2017  
Záverečná správa  
Kontrola financovania škôl a školských zariadení  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Kontrola financovania škôl a školských zariadení  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCA KONTROLNEJ AKCIE  
Ing. Sylvia Kopnická, PhD.  
Košice, október 2017  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
EÚ  
VÝZNAM  
Európska únia  
IKT  
informačno-komunikačné technológie  
MŠ  
materská škola  
ministerstvo  
Ministerstvo pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho  
rozvoja SR  
ministerstvo školstva  
NKÚ SR  
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
stavebný zákon  
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku  
v znení neskorších predpisov (stavebný zákon)  
ZŠ  
základná škola  
zákon o energetickej hospodárnosti budov  
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov  
zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite Zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších pred-  
pisov  
zákon o majetku obcí  
Zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov  
zákon o rozpočtových pravidlách verejnej  
správy  
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších pred-  
pisov  
zákon o štátnej správe v školstve a školskej  
samospráve  
Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samo-  
správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších  
predpisov  
zákon o verejnom obstarávaní  
zákon o účtovníctve  
Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a dopl-  
není niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov  
ZOZNAM GRAFOV  
Graf č.1: Projekty v štruktúre „stavebné práce a podporné aktivity“ ...................................................................................6  
| 4  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
NKÚ SR vykonal v súlade s plánom kontrolnej činnosti na  
rok 2017 kontrolnú akciu, zameranú na financovanie škôl  
a školských zariadení, s dôrazom na celospoločensky zá-  
ujem. Vláda SR vo svojom programovom vyhlásení dekla-  
rovala zabezpečenie vecného a transparentného financo-  
vania kapitálových výdavkov, skvalitnenie vzdelávacieho  
prostredia novými učebnými prostriedkami a zdrojmi, aj no-  
vým materiálno-technickým vybavením. Vytýčila rozšírenie  
kapacít MŠ tak, aby sa postupne, do roku 2020, dosiahla  
95-percentná účasť detí vo veku od štyroch do piatich ro-  
kov na predprimárnom vzdelávaní v MŠ.  
Preverením dodržiavania všeobecne záväzných právnych  
predpisov boli zistené porušenia zákona o štátnej správe  
v školstve a školskej samospráve, stavebného zákona, zá-  
kona o energetickej hospodárnosti budov, zákona o účtov-  
níctve, zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite,  
zákona o majetku obcí a zákona o verejnom obstarávaní.  
Zistené bolo aj nedodržanie zmluvných podmienok: (i) boli  
uhradené služby externého manažmentu nad zmluvne do-  
hodnutú cenu, (ii) za služby externého manažmentu bol  
zaplatený preddavok, ktorý nebol v zmluve dohodnutý, (iii)  
priebežné monitorovacie správy a následná monitorovacia  
správa boli zaslané oneskorene, (iv) neuchovali sa všetky  
originálne dokumenty.  
Kontrolná akcia bola vykonaná v Košickom kraji. V rámci  
akcie boli preverené projekty zamerané na obnovu nehnu-  
teľného majetku ZŠ. Prostredníctvom Európskeho fondu  
regionálneho rozvoja, v rámci „Opatrenia 1.1 Infraštruktúra  
vzdelávania“, bolo v košickom kraji na daný účel preinves-  
tovaných 62 537 443,41 eur. NKÚ SR skontroloval štyri  
projekty v celkovej sume 4 283 234,00 eur. Financie boli  
určené na zníženie energetickej náročnosti komplexu bu-  
dov , vrátane vzniku odborných učební IKT a jazykových  
laboratórií. Preverené boli štyri mestá a obce, prijímatelia  
pomoci, a štyri ZŠ v ich zriaďovateľskej pôsobnosti, kde  
bola realizovaná investičná výstavba. Odkontrolované boli  
aj tri dotácie zo štátneho rozpočtu, v celkovej sume  
131 000,00 eur, nasmerované na rozšírenie a udržanie ka-  
pacít MŠ formou prístavby, výstavby a rekonštrukcie pries-  
torov. Kontrolná akcia reagovala najmä na aktuálne výzvy  
v školstve.  
