2017  
Záverečná správa  
Kontrola systému uzatvárania, registrácie, vecného a finančného plnenia  
zmlúv rokov 2013 až 2016  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Kontrola systému uzatvárania, registrácie, vecného  
a finančného plnenia zmlúv rokov 2013 až 2016  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCI KONTROLNEJ AKCIE  
JUDr. Jana Pinčeková  
Bratislava, september 2017  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
AKMG  
VÝZNAM  
Advokátska kancelária Mgr. Matúša Gémeša  
Bratislavská teplárenská, a. s.,  
BAT  
CRZ  
Centrálny register zmlúv  
Deloitte  
Deloitte Advisory, s. r. o.  
KPMG  
KPMG Slovensko, spol. s r. o.  
MDV SR  
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky  
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky  
Národná diaľničná spoločnosť, a. s.  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Slovenská správa ciest  
MH SR  
NDS  
NKÚ SR  
SSC  
VÚD  
Výskumný ústav dopravný, a. s.  
zákon o rozpočtových pravidlách  
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
| 4  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Služby predstavujú významný podiel na výdavkoch verej-  
nej správy. Doterajšie skúsenosti z kontrolnej činnosti  
poukázali na to, že v rezortoch MH SR a MDV SR do-  
chádza k uzatváraniu veľkého počtu zmlúv s externými  
poskytovateľmi služieb a následne k vysokému čerpaniu  
verejných prostriedkov v tejto oblasti.  
sektorovej analýzy vodnej dopravy za sumu  
71 820,00 eur bola rozsahom pridaných aktualizácií fi-  
nančne nadhodnotená.  
Štúdia realizovateľnosti zavedenia jednotného štandardu  
cestovných poriadkov verejnej dopravy za 175 140,00 eur  
navrhla postup, ktorý v súčasnosti nemá oporu v platnej  
legislatíve. Nebol realizovaný žiaden projekt, ktorý by bol  
priamo prepojený na uvedenú štúdiu.  
V nadväznosti na objem vynaložených verejných pro-  
striedkov, ich medziročný nárast, ako aj opakujúcich sa  
dodávateľov vo vybraných oblastiach služieb sa kontrola  
zamerala na právne služby, poradensko-konzultačné  
služby a štúdie, expertízy a posudky.  
Z kontroly ďalej vyplynulo, že v oblasti právnych služieb  
uhradilo MDV SR na základe dvoch realizačných zmlúv  
AKMG za obdobie dvoch rokov 1 111 541,93 eur. Mzdo-  
vé prostriedky vynaložené na zamestnancov odboru  
právneho za štyri roky, vrátane odmien, pritom predstavo-  
vali sumu 518 409,06 eur. Na odbore právnych služieb  
bolo v priebehu kontrolovaného obdobia 8 až 9 zamest-  
nancov (vrátane riaditeľa odboru).  
Hlavným cieľom kontroly bolo zhodnotenie opodstatne-  
nosti zmluvných vzťahov vo vybraných oblastiach služieb,  
vrátane preverenia kvality dodaného predmetu zmluvy  
kontrolovanému subjektu a postup jeho ďalšieho využitia.  
Na MDV SR bolo, v rámci kontrolovaného obdobia, čer-  
panie verejných prostriedkov za vybrané oblasti služieb,  
najvyššie v roku 2015 14 757 091,40 eur. Medziročný  
nárast v porovnaní s rokom 2014, kedy čerpanie dosiahlo  
3 362 399,51 eur, predstavuje 11 394 691,89 eur. (Graf č.  
1.)  
Na základe jednej realizačnej zmluvy boli AKMG uhrade-  
né verejné prostriedky v celkovej sume 370 421,93 eur,  
z ktorej podstatnú časť 83 % tvorila úhrada za vypracova-  
nie právnych analýz. Poskytovanie právneho poradenstva  
predstavovalo len 17 %.  
AKMG vypracovala právnu analýzu posudzujúcu, či uza-  
tvorením dodatkov k Zmluve o dopravných službách vo  
verejnom záujme, ktoré boli výsledkom balíčka opatrení v  
železničnej doprave, môže dôjsť k diskriminácii iných  
dopravcov. Právna analýza za 73 432,80 eur potvrdzova-  
la už prijatý balíček opatrení v osobnej železničnej dopra-  
ve.  
Najvýraznejší nárast čerpaných verejných prostriedkov  
v rámci kontrolovaného obdobia bol zaznamenaný pri  
právnych službách, kde výška čerpaných prostriedkov za  
rok 2016 oproti roku 2013 stúpla o 866 396,70 eur, kon-  
krétne zo sumy 51 493,59 eur na 917 890,29 eur. (Príloha  
č. 1.)  
