2017  
Záverečná správa  
e-Government a informačné systémy obcí a miest  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
e-Government a informačné systémy obcí a miest  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCI KONTROLNEJ AKCIE  
Ing. Vladimír Jendrisek  
Bratislava, október 2017  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ...................................................................................................4  
ZOZNAM TABULIEK..........................................................................................................................................................4  
ZOZNAM GRAFOV A OBRÁZKOV....................................................................................................................................4  
ZHRNUTIE ..........................................................................................................................................................................5  
1
2
3
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE......................................................................................................................................6  
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE.................................................................................................................................6  
ZISTENIA A ODPORÚČANIA....................................................................................................................................7  
3.1  
ELEKTRONIZÁCIA VEREJNEJ SPRÁVY.....................................................................................................................7  
3.1.1 e-Government................................................................................................................................................7  
3.1.2 Výkon verejnej moci elektronicky...................................................................................................................7  
3.2  
KONTROLA V OBCIACH A MESTÁCH .......................................................................................................................8  
3.2.1 Elektronické služby samosprávy....................................................................................................................8  
3.2.2 Vyhodnotenie indikátorov výkonnosti e-Governmentu...................................................................................9  
3.2.3 Vytváranie, prevádzkovanie, využívanie, rozvoj a bezpečnosť informačných systémov obcí a miest.........10  
3.3  
KONTROLA OBCÍ A MIEST V DCOM .....................................................................................................................10  
3.3.1 Všeobecné informácie o projekte DCOM ....................................................................................................10  
3.3.2 Indikátory výkonnosti projektu DCOM a jeho prínos pre občana a samosprávu .........................................11  
DPORÚČANIA................................................................................................................................................................13  
REAKCIA KONTROLOVANÝCH SUBJEKTOV......................................................................................................14  
TÍM KONTROLÓROV ..............................................................................................................................................14  
O
4
5
ZÁVER ..............................................................................................................................................................................14  
KONTAKT.........................................................................................................................................................................16  
PRÍLOHY ..........................................................................................................................................................................17  
P
P
P
P
RÍLOHA Č. 1: PREHĽAD INDIKÁTOROV VÝKONNOSTI E  
RÍLOHA Č. 2: VYBRANÉ UKAZOVATELE VÝKONNOSTI  
RÍLOHA Č. 3: VÝVOJ POČTU PODANÍ V DCOM A MINIDCOM+ .............................................................................................18  
RÍLOHA Č. 4: VYSVETLENIE NIEKTORÝCH POJMOV POUŽITÝCH V ZÁVEREČNEJ SPRÁVE.....................................................18  
-
(
GOVERNMENTU V OBCIACH.............................................................17  
HODNOTY)  
PODĽA VEĽKOSTI OBCÍ...............................................17  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
DCOM  
VÝZNAM  
Dátové centrum obcí a miest  
DEUS  
DataCentrum elektronizácie územnej samosprávy Slovenska  
občiansky preukaz s elektronickým kontaktným čipom  
informačný systém  
eID  
IS  
ISVS  
informačný systém verejnej správy  
informačné technológie  
IT  
KEP  
kvalifikovaný elektronický podpis  
KRIS  
koncepcia rozvoja informačných systémov  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
nenávratný finančný príspevok  
MF SR  
NFP  
NKIVS  
Národná koncepcia informatizácie verejnej správy  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
orgán verejnej moci  
NKÚ SR  
OVM  
PI  
performance indicator (indikátor výkonnosti)  
Ústredný portál verejnej správy  
UPVS  
výnos o štandardoch pre ISVS  
výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 55/2014 Z. z.  
o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy  
VZN  
všeobecne záväzné nariadenie  
zákon o e-Governmente  
zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti  
orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
zákon o informačných systémoch verejnej  
správy  
zákon č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
zákon o ochrane osobných údajov  
zákon č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene  
a doplnení niektorých zákonov  
zákon o slobodnom prístupe k informáciám  
zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode infor-  
mácií)  
ZMOS  
Združenie miest a obcí Slovenska  
ZOZNAM TABULIEK  
Tabuľka 1 Štatistika kontrolovaných obcí............................................................................................................................6  
Tabuľka 2 Kontrolná akcia v číslach..................................................................................................................................15  
ZOZNAM GRAFOV A OBRÁZKOV  
Graf 1 Veková štruktúra výpočtovej techniky podľa veľkosti obce.....................................................................................10  
Obrázok 1 Piliere e-Governmentu.......................................................................................................................................7  
Obrázok 2 Kontrolované subjekty v mape Slovenska .......................................................................................................16  
| 4  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
V septembri 2013 schválila Národná rada Slovenskej  
republiky zákon o e-Governmente. Tým uložila všetkým  
orgánom verejnej moci, teda aj subjektom územnej sa-  
mosprávy, povinnosť vykonávať verejnú moc elektronicky  
a v rozsahu, ktorý určuje tento zákon. Prechodné obdo-  
bie, ktoré malo slúžiť orgánom verejnej moci na odstráne-  
nie prípadných technických problémov, uplynulo.  
Od 1. novembra 2016 tak majú všetky orgány verejnej  
moci povinnosť vykonávať verejnú moc elektronicky  
a bez obmedzenia. Výkon verejnej moci elektronicky je  
konaním o právach, právom chránených záujmoch a  
povinnostiach osôb prostredníctvom elektronickej úradnej  
komunikácie.  
konnosti e-Governmentu obcí a miest. Cieľom bolo posú-  
diť aj centrálne riešenie DEUS, ktorý zastrešuje 72 %  
samosprávy s takmer 2,2 mil. obyvateľov a posúdenie  
prínosov informačného systému DCOM v kontrolovaných  
obciach.  
DCOM je nadrezortný informačný systém verejnej správy,  
ktorý riadi DEUS. Jeho hlavnou úlohou je poskytovať  
obciam a mestám technické a programové prostriedky na  
výkon verejnej moci elektronicky. DEUS je záujmové  
združenie, založené Ministerstvom financií Slovenskej  
republiky a Združením miest a obcí Slovenska. Hlavnými  
činnosťami DEUS sú: propagácia a podpora informatizá-  
cie a elektronizácie verejnej správy; podpora rozvoja  
elektronických služieb a ich poskytovanie verejnej správe,  
občanom a podnikateľom; zabezpečovanie technologickej  
podpory pre územnú samosprávu.  
Najväčšou ekonomickou výhodou elektronizácie služieb  
verejnej správy je úspora času. Služby verenej správy sú  
občanom a podnikateľom dostupné cez internet, bez  
potreby osobných návštev úradov. Služby sú prístupné  
okamžite, poskytované rýchlejšie a bez nutnosti predkla-  
dať rôzne dokumenty. To všetko znižuje finančné nároky  
na občanov, podnikateľov a celú verejnú správu.  
Miestna územná samospráva vykonáva originálne (vlast-  
né) kompetencie a prenesené kompetencie štátnej správy  
na vymedzenom území. Podporu pre realizáciu prenese-  
ných kompetencií vykonávaných miestnou územnou sa-  
mosprávou by mali zabezpečovať príslušné orgány, ktoré  
majú danú agendu v priamej kompetencii. NKÚ SR sa pri  
kontrole prioritne zameral najmä na elektronizáciu ori-  
ginálnych kompetencií a na pripravenosť obcí, ktoré  
nevyužívali žiaden špecializovaný informačný systém.  
Časť kontrolovaných subjektov samosprávy využívala  
vlastné a komerčné informačné systémy, alebo centrálne  
riešenie e-Governmentu prostredníctvom informačného  
systému DCOM  
Cieľom kontrolnej akcie bolo posúdiť, ako sú obce a mes-  
tá (vo veľkostnej kategórii do 20 tis. obyvateľov) priprave-  
né na poskytovanie služby e-Governmentu, a či sú verej-  
né prostriedky, vynaložené na zabezpečenie týchto slu-  
žieb, investované efektívne. V samosprávach boli, okrem  
iného, preverované aj ich povinnosti v oblasti vytvárania,  
prevádzkovania, využívania, rozvoja a bezpečnosti infor-  
mačných systémov. Kľúčová oblasť, na ktorú sa NKÚ SR  
pri kontrole zameral, bolo vyhodnotenie indikátorov vý-  
Tretina kontrolovaných samospráv nebola k 1. novembru 2016 pripravená vykonávať verejnú moc elektronicky.  
Tieto samosprávy nevstupovali do aktívnych elektronických schránok, alebo mali prístup do nich obmedzený. Jedna  
obec nemala elektronickú schránku zriadenú vôbec, a to aj napriek tomu, že tieto mali byť orgánom verejnej moci zria-  
dené od roku 2014. Dve tretiny kontrolovaných samospráv nemali zabezpečenú autorizáciu elektronických dokumentov.  
Výkonnosť e-Governmentu v podmienkach konkrétnych  
samospráv bola vyhodnotená prostredníctvom viacerých  
ukazovateľov. Zvlášť sa prejavil vzťah medzi dosiahnutý-  
mi výsledkami a veľkosťou konkrétnej samosprávy. Väč-  
šie samosprávy dosahovali lepšie výsledky, najmä z  
dôvodu lepšieho financovania informačných technológií a  
vyspelosti procesov na podporu elektronizácie. Kontrola  
preukázala, že samosprávy používajúce špecializova-  
né informačné systémy, bez ohľadu na veľkosť, vyka-  
zovali dobrú úroveň pripravenosti na e-Government.  