Nedodržanie všeobecných zmluvných podmienok zmlúv  
o nenávratnom finančnom príspevku malo za následok po-  
rušenie finančnej disciplíny.  
Kontrola sa zamerala aj na preverenie plnenia tých mera-  
teľných ukazovateľov projektov, ktorých plnenie bolo zá-  
väzné. Merateľné ukazovatele preukazovali kvantifikova-  
teľné prínosy projektov pre školy aj pre mestá. Zistilo sa,  
že nebola zabezpečená jednoznačná metodika výpočtu  
niektorých merateľných ukazovateľov, napr. zníženie ener-  
getickej náročnosti budov. Monitorovacie správy kontrolo-  
vaných subjektov uvádzali 100-percentné plnenie merateľ-  
ných ukazovateľov. Kontrolou boli zistené viaceré od-  
chýlky. T. j. údaje v monitorovacích správach za projekty  
neboli presné a správne, ani pravdivé a úplné, pričom za  
ich vypĺňanie a vyhodnocovanie boli platené externé firmy.  
Kontrolou bolo zistené, že implementácia projektov viedla  
k zníženiu energetickej náročnosti budov, a školy ušetrené  
verejné prostriedky za spotrebu tepla použili predovšetkým  
na dofinancovanie potreby bežných výdavkov, akými sú  
napr. opravy a údržba, nákup učebných pomôcok a bež-  
ného spotrebného materiálu. V školách sa skvalitnila vý-  
učba vznikom jazykových laboratórií a učební IKT. Zabez-  
pečila sa dostupnosť objektov pre imobilných a telesne po-  
stihnutých žiakov.  
Zvláštny problém s financovaním nastal pri dvoch projek-  
toch. Ministerstvo ako riadiaci orgán oznámilo, že nemá  
dostatok finančných zdrojov, pričom odporučilo mestám  
pozastaviť realizáciu projektov v čase, keď už mestá mali  
zazmluvnené firmy na rekonštrukciu. Dočasný výpadok fi-  
nančných zdrojov riešili obce z vlastných zdrojov, resp. do-  
hodou s dodávateľom prác o posunutí splatnosti faktúr.  
Dotácie zo štátneho rozpočtu a prostriedky z , určené  
na obnovu majetku škôl, boli pre obce a mestá významné.  
Realizácia investícií len z vlastných zdrojov by bola reali-  
zovaná v podstatne dlhšom časovom horizonte alebo by  
bol obmedzený rozsah vykonaných prác (v závislosti od  
výšky vlastných rozpočtov).  
Z dotácií určených pre MŠ sa zrekonštruovali pôvodné,  
z hygienických a bezpečnostných dôvodov nevyhovujúce  
staré triedy, v jednom prípade bola realizovaná nadstavba  
novej triedy. Do predškolských zariadení nastúpilo o 17  
detí viac, pričom boli vytvorené kapacity na prijatie vyš-  
šieho počtu detí v ďalšom školskom roku.  
| 5  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE  
Cieľom kontrolnej akcie bolo:  
(2) skontrolovať dosiahnutie nastavených merateľných  
(1) preveriť dodržiavanie všeobecne záväzných právnych  
predpisov a zmluvných podmienok v oblasti regionálneho  
školstva, a to pri implementácii vybraných projektov, finan-  
covaných zo zdrojov a dotácií zo štátneho rozpočtu;  
ukazovateľov, a to podľa zmlúv o poskytnutí nenávratných  
finančných prostriedkov;  
(3) preveriť využívanie novoobstaraného vybavenia IKT,  
špecializovaných učební a novootvorených tried v MŠ.  
