2017  
Záverečná správa  
Stav verejných financií a majetku v meste, ktoré je sídlom kraja, a plnenie  
opatrení z predchádzajúcich kontrol  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Stav verejných financií a majetku v meste, ktoré je sídlom kraja a plnenie opatrení  
z predchádzajúcich kontrol  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCI KONTROLNEJ AKCIE  
Ing. Anna Sováková  
Bratislava december 2017  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA /  
SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
Daňový poriadok  
VÝZNAM  
Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení nie-  
ktorých zákonov v znení neskorších predpisov  
DPH  
Daň z pridanej hodnoty  
EHMK  
Európske hlavné mesto kultúry  
rozpočtová klasifikácia  
EÚ  
Ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie  
Európska únia  
MF SR  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
MZ  
Mestské zastupiteľstvo  
NKÚ SR  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
NZF  
Návratné zdroje financovania  
OR  
Obchodný register  
SR  
Slovenská republika  
ŠR  
Štátny rozpočet  
VZPP  
Všeobecne záväzné právne predpisy  
VZN  
Všeobecne záväzné nariadenie  
zákon o majetku obcí  
zákon o miestnych daniach  
a miestnom poplatku  
zákon o ochrane prírody a krajiny  
zákon o obecnom zriadení  
zákon o rozpočtových pravidlách  
verejnej správy  
zákon o rozpočtových pravidlách  
územnej samosprávy  
zákon o slobode informácií  
Zákon SNR č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne  
odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov  
Zákon SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a  
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene  
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých  
zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon o účtovníctve  
zákon o verejnom obstarávaní  
živnostenský zákon  
Zákon FZ ČSFR č. 455/1991 zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších  
predpisov  
| 4  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
NKÚ SR vykonal v súlade s plánom kontrolnej činnosti na Vážnym problémom všetkých krajských miest bolo dodržia-  
rok 2016 kontrolnú akciu zameranú na stav verejných finan- vanie pravidiel rozpočtového hospodárenia, ustanovených  
cií a majetku v mestách, ktoré sú sídlom kraja. Kontrola sa základnými právnymi predpismi, čo následne viedlo  
tiež zamerala na plnenie opatrení z predchádzajúcich kon- k porušeniu finančnej disciplíny.  
trol.  
Porušenie finančnej disciplíny bolo zistené v siedmich mes-  
tách v celkovej sume 1 878 tis. eur, a to v dôsledku: poskyt-  
nutia finančných prostriedkov nad rámec oprávnenia, po-  
skytnutia preddavkov bez zmluvnej dohody, úhrady výdavku  
za nevykonaný úkon a tým bezdôvodného obohatenia, po-  
rušenia pravidiel a podmienok, za ktorých boli finančné pro-  
striedky poskytnuté, a nedodržania ustanoveného spôsobu  
nakladania s verejnými prostriedkami.  
Hlavným zameraním kontroly bolo overiť zákonnosť finanč-  
ných a majetkových transakcií realizovaných v roku 2015; ich  
súlad s kritériami nastavenými všeobecne záväznými práv-  
nymi predpismi, ktorými sú v oblasti vynakladania verejných  
prostriedkov zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy  
a zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy,  
a pre oblasť nakladania s majetkom a jeho evidenciu zákon  
o majetku obcí a zákon o účtovníctve.  
Všetky mestá využívali na podporu a udržanie si podnikateľských subjektov na svojom území dotácie. Ich poskytovanie, kon-  
trola použitia a zúčtovanie však bolo jedným zo slabých miest v činnosti kontrolovaných subjektov. Vo všetkých mestách  
v uvedenej oblasti boli zistené nedostatky, keď:  
žiadosti o poskytnutie dotácií neobsahovali predpísané náležitosti  
došlo k porušeniu pravidiel a podmienok, za ktorých boli verejné prostriedky poskytnuté  
prijímateľ nepredložil doklady k zúčtovaniu dotácie.  
Uvedené nedostatky zároveň znamenali aj porušenie finančnej disciplíny pri poskytovaní a použití verejných prostriedkov vo  
forme dotácií v sume 700 tis. eur. Hlavnou príčinou uvedeného stavu bolo, že kontrola dokladov predložených k žiadostiam  
o poskytnutie dotácií a dokladov k zúčtovaniu tej-ktorej dotácie bola vykonaná nedostatočne a formálne. Takto vykonávaná  
kontrola nedokázala včas predísť, odhaliť a napraviť nedostatky pri poskytovaní a používaní dotácií.  
Ďalším slabým miestom v činnosti kontrolovaných subjektov bola úroveň evidencie účtovných zostatkov a transakcií pri ma-  
jetku, s ktorým hospodárili. Nie všetky zostatky a transakcie boli správne a úplné. Dôvody:  
nesprávne účtovanie o predčasne užívanej stavbe  
nesprávne vedenie evidencie pozemkov  
nepreukázanie existencie a vlastníctva majetku  
nesprávne vykazovanie pohľadávok v účtovnej závierke  
vykazovanie daňových nedoplatkov voči právnickým osobám, ktoré zanikli výmazom z OR.  
Mestá nesprávne účtovali o dlhodobom majetku financova-  
nom z bežných výdavkov, oneskorene zaraďovali obstarané  
pozemky, dokončené a do používania odovzdané stavby  
a dopravné prostriedky.  
Neprihlásenie pohľadávky do reštrukturalizačného konania  
malo za následok konanie v rozpore so zákonom o majetku  
obcí. K porušeniu uvedeného zákona došlo aj v prípadoch  
evidovania pohľadávok voči neexistujúcim spoločnostiam,  
bez preukázania relevantných dokladov, bez prihlásenia do  
konkurzu.  
Kontrolované subjekty vykonávali pravidelné fyzické  
a dokladové inventúry majetku, avšak pri niektorých jeho  
druhoch iba formálne, keď neposudzovali reálnosť ocenenia  
majetku, nepreverovali jeho použiteľnosť a odôvodnenosť  
vytvorenej rezervy. Preverením dokumentácie z vykonanej  
inventarizácie bolo zistené, že nie všetky rozdiely medzi  
skutočnosťou a evidenčným stavom, zistené inventúrou, boli  
aj správne vysporiadané.  
Informovanosť občanov o nakladaní s verejnými prostried-  
kami, súčasťou ktorých sa stali aj ich platby a poplatky, bola  
obmedzená nezverejňovaním zmlúv bezodkladne po ich  
uzavretí na webovom sídle mesta, resp. ich nezverejnením  
vôbec, čo pre kontrolovaný subjekt ako povinnú osobu vy-  
plývalo so zákona o slobode informácií.  
Kontrolované subjekty sa nie vždy správali ako „dobrý hos-  
podár“ a ich konanie nesmerovalo k jeho zveľaďovaniu,  
chráneniu a zhodnocovaniu. Porušenia všeobecne záväz-  
ných právnych predpisov boli zistené pri prenájme majetku  
mesta na účely prevádzkovania parkovacích služieb, pri  
nezverejnení zámeru prenajať majetok priamym prenájmom  
a neuplatnení svojich práv pri ochrane svojho majetku.  
