N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
akceptovaním
neúplných
dokladov
predložených
v meste Trnava. Pritom podľa Občianskeho zákonníka platí
– ak sa nezverejní zmluva do troch mesiacov od dátumu jej
uzatvorenia, k uzavretiu zmluvy nedošlo.
k vyúčtovaniu dotácie a nevykonaním kontroly zúčtovania
dotácie, mesto konalo v rozpore so VZN a v rozpore so
zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Porušenie pravidiel a podmienok pri poskytovaní prostried-
kov z rozpočtu mesta malo za následok porušenie finančnej
disciplíny v sume 40 tis. eur.
Preverenie procesov verejného obstarávania bolo zame-
rané najmä na správnosť stanovenia predpokladanej
hodnoty zákazky, následné čerpanie verejných pro-
striedkov vo vzťahu k vysúťaženej cene v zmysle uza-
tvorenej zmluvy.
Mesto Prešov poskytlo v rozpore so zákonom
o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy dotácie
dvom obchodným spoločnostiam, ktoré boli použité na ich
likvidáciu, a to na vrátenie pôžičky a úhradu záväzkov mestu
a ostatným spoločnostiam. Nedodržaním ustanoveného
spôsobu nakladania s verejnými prostriedkami došlo k poru-
šeniu finančnej disciplíny v sume 295 tis. eur.
Mesto Trnava pri obstarávaní stavebných prác so stanove-
nou predpokladanou hodnotou zákazky v cene 30 tis. eur
nekonalo pri podlimitnej zákazke v súlade so zákonom
o verejnom obstarávaní.
Zadefinovaním opisu predmetu zákazky odkazom na kon-
krétny typ produktu konkrétneho výrobcu bez možnosti pri-
pustenia ekvivalentného riešenia konalo mesto Trenčín
v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní, t. j. neuplat-
nilo pri elektronickej aukcii na dodanie osobného automobilu
princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie
uchádzačov, princíp transparentnosti a princíp hospodárnos-
ti a efektívnosti.
Kontrola poukázala na nedodržanie povinností pri účto-
vaní v zmysle platných postupov účtovania, čím mestá
zároveň konali v rozpore so zákonom o účtovníctve.
Nesprávne účtovanie o obstaraní dlhodobého majetku pria-
mo do nákladov bolo zistené v meste Žilina v sume 168 tis.
eur a v meste Košice v sume 310 tis. eur.
Konanie v rozpore so zákonom o účtovníctve bolo zistené
v meste Košice pri účtovaní o poplatkoch za uloženie odpa-
dov na skládku v sume 483 tis. eur do obdobia, s ktorým
tieto časovo a vecne nesúviseli. Neúčtovanie o výnosoch
malo za následok nesprávne vykázaný výsledok hospodáre-
nia za rok 2015. Obdobný nedostatok bol zistený v meste
Nitra pri účtovaní dodávok plynu, elektrickej energie, vody a
telekomunikačných služieb v sume tri tis. eur; v Hlavnom
meste SR Bratislava pri účtovaní nákladov roku 2014
v sume 20 tis. eur do obdobia roku 2015.
Vyššie uvedené princípy neboli dodržané ani v meste Ban-
ská Bystrica, ktoré pri obstarávaní stavebných prác na po-
skytovanie služieb súvisiacich s údržbou miestnych komuni-
kácií v sume 160 tis. eur nevybralo dodávateľa prác verej-
ným obstarávaním. Ďalšie nedostatky vyplynuli z akceptácie
ponuky uchádzača, predloženej po lehote na predkladanie
ponúk a z absencie informácie a podkladov preukazujúcich
určenie predpokladanej hodnoty zákazky.
Mesto Košice nedodržalo princíp hospodárnosti pri určení
hodnoty zákazky podľa ceny jedného mestom vybratého
dodávateľa na nákup výpočtovej techniky a služby za vyko-
nanie monitoringu. Konanie v rozpore so zákonom
o verejnom obstarávaní bolo zistené aj pri obstaraní opako-
vaných cateringových služieb, keď mesto neurčilo predpo-
kladanú hodnotu zákazky ako ich súčet, ale jednotlivo.
V rozpore so zákonom o účtovníctve postupovalo Hlavné
mesto SR Bratislava aj v prípade neplnenia povinnosti úpra-
vy hodnoty majetku ku dňu účtovnej závierky vytvorením
rezervy na súdne spory, pri ktorých vystupovalo na strane
žalovaného. Mesto netvorilo rezervy ani na audítorské služ-
by, ktoré boli na rok 2015 v zmysle rámcovej služby objed-
nané v sume 107 tis. eur.
Mesto Nitra konalo v rozpore so zákonom o verejnom obsta-
rávaní, keď nepreukázalo informácie a podklady, na základe
ktorých bola stanovená predpokladaná hodnota zákazky pri
obstaraní osobného automobilu. Dokumentácia k stanoveniu
predpokladanej hodnoty zákazky chýbala v ďalších dvoch
prípadoch pri obstaraní inštalácie bezpečnostných opatrení
na priechodoch pre chodcov.
Účtovanie na nesprávnych účtoch, v rozpore s postupmi
účtovania a tým aj v rozpore so zákonom o účtovníctve, bolo
zistené v meste Prešov, ktoré záväzky postúpené banke
v sume 3 026 tis. eur neúčtovalo v rámci bankových úverov,
a v meste Žilina, ktoré o dlhodobej pohľadávke v sume
11 277 tis. eur účtovalo ako o pohľadávke krátkodobej.
Konanie v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní bolo
zistené v Hlavnom meste SR Bratislave, ktoré v profile ve-
rejného obstarávateľa na webovom sídle UVO nezverejnilo
povinne dokumenty, resp. nezverejnilo ich v stanovenom
termíne.
Povinnosti súvisiace so zverejňovaním zmlúv, objedná-
vok a faktúr si neplnili mestá Žilina a Trnava.
Ako systémový nedostatok bolo klasifikované konanie mesta
Žilina, ktoré pri povinnom zverejňovaní zmlúv nezabezpečilo
spracovanie a rozoznávanie textových častí obsahov súbo-
rov ako textu.
Zabezpečením súčinnosti Mestskej polície súkromnej ob-
chodnej spoločnosti pri poskytovaní parkovacích služieb
došlo k vykonávaniu činností, na ktoré mesto Košice nemalo
vydané oprávnenie v zmysle živnostenského zákona.
Nezverejnenie viacerých zmlúv na webovom sídle mesta
bezodkladne po ich uzatvorení, resp. vôbec, bolo zistené
| 10