Z-001350/2018/1061/TLC  
2018  
Záverečná správa  
Kontrola energetickej účinnosti vo verejnom sektore  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Kontrola energetickej účinnosti vo verejnom sektore  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCA KONTROLNEJ AKCIE  
Ing. Ľuboslava Tittoňová  
Bratislava február 2018  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
VÝZNAM  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
EF  
Environmentálny fond  
EŠIF  
Európsky štrukturálny a investičný fond  
Európska únia  
EÚ  
IS INFOREG  
Informačný systém na podporu rozvoja regiónov  
Špecifický cieľ poskytovania dotácie z Environmentálneho fondu na roky  
2015, 2016 a 2017  
L1, L2 a L3  
MDV SR  
MH SR  
MŽP SR  
NFP  
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky  
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky  
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky  
Nenávratný finančný príspevok  
NKI  
Najvyššie kontrolné inštitúcie  
NKÚ SR  
NR SR  
OP KŽP  
OSN  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Národná rada Slovenskej republiky  
Operačný program Kvalita životného prostredia  
Organizácia spojených národov  
SIEA  
Slovenská inovačná a energetická agentúra  
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2010/31/EÚ z 19. mája 2010 o  
energetickej hospodárnosti budov  
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2012/27/EÚ z 25. októbra 2012 o  
energetickej efektívnosti  
smernica o energetickej hospodárnosti budov  
smernica o energetickej efektívnosti  
SOI  
SR  
Slovenská obchodná inšpekcia  
Slovenská republika  
Špecifický cieľ 4.3.1 Zníženie spotreby energie pri prevádzke verejných  
budov  
špecifický cieľ 4.3.1  
ÚOŠS  
Ústredné orgány štátnej správy  
ÚS  
Územná samospráva  
zákon o Environmentálnom fonde  
Zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde  
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a  
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov  
zákon o energetickej hospodárnosti budov  
zákon o energetickej efektívnosti  
| 4  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Kontrola energetickej účinnosti vo verejnom sek-  
MDV SR v spolupráci s ostatnými ÚOŠS vždy  
k 31.decembru príslušného kalendárneho roka vypraco-  
vávalo ročné plány obnovy relevantných budov ÚOŠS  
(budov určených na obnovu), ktoré boli následne predkla-  
dané vláde SR na schválenie. Plány obsahovali zoznam  
budov ÚOŠS určených na obnovu vrátane spôsobu a  
zdrojov financovania. V roku 2015 bolo určených na  
obnovu 72 budov, 26 budov v roku 2016 a 41 budov v  
roku 2017.  
tore bola zaradená do Plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR  
na rok 2017 na základe pozvania k účasti na spoločnej  
kontrole vykonávanej v rámci medzinárodnej spolupráce  
na tému energetická účinnosť vo verejnom sektore.  
Do paralelnej medzinárodnej kontroly boli okrem NKÚ SR  
zapojené aj NKI z Belgicka, Bulharska, Estónska, Litvy,  
Lotyšska, Maďarska a Portugalska.  
Hlavným cieľom kontroly bolo zhodnotiť výsledky plnenia  
opatrení prijatých na zvyšovanie energetickej efektívnosti  
verejných budov, preveriť počet obnovených verejných  
budov, zistiť úsporu energie a finančné zabezpečenie.  
Zoznam budov ÚOŠS určených na obnovu nie je povinný  
v rámci alternatívneho prístupu, tento zoznam je potrebný  
pre vyčíslenie povinnosti podľa čl. 5 ods. 1 smernice.  
MH SR bola zverená funkcia generálneho koordinátora  
agendy zameranej na úsporu energie a gestora pre ob-  
lasť energetickej efektívnosti.  
V EÚ sa na vykurovanie budov, prípravu teplej vody,  
klimatizáciu, osvetlenie a na pohon zabudovaných zaria-  
dení spotrebúva takmer 40 % energie. Na základe tejto  
skutočnosti Európska rada v januári 2008 vyhlásila klima-  
ticko-energetický balíček, ktorého cieľom bolo dosiahnuť  
celoplošné zníženie spotreby energie do roku 2020.  
Funkciu gestora a pôsobnosť v oblasti energetickej hos-  
podárnosti budov prevzalo MDV SR. Na základe povin-  
nosti vyplývajúcej z novely zákona o energetickej hospo-  
dárnosti budov, MDV SR vypracovalo a schválilo v roku  
2012 Národný plán na zvyšovanie počtu budov s takmer  
nulovou potrebou energie. Následne vypracovalo Straté-  
giu obnovy fondu bytových a nebytových budov v SR,  
ktorú v roku 2014 predložilo vláde SR na schválenie. V  
stratégii bol deklarovaný rozsah fondu relevantných bu-  
dov vo vlastníctve alebo v správe ÚOŠS a samospráv.  
Rámec pre zvýšenie energetickej efektívnosti vo  
verejných budovách bol stanovený.  
Prijaté boli európske smernice o energetickej hospodár-  
nosti budov v roku 2010 a v roku 2012 smernica o ener-  
getickej efektívnosti.  
Každý členský štát bol povinný uvedené smernice tran-  
sponovať do svojej národnej legislatívy. Ak by požiadavky  
transpozície členský štát nesplnil, vystavil by sa nebezpe-  
čenstvu začatia konania podľa článku 258 Zmluvy  
o fungovaní Európskej únie pre nesplnenie zmluvných  
povinností.  
Dostatočné množstvo finančných prostriedkov na  
realizáciu obnovy verejných budov nie je zabezpe-  
čené.  
Na obnovu nebytových budov boli plánované finančné  
prostriedky štátneho rozpočtu, prostriedky EŠIF čerpané  
prostredníctvom OP KŽP na roky 2014 – 2020 a pro-  
striedky z EF získané z výnosov z predaja emisných kvót.  
Predpokladaný objem investícií, určených na obnovu  
budov ÚOŠS predstavoval:  
Právne záväzné akty EÚ boli postupne od roku 2005  
transponované do národnej legislatívy SR. Zároveň bol  
vytvorený aj mechanizmus riadenia, plánovania  
a monitorovania energetickej efektívnosti.  
rok 2016 v sume 10 887 933 eur (z toho 7 530 907  
eur zo štátneho rozpočtu a 3 357 026 eur z OP KŽP) a  
rok 2017 v sume 17 743 494 eur (z toho 16 595 092  
eur zo štátneho rozpočtu a 1 148 402 z OP KŽP).  