Kontrola zistila 185 porušení všeobecne záväzných práv-  
nych predpisov. Na odstránenie kontrolou zistených nedos-  
tatkov prijali krajské mestá celkovo 94 opatrení. Zo strany  
NKÚ SR bolo kontrolovaným subjektom predložených 29  
odporúčaní na účely zvýšenia transparentnosti, lepšieho  
používania finančných prostriedkov, na hospodárne nakla-  
danie s majetkom a zvyšovania kvality poskytovaných verej-  
ných služieb.  
| 5  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE  
Preverenie dodržiavania všeobecne záväzných právnych  
predpisov pri hospodárení s finančnými prostriedkami a  
nakladaní s majetkom v rámci plnenia základných úloh na  
vybraných úsekoch samosprávnej pôsobnosti zo strany  
krajských miest s cieľom prispieť k zvýšeniu transparentnosti  
pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní  
s majetkom. Cieľom bolo poskytnúť odporúčania na zlepše-  
nie riadiacich a kontrolných systémov, poukázať na lepšie  
použitie verejných prostriedkov, nakladanie s majetkom,  
na vyššiu kvalitu poskytovaných verejných služieb  
v krajských mestách a prispieť k zvýšeniu informovanosti  
výborov NR SR a občanov o výkone samosprávy.  
Účel kontrolnej akcie: preverenie súladu so VZPP pri hospodárení s verejnými prostriedkami, nakladaní s jeho majetkom,  
preverenie a vyhodnotenie plnenia opatrení prijatých na základe výsledkov predchádzajúcich kontrol.  
Predmet kontroly: rozpočet, záverečný účet, dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov, nakladanie  
s majetkom mesta, plnenie opatrení z predchádzajúcich kontrol a vnútorný kontrolný systém.  
2
MEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrolovanými subjektmi boli krajské mestá SR: Hlavné  
mesto SR Bratislava, Trnava, Nitra, Trenčín, Žilina, Banská  
Bystrica, Prešov a Košice. kontrolovaným obdobím bol rok  
2015. Pre potreby objektívneho zhodnotenia kontrolovaných  
skutočností boli kontrolované aj predchádzajúce roky, resp.  
nasledujúci rok.  
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom o NKÚ SR a  
so štandardmi, ktoré vychádzajú zo základných princípov  
medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií  
ako kontrola súladu. Pri kontrole boli použité tieto techniky  
a postupy: štúdium vnútorných predpisov, pozorovanie,  
rozhovory so zamestnancami, fyzická obhliadka, preskúma-  
vanie relevantných dokladov, analytické postupy a prepočty.  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
3.1  
ROZPOČET  
Rozpočty miest na rok 2015 vychádzali z viacročných roz-  
počtov, z určeného podielu na výnosoch daní v správe štátu  
a zo schválených finančných vzťahov ŠR. V zmysle zákona  
o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a ďalších  
súvisiacich predpisov boli rozpočty miest zostavené s uplat-  
nením viacročného a programového rozpočtovania.  
ložkách nad rámec rozpočtu, bez vykonania rozpočtových  
opatrení, čím prekročilo výdavky: na tovary a služby o 51,23  
%, na energie o 174,00 %, na materiál o 87,40 %, na štan-  
dardnú údržba o 258,57 %, na služby o 74,90 % a na trans-  
fery o 197,52 %.  
Až na Hlavné mesto SR Bratislava postupovali mestá pri  
zadávaní údajov do rozpočtového informačného systému  
pre samosprávu v stanovenom rozsahu a termínoch.  
Programy obsahovali zámery a ciele, ktoré plánovali mestá  
v roku 2015 realizovať.  
Rozpočty boli zostavené vrátane finančných vzťahov  
k zriadeným rozpočtovým a príspevkovým organizáciám.  
Mesto Košice v oblasti príjmov nedodržalo základnú zásadu  
Daňového poriadku, t. j. chrániť záujmy štátu a obcí a dbať  
pritom na zachovávanie práv a právom chránených záujmov  
daňových subjektov a iných osôb. V 86-tich prípadoch,  
v rozpore so zákonom o miestnych daniach a miestnom  
poplatku, vyrubilo v sume 25 620,96 eur daň za užívanie  
verejného priestranstva fyzickým a právnickým osobám,  
ktoré v tom istom čase prenajalo nájomnou zmluvou inej  
právnickej osobe.  
K 31. decembru 2014 mali schválený rozpočet na rok 2015  
mestá Trnava, Nitra, Žilina a Hlavné mesto SR Bratislava.  
Mestá Trenčín, Banská Bystrica, Prešov a Košice do schvá-  
lenia svojich rozpočtov v roku 2015 hospodárili  
v rozpočtovom provizóriu.  
Okrem mesta Banská Bystrica, ktoré malo schválený pre-  
bytkový rozpočet, všetky mesta mali zostavené a schválené  
rozpočty vyrovnané.  
Celkové príjmy rozpočtov krajských miest boli schválené vo  
výške 872 824 tis. eur, v upravených rozpočtoch vo výške  
942 548 tis. eur a v skutočnosti dosiahli sumu 911 739 tis.  
eur, čo predstavovalo plnenie na 96,7 % v porovnaní  
s upraveným rozpočtom. Pôvodne schválené príjmy boli  
prekročené o 4,5 %. Celkové výdavky boli schválené vo  
výške 872 822 tis. eur, v upravených rozpočtoch v sume  
941 598 tis. eur a v skutočnosti sa realizovalo 875 321 tis.  
eur, čo predstavovalo plnenie na 92,9 % v porovnaní  
Mestá Nitra a Trenčín aj napriek tomu, že sledovali vývoj  
hospodárenia v priebehu roka, v prípade potreby nevykonali  
zmeny vo svojom rozpočte.  
Mesto Nitra nevykonalo zmeny rozpočtových položiek  
v oblasti príjmov v sume 733 tis. eur a prekročilo čerpanie na  
položkách výdavkov v sume 638 tis. eur. Mesto Trenčín  
v rámci programu vzdelávanie čerpalo na výdavkových po-  
| 6  
 
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
s upraveným rozpočtom. Pôvodne schválené výdavky boli  
z výdavkovej časti rozpočtov – bol prebytok v sume 8 347  
tis. eur.  
prekročené o 0,3 %. Saldo rozpočtov (rozdiel medzi celko-  
vými príjmami a celkovými výdavkami) krajských miest bolo  
v roku 2015 v sume 36 418 tis. eur. Výsledkom rozpočtové-  
ho hospodárenia podľa zákona o rozpočtových pravidlách  
územnej samosprávy – t. j. po vylúčení finančných operácií  
(prostriedky z prijatých úverov, pôžičiek, návratných finanč-  
ných výpomocí, peňažných fondov) vo výške 110 736 tis.  
eur z príjmovej časti rozpočtov a finančných operácií (splá-  
canie istín z úverov, z NZF) vo výške 82 665 tis. eur  
Dve krajské mestá dosiahli v roku 2015 schodok rozpočtu, t.  
j. záporný rozdiel medzi príjmami a výdavkami. Bratislava –  
9 927 tis. eur a Nitra 1 399 tis. eur. U ostatných miest bol  
rozdiel príjmov a výdavkov kladný, t. j. prebytok. Najvyšší  
prebytok dosiahlo mesto Trenčín 5 404 tis. eur a najnižší  
prebytok mesto Košice 1 895 tis. eur.  