NKÚ SR kontrolou zistil, že MDV SR v oblasti poraden-  
sko-konzultačných služieb zadávalo na základe rámco-  
vých dohôd na zabezpečenie trvalých a analytických  
činností VÚD úlohy, ktoré malo zabezpečovať vlastnými  
zamestnancami, prípadne ich mohlo delegovať na NDS a  
SSC.  
V oblasti poradensko-konzultačných služieb bol najvyšší  
medziročný nárast zaznamenaný v roku 2015. Čerpanie  
verejných prostriedkov sa v porovnaní s predchádzajúcim  
rokom 2014 zvýšilo z 1 252 146,20 eur na 12 048 730,00  
eur, teda o 10 796 583,80 eur. (Príloha č. 1.)  
NKÚ SR kontrolou na MDV SR zistil nedostatky pri sa-  
motnom uzatváraní zmlúv a ich dodatkov, pri ich zverej-  
ňovaní aj pri fakturácii na základe zmlúv. Zistené boli aj  
nedostatky týkajúce sa úplnosti podpornej dokumentácie  
potvrdzujúcej vykonanie uhradených služieb.  
V rokoch 2013 – 2016 bolo za analyzované oblasti služieb  
zo strany MH SR vynaložených celkovo 6 894 456,61 eur.  
Hlavnú časť výdavkov čerpalo ministerstvo na oblasť  
právnych služieb, strážnych služieb a propagácie – spolu  
cca 80 % z uvedenej sumy. (Graf č. 4.) Čerpanie výdav-  
kov v skúmaných oblastiach počas analyzovaného obdo-  
bia nebolo vždy rovnomerné, ale v určitých prípadoch bol  
pre niektoré oblasti zaznamenaný výrazný nárast výdav-  
kov. (Graf č. 5.) Najvyššie čerpanie verejných prostried-  
kov za vybrané oblasti služieb bolo v rámci kontrolované-  
ho obdobia v roku 2016 v sume 2 055 553,17 eur. Naj-  
vyšší nárast o 649 915,14 eur bol zaznamenaný pri práv-  
nych službách, kde výška čerpaných prostriedkov za rok  
2016 v porovnaní s rokom 2015 stúpla z 559 619,43 eur  
na 1 209 534,57 eur. (Príloha č. 1.)  
Závažnejšie zistenia boli identifikované v oblasti poraden-  
sko-konzultačných služieb. Štúdia uskutočniteľnosti pre  
projekt Atlas pasívnej infraštruktúry bola spracovaná až  
po realizácii verejného obstarávania. Napriek tomu, že v  
súvislosti s projektom bolo spoločnosti KPMG uhradené  
zo štátneho rozpočtu 154 688,40 eur, MDV SR v máji  
2017 postup zadávania zákazky Atlas pasívnej infraštruk-  
túry zrušilo.  
Na základe realizačnej zmluvy s Deloitte uhradilo  
MDV SR za tri dokumenty, súvisiace so stratégiou rozvoja  
verejného prístavu v Bratislave a s analýzou vodnej do-  
pravy, celkom 517 860,00 eur. V dokumentoch sa opa-  
kovane vyskytovali obsahovo identické časti. Finalizácia  
Najvýznamnejším kontrolným zistením na MH SR bolo  
porušenie zákona o rozpočtových pravidlách. MH SR v  
súvislosti so zmluvou na právne a ekonomické posúdenie  
| 5  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
situácie v spoločnosti BAT použilo verejné prostriedky v  
s predmetnou čiastkovou zmluvou o poskytovaní služieb,  
rozpore s určeným účelom, keď uhradilo spoločnosti Ha-  
vel, Holásek & partners služby, ktoré neboli vykonané  
vôbec, ako aj služby vykonané v neadekvátnom rozsahu  
a kvalite v sume 103 976,40 eur.  
uvedené kvalitatívne nedostatky nezistila.  
Ďalej MH SR, v súvislosti so zmluvou o poradenskej čin-  
nosti pri strategickej investícii Jaguar Land Rover (posky-  
tovateľ služby spoločnosť White & Case), nepreukázalo  
transparentnosť a hospodárnosť pri vynakladaní verej-  
ných prostriedkov. Okrem fakturačných dokladov MH SR  
nedisponovalo dokumentáciou preukazujúcou podrobnos-  
ti o spôsobe realizácie jednotlivých dodaných služieb.  
V tejto súvislosti NKÚ SR upozorňuje na rezervy v účin-  
nosti jednotlivých článkov vnútorného kontrolného systé-  
mu MH SR, keďže vecná kontrola, ktorá predchádzala  
úhrade právnych a ekonomických analýz v súvislosti  
1
ZAMERANIE KONTROLNEJ AKCIE  
Výkon kontroly bol zameraný najmä na právne služby,  
poradensko-konzultačné služby a štúdie, expertízy  
a posudky. Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom  
NR SR č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade  
Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a so  
štandardmi, ktoré vychádzajú zo základných princípov  
kontroly (ISSAI 100 999) v rámci medzinárodných štan-  
dardov najvyšších kontrolných inštitúcií.  