Podľa smernice o energetickej efektívnosti boli členské  
štáty povinné od 1. januára 2014 buď obnoviť každoročne  
3 % z celkovej podlahovej plochy vykurovaných a/alebo  
chladených budov, ktoré vlastnia a využívajú ÚOŠS, aby  
sa dosiahli aspoň minimálne požiadavky na energetickú  
hospodárnosť budov (základný prístup), alebo sa mohli  
rozhodnúť pre alternatívny prístup, spôsobom, že prijmú  
iné opatrenia energetickej efektívnosti, ktorých cieľom je  
dosiahnuť do roku 2020 rovnaký objem úspor energie ako  
základným prístupom.  
Podporný finančný mechanizmus, ktorý by umožnil  
financovať  
každoročnú  
3-percentnú  
obnovu  
v bratislavskom kraji zatiaľ neexistuje.  
Pri porovnaní finančných prostriedkov alokovaných v  
OP KŽP na roky 2014 – 2020 pre špecifický cieľ 4.3.1  
a finančných  
prostriedkov  
poskytovaných  
z EF  
SR si v súlade s čl. 5 (6) smernice o energetickej efek-  
tívnosti zvolila alternatívny spôsob plnenia cieľa  
úspor energie v rozsahu 52,17 GWh/rok s tým, že do  
roku 2020 sa dosiahne rovnaký objem úspor energie  
ako základným prístupom. SR oznámila Európskej  
komisii zvolený alternatívny prístup v stanovenom termí-  
ne.  
s celkovým objemom doručených žiadostí, NKÚ SR pou-  
kazuje na skutočnosť, že financovanie obnovy relevant-  
ných budov nebude možné zabezpečiť len z prostriedkov  
EŠIF a z EF, ale je potrebné hľadať ďalšie možnosti fi-  
nancovania.  
| 5  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Monitorovací systém na vyhodnocovanie opatrení  
v oblasti energetickej efektívnosti na účel preukáza-  
na obnovu budov ÚOŠS, ako aj oneskorené začatie  
realizácie projektov financovaných z EŠIF.  
nia plnenia cieľa úspory energie existuje.  
Plnenie cieľa úspor energie ovplyvňujú riziká, ku ktorým  
patria najmä:  
Prevádzku monitorovacieho systému energetickej efek-  
tívnosti (MSEE) zabezpečuje SIEA, na základe rozhodnu-  
tia MH SR. Prostredníctvom MSEE sa monitoruje energe-  
tická spotreba v sektoroch podľa akčných plánov energe-  
tickej efektívnosti a vyhodnocujú sa opatrenia v oblasti  
energetickej efektívnosti. MSEE slúži ako zdroj informácií,  
na základe ktorých môže štát zvážiť, kam má smerovať  
prípadnú finančnú pomoc.  
-
neplnenie povinnosti vytýčeného alternatívneho cieľa  
– úspor energie v budovách v objeme 52,17 GWh/rok  
tak, aby sa do roku 2020 dosiahol rovnaký objem  
úspor energie ako základným prístupom,  
-
neplnenie časového harmonogramu plánu a realizácie  
obnovy budov ministerstiev a ostatných ústredných  
orgánov štátnej správy,  
-
-
nedostatok finančných prostriedkov na realizáciu  
plánu obnovy relevantných budov,  
neexistencia celkových údajov v monitorovacom sys-  
téme energetickej efektívnosti o zdrojoch a sumách fi-  
nancovania obnovy verejných budov,  
Na analyzovanie súvislosti v oblasti energetickej efektív-  
nosti je potrebné zabezpečiť monitorovanie údajov o  
vyčlenených prostriedkoch pre naplnenie stratégie obnovy  
budov, ako aj vynaložených finančných prostriedkoch na  
obnovu budov ÚOŠS; nastaviť systém nahlasovania úda-  
jov do MSEE o všetkých obnovených budovách.  
-
nedostatok v personálnej politike, zameranej na ús-  
pešnosť plnenia úloh spojených s obnovou verejných  
budov.  
Plnenie cieľov je ohrozené.  
Obnova budov predstavovala zateplenie obvodového a  
strešného plášťa a výmenu pôvodných otvorových výplní  
(napr. okien, dverí).  
Na účely plnenia úspor energie bude potrebné, aby kom-  
petentné orgány:  
zabezpečili čo najskoršie čerpanie zdrojov v rámci OP  
KŽP pre verejné budovy,  
znížili administratívnu záťaž v procese prideľovania  
finančných prostriedkov na obnovu budov,  
systematicky financovali obnovu budov ÚOŠS z roz-  
počtových kapitol tak, aby sa plnili ciele úspor energie,  
zabezpečili finančné zdroje pre Bratislavský samo-  
správny kraj.  
V roku 2015 boli obnovou budov v pôsobnosti ÚOŠS  
vyhodnotené úspory energie v objeme 54,77 GWh, čo  
predstavovalo zhruba 105 % plnenie z cieľa 52,17  
GWh/rok. V roku 2016 boli úspory energie v objeme  
23,02 GWh, plnenie predstavovalo takmer 44 % zo sta-  
noveného cieľa úspor energie budov - cieľ nebol splne-  
. Údaje boli identifikované monitorovaním úspor ener-  
gie po jednotlivých budovách z databázy energetických  
certifikátov budov z IS INFOREG.  
V budúcnosti vďaka úsporám energie je predpoklad, že  
sa dosiahnu významné finančné úspory, ktoré môžu byť  
použité na financovanie iných aktivít, okrem toho, zvyšujú  
komfort pre užívateľov budov a pozitívne vplývajú na  
životné prostredie.  
Jedným z hlavných dôvodov neplnenia stanovených  
cieľov v roku 2016 bol/je nedostatok verejných zdro-  
jov na opatrenia energetickej efektívnosti, vrátane zdrojov  
1
ZAMERANIE KONTROLNEJ AKCIE  
V súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady  
2002/91/ES o energetickej hospodárnosti budov, ako aj v  
súlade s čl. 288 Zmluvy o fungovaní Európskej únie bol  
schválený zákon č. 555/2005 Z. z., ktorým s účinnosťou  
od 1. januára 2006 boli v SR zavedené záväzné pravidlá  
na zlepšenie energetickej efektívnosti budov. Cieľom  
zavedených pravidiel bolo znížiť spotrebu energie, množ-  
stvo emisií skleníkových plynov formou zmeny tepelnej  
ochrany budov, zhospodárniť spôsob ich vykurovania,  
prípravy teplej vody, vetrania, chladenia a osvetlenia, ako  
aj povinnosť vlastníka budovy vykonať energetickú certifi-  
káciu pre určité kategórie budov vždy pri dokončení budo-  
vy (novej, alebo existujúcej budovy po významnej obno-  
ve), pri predaji alebo prenájme.  
Cieľom kontroly bolo preukázať plnenie opatrení prijatých  
pre zvyšovanie energetickej účinnosti verejných budov,  
preveriť počet obnovených budov, úsporu energie a vy-  
hodnotiť objem potrebných finančných prostriedkov.  