Skutočné plnenie príjmov a čerpanie výdavkov, vrátane  
finančných operácií podľa miest, je uvedev tabuľke č. 1.  
Tabuľka 1: Plnenie príjmov a čerpanie výdavkov vrátane finančných operácií  
v tis. eur  
Kontrolované subjekty  
Ukazovateľ  
Banská  
Bystrica  
Bratislava  
238 108  
Košice  
Nitra  
Prešov  
Trenčín  
34 190  
Trnava  
44 161  
598  
44 759  
38 503  
3 940  
42 443  
5 658  
-3 342  
Žilina  
Spolu  
Bežné príjmy  
Kapitálové príjmy  
Príjmy spolu  
Bežné výdavky  
Kapitálové výdavky  
Výdavky spolu  
Bežný rozpočet  
Kapitálový rozpočet  
49 560  
2 249  
51 809  
45 868  
3 636  
49 504  
3 692  
-1 387  
139 763  
61 232  
200 995  
128 243  
70 858  
199 101  
11 520  
-9 626  
50 094  
5 099  
56 863  
5 315  
62 178  
52 888  
5 223  
58 111  
3 975  
92  
56 476  
3 036  
59 512  
46 611  
9 215  
55 826  
9 865  
-6 179  
669 215  
131 788  
801 003  
600 829  
191 827  
792 656  
68 386  
52 452  
290 560  
214 877  
85 610  
300 487  
23 231  
1 807  
35 997  
28 821  
1 771  
30 592  
5 369  
36  
55 193  
45 018  
11 574  
56 592  
5 076  
-33 158  
-6 475  
-60 039  
VH (+ prebytok  
schodok)  
/ -  
2 305  
-9 927  
1 894  
-1 399  
4 067  
5 405  
2 316  
3 686  
8 347  
PFO  
VFO  
1 639  
1 288  
53 448  
50 792  
2 656  
59 708  
42 434  
350 268  
342 921  
7 347  
25 847  
19 455  
226 842  
218 556  
8 286  
8 883  
5 230  
64 076  
61 822  
2 254  
448  
2 894  
62 626  
61 005  
1 621  
5 357  
6 786  
41 354  
37 378  
3 976  
4 053  
1 836  
48 812  
44 279  
4 533  
4 801  
2 742  
64 313  
58 568  
5 745  
110 736  
82 665  
911 739  
875 321  
36 418  
Príjmy vrátane PFO  
Výdavky vrátane VFO  
VH vrátane FO  
Poznámka: (+ prebytok, - schodok), FO – finančné operácie, PFO – príjmové finančné operácie, VFO – výdavkové finančné operácie,  
VH – výsledok hospodárenia  
3.2  
ZÁVEREČNÝ ÚČET  
Mestá po skončení rozpočtového roka 2015 spracovali údaje  
o rozpočtovom hospodárení do záverečných účtov.  
dené záväzky v sume 909 tis. eur za zhotovenie diela,  
v druhom prípade neuhradené záväzky z nájmu v sume 33  
tis. eur.  
Porušenie zákona o rozpočtových pravidlách územnej  
samosprávy pri spracovaní záverečného účtu bolo zis-  
tené v mestách Košice a Prešov.  
Celková suma dlhu všetkých krajských miest dosiahla  
sumu takmer 273 mil. eur.  
V meste Košice záverečný účet za rok 2015 neobsahoval  
úplný prehľad o poskytnutých dotáciách v členení podľa  
príjemcov v rozsahu, ako boli poskytnuté. Absentovali dva  
prípady poskytnutej dotácie pre akciovú spoločnosť  
s majetkovou účasťou mesta v sume 300 tis. eur a pre prí-  
spevkovú organizáciu mesta v sume 200 tis. eur. Navyše,  
poskytnutie dotácie pre príspevkovú organizáciu nebolo  
v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej  
samosprávy.  
Všetky mestá dodržali podmienky pre prijatie NZF, t. j. splnili  
dve základné zákonné podmienky, keď celková suma dlhu  
sa pohybovala na úrovni od 25 % do 58 % bežných príjmov  
za predchádzajúci rok a suma splátok NZF v rozmedzí od 1  
% do 8 %. Napriek tomu, že ani jedno mesto neprekročilo pri  
prijímaní NZF stanovenú hranicu 60 % skutočných bežných  
príjmov predchádzajúceho roka, mesto Žilina a Hlavné mes-  
to SR Bratislava sa pomerom celkového dlhu k bežným  
príjmom predchádzajúceho roka nachádzali v pásme medzi  
50 58 %.  
Mesto Košice konalo v rozpore so zákonom o rozpočtových  
pravidlách územnej samosprávy v prípade použitia NZF,  
účelovo určených na výstavbu futbalového štadióna v sume  
8 000 tis. eur, keď tieto finančné prostriedky v plnej výške  
použilo na navýšenie obchodného podielu akciovej spoloč-  
nosti s majoritným podielom mesta.  
Podľa zákona o rozpočtových pravidlách územnej samo-  
správy vykazovali mestá k 31. decembru 2015 celkovú sumu  
dlhu 272 742 tis. eur. V porovnaní s rokom 2014 došlo  
k nárastu dlhu o 20 167 tis. eur.  