Účelom a predmetom kontroly bolo na úrovni prijímateľov nenávratných finančných príspevkov a dotácií preveriť  
dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov a zmluvných podmienok, zhodnotiť čerpanie účelovo viazaných  
prostriedkov pri rekonštrukcii, rozširovaní a modernizácii škôl a školských zariadení.  
2
MEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrolná akcia bola vykonaná v Košickom kraji. Boli pre-  
verené štyri projekty, vybrané z Regionálneho operačného  
programu na roky 2007 až 2013, spolufinancované Európ-  
skym fondom regionálneho rozvoja v rámci Opatrenia 1.1  
Infraštruktúra vzdelávania“. Program riešil obnovu regio-  
nálnej infraštruktúry, jedného z najdôležitejších ukazovate-  
ľov kvality života obyvateľstva. Podpora bola cielene na-  
smerovaná na zlepšenie vybavenosti územia zariadeniami  
občianskej infraštruktúry; s cieľom naplniť súčasné požia-  
davky a ich vyváženú dostupnosť prostredníctvom skvalit-  
ňovania a rozširovania sídelných prvkov vybavenosti úze-  
mia.  
Skontrolované bolo čerpanie troch poskytnutých dotácií,  
v celkovej sume 131 000,00 eur, nasmerovaných na rozší-  
renie a udržanie kapacít MŠ formou prístavby, výstavby a  
rekonštrukcie priestorov, a to pre potreby MŠ z kapitoly mi-  
nisterstva školstva. Príjemcami dotácií boli obce, ktoré mali  
zriadené MŠ bez právnej subjektivity Sady nad Torysou,  
Malá Ida, Veľké Ozorovce.  
Výber projektov bol uskutočnený na základe analýzy rizík  
a stanovených kritérií – (i) výška investície, (ii) obdobie  
ukončenia realizácie projektu s možnosťou sledovania vý-  
voja nákladov po vykonanej rekonštrukcii minimálne tri  
roky, (iii) sledovanie udržateľnosti projektu. Pri výbere do-  
tácií pre MŠ boli určujúcimi kritériami: výška skutočne čer-  
paných kapitálových výdavkov a ukončenie investície  
v roku 2016. Do vzorky neboli zahrnuté projekty realizo-  
vané v okresných a krajských mestách, v ktorých ku koncu  
roka 2016, resp. v januári 2017 vykonával NKÚ SR kon-  
trolu ich hospodárenia.  
Na vybrané projekty boli uzatvorené zmluvy v celkovej  
sume 4 283 234,00 eur, ktorých účelom bolo zvýšenie kva-  
lity poskytovaných služieb v oblasti vzdelávania prostred-  
níctvom rekonštrukcie, rozširovania a modernizácie ZŠ,  
vrátane ich vybavenia. Kontrolou boli preverené nasledu-  
júce mestá, resp. obce ako prijímatelia pomoci: Rožňava,  
Sečovce, Plešivec a Pavlovce nad Uhom a štyri základné  
školy v ich zriaďovateľskej pôsobnosti, v ktorých bola rea-  
lizovaná rekonštrukcia. Súčasťou projektov boli podporné  
aktivity, akým je stavebný dozor, verejné obstarávanie, ex-  
terný projektový manažment.  
Kontrolovaným obdobím boli roky 2015 a 2016, ako aj ob-  
dobie súvisiace s implementáciou a s udržateľnosťou vy-  
braných projektov.  
Kontrolná akcia bola vykonaná v súlade so zákonom  
o NKÚ SR a so štandardmi, ktoré vychádzajú zo základ-  
ných princípov medzinárodných štandardov najvyšších  
kontrolných inštitúcií.  
Graf č.1 Projekty v štruktúre „stavebné práce a podporné akti-  
vity“, v euro  
1500000  
1000000  
500000  
0
Kontrola bola realizovaná ako kontrola súladu, pri ktorej  
boli použité techniky a postupy, akým je štúdium vnútor-  
ných predpisov, pozorovanie, rozhovory so zamestnan-  
cami, fyzická obhliadka, preskúmanie dokladov, prepočty.  