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť stratégiu zvyšovania energetickej účinnosti vo verejných budovách, zistiť spô-  
sob financovania obnovy budov ústredných orgánov štátnej správy a zhodnotiť výsledky monitorovania cieľov energetic-  
kej účinnosti v Slovenskej republike.  
| 6  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Predmetom kontroly bolo preveriť dodržiavanie legislatívy súvisiacej s energetickou efektívnosťou budov v Slovenskej  
republike, preveriť postup pri vypracovaní a schválení stratégie na zvýšenie energetickej efektívnosti vo verejných budo-  
vách, spôsob financovania investičných zámerov a systém monitorovania plnenia cieľov energetickej účinnosti.  
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom o NKÚ SR a štandardmi vychádzajúcimi zo základných princípov kontroly  
v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií.  
2
MEC KONTROLNEJ AKCIE  
Legislatívny rámec EÚ (verejný sektor)  
Základné európske predpisy, ktorými boli pre členské štáty EÚ ustanovené postupy na postupné znižovanie spotreby  
energie formou obnovy budov vo vlastníctve alebo v správe verejných subjektov, s cieľom znižovania emisií skleníko-  
vých plynov, sú uvedené v Tabuľke č. 1.  
Tabuľka č. 1: Legislatívny rámec EÚ  
P. č.  
Názov  
Účinnosť  
1.  
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2010/31/EÚ z 19. mája 2010 o energetickej hospodár-  
nosti budov v platnom znení  
dvadsiatym dňom  
po uverejnení  
v Úradnom vestníku  
Európskej únie  
2.  
3.  
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2012/27/EÚ z 25. októbra 2012 o energetickej efektív-  
nosti, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice 2009/125/ES a 2010/30/EÚ a ktorou sa zrušujú smer-  
nice 2004/8/ES a 2006/32/ES v platnom znení  
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 305/2011 z 9.marca 2011, ktorým sa  
ustanovujú harmonizované podmienky uvádzania stavebných výrobkov na trh a ktorým sa zrušuje  
smernica Rady 89/106/EHS  
Smernice EÚ sú záväzné pre každý členský štát EÚ. Každý členský štát bol povinný transponovať nové požiadavky do  
svojich národných predpisov, pričom voľba foriem a metód bola ponechaná vnútroštátnym orgánom.  
Legislatívny rámec SR  
Tabuľka č. 2: Legislatívny rámec SR  
P. č. Názov  
Účinnosť  
01.01.2006  
01.01.2007  
1.  
2.  
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov v znení neskorších predpisov  
Vyhláška MVRR SR č. 625/2006 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z.  
3.  
4.  
Vyhláška MDVRR SR č. 364/2012 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetic-  
kej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 300/2012 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospo-  
dárnosti budov  
01.01.2013  
01.01.2013  
01.01.2013  
01.12.2014  
5.  
6.  
Zákon č. 314/2012 Z. z. o pravidelnej kontrole vykurovacích sústav a klimatizačných systémov  
Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
7.  
Vyhláška MDVRR SR č. 324/2016 Z. z., z 30. 11. 2016, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška  
MDVRR SR č. 364/2012 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospo-  
dárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
01.01.2017  
Kontrolovanými subjektmi boli:  
Kontrolou bolo overené uplatňovanie a dodržiavanie  
právnych predpisov upravujúcich požiadavky na energe-  
tickú efektívnosť verejných budov v SR, spôsob a formy  
financovania investičných zámerov, funkčnosť systému  
monitorovania a výsledky plnenia cieľov energetickej  
účinnosti.  
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (gestor transpozí-  
cie smernice o energetickej hospodárnosti budov)  
Ministerstvo životného prostredia SR (riadiaci orgán  
pre Operačný program Kvalita životného prostredia)  
Environmentálny fond (poskytuje podporu formou  
dotácie v rámci činnosti L1 - L3: Zvyšovanie energe-  
tickej účinnosti existujúcich verejných budov vrátane  
zatepľovania).  
| 7  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Uvedené overenie bolo vykonané formou nasledujúcich  
troch hlavných otázok:  
právnych predpisov EÚ a SR; štúdium interných noriem  
kontrolovaných subjektov, preverenie úplnosti, správnosti  
uzavretých zmlúv a súvisiacej dokumentácie, vrátane  
povinnosti zverejňovania zmlúv; analýza problematiky,  
dedukcia, rozhovory so zodpovednými zamestnancami  
a iné.  
1. Bol stanovený rámec pre zvýšenie energetickej efek-  
tívnosti vo verejných budovách?  
2. Je zabezpečené dostatočné množstvo finančných  
prostriedkov na realizáciu obnovy verejných budov?  
3. Existuje monitorovací systém na dosiahnutie cieľov  
energetickej efektívnosti?  
NKÚ SR vypracoval na účely vykonania kontroly zvýšenia  
energetickej efektívnosti vo verejných budovách územnej  
samosprávy dotazník, ktorý bol adresovaný vybranej  
vzorke miest. V každom kraji boli oslovené 3 mestá; cel-  
kovo bolo oslovených 24 miest. Zo všetkých oslovených  
miest dotazník reálne vyplnilo a odoslalo naspäť 21 miest,  
čím bola dosiahnutá 87,5-percentná návratnosť.  
Kontrolované obdobie boli roky 2014 2016 a súvisiace  
obdobie.  
Pri kontrole boli uplatnené základné metódy a techniky  
kontroly: predovšetkým štúdium všeobecne záväzných  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
Transpozíciou záväzných smerníc EÚ do právneho poriadku SR boli stanovené kritériá, postupy a ciele dosiahnutia  
úspor energií formou výstavby nových budov alebo významnou obnovou existujúcich budov vo vlastníctve alebo  
v správe verejných inštitúcií. Kontrolou NKÚ SR bola overená relevantnosť stanovených podmienok.  
3.1  
RÁMEC PRE ZVÝŠENIE ENERGETICKEJ EFEKTÍVNOSTI VO VEREJNÝCH BUDOVÁCH BOL STANOVENÝ.  
Definícia verejnej budovy, ktorá predstavuje budovu vo  
vlastníctve alebo v správe verejného subjektu, bola vy-  
medzená v § 2 písm. k) zákona č. 321/2014 Z. z.  
o energetickej efektívnosti a o zmene a doplnení niekto-  
rých zákonov.  