Mesto Prešov nekonalo v súlade so zákonom o rozpočto-  
vých pravidlách územnej samosprávy, keď prevzalo dlh  
dvoch obchodných spoločností, v jednom prípade neuhra-  
| 7  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Tabuľka 2: Celkový dlh  
v eur  
Na rozdiel od celkovej tendencie k medziročnému zvyšova-  
Celkový dlh podľa § 17  
Index  
2015/2014  
Mesto  
niu dlhu za krajské mestá v porovnaní s rokom 2014 bol v  
štyroch mestách zaznamenaný medziročný pokles – v mes-  
te Banská Bystrica o 16 %, v meste Trenčín o 15 %, v meste  
Trnava o 13 % a v meste Žilina o 7 %. Naopak, najväčší  
medziročný nárast dlhu bol v meste Košice o 24 % a v mes-  
te Nitra o 17 % (tabuľka č. 2). Zadlženosť na jedného obyva-  
teľa k 31. decembru 2015 vzrástla v porovnaní so stavom k  
31. decembru 2014 v meste Košice o 41 eur, v Hlavnom  
meste SR Bratislava o 37 eur, v meste Nitra o 26 eur  
a v meste Prešov o 7 eur na jedného obyvateľa.  
rok 2014  
rok 2015  
Bratislava  
Trnava  
110 811 500  
11 951 502  
13 905 195  
16 597 523  
29 749 598  
14 453 737  
15 259 539  
39 846 153  
252 574 747  
127 311 500  
10 349 076  
16 241 815  
14 036 814  
27 651 274  
12 072 676  
15 504 574  
49 574 174  
272 741 904  
1,15  
0,87  
1,17  
0,85  
0,93  
0,84  
1,02  
1,24  
1,08  
Nitra  
Trenčín  
Žilina  
Banská Bystrica  
Prešov  
Košice  
Spolu  
Zdroj: NKÚ SR  
Graf č. 1: Vývoj dlhu na obyvateľa  
Vývoj dlhu na obyvateľa (eur)  
600  
500  
400  
538,19  
513,99  
300  
329,6  
282,72  
301,02  
295,75  
269,72  
270,94  
243,36  
200  
100  
0
204,18  
197,17  
264,04  
207,25  
210,13  
189,42  
166,4  
Bratislava  
Trnava  
Nitra  
Trenčín  
Žilina  
Banská  
Prešov  
Košice  
Bystrica  
DLH NA OBYVATEĽA K 31.12.2014  
DLH NA OBYVATEĽA K 31.12.2015  
Zdroj: NKÚ SR  
Mesto Žilina aj napriek poklesu v porovnaní s rokom 2014  
vykazovalo na konci roka 2015 najvyšší dlh na obyvateľa, a  
to vo výške 513,99 eur. Za ním nasledovala Bratislava  
s výškou dlhu 301,02 eur. Najnižší dlh na obyvateľa vykáza-  
la Banská Bystrica vo výške 189,42 eur (graf č. 1).  
3.3  
DODRŽIAVANIE VZPP  
Rozpočtovú klasifikáciu nesprávne uplatňovalo mesto Ban-  
ská Bystrica pri triedení výdavkov na splátky istiny, vyplýva-  
júcich zo záväzkov z úverov v sume 885 tis. eur.  
Kontrola poukázala na nedostatky súvisiace  
s dodržiavaním zákona o rozpočtových pravidlách ve-  
rejnej správy a zákona o rozpočtových pravidlách  
územnej samosprávy.  
Kontrolou boli preverené bežné výdavky v sume 17 439 tis.  
eur, kapitálové výdavky v sume 36 315 tis. eur a výdavkové  
finančné operácie v sume 44 826 tis. eur. V rámci príjmov  
boli preverené bežné príjmy v sume 15 905 tis. eur, kapitá-  
lové príjmy v sume 4 839 tis. eur a príjmové finančné operá-  
cie v sume 22 219 tis. eur.  
V meste Prešov malo vplyv na výsledok hospodárenia ne-  
správne triedenie bežných príjmov za výrub drevín v sume  
54 tis. eur v rámci mimorozpočtových zdrojov. Zároveň pou-  
žitím finančných prostriedkov na preklenutie časového nesú-  
ladu medzi príjmami a výdavkami mesto Prešov nekonalo  
v súlade so zákonom o ochrane prírody a krajiny, podľa  
ktorého finančná náhrada za výrub drevín je príjmom obce,  
ktorá je povinná tieto príjmy použiť výlučne na úhradu ná-  
V dôsledku nesprávneho uplatnenia rozpočtovej klasifikácie  
mestá nesprávne triedili výdavky spolu v sume 8 423 tis.  
eur.  
| 8  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Nitra  
Trenčín  
Banská Bystrica  
Žilina  
Prešov  
Košice  
Spolu  
Zdroj: NKÚ SR  
156 000  
34 000  
1 480  
30 015  
0
33 360  
0
1 949  
32 216  
140 530  
17 027  
14 930  
40 512  
kladov spojených so starostlivosťou o dreviny rastúce na jej  
území.  
Mesto Žilina nesprávne triedilo výdavky v sume 218 tis. eur,  
súvisiace s obstaraním dlhodobého majetku v rámci bež-  
ných výdavkov.  
0
0
116 760  
362 000  
677 961  
295 000  
1 501 857  
1 878 485  
Nesprávne uplatňovanie rozpočtovej klasifikácie pri triedení  
bežných výdavkov bolo zistené v meste Košice, ktoré pred-  
časné splatenie záväzku z predchádzajúcich rokov v sume  
6 410 tis. eur triedilo v rámci výdavkových finančných operá-  
cií ako odplatu za postúpenú pohľadávku. Uvedené konanie  
mesta malo vplyv na vykázaný výsledok hospodárenia.  
Nesprávne triedenie výdavkov bolo zistené aj v prípade  
obstarania licencie v sume 302 tis. eur, pri výdavkoch na  
reprezentáciu a výdavku na urbanistickú štúdiu spolu  
v sume 36 tis. eur.  
Kontrola poukázala na nedostatky pri poskytovaní dotá-  
cií z rozpočtov miest v rozpore so zákonom o rozpočto-  
vých pravidlách územnej samosprávy, ako aj v rozpore  
s prijatými VZN i s inými VZPP.  
Mestá Žilina a Nitra pri poskytovaní dotácií konali v rozpore  
s vlastnými VZN, keď žiadosti o poskytnutie dotácie neobsa-  
hovali požadované doklady.  
Nevykonanie dostatočnej kontroly predložených dokladov k  
vyúčtovaniu dotácie, pri ktorých si príjemcovia, platitelia  
DPH, uplatnili DPH; nevyzvanie príjemcov na vrátene ne-  
oprávnene čerpanej čiastky v sume 17 tis. eur bolo v dvoch  
prípadoch zistené v meste Nitra a v jednom prípade v sume  
15 tis. eur v meste Košice.  
Konanie v rozpore so zákonom o rozpočtových pravid-  
lách verejnej správy s následkom porušenia finančnej  
disciplíny bolo zistené v siedmich mestách spolu  
v sume 1 878 tis. eur.  
Mesto Košice porušilo finančnú disciplínu spolu v sume  
1 502 tis. eur, najmä v dôsledku použitia prostriedkov re-  
zervného fondu nad zákonom stanovenú hranicu v zmysle  
zákona o rozpočtových pravidlách územnej správy. Zaplate-  
ním verejných prostriedkov za nevyužívaný informačný sys-  
tém o zeleni došlo k ich neúčinnému vynakladaniu. Nehos-  
podárnosť a neefektívnosť vynaloženia verejných prostried-  
kov bola zistená pri výdavkoch za externé právne služby,  
cateringové služby a akceptovanie rozdielnej jednotkovej  
ceny za inzerciu.  