Pavlovce Rožňava  
Sečovce  
Plešivec  
nad Uhom  
Stavebné práce  
Podporné aktivity  
Zdroj: Zmluvy o nenávratných finančných príspevkoch  
| 6  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
ZLEPŠENIE PODMIENOK PROCESU VZDELÁVANIA V ZŠ  
3.1  
Kontrolou boli preverené projekty, ktorých cieľom bolo: (1) zníženie energetickej náročnosti komplexu školských budov a  
(2) zlepšenie podmienok procesu vzdelávania. V školách boli uskutočnené stavebné práce na zlepšenie tepelnoizolačných  
vlastností budov, realizovala sa obnova energetického a technologického vybavenia. Súčasťou projektov bolo prefinanco-  
vanie vzniku odborných učební vybavených IKT a jazykových laboratórií, a to v celkovej sume 74 397,00 eur, čo tvorilo  
1,74 % z objemu zazmluvnených prostriedkov na projekty. V školách boli vykonané úpravy smerujúce k debarierizácii.  
Všetky ZŠ naplnili hlavný cieľ projektu – znížili energetickú náročnosť budov. Za obdobie po ukončení realizácie  
projektov dosiahli celkovú úsporu 255 636,00 eur. Zníženie energetickej náročnosti sa pohybovalo v kontrolovaných  
subjektoch od 43 % do 49 %. Najvyššiu úsporu v percentuálnom vyjadrení dosiahla ZŠ v Pavlovciach nad Uhom a to 49  
%, čo predstavovalo úsporu 67 190,00 eur. Najnižšiu relatívnu úsporu dosiahla ZŠ v Rožňave 43 %, čo predstavovalo  
úsporu 114 978,00 eur. ZŠ v Plešivci, resp. v Sečovciach dosiahli úsporu vo výške 46 %, resp. 47 %, čo predstavovalo  
45 301,00 eur v Plešivci a 28 167,00 eur v Sečovciach.  
Ušetrené verejné prostriedky boli použité predovšetkým na  
opravu a údržbu objektov škôl, nákup učebných a didaktic-  
kých pomôcok, spotrebného materiálu a na navýšenie čer-  
pania mzdových výdavkov. Len v jednom prípade boli tieto  
verejné prostriedky použité na obstaranie nového dlhodo-  
bého majetku, t. j. na výstavbu atletickej dráhy. Výrazný  
negatívny vplyv na výšku ušetrených verejných prostried-  
kov za energetické médiá malo nezahrnutie objektov teloc-  
viční do projektov zateplenia školských budov.  
Kontrolou dodržiavania všeobecne záväzných právnych  
predpisov boli počas výkonu kontroly zistené porušenia:  
.
zákona o štátnej správe v školstve a školskej  
samospráve – zriaďovacie listiny škôl neobsaho-  
vali vecné a finančné vymedzenie spravovaného  
majetku, ani spôsob odvolávania a vymenováva-  
nia štatutára školy (Rožňava, Plešivec, Pavlovce  
nad Uhom)  
.
.
.
stavebného zákona – mesto nepožiadalo o pre-  
dĺženie stavebného povolenia a termínu ukonče-  
nia realizácie stavby (Rožňava); užívalo stavebný  
objekt ako plynovú a elektrickú prípojku bez ko-  
laudačného rozhodnutia (Sečovce)  
zákona o energetickej hospodárnosti budov –  
škola nemala energetický štítok umiestnený na  
nápadnom, pre verejnosť jasne viditeľnom mieste  
(Rožňava); mesto nedalo vypracovať energetický  
certifikát po vykonaní rekonštrukcie ZŠ (Sečovce)  
zákona o účtovníctve – nedodržaním postupov  
účtovania pri obstaraní „schodolezuv sume  
6 200,00 eur (Plešivec); zaradením majetku do  
užívania viac ako 15 mesiacov po kolaudácii  
stavby v sume 1 359 379,00 eur (Pavlovce nad  
Uhom)  
Projekty priniesli nasledujúce prínosy:  
.