ťažko naplní princíp „jedenkrát a dosť“; či už na strane  
občana a podnikateľa, ktorý elektronické služby štátu  
využíva, alebo na strane pracovníka v samospráve, ktorý  
verejnú moc vykonáva.  
Dňa 1. júla 2017 uplynulo prechodné obdobie pred proce-  
som aktivácie elektronických schránok pre právnické  
osoby, zapísané v obchodnom registri so sídlom na úze-  
mí Slovenskej republiky. Tieto už začínajú s obecnými a  
mestskými úradmi komunikovať elektronicky vo zvý-  
šenej miere.  
Závislosť medzi veľkosťou samosprávy a úrovňou  
ňou vykonávaných kompetencií bola potvrdená aj pri  
predchádzajúcich kontrolách NKÚ SR.  
Od mája 2018 má dôjsť k aktivácii elektronických schrá-  
nok ďalšej veľkej skupiny právnických osôb (občianske  
združenia, nadácie, neziskové organizácie a pod.). Tým  
sa rozšíri okruh subjektov, s ktorými budú musieť  
samosprávy komunikovať elektronicky.  
Po schválení novej Národnej koncepcie informatizácie  
verejnej správy (v roku 2016) územná samospráva čelí  
novým výzvam. Bez dodatočnej externej podpory naj-  
malé samosprávy nie sú objektívne schopné za-  
bezpečovať v potrebnom rozsahu a kvalite činnosti spoje-  
né s výkonom verejnej moci elektronicky. Bez cen-  
trálne riadenej implementácie sa v samospráve len  
Informatizácia verejnej správy patrí na základe jej vý-  
znamnosti a z hľadiska plnenia strategických cieľov, ná-  
rodných priorít a identifikovaných rizík medzi kľúčové  
oblasti, na ktoré sa zameria kontrolná činnosť NKÚ  
SR. Neuspokojivé výsledky v rámci e-Governmentu, naj-  
| 5  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
mä malých samospráv, predznamenávajú skutočnosť, že  
tu stále existuje priestor na rozširovanie efektívnosti.  
NKÚ SR bude preto v nasledujúcich obdobiach sledovať  
formou kontrol nielen stav plnenia prijatých opatrení  
v kontrolovaných subjektoch, ale aj pokrok v informatizácii  
verejnej správy ako celku.  
1
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE  
Cieľom kontrolnej akcie bolo posúdiť:  
-
pripravenosť obcí a miest, vo veľkostnej kategórii do 20 tis. obyvateľov, na poskytovanie služby e-Governmentu  
a na efektívne vynakladanie verejných prostriedkov na zabezpečenie týchto služieb  
-
-
-
plnenie povinnosti obcí a miest v oblasti vytvárania, prevádzkovania, využívania, rozvoja a bezpečnosti ich IS  
vyhodnotenie indikátorov výkonnosti e-Governmentu v obciach a mestách  
centrálne riešenie DEUS, ktorý zastrešuje 72 % samosprávy, a prínosy IS DCOM v kontrolovaných samosprávach.  
Účel kontrolnej akcie. Spočíval (i) v posúdení efektívnosti verejných prostriedkov, vynaložených na zabezpečenie  
služieb e-Governmentu obcí a miest vo veľkostnej kategórii do 20 tis. obyvateľov, (ii) v posúdení pripravenosti obcí a  
miest poskytovať služby e-Governmentu, (iii) v overení vybraných otázok efektívnosti projektu DCOM.  
Predmet kontroly. V kontrolovaných obciach a mestách sa NKÚ SR zameral najmä na vyhodnotenie indikátorov vý-  
konnosti elektronických služieb obcí a miest; na prínos týchto služieb občanom, obciam a mestám; na dodržiavanie  
vybraných povinností obcí a miest v oblasti vytvárania, prevádzkovania, využívania, rozvoja a bezpečnosti ich informač-  
ných systémov. V kontrolovanom subjekte DEUS sa NKÚ SR zameral najmä na plnenie zmluvy o poskytnutí  
NFP, vyhodnotenie indikátorov výkonnosti projektu DCOM a jeho prínosu pre občanov, obce a mestá.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
Kontrolná akcia bola vykonaná v súlade s plánom kon-  
trolnej činnosti NKÚ SR na rok 2017, v rámci nosnej témy  
„zvýšenie kvality života.“ Ciele kontroly súviseli s  
viacerými rizikami, ktoré boli spojené so zavádzaním  
elektronických služieb verejnej správy v Slovenskej re-  
publike. Realizácii kontrolnej akcie v roku 2017 predchá-  
dzalo spracovanie predbežnej štúdie v roku 2016. Pri nej  
boli použité verejne dostupné informácie, datasety, ako aj  
prieskumy vo vybraných obciach a v DEUS.  
Pri kontrole boli použité kontrolórske postupy a techniky  
vychádzajúce z medzinárodných kontrolórskych štandar-  
dov pre výkonnostnú kontrolu a kontrolu súladu. Najmä  
preskúmanie dokladov a dokumentov, priame pozorova-  
nie, systematické meranie a analyzovanie vybraných  
ukazovateľov, prieskum vo forme rozhovorov.  
Pri preverovaní efektívnosti sa NKÚ SR zameral najmä  
na vyhodnotenie, či došlo k maximalizovaniu výsled-  
kov činnosti vo vzťahu k použitým verejným pro-  
striedkom. Pri vyhodnotení účinnosti NKÚ SR prevero-  
val plnenie cieľov a dosahovanie plánovaných vý-  
sledkov vzhľadom na použité verejné prostriedky.  
Kontrolované samosprávy boli vybraté na základe vopred  
určených kritérií pri členení šiestich veľkostných kategórií  
do 20 tisíc obyvateľov. Kontrolovaným subjektom bol aj  
DEUS.  
Pre stanovenie prínosov informatizácie v podmienkach  
samospráv bolo určených viacero ukazovateľov, tzv.  
indikátorov výkonnosti. Podobné indikátory stanovil  
NKÚ SR aj pri projekte DCOM. NKÚ SR prostredníctvom  
nich kvantifikoval výkonnosť vo väzbe na čiastkové  
ciele informatizácie verejnej správy. Medzi tieto ciele  
patria najmä: minimalizácia fyzických návštev osôb na  
úradoch, dostupnosť služieb 24 hodín denne a sedem  
dní v týždni, optimalizácia procesov výkonu verejnej  
správy, maximalizácia využívania údajov v elektronickej  
forme, používateľská jednoduchosť elektronických slu-  
žieb.  
Tabuľka 1 – Štatistika kontrolovaných obcí  
počet  
počet obyvateľov  
veľkostná kategória obcí  
obcí v  
celkom  
kategórii  
0 – 499  
500 – 999  
12  
4 852  
8 363  
12  
15  
20  
7
4
70  
1 000 – 1 999  
2 000 – 4 999  
5 000 – 9 999  
10 000 – 20 000  
Celkový súčet  
20 554  
52 952  
44 722  
68 327  
199 770  
Kontroly v rámci kontrolnej akcie boli vykonané ako kom-  
binované kontroly súladu a výkonnosti, a to so zameraním  
na efektívnosť a účinnosť vynaložených prostriedkov.  
NKÚ SR nepreveroval účtovné ani finančné oblasti  
pri poskytovaní elektronických služieb v obciach  
a mestách, ani v rámci projektu DCOM.  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
3.1  
ELEKTRONIZÁCIA VEREJNEJ SPRÁVY  
3.1.1  
e-Government  
Obrázok 1 Piliere e-Governmentu  
e-Government je definovaný ako elektronická forma  
výkonu verejnej správy prostredníctvom informačno-  
komunikačných technológií. Aplikuje sa ako on-line  
komunikácia:  
e-Government  
-
-
-
-
-
v inštitúciách verejnej správy  
medzi inštitúciami verejnej správy navzájom  
medzi verejnou správou a fyzickými osobami  
medzi verejnou správou a podnikateľmi  
medzi verejnou správou a administratívou.  
V rámci e-Governmentu spravidla prebiehajú 4 základné druhy aktivít:  
-
-
-
-
poskytovanie informácií prostredníctvom internetu  
obojsmerná komunikácia medzi úradmi a občanmi, resp. podnikateľmi, a medzi úradmi navzájom  
vykonávanie peňažných transakcií  
správa verejných vecí občanmi prostredníctvom využívania IT (e-Governance).  
3.1.2 Výkon verejnej moci elektronicky  
V septembri 2013 schválila Národná rada Slovenskej  
republiky zákon o e-Governmente, ktorým uložila  
OVM povinnosť, aby vykonávali verejnú moc elektronicky  
a v rozsahu určenom týmto zákonom. Výkon verejnej  
moci je konanie OVM v rozsahu podľa osobitných predpi-  
sov vo veciach práv, právom chránených záujmov  
a povinností fyzických osôb alebo právnických osôb.  
Výkonom verejnej moci elektronicky sa rozumie jej výkon  
prostredníctvom elektronickej úradnej komunikácie.  
V rámci územnej samosprávy sú OVM najmä obce,  
mestá a v niektorých prípadoch aj nimi zriadené or-  
ganizácie (napríklad základné školy s právnou subjek-  
tivitou).  
schránky OVM a nástroj na autorizáciu elektronických  
dokumentov.  