Mesto Trenčín akceptovalo v rozpore s uzatvorenou zmlu-  
vou a podmienkami stanovenými vo VZN neoprávnené vý-  
davky predložené k vyúčtovaniu dotácií. Poskytnutím verej-  
ných prostriedkov nad rámec oprávnenia došlo v sume 7 tis.  
eur k porušeniu finančnej disciplíny v zmysle zákona  
o rozpočtových pravidlách verejnej správy.  
Nedostatky zistené pri poskytovaní dotácií v meste Košice  
vyplývali z nedodržania postupu pri posudzovaní a schvaľo-  
vaní dotácií, z nedoloženia požadovaných dokladov  
k žiadosti o poskytnutie dotácie, z nepredloženia vyúčtova-  
nia v zákonom stanovenej lehote, resp. dokladov preukazu-  
júcich použitie dotácie v rozpore so VZN, z poskytnutia do-  
tácie svojej príspevkovej organizácii v rozpore so zákonom  
o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a z poskyt-  
nutia dotácie športovému klubu v rozpore s dohodnutými  
zmluvnými podmienkami.  
Ďalšie porušenie finančnej disciplíny vyplývalo z poskytnutia  
finančných prostriedkov športovému klubu nad rámec  
oprávnenia v sume 75 tis. eur, z poskytnutia dotácie svojej  
príspevkovej organizácii v sume 200 tis. eur a z nedodržania  
podmienky neprenajímania parkovacích miest tretej osobe v  
rámci projektu EHMK.  
Porušenia finančnej disciplíny v ostatných mestách vyplývali  
z poskytnutia zmluvne nedohodnutého preddavku v sume  
sedem tis. eur (Hlavné mesto SR Bratislava), z úhrady vý-  
davku za nevykonaný úkon a z porušenia pravidiel a pod-  
mienok pri poskytovaní dotácie spolu v sume 40 tis. eur  
(Banská Bystrica), z poskytnutia dotácie vrátane DPH  
v sume 17 tis. eur (Nitra), z poskytnutia dotácie na likvidáciu  
obchodných spoločností v sume 295 tis. eur (Prešov), z  
úhrady za celé dielo pred dokončením a z poskytnutia verej-  
ných prostriedkov nad rámec oprávnenia spolu v sume 15  
tis. eur (Trenčín), ako aj z porušenia pravidiel pri poskytnutí  
dotácie v sume dve tis. eur (Trnava).  
Hlavné mesto SR Bratislava konalo v rozpore so zákonom  
o obecnom zriadení pri poskytovaní finančného príspevku  
fyzickým osobám bez skúmania stavu hmotnej núdze  
u príjemcov. Poskytnuté príspevky, charakteru jednorazovej  
dávky sociálnej pomoci na úhradu mimoriadnych výdavkov  
poskytnutých občanovi v hmotnej núdzi, boli čerpané v sume  
49 tis. eur.  
V meste Trnava porušením pravidiel a podmienok stanove-  
ných v zmluve o poskytnutí dotácie a vo VZN došlo  
k porušeniu finančnej disciplíny v sume dve tis. eur.  
Preverením súladu poskytovania, použitia a zúčtovania  
poskytnutých dotácií v meste Banská Bystrica neboli dokla-  
dy k zúčtovaniu dotácie vyhotovené v súlade so zmluvnými  
podmienkami, chýbajúce doklady boli predložené mestu až  
počas výkonu kontroly v novembri 2016. V prípade nepred-  
loženia vyúčtovania zo strany príjemcu, mesto vo veci vráte-  
nia dotácie od marca 2016 nekonalo. V ďalšom prípade,  
Porušenie finančnej disciplíny, zistené pri kontrolách vyko-  
naných NKÚ SR, je znázornené (vo finančnom vyjadrení) v  
tabuľke č. 3:  
Tabuľka 3: Porušenie finančnej disciplíny  
v eur  
Rok 2016  
Mesto  
Bratislava  
Trnava  
Rok 2009  
7 721  
Rok 2013  
42 990  
7 000  
2 159  
0
0
| 9  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
akceptovaním  
neúplných  
dokladov  
predložených  
v meste Trnava. Pritom podľa Občianskeho zákonníka platí  
ak sa nezverejní zmluva do troch mesiacov od dátumu jej  
uzatvorenia, k uzavretiu zmluvy nedošlo.  
k vyúčtovaniu dotácie a nevykonaním kontroly zúčtovania  
dotácie, mesto konalo v rozpore so VZN a v rozpore so  
zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.  
Porušenie pravidiel a podmienok pri poskytovaní prostried-  
kov z rozpočtu mesta malo za následok porušenie finančnej  
disciplíny v sume 40 tis. eur.  
Preverenie procesov verejného obstarávania bolo zame-  
rané najmä na správnosť stanovenia predpokladanej  
hodnoty zákazky, následné čerpanie verejných pro-  
striedkov vo vzťahu k vysúťaženej cene v zmysle uza-  
tvorenej zmluvy.  
Mesto Prešov poskytlo v rozpore so zákonom  
o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy dotácie  
dvom obchodným spoločnostiam, ktoré boli použité na ich  
likvidáciu, a to na vrátenie pôžičky a úhradu záväzkov mestu  
a ostatným spoločnostiam. Nedodržaním ustanoveného  
spôsobu nakladania s verejnými prostriedkami došlo k poru-  
šeniu finančnej disciplíny v sume 295 tis. eur.  
Mesto Trnava pri obstarávaní stavebných prác so stanove-  
nou predpokladanou hodnotou zákazky v cene 30 tis. eur  
nekonalo pri podlimitnej zákazke v súlade so zákonom  
o verejnom obstarávaní.  
Zadefinovaním opisu predmetu zákazky odkazom na kon-  
krétny typ produktu konkrétneho výrobcu bez možnosti pri-  
pustenia ekvivalentného riešenia konalo mesto Trenčín  
v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní, t. j. neuplat-  
nilo pri elektronickej aukcii na dodanie osobného automobilu  
princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie  
uchádzačov, princíp transparentnosti a princíp hospodárnos-  
ti a efektívnosti.  
Kontrola poukázala na nedodržanie povinností pri účto-  
vaní v zmysle platných postupov účtovania, čím mestá  
zároveň konali v rozpore so zákonom o účtovníctve.  
Nesprávne účtovanie o obstaraní dlhodobého majetku pria-  
mo do nákladov bolo zistené v meste Žilina v sume 168 tis.  
eur a v meste Košice v sume 310 tis. eur.  
Konanie v rozpore so zákonom o účtovníctve bolo zistené  
v meste Košice pri účtovaní o poplatkoch za uloženie odpa-  
dov na skládku v sume 483 tis. eur do obdobia, s ktorým  
tieto časovo a vecne nesúviseli. Neúčtovanie o výnosoch  
malo za následok nesprávne vykázaný výsledok hospodáre-  
nia za rok 2015. Obdobný nedostatok bol zistený v meste  
Nitra pri účtovaní dodávok plynu, elektrickej energie, vody a  
telekomunikačných služieb v sume tri tis. eur; v Hlavnom  
meste SR Bratislava pri účtovaní nákladov roku 2014  
v sume 20 tis. eur do obdobia roku 2015.  