.
.
.
zlepšenie tepelno-technických vlastností staveb-  
ných konštrukcií  
zefektívnenie využívania finančných prostriedkov  
realizáciou zateplenia objektov školy  
skvalitnenie výučby moderným vybavením mul-  
timediálnych jazykových laboratórií a učební IKT  
zabezpečenie komplexnej dostupnosti objektov  
pre imobilných a telesne postihnutých žiakov  
a občanov  
.
.
zníženie environmentálnej záťaže inštaláciou so-  
lárnych panelov  
zvýšenie kvality pracovného prostredia pre za-  
mestnancov školy.  
.
.
zákona o finančnej kontrole a vnútornom au-  
dite z dôvodu formálne vykonávanej predbež-  
nej finančnej kontroly (Rožňava, Plešivec, Se-  
čovce, Pavlovce nad Uhom), resp. nevykonanej  
predbežnej finančnej kontroly pri piatich uzatvore-  
ných zmluvách (Plešivec) a dvoch finančných  
operáciách (Sečovce)  
zákona o verejnom obstarávaní – v troch prípa-  
doch nebola predpokladaná hodnota zákazky sta-  
novená bez DPH (Rožňava); v troch prípadoch  
nebola určená predpokladaná hodnota zákazky  
(Plešivec); v dvoch prípadoch nebola uchovaná  
dokumentácia k vykonanému verejnému obstará-  
vaniu (Plešivec, Pavlovce nad Uhom); v siedmich  
prípadoch nemalo mesto doklady k stanoveniu  
Obr. 1 Zrekonštruovaná ZŠ Akademika J. Hronca, Rožňava  
| 7  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
predpokladanej hodnoty zákazky (Sečovce, Pav-  
využívané v rámci vyučovacieho procesu, krúžkovej čin-  
lovce nad Uhom); v jednom prípade nebolo ve-  
rejné obstarávanie zrealizované vôbec (Pavlovce  
nad Uhom)  
zákona o majetku obcí – obec neupravila  
zmluvu o zverení majetku do správy ZŠ po vyko-  
naní rekonštrukčných prác v sume 1 653 231,79  
eur (Sečovce).  
nosti a počas prázdnin pre organizované tábory.  
Súčasťou zmlúv o poskytnutí nenávratných finančných prí-  
spevkov bolo nastavenie merateľných ukazovateľov pri  
projektoch, ktorých dodržanie bolo pre mestá a obce zá-  
väzné. Ukazovatele vyjadrovali priamy, hmatateľný efekt,  
a to bezprostredne po ukončení realizácie projektu pre jeho  
užívateľov; ich plnenie bolo vyhodnocované v monitorova-  
cích správach. Kontrolou dokladov bolo preverené reálne  
dosiahnutie merateľných ukazovateľov. Kontrolované sub-  
jekty v monitorovacích správach uvádzali stopercentné pl-  
nenie merateľných ukazovateľov, v skutočnosti však boli  
zistené odlišné hodnoty, napr. pri plnení merateľných uka-  
zovateľov zníženie energetickej náročnosti budov, maxi-  
málny počet užívateľov, počet kvalitnejších a počet nových  
služieb (Rožňava, Sečovce, Pavlovce nad Uhom, Ple-  
šivec). V jednom prípade nebol splnený merateľný ukazo-  
vateľ, nebolo vytvorené nové pracovné miesto v stanove-  
nom termíne (Pavlovce nad Uhom); v jednom prípade bol  
merateľný ukazovateľ zníženia energetickej účinnosti spl-  
nený v prípustnej 5-percentnej odchýlke (Rožňava).  