Podporu pre realizáciu prenesených kompetencií, vyko-  
návaných miestnou územnou samosprávou, by mali za-  
bezpečovať príslušné orgány (úrady, ministerstvá), ktoré  
majú danú agendu v priamej kompetencii.  
Súčasťou procesu informatizácie je aj náležitá úprava  
interných noriem a procesov v obciach a mestách tak, aby  
tieto boli v súlade s princípmi e-Governmentu.  
Elektronické schránky boli OVM postupne aktivované od  
roku 2014. Od ich aktivácie mali OVM povinnosť prijímať  
elektronické podania osôb, a najneskôr od 1. novembra  
2016 sa táto povinnosť rozšírila aj o doručovanie elektro-  
nických rozhodnutí do aktívnych elektronických schránok  
fyzických a právnických osôb.  
Po schválení zákona o e-Governmente mali OVM trojroč-  
né prechodné obdobie, aby sa pripravili na výkon verejnej  
moci elektronicky a odstránili prípadné technické prekáž-  
ky. Toto prechodné obdobie uplynulo a od 1. novembra  
2016 majú všetky OVM povinnosť vykonávať verejnú  
moc elektronicky. Základnou formou výkonu verejnej  
moci elektronicky je jej vykonávanie prostredníctvom  
elektronickej schránky OVM. Ekvivalent výkonu verejnej  
moci elektronicky je aj zabezpečenie autorizácie elek-  
tronických dokumentov prostredníctvom kvalifikova-  
nej elektronickej pečate, alebo KEP s mandátnym  
certifikátom. V rámci územnej samosprávy majú obce  
a mestá možnosť poskytovať elektronické služby aj pro-  
stredníctvom špecializovaných IS (DCOM, vlastné alebo  
komerčné riešenia informatizácie obcí a miest), avšak  
základnou podmienkou je vždy existencia elektronickej  
Fyzická osoba sa môže vždy v konkrétnom prípade roz-  
hodnúť, či úkon urobí elektronickým, listinným alebo iným  
spôsobom. Asistovane môže elektronické služby využiť aj  
fyzická osoba, ktorá nemá potrebné technologické vyba-  
venie alebo skúsenosti prostredníctvom siete integrova-  
ných obslužných miest.  
Vybrané právnické osoby sú od 1. júla 2017 povinné  
prijímať elektronické rozhodnutia do ich elektronických  
schránok. A platí aj povinnosť – OVM sú povinné doručo-  
vať rozhodnutia týmto právnickým osobám do elektronic-  
kých schránok.  
| 7  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3.2  
KONTROLA V OBCIACH A MESTÁCH  
3.2.1 Elektronické služby samosprávy  
Obce a mestá, na účel výkonu verejnej moci elektronicky,  
môžu využívať rôzne IS podporujúce e-Government  
(DCOM, miniDCOM+,1) komerčné alebo vlastné IS). Pod-  
statou výkonu verejnej moci elektronicky je doručovanie  
elektronických úradných dokumentov. To sa uskutočňuje  
najmä prostredníctvom elektronickej schránky UPVS.  
integrované s ďalšími zdrojmi údajov v rámci verejnej  
správy. Polovica subjektov nemala svoj IS integrovaný  
s webovým  
sídlom, alebo s IS podporujúcim  
e-Government.  
Dodržiavanie princípu „jedenkrát a dosť“ v kontrolovaných  
subjektoch bolo skôr výnimkou než pravidlom. To neplati-  
lo v samosprávach využívajúcich IS podporujúce  
e-Government. Ich integráciou do registrov v rámci verej-  
nej správy bol napĺňaný princíp „jedenkrát a dosť“.  
K 1. novembru 2016:  
-
75 % kontrolovaných subjektov nevyužívalo služby  
žiadnych špecializovaných IS na podporu  
e-Governmentu (najmä na stav týchto samospráv sa  
zameriavala kontrola)  
Trinásť kontrolovaných samospráv nemalo na UPVS  
zverejnené informácie o svojej činnosti, resp. zverej-  
ňovalo neúplné informácie.  
-
-
-
20 % kontrolovaných subjektov využívalo služby  
DCOM, alebo miniDCOM+  
3 % kontrolovaných subjektov využívalo rôzne ko-  
merčné IS  
2 % kontrolovaných subjektov malo svoj vlastný IS  
zabezpečujúci e-Government.  
Tridsaťjeden kontrolovaných samospráv nemalo uprave-  
né registratúrne poriadky v súvislosti s autorizáciou elek-  
tronických dokumentov. Niektoré samosprávy nezabez-  
pečovali ani základné úkony evidovania, tvorby, ukladania  
a ochrany registratúrnych záznamov. Samosprávy mali  
často až príliš prísne vymedzené formáty prijímaných  
elektronických dokumentov. Iba štvrtina samospráv upra-  
vila svoje interné procesy a predpisy pre výkon  
e-Governmentu, napríklad prijatím VZN upravujúcich nimi  
poskytované elektronické služby.  
V priebehu roka 2017 začali kontrolované samosprávy  
v rôznom rozsahu využívať služby špecializovaných  
IS podporujúcich e-Government. Podiel kontrolovaných  
subjektov využívajúcich DCOM, resp. miniDCOM+, stúpol  
na 32 %. Podiel kontrolovaných subjektov využívajúcich  
komerčné riešenia stúpol na 16 %. Vlastný IS využívali  
4 % subjektov. Žiadny špecializovaný IS nevyužívalo  
50 % kontrolovaných subjektov.  
Viaceré základné školy zriadené obcami a mestami ne-  
mali zriadenú elektronickú schránku a polovica z nich  
nezverejňovala informácie o svojej činnosti na UPVS.  
Devätnásť obcí prvýkrát vstúpilo do elektronickej schrán-  
ky po 1. novembri 2016, z tohto počtu 14 obcí až v roku  
2017. Elektronickú schránku nemala vôbec zriadenú  
jedna obec. V jednej obci mala oprávnenie na vstup  
do elektronickej schránky fyzická osoba, ktorá nebola  
starostom obce.  
Webové sídla obcí a miest slúžili najmä na zverejňovanie  
základných a zákonom vyžadovaných informácií.  
NKÚ SR vníma pozitívne rozsah zverejňovaných informá-  
cií, ktorý často presahoval ich zákonné povinnosti.  
Nedostatky podľa zákona o slobodnom prístupe  
k informáciám pri zverejňovaní informácií o faktúrach  
a objednávkach na webových sídlach boli zistené u troch  
štvrtín kontrolovaných subjektov. Prejavila sa závislosť  
medzi veľkosťou samosprávy a intenzitou nedostatkov.  
Čím menšia bola obec, tým bola väčšia pravdepodobnosť  
výskytu nedostatkov.  
Autorizáciu elektronických dokumentov nemalo  
k 1. novembru 2016 zabezpečenú 70 % kontrolova-  
ných samospráv. Dvanásť samospráv malo zabezpe-  
čenú kvalifikovanú elektronickú pečať a päť samospráv  
malo KEP s mandátnym certifikátom. Štyri kontrolované  
subjekty mali autorizáciu elektronických dokumentov  
zabezpečenú kombináciou oboch vyššie uvedených mož-  
ností.  
Transparentnosť pri zverejňovaní zmlúv (kontrolovaných  
subjektov) NKÚ SR vyhodnocoval podľa jednotnej meto-  
diky. Čím vyššie skóre kontrolovaný subjekt získal, tým  
vyššia bola transparentnosť zverejňovania zmlúv. Preve-  
rovaných bolo jedenásť ukazovateľov2) s rôznou váhou.  
Priemerné skóre bolo 64 bodov zo 100, pričom najtran-  
sparentnejšie zverejňovali zmluvy samosprávy  
vo veľkostnej kategórii nad 10 tis. obyvateľov.  
Tretina kontrolovaných samospráv nebola k 1. novembru  
2016 pripravená vykonávať verejnú moc elektronicky.  
70 % obcí a miest nemalo svoje IS medzi sebou integro-  
vané, resp. boli vzájomne integrované iba čiastočne.  
Len 10 % kontrolovaných subjektov malo IS čiastočne  
2) Napr. rozsah zverejnených doplnkových informácií, čitateľnosť  
a úplnosť zmlúv, prehľadnosť a pod.  
1) Pozri kapitolu 3.3  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
3.2.2 Vyhodnotenie indikátorov výkonnosti e-Governmentu  
Pre stanovenie prínosov informatizácie v podmienkach  
konkrétnej samosprávy bolo stanovených niekoľko uka-  
zovateľov. Ich zoznam s popisom je v prílohe č. 1.  
NKÚ SR zistil, že interné normy a procesy niektorých  
samospráv (VZN, smernice) umožňovali len čiastočné  
vykonávanie verejnej moci elektronicky v plnom roz-  
sahu a s potrebou osobného alebo listinného kontaktu  
občana s pracovníkmi obecných a mestských úradov.  
Zmena interných procesov a noriem je v kompetencii  
dotknutých obecných a mestských zastupiteľstiev.  