MDV SR od 1. januára 2014 v súlade s požiadavkou  
čl. 5 smernice 2012/27/EÚ každoročne pripravuje zoz-  
nam relevantných budov, ktoré nespĺňajú minimálne po-  
žiadavky na energetickú hospodárnosť budov na účely  
zabezpečenia obnovy 3 % z celkovej podlahovej plochy  
vykurovaných alebo chladených budov, ktoré vlastnia a  
využívajú ústredné orgány štátnej správy a organizácie  
v ich pôsobnosti. Tieto zoznamy tvoria prílohu plánu ob-  
novy relevantných budov, vypracovaného každoročne  
a schvaľovaného vládou SR.  
SR má od 1. januára 2016 zriadený informačný systém  
Centrálna evidencia majetku (ďalej len "CEM"), v ktorom  
sú evidované bytové budovy, nebytové budovy, byty,  
nebytové priestory a pozemky vo vlastníctve alebo správe  
štátu. CEM neumožňuje vyhľadávanie údajov podľa výbe-  
rového kritéria verejná budova a ani budova ÚOŠS.  
Aj keď nevyplýva z platných predpisov EÚ a SR povin-  
nosť vypracovať zoznam verejných budov na regionálnej  
a miestnej úrovni, NKÚ SR odporúča vláde SR tento  
zoznam vypracovávať. Obnovou budov sa postupne za-  
bezpečí napĺňanie cieľa úspor energie.  
Vyhláška MDVRR SR č. 364/2012 Z. z., ktorou sa vyko-  
náva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnos-  
ti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení  
neskorších predpisov, a STN určujú požiadavky platné  
pre stavebné konštrukcie, technické systémy  
a energetickú hospodárnosť budov nielen požadované od  
1. januára 2013, ale aj sprísnené požiadavky od 1. januá-  
ra 2016.  
Záväzná úloha zabezpečiť, aby po 31. decembri 2018 boli  
všetky nové budovy, v ktorých sídlia a ktoré vlastnia ve-  
rejné orgány, budovami s takmer nulovou spotrebou  
energie, bola na národnej úrovni spracovaná:  
-
v Národnom pláne na zvyšovanie počtu budov  
s takmer nulovou potrebou energie a schválená vede-  
ním ministerstva dopravy 19. novembra 2012,  
v zákone č. 555/2012 Z. z.,  
Nákladovo optimálne hodnoty pre minimálne požiadavky  
na energetickú hospodárnosť a nákladovo optimálne  
hodnoty pre minimálne požiadavky na tepelnotechnické  
vlastnosti stavebných konštrukcií sú uvedené v STN  
730540-2:2015 Tepelná ochrana budov. Tepelnotechnic-  
ké vlastnosti stavebných konštrukcií a budov. Časť 2:  
Funkčné požiadavky.  
-
-
v § 5 ods. 4 Vyhlášky MDVRR SR č. 364/2012 Z. z.  
Národný plán obsahoval opatrenia a postupy potrebné na  
zvyšovanie počtu budov s takmer nulovou potrebou ener-  
gie s rozlíšením na jednotlivé kategórie budov. Plnením  
opatrení a postupov národného plánu sa očakáva, že  
všetky nové budovy, v ktorých sídlia a ktoré vlastnia or-  
gány verejnej moci, budú po 31. decembri 2018 budovami  
s takmer nulovou potrebou energie a všetky nové budovy  
po 31. decembri 2020.  
Kontrola NKÚ SR zistila, že rozdiel medzi vypočítanými  
nákladovo optimálnymi hodnotami pre minimál-  
ne požiadavky a požadovanými súčasnými hodnotami bol  
vo väčšine prípadov vyšší ako 15 %. Postupným sprísňo-  
vaním minimálnych požiadaviek sa tento rozdiel postupne  
znižuje a minimálne požiadavky sa harmonizujú s poža-  
dovanými hodnotami.  
| 8  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Požiadavky na zníženie spotreby energie pri prevádzke  
ciach, boli v SR zapracované do strategických dokumen-  
tov a národnej legislatívy (napr. do akčných plánov ener-  
getickej efektívnosti, plánov obnovy budov, notifikačnej  
správy).  
verejných budov vo vlastníctve alebo správe verejných  
subjektov a požiadavky na zníženie energetickej nároč-  
nosti verejných budov, deklarované v uvedených smerni-  
Strategické dokumenty  
Vstupom SR do EÚ bol od roku 2005 transponovaný do  
národnej legislatívy celý súbor predpisov EÚ. Postupne  
bol vybudovaný aj mechanizmus riadenia, plánovania a  
monitorovania energetickej efektívnosti na národnej úrov-  
ni.  
o energetickej efektívnosti, ktorý nadobudol účinnosť od  
1. decembra 2014. Uvedeným zákonom boli stanovené  
(okrem iného):  
opatrenia na podporu a zlepšenie energetickej efek-  
tívnosti,  
EÚ vydala v roku 2010 Smernicu Európskeho parlamentu  
práva a povinnosti osôb v oblasti energetickej efektív-  
nosti,  
pravidlá pri výkone energetického auditu,  
povinnosť vypracovať koncepciu a akčný plán energe-  
tickej efektívnosti,  
povinnosť vypracovať stratégiu aktivizácie investícií do  
obnovy budov a aktualizovať ju každé tri roky,  
povinnosť vypracovávať plány obnovy relevantných  
budov.  
Predmetná smernica bola transponovaná do právneho  
systému SR prostredníctvom zákona č. 300/2012 Z. z.,  
ktorým sa s účinnosťou od 01. januára 2013 menil  
a doplnil zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospo-  
dárnosti budov. V novele tohto zákona (okrem iného):  
Zákon nezakladá povinnosť pre územnú samosprávu  
(obce a VÚC) vypracovať plán obnovy verejných budov  
v ich vlastníctve alebo správe. Vzhľadom na obmedzené  
finančné prostriedky územnej samosprávy sa obnova  
budov v ich vlastníctve alebo správe realizuje len  
u budov v havarijnom stave.  
boli ustanovené postupy a opatrenia na dosiahnutie  
energetickej hospodárnosti budov,  
bola taxatívne vymedzená jednotná metodika výpočtu  
energetickej hospodárnosti budov,  
boli stanovené minimálne požiadavky na energetickú  
hospodárnosť pre jednotlivé kategórie budov,  
bola zavedená definícia „významná obnova budovy,“  
bola stanovená povinnosť pre vlastníkov budovy ob-  
starať si energetický certifikát budovy,  
bola určená povinnosť dosiahnuť po 31. decembri  
2018 nulovú potrebu energie pre všetky nové budovy,  
v ktorých sídlia a ktoré vlastnia orgány verejnej moci  
s tým, že od 31. decembra 2020 bude stanovená po-  
vinnosť platiť pre všetky nové budovy. MDV SR pre-  
vzalo funkciu gestora a pôsobnosť v oblasti energetic-  
kej hospodárnosti budov podľa zákona o energetickej  
hospodárnosti budov.  