V ďalších prípadoch boli dosiahnuté lepšie výsledky mera-  
teľných ukazovateľov, ako bolo stanovené v zmluvách.  
Monitorovacie správy boli vypracovávané prostredníctvom  
firiem poskytujúcich externý projektový manažment.  
Mestá, ako príjemcovia pomoci, porušili finančnú dis-  
ciplínu, pretože podľa uzatvorených zmlúv boli zodpovední  
za presnosť, správnosť, pravdivosť a úplnosť poskytova-  
ných informácií v monitorovacích správach.  
.
Preverením dodržiavania ustanovení zmlúv o poskytnutí  
nenávratného finančného príspevku bolo zistené:  
.
nejednoznačné uzatvorenie dodatku k zmluve  
o poskytnutí nenávratného finančného príspevku,  
pretože zníženie výdavkov na projektovú doku-  
mentáciu v rozpočte projektu zo strany poskyto-  
vateľa nebolo zapracované priamo v príslušnom  
článku dodatku zmluvy, ale len v prílohe; dodatok  
k zmluve vykazoval možnosti rôzneho výkladu  
(Pavlovce nad Uhom)  
uhradenie dodávateľovi služieb za externý ma-  
nažment o sumu 272,00 eur viacej, než bolo  
zmluvne dohodnuté; finančná disciplína bola po-  
rušená vyplatením verejných prostriedkov nad rá-  
mec oprávnenia (Sečovce)  
uhradenie faktúr dodávateľovi služieb za externý  
manažment, za vypracovanie monitorovacích  
správ o päť mesiacov skôr, než bolo zmluvne do-  
hodnuté, v celkovej sume 958,00 eur; finančná  
disciplína bola porušená poskytnutím preddavku  
bez zmluvnej dohody (Sečovce)  
.
.
Taktiež bolo zistené, že zo strany ministerstva, ako posky-  
tovateľa nenávratného finančného príspevku, nebola za-  
bezpečená jednoznačná metodika výpočtu niektorých me-  
rateľných ukazovateľov, akým je napr. zníženie energetic-  
kej náročnosti budov. Uvedená medzera spôsobovala  
mestám problémy, pretože niektoré školy zateplili objekty  
bez telocvične a mali jeden merač tepla na vstupe pre  
všetky budovy, no niektoré školy realizovali súčasne so za-  
teplením aj nadstavbu na svojich budovách. Nastavenie  
merateľného ukazovateľa bolo rozdielne popísané v žia-  
dostiach o poskytnutie nenávratného finančného prí-  
spevku a v uzatvorených zmluvách o poskytnutí nenávrat-  
ného finančného príspevku.  
.
.
oneskorené zaslanie troch priebežných monitoro-  
vacích správ (Rožňava, Pavlovce nad Uhom) a  
jednej následnej monitorovacej správy (Sečovce)  
neuchovanie originálneho dodatku k zmluve o ne-  
návratnom finančnom príspevku (Pavlovce nad  
Uhom), dvoch originálov faktúr (Sečovce) a pod-  
kladov k jednému vykonanému verejnému obsta-  
rávaniu (Plešivec).  
Nedodržanie všeobecne záväzných zmluvných podmienok  
o nenávratnom finančnom príspevku malo za následok po-  
rušenie finančnej disciplíny.  
Výdavky za projekty boli vynaložené na oprávnené akti-  
vity v oprávnenom období. Záväzný časový rámec projek-  
tov bol dodržaný.  