Podiel „papierových“ dokumentov, ku ktorým existovala  
elektronická alternatíva samosprávy, bol od 38 % do  
91 %. Ukazovateľ bol vyhodnotený pre tlačivá, žiadosti  
a formuláre agend vlastných aj prenesených kompetencií.  
Samosprávy využívajúce IS podporujúce e-Government  
mali spravidla formuláre pre originálne kompetencie zdigi-  
talizované na 100 %. Elektronické dokumenty, ktoré  
samosprávy zverejňovali na svojich webových sídlach,  
často nespĺňali požiadavku súborovej neutrality alebo  
strojovej čitateľnosti.  
Spokojnosť obyvateľov s elektronickými službami  
bola vyhodnotená analýzou sťažností obyvateľov (napr.  
na nedostupnosť webového sídla) obcí a miest za rok  
2016 a prvý kvartál roka 2017. Za uvedené obdobie obce  
a mestá neevidovali žiadne sťažnosti. V kontexte pred-  
chádzajúceho ukazovateľa to znamená, že elektronické  
služby samosprávy neboli pre občanov prioritou.  
Podiel agend, ktoré umožňovali platbu bezhotovostne,  
bol v rozsahu od 76 % do 100 %. Častým problémom  
bolo prísne vymedzenie poplatkovej povinnosti vo VZN  
samospráv, vykonaním hotovostnej úhrady.  
Na účely vyhodnotenia dostupnosti informácií pre ob-  
čanov bolo stanovené, že „kľúčovými médiami“ v obciach  
a mestách sú také médiá, ktoré priamo informujú obyvate-  
ľov. Priemerne 80 % obcí vo veľkosti do 10 tis. obyva-  
teľov neprezentovalo možnosť elektronickej komuni-  
kácie s obcou v „kľúčových médiách“; napríklad na we-  
bovom sídle, úradnej tabuli, v obecných novinách a pod.  
Okrajovo boli otázky informatizácie v samosprávach  
predmetom rokovaní príslušných zastupiteľstiev. Tri štvr-  
tiny miest vo veľkostnej kategórii nad 10 tis. obyvateľov  
informovali o možnosti elektronickej komunikácie  
s mestom.  
Podiel vlastných príjmov samosprávy, uhradených  
bezhotovostne, dosiahol hodnoty od 64 % do 76 %.  
Ukazovateľ sčasti vyjadruje ochotu občanov využívať  
elektronické služby v samospráve.  
V prípade všetkých troch ukazovateľov sa prejavila závis-  
losť od veľkostnej kategórie obcí. Táto závislosť je grafic-  
ky znázornená v prílohe č. 2.  
S rastúcim počtom obyvateľov rástli priemerné hodnoty  
ukazovateľov.  
Priemerne 55 % administratívnych pracovníkov samo-  
správ absolvovalo vzdelávacie aktivity súvisiace s výko-  
nom verejnej moci elektronicky. Vo výnimočných prípa-  
doch zamestnanci samospráv neabsolvovali žiadne ško-  
lenia, najmä z časových dôvodov (znížené pracovné  
úväzky), alebo z dôvodov nedostatku finančných pro-  
striedkov v rozpočtoch obcí.  
Zo 70 kontrolovaných samospráv iba jedna obec nepre-  
vádzkovala webové sídlo. Táto obec bola súčasťou  
DCOM, ktorý v rámci svojich funkcionalít umožňoval we-  
bové sídlo obci prevádzkovať, ale obec sa pre ňu neroz-  
hodla.  
Všetky kontrolované samosprávy mali spracované  
bezpečnostné projekty na ochranu osobných údajov.  
Tým získali pre merateľný ukazovateľ absolutórium, všet-  
ky kontrolované obce a mestá boli 100-percentné. Súčas-  
ťou bezpečnostných projektov však boli spravidla aj rôzne  
bezpečnostné smernice upravujúce postupy pre riešenie  
bezpečnostných incidentov a pre riešenie ďalších problé-  
mov v IT oblasti. Osem kontrolovaných samospráv  
nezabezpečilo poučenie zamestnancov o prijatej bez-  
pečnostnej politike.  
Štandardy pre obsah webových sídel boli dosiahnuté  
na 82 %, štandardy pre komponenty a funkcionality  
webových sídel na 87 % a štandardy pre vizuálne rozlo-  
ženie webových stránok samospráv na 84 %. V tomto  
prípade ide o priemerné hodnoty, pričom so stúpajúcim  
počtom obyvateľov rástli aj priemerné hodnoty uka-  
zovateľov.  
Ukazovateľ „digital take up“ bol vyhodnotený za obdobie  
rokov 2015, 2016 a za prvý kvartál roka 2017. Priemerná  
hodnota ukazovateľa za toto obdobie bola 0,24 %. Obce a  
mestá vybavovali podania v takej forme, v akej boli oby-  
vateľmi predkladané, teda najčastejšie osobne alebo  
listinne. O elektronickú úradnú komunikáciu bol  
zo strany fyzických a právnických osôb minimálny  
záujem.  
Priemerné kapitálové výdavky na IT za roky 2014 až 2016  
v obciach vo veľkostnej kategórii do 999 obyvateľov boli  
0,02 eura na obyvateľa. Vo veľkostnej kategórii  
nad 5 tis. obyvateľov to bolo viac ako 2 eurá na obyvateľa  
a vo veľkostnej kategórii nad 10 tis. obyvateľov  
to bolo 5,40 eura na obyvateľa.  
| 9  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Graf 1 Veková štruktúra výpočtovej techniky podľa veľkosti obce  
Bezpečnostné projekty obcí a miest a s nimi súvisiace  
bezpečnostné opatrenia neupravovali riadenie rizík  
pri spracúvaní osobných údajov pri poskytovaní elektro-  
nických služieb. To sa týkalo najmä služby „všeobecnej  
agendy“ UPVS, služieb IS podporujúcich e-Government  
a zásad prístupu k elektronickej schránke obce. Aktuali-  
zovaný bezpečnostný projekt mala len jedna obec.  
Bezpečnostné politiky obcí a miest boli legislatívne upra-  
vené dosť nedokonale, keď vo viacerých ich častiach  
NKÚ SR identifikoval nedostatky vyplývajúce zo zákona  
o ochrane osobných údajov a výnosu o štandardoch pre  
ISVS. Navyše, niektoré požiadavky podľa týchto predpi-  
sov boli pre malé obce nesplniteľné.3)  
Bezpečnostné opatrenia v obciach a mestách boli prijaté  
a implementované iba formálne.  
NKÚ SR zistil, že najmä v malých obciach nedochádzalo  
k prirodzenej reprodukcii hardvéru, hlavne z dôvodu  
obmedzených rozpočtových zdrojov. Zariadenia boli  
funkčné, ale technicky zaostalé a v niektorých prípadoch  
aj viac ako pätnásť rokov staré.  
Aj napriek uvedenému však bola zabezpečená primeraná  
úroveň ochrany osobných údajov, informácií a kľúčových  
komponentov ISVS obcí a miest.  
3.3  
KONTROLA OBCÍ A MIEST V DCOM  
3.3.1 Všeobecné informácie o projekte DCOM  
3.2.3 Vytváranie, prevádzkovanie, využívanie, rozvoj a  
bezpečnosť informačných systémov obcí a miest  
IS DCOM je nadrezortný ISVS, ktorý poskytuje obciam  
a mestám technické a programové prostriedky  
na výkon verejnej moci elektronicky, na prevádzkova-  
nie ISVS v ich správe, na zabezpečenie základných čin-  
ností v oblasti elektronického výkonu vnútorných agend  
a prevádzku ostatných IS, ktoré obce využívajú. Správ-  
com DCOM je v súlade s § 9a zákona o e-Governmente  
združenie DEUS. DEUS bolo založené ako záujmové  
združenie MF SR a ZMOS. DCOM pokrýva výkon  
agend originálnych kompetencií obcí a miest.  
Strategické dokumenty samosprávy  
Základným strategickým dokumentom obcí a miest  
pre nimi spravované ISVS je KRIS. Obce a mestá v nej  
definujú najmä ciele, organizačné, technické a technolo-  
gické nástroje a architektúru ISVS v súlade so štandardmi  
a NKIVS. Spracovanie KRIS je pre niektoré obce a mestá  
povinné podľa zákona o informačných systémoch verejnej  
správy od roku 2006, pre všetky samosprávy najneskôr  
od roku 2011. Takmer všetky obce a polovica miest  
nemali KRIS spracovanú. Ak aj KRIS bola samosprávou  
spracovaná, boli už spravidla neaktuálna.  
K 28. februáru 2017 bolo v projekte DCOM zapojených  
1 511 obcí a miest s takmer 1,4 mil. obyvateľmi, v projek-  
4
)
te miniDCOM+ bolo celkom 609 obcí a miest so 790 tis.  
obyvateľmi a viac ako 50 spoločných obecných úradov.  
Služby DCOM využívalo 72 % samosprávy.  
Prevádzka webových sídel obcí a miest  
NKÚ SR zistil nedostatky pri prevádzke webových sídel  
obcí a miest. Tieto nespĺňali štandardy pre obsah, kom-  
ponenty a funkcionality webových sídel, ani štandardy  
pre vizuálne rozloženie webových stránok. Zverejňované  
textové súbory boli často len vo forme naskenovaných  
obrázkov, pričom nebola zabezpečená ich strojová čita-  
teľnosť.  