Vyššie uvedené princípy neboli dodržané ani v meste Ban-  
ská Bystrica, ktoré pri obstarávaní stavebných prác na po-  
skytovanie služieb súvisiacich s údržbou miestnych komuni-  
kácií v sume 160 tis. eur nevybralo dodávateľa prác verej-  
ným obstarávaním. Ďalšie nedostatky vyplynuli z akceptácie  
ponuky uchádzača, predloženej po lehote na predkladanie  
ponúk a z absencie informácie a podkladov preukazujúcich  
určenie predpokladanej hodnoty zákazky.  
Mesto Košice nedodržalo princíp hospodárnosti pri určení  
hodnoty zákazky podľa ceny jedného mestom vybratého  
dodávateľa na nákup výpočtovej techniky a služby za vyko-  
nanie monitoringu. Konanie v rozpore so zákonom  
o verejnom obstarávaní bolo zistené aj pri obstaraní opako-  
vaných cateringových služieb, keď mesto neurčilo predpo-  
kladanú hodnotu zákazky ako ich súčet, ale jednotlivo.  
V rozpore so zákonom o účtovníctve postupovalo Hlavné  
mesto SR Bratislava aj v prípade neplnenia povinnosti úpra-  
vy hodnoty majetku ku dňu účtovnej závierky vytvorením  
rezervy na súdne spory, pri ktorých vystupovalo na strane  
žalovaného. Mesto netvorilo rezervy ani na audítorské služ-  
by, ktoré boli na rok 2015 v zmysle rámcovej služby objed-  
nané v sume 107 tis. eur.  
Mesto Nitra konalo v rozpore so zákonom o verejnom obsta-  
rávaní, keď nepreukázalo informácie a podklady, na základe  
ktorých bola stanovepredpokladaná hodnota zákazky pri  
obstaraní osobného automobilu. Dokumentácia k stanoveniu  
predpokladanej hodnoty zákazky chýbala v ďalších dvoch  
prípadoch pri obstaraní inštalácie bezpečnostných opatrení  
na priechodoch pre chodcov.  
Účtovanie na nesprávnych účtoch, v rozpore s postupmi  
účtovania a tým aj v rozpore so zákonom o účtovníctve, bolo  
zistené v meste Prešov, ktoré záväzky postúpené banke  
v sume 3 026 tis. eur neúčtovalo v rámci bankových úverov,  
a v meste Žilina, ktoré o dlhodobej pohľadávke v sume  
11 277 tis. eur účtovalo ako o pohľadávke krátkodobej.  
Konanie v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní bolo  
zistené v Hlavnom meste SR Bratislave, ktoré v profile ve-  
rejného obstarávateľa na webovom sídle UVO nezverejnilo  
povinne dokumenty, resp. nezverejnilo ich v stanovenom  
termíne.  
Povinnosti súvisiace so zverejňovaním zmlúv, objedná-  
vok a faktúr si neplnili mestá Žilina a Trnava.  
Ako systémový nedostatok bolo klasifikované konanie mesta  
Žilina, ktoré pri povinnom zverejňovaní zmlúv nezabezpečilo  
spracovanie a rozoznávanie textových častí obsahov súbo-  
rov ako textu.  
Zabezpečením súčinnosti Mestskej polície súkromnej ob-  
chodnej spoločnosti pri poskytovaní parkovacích služieb  
došlo k vykonávaniu činností, na ktoré mesto Košice nemalo  
vydané oprávnenie v zmysle živnostenského zákona.  
Nezverejnenie viacerých zmlúv na webovom sídle mesta  
bezodkladne po ich uzatvorení, resp. vôbec, bolo zistené  
| 10  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3.4  
NAKLADANIE S MAJETKOM  
Krajské mestá vykazovali k 31. decembru 2015 vo svojom účtovníctve spolu majetok v brutto hodnote 5 069 772 tis. eur.  
Možno konštatovať, že od ostatnej kontroly, vykonanej NKÚ SR v roku 2013, majetok krajských miest vzrástol o 198 649 tis.  
eur, t. j. o 4,1 %. Podiel neobežného majetku a obežného majetku k celkovému majetku k 31. decembru 2015 podľa jednotli-  
vých miest je uvedený v tabuľke č. 4:  
Tabuľka 4: Majetok krajských miest  
v tis. eur  
Majetok spolu k  
31.12.2012 31.12.2015  
1 887 279 1 967 322  
2015  
Mesto  
Neobežný majetok  
(NM)  
Obežný majetok  
Podiel NM  
k majetku spolu majetku spolu  
Podiel OM k  
(OM)  
Bratislava  
1 588 953  
237 449  
237 668  
160 874  
541 998  
326 782  
282 630  
848 004  
4 224 358  
378 316  
80,77  
82,24  
75,46  
70,37  
95,11  
93,38  
89,21  
82,05  
83,32  
19,23  
17,75  
24,53  
29,63  
4,89  
Trnava  
Nitra  
Trenčín  
Žilina  
288 886  
292 027  
233 722  
591 802  
341 446  
314 087  
921 874  
4 871 123  
288 740  
314 955  
228 612  
569 878  
349 940  
316 813  
1 033 512  
5 069 772  
51 263  
77 244  
67 735  
27 876  
23 035  
34 101  
185 495  
845 065  
Banská Bystrica  
Prešov  
6,58  
10,76  
17,95  
16,67  
Košice  
Spolu  
Zdroj: MF SR  
Porušenie zákona o majetku obcí bolo zistené neplnením si zákonných povinností a to: udržiavať a užívať majetok,  
chrániť ho pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím a používať všetky prostriedky na jeho ochranu, vrá-  
tane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi, ako aj viesť maje-  
tok v účtovníctve.  
V rámci aktív vykazovaných mestami v účtovnej závierke za  
rok 2015 boli preverené pohľadávky, pričom bolo zistené, že  
mesto Košice vykazovalo nevymožiteľné pohľadávky v sume  
132 tis. eur, pri ktorých nepreukázalo splnenie povinnosti  
použiť všetky právne prostriedky na ochranu majetku, vráta-  
ne včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených  
záujmov pred príslušnými orgánmi. V prípade uzatvorenej  
kúpno-predajnej zmluvy, s povinnosťou vecného plnenia,  
mesto neúčtovalo o pohľadávke v sume 3 319 tis. eur, čím  
konalo v rozpore so zákonom o majetku obcí.  
v súlade s platnými postupmi účtovania a zákonom o účtov-  
níctve. Ďalej mesto nepostupovalo v súlade s už uvedeným  
VZPP, keď majetok bez skolaudovania v sume 1 744 tis. eur  
používalo, avšak vykazovalo ho ako nedokončené investí-  
cie.  