Požiadavky na zníženie spotreby energie pri prevádzke  
verejných budov vo vlastníctve štátnej správy, miestnej  
a územnej samosprávy, a požiadavky na zníženie ener-  
getickej náročnosti verejných budov, deklarované  
v smerniciach EÚ o energetickej hospodárnosti budov  
a energetickej efektívnosti, boli zapracované do Národné-  
ho plánu a do Notifikačnej správy. Národný plán obsahuje  
opatrenia a postupy potrebné na zvyšovanie počtu budov  
s takmer nulovou potrebou energie. Notifikačná správa  
obsahuje spôsob výpočtu a zabezpečenia cieľa obnovy  
budov vo výške 3 % z celkovej podlahovej plochy vykuro-  
vaných alebo chladených budov ročne.  
Základnými nástrojmi na uplatňovanie energetickej efek-  
tívnosti pri obnove verejných budov sú trojročne akčné  
plány a ročné plány obnovy relevantných budov, ktoré  
schvaľuje vláda SR.  
V akčných plánoch sa nastavujú opatrenia na plnenie  
cieľov úspor energie a vyhodnocujú opatrenia energetic-  
kej efektívnosti.  
Ročné plány obnovy relevantných budov vypracováva  
MDV SR v spolupráci s ÚOŠS vždy do 31. decembra  
príslušného kalendárneho roka. Obsahujú zoznam vybra-  
ných administratívnych budov vo vlastníctve alebo  
v správe ministerstiev a ostatných ÚOŠS a nimi zriade-  
ných organizácií s regionálnou alebo miestnou pôsobnos-  
ťou, určených na obnovu. Budovy majú vyhotovenú sta-  
vebno-technickú a tepelno-technickú dokumentáciu, po-  
danú žiadosť na vydanie stavebného povolenia na prí-  
Predmetná smernica bola transponovaná do právneho  
systému SR prostredníctvom zákona č. 321/2014 Z. z.  
| 9  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
slušný stavebný úrad alebo vydané stavebné povolenie,  
pripravený rozpočet stavby a zabezpečené financovanie  
Vláda SR schválila na obnovu 72 budov v roku 2015; 26  
budov v roku 2016; 41 budov v roku 2017 (Tabuľka č. 3).  
obnovy v príslušnom roku.  
Indikátor/Rok  
2017  
2014 /*  
2015  
2016  
Celková podlahová plocha relevantných budov ÚOŠS (m2)  
3 % z celkovej podlahovej plochy relevantných budov ÚOŠS (m2)  
Počet budov určených na obnovu (ks)  
-
-
-
-
404 816  
12 144,4  
72  
422 351  
12 671  
26  
413 451  
12 954,75  
41  
Celková podlahová plocha budov určených na obnovu (m2)  
176 889  
59 244,1  
112 008,6  
vyhodnocuje sa  
v roku 2018  
Celková podlahová plocha budov, ktorá bola obnovená na aspoň mini-  
málne požiadavky na energetickú hospodárnosť budov (m2)  
Počet budov, ktoré boli obnovené na aspoň minimálne požiadavky na  
energetickú hospodárnosť budov (ks)  
9 168  
2
0
0
vyhodnocuje sa  
v roku 2018  
Zdroj: Plán obnovy relevantných budov 2014 – 2017  
/* Ročný plán obnovy relevantných budov (podľa §10 ods. 1 zákona) vrátane požiadavky o vyčlenenie zodpovedajúcich zdrojov zo  
štátneho rozpočtu sa prvýkrát pripravoval až v roku 2015. V roku 2014 nebol v rámci štátneho rozpočtu systematicky vyčlenený fond  
na obnovu budov ústredných orgánov štátnej správy. Obnovu budov si zabezpečovala každá rozpočtová kapitola z ušetrených  
finančných prostriedkov.  
Rozdelenie kompetencií  
V oblasti energetickej hospodárnosti budov, energetickej  
efektívnosti a úspor energií je zapojených viacero subjek-  
tov. Z kapacitných dôvodov neboli do kontroly zahrnuté  
všetky dotknuté subjekty. Kontrolované subjekty sú uve-  
dené v Grafe č. 1 a sú označené zelenou farbou. V súla-  
de s § 22 ods. 1 zákona NR SR č. 39/1993 Z. z. o NKÚ  
SR v znení neskorších predpisov boli vyžiadané informá-  
cie od MH SR, SIEA a SOI.  
Graf č. 1: Rozdelenie kompetencií  
3.2  
FINANČNÉ PROSTRIEDKY NA REALIZÁCIU OBNOVY VEREJNÝCH BUDOV SÚ NEDOSTATOČNÉ.  
Štruktúra zdrojov financovania obnovy budov v SR je  
nasledovná:  
účinnosti exitujúcich verejných budov vrátane zatepľo-  
vania“),  
z vlastných zdrojov povinných právnických osôb,  
z úverov a pôžičiek,  
zo štátneho rozpočtu (budovy ÚOŠS v BSK),  
z OP KŽP 2014 2020 (verejné budovy mimo BSK,  
fond EÚ),  
z Integrovaného regionálneho operačného programu  
2014 2020 (IROP),  
z programu MUNSEFF, zameraného na obnovu ve-  
rejných budov.  
Národný fond energetickej efektívnosti na podporu finan-  
covania obnovy verejných budov nebol vytvorený.  
z Environmentálneho fondu (verejné budovy mimo  
BSK, dotácie na účel L1-L3 „Zvyšovanie energetickej  
| 10  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Podporný finančný mechanizmus, ktorý by umožnil finan-  
úspor energie sa budovy ÚOŠS podieľajú vo veľmi malej  
covať požadovanú každoročnú obnovu budov  
v bratislavskom kraji zatiaľ neexistuje.  
miere.  
Aby investované verejné prostriedky určené na energetic-  
kú efektívnosť budov boli alokované čo najúčinnejšie, je  
nevyhnutné stanoviť kritéria prerozdeľovania finančných  
prostriedkov. Základné kritériá financovania boli stanove-  
né v uzneseniach vlády SR, vo výzvach na poskytovanie  
podpory z prostriedkov EŠIF a z predaja emisných kvót  
v rámci Environmentálneho fondu.  
SR v rámci alternatívneho prístupu má stanovený cieľ  
úspor energie vo všetkých verejných budovách v rozsahu  
52,17 GWh/rok s tým, že do roku 2020 sa dosiahne rov-  
naký objem úspor energie ako základným prístupom.  