Realizácia DCOM bola financovaná v rámci Operačného  
programu Informatizácia spoločnosti, prioritná os  
1 – Elektronizácia verenej správy a rozvoj elektronických  
služieb na miestnej a regionálnej úrovni. Celkové výdavky  
uhradené prijímateľovi prevyšovali 49 mil. eur. Z tejto  
sumy bolo 33,35 mil. eur určených na analýzu, implemen-  
táciu, nasadenie a testovanie IS. Na obstaranie hardvéru  
a softvérových licencií bolo určených 13,7 mil. eur,  
Bezpečnosť IS obcí a miest  
Zaistenie bezpečnosti ISVS v správe obcí a miest pred-  
stavovuje proces zameraný na dosiahnutie primeranej  
úrovne zabezpečenia ich IS a udržiavania dosiahnutého  
stavu. Bezpečnosť ISVS bola založená na kombinácii  
bezpečnostných prostriedkov, prevádzkových procedúr,  
vnútornej legislatívy obce, administratívnych, organizač-  
ných, personálnych a kontrolných opatrení.  
3)  
Napríklad povinnosť ukladať druhú kópiu archivačnej zálohy v inom  
objekte, ako sa nachádzajú technické prostriedky IS obce; podľa  
§ 40 písm. b) výnosu o štandardoch pre ISVS  
4)  
MiniDCOM+ zabezpečuje bezplatne pre obce a mestá sedem elek-  
tronických služieb, integráciu na UPVS, služby technickej podpory,  
elektronické vzdelávanie a metodickú podporu pri spustení, nastavení  
a spracovaní elektronických služieb  
| 10  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
a na riadenie a publicitu projektu 2,16 mil. eur. Realizácia  
projektu bola ukončená v decembri 2015.  
predpokladom o viac ako 0,5 mil. eur nižšie. To bolo  
spôsobené nižším počtom elektronických podaní  
v porovnaní s predpokladom. Podmienkou realizácie  
elektronického podania je eID s KEP. Vývoj počtu elek-  
tronických podaní DCOM je zaznamenaný v prílohe č. 3.  
DEUS zabezpečil obciam a mestám najmä nástroje  
na zabezpečenie výkonu verejnej moci elektronicky, mož-  
nosť prevádzkovať elektronické služby a webové portály,  
infraštruktúru typu „cloud“, integráciu na UPVS, referenč-  
né a ďalšie údaje, technickú podporu, obstaranie výpoč-  
tovej techniky.  
Podľa dostupných štatistík bolo k 31. 5. 2017 vydaných  
viac ako 2,1 mil. eID. K tomuto počtu bolo vydaných viac  
ako 670 tis. bezpečnostných osobných kódov (30,66 %).  
Takmer 250 tis. fyzických osôb (11,19 %) malo vydaný  
certifikát pre KEP. K 30. 6. 2016 malo 1 797 obyvateľov  
obcí v DCOM vydaný certifikát pre KEP. V tom čase  
to boli iba 2 % z celkového počtu vydaných certifiká-  
tov.  
DEUS prebral od 1. novembra 2015 na seba niektoré  
zákonné  
povinnosti  
samospráv  
pripojených  
do IS DCOM, o. i. aj povinnosť vypracovať a aktualizovať  
ich KRIS. Vláda Slovenskej republiky, uznesením č. 437 z  
28. septembra 2016, schválila NKIVS a zároveň uložila  
podpredsedovi vlády pre investície a informatizáciu v  
spolupráci s podpredsedom vlády a ministrom vnútra  
vypracovať odporúčanie postupu informatizácie územnej  
samosprávy do 30. júna 2017. Tento termín bol posunutý  
na október 2017. Vypracovanie a aktualizácia KRIS pre  
obce a mestá v DCOM sa odvíja od schválenia NKIVS  
a odporúčania postupu informatizácie územnej sa-  
mosprávy. Lehota na jej vypracovanie začne plynúť  
až po schválení postupu informatizácie samosprávy.  
Za IS DCOM je už KRIS spracovaná a aktualizovaná  
združením DEUS.  
Nižší počet elektronických podaní oproti predpokladom  
v prvom roku prevádzky projektu mohol spôsobiť nízky  
počet vydaných eID s KEP. Dôsledkom nízkeho počtu  
eID s bezpečnostným osobným kódom došlo napríklad  
aj k posúvaniu termínov aktivácie elektronických schránok  
právnických osôb.  
3.3.2 Indikátory výkonnosti projektu DCOM a jeho  
prínos pre občana a samosprávu  
Ciele DCOM  
DEUS má záujem podporiť vypracúvanie generickej  
KRIS samospráv prostredníctvom projektu z Operačného  
programu Efektívna verejná správa tak, aby táto činnosť  
naplnila požadovaný efekt pri budovaní architektúry ISVS.  
Prípadná rozdielna miera dohody DEUS s riadiacim orgá-  
nom tohto operačného programu môže mať za následok  
zmenu rozsahu vypracovávaných KRIS (v rozsahu vypra-  
covania len za IS DCOM). Alternatívou môže byť zmena  
príslušnej legislatívy, t. j. možnosť vrátenia tejto povinnos-  
ti samosprávam aspoň v obmedzenom rozsahu, prípadne  
zrušenie uvedenej povinnosti pre samosprávy.  
Hlavnými cieľmi DCOM s dosahom na občana malo byť  
najmä zabezpečenie využívania elektronických služieb  
miestnej územnej samosprávy občanmi, zvýšenie spokoj-  
nosti občanov, podnikateľov a ostatnej verejnosti s verej-  
nou správou, zníženie administratívneho zaťaženia, skrá-  
tenia času vybavovania služieb, zníženie výdavkov  
na strane občana a podnikateľov.  
Hlavnými cieľmi DCOM s dosahom na miestnu územ-  
nú samosprávu malo byť najmä zabezpečenie poskyto-  
vania elektronických služieb originálnych kompetencií,  
využitie hardvérového vybavenia pre potreby samosprá-  
vy, zníženie administratívnej náročnosti pri vybavovaní  
služieb a prepojenie na referenčné registre a ďalšie data-  
bázy ústredných orgánov štátnej správy.  
Združenie DEUS oslovilo relevantných dodávateľov  
IS obcí a miest, z ktorých sa takmer všetci rozhodli  
do projektu zapojiť. Samosprávy, ktorých dodávatelia  
IS sa rozhodli do DCOM nepripojiť, zostali bez možnosti  
využiť DCOM, resp. ich možnosť bola výrazne obmedze-  
ná.  
Realizácia samostatných dopytových projektov samo-  
správ by pri značných výdavkoch vyvolala množstvo va-  
riantných riešení, a konsolidácia a integrácia systémov  
by bola nákladnejšia.  
Jedným z prínosov DCOM bola aj možnosť výrazného  
skvalitnenia štandardných riešení od vybraných dodávate-  
ľov, ktorí dostali výrazný impulz na ďalší dlhodobý rozvoj.  
Za ďalšie z prínosov považujeme zníženie závislosti obcí  
od lokálnych dodávateľov IT a centralizáciu infraštruktúry.  
Služby a prínosy DCOM pre občanov  
DCOM zabezpečoval 138 originálnych služieb samo-  
správy, z toho bolo 40 informačných služieb a 98 tran-  
sakčných služieb. Tento počet bol ďalej rozšírený  
o jednu elektronickú službu, ktorej realizácia súvisela  
so zavedením inštitútu miestneho poplatku za rozvoj.  
Celkový efekt DCOM bol postavený na dvoch rozhodujú-  
cich dosahoch, a to na nezvyšovaní výdavkov obcí  
na IT a na úspore času osôb pri elektronickom poda-  
. Pri zohľadnení skutočného počtu podaní, za obdobie  
roka 2016 a do februára 2017, určil NKÚ SR socioeko-  
nomické benefity za prvý rok prevádzky DCOM oproti  
NKÚ SR zistil, že služba poskytovania návratných dotácií  
nebola kompetenciou, ktorú by bolo možné zaradiť medzi  
originálne kompetencie samosprávy a odporučil zmenu jej  
hmotnoprávnej úpravy.  
| 11  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Doterajšie pokusy zdokumentovať a analyzovať (aspoň  
parciálne) niektoré oblasti v činnosti územných samo-  
správ nepriniesli želaný efekt a k dnešnému dňu samo-  
správa nedisponuje kompletným zoznamom samospráv-  
nych kompetencií. Aj naďalej existovali také originálne  
kompetencie samosprávy, ktoré neboli v projekte zdigita-  
lizované. Tie bolo možné riešiť napríklad formou všeo-  
becného podania UPVS.  
o poskytnutí NFP  
v
roku 2015 zrealizovaných  
96 000 elektronických podaní. Tento cieľ nebol do-  
siahnutý. To bolo spôsobené tým, že DCOM bol spus-  
tený do ostrej prevádzky až v decembri 2015. Tým došlo  
k skráteniu posudzovaného obdobia. Ďalšou príčinou bolo  
v tom čase veľmi nízke rozšírenie eID s KEP v obciach  
a mestách v DCOM.  
V priebehu prvých štyroch mesiacov roku 2017 bolo zrea-  
lizovaných viac ako 14 tis. elektronických podaní.  
To bolo takmer päťkrát viac, ako za celý rok 2016.  