Dvaja prijímatelia pomoci (Pavlovce nad Uhom, Plešivec)  
počas implementácie projektov riešili problém týkajúci sa  
financovania. Ministerstvo, ako riadiaci orgán, určité ča-  
sové obdobie nepreplácalo žiadosti o platby a odporúčalo  
obciam pozastaviť realizáciu projektov do vyplatenia pla-  
tieb, čo bolo pre obce neprijateľné, pretože už mali uzatvo-  
rené zmluvy s dodávateľmi na vykonanie rekonštrukčných  
prác. V jednom prípade to obec riešila dočasným prefinan-  
covaním z vlastných zdrojov, získaných z predaja obec-  
ných lesov, a v druhom prípade bola po vzájomnej dohode  
obce a dodávateľa stavebných prác posunutá splatnosť  
dodávateľských faktúr o 8 až 15 mesiacov, čím obci hrozili  
úroky za oneskorené platby.  
Fyzickou obhliadkou boli preverené vybrané stavebné  
práce na rekonštrukcii škôl, ako aj využívanie vytvorených  
odborných učební v rámci vyučovacieho procesu. V jed-  
nom prípade bolo zistené, že škola mala v rámci projektu  
zabezpečiť sprístupnenie svojich objektov pre osoby so  
zníženou schopnosťou pohybu a orientácie, avšak v čase  
výkonu kontroly bol novopostavený výťah odstavený z dô-  
vodu havarijného stavu (Rožňava). Vytvorené jazykové la-  
boratória a odborné učebne prispievali ku skvalitneniu vý-  
chovnovzdelávacej činnosti na všetkých školách. IKT boli  
| 8  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3.2  
ZLEPŠENIE PODMIENOK PROCESU VZDELÁVANIA V MŠ  
Kontrola preverila poskytnutie troch dotácií zo štátneho rozpočtu, určených na rekonštrukciu priestorov pre potreby MŠ,  
ktoré sa využívali na výchovnovzdelávaciu činnosť. Príjemcami dotácií boli obce: Sady nad Torysou, Malá Ida, Veľké  
Ozorovce.  
Z dotácií sa vo dvoch prípadoch zrekonštruovali pôvodné  
priestory , resp. vytvorili sa obnovené triedy. Išlo  
o triedy, ktoré sa nepoužívali z dôvodu nevyhovujúcich hy-  
gienických a bezpečnostných podmienok. V jednom prí-  
pade bola realizovaná nadstavba na existujúcu MŠ.  
V rámci nadstavby pribudla nová trieda s herňou a spál-  
ňou, zariadenia na osobnú hygienu pre deti a pracovníkov  
MŠ.  
štvrťročne) súhrnnej správy o zákazkách  
v zmysle zákona o verejnom obstarávaní  
nesprávne vykázanie kódov zdroja pri čerpaní fi-  
nančných prostriedkov, čo viedlo ku skresleniu  
ekonomických informácií vo finančnom výkaze  
v celkovej sume 8 838,00 eur  
v jednom prípade nedodržanie postupu účtovania  
v sume 50 879,13 eur  
v jednom prípade formálne vykonaná predbežná  
finančná kontrola.  
Do predškolských zariadení pribudlo ďalších 17 detí a bol  
prijatý aj ďalší pedagogický pracovník.  
Všetky obce splnili podmienku spolufinancovania, a to mi-  
nimálnym 5-percentným podielom.  
Prínosy dotácie pre obce boli tieto:  
zvýšenie kapacity MŠ  
Taktiež sa zaviazali, že udržia počet existujúcich tried aj  
počet nových tried, ktoré vznikli z prijatej dotácie, ako aj po-  
čet pedagogických zamestnancov po dobu siedmich nasle-  
dujúcich rokov. V prvom roku po prijatí dotácie bola uve-  
dená podmienka dodržaná u všetkých príjemcov dotácie.  
zrekonštruovanie priestorov a obstaranie nového  
moderného interiérového vybavenia skultúrnilo  
prostredie, zvýšilo úroveň vzdelávacieho procesu  
a výchovy detí v predškolskom veku, spríjemnilo  
pracovné prostredie zamestnancov  
zvýšenie atraktivity obce pre mladé rodiny  
uspokojovanie potrieb miestnych občanov a ob-  
čanov z okolitých obcí pri umiestňovaní detí  
v predškolskom veku do MŠ v blízkosti bydliska.  
