N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
ZHRNUTIE
Kontrola energetickej účinnosti vo verejnom sek-
MDV SR v spolupráci s ostatnými ÚOŠS vždy
k 31.decembru príslušného kalendárneho roka vypraco-
vávalo ročné plány obnovy relevantných budov ÚOŠS
(budov určených na obnovu), ktoré boli následne predkla-
dané vláde SR na schválenie. Plány obsahovali zoznam
budov ÚOŠS určených na obnovu vrátane spôsobu a
zdrojov financovania. V roku 2015 bolo určených na
obnovu 72 budov, 26 budov v roku 2016 a 41 budov v
roku 2017.
tore bola zaradená do Plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR
na rok 2017 na základe pozvania k účasti na spoločnej
kontrole vykonávanej v rámci medzinárodnej spolupráce
na tému energetická účinnosť vo verejnom sektore.
Do paralelnej medzinárodnej kontroly boli okrem NKÚ SR
zapojené aj NKI z Belgicka, Bulharska, Estónska, Litvy,
Lotyšska, Maďarska a Portugalska.
Hlavným cieľom kontroly bolo zhodnotiť výsledky plnenia
opatrení prijatých na zvyšovanie energetickej efektívnosti
verejných budov, preveriť počet obnovených verejných
budov, zistiť úsporu energie a finančné zabezpečenie.
Zoznam budov ÚOŠS určených na obnovu nie je povinný
v rámci alternatívneho prístupu, tento zoznam je potrebný
pre vyčíslenie povinnosti podľa čl. 5 ods. 1 smernice.
MH SR bola zverená funkcia generálneho koordinátora
agendy zameranej na úsporu energie a gestora pre ob-
lasť energetickej efektívnosti.
V EÚ sa na vykurovanie budov, prípravu teplej vody,
klimatizáciu, osvetlenie a na pohon zabudovaných zaria-
dení spotrebúva takmer 40 % energie. Na základe tejto
skutočnosti Európska rada v januári 2008 vyhlásila klima-
ticko-energetický balíček, ktorého cieľom bolo dosiahnuť
celoplošné zníženie spotreby energie do roku 2020.
Funkciu gestora a pôsobnosť v oblasti energetickej hos-
podárnosti budov prevzalo MDV SR. Na základe povin-
nosti vyplývajúcej z novely zákona o energetickej hospo-
dárnosti budov, MDV SR vypracovalo a schválilo v roku
2012 Národný plán na zvyšovanie počtu budov s takmer
nulovou potrebou energie. Následne vypracovalo Straté-
giu obnovy fondu bytových a nebytových budov v SR,
ktorú v roku 2014 predložilo vláde SR na schválenie. V
stratégii bol deklarovaný rozsah fondu relevantných bu-
dov vo vlastníctve alebo v správe ÚOŠS a samospráv.
Rámec pre zvýšenie energetickej efektívnosti vo
verejných budovách bol stanovený.
Prijaté boli európske smernice o energetickej hospodár-
nosti budov v roku 2010 a v roku 2012 smernica o ener-
getickej efektívnosti.
Každý členský štát bol povinný uvedené smernice tran-
sponovať do svojej národnej legislatívy. Ak by požiadavky
transpozície členský štát nesplnil, vystavil by sa nebezpe-
čenstvu začatia konania podľa článku 258 Zmluvy
o fungovaní Európskej únie pre nesplnenie zmluvných
povinností.
Dostatočné množstvo finančných prostriedkov na
realizáciu obnovy verejných budov nie je zabezpe-
čené.
Na obnovu nebytových budov boli plánované finančné
prostriedky štátneho rozpočtu, prostriedky EŠIF čerpané
prostredníctvom OP KŽP na roky 2014 – 2020 a pro-
striedky z EF získané z výnosov z predaja emisných kvót.
Predpokladaný objem investícií, určených na obnovu
budov ÚOŠS predstavoval:
Právne záväzné akty EÚ boli postupne od roku 2005
transponované do národnej legislatívy SR. Zároveň bol
vytvorený aj mechanizmus riadenia, plánovania
a monitorovania energetickej efektívnosti.
rok 2016 v sume 10 887 933 eur (z toho 7 530 907
eur zo štátneho rozpočtu a 3 357 026 eur z OP KŽP) a
rok 2017 v sume 17 743 494 eur (z toho 16 595 092
eur zo štátneho rozpočtu a 1 148 402 z OP KŽP).
Podľa smernice o energetickej efektívnosti boli členské
štáty povinné od 1. januára 2014 buď obnoviť každoročne
3 % z celkovej podlahovej plochy vykurovaných a/alebo
chladených budov, ktoré vlastnia a využívajú ÚOŠS, aby
sa dosiahli aspoň minimálne požiadavky na energetickú
hospodárnosť budov (základný prístup), alebo sa mohli
rozhodnúť pre alternatívny prístup, spôsobom, že prijmú
iné opatrenia energetickej efektívnosti, ktorých cieľom je
dosiahnuť do roku 2020 rovnaký objem úspor energie ako
základným prístupom.
Podporný finančný mechanizmus, ktorý by umožnil
financovať
každoročnú
3-percentnú
obnovu
v bratislavskom kraji zatiaľ neexistuje.
Pri porovnaní finančných prostriedkov alokovaných v
OP KŽP na roky 2014 – 2020 pre špecifický cieľ 4.3.1
a finančných
prostriedkov
poskytovaných
z EF
SR si v súlade s čl. 5 (6) smernice o energetickej efek-
tívnosti zvolila alternatívny spôsob plnenia cieľa
úspor energie v rozsahu 52,17 GWh/rok s tým, že do
roku 2020 sa dosiahne rovnaký objem úspor energie
ako základným prístupom. SR oznámila Európskej
komisii zvolený alternatívny prístup v stanovenom termí-
ne.
s celkovým objemom doručených žiadostí, NKÚ SR pou-
kazuje na skutočnosť, že financovanie obnovy relevant-
ných budov nebude možné zabezpečiť len z prostriedkov
EŠIF a z EF, ale je potrebné hľadať ďalšie možnosti fi-
nancovania.
| 5