Obsah niektorých informačných služieb DCOM bol  
naplnený obcami a mestami na menej než 1 %.  
Za napĺňanie údajov na účely informačných služieb zod-  
povedali vlastníci údajov, teda samosprávy. Tie však  
väčšinu informácií zverejňovali len na svojich webových  
sídlach. Tieto údaje by bolo možné poskytovať pro-  
stredníctvom IS DCOM tretím stranám vo forme „Open  
data“ a „Big data.“  
Cieľom DCOM je dosiahnuť v roku 2020 celkom  
384 000 podaní zrealizovaných elektronicky.  
Pre dosiahnutie tohto cieľa je potrebné v sledovanom  
období najmä zvýšiť povedomie využívania elektronic-  
kých služieb pre cieľové skupiny. Pozitívny vplyv môže  
mať aj povinná aktivácia elektronických schránok práv-  
nických osôb, zmena príslušnej legislatívy a zníženie  
počtu služieb vyžadujúcich autentifikáciu a autorizáciu  
užívateľom (resp. zmena jej celkovej koncepcie). Fyzická  
osoba, ktorá nemá potrebné technologické vybavenie  
alebo skúsenosti, môže elektronické služby využívať  
prostredníctvom siete integrovaných obslužných miest.  
Celkom 98 služieb poskytovaných DCOM bolo s vý-  
znamným zabezpečením. To bolo v súlade s vtedy plat-  
nou legislatívou, navrhnutou architektúrou UPVS a  
DCOM, ako aj s ďalšími určujúcimi dokumentmi  
v oblasti informatizácie. V desiatich prípadoch NKÚ SR  
v čase kontroly identifikoval také služby, ktorých použitie  
by teraz nemuselo byť viazané na overovanie identity.  
Išlo o služby pripomienkovania (územného plánu, návrhov  
nariadení a pod.) a ohlasovania (napr. poškodenia miest-  
nych komunikácií a iných porúch).  
NKÚ SR zistil, že vykazované počty podaní, zrealizova-  
ných elektronicky, nedostatočne preukazovali finančné  
prínosy DCOM. Niektoré obce elektronické podania  
interne testovali a ďalej neriešili zodpovednými pracov-  
níkmi, napríklad formou následného rozhodnutia.  
V obciach a mestách v DCOM malo byť podľa zmluvy  
NKÚ SR nevyhodnotil dva ukazovatele súvisiace s podaniami v DCOM:  
-
„digital take up“, ako podiel počtu elektronických podaní k celkovému počtu podaní v dotknutých samosprávach;  
a to z toho dôvodu, že celkový počet podaní v obciach (elektronicky, osobne, listinne) sa globálne nikdy nesledoval  
(uvedený počet nebolo možné ani kvalifikovane odhadnúť)  
-
„completition rate“, ako podiel úspešne ukončených podaní na celkovom počte podaní; a to z toho dôvodu, že v  
celkovom počte podaní boli započítané aj „testovacie“ podania [ich počet sa nedal ani kvalifikovane odhadnúť (v  
niektorých samosprávach však tvorili až 100 % z počtu elektronických podaní)].  
Prínosy DCOM pre samosprávu  
Skutočnosti zistené kontrolou NKÚ SR vo vybraných  
obciach projektu DCOM a miniDCOM+ naznačujú zjavný  
kvalitatívny posun týchto samospráv v oblasti posky-  
tovania elektronických služieb (v porovnaní s obcami  
a mestami v rovnakých veľkostných kategóriách, ktoré  
neboli zapojené do DCOM alebo neboli súčasťou iných  
IS). V obciach s účasťou v DCOM zároveň došlo k vý-  
znamnej reprodukcii výpočtovej techniky. Avšak, najmä v  
malých samosprávach reprodukcia výpočtovej tech-  
niky nie je samozrejmá ani pravidelná.  
NKÚ SR pozitívne hodnotí kvalitatívny vplyv projektu  
DCOM na stav informatizácie v samospráve, najmä vybu-  
dovanie cloudového riešenia formou virtualizácie, posky-  
tovanie elektronických služieb prostredníctvom elektronic-  
kých formulárov, zabezpečenie integrácie IS DCOM na  
UPVS, referenčné registre a ďalšie vybrané registre sub-  
jektov verejnej správy.  
Prínos DCOM bol identifikovaný aj v zabezpečení aktivít  
vedúcich k čisteniu údajov a dát v obciach a mestách.  
Spustená migrácia údajov do DCOM sa stretla s význam-  
nou mierou chybových dát v IS obcí a miest. Preto boli  
údaje pred migráciou zamestnancami obcí a miest vyčis-  
tené, opravené a prípadne aj doplnené. To prispieva ku  
kratšej dobe spracovania podaní, ale na druhej strane  
predlžuje migračný proces. Integrácie na referenčné  
Služby DCOM boli v roku 2016 dostupné v priemere  
99,96 % času (za mesiac) a za prvé tri mesiace roku 2017  
v priemere 99,61 % času. Stanovené parametre hodnôt  
dostupnosti podpory služieb prevádzky DCOM boli do-  
siahnuté počas celého sledovaného obdobia.  
| 12  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
registre a ďalšie zdroje údajov sú v praxi využívané aj pri  
vybavovaní neelektronických podaní či inej činnosti obec-  
ných a mestských úradov.  
DEUS sa podarilo, v súčinnosti s obcami, zabezpečiť  
vytvorenie vyše 300 elektronických schránok a 2 000  
kvalifikovaných elektronických pečatí.  
DCOM bol v čase výkonu kontroly integrovaný s registrom  
adries, registrom právnických osôb a fyzických osôb,  
katastrom nehnuteľností, s IS Sociálnej poisťovne a Fi-  
nančnej správy, s registrom sociálnych dávok a s národ-  
nou evidenciu vozidiel.  
DEUS v prípadoch, keď samospráva nemala zriadenú  
elektronickú schránku alebo autorizáciu elektronických  
rozhodnutí, zabezpečoval administratívu nevyhnutnú  
na zriadenie elektronických schránok a vybavenie nástro-  
jov na autorizáciu elektronických rozhodnutí.  
Naďalej boli evidované okruhy tém, ktorých doriešenie by zefektívnilo prácu referentov v obciach a mestách, naprí-  
klad:  
-
-
-
-
chybné údaje v registri adries  
chýbajúce údaje v registri právnických osôb  
rôzne formáty toho istého identifikátora  
nedostupnosť kľúčových údajov z dôvodu zmien v prístupe ku službe, alebo neschopnosť poskytovať len údaje o  
zmenách v evidencii katastra nehnuteľností.  
ODPORÚČANIA  
1. V kontrolovaných obciach a mestách NKÚ SR odporučil najmä:  
- aktualizovať bezpečnostné projekty a bezpečnostné smernice  
- aktualizovať VZN, registratúrne poriadky a ostatné vnútorné predpisy, aby boli v súlade s princípmi e-Governmentu  
- zabezpečiť kvalifikovaný certifikát pre kvalifikovanú elektronickú pečať  
- zriadiť emailovú schránku pre oznamovanie protispoločenskej činnosti pod doménou obce  
- aktualizovať webové sídlo  
- v samosprávach, ktoré nevyužívajú žiadny špecializovaný IS, zvážiť využívanie vybudovaných centrálnych riešení  
pre zabezpečenie e-Governmentu.  
2. V kontrolovanom subjekte DEUS odporučil NKÚ SR:  
- v spolupráci so správcom UPVS tam, kde je to možné a účelné z pohľadu architektúry UPVS, legislatívy a dátovej  
bezpečnosti, znížiť počet elektronických služieb vyžadujúcich overovanie identity používateľa prostredníctvom UPVS  
- zmeniť názov služby poskytovania návratných dotácií a jej hmotnoprávnu úpravu.  
3. Odporúčania pre tvorcov legislatívy a politík v oblasti IS a IT verejnej správy (MF SR, Úrad podpredsedu vlády Slo-  
venskej republiky pre investície a informatizáciu):  
- zvážiť pre samosprávy, v závislosti od ich veľkostnej kategórie, možnosť diferenciácie povinností vyplývajúcich  
zo všeobecne záväzných právnych predpisov (napríklad povinnosť spracovať KRIS, povinnosti vyplývajúce z výnosu  
o štandardoch pre ISVS a pod.)  
- podporovať snahu samospráv o centralizáciu riešení v IT a IS, napríklad formou poskytovania NFP, podporou koordi-  
načného a kompetenčného centra pre zavádzanie informatizácie v miestnej územnej samospráve, poskytujúceho služ-  
by pre všetky samosprávy, koordinovať vytváranie elektronických formulárov elektronických podaní pre samosprávy  
nevyužívajúce IS podporujúce e-Government  
- podporovať snahu samospráv o zabezpečenie dostupnosti siete Internet so štandardnými parametrami pripojenia  
a za dostupnú cenu pre občanov, najmä vo vidieckych oblastiach, a aktivity zabezpečujúce dostupnosť a prístupnosť  
bezplatného Internetu (Wifi4EU)  
- zvážiť a posúdiť možnosti alternatívnych spôsobov overovania identity občanov pri využívaní elektronických služieb  
verejnej správy, zvážiť a posúdiť možnosti prístupu k elektronickým službám verejnej správy aj prostredníctvom mobil-  
ných zariadení a aplikácií.  
| 13  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
4
REAKCIA KONTROLOVANÝCH SUBJEKTOV  
Kontrola mala v kontrolovaných obciach a mestách pozi-  
tívnu odozvu. Najmenším obciam kontrola NKÚ SR  
objasnila viaceré otázky týkajúce sa výkonu verejnej  
moci elektronicky. Viaceré obce začali zabezpečovať  
aspoň v obmedzenom rozsahu výkon verejnej moci elek-  
tronicky až na základe kontrol NKÚ SR. Výsledné mate-  
riály z kontrol boli odovzdané štatutárnym zástupcom  
kontrolovaných subjektov. Kontrolované obce, mestá  
ani DEUS nevzniesli voči výsledkom kontrol žiadne  
námietky. K nedostatkom kontrolované subjekty prijali  
opatrenia, ktorých splnenie, resp. plnenie bude NKÚ SR  
v rámci svojej pôsobnosti sledovať.  