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť rôzne aspekty zmluvných vzťahov a zistiť, či externé zabezpečovanie vybraných  
služieb bolo v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy.  
Predmetom kontroly bol systém uzatvárania zmluvných vzťahov vo vybraných oblastiach služieb; účelnosť čerpania  
verejných prostriedkov; opodstatnenie, kvalita a využitie dodaných služieb.  
2
MEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrola bola vykonaná na MDV SR a MH SR. Výber  
vzorky zmlúv ovplyvnil objem vynaložených verejných  
prostriedkov, ich medziročný nárast, ako aj opakujúci sa  
dodávatelia vo vybraných oblastiach služieb. Na vybranej  
vzorke zmlúv bol preverený systém uzatvárania  
a registrácie zmlúv; účelnosť čerpania verejných pro-  
striedkov vynaložených za vykonané služby a splnené  
dodávky na základe realizácie zmluvy; opodstatnenie,  
kvalita a využitie dodaných služieb; vnútorný kontrolný  
systém. Kontrolovaným obdobím boli roky 2013 – 2016.  
Z celkového objemu prostriedkov čerpaných na vybrané  
oblasti služieb v kontrolovanom období bolo kontrolou  
preverených 32,14 % na MDV SR a 24,38 % na MH SR.  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
3.1  
MDV SR  
Poradensko-konzultačné služby – Výskumný ústav  
dopravný, a. s.  
činnostiach deklarovaný predmet vykonávaný zástupne  
VÚD v rokoch 2013 2016.  
V kontrolovanom období malo MDV SR uzatvorené  
s VÚD dve platné a účinné rámcové dohody na zabezpe-  
čenie trvalých analytických činností pre oblasť dopravy.  
Z kontroly vyplynulo, že MDV SR zadávalo VÚD čin-  
nosti, ktoré malo zabezpečovať vlastnými zamest-  
nancami, prípadne ich mohlo delegovať na NDS  
a SSC. Väčšina úloh nemala charakter výskumných  
alebo vedeckých prác. Išlo o bežné úlohy, ktoré podľa  
obsahu činností mohlo vykonať MDV SR, prípadne NDS  
a SSC. Tieto úlohy sa opakujú, prípadne vykazujú spra-  
covanie štatistických údajov. Zistili sme prípady, keď  
úlohy neboli zdôvodňované ich mimoriadnosťou alebo  
komplikovanosťou predmetu práce vedením ministerstva.  
Sme toho názoru, že riešením zadaných úloh by sa zvy-  
šovala odbornosť a skúsenosť ľudských zdrojov v rezorte  
dopravy.  
Cena bola stanovená na 3 105 900,00 eur  
a
5 148 000,00 eur. V súlade s rámcovými zmluvami boli  
uzatvárané čiastkové zmluvy o dielo.  
NKÚ SR vykonal preverenie 17 čiastkových zmlúv. Na  
účel zdôvodnenia nevyhnutnosti využívania služieb exter-  
ných spoločností bola vykonaná analýza organizačného  
poriadku MDV SR a činností vykonávaných NDS a SSC.  
Cieľom rozboru bolo preukázať, či pri zadávaní zákaziek  
pre VÚD zo strany MDV SR nedochádzalo  
k neoprávnenému využívaniu finančných prostriedkov pre  
súkromnú spoločnosť na úkor existujúcich spoločností,  
prípadne priamo sekcií MDV SR, ktoré majú vo svojich  
Kontrola zistila, že pri zmenách zmluvných podmienok  
čiastkových zmlúv v niektorých prípadoch nebol dodrža-  
| 6  
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ný postup v súlade s jej záverečnými ustanoveniami. V  
Kontrolou bolo zistené, že AKMG vypracovalo právnu  
analýzu posudzujúcu, či uzatvorením dodatkov k Zmluve  
o dopravných službách vo verejnom záujme môže dôjsť  
k diskriminácii iných dopravcov. Právna analýza potvr-  
dzovala už prijatý balíček opatrení v osobnej želez-  
ničnej doprave. Kontrola zistila, že práca bola vyko-  
naná až po schválení balíčka opatrení vládou SR. Za  
právnu analýzu uhradilo ministerstvo 73 432,80 eur.  
prípade čiastkovej zmluvy na plnenie diela s názvom  
„Optimalizácia riešenia jednotlivých druhov dopravných  
systémov z hľadiska hospodárskeho rozvoja SR“ zmluvné  
strany uzavreli dodatok, ktorým došlo k zmene termínov  
v plnení. Účinnosť dodatku pritom nastala až po termíne  
plnenia v zmysle pôvodnej zmluvy. K nedodržaniu pod-  
mienok vyplývajúcich zo zmluvy došlo aj v prípade čiast-  
kovej zmluvy na plnenie diela s názvom „Spôsob obnovy  
a rekonštrukcie cementobetónových vozoviek“ a čiastko-  
vej zmluvy na plnenie diela s názvom "Optimálny model  
fungovania Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. a Slo-  
venskej správy ciest I. etapa". V oboch prípadoch došlo  
k zmene zmluvne dohodnutých termínov plnenia. Napriek  
tomu, že zmluvu možno meniť alebo dopĺňať jedine for-  
mou číslovaných dodatkov podpísaných oboma zmluv-  
nými stranami, dodatky ku zmluvám uzatvorené neboli.  
