N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
ZHRNUTIE
V septembri 2013 schválila Národná rada Slovenskej
republiky zákon o e-Governmente. Tým uložila všetkým
orgánom verejnej moci, teda aj subjektom územnej sa-
mosprávy, povinnosť vykonávať verejnú moc elektronicky
a v rozsahu, ktorý určuje tento zákon. Prechodné obdo-
bie, ktoré malo slúžiť orgánom verejnej moci na odstráne-
nie prípadných technických problémov, uplynulo.
Od 1. novembra 2016 tak majú všetky orgány verejnej
moci povinnosť vykonávať verejnú moc elektronicky
a bez obmedzenia. Výkon verejnej moci elektronicky je
konaním o právach, právom chránených záujmoch a
povinnostiach osôb prostredníctvom elektronickej úradnej
komunikácie.
konnosti e-Governmentu obcí a miest. Cieľom bolo posú-
diť aj centrálne riešenie DEUS, ktorý zastrešuje 72 %
samosprávy s takmer 2,2 mil. obyvateľov a posúdenie
prínosov informačného systému DCOM v kontrolovaných
obciach.
DCOM je nadrezortný informačný systém verejnej správy,
ktorý riadi DEUS. Jeho hlavnou úlohou je poskytovať
obciam a mestám technické a programové prostriedky na
výkon verejnej moci elektronicky. DEUS je záujmové
združenie, založené Ministerstvom financií Slovenskej
republiky a Združením miest a obcí Slovenska. Hlavnými
činnosťami DEUS sú: propagácia a podpora informatizá-
cie a elektronizácie verejnej správy; podpora rozvoja
elektronických služieb a ich poskytovanie verejnej správe,
občanom a podnikateľom; zabezpečovanie technologickej
podpory pre územnú samosprávu.
Najväčšou ekonomickou výhodou elektronizácie služieb
verejnej správy je úspora času. Služby verenej správy sú
občanom a podnikateľom dostupné cez internet, bez
potreby osobných návštev úradov. Služby sú prístupné
okamžite, poskytované rýchlejšie a bez nutnosti predkla-
dať rôzne dokumenty. To všetko znižuje finančné nároky
na občanov, podnikateľov a celú verejnú správu.
Miestna územná samospráva vykonáva originálne (vlast-
né) kompetencie a prenesené kompetencie štátnej správy
na vymedzenom území. Podporu pre realizáciu prenese-
ných kompetencií vykonávaných miestnou územnou sa-
mosprávou by mali zabezpečovať príslušné orgány, ktoré
majú danú agendu v priamej kompetencii. NKÚ SR sa pri
kontrole prioritne zameral najmä na elektronizáciu ori-
ginálnych kompetencií a na pripravenosť obcí, ktoré
nevyužívali žiaden špecializovaný informačný systém.
Časť kontrolovaných subjektov samosprávy využívala
vlastné a komerčné informačné systémy, alebo centrálne
riešenie e-Governmentu prostredníctvom informačného
systému DCOM
Cieľom kontrolnej akcie bolo posúdiť, ako sú obce a mes-
tá (vo veľkostnej kategórii do 20 tis. obyvateľov) priprave-
né na poskytovanie služby e-Governmentu, a či sú verej-
né prostriedky, vynaložené na zabezpečenie týchto slu-
žieb, investované efektívne. V samosprávach boli, okrem
iného, preverované aj ich povinnosti v oblasti vytvárania,
prevádzkovania, využívania, rozvoja a bezpečnosti infor-
mačných systémov. Kľúčová oblasť, na ktorú sa NKÚ SR
pri kontrole zameral, bolo vyhodnotenie indikátorov vý-
Tretina kontrolovaných samospráv nebola k 1. novembru 2016 pripravená vykonávať verejnú moc elektronicky.
Tieto samosprávy nevstupovali do aktívnych elektronických schránok, alebo mali prístup do nich obmedzený. Jedna
obec nemala elektronickú schránku zriadenú vôbec, a to aj napriek tomu, že tieto mali byť orgánom verejnej moci zria-
dené od roku 2014. Dve tretiny kontrolovaných samospráv nemali zabezpečenú autorizáciu elektronických dokumentov.
Výkonnosť e-Governmentu v podmienkach konkrétnych
samospráv bola vyhodnotená prostredníctvom viacerých
ukazovateľov. Zvlášť sa prejavil vzťah medzi dosiahnutý-
mi výsledkami a veľkosťou konkrétnej samosprávy. Väč-
šie samosprávy dosahovali lepšie výsledky, najmä z
dôvodu lepšieho financovania informačných technológií a
vyspelosti procesov na podporu elektronizácie. Kontrola
preukázala, že samosprávy používajúce špecializova-
né informačné systémy, bez ohľadu na veľkosť, vyka-
zovali dobrú úroveň pripravenosti na e-Government.
ťažko naplní princíp „jedenkrát a dosť“; či už na strane
občana a podnikateľa, ktorý elektronické služby štátu
využíva, alebo na strane pracovníka v samospráve, ktorý
verejnú moc vykonáva.
Dňa 1. júla 2017 uplynulo prechodné obdobie pred proce-
som aktivácie elektronických schránok pre právnické
osoby, zapísané v obchodnom registri so sídlom na úze-
mí Slovenskej republiky. Tieto už začínajú s obecnými a
mestskými úradmi komunikovať elektronicky vo zvý-
šenej miere.
Závislosť medzi veľkosťou samosprávy a úrovňou
ňou vykonávaných kompetencií bola potvrdená aj pri
predchádzajúcich kontrolách NKÚ SR.
Od mája 2018 má dôjsť k aktivácii elektronických schrá-
nok ďalšej veľkej skupiny právnických osôb (občianske
združenia, nadácie, neziskové organizácie a pod.). Tým
sa rozšíri okruh subjektov, s ktorými budú musieť
samosprávy komunikovať elektronicky.
Po schválení novej Národnej koncepcie informatizácie
verejnej správy (v roku 2016) územná samospráva čelí
novým výzvam. Bez dodatočnej externej podpory naj-
mä malé samosprávy nie sú objektívne schopné za-
bezpečovať v potrebnom rozsahu a kvalite činnosti spoje-
né s výkonom verejnej moci elektronicky. Bez cen-
trálne riadenej implementácie sa v samospráve len
Informatizácia verejnej správy patrí na základe jej vý-
znamnosti a z hľadiska plnenia strategických cieľov, ná-
rodných priorít a identifikovaných rizík medzi kľúčové
oblasti, na ktoré sa zameria kontrolná činnosť NKÚ
SR. Neuspokojivé výsledky v rámci e-Governmentu, naj-
| 5