5
TÍM KONTROLÓROV  
Kontrolu vykonalo spolu 34 kontrolórov z ôsmich expo-  
zitúr NKÚ SR – v Bratislave, Banskej Bystrici, Košiciach,  
Nitre, Prešove, Trnave, Trenčíne a Žiline. Všetci kontrolóri  
mali niekoľkoročné skúsenosti s vykonávaním kontroly  
súladu a zúčastnili sa inštruktáže. Tá bola zameraná na  
problematiku výkonu verejnej moci elektronicky obcami a  
mestami. Niektorí kontrolóri boli vyškolení aj na výkon  
výkonnostnej kontroly. Pri vyhodnocovaní výsledkov kon-  
trolnej akcie spolupracoval vedúci kontrolnej akcie  
s analytickým tímom NKÚ SR.  
ZÁVER  
Aj napriek prvotnému všeobecnému negatívnemu vníma-  
niu informatizácie v Slovenskej republike, elektronizácia  
sa v prostredí územnej samosprávy postupne adaptu-  
je. Atraktivitu elektronických služieb a väčšiu úsporu času  
pre občana a podnikateľa však prináša len veľmi pomaly  
a nesystematicky.  
zácia využívania údajov v elektronickej forme a používa-  
teľská jednoduchosť elektronických služieb. Tieto ciele  
boli dosiahnuté, aj keď viaceré len čiastočne.  
Skutočnosti zistené kontrolou NKÚ SR v obciach a mes-  
tách využívajúcich IS podporujúci e-Government nazna-  
čujú zjavný kvalitatívny posun týchto samospráv v oblasti  
poskytovania elektronických služieb.  
Zavedením možnosti elektronickej komunikácie so samo-  
správami nedochádza (zatiaľ) k tak významnému zní-  
ženiu počtu fyzických návštev obyvateľov a k mate-  
riálovej úspore na obecných a mestských úradoch,  
ako sa pôvodne pri jej zavádzaní predpokladalo. Tento  
stav je spojený hlavne s rozsiahlou zmenou formy výkonu  
verejnej moci, ktorou OVM prechádzajú pri postupnom  
zavádzaní e-Governmentu na Slovensku, a s priprave-  
nosťou tretích strán, ktoré vstupujú do elektronickej ko-  
munikácie. Negatívne možno vnímať aj slabé naplnenie  
objektívnych predpokladov na fungovanie elektronizácie,  
najmä relatívne nízky počet vydaných eID s KEP, všeo-  
becné omeškanie „dolaďovania“ projektov informatizácie  
verejnej správy, ale aj nezáujem fyzických a právnických  
osôb o elektronickú úradnú komunikáciu so samosprávou.  
NKÚ SR identifikoval niekoľko IS podporujúcich  
e-Government v obciach a mestách. Ich využívaním sa-  
mosprávy plnili zákonnú podmienku komunikovať s fyzic-  
kými a právnickými osobami elektronicky. Zároveň tieto  
IS umožňovali prepojenie na externé zdroje údajov. Na-  
príklad IS DCOM poskytoval integráciu až na deväť štát-  
nych registrov. Prepojenosť iných IS niektorých samo-  
správ na externé zdroje údajov, ale aj v rámci nimi spra-  
vovaných IS, však nebola optimálna. Na občanov sú tak  
stále kladené požiadavky na predkladanie rôznych úda-  
jov, dokumentov a skutočností, ktorými už iné OVM dis-  
ponujú. Aj preto dodržiavanie princípu „jedenkrát  
a dosť“ v kontrolovaných samosprávach bolo skôr  
výnimkou než pravidlom.  
Územná samospráva predstavuje takmer 3 000 autonóm-  
nych subjektov s vlastným rozhodovaním o rozpočte  
a kvalite služieb, ktoré zabezpečujú svojim obyvateľom.  
Riešenie a postup zavádzania procesov informatizácie  
v prostredí obecných a mestských úradov si obce a mestá  
určujú samostatne, v závislosti od ich potrieb, preferencií  
a finančných možností. Aj to je dôvod rôznej úrovne  
poskytovania elektronických služieb a plnenia si po-  
vinností vyplývajúcich zo zákona.  
Proces centrálnych riešení a centralizácie IT vo verej-  
nej správe sa vo všeobecnosti hodnotí ako najefektív-  
nejšie a najhospodárnejšie riešenie.  
NKÚ SR upozorňuje na riziká vyplývajúce z možnej  
slabej pripravenosti na výkon verejnej moci elektro-  
nicky, ktoré sa týkajú malých samospráv nevyužíva-  
júcich žiadne IS podporujúce e-Government.  
V skupine obcí a miest do 20 tis. obyvateľov malo DCOM,  
ako IS podporujúci e-Government, kľúčové postavenie  
a svoje riešenie tak implementovalo do viac ako  
2 100 obcí a miest na Slovensku.  
K zvýšeniu efektívnosti územnej samosprávy mala infor-  
matizácia obecných a mestských úradov prispieť zabez-  
pečením viacerých cieľov. Medzi tieto ciele patria najmä  
minimalizácia fyzických návštev osôb na úradoch, do-  
stupnosť služieb 24 hodín denne a sedem dní v týždni,  
optimalizácia procesov výkonu verejnej správy, maximali-  
NKÚ SR pozitívne hodnotí kvalitatívny vplyv  
DCOM na úroveň informatizácie samosprávy; najmä  
vybudovanie cloudového riešenia formou virtualizácie,  
| 14  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
poskytnutie elektronických služieb formou elektronických  
IS, ako napríklad DCOM, umožňujú tieto zákonné požia-  
davky plniť aj malým samosprávam.  
formulárov, zabezpečenie integrácie IS DCOM na UPVS,  
referenčné registre a ďalšie vybrané registre subjektov  
verejnej správy. Intenzívnejšiemu využívaniu DCOM zo  
strany obyvateľov obcí a miest bráni najmä nízky počet  
vydaných eID s KEP. Napríklad k 30. 6. 2016 iba 2 % z  
celkového počtu certifikátov pre KEP boli vydané pre  
obyvateľov obcí a miest v DCOM.  
V máji 2018 vstúpi do platnosti Nariadenie Európskeho  
parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 o ochrane fyzických  
osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom  
pohybe takýchto údajov. To prinesie nové nároky  
na informačnú, organizačnú a procesnú bezpečnosť  
v obciach a mestách. Formálne uplatňovanie bezpeč-  
nostných opatrení, tak ako to preukázala kontrola NKÚ  
SR, môže mať negatívny vplyv na rozpočty samo-  
správ.  
Po schválení novej NKIVS v roku 2016 územná samo-  
správa čelí ďalším výzvam a stratégiám. Pri ich napĺňaní  
sa javí centrálna koordinácia procesov ako nevyhnut-  
. Možným riešením je podpora organizácie, ktorá by  
koordinovala súvisiace procesy v obciach a mestách.  
Alternatívou by mohlo byť posilnenie kompetencií združe-  
nia DEUS, ktoré už teraz centrálne zastrešuje takmer  
72 % samosprávy.  
V prípade nesúladu s týmto nariadením alebo porušenia  
povinností pri ochrane osobných údajov môže hroziť  
dotknutej samospráve sankcia.  
Kontrolou boli zistené nedostatky vo všetkých subjek-  
toch územnej samosprávy. Celkom bolo vypracovaných  
70 protokolov o výsledku kontroly. K zisteným nedostat-  
kom kontrolované samosprávy prijali opatrenia na ich  
odstránenie. Viaceré nedostatky boli kontrolovanými sub-  
jektmi odstraňované priebežne, už počas kontrol. Kontrola  
bola v kontrolovaných samosprávach vnímaná pozitívne.  