Poradensko-konzultačné služby KPMG  
MDV SR uzatvorilo s KPMG rámcovú dohodu na poskyt-  
nutie služieb súvisiacich so zabezpečením podporných  
aktivít portfólia projektov realizovaných ministerstvom  
v sume 7 200 000,00 eur.  
V súvislosti s projektom informačného systému Atlas  
pasívnej infraštruktúry spracovalo KPMG štúdiu uskutoč-  
niteľnosti. Štúdia bola vypracovaná až po realizácii  
verejného obstarávania, v čase už známeho víťaza,  
s ktorým však zmluva nebola podpísaná. Proces verej-  
ného obstarávania mal nasledovať až po schválení  
štúdie uskutočniteľnosti, ktorá mala porovnať možné  
varianty.  
Právne služby AKMG  
Predmetom zmluvy so spoločnosťou AKMG bolo posky-  
tovanie právnych služieb, vrátane právneho poradenstva  
a právneho  
zastupovania  
v sporovej  
agende  
a poskytovanie právnych služieb v nesporovej agende.  
Za vypracovanie podkladov pre obstaranie návrhu,  
vytvorenia a prevádzky informačného systému Atlas  
pasívnej infraštruktúry a vypracovanie štúdie usku-  
točniteľnosti bolo zo štátneho rozpočtu uhradené  
KPMG 154 688,40 eur. MDV SR v máji 2017 postup  
zadávania zákazky Atlas pasívnej infraštruktúry zruši-  
lo. Po dvoch rokoch bolo ministerstvo opäť na začiatku pri  
hľadaní lacnejšieho a efektívnejšieho spôsobu evidencie  
údajov o telekomunikačných, dopravných a inžinierskych  
sieťach na jednom mieste.  
NKÚ SR počas kontroly porovnal mzdové náklady práv-  
neho odboru MDV SR a uhradené externé zmluvy.  
Z kontroly NKÚ SR vyplynulo, že ministerstvo uhradilo  
AKMG za právne služby v období rokov 2015 a 2016, na  
základe dvoch realizačných zmlúv 1 111 541,93 eur. Na  
odbore právnych služieb bolo v priebehu kontrolovaného  
obdobia 8 9 zamestnancov (vrátane riaditeľa odboru).  
Mzdové prostriedky vynaložené na týchto zamest-  
nancov počas celého kontrolovaného obdobia rokov  
2013 2016, vrátane odmien, pritom predstavujú  
518 409,06 eur.  
Poradensko-konzultačné služby Deloitte  
Na základe realizačnej zmluvy s Deloitte boli ministerstvu  
poskytované služby finančného auditu a výkonnosti, audi-  
tu ľudských zdrojov, auditu systémov, auditu procesov  
a auditu riadenia, aj systému finančného riadenia operač-  
ného programu. Predpokladaná hodnota zákazky reali-  
začnej zmluvy bola 6 477 000,00 eur. Za tri dokumenty,  
súvisiace so stratégiou rozvoja verejného prístavu v Brati-  
slave a s analýzou vodnej dopravy, uhradilo ministerstvo  
celkom 517 860,00 eur. V dokumentoch sa opakovane  
vyskytovali identické časti. Finalizácia sektorovej  
analýzy vodnej dopravy za sumu 71 820,00 eur bola  
rozsahom pridaných aktualizácií finančne nadhodno-  
tená. Úpravy vo finalizácii zásadným spôsobom nemenili  
štruktúru, obsah ani grafické spracovanie dokumentu  
Aktualizácia sektorovej analýzy, ktorá jej predchádzala.  
Na základe jednej realizačnej zmluvy boli AKMG k 31.  
decembru 2016 uhradené verejné prostriedky v celkovej  
sume 370 421,93 eur. Podstatnú časť z tejto sumy tvorí  
úhrada za vypracovanie právnych analýz, a to vo výške  
309 184,80 eur, čo predstavuje až 83 % z celkovej sumy  
uhradenej advokátovi. Suma vo výške 61 237,13 eur za  
poskytovanie právneho poradenstva predstavovala len  
17 %. V rámci sporovej agendy bolo advokátom vypraco-  
vaných  
5
právnych analýz, v celkovej sume  
195 256,80 eur. Pri realizácii zmluvy s AKMG boli zistené  
nedostatky týkajúce sa úplnosti podpornej dokumentácie  
potvrdzujúcej vykonanie uhradených služieb:  
-
v dvoch prípadoch nebol priložený podpísaný  
preberací protokol  
-
v troch prípadoch nebola príloha k faktúre –  
Špecifikácia vykonanej práce, odsúhlasená zod-  
povedným zamestnancom  
Štúdia realizovateľnosti zavedenia jednotného štandardu  
cestovných poriadkov verejnej dopravy navrhovala postup  
pri celonárodnom zjednocovaní dát cestovných poriadkov.  