Plnenie cieľa úspor energie v roku 2014 bolo na úrovni  
32,78 GWh (63 %), v roku 2015 na úrovni 54,77 GWh  
(105 %) a v roku 2016 23,02 GWh (44 %). Na plnení cieľa  
Európske štrukturálne a investičné fondy  
Úlohu riadiaceho orgánu pre OP KŽP prevzalo MŽP SR.  
Úlohou sprostredkovateľského orgánu bola poverená  
SIEA.  
ÚOŠS a  
verejnoprávne  
inštitúcie  
Výzva  
číslo  
Celková  
alokácia  
Územná  
samospráva  
1.  
2.  
Spolu  
160 mil. eur  
120 mil. eur  
280 mil. eur  
45 mil. eur  
60 mil. eur  
105 mil. eur  
115 mil. eur  
60 mil. eur  
175 mil. eur  
Kontrolou bolo preverené, že podporené projekty prispeli  
k plneniu cieľa úspor energie, zvoleného v rámci alterna-  
tívneho prístupu. Podporené boli komplexné projekty  
podložené energetickým auditom, zamerané na dosiahnu-  
tie optimálnej energetickej hospodárnosti formou zníženia  
spotreby energie na úroveň nízkoenergetických budov,  
ultranízkoenergetických budov alebo budov s takmer  
nulovou potrebou energie.  
Zdroj: Výzvy a usmernenia SIEA  
Oprávnenými príjemcami nenávratného finančného prí-  
spevku boli všetky samosprávne kraje okrem bratislav-  
ského. Podľa tepelno-technických posudkov sa realizáci-  
ou projektov očakáva výrazné zníženie spotreby energie v  
obnovovaných budovách.  
V kontrolovanom období rokov 2015 2017 vyhlásil  
sprostredkovateľský orgán OP KŽP dve otvorené výzvy  
na predkladanie žiadostí o NFP v celkovej sume 280  
mil. eur. Prvá výzva bola vyhlásená v roku 2015; druhá  
výzva bola vyhlásená v roku 2017. Finančné prostriedky  
alokované pre jednotlivé výzvy sú uvedené v Tabuľke č.  
4. Finančné prostriedky boli určené na financovanie pro-  
jektov zameraných na zníženie spotreby energie pri pre-  
vádzke verejných budov vo vlastníctve alebo v správe  
subjektov ústrednej správy, verejnoprávnych inštitúcií a  
územnej samosprávy.  
Na základe schválených žiadostí o platbu bolo k  
30.06.2017 vyplatených spolu 3 044 030,07 eur (z toho  
2 723 605,88 eur z prostriedkov EÚ a 420 424,19 eur  
zo ŠR).  
Kontrola NKÚ SR preverila vzorku siedmich zmlúv, na  
základe ktorých bol žiadateľom pridelený NFP spolu v  
sume 6 217 985,33 eur. Z vybraných zmlúv v čase výko-  
nu kontroly začala realizácia stavebných prác len v dvoch  
prípadoch (mesto Liptovský Mikuláš a mesto Žilina).  
Zníženie spotreby energie v budovách po realizácii opat-  
rení energetickej efektívnosti je zobrazené v Grafe č. 2.  
Graf č. 2: Zníženie spotreby energie v budovách po realizácii opatrení energetickej efektívnosti  
Zdroj: MŽP SR, vlastné spracovanie neštatistickej vzorky siedmich zmlúv  
| 11  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Počas realizácie stavebných prác, ako aj po ich ukončení,  
dotácie bolo 5-percentné spolufinancovanie z vlastných  
boli zmluvne nastavené merateľné ukazovatele projek-  
tu, ktorých plnenie sa sleduje v monitorovacom sys-  
téme SIEA. Medzi merateľnými ukazovateľmi je sledova-  
nie spotreby energie v budove pred realizáciou opatrení  
energetickej efektívnosti a spotreby energie v budove po  
realizácii opatrení energetickej efektívnosti MWh/rok.  
alebo iných zdrojov žiadateľa.  
Kontrola NKÚ SR preverila vzorku 15 zmlúv, na základe  
ktorých bola žiadateľom poskytnutá dotácia spolu v sume  
2 718 744,53 eur, určená na realizáciu projektov zvyšo-  
vania energetickej účinnosti existujúcich budov vrátane  
zatepľovania. Po realizácii týchto projektov sa očakáva  
cca 50,12-percentné zníženie spotreby energie na  
vykurovanie ročne oproti doterajšej spotrebe. Skutoč-  
né výsledky úspory energie budú známe až po ich nahlá-  
sení do monitorovacieho systému SIEA, s predpoklada-  
ným termínom v roku 2020.  
Podľa tepelno-technických posudkov sa po realizácii  
projektov očakáva výrazné zníženie spotreby energie  
v obnovovaných budovách.  
Keďže projekty z kontrolovane vzorky neboli ukončené,  
nebolo možné počas výkonu kontroly vyhodnotiť ukazova-  
teľ spotreby energie v budovách po realizácii opatrení  
energetickej efektívnosti.  
Environmentálny fond konal nad rámec zákona  
o Environmentálnom fonde tým, že žiadateľom umožnil  
doplniť chybné a neúplné žiadosti o podporu. Týmto spô-  
sobom vznikal výrazný nepomer medzi počtom oprávne-  
ných žiadostí zaradených do zoznamu na schválenie a  
disponibilnými zdrojmi prostriedkov určených na špecific-  
kú činnosť L1 až L3.  
Environmentálny fond  
Environmentálny fond poskytuje od roku 2014 dotácie  
získané z výnosov z predaja emisných kvót. Tieto pro-  
striedky sú určené na rozvoj zvyšovania energetickej  
účinnosti existujúcich verejných budov, vrátane zatepľo-  
vania budov základných a stredných škôl, materských  
škôl/predškolských zariadení, kultúrnych domov a obec-  
ných/mestských úradov v pôsobnosti obcí, samospráv.  
Pri poskytovaní dotácie v rámci činnosti L1 nebola príjem-  
com dotácie uložená zmluvná povinnosť predkladať SIEA  
údaje o spotrebe energie na vykurovanie pred realizáciou  
projektu a po jej uskutočnení. Táto povinnosť bola zmluv-  
ne stanovená až príjemcom dotácie L2 a následne aj L3.  
V kontrolovanom období Environmentálny fond vyhlásil tri  
výzvy na predkladanie žiadostí o podporu formou do-  
tácie na zvyšovanie energetickej účinnosti existujúcich  
budov vrátane zatepľovania v celkovej výške 40 mil.  
eur. Finančné prostriedky alokované pre jednotlivé výzvy  
sú uvedené v Tabuľke č. 5.  
Spôsob prideľovania projektov interným a externým hod-  
notiteľom nebol vykonávaný preukázateľným spôsobom.  