V účtovníctve meste Bratislava nebol správne vykazovaný  
dlhodobý majetok v obstarávacej cene 99 078 tis. eur, odo-  
vzdaný do správy mesta v roku 2006 a uvedený do užívania  
na základe povolenia na predčasné užívanie stavby. Ďalší  
dlhodobý majetok v cene 1 756 tis. eur, ktorý mesto evidova-  
lo vo svojom účtovníctve (štúdie, projektová dokumentácia,  
posudky obstarané v rokoch 2004 až 2008) mal charakter  
zmarených investícií.  
Vykazovanie pohľadávok v účtovníctve v sume 41 tis. eur  
voči zaniknutým dvom právnickým osobám bolo zistené  
v meste Trenčín.  
NKÚ SR upozornil na negatíva rozhodnutia MZ v Žiline,  
ktoré prevzatím dlhu navýšilo základné imanie v súkrom-  
nej spoločnosti, ale bez zabezpečenia si majoritnej rozhodo-  
vacej právomoci. Mesto bolo v kontrolovanom období roka  
zaťažené splácaním tohto úveru, a zároveň voči súkromnej  
spoločnosti mesto k 31. decembru 2015 evidovalo pohľa-  
dávky v sume takmer 600 tis. eur.  
Nedodržanie zákonných povinností pri vykonávaní inventari-  
zácie bolo zistené vo viacerých mestách. V mestách Trnava  
a Trenčín vyhotovené inventúrne súpisy neobsahovali po-  
vinné údaje. Mesto Košice neúčtovalo o inventarizačných  
rozdieloch a Hlavné mesto SR Bratislava nepreukázalo, že  
pri inventarizácii vykonalo posúdenie reálnosti ocenenia  
majetku.  
Mesto Nitra nezabezpečilo správnosť pri vykazovaní majet-  
ku, keď softvér na aplikáciu projektu v cene 1 870 tis. eur bol  
aj po nasadení do užívania evidovaný na účte obstarania  
dlhodobého nehmotného majetku. Obdobne aj o skolaudo-  
vaných stavbách, spolu v cene 3 082 tis. eur, mesto účtova-  
lo ako o nedokončených investíciách, čím nepostupovalo  
V rozpore so zákonom o majetku obcí konalo mesto Trnava  
v prípadoch nezverejnenia zámeru prenajať majetok pria-  
mym predajom, a z dôvodu hodného osobitného zreteľa, v  
prípade, keď od nájomcu nepožadovalo úhradu za nájomné  
a služby a neuplatnilo svoje práva alebo oprávnené záujmy  
pred príslušnými orgánmi.  
| 11  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
V meste Košice MZ neschválilo v dvoch prípadoch spôsob  
za užívanie verejného priestranstva. Nedostatočnou špecifi-  
káciou predmetu nájomnej zmluvy bol porušený Občiansky  
zákonník.  
prevodu nehnuteľného majetku v zmysle zákona o majetku  
obcí. Kontrola poukázala na skutočnosť, že mesto Košice  
nevykonalo kroky na zabezpečenie minimálneho dosahu na  
rozpočet mesta z titulu žalôb o vydanie bezdôvodného obo-  
hatenia za užívanie pozemkov, o ktorom malo vedomosť od  
roku 2011, čím nepostupovalo v súlade so zákonom  
o majetku obcí.  
Nedodržaním zmluvných podmienok, stanovených  
v dodatku č. 1 k nájomnej zmluve, umožnilo mesto súkrom-  
nej spoločnosti poberať finančný úžitok z prenajatých parko-  
vacích miest, zrekonštruovaných z prostriedkov EÚ. Pritom,  
tieto mali byť v zmysle udržateľnosti projektu, financovaného  
formou nenávratného finančného príspevku počas organizo-  
vaných podujatí EHMK, poskytované občanom bezplatne.  
Dodatkom č. 2 k nájomnej zmluve mesto obdobne umožnilo  
súkromnej obchodnej spoločnosti poberať finančný úžitok z  
majetku, ku ktorému nemalo, z titulu zverejnenia do správy  
a prenechania do nájmu inej právnickej osobe, užívacie  
právo.  
Na účel výkonu parkovacích služieb prenajalo mesto Košice  
verejné parkovacie miesta súkromnej obchodnej spoločnos-  
ti, avšak v rozpore so zákonom o pozemných komuniká-  
ciách, ktorý v čase uzatvorenia zmluvného vzťahu neopráv-  
ňoval mesto k uzatvoreniu takejto nájomnej zmluvy.  
V rozpore so zákonom o majetku obcí konalo mesto, keď  
v dohodnutom nájomnom nezohľadnilo zánik nároku na daň  
3.5  
PLNENIE OPATRENÍ  
Kontrolou bolo preverené plnenie opatrení vyplývajúcich  
z kontroly stavu verejných financií a majetku v mestách,  
ktoré sú sídlom kraja a plnenie opatrení z predchádzajúcej  
kontroly, vykonanej v krajských mestách v roku 2013.  
ktoré boli predmetom súdneho sporu. Nesplnené opatrenie  
v meste Trenčín vyplývalo z opakovanej absencie predpísa-  
ných náležitostí inventúrnych súpisov v zmysle záko-  
na o účtovníctve. V meste Prešov bolo zistené (opakova-  
ne) nesprávne triedenie príjmov a výdavkov. Mesto Košice  
nesplnilo jedno opatrenie, keď nerealizovalo prieskum tr-  
hu pri zákazkách s nízkou hodnotou, čím nepostupova-  
lo v zmysle internej smernice.  
Ako vyplýva z grafu č. 2, štyri mestá nesplnili po jednom  
opatrení. Mesto Trnava nesplnilo opatrenie nevytvore-  
ním rezervy na trovy exekúcie, vyčíslené v sume 18 tis. eur,  
Graf č. 2: Plnenie prijatých opatrení  
PLNENIE PRIJATÝCH OPATRENÍ  
14  
8
Bratislava  
Trnava  
1
1
3
3
2
2
2
4
Nitra  
5
1
1
5
Trenčín  
1
3
2
6
6
Žilina  
2
Banská Bystrica  
Prešov  
1
6
11  
1
2
1
Košice  
0
5
10  
15  
20  
25  
SPLNENÉ  
NESPLNENÉ  
ČIASTOČNE SPLNENÉ  
PRIEBEŽNE PLNENÉ  
NEHODNOTENÉ  
Zdroj: NKÚ SR  
Graf č. 3 Plnenie opatrení  
Na základe preverenia skutočného plnenia opatrení  
možno konštatovať, že prijaté opatrenia boli účinné.  
1,06 %  
Opatrenia  
Splnené  
Nesplnené  
Čiastočne  
splnené  
Priebežne  
Z celkového počtu 94 prijatých opatrení bolo splnených 50  
%, t. j. 47 opatrení; 22,34 %, t. j. 21 bolo čiastočne splne-  
ných; 21 priebežne plnených, nesplnených bolo 4,26 %, t. j.  