Štúdia obsahovala variantné riešenia, ktorými možno  
dosiahnuť zadaný cieľ. Harmonogram v štúdii bol orien-  
-
AKMG nepredkladala faktúry v zmysle rámcovej  
zmluvy, ale v nadväznosti na špecifikáciu vyko-  
nanej práce.  
| 7  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Graf č. 2: Vývoj čerpania verejných prostriedkov na vybrané oblasti  
služieb  
tačný. Celková suma za vypracovanie štúdie bola  
175 140,00 eur. V súčasnosti neexistuje príslušná legisla-  
tíva, ani konkrétne postupy, pre možnosť vstupu štátu  
v problematike štandardizácie, spracovania, evidencie  
a poskytovania cestovných poriadkov. Nebol realizovaný  
žiaden projekt, ktorý by bol na štúdiu realizovateľnos-  
ti priamo prepojený.  
16 000 000,00 €  
14 000 000,00 €  
12 000 000,00 €  
10 000 000,00 €  
8 000 000,00 €  
6 000 000,00 €  
4 000 000,00 €  
2 000 000,00 €  
0,00 €  
Súčet z 2013  
Súčet z 2014  
Súčet z 2015  
Súčet z 2016  
NKÚ SR konštatuje, že v prípadoch poradensko-  
konzultačných služieb ministerstvo nekonalo v súlade so  
zákonom o rozpočtových pravidlách, podľa ktorého sub-  
jekt verejnej správy je povinný pri používaní verejných  
prostriedkov zachovávať  
a účinnosť ich použitia.  
hospodárnosť, efektívnosť  
Zdroj: MDV SR  
Graf č. 3: Vývoj čerpania verejných prostriedkov na poradensko-  
konzultačné služby  
Graf č. 1: Vývoj čerpania verejných prostriedkov na právne služby  
1 000 000,00 €  
14 000 000,00 €  
12 000 000,00 €  
Súčet z 2013  
800 000,00 €  
Súčet z 2013  
10 000 000,00 €  
Súčet z 2014  
Súčet z 2014  
Súčet z 2015  
Súčet z 2016  
600 000,00 €  
400 000,00 €  
200 000,00 €  
0,00 €  
8 000 000,00 €  
Súčet z 2015  
6 000 000,00 €  
4 000 000,00 €  
2 000 000,00 €  
0,00 €  
Súčet z 2016  
Zdroj: MDV SR  
Zdroj: MDV SR  
3.2  
MH SR  
MH SR uzatvorilo rámcovú dohodu o vykonávaní kom-  
plexnej finančnej, ekonomickej, právnej a transakčnej  
poradenskej činnosti s tromai skupinami poskytovateľov:  
č. 1 Skupina poskytovateľov White & Case, s.r.o., a Wood  
& Company, a.s.; č. 2 Skupina poskytovateľov Havel,  
Holásek & partners, s.r.o., a Centire, s.r.o.; č. 3 Skupinoa  
poskytovateľov KPMG Slovensko, spol. s r.o., a Ružička  
Csekes s.r.o.  
nepreukázalo transparentnosť a hospodárnosť pri  
vynakladaní verejných prostriedkov.  
Poradensko-konzultačná činnosť Havel, Holásek &  
Partners, s.r.o.  
MH SR uzavrelo s advokátskou kanceláriou Havel, Holá-  
sek & Partners, s.r.o., čiastkovú zmluvu o poskytovaní  
služieb na právne a ekonomické posúdenie aktuálnej  
situácie v spoločnosti BAT v sume 255 268,80 eur. Preve-  
rením výstupov, vypracovaných týmto poskytovateľom na  
základe čiastkovej zmluvy na právne a ekonomické posú-  
denie situácie v spoločnosti BAT, kontrola NKÚ SR zistila,  
že výstup „Právny rozbor“ zo dňa 29. februára 2016 ne-  
vypracoval poskytovateľ v súlade s článkom III. a prílohou  
č. 1 čiastkovej zmluvy. „Právny rozbor“ neobsahoval ob-  
jednané časti týkajúce sa korporátnej histórie BAT, preve-  
renie vlastníckeho práva k veciam, poistných a úverových  
zmlúv, dodávateľských a odberateľských zmlúv, zmluv-  
ných vzťahov, stavu povolení, prebiehajúcich a plánova-  
ných investičných nákladov a analýzu potrebných súhla-  
sov tretích strán.  