V niektorých prípadoch minister schválil dotáciu skôr, ako  
žiadateľ ukončil verejné obstarávanie zhotoviteľa diela.  
Následne pri vyúčtovaní dotácie vznikalo nedočerpanie  
schválenej sumy dotácie. Tento spôsob poukázal na  
neefektívnosť konania, pretože pri presnom prerozdelení  
indikovanej sumy sa mohla dotácia poskytnúť väčšiemu  
počtu žiadateľov s nižšou požadovanou sumou.  
Tabuľka č. 5: Alokované finančné prostriedky k výzvam (L1, L2  
a L3)  
Výzva  
číslo  
L1  
L2  
L3  
Spolu  
Zdroj: EF  
Celková  
alokácia  
15 mil. eur  
15 mil. eur  
10 mil. eur  
40 mil. eur  
Rok  
zverejnenia výzvy  
2014  
Kontrola NKÚ SR zistila, že Environmentálny fond:  
2015  
2016  
pridelil dotáciu aj na také budovy, na ktoré sa nevzťa-  
hujú postupy a opatrenia na zlepšenie energetickej  
hospodárnosti budov v zmysle platnej legislatívy,  
Skutočné čerpanie finančných prostriedkov celkom bolo  
v sume 28 776 493,29 eur (14 315 028,39 eur za L1,  
14 461 464,90 eur za L2 a 0,00 eur za L3.  
rozhodol o viacnásobnom poskytovaní podpory jed-  
nému subjektu, ktorý uskutočnil obnovu verejnej bu-  
dovy na etapy. Vzhľadom na veľmi obmedzený zdroj  
poskytovaných dotácií a vysoký počet „neuspokoje-  
ných“ žiadostí o podporu odporúčame fondu dbať na  
rovnosť žiadateľov pri výbere podporovaných projek-  
tov.  
Maximálna miera podpory na projekt bola 200 000,00 eur  
s DPH, čo predstavovalo 95 % z oprávnených nákladov  
projektu alebo časti projektu. Podmienkou poskytnutia  
3.3  
MONITOROVACÍ SYSTÉM EXISTUJE, ALE KONTROLA ENERGETICKÝCH AUDITOV JE NÍZKA.  
V rámci preverenia monitorovacieho systému energetickej efektívnosti sa NKÚ SR zameral:  
-
-
-
na kontrolu plnenia plánu energetickej efektívnosti,  
na kontrolu financovania obnovy budov,  
na kontrolu energetických auditov,  
-
-
na kontrolu energetických certifikátov budov,  
na zisťovanie porušení a ukladanie sankcií.  
| 12  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Kontrolný a monitorovací systém na účely garancie  
Kontrolný a monitorovací systém pre energetickú  
certifikáciu budov  
plnenia plánu/programu energetickej efektívnosti a  
kontrolný a monitorovací systém financovania obno-  
vy budov  
Spracovanie energetických certifikátov budov, ako aj  
kontrola ich kvality, je zabezpečené prostredníctvom IS  
INFOREG, ktorý súčasne vykonáva kontrolu platnosti  
vstupných údajov.  
SR má zabezpečený kontrolný a monitorovací systém  
energetickej efektívnosti.  
SR mala v roku 2010, ako prvá z členských štátov EÚ,  
zavedený tento elektronický online systém evidencie  
energetických certifikátov budov a vytvárania databázy  
údajov z energetických certifikátov budov.  
Prevádzku monitorovacieho systému energetickej efek-  
tívnosti zabezpečuje SIEA. Vedie: (i) evidenciu o všetkých  
verejných budovách (vrátane budov ÚOŠS), ktoré boli  
významne obnovené a majú energetický certifikát budovy  
(ECB), (ii) evidenciu o úspore energie v dôsledku obnovy,  
ako aj o finančných prostriedkoch vypočítaných odborným  
odhadom podľa dostupných informácií. Každoročne vy-  
pracúva monitorovacie správy na základe údajov posky-  
tovaných z databázy energetickej certifikácie budov IS  
INFOREG.  
Kontrola kvality energetických certifikátov v zmysle platnej  
legislatívy bola pridelená MDV SR alebo ním určenej  
právnickej osobe. MDV SR z dôvodu nedostatočného  
počtu systemizovaných miest na sekcii výstavby, odbor  
stavebníctva, nevykonávalo kontrolu energeticky certi-  
fikovanej budovy na mieste. Touto kontrolou sa overuje  
zhoda medzi špecifikáciami uvedenými v energetickom  
certifikáte a parametrami energeticky certifikovanej budo-  
vy.  
MH SR každoročne vyhodnocuje plnenie cieľov úspor  
energie, stanovených SR, výsledky plnenia zverejňuje v  
„Ročnej správe o pokroku pri dosahovaní národných  
cieľov energetickej efektívnosti“.  
Kontrolu zverejňovania energetických štítkov na nápad-  
nom a pre verejnosť jasne viditeľnom mieste budovy  
vykonávala od 1. mája 2014 Slovenská obchodná inšpek-  
cia. Do 30. apríla 2014 dohľad nad plnením tejto povin-  
nosti mala Slovenská energetická inšpekcia.  
Kontrolný a monitorovací systém pre energetické  
audity  
MH SR zverejňuje na svojom webovom sídle zoznam  
energetických audítorov, spravovaný SIEA.  
SOI vykonala v kontrolovanom období 260 kontrol zverej-  
ňovania energetických štítkov, z toho 17 v roku 2014; 42  
v roku 2015; 127 v roku 2016; 73 k 31. júlu 2017. Ziste-  
ných bolo 11 porušení. Celková výška pokút bola 3 800  
eur.  
Kontrolu kvality energetických auditov vykonáva SIEA, a  
to výberom zo všetkých vykonaných energetických audi-  
tov.  
Kontrolou NKÚ SR bolo zistené, že do monitorovacieho  
systému bolo v roku 2015 zaevidovaných 448 energetic-  
kých auditov (z toho 25 vo verejných budovách). V roku  
2016 bolo zaevidovaných 158 energetických auditov (z  
toho 17 vo verejných budovách).  
Systém na zisťovanie porušovaní a ukladanie sankcií  
Štátny dozor nad dodržiavaním zákona o energetickej  
hospodárnosti budov vykonáva Slovenská obchodná  
inšpekcia, ktorá pri určení výšky pokuty za porušenie  
uvedených predpisov oprávnenou osobou, resp. vlastní-  
kom budovy prihliada na závažnosť konania, spôsob  
spáchania iného správneho deliktu, jeho trvanie, následky  
a opakovanie.  
Kontrola kvality energetických auditov vo verejných budo-  
vách bola vykonaná doposiaľ len v roku 2015, a to iba  
v dvoch prípadoch. NKÚ SR konštatuje nízke pokrytie  
kontroly energetických auditov.  
