N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
predpokladanej hodnoty zákazky (Sečovce, Pav-
využívané v rámci vyučovacieho procesu, krúžkovej čin-
lovce nad Uhom); v jednom prípade nebolo ve-
rejné obstarávanie zrealizované vôbec (Pavlovce
nad Uhom)
zákona o majetku obcí – obec neupravila
zmluvu o zverení majetku do správy ZŠ po vyko-
naní rekonštrukčných prác v sume 1 653 231,79
eur (Sečovce).
nosti a počas prázdnin pre organizované tábory.
Súčasťou zmlúv o poskytnutí nenávratných finančných prí-
spevkov bolo nastavenie merateľných ukazovateľov pri
projektoch, ktorých dodržanie bolo pre mestá a obce zá-
väzné. Ukazovatele vyjadrovali priamy, hmatateľný efekt,
a to bezprostredne po ukončení realizácie projektu pre jeho
užívateľov; ich plnenie bolo vyhodnocované v monitorova-
cích správach. Kontrolou dokladov bolo preverené reálne
dosiahnutie merateľných ukazovateľov. Kontrolované sub-
jekty v monitorovacích správach uvádzali stopercentné pl-
nenie merateľných ukazovateľov, v skutočnosti však boli
zistené odlišné hodnoty, napr. pri plnení merateľných uka-
zovateľov zníženie energetickej náročnosti budov, maxi-
málny počet užívateľov, počet kvalitnejších a počet nových
služieb (Rožňava, Sečovce, Pavlovce nad Uhom, Ple-
šivec). V jednom prípade nebol splnený merateľný ukazo-
vateľ, nebolo vytvorené nové pracovné miesto v stanove-
nom termíne (Pavlovce nad Uhom); v jednom prípade bol
merateľný ukazovateľ zníženia energetickej účinnosti spl-
nený v prípustnej 5-percentnej odchýlke (Rožňava).
V ďalších prípadoch boli dosiahnuté lepšie výsledky mera-
teľných ukazovateľov, ako bolo stanovené v zmluvách.
Monitorovacie správy boli vypracovávané prostredníctvom
firiem poskytujúcich externý projektový manažment.
Mestá, ako príjemcovia pomoci, porušili finančnú dis-
ciplínu, pretože podľa uzatvorených zmlúv boli zodpovední
za presnosť, správnosť, pravdivosť a úplnosť poskytova-
ných informácií v monitorovacích správach.
.
Preverením dodržiavania ustanovení zmlúv o poskytnutí
nenávratného finančného príspevku bolo zistené:
.
nejednoznačné uzatvorenie dodatku k zmluve
o poskytnutí nenávratného finančného príspevku,
pretože zníženie výdavkov na projektovú doku-
mentáciu v rozpočte projektu zo strany poskyto-
vateľa nebolo zapracované priamo v príslušnom
článku dodatku zmluvy, ale len v prílohe; dodatok
k zmluve vykazoval možnosti rôzneho výkladu
(Pavlovce nad Uhom)
uhradenie dodávateľovi služieb za externý ma-
nažment o sumu 272,00 eur viacej, než bolo
zmluvne dohodnuté; finančná disciplína bola po-
rušená vyplatením verejných prostriedkov nad rá-
mec oprávnenia (Sečovce)
uhradenie faktúr dodávateľovi služieb za externý
manažment, za vypracovanie monitorovacích
správ o päť mesiacov skôr, než bolo zmluvne do-
hodnuté, v celkovej sume 958,00 eur; finančná
disciplína bola porušená poskytnutím preddavku
bez zmluvnej dohody (Sečovce)
.
.
Taktiež bolo zistené, že zo strany ministerstva, ako posky-
tovateľa nenávratného finančného príspevku, nebola za-
bezpečená jednoznačná metodika výpočtu niektorých me-
rateľných ukazovateľov, akým je napr. zníženie energetic-
kej náročnosti budov. Uvedená medzera spôsobovala
mestám problémy, pretože niektoré školy zateplili objekty
bez telocvične a mali jeden merač tepla na vstupe pre
všetky budovy, no niektoré školy realizovali súčasne so za-
teplením aj nadstavbu na svojich budovách. Nastavenie
merateľného ukazovateľa bolo rozdielne popísané v žia-
dostiach o poskytnutie nenávratného finančného prí-
spevku a v uzatvorených zmluvách o poskytnutí nenávrat-
ného finančného príspevku.
.
.
oneskorené zaslanie troch priebežných monitoro-
vacích správ (Rožňava, Pavlovce nad Uhom) a
jednej následnej monitorovacej správy (Sečovce)
neuchovanie originálneho dodatku k zmluve o ne-
návratnom finančnom príspevku (Pavlovce nad
Uhom), dvoch originálov faktúr (Sečovce) a pod-
kladov k jednému vykonanému verejnému obsta-
rávaniu (Plešivec).
Nedodržanie všeobecne záväzných zmluvných podmienok
o nenávratnom finančnom príspevku malo za následok po-
rušenie finančnej disciplíny.
Výdavky za projekty boli vynaložené na oprávnené akti-
vity v oprávnenom období. Záväzný časový rámec projek-
tov bol dodržaný.
Dvaja prijímatelia pomoci (Pavlovce nad Uhom, Plešivec)
počas implementácie projektov riešili problém týkajúci sa
financovania. Ministerstvo, ako riadiaci orgán, určité ča-
sové obdobie nepreplácalo žiadosti o platby a odporúčalo
obciam pozastaviť realizáciu projektov do vyplatenia pla-
tieb, čo bolo pre obce neprijateľné, pretože už mali uzatvo-
rené zmluvy s dodávateľmi na vykonanie rekonštrukčných
prác. V jednom prípade to obec riešila dočasným prefinan-
covaním z vlastných zdrojov, získaných z predaja obec-
ných lesov, a v druhom prípade bola po vzájomnej dohode
obce a dodávateľa stavebných prác posunutá splatnosť
dodávateľských faktúr o 8 až 15 mesiacov, čím obci hrozili
úroky za oneskorené platby.
Fyzickou obhliadkou boli preverené vybrané stavebné
práce na rekonštrukcii škôl, ako aj využívanie vytvorených
odborných učební v rámci vyučovacieho procesu. V jed-
nom prípade bolo zistené, že škola mala v rámci projektu
zabezpečiť sprístupnenie svojich objektov pre osoby so
zníženou schopnosťou pohybu a orientácie, avšak v čase
výkonu kontroly bol novopostavený výťah odstavený z dô-
vodu havarijného stavu (Rožňava). Vytvorené jazykové la-
boratória a odborné učebne prispievali ku skvalitneniu vý-
chovnovzdelávacej činnosti na všetkých školách. IKT boli
| 8