Poradensko-konzultačná činnosť White & Case,  
s.r.o.  
MH SR uzatvorilo so spoločnosťou White & Case, s.r.o.,  
čiastkovú zmluvu na poskytovanie komplexného právne-  
ho, finančného, ekonomického a transakčného poraden-  
stva pri príprave, zabezpečení, dojednaní a realizácii  
zamýšľanej investície strategického investora Jaguar  
Land Rover. Za služby poskytnuté podľa zmluvy sa minis-  
terstvo zaviazalo zaplatiť dohodnutú cenu vo výške 372  
407,88 eur. V súvislosti s preverovanou čiastkovou zmlu-  
vou pri strategickej investícii Jaguar Land Rover minister-  
stvo nekonalo v súlade so zákonom o rozpočtových pra-  
vidlách. Okrem fakturačných dokladov nedisponovalo  
ďalšou dokumentáciou od poskytovateľa služby,  
preukazujúcou podrobnosti o spôsobe realizácie  
jednotlivých dodaných služieb, čím ministerstvo  
Napriek uvedeným nedostatkom MH SR akceptačným  
protokolom potvrdilo úplnosť a súlad dodaného rozboru s  
predmetom čiastkovej zmluvy. Listom zo dňa 21. septem-  
bra 2016 MH SR následne úplnosť rozboru spochybnilo.  
| 8  
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Poskytovateľ následne ministerstvu predložil doplnený  
Tým, že ministerstvo uhradilo služby, ktoré neboli  
vykonané vôbec resp. neboli vykonané v adekvátnom  
rozsahu a kvalite v celkovej sume 103 976,40 eur,  
použilo verejné prostriedky v rozpore s určeným úče-  
lom, čím sa dopustilo porušenia zákona o rozpočto-  
vých pravidlách. Nadväzne na tieto skutočnosti NKÚ SR  
upozornilo na rezervy v účinnosti jednotlivých článkov  
vnútorného kontrolného systému MH SR, pretože vecná  
kontrola, ktorá predchádzala úhrade právnych a ekono-  
mických analýz, v súvislosti s predmetnou čiastkovou  
zmluvou, uvedené kvalitatívne nedostatky nezistila.  
materiál „Právna analýza (aktualizovaná verzia zo dňa 12.  
decembra 2016)“, ktorý uvedené časti síce obsahoval, ale  
len v rozsahu cca 2,5 strany formátu A4, čo nezodpove-  
dalo kvalitatívnym a kvantitatívnym požiadavkám MH SR,  
uvedenými v prílohe č. 1 k čiastkovej zmluve, ktorá pred-  
pokladala práce v trvaní cca 1 130 hodín a cenu  
90 732,00 eur s DPH. Ďalej právna a ekonomická analýza  
vôbec neobsahovali časti týkajúce sa „ad hoc“ odborného  
poradenstva (v predpokladanom trvaní 223 hodín a cene  
13 244,40 eur s DPH), pričom tieto boli vyfakturované a  
zaplatené.  
Graf č. 4: Výdavky za vybrané oblasti služieb za obdobie 2013 až 2016  
1,52%  
0,28%  
spracovanie súťažných podkladov  
audítorské služby  
1,76%  
4,77%  
5,64%  
0,00%  
tlmočnícka a prekladateľská činnosť  
poradensko-konzultačné služby  
upratovacie služby  
6,68%  
42,62%  
11,51%  
štúdie, expertízy, posudky  
25,22%  
školenia, kurzy, semináre, porady, konferencie,  
sympóziá  
propagácia, reklama, inzercia  
strážne služby  
právne služby (notárske, advokátske, exekučné)  
Zdroj: MH SR  
Graf č. 5: Vývoj výdavkov vo vybraných oblastiach služieb, v eurách  
1 400 000  
1 200 000  
1 000 000  
800 000  
600 000  
400 000  
200 000  
0
propagácia, reklama, inzercia  
právne služby (notárske, advokátske,  
exekučné)  
štúdie, expertízy, posudky  
2013  
2014  
2015  
2016  
Zdroj: MH SR  
| 9  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Postup NKÚ SR  
Protokoly o výsledku kontroly na MDV SR a MH SR boli prerokované.  
Záverečná správa z kontrolnej akcie bude zaslaná NR SR – predsedovi Výboru pre financie a rozpočet, predsedovi  
Výboru pre hospodárske záležitosti, ako aj ministrovi hospodárstva SR, ministrovi dopravy a výstavby SR, minis-  
terke spravodlivosti SR a vláde prostredníctvom predsedu vlády, a to v súlade s § 20 ods. 1 záko-  
na č. 39/1993 Z. z. o NKÚ SR.  