ODPORÚČANIA  
Vláda SR  
1. Ustanoviť hlavného koordinátora a gestora plnenia cieľov energetickej únie do roku 2020.  
2. Upriamiť pozornosť verejného sektora na dôležitosť relevantných cieľov udržateľného rozvoja OSN (7 – Dostupná  
a čistá energia; 9 – Priemysel, inovácie a infraštruktúra; 11 – Udržateľné mestá a komunity; 13 – Ochrana klímy)  
a zabezpečiť ich plnenie.  
3. Zabezpečiť adekvátne personálne obsadenie príslušných útvarov rezortov, ktoré bude schopné implementovať  
medzinárodné kľúčové strategické výzvy.  
4. Zabezpečiť finančné zdroje pre Bratislavský samosprávny kraj, v ktorom sa nachádza významné množstvo verej-  
ných budov.  
5. Vypracovávať zoznam verejných budov na regionálnej a miestnej úrovni.  
| 13  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
MDV SR  
6. Na sekcii výstavby - odbore stavebníctva personálne posilniť a organizačne zabezpečiť dostatočný počet systemi-  
zovaných miest a ich udržateľnosť.  
7. Vykonávať kontrolu energetických certifikátov budov na mieste s cieľom skontrolovať zhodu medzi špecifikáciami  
uvedenými v energetickom certifikáte a parametrami energeticky certifikovanej budovy  
MH SR  
8. Nastaviť systém nahlasovania údajov do monitorovacieho systému o všetkých obnovených budovách tak, aby vý-  
stupy z monitorovacieho systému boli dostupné, v požadovanej kvalite a použiteľné na analýzu.  
9. Zabezpečiť monitorovanie údajov o vyčlenených prostriedkoch pre naplnenie stratégie obnovy budov, ako aj vyna-  
ložených finančných prostriedkoch na obnovu budov ÚOŠS.  
Environmentálny fond  
10. Doplniť interný predpis č. 9/2017 z 30.06.2017 stanovujúci pravidlá a postupy pri poskytovaní podpory formou do-  
tácie na EF o pravidlo, ktorým sa stanoví záväzný spôsob prideľovania jednotlivých žiadostí interným a externým  
odborným hodnotiteľom.  
11. Zabezpečiť podľa možností EF elektronizáciu správy dokumentov.  
12. Na účely spravodlivejšieho prideľovania dotácie na zvyšovanie energetickej účinnosti exitujúcich budov, vrátane  
zatepľovania, odporúčame EF do budúcnosti zvážiť buď poskytovanie 200 000,00 eur ako maximálnu možnú sumu  
dotácie pre jedného žiadateľa za celé obdobie vyhlásenia činnosti L a tým ukončiť viacnásobné poskytovanie pod-  
pory jednému subjektu, ktorý uskutočňuje obnovu verejnej budovy na etapy, alebo v spolupráci s MŽP SR defino-  
vať v interných predpisoch EF nové podmienky poskytovania podpory formou dotácie pre nasledujúce obdobie.  
13. Vzhľadom na to, že zákon o Environmentálnom fonde nedefinuje, na ktoré verejné budovy sa nemôže poskytnúť  
dotácia na zvýšenie energetickej účinnosti, vrátane zatepľovania, odporúčame EF buď v rámci analógie legis po-  
stupovať podľa zákona o energetickej hospodárnosti budov, ktorý ustanovuje, na ktoré budovy sa nevzťahujú po-  
stupy a opatrenia na zlepšenie energetickej hospodárnosti budov, alebo si EF zadefinuje vo svojich interných  
smerniciach, ktoré verejné budovy budú/nebudú predmetom poskytovania podpory formou dotácie na obnovu a za-  
tepľovanie.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
NKÚ SR počas výkonu kontroly aktívne komunikoval s  
kontrolovanými subjektmi, ako aj v štádiu oboznámenia  
sa s formulovanými zisteniami a nedostatkami.  
, uvedených v protokoloch o výsledku kontroly. NKÚ SR  
uložil kontrolovaným subjektom prijať opatrenia na od-  
stránenie zistených nedostatkov.  
Kontroly boli ukončené na MDV SR a EF protokolom  
o výsledku kontroly, na MŽP SR záznamom o výsledku  
kontroly.  
Kontrolované subjekty sa zaviazali prijať opatrenia a ná-  
sledne zaslať správu o splnení, resp. plnení.  
NKÚ SR bude priebežne monitorovať plnenie a účinnosť  
opatrení prijatých na odstránenie kontrolou zistených  
nedostatkov.  
Kontrolované subjekty nevzniesli žiadne námietky proti  
pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných ziste-  
5
TÍM KONTROLÓROV  
V rámci kontrolnej akcie boli na kontrolované subjekty  
vytvorené tri kontrolné skupiny. Vedúcimi a členmi kon-  
trolných skupín boli skúsení zamestnanci z odboru ener-  
getiky a infraštruktúry s dlhoročnou odbornou praxou na  
NKÚ SR, ktorí sa opakovane zúčastňujú kontrol na prí-  
slušných subjektoch, preukazujú komunikačné a odbor-  
né zručnosti.  
ZÁVER  
Uskutočňovanie opatrení pre znižovanie spotreby energie  
v súčasnosti prvotné náklady, avšak v budúcnosti vďaka  
úsporám energie je predpoklad, že sa dosiahnu význam-  
v
budovách predstavuje pre vlastníka budovy  
| 14  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
né finančné úspory. Takto získané úspory môžu byť pou-  
Zníženie spotreby energií má výrazný dosah na kvalitu  
životného prostredia.  
žité na financovanie iných aktivít. Opatrenia pre znižova-  
nie spotreby energie súčasne zvyšujú komfort pre uží-  
vateľov budov a pozitívne vplývajú na životné prostredie.  
Závery z kontrolnej akcie budú prezentované na spoloč-  
nom medzinárodnom stretnutí pod vedením sekretariátu  
EUROSAI WGEA so sídlom v Talline. Zo záverov kontrol  
zúčastnených NKI bude vypracovaná spoločná záverečná  
správa.  
Realizácia obnovy verejných budov prispieva nielen k  
zveľaďovaniu majetku ÚOŠS, obcí, VÚC a nimi zriade-  
ných rozpočtových a príspevkových organizácií, ale aj  
zvyšuje zamestnanosť v odbore stavebníctva.  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
Kontrolované subjekty:  
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky  
Námestie slobody 6  
+421 2 501 14 451 info@nku.gov.sk  
810 05 Bratislava  
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky  
Nám. Ľ. Štúra 1  
812 35 Bratislava  
Environmentálny fond  
Martinská 49  
821 05 Bratislava  
| 15