Kontrolou informačnej bezpečnosti v kontrolovaných sa-  
mosprávach NKÚ SR zistil, že bezpečnostné opatrenia  
v obciach a mestách boli prijaté a implementované  
iba formálne. Najmä malé obce plnili zákonné povinnosti  
len s ťažkosťami, resp. neplnili vôbec. Centrálne riešenia  
Tabuľka 2 Kontrolná akcia v číslach  
ukazovateľ  
počet  
kontrolóri NKÚ SR  
34  
kontrolované subjekty miestnej územnej samosprávy / iné kontrolované subjekty  
protokol o výsledku kontroly / záznam o výsledku kontroly  
nesúlad so všeobecne záväznými právnymi predpismi  
odporúčania  
70 / 1  
71 / 0  
998  
169  
prijaté opatrenia  
420  
| 15  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
( +421 2 501 14 451 * info@nku.gov.sk  
Zoznam kontrolovaných subjektov:  
DataCentrum elektronizácie územnej  
samosprávy Slovenska  
Mesto Brezová pod Bradlom  
Mesto Detva  
Mesto Handlová  
Mesto Kremnica  
Mesto Púchov  
Mesto Rajec  
Mesto Rajecké Teplice  
Mesto Sereď  
Mesto Svätý Jur  
Mesto Veľké Kapušany  
Mesto Turzovka  
Obec Batizovce  
Obec Belá  
Obec Blatné  
Obec Bobrov  
Obec Boldog  
Obec Boleráz  
Obec Brusno  
Obec Bystričany  
Obec Čataj  
Obec Červený Hrádok  
Obec Demjata  
Obec Dlhá  
Obec Oponice  
Obec Oravský Biely Potok  
Obec Pernek  
Obec Pitelová  
Obec Plavecký Štvrtok  
Obec Priechod  
Obec Radoma  
Obec Rajčany  
Obec Ratnovce  
Obec Rozhanovce  
Obec Ruská Nová Ves  
Obec Selice  
Obec Skalité  
Obec Slaská  
Obec Svätoplukovo  
Obec Trenčianska Teplá  
Obec Trenčianske Bohuslavice  
Obec Veľká Lomnica  
Obec Veľký Biel  
Obec Vígľaš  
Obec Ďurďošík  
Obec Hervartov  
Obec Holice  
Obec Horná Súča  
Obec Hrašné  
Obec Hronská Dúbrava  
Obec Hrušovany  
Obec Hruštín  
Obec Hubina  
Obec Igram  
Obec Kaplna  
Obec Kolárovice  
Obec Krušovce  
Obec Kuková  
Obec Kysak  
Obec Likavka  
Obec Matúškovo  
Obec Miloslavov  
Obec Mlynárovce  
Obec Nána  
Obec Nová Bystrica  
Obec Nová Dedinka  
Obec Okoč  
Obec Vlky  
Obec Zlatná na Ostrove  
Obec Žabokreky  
Obec Žiar  
Obrázok 2 Kontrolované subjekty v mape Slovenska  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHY  
PRÍLOHA Č. 1: PREHĽAD INDIKÁTOROV VÝKONNOSTI E-GOVERNMENTU V OBCIACH  
popis  
výpočet  
jednotka  
PI1 podiel papierových dokumentov, ku ktorým existu- (počet elektronických dokumentov a formulá-  
%
je elektronická alternatíva  
rov) / (počet dokumentov celkom)  
PI2  
(počet agend, ktoré umožňujú zaplatiť bezho-  
tovostne) / (celkový počet agend, za ktoré sa  
vyberá poplatok)  
percento agend, ktoré umožňujú platenie bezho-  
tovostne  
%
PI3 podiel vlastných príjmov uhradených bezhoto-  
vostne  
(vlastné príjmy z bezhotovostných platieb) /  
(celkové vlastné príjmy)  
%
PI4 existencia webového sídla v správe obce/mesta  
PI5  
-
áno/nie  
vyhodnotenie štandardu pre  
a) obsah webového sídla,  
b) pre komponenty a funkcionality webových  
sídel,  
funkčnosť webových stránok  
%
c) vizuálne rozloženie webových stránok  
(počet elektronických podaní v obci) / (počet  
podaní v obci celkom)  
PI6  
digital take up  
%
PI7 počet evidovaných sťažností občanov na elektro-  
nické služby  
PI8 dostupnosť informácií v „kľúčových“ médiách  
-
-
počet  
áno/nie  
PI9  
(počet administratívnych pracovníkov absolvu-  
júcich školenie) / (počet administratívnych  
pracovníkov celkom)  
percento pracovníkov, ktorí absolvovali súvisiace  
školenia (k UPVS, elektronickým schránkam)  
%
PI10 dostupnosť bezpečnostnej politiky  
PI11 dostupnosť politík pre riešenie bezpečnostných  
incidentov a riešenie problémov v IT oblasti  
-
áno/nie  
áno/nie  
-
PI12 vedomosti zamestnancov o prijatej bezpečnostnej  
politike obce  
-
áno/nie  
PRÍLOHA Č. 2: VYBRANÉ UKAZOVATELE VÝKONNOSTI ( HODNOTY) PODĽA VEĽKOSTI OBCÍ  
| 17  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
PRÍLOHA Č. 3: VÝVOJ POČTU PODANÍ V DCOM A MINIDCOM+  
Zdroj: DEUS  
PRÍLOHA Č. 4: VYSVETLENIE NIEKTORÝCH POJMOV POUŽITÝCH V ZÁVEREČNEJ SPRÁVE  
autentifikácia  
autorizácia  
mechanizmus identifikácie a overenia identity osoby orgánom verejnej moci. V podmien-  
kach e-Governmentu v Slovenskej republike sa autentifikácia vykonáva prostredníctvom  
občianskeho preukazu s elektronickým čipom (eID) a bezpečnostného osobného kódu  
vyjadrenie súhlasu s obsahom právneho úkonu a s vykonaním tohto právneho úkonu.  
Orgán verejnej moci vykonáva autorizáciu kvalifikovaným elektronickým podpisom  
a mandátnym certifikátom alebo kvalifikovanou elektronickou pečaťou s pripojenou časo-  
vou pečiatkou. Fyzická osoba vykonáva autorizáciu právneho úkonu kvalifikovaným elek-  
tronickým podpisom  
Big Data  
cloud  
informácie veľkého objemu, so širokou rôznorodosťou a dynamicky sa meniace  
na Internete (alebo inej sieti) založený model vývoja a používania počítačových technoló-  
gií, poskytovanie služieb alebo programov uložených na serveroch na Internete (alebo  
v inej sieti) s tým, že používatelia k nim môžu pristupovať napríklad pomocou webového  
prehliadača alebo klienta danej aplikácie a používať prakticky odkiaľkoľvek  
elektronické  
podanie  
údaje vyplnené podľa elektronického formulára, ktoré v konaní o právach, právom chrá-  
nených záujmoch a povinnostiach osôb alebo na účely jeho začatia, zasiela  
v elektronickej komunikácii orgánu verejnej moci osoba, ktorá je účastníkom konania  
elektronický dokument obsahujúci automatizovane spracovateľné pravidlá, prostredníc-  
tvom ktorých možno elektronickými prostriedkami vyplniť a prezentovať vyplnené údaje v  
štruktúrovanej forme, spracovateľnej aj automatizovaným spôsobom informačnými systé-  
mami  
elektronický  
formulár  
indikátor výkon- ukazovateľ, ktorým sa kvantifikuje celková výkonnosť vo väzbe na príslušný globálny cieľ  
nosti  
či kritický faktor úspechu, slúžil na objektívne porovnávanie samospráv  
informačná  
služba  
zabezpečuje štruktúrovanú a prehľadnú informáciu pre užívateľa  
integrácia in-  
formačných  
systémov  
súhrn právnych, technických, organizačných a iných opatrení vytvárajúcich jednotné pro-  
stredie umožňujúce výmenu a spoločné používanie údajov a spoločných modulov medzi  
jednotlivými informačnými systémami, ktorým sa odstráni najmä nutnosť opakovaného  
zadávania údajov  
| 18  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
kvalifikovaný  
certifikát  
elektronický dokument, ktorým vydavateľ certifikátu potvrdzuje, že v certifikáte uvedený  
verejný kľúč patrí osobe, ktorej je certifikát vydaný (držiteľ certifikátu). Slúži na vytvorenie  
kvalifikovaného elektronického podpisu alebo kvalifikovanej elektronickej pečate. Kvalifi-  
kovaný elektronický podpis je ekvivalentom vlastnoručného podpisu, ktorým sa potvrdzujú  
právne úkony v listinnej podobe  
migrácia údajov proces presunu údajov medzi dvoma systémami (aplikáciami, diskovými poľami a pod.)  
Open Data  
informácie alebo údaje voľne a bezplatne dostupné pre každého za rovnakých podmie-  
nok, ktoré možno použiť na akýkoľvek účel komerčného či nekomerčného charakteru  
informačný systém na podporu e-Governmentu. Umožňuje najmä občanom elektronický  
styk s obecným alebo mestským úradom, ktorý je rovnocenný osobnému alebo písomné-  
mu úradnému styku  
špecializovaný  
IS  
štandardy in-  
formačných  
súbor pravidiel spojených s vytváraním, rozvojom a využívaním informačných systémov  
verejnej správy, ktorý obsahuje charakteristiky, metódy, postupy a podmienky, najmä po-  
systémov verej- kiaľ ide o bezpečnosť a integrovateľnosť informačných systémov verejnej správy, sú otvo-  
nej správy  
transakčná  
služba  
rené a technologicky neutrálne  
zabezpečuje možnosť vytvorenia podania a jej účasťou je okrem poskytnutia informácie aj  
elektronický formulár  
virtualizácia  
proces alebo technika, pri ktorej je nahradený fyzický prostriedok softvérovou vrstvou,  
napríklad súčasné prevádzkovanie viacerých operačných systémov na jednom počítači  
| 19