Kontrolné zistenie na MH SR, týkajúce sa porušenia finančnej disciplíny, bolo oznámené Úradu vládneho auditu.  
ODPORÚČANIA  
MDV SR  
1. V prípade zmeny zmluvných podmienok čiastkových zmlúv postupovať v súlade s jej záverečnými ustanoveniami,  
zmluvu meniť a dopĺňať jedine formou písomných číslovaných dodatkov, podpísaných oboma zmluvnými stranami.  
2. Zabezpečiť, aby realizácia fakturácie bola v súlade so zmluvne dohodnutými podmienkami.  
3. V záujme preukázateľnosti vykonanej práce odporúčame dbať o úplnosť dokumentácie, na základe ktorej dochá-  
dza k vyplácaniu odmien za vykonané služby, teda podpornej dokumentácie potvrdzujúcej vykonanie uhradených  
služieb.  
4. Zároveň odporúčame venovať zvýšenú pozornosť vnútornému kontrolnému systému MDV SR.  
5. V záujme hospodárneho a efektívneho využívania verejných finančných prostriedkov obmedziť využívanie exter-  
ných právnych služieb len pre najkomplikovanejšie prípady, sústrediť sa na využívanie vlastných zamestnancov.  
6. Pokiaľ analýza, štúdia, posudok, prípadne expertíza nepodlieha utajovaniu podľa zákona, považujeme za vhodné,  
v súlade so súčasnými trendmi transparentnosti vynakladania verejných finančných prostriedkov, jej zverejnenie na  
webovom sídle ministerstva.  
7. Pristupovať k procesu verejného obstarávania až po zhodnotení výsledkov štúdie realizovateľnosti a argumentácii  
pre najlepší variant projektu.  
8. Nezadávať úlohy, ktoré nemajú operatívny charakter na základe rámcovej zmluvy pre VÚD. Do úloh s charakterom  
dlhodobých analytických prác zapájať vlastných zamestnancov, príp. využívať potenciál zamestnancov NDS  
a SSC. V prípade, ak pôjde o výsostne výskumné a vedecké práce, odporúčame využiť kapacity SAV a technické  
univerzity, nie súkromné spoločnosti.  
MH SR  
9. Na základe zistení kontroly, NKÚ SR odporučil MH SR vykonať kontrolu vybraných zmlúv z hľadiska správnosti  
určenia a dohodnutia zmluvných náležitostí, ako aj právnej a ekonomickej výhodnosti. V záujme preukázateľnosti  
dbať na úplnosť dokumentácie potvrdzujúcej vykonanie dodaných služieb, venovať zvýšenú pozornosť vnútornému  
kontrolnému systému.  
Na účely posilnenia transparentnosti a účelnosti vynakladania verejných prostriedkov odporúčame ministerke  
spravodlivosti, aby zaviedla povinné zverejňovanie analýz, štúdií, posudkov a expertíz.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Protokoly o výsledku kontroly boli na účely oboznámenia  
sa s ich obsahom predložené kontrolovaným subjektom.  
Protokol o výsledku kontroly zo strany MDV SR podpísa-  
ný nebol.  
podstatný vplyv na obsah protokolu. Z uvedeného dôvodu  
nedošlo k vypracovaniu dodatkov k protokolom o výsled-  
ku kontroly ani na jednom kontrolovanom subjekte.  
Na základe výsledkov kontroly, uvedených v protokole o  
výsledku kontroly, NKÚ SR uložil kontrolovaným subjek-  
tom prijať opatrenia na odstránenie kontrolou zistených  
nedostatkov. Kontrolované subjekty sa zaviazali prijať  
opatrenia a následne zaslať správu o ich splnení, resp.  
plnení. Plnenie opatrení bude NKÚ SR v rámci svojej  
činnosti monitorovať.  
K obsahu protokolu o výsledku kontroly boli zo strany  
MDV SR a MH SR vznesené námietky voči pravdivosti,  
úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení, uvede-  
ných v protokole o výsledku kontroly.  
Preverením námietok sa nepreukázala ich opodstatne-  
nosť, ani neboli dodatočne zistené skutočnosti, ktoré majú  
| 10  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
5
TÍM KONTROLÓROV  
V rámci kontrolnej akcie boli na kontrolované subjekty  
vytvorené dve kontrolné skupiny. Vedúcimi a členmi kon-  
trolných skupín boli skúsení zamestnanci s dlhoročnou  
odbornou praxou na NKÚ SR, ktorí sa opakovane zúčas-  
tňujú kontrol na príslušných subjektoch, preukazujú ko-  
munikačné a odborné zručnosti.  
ZÁVER  
Kontrola dosiahla stanovené ciele. Na vzorke zmlúv uza-  
tvorených vo vybraných oblastiach služieb bol zhodnote-  
ný systém uzatvárania zmlúv, účelnosť čerpania finanč-  
ných prostriedkov, a najmä opodstatnenie, kvalita  
a praktické využitie dodaných služieb.  
Kontrolné mechanizmy pri vecnej kontrole nefungovali  
optimálne a vykazovali znaky formálnosti, čo spôsobilo  
v niektorých prípadoch nedostatočné preverenie kvality  
dodaného predmetu zmluvy. Finančné prostriedky tak boli  
uhradené bez adekvátneho vyhodnotenia. Potvrdila sa aj  
nedostatočná praktická využiteľnosť predmetu zmluvy.  
Z preverovania vyplynulo, že vynakladanie prostriedkov  
v oblasti služieb bolo v niektorých prípadoch neefektívne  
a neúčinné. Niektoré externe zadávané činnosti mohli byť  
zabezpečené vlastnými zamestnancami. Došlo tak k  
neodôvodnenému, prípadne predraženému využívaniu  
externých služieb.  
Za účelom odstránenia kontrolou zistených nedostatkov  
NKÚ SR navrhlo osem odporúčaní pre MDV SR a jedno  
odporúčanie pre MH SR. Odporúčania zo strany NKÚ SR  
smerujú najmä k efektívnejšiemu a účinnejšiemu využí-  
vaniu externých služieb.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Ministerstvo dopravy a výstavby SR  
Námestie slobody 6  
824 73 Bratislava  
810 05 Bratislava  
+421 2 501 14 451 info@nku.gov.sk  
+421 2 5949 4777 info@mindop.sk  
Ministerstvo hospodárstva SR  
Mlynské nivy 44/a  
827 15 Bratislava  
+421 2 4854 1111 info@mhsr.sk  
| 11  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHA Č. 1  
Tabuľka č. 1: Čerpanie prostriedkov vo vybraných službách MDV SR, v eurách  
Oblasť výdavkov // rok  
2013  
2014  
2015  
409 328,96  
2016  
spolu  
školenia, kurzy, semináre, porady, konferencie sympózia  
konkurzy a súťaže  
280 507,78  
23 905,21  
1 465 980,78  
67 665,33  
34 471,92  
51 493,59  
252 742,99  
3 998 061,48  
5 928,00  
441 984,00  
37 940,96  
383 034,48  
115 567,00  
63 168,86  
114 726,31  
252 483,23  
1 252 146,20  
6 664,00  
418 437,19  
47 004,37  
317 145,04  
106 991,81  
8 986,04  
1 550 257,93  
144 169,50  
2 534 915,35  
444 539,65  
131 089,03  
1 619 314,73  
1 011 268,25  
22 686 738,68  
32 968,00  
35 318,96  
368 755,05  
154 315,51  
24 462,21  
propagácia, reklama, inzercia  
upratovacie služby  
tlmočnícka a prekladateľská činnosť  
právne služby (notárske, advokátske, exekučné)  
strážne služby  
535 204,54  
246 271,02  
12 048 730,00  
14 370,00  
917 890,29  
259 771,01  
5 387 801,00  
6 006,00  
poradensko-konzultačné služby  
audítorské služby  
štúdie, expertízy, posudky  
spolu  
3 373 218,18  
9 553 975,26  
694 684,47  
3 362 399,51  
920 335,15  
14 757 091,40  
644 593,16  
8 114 625,91  
5 632 830,96  
35 788 092,08  
Zdroj: MDV SR  
Tabuľka č. 2: Čerpanie prostriedkov vo vybraných službách MH SR, v eurách  
Oblasť výdavkov // rok  
2013  
2014  
2015  
2016  
spolu  
školenia, kurzy, semináre, porady, konferencie, sympóziá  
propagácia, reklama, inzercia  
upratovacie služby  
122 358,72  
142 570,51  
67 173,27  
20 171,59  
620 326,00  
555 720,48  
34 920,00  
0,00  
133 216,67  
41 158,22  
89 853,38  
38 821,38  
549 066,54  
380 982,00  
18 480,00  
19 000,00  
61 954,84  
1 332 533,03  
105 788,68  
563 644,82  
89 536,32  
27 413,24  
559 619,43  
381 019,65  
36 496,48  
0,00  
99 163,86  
46 515,28  
82 062,06  
18 349,58  
1 209 534,57  
421 041,72  
31 776,00  
0,00  
460 527,93  
793 888,83  
328 625,03  
104 755,79  
2 938 546,54  
1 738 763,85  
121 672,48  
19 000,00  
tlmočnícka a prekladateľská činnosť  
právne služby (notárske, advokátske, exekučné)  
strážne služby  
poradensko-konzultačné služby  
audítorské služby  
štúdie, expertízy, posudky  
spolu  
172 698,68  
1 735 939,25  
6 912,54  
147 110,10  
2 055 553,17  
388 676,16  
6 894 456,61  
1 770 431,16  
Zdroj: MH SR  
| 12