Obr. 2 Zrekonštruovaná MŠ Veľké Ozorovce  
Účel čerpania a časový rámec poskytnutých dotácií bol do-  
držaný.  
Kontrolou plnenia zmluvných podmienok a dodr-  
žiavania všeobecne záväzných právnych predpisov bolo  
zistené:  
neuchovanie všetkých nevyhnutných podkladov  
a tým aj informácií, na základe ktorých boli určené  
predpokladané hodnoty zákaziek, nevykonanie  
verejného obstarávania prostredníctvom elektro-  
nického trhoviska a nezverejňovanie v profile (raz  
Zdroj: obec Veľké Ozorovce  
ODPORÚČANIA  
Ministerstvu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, ako riadiacemu orgánu:  
vypracovať jednoznačnú metodiku týkajúcu sa výpočtu merateľných ukazovateľov  
zefektívniť interné kontrolné mechanizmy, smerujúce k zlepšeniu dodržiavania zmluvných podmie-  
nok a k plneniu merateľných ukazovateľov.  
Ministerstvu školstva:  
pravidelne vyhodnocovať dodržiavanie zmluvných podmienok prijímateľmi dotácie o počte nových  
tried, novoprijatých detí, novoprijatých pedagogických zamestnancov a pod.  
| 9  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
4
REAKCIA KONTROLOVANÝCH SUBJEKTOV  
Kontrolované subjekty nevzniesli žiadne námietky proti  
pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zis-  
tení, ktoré sú uvedené v piatich protokoloch o výsledkoch  
kontroly. Keďže v šiestich prípadoch neboli zistené nedos-  
tatky, boli vypracované záznamy. Na podnet NKÚ SR boli  
viaceré zistené formálne nedostatky odstránené  
v priebehu výkonu kontroly. Výsledky kontroly boli pre-  
rokované s primátormi miest, resp. starostami obcí. Na od-  
stránenie zistených nedostatkov bolo prijatých celkom 27  
opatrení. NKÚ SR bude plnenie prijatých opatrení sledovať  
v zmysle monitoringu plnenia.  
5
TÍM KONTROLÓROV  
Kontrolná akcia bola vykonaná štyrmi kontrolórmi NKÚ SR, z Expozitúry v Košiciach, s dlhoročnou odbornou praxou.  
ZÁVER  
Kontrolná akcia splnila ciele stanovené v predmete kon-  
troly. Kontrolou čerpania nenávratných finančných príspev-  
kov bolo preukázané, že školy dosiahli zníženie energetic-  
kej náročnosti budov. Ušetrené verejné prostriedky boli po-  
užité predovšetkým na vykrytie nedostatku zdrojov na  
bežné opravy a údržbu. Vybudovaním nových odborných  
učební, vybavených IKT, sa podstatne zlepšili podmienky  
procesu vzdelávania.  
Obidva typy finančnej podpory v oblasti školstva boli pre  
obce mimoriadne významnou pomocou. Z vlastných pro-  
striedkov obcí by totiž realizácia projektov nebola v takom  
rozsahu reálna a modernizácia dlhodobého majetku by  
bola uskutočnená v podstatne dlhšom časovom horizonte.  
Pri výkone kontroly boli zistené porušenia všeobecne zá-  
väzných právnych predpisov, ako aj zmluvných podmie-  
nok. Prijaté opatrenia smerujú k ich eliminácii pri ďalšom  
rozvoji obcí a miest.  
Kontrola dotácií, určených na rozšírenie kapacít MŠ, potvr-  
dila nutnosť vytvárania nových miest v týchto predškol-  
ských zariadeniach, zvlášť pre deti vo veku 4 5 rokov.  
NKÚ SR bude naďalej sledovať čerpanie verejných pro-  
striedkov nasmerovaných do oblasti školstva.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
+421 2 5011 4451 info@nku.gov.sk  
| 10