štyri opatrenia; 1,06 %, t. j. jedno opatrenie nebolo hodnote-  
né (Graf č. 3).  
22,34 %  
22,34 %  
50 %  
plnené  
Nehodnotené  
4,26 %  
Zdroj: NKÚ SR  
| 12  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3.6  
VNÚTORNÝ KONTROLNÝ SYSTÉM  
Mestá mali vytvorené vhodné organizačné, finančné, personálne a materiálne podmienky pre výkon účinného vnútorného  
kontrolného systému. Na druhej strane, kontrolné zistenia, resp. výsledky kontrol poukázali na oblasti, u ktorých nebolo preu-  
kázané dostatočné nastavenie vnútorných kontrol tak, aby v rámci plnenia základných úloh samosprávnych pôsobností nedo-  
chádzalo v mestách k porušovaniu VZPP, ako aj interných právnych aktov a smerníc.  
ODPORÚČANIA  
Na riešenie zistených nedostatkov bolo mestám zo strany NKÚ SR predložených 29 odporúčaní, ktoré boli zamerané najmä  
na:  
dôsledné vykonávanie kontroly čerpania a vyúčtovania poskytnutých dotácií, dodržiavanie zmluvných podmienok,  
úpravu náležitosti zmlúv u príjemcov dotácií, ktorí sú platiteľmi DPH  
vypracovanie, doplnenie, prehodnotenie, úpravu a aktualizáciu interných smerníc a ich zosúladenie so zmenami vo  
všeobecne záväzných právnych predpisoch  
pravidelne preverovanie stavu nezaradených investícií, odpísanie zmarených investícií a investícií, ktoré nie je efek-  
tívne dokončiť, v prípade dočasného zníženia hodnoty majetku na tvorbu opravných položiek k obstaranému  
a nezaradenému majetku a zaraďovanie obstaraného majetku uvedeného do užívania  
prehodnocovanie stavu pohľadávok v súlade s platnou legislatívou a internými aktmi riadenia, predkladanie MZ na  
schválenie odpisu pohľadávok, zabezpečenie pravidelnej kontroly postupu vymáhania svojich pohľadávok  
bezodkladné zverejňovanie zmlúv na webovom sídle mesta  
prehodnotenie zmlúv uzavretých na dobu neurčitú so zreteľom na princípy verejného obstarávania, najmä princíp  
hospodárnosti a efektívnosti a ich posúdenia s aktuálnymi podmienkami na trhu  
formulovanie uznesenia MZ o prevode nehnuteľného majetku tak, aby bolo jednoznačne zrejmé, podľa ktorých usta-  
novení zákona o majetku obci sa prevod schvaľuje  
pravidelné podávanie informácie MZ o stave výstavby futbalového štadióna z návratnej finančnej výpomoci.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
Počas výkonu kontroly prebiehala s kontrolovanými subjek-  
tmi aktívna komunikácia tak v štádiu preverovania  
a zdokumentovania zistení a nedostatkov, ako aj pri formu-  
lovaní kontrolných záverov.  
Zástupcovia mesta Košice po prerokovaní protokolu  
o výsledku kontroly a jeho dvoch dodatkov podali žalobu o  
ochranu pred neoprávneným zásahom do dobrej povesti  
mesta a žalobu proti rozhodnutiu alebo opatreniu orgánu  
verejnej správy.  
Mesto Banská Bystrica a mesto Košice vzniesli námietky  
voči pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných  
zistení. V ostatných mestách boli kontroly ukončené bez  
vznesenia námietok. Preverením námietok predložených  
mestom Banská Bystrica nebola potvrdená ich opodstatne-  
nosť.  
Zo strany krajských miest bolo prijatých celkom 94 opatrení,  
zameraných na odstránenie konkrétnych nedostatkov, ale aj  
zamedzenie ich opakovaniu sa v ďalšom období.  
Mestu Košice boli, z dôvodu neúplnosti, opatrenia na od-  
stránenie kontrolou zistených nedostatkov vrátené na dopl-  
nenie.  
Výsledkom preverenia námietok predložených mestom Ko-  
šice boli vypracované dva dodatky k protokolu o výsledku  
kontroly. Okrem námietok ku kontrolným zisteniam predloži-  
lo mesto Košice aj námietku zaujatosti voči kontrolnej skupi-  
ne, ktorá bola zo strany predsedu NKÚ SR zamietnutá.  
NKÚ SR bude plnenie prijatých opatrení zo strany kontrolo-  
vaných subjektov sledovať a vyhodnocovať.  
5
TÍM KONTROLÓROV  
Kontrola v krajských mestách bola vykonaná 31 kontrolórmi. Kontrolóri majú dlhoročné skúsenosti s kontrolou v oblasti samo-  
správy a disponujú odbornými a profesionálnymi znalosťami.  
| 13  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZÁVER  
Cieľ kontroly bol splnený v stanovenom rozsahu. Preverené  
boli rozpočty miest, spracované údaje rozpočtového hospo-  
dárenia do záverečného účtu, dodržiavanie VZPP pri hos-  
podárení s verejnými finančnými prostriedkami a nakladaní s  
majetkom v rámci plnenia základných úloh vo vybraných  
úsekoch samosprávnej pôsobnosti zo strany krajských  
miest.  
rentnosť pri používaní NZF, systém evidencie a nakladania  
s majetkom, na plnenie opatrení z predchádzajúcej kontroly  
a na významné nedostatky, v niektorých prípadoch aj na  
nedostatky systémové.  
S výsledkami kontroly boli, okrem mesta Košice, oboznáme-  
né príslušné MZ.  
Výsledky kontrol štyroch miest boli odstúpené na ďalšie  
konanie. Porušenia daňových povinností prijímateľov dotácií  
boli odoslané Daňovému úradu v Nitre a v Trenčíne. Výsled-  
ky kontroly súvisiace s majetkom miest Banská Bystrica  
a Žilina boli odstúpené orgánom činným v trestnom konaní.  
Kontroly poukázali na porušenia VZPP v oblasti čerpania  
verejných prostriedkov, v oblasti hospodárenia s majetkom  
a pri preverovaní vnútorných kontrolných systémov kraj-  
ských miest. Kontrolné zistenia vyplynuli najmä  
z nedôsledného  
uplatňovania  
platnej  
legislatívy  
a nedodržiavania interných predpisov a smerníc.  
NKÚ SR považuje za rizikové oblasti: poskytovanie dotácií  
právnickým a fyzickým osobám, nakladanie s majetkom  
miest a oblasť čerpania NZF.  
V preverených oblastiach bolo poukázané na skutočnú zadl-  
ženosť miest, používanie finančných prostriedkov, transpa-  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava 26  
Gestor kontrolnej akcie:  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Expozitúra Košice  
055/7901101  
| 14