2017  
Záverečná správa  
Záverečná kontrola Švajčiarskeho finančného mechanizmu  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
Záverečná správa  
Záverečnej kontroly Švajčiarskeho finančného mechanizmu  
PREDKLADÁ  
Ing. Karol Mitrík, predseda  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VEDÚCA KONTROLNEJ AKCIE  
Ing. Olga Fajfrová  
Bratislava, jún 2017  
| 2  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
OBSAH  
| 3  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZOZNAM SKRATIEK A SKRÁTENÝCH POMENOVANÍ  
SKRATKA  
VÝZNAM  
ČOV  
Čistiareň odpadových vôd  
Európska centrálna banka  
Európske spoločenstvo  
Európska únia  
ECB  
ES  
EÚ  
EURO (eura, eur)  
Spoločná mena a platidlo členských štátov Európskej menovej únie (kód  
platidla, vytvorený podľa normy ISO 4217)  
CHF  
Švajčiarsky frank (kód platidla, vytvorený podľa normy ISO 4217)  
Medzinárodné štandardy Najvyšších kontrolných úradov  
Národný kontaktný bod  
ISSAI  
NKB  
NKÚ SR  
NR SR  
PO  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Národná rada Slovenskej republiky  
Platobný orgán  
Pravidlá a postupy implementácie ŠFM, alebo PPI Pravidlá a postupy implementácie Programu švajčiarsko-slovenskej  
spolupráce  
príspevok  
Finančné prostriedky, ktoré sa Švajčiarska konfederácia zaviazala  
poskytnúť Slovenskej republike  
Rámcová dohoda  
Rámcová dohoda medzi vládou Slovenskej republiky a Švajčiarskou  
federálnou radou o implementácii Programu švajčiarsko-slovenskej  
spolupráce na zníženie hospodárskych a sociálnych rozdielov v rámci  
rozšírenej Európskej únie  
SR  
Slovenská republika  
ŠFM  
ÚV SR  
Program švajčiarsko-slovenskej spolupráce  
Úrad vlády Slovenskej republiky  
| