku kontrol-  
nej akcii v roku 2016, v rámci ktorej boli identifikované,  
zozbierané a posúdené relevantné informácie, definované  
kritériá a metodológia kontroly, ako aj potrebná dokumen-  
tácia. Pri výkone kontroly boli použité kontrolórske postu-  
py a techniky vychádzajúce z medzinárodných kontrolór-  
skych štandardov ISSAI pre výkonnostnú kontrolu  
a kontrolu súladu. Tieto zahŕňali najmä preskúmanie  
dokladov a dokumentov, priame pozorovanie, prieskum  
Biosférická rezervácia je predmetom skúmania udržateľ-  
nosti prostredia na účely pochopenia a riadenia zmien  
medzi sociálnymi systémami a ekosystémami, vrátane  
predchádzania konfliktom medzi týmito zložkami. Ako  
flexibilná forma chráneného územia je ústredným bodom  
programu UNESCO „Človek a biosféra“, ktorý združuje  
všetky vytvorené biosférické rezervácie vo svetovej sieti  
biosférických rezervácií.  
prostredníctvom rozhovorov  
a
analytické metódy  
v podobe vypracovanej analýzy problému.  
Biosférická rezervácia plní na svojom území tri hlavné  
funkcie. Náplňou ochrannej funkcie je predovšetkým  
ochrana kultúrnej rozmanitosti a biodiverzity, vrátane  
Kontrola bola vykonaná v Štátnej ochrane prírody SR za  
obdobie rokov 2012 – 2016.  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
3.1  
ANALÝZA ÚZEMIA NP POLONINY, V ZMYSLE POŽIADAVIEK UNESCO A VŠEOBECNE ZÁVÄZNÝCH  
PRÁVNYCH PREDPISOV  
Kontrolou bolo preverené členenie územia NP Poloniny  
v zmysle zákona o ochrane prírody a krajiny, ako aj čle-  
nenie územia na zóny v zmysle požiadaviek UNESCO.  
územia s minimálnym zásahom. Nárazníková zóna je  
územím biosférickej rezervácie, ktorá obklopuje, prípadne  
spája jadrovú zónu a vykonávajú sa v nej aktivity, ktoré sú  
s ňou kompatibilné. Prechodová zóna je územím,  
v ktorom je akceptovaný najväčší rozsah aktivít, ktoré  
podporujú ekonomický a ľudský rozvoj.  
Princíp zonácie biosférickej rezervácie spočíva  
v rozdelení územia na funkčné zóny pri rešpektovaní  
národnej legislatívy. Jadrovú zónu tvoria prísne chránené  
| 7  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Obrázok č. 2: Jadrová zóna biosférickej rezervácie – NPR Stužica  
nemu stavu a klasifikácii územia v zmysle zákona  
o ochrane prírody a krajiny.  
Časť územia NP Poloniny, v blízkosti štátnej hrani-  
ce s Poľskom, bola deklarovaná ako súvislá jadrová zóna,  
ktorá predstavuje prísne chránené územie s minimálnym  
zásahom; v zmysle národnej legislatívy je takto definova-  
né územie s najvyššími stupňami ochrany (štvrtý, resp.  
piaty stupeň ochrany). Deklarovaná jadrová zóna nebola  
v plnom rozsahu legislatívne zabezpečená adekvátnym  
stupňom územnej ochrany, pretože v nej boli identifikova-  
né územia, v ktorých bola klasifikovaná ochrana územia  
s tretím stupňom. Uvedeným stavom nebol naplnený  
koncept jadrovej zóny ako oblasti, ktorá je tvorená prísne  
chránenými územiami s minimálnym zásahom.  
Zdroj: NKÚ SR  
Územie NP Poloniny, vrátane ochranného pásma, patrí  
do druhého až piateho stupňa územnej ochrany prírody  
a krajiny v závislosti od jeho využívania.  
Časť územia v severozápadnej časti NP Poloniny bola  
klasifikovaná ako územie s aplikovaným piatym stupňom  
ochrany, pričom mapa biosférickej rezervácie toto územie  
definovala ako kombináciu jadrovej a nárazníkovej zóny.  
Územie s piatym stupňom ochrany predstavuje najprí-  
snejšie chránené územie a v zmysle konceptu biosférickej  
rezervácie by malo tvoriť jadrovú zónu biosférickej rezer-  
vácie.  
Obrázok č. 3: Mapa územia NP Poloniny podľa stupňov ochrany  
Na území NP Poloniny boli klasifikované maloplošné  
chránené územia so štvrtým stupňom ochrany, ktoré mali  
byť v zmysle koncepcie UNESCO zaradené do jadrovej,  
resp. nárazníkovej zóny. Kontrolou bolo zistené, že malo-  
plošné chránené územia boli v niektorých prípadoch sú-  
časťou prechodovej zóny, čo nezodpovedalo princípom  
biosférickej rezervácie v zmysle požiadaviek UNESCO.  
Zdroj: Štátna ochrana prírody SR.  
V zmysle konceptu biosférickej rezervácie bolo územie  
NP Poloniny rozdelené na jadrovú, nárazníkovú  
a prechodovú zónu. Jadrovú zónu tvorili územia vyznače-  
né na mape biosférickej rezervácie červenou farbou.  
Prevažná časť jadrovej zóny sa nachádzala v severnej  
časti národného parku na hraniciach s Poľskom. Nárazní-  
ková zóna je na mape vyznačená zelenou farbou a pre-  
chodová zóna béžovou farbou.  
Časť územia NP Poloniny v oblasti vodárenskej nádrže  
Starina,1) zaradená do tretieho stupňa ochrany, mala byť  
klasifikovaná ako nárazníková zóna, nie prechodová,  
vzhľadom na obmedzenia vyplývajúce z dôvodu ochrany  
vodného zdroja.  
Obrázok č. 5: Vodárenská nádrž Starina  
Obrázok č. 4: Mapa medzinárodnej biosférickej rezervácie  
Zdroj: NKÚ SR  
Identifikované disproporcie medzi zónami biosférickej  
rezervácie a územiami, klasifikovanými v zmysle zá-  
kona o ochrane prírody a krajiny, boli výsledkom  
Zdroj: Štátna ochrana prírody SR.  
Analýzou predloženej dokumentácie bolo zistené, že  
deklarovaná zonácia územia biosférickej rezervácie  
v zmysle požiadaviek UNESCO nezodpovedala reál-  
1)  
Najväčšia vodná nádrž na pitnú vodu na Slovensku.  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
problematického postupu z minulosti, pri spracovaní  
reálne zabezpečená nebola. Neaktuálnosť mapy biosfé-  
rickej rezervácie bola spôsobená aj priebežným vyhlaso-  
vaním maloplošných chránených území v NP Poloniny  
bez následného aktualizovania údajov v podkladoch me-  
dzinárodnej biosférickej rezervácie.  
návrhu pre vyhlásenie medzinárodnej biosférickej  
rezervácie. Do jadrovej zóny boli zaradené také územia,  
v ktorých sa do budúcnosti uvažovalo o sprísnení ochrany  
napriek tomu, že v čase podania návrhu takáto ochrana  
3.2  
STRATEGICKÉ DOKUMENTY ROZVOJA ÚZEMIA NP POLONINY  
Vypracovanie kvalitných koncepčných a plánovacích  
dokumentov s jasným definovaním úloh, cieľov a zodpo-  
vednosti je dôležitým predpokladom na efektívne riadenie  
územia. Kontrolou bola preverená dokumentácia starostli-  
vosti o chránené územie, strategické a plánovacie doku-  
menty, ako aj implementácia cieľov a aktivít medzinárod-  
nej biosférickej rezervácie do týchto dokumentov.  
ciele organizácie na úseku ochrany prírody a krajiny. Bola  
schválená uznesením operatívnej porady ministra život-  
ného prostredia z roku 2005, pričom do obdobia výkonu  
kontroly neboli stanovené strategické ciele vyhodno-  
cované ani aktualizované.  
Uznesením vlády SR č. 338/1994 bolo uložené ministrovi  
životného prostredia, ministrovi školstva a vedy a minis-  
trovi pôdohospodárstva priebežne vytvárať podmienky na  
realizáciu medzivládneho programu UNESCO „Človek a  
biosféra“, ktorého predmetom sú lokality zapísané do  
svetovej siete biosférických rezervácií. Uznesenie vlády  
SR nebolo dostatočne napĺňané vykonávaním kon-  
krétnych činností na zabezpečenie realizácie uvede-  
ného programu. V kontrolovanom období boli vykonáva-  
né iba bežné aktivity v rozsahu pôsobnosti zodpovedných  
subjektov, predovšetkým v oblasti bežnej hospodárskej  
činnosti a realizovaného výskumu.  
NP Poloniny je územím, ktoré je upravené zákonom  
o ochrane prírody a krajiny, pričom podrobnejšia úprava  
územnej ochrany prírody je vymedzená nariadením vlády  
SR.2) V prípade biosférických rezervácií takáto legislatív-  
na úprava neexistuje. Zákon o ochrane prírody  
a krajiny definuje biosférické rezervácie len ako úze-  
mia medzinárodného významu bez ďalšej, podrobnej-  
šej úpravy.  
3.2.1 Strategické dokumenty ochrany prírody a krajiny  
V zmysle cieľov kontroly boli preverené strategické doku-  
menty ochrany prírody a krajiny, ktoré predstavovala  
Koncepcia ochrany prírody a krajiny a Stratégia rozvoja  
Štátnej ochrany prírody SR.  
Územie NP Poloniny v kontrolovanom období rokov  
2012 – 2016 nedisponovalo dokumentom starostlivos-  
ti v zmysle zákona o ochrane prírody a krajiny. Do-  
kumenty starostlivosti neboli vypracované ani pre  
maloplošné chránené územia, ani pre lokalitu sveto-  
vého dedičstva UNESCO – Karpatské bukové pralesy  
a staré bukové lesy Nemecka. Dokument starostlivosti  
pre celé územie NP Poloniny bol prijatý v roku 2016, keď  
vláda SR schválila Program starostlivosti o NP Poloniny  
na roky 2017 – 2026.  
Koncepcia ochrany prírody a krajiny určovala strategické  
ciele ochrany prírody a krajiny, ako aj opatrenia na ich  
dosiahnutie. Vyhotovuje sa spravidla na obdobie desiatich  
rokov, pričom v kontrolovanom období bola v platnosti  
koncepcia ochrany prírody a krajiny, schválená uznese-  
ním vlády SR z roku 2006. Biosférické rezervácie nebo-  
li v koncepcii ochrany prírody a krajiny rozpracované  
v zmysle strategických cieľov a opatrení na zabezpe-  
čenie ich fungovania. Koncepcia ochrany prírody a  
krajiny neobsahovala ani víziu a poslanie biosféric-  
kých rezervácií, ich náplň, funkcie a princípy fungo-  
vania. Napriek tomu v nej bolo konštatované nedocene-  
nie finančnej náročnosti na zabezpečenie prijatých me-  
dzinárodných záväzkov, predovšetkým v oblasti výskumu,  
manažmentu lesov v biosférických rezerváciách  
a lokalitách, ktoré sú nositeľmi európskeho diplomu, a  
nedostatočné zapojenie iných rezortov do plnenia medzi-  
národných záväzkov. V čase výkonu kontroly nebola  
schválená nová koncepcia ochrany prírody a krajiny na  
aktuálne obdobie.  
3.2.2 Plán hlavných úloh Štátnej ochrany prírody SR  
Činnosť Štátnej ochrany prírody SR bola na území NP  
Poloniny upravená zákonom o ochrane prírody a krajiny.  
Aktivity boli vykonávané na základe schváleného plánu  
úloh, ktorý bol krátkodobým plánovacím dokumentom pre  
konkrétny rok. Plán úloh obsahoval v časti týkajúcej sa  
medzinárodnej spolupráce, úlohy a opatrenia pre realizá-  
ciu programu UNESCO „Človek a biosféra“.  
Aktivity uvedené v pláne úloh mali vo viacerých prí-  
padoch povahu všeobecne formulovaných úloh, bez  
bližšej špecifikácie opatrení na ich splnenie. Plán úloh  
bol kontrolovaným subjektom každoročne vyhodnocovaný  
ako súčasť výročnej správy Štátnej ochrany prírody SR.  
Kontrolou bolo zistené, že nie všetky stanovené úlohy  
boli kontrolovaným subjektom vyhodnocované. Z 39  
plánovaných úloh v období rokov 2012 – 2016 bolo 20  
úloh vyhodnotených ako splnené a 19 úloh nebolo hodno-  
tených. Plnenie niektorých stanovených úloh nebolo  
Stratégia rozvoja Štátnej ochrany prírody SR s výhľadom  
do roku 2013 bola dokumentom, ktorý určoval strategické  
2)  
Nariadenie vlády SR č. 258/1997 Z. z., ktorým sa vyhlasuje Národný park  
Poloniny.  
| 9  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
možné spoľahlivo identifikovať z dôvodu, že bolo  
súčasťou hodnotenia v inej oblasti.  
Preverením implementácie medzinárodných odporúčaní  
do národných programových dokumentov bolo zistené, že  
plán úloh obsahoval v rokoch 2012 – 2016 úlohu im-  
plementovať Sevillskú stratégiu a Madridský akčný  
plán; úloha bola určená všetkým biosférickým re-  
zerváciám, pričom nemala povahu konkrétnych  
aktivít, resp. opatrení  
Reálne boli na území NP Poloniny vykonávané, okrem  
plánovaných úloh, aj aktivity, ktoré neboli primárne súčas-  
ťou plánu úloh, vznikli až po jeho schválení. A boli vyko-  
návané aj činnosti, ktoré neboli definované ako úlohy  
biosférických rezervácií, ale svojou podstatou prispievali  
k plneniu jej funkcií.  
proces a miera implementácie neboli vo vzťahu k  
územiu NP Poloniny v rokoch 2012 – 2015 prie-  
bežne vyhodnocované  
3.2.3 Implementácia odporúčaní UNESCO  
v roku 2016 bola implementácia Sevillskej straté-  
gie a Madridského akčného plánu vyhodnotená  
ako splnená bez doplnenia podporných informácií  
Biosférická rezervácia je suverénnym územím štátu,  
v ktorom sa nachádza, a je riadená výlučne v zmysle  
národnej legislatívy. UNESCO sa na fungovaní biosféric-  
kých rezervácií podieľa vypracovaním programových  
dokumentov, stratégií, odporúčaní a akčných plánov,  
prostredníctvom ktorých usmerňuje fungovanie programu  
UNESCO „Človek a biosféra“.  
Pamplonské odporúčania, ktoré sa viazali  
na medzinárodné biosférické rezervácie, neboli  
súčasťou programových dokumentov Štátnej  
ochrany prírody SR, tzn. na základe týchto odpo-  
rúčaní neboli formulované a vyhodnocované kon-  
krétne aktivity a opatrenia do obdobia vypracova-  
nia periodického hodnotenia medzinárodnej bio-  
sférickej rezervácie.  
V roku 1995 UNESCO vypracovalo rámcový plán pre  
biosférické rezervácie, ktorý v jednotlivých krokoch opisu-  
je proces a podmienky na vznik a fungovanie biosféric-  
kých rezervácií. Cieľom rámcového plánu bolo zvýšiť  
účinnosť jednotlivých biosférických rezervácií, posilniť  
spoluprácu a komunikáciu na národnej aj medzinárodnej  
úrovni. Odporúčania UNESCO pre biosférické rezervácie  
boli formulované do stratégií, akčných plánov, prípadne  
iných foriem, v závislosti od úrovne, na ktorej boli prísluš-  
né dokumenty prijaté. V kontrolovanom období boli aktivi-  
ty v oblasti biosférických rezervácií vykonávané v zmysle  
Sevillskej stratégie (1995), Pamplonských odporúčaní –  
Seville +5 (2000) a Madridského akčného plánu (2008).  
Obrázok č. 6: NP Poloniny  
Implementácia odporúčaní UNESCO na národnej úrovni  
prebiehala prostredníctvom spolupráce so Slovenským  
výborom programu „Človek a biosféra“. Organizačne bol  
začlenený do Slovenskej komisie pre UNESCO, ktorá je  
odborným poradným orgánom vlády SR v záležitostiach  
UNESCO. Za jej administratívno-organizačné zabezpe-  
čenie zodpovedá Ministerstvo zahraničných vecí  
a európskych záležitostí Slovenskej republiky. Slovenský  
výbor programu „Človek a biosféra“ sa na implementácii  
aktivít biosférických rezervácií nepodieľal priamo, plnil  
predovšetkým úlohu poradného orgánu, sprostredkujúce-  
ho informácie o vývoji a aktuálnych globálnych  
a regionálnych úlohách. Zabezpečoval aj preklady prog-  
ramových dokumentov a napomáhal komunikácii medzi  
biosférickými rezerváciami a UNESCO.  
Zdroj: NKÚ SR  
Periodické hodnotenie medzinárodnej biosférickej rezer-  
vácie bolo prvým hodnotením, ktoré v roku 2013 vypraco-  
vala koordinačná rada na základe požiadavky UNESCO.  
Po posúdení predloženého hodnotenia UNESCO konšta-  
tovalo, že Pamplonské odporúčania neboli splnené. Na  
základe tohto posúdenia vypracovala koordinačná rada  
odpoveď, v ktorej reagovala na identifikované nedostatky  
a ku konkrétnym výhradám sa vyjadrila doplnením infor-  
mácií. Po doručení odpovede UNESCO konštatovalo, že  
medzinárodná biosférická rezervácia spĺňa Pamplonské  
kritériá, pričom do budúcnosti odporučilo realizovať aktivi-  
ty na podporu trvalo udržateľného rozvoja.  
| 10  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3.3  
ANALÝZA FINANČNÝCH PROSTRIEDKOV, VYNALOŽENÝCH NA ÚZEMIE NP POLONINY  
Tabuľka č. 1: Prehľad financovania činnosti NP Poloniny  
Činnosť Štátnej ochrany prírody SR na území NP Poloni-  
ny bola financovaná zo štátneho rozpočtu, formou kon-  
traktu uzatvoreného s Ministerstvom životného prostredia  
Slovenskej republiky, pre konkrétny rozpočtový rok. Sprá-  
va NP Poloniny, ktorá zabezpečovala úlohy na území NP  
Poloniny, nemala vypracovaný samostatný rozpočet, bola  
spolu s ostatnými správami chránených území súčasťou  
jednotného rozpočtu Štátnej ochrany prírody SR.  
Suma finančných  
prostriedkov v eurách  
za roky 2012 až 2016  
Zdroj financovania  
Projekt zo ŠFM  
Projekt z NFM  
Projekty realizované z fondov EÚ  
Príspevok Slovenského výboru  
programu „Človek a biosféra“  
Štátny rozpočet  
534 147,20  
376 678,50  
189 613,32  
1 565,00  
22 911,00  
Spolu  
1 124 915,02  
Finančné prostriedky, s ktorými hospodárila Správa  
NP Poloniny v kontrolovanom období, neboli osobit-  
ne členené na úlohy a aktivity vykonávané v rámci  
medzinárodnej biosférickej rezervácie.  
Zdroj: Štátna ochrana prírody SR  
Priemerné ročné náklady Správy NP Poloniny sa  
v kontrolovanom období (roky 2012 – 2016) pohybovali  
na úrovni 243 561,56 eur. Spolu za kontrolované obdobie  
predstavovali sumu 1 217 807,81 eur. Najvýznamnejšiu  
položku v rámci týchto nákladov tvorili každoročne najmä  
osobné náklady, v priemere 63,36 % za kontrolované  
obdobie. Vzhľadom na skutočnosť, že výrazná časť fi-  
nančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu bola použitá  
na osobné náklady, aktivity v oblasti ochrany, rozvoja a  
plnenia logistickej funkcie boli financované primárne  
z grantových prostriedkov.  
NP Poloniny bol zapojený do projektov spolufinancova-  
ných z prostriedkov NFM, ŠFM a EÚ. Časť finančných  
prostriedkov na plnenie environmentálnych aktivít v oblas-  
ti biosférických rezervácií bola poskytnutá Slovenským  
výborom programu „Človek a biosféra“. Celková hodnota  
financovaných aktivít NP Poloniny počas rokov 2012 až  
2016, okrem financovania činnosti Správy NP Poloniny,  
predstavovala 1 124 915,02 eur.  
3.4  
ČERPANIE FINANČNÝCH PROSTRIEDKOV Z FONDOV NFM, ŠFM A EÚ  
Kontrolou boli preverené tri projekty, financované z pro-  
striedkov NFM, ŠFM a EÚ, pričom realizácia dvoch pro-  
jektov začala pred kontrolovaným obdobím rokov 2012 –  
2016.  
Cieľom projektu „Rozvoj ochrany prírody a chránených  
území v slovenských Karpatoch“, financovaného zo ŠFM,  
bolo prispieť k znižovaniu hospodárskych a sociálnych  
rozdielov medzi EÚ a Slovenskom, a to prostredníctvom  
zlepšenia prírodného prostredia, podpory ochrany prírod-  
ných zdrojov a trvalo udržateľného využívania ekosysté-  
mov. Projekt bol uskutočnený v spolupráci s projektovými  
partnermi v rokoch 2011 – 2016. Na území NP Poloniny  
bol realizovaný predovšetkým prostredníctvom:  
Hlavným cieľom projektu „Ochrana prírody ako príležitosť  
pre regionálny rozvoj“, financovaného z prostriedkov  
NFM, bolo zníženie existujúcich bariér a podpora cezhra-  
ničnej spolupráce Slovenska s Ukrajinou, vytvorenie no-  
vých a podpora existujúcich partnerstiev a sietí, podpora  
miestneho obyvateľstva v rozvoji udržateľného cestovné-  
ho ruchu zameraného najmä na prírodné bohatstvo, ktoré  
je súčasťou medzinárodne chránených území. Prostred-  
níctvom projektu boli predovšetkým realizované:  
obnovenia informačného strediska v Novej Sedlici  
vyhotovenia preparátu zubra hrivnatého  
vybudovania štyroch alpínok – ubytovní pre turistov  
realizovania desiatich mikrograntov.  
informačné a propagačné materiály  
aktivity v oblasti manažmentu biotopov  
odborné podujatia  
Okrem toho, z prostriedkov ŠFM boli zrealizované súvi-  
siace informačné a propagačné aktivity, materiálové vy-  
bavenia Správy NP Poloniny, manažmentové opatrenia  
v oblasti biotopov, opravy kultúrnych pamiatok, uskutočnili  
sa odborné stretnutia, atď.  
materiálové vybavenia Správy NP Poloniny.  
Projekt bol realizovaný v spolupráci s projektovými part-  
nermi v rokoch 2015 – 2017.  
| 11  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Obrázok č. 7: Alpínka – ubytovňa pre turistov na území NP Poloniny  
Obrázok č. 8: Realizované oplotenie cintorínov na území NP Poloniny  
Zdroj: NKÚ SR  
Zdroj: NKÚ SR  
Aktivity vykonávané na území NP Poloniny, financo-  
vané z prostriedkov NFM, ŠFM a EÚ, neboli realizova-  
né ako aktivity biosférickej rezervácie; napriek tomu  
ich realizáciou boli plnené jej funkcie (ochranná, roz-  
vojová a logistická).  
Z prostriedkov EÚ boli na území NP Poloniny v rokoch  
2010 – 2015 realizované aktivity v rámci projektu „Reali-  
zácia programu záchrany druhu zubor hrivnatý“. Hlavným  
prínosom projektu bolo vypustenie zubrov do prostredia  
NP Poloniny a oplotenie cintorínov na území NP Poloniny  
na účely ich ochrany pred škodami spôsobenými voľne  
žijúcimi zubrami.  
3.5  
DODRŽIAVANIE VŠEOBECNE ZÁVÄZNÝCH PRÁVNYCH PREDPISOV PRI VYNAKLADANÍ FI-  
NANČNÝCH PROSTRIEDKOV  
Kontrolou bolo preverené dodržiavanie všeobecne záväz-  
ných právnych predpisov pri obstaraní tovarov, prác a  
služieb v rámci realizovaných projektov z prostriedkov  
NFM, ŠFM a EÚ. Kritériom na obstaranie tovarov, prác  
a služieb bola najnižšia cena. Preverením procesov ve-  
rejného obstarávania bolo vyhodnotené, že stanovené  
kritérium bolo kontrolovaným subjektom dodržané. Obsta-  
rávané tovary, práce a služby slúžili stanovenému účelu,  
pričom prevažná časť predmetov obstarania bola lokali-  
zovaná na území NP Poloniny. Preverením dokumentá-  
cie a procesov verejného obstarávania boli zistené  
nedostatky predovšetkým v oblasti stanovenia pred-  
pokladanej hodnoty zákazky, postupov v zmysle in-  
terných predpisov organizácie pre oblasť vereného  
obstarávania, taktiež nedostatky vo zverejňovaní  
informácií v profile verejného obstarávateľa a vo zve-  
rejnení zmluvy v Centrálnom registri zmlúv. Na zákla-  
de týchto nedostatkov konštatujeme, že kontrolovaný  
subjekt nepostupoval v súlade so zákonom  
o verejnom obstarávaní, zákonom o slobodnom prí-  
stupe k informáciám a v súlade s Občianskym zákon-  
níkom.  
3.6  
MEDZINÁRODNÁ SPOLUPRÁCA SPRÁVY NP POLONINY S PARTNERSKÝMI SPRÁVAMI PARKOV  
Medzinárodná biosférická rezervácia je územím, ktoré  
presahuje hranice suverénnych štátov na účely dosiahnu-  
tia jednotného manažmentu územia pri aplikovaní po-  
znatkov, opatrení a odporúčaní zo strany UNESCO. Úlo-  
hy a ciele medzinárodnej biosférickej rezervácie sú kom-  
plexnejšie a vo svojej podstate náročnejšie, ako v prípade  
samostatných biosférických rezervácií, a to z dôvodu  
potreby kooperácie zúčastnených krajín a potreby harmo-  
nizácie jednotlivých aktivít a opatrení pri rešpektovaní  
národnej legislatívy.  
Spolupráca na národnej úrovni spočívala v komunikácii  
s gestorom programu UNESCO „Človek a biosféra“ –  
Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky  
a Slovenským výborom programu „Človek a biosféra“.  
Spolupráca na miestnej úrovni, so subjektmi pôsobiacimi  
na území NP Poloniny, koordinovaný spoločný postup  
a odsúhlasenie spoločných zámerov boli ďalším kľúčovým  
elementom pre úspešnú implementáciu programu.  
| 12  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Spolupráca na miestnej úrovni bola problematickou  
s partnerskými územiami v rámci medzinárodnej bio-  
sférickej rezervácie. Rovnako to bolo aj v prípade  
aktivít, cieľov a opatrení uvedených v Programe sta-  
rostlivosti o NP Poloniny na roky 2017 – 2026.  
oblasťou predovšetkým v minulosti, z dôvodu neza-  
pojenia miestnych komunít do procesov rozhodova-  
nia a vyhlasovania chránených území s následným  
obmedzovaním aktivít.  
Obrázok č. 9: NP Poloniny  
V rámci medzinárodnej spolupráce bola v roku 2013  
uzatvorená dohoda o správe fungovania medzinárodnej  
biosférickej rezervácie a koordinačnej rady medzinárodnej  
biosférickej rezervácie, v ktorej bolo zadefinované organi-  
začné zabezpečenie území. Zároveň bola zriadená koor-  
dinačná rada na účely zefektívnenia spoločnej činnosti  
súvisiacej s realizáciou cieľov. Koordinačnú radu tvorili  
predstavitelia správ chránených území medzinárodnej  
biosférickej rezervácie, národní koordinátori aktivít, zá-  
stupcovia združení a spoločností pôsobiacich na území  
biosférickej rezervácie, ako aj zástupcovia z oblasti vedy.  
Súčasťou uzatvorenej dohody bol rámcový plán, aktuali-  
zovaný na stretnutí koordinačnej rady v roku 2014. Rám-  
cový plán aktivít bol vypracovaný na obdobie desiatich  
rokov a obsahoval spoločné úlohy pre biosférické rezer-  
vácie, rozdelené podľa ich zamerania, resp. funkcie, ktorú  
mali plniť. Úlohy definované v rámcovom pláne neboli  
doslovne prevzaté ani zaradené do plánu úloh a ani do  
Programu starostlivosti o NP Poloniny na roky 2017 –  
2026. V oboch dokumentoch sa napriek uvedenému na-  
chádzali úlohy a opatrenia, ktoré bolo možné priradiť  
k niektorým úlohám rámcového plánu.  
Zdroj: NKÚ SR  
Spolupráca s partnerskými územiami na medzinárodnej  
úrovni prebiehala pred uzatvorením dohody o spolupráci  
formou účasti na organizovaných konferenciách a súčin-  
nosťou na projektoch realizovaných pred kontrolovaným  
obdobím. Medzi prekážky v medzinárodnej spolupráci  
v kontrolovanom období patrilo nedostatočné personálne  
zabezpečenie Správy NP Poloniny a odlišné legislatívne  
prostredie na území, vrátane kompetencií z toho vyplýva-  
júcich. Rozdielne boli aj podmienky financovania, prístup  
k ochrane prírody, režim ochrany Schengenskej hranice  
a absencia programov cezhraničnej spolupráce, v rámci  
ktorých by bolo možné čerpať finančné prostriedky pre  
všetky tri krajiny.  
Preverením plánovaných úloh, v kontexte medziná-  
rodnej spolupráce, bolo zistené, že stanovené úlohy  
neboli vzájomne odkonzultované a skoordinované  
3.7  
ÚČINNOSŤ SYSTÉMU SPRÁVY NÁRODNÉHO PARKU POLONINY PRI PLNENÍ CIEĽOV A FUNKCIÍ  
MEDZINÁRODNEJ BIOSFÉRICKEJ REZERVÁCIE  
Biosférická rezervácia plní tri základné funkcie, pričom  
z princípov jej fungovania nevyplýva formálna nadrade-  
nosť jednej funkcie nad druhou, ale ich rovnocennosť.  
Napriek tomu je pre samotnú existenciu biosférickej re-  
zervácie kľúčová predovšetkým ochranná funkcia, ktorá je  
na národnej úrovni upravená zákonom o ochrane prírody  
a krajiny. V zmysle uvedeného zákona je aj činnosť Štát-  
nej ochrany prírody SR prioritne orientovaná na ochranu  
prírody a krajiny. NP Poloniny bol v kontrolovanom období  
viazaný viacerými medzinárodnými záväzkami, zarade-  
ním územia, resp. jeho časti do Zoznamu svetového de-  
dičstva UNESCO a Európskej sústavy chránených území  
Natura 2000. (Územie je, okrem iného, aj nositeľom Eu-  
rópskeho diplomu Rady Európy pre chránené územia.)  
Medzinárodné záväzky, vyplývajúce zo začlenenia úze-  
mia do uvedených iniciatív zvyšovali náročnosť a potrebu  
posilnenia predovšetkým ochrannej funkcie.  
Pre účinné naplnenie ochrannej funkcie bola dôležitým  
faktorom identifikácia chránených území, ich klasifikácia  
a zabezpečenie primeranej ochrany v zmysle platnej  
legislatívy. Kontrolou bolo zistené, že klasifikácia  
území, deklarovaná v medzinárodných záväzkoch,  
v niektorých prípadoch nezodpovedala skutočnému  
stavu zabezpečenia ochrany v zmysle národnej legis-  
latívy. Problematické oblasti súvisiace predovšetkým  
s vymedzením územia a zabezpečením jeho ochrany  
boli identifikované aj v lokalite Karpatských bukových  
pralesov a starých bukových lesov Nemecka, ktoré sú  
zapísané do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO  
a ktorých časť sa nachádza na území NP Poloniny,  
teda sú súčasťou medzinárodnej biosférickej rezer-  
vácie. Nezrovnalosti v tejto lokalite pretrvávajú od poda-  
nia nominačného projektu a vyhlásenia územia za lokalitu  
svetového dedičstva UNESCO v roku 2007. V súvislosti  
| 13  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
s procesom vypracovania nominačného projektu bolo  
V kontrolovanom období rokov 2012 – 2016 boli uskutoč-  
nené aktivity a prijaté opatrenia v oblasti rozvoja. Na účely  
podpory turizmu bolo zrekonštruované informačné stredi-  
sko v Novej Sedlici, boli vybudované ubytovne pre turistov  
a informačné objekty. Problematika trvalo udržateľného  
rozvoja je aj súčasťou schváleného Programu starostli-  
vosti o NP Poloniny na roky 2017 – 2026, ktorý identifiku-  
je aktivity a opatrenia na účely rozvoja miestnych komu-  
nít, a to najmä prostredníctvom poskytovania služieb,  
výroby a spracovania lokálnych produktov. Aktivity na  
zabezpečenie trvalo udržateľného rozvoja boli stanovené  
aj v rámcovom pláne koordinačnej rady, ktorý definoval  
15 úloh v oblasti rozvoja, a to pre celé územie medziná-  
rodnej biosférickej rezervácie.  
zistené, že kontrolovaný subjekt sa na jeho vypracovaní  
nepodieľal. Za jeho vypracovanie bola zodpovedná Slo-  
venská agentúra životného prostredia Banská Bystrica,  
ktorá na tento účel zabezpečila externých spracovateľov.  
Znenie nominačného projektu nebolo pred zápisom  
územia konzultované s kontrolovaným subjektom a  
ani s vlastníkmi a užívateľmi pozemkov.  
Mapové podklady nominačného projektu neboli vytvorené  
na základe presných geografických pokladov, čím došlo  
k disproporcii v deklarovanom území podľa textovej časti  
a mapových podkladov nominačného projektu. Slovný  
opis hranice jednotlivých sublokalít v textovej časti nomi-  
načného projektu bol nejednoznačný a v niektorých prí-  
padoch nezodpovedal mapovej prílohe. Podľa slovného  
opisu nebolo možné definovať presné hranice. Hranice  
niektorých sublokalít, vzhľadom na nejednoznačnosť ich  
vymedzenia, neboli v plnej miere vyznačené v teréne.  
Sublokality v rámci dotknutého územia nepatrili do výluč-  
ného vlastníctva štátu tak, ako to bolo deklarované v  
nominačnom projekte. Vzhľadom na nejednoznačnosť  
územia, v prípade niektorých sublokalít, nebolo možné  
dostatočne zabezpečiť ochranu územia pred zásahmi  
v podobe hospodárskej činnosti a poľovníckych aktivít.  
V oblasti propagácie územia boli realizované aktivity za-  
merané na environmentálnu výchovu. Aktivity v oblasti  
vzdelávania pre územie NP Poloniny boli súčasťou ko-  
munikačného plánu Ministerstva životného prostredia  
Slovenskej republiky a plánu úloh Štátnej ochrany prírody  
SR. Z finančných prostriedkov NFM bola zabezpečená  
tlač propagačných materiálov a letákov. Okrem uvedené-  
ho boli organizované podujatia pri príležitosti medziná-  
rodných odborných stretnutí, v rámci ktorých bolo územie  
NP Poloniny propagované. Dôležitým prvkom pre podpo-  
ru turizmu v nasledujúcom období je zabezpečenie adek-  
vátnej infraštruktúry pre peších turistov a cyklistov. Uve-  
dené sa taktiež týka historickej, pôvodne kamennej cesty  
„Porta Rusica“, ktorá sa nachádza v katastrálnom území  
bývalej obce Ruské a v časti Ruské sedlo spája sloven-  
ské a poľské pohraničie. Kontrolou na mieste bol preve-  
rený nevyhovujúci stav uvedenej historickej cesty, pričom  
bolo zistené, že z poľskej strany je po hranice so Sloven-  
skou republikou vybudovaná funkčná komunikácia.  
Riziko nedostatočného zabezpečenia ochrannej funkcie  
na území medzinárodnej biosférickej rezervácie spočíva  
predovšetkým v ochrane území, ktoré sú predmetom  
medzinárodných záväzkov. Nominačné projekty spraco-  
vané pred vyhlásením území boli v niektorých prípadoch  
teoretickým konceptom, ktorý nezodpovedal reálnym  
podmienkam a možnostiam daného územia. Problematic-  
kou bola nedostatočná komunikácia so zainteresovanými  
stranami. Na území NP Poloniny pôsobí viacero subjek-  
tov, ktorých primárny záujem je zameraný na využívanie  
zdrojov územia (ťažba a spracovanie drevnej hmoty), čo  
je v priamej kontradikcii so záujmami ochrany prírody.  
Obrázok č. 11: Historická cesta „Porta Rusica“  
Obrázok č. 10: NP Poloniny  
Zdroj: NKÚ SR  
Úlohy a činnosti Štátnej ochrany prírody SR neboli  
v kontrolovanom období primárne zamerané na podporu  
rozvojových aktivít. Štátna ochrana prírody SR obsta-  
rávala a zabezpečovala starostlivosť o územie, pri-  
čom v NP Poloniny nebola vlastníkom, resp. správ-  
com územia, prípadne jeho časti. Pre vykonávanie  
rozvojových aktivít na území národného parku bolo po-  
trebné zabezpečiť spoluprácu s vlastníkmi, správcami,  
resp. užívateľmi územia. Na úspešnosť aktivít v oblasti  
Zdroj: NKÚ SR  
Kontrolou bolo preverené aj legislatívne zabezpečenie  
ochrany vybraných druhov živočíchov, ktorými boli bocian  
čierny, zubor hrivnatý, medveď hnedý, užovka stromová,  
vlk dravý a rys ostrovid. Uvedené živočíchy boli na území  
NP Poloniny v zmysle legislatívy celoročne chránené.  
| 14  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
rozvoja vplývalo viacero faktorov, ktoré negatívne ovplyv-  
nu úloh v časti Veda a výskum. Vedecký výskum na úze-  
mí NP Poloniny vykonávali predovšetkým pracovníci  
vedeckých inštitúcií a univerzít.  
ňovali ich plnenie. Medzi hlavné faktory možno zaradiť  
negatívny demografický vývoj v oblasti, nedostatočne  
rozvinutú infraštruktúru na území NP Poloniny a v suse-  
diacich obciach, ako aj historickú negatívnu skúsenosť  
miestneho obyvateľstva s obmedzovaním hospodárenia  
na území, ktorá nepriaznivo vplývala na podporu spoloč-  
ných aktivít. Úloha Správy NP Poloniny by mala  
v budúcnosti spočívať predovšetkým v koordinovaní akti-  
vít a sprostredkovaní informácií o podpore rozvoja, kým  
iniciatíva zmien a aktivít by mala prichádzať od vlastníkov,  
správcov, resp. užívateľov územia.  
V období rokov 2012 – 2016 neboli zrealizované medzi-  
národné výskumné aktivity so zapojením partnerských  
území medzinárodnej biosférickej rezervácie. Environ-  
mentálna výchova a vzdelávanie sa uskutočňovali pro-  
stredníctvom prednášok, výstav a kultúrnych podujatí  
organizovaných pre žiakov a pedagógov, ako aj pre  
miestne komunity.  
Zabezpečovanie základných funkcií medzinárodnej bio-  
sférickej rezervácie bolo vyhodnotené ako čiastočne  
účinné predovšetkým z dôvodu nejednoznačnosti časti  
územia biosférickej rezervácie, čo vytváralo riziko nedos-  
tatočného zabezpečenia ochrannej funkcie. Rozvojová  
funkcia a funkcia logistickej podpory boli v kontrolovanom  
období vykonávané prostredníctvom príslušných aktivít.  
Napriek tomu je rozsah a kvalita uvedených aktivít limito-  
vaná aktuálnym kompetenčným a finančným nastavením  
systému správy územia.  
Funkcia logistickej podpory biosférických rezervácií je  
chápaná ako forma vytvárania ukážkových projektov, ale  
aj ako environmentálne vzdelávanie a výchova, výskum a  
monitorovanie. Kontrolovaný subjekt nemal vypracovaný  
plán, koncepciu výskumu z dôvodu, že aktivity v tejto  
oblasti nepredstavovali jeho ťažiskovú oblasť. Výskum sa  
realizoval formou aplikovaného výskumu zameraného na  
prieskum, mapovanie, monitoring druhov a biotopov.  
Výsledky výskumov boli vyhodnocované aj v zmysle plá-  
Postup NKÚ SR  
Protokol o výsledku kontroly bol prerokovaný s kontrolovaným subjektom. Výsledky kontrolnej akcie budú zaslané NR  
SR – predsedovi Výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, a to súlade s § 20 ods. 1 zákona o NKÚ SR.  
ODPORÚČANIA  
Vláde Slovenskej republiky:  
1. prehodnotiť možnosť spoločného postupu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, Ministerstva  
školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky pri plnení  
uznesenia vlády SR č. 338/1994, bod 5, pre nasledujúce obdobie;  
2. iniciovať legislatívnu úpravu – posilnenie postavenia biosférických rezervácií v rámci existujúceho zákona o ochrane prírody  
a krajiny, prípadne posúdiť vznik samostatnej legislatívnej úpravy biosférických rezervácií;  
3. posúdiť možnosť zverenia vybraných častí územia NP Poloniny vo vlastníctve štátu do správy Štátnej ochrany prírody SR;  
4. posúdiť uzatvorenie dohody o správe fungovania medzinárodnej biosférickej rezervácie a koordinačnej rady medzinárodnej  
biosférickej rezervácie na medzivládnej úrovni.  
Ministerstvu životného prostredia Slovenskej republiky:  
1. implementovať problematiku biosférických rezervácií do pripravovanej Koncepcie ochrany prírody a krajiny;  
2. zabezpečiť vyhodnotenie a aktualizáciu Stratégie rozvoja Štátnej ochrany prírody SR s dôrazom na správu území medziná-  
rodného významu.  
Ministerstvu zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky:  
1. koordinovať proces aktualizácie mapy medzinárodnej biosférickej rezervácie na území NP Poloniny v zmysle aktuálnej právnej  
úpravy a podľa aktuálneho stavu v zmysle návrhu Štátnej ochrany prírody SR.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Kontrolovaný subjekt nevzniesol námietky proti pravdivos-  
ti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení, uvede-  
ných v protokole o výsledku kontroly. Na základe výsled-  
kov kontroly bolo kontrolovaným subjektom prijatých  
17 opatrení na odstránenie zistených nedostatkov. Kon-  
trolovaný subjekt sa zaviazal zaslať správu o splnení,  
resp. plnení prijatých opatrení. Splnenie, resp. plnenie  
prijatých opatrení bude NKÚ SR v rámci svojej činnosti  
monitorovať.  
| 15  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
5
TÍM KONTROLÓROV  
Kontrolná skupina bola zložená z dvoch kontrolórov  
Expozitúry NKÚ SR v Prešove, s odbornými znalosťami  
a skúsenosťami v oblasti výkonnostnej kontroly. Kontrola  
bola zároveň vykonaná v spolupráci s pribratou osobou –  
expertom na oblasť životného prostredia.  
ZÁVER  
Systém správy medzinárodnej biosférickej rezervácie na  
území NP Poloniny možno za uplynulé obdobie vyhodno-  
tiť ako čiastočne účinný. Napriek problémom v oblasti  
plnenia základných funkcií biosférickej rezervácie bol na  
základe prvého periodického hodnotenia zabezpečený  
súlad s Pamplonskými odporúčaniami. Kontrolou bolo  
vyhodnotené, že plnenie základných funkcií za súčasných  
podmienok sa do budúcnosti javí ako dlhodobo neudrža-  
teľné. Hlavným problémom je legislatívne vymedzenie  
činnosti Štátnej ochrany prírody SR, ktoré je primárne  
zamerané na ochranu prírody, pričom má obmedzené  
možnosti financovania, nedostatočné personálne zabez-  
pečenie, obmedzenie rozvojových aktivít z toho dôvodu,  
že nie je vlastníkom, správcom území v NP Poloniny.  
Z uvedených dôvodov je na národnej úrovni potrebné  
posúdiť a vypracovať návrh alternatívneho spôsobu ria-  
denia územia biosférickej rezervácie, analyzovať potrebu  
legislatívnych zmien v oblasti správy územia a jeho riade-  
nia, ako aj v oblasti posilnenia postavenia biosférickej  
rezervácie. Dôležitým prvkom je problematika vlastníc-  
kych práv, predovšetkým vo vzťahu k územiam so štvrtým  
a piatym stupňom ochrany. Potrebné je posilnenie perso-  
nálneho zabezpečenia na úrovni Štátnej ochrany prírody  
SR, resp. Správy NP Poloniny, na základe ktorého by  
vznikla pracovná pozícia, ktorej úlohou by bola výlučne  
agenda biosférickej rezervácie. Na medzinárodnej úrovni  
by podľa NKÚ SR bolo vhodné posilniť postavenie koor-  
dinačnej rady prostredníctvom dohody na medzivládnej  
úrovni.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava 26  
Štátna ochrana prírody Slovenskej republiky  
Tajovského 28B  
974 01 Banská Bystrica  
(+421 2 5011 4451 * info@nku.gov.sk  
(+421 48 472 2026 * sekretariat@sopsr.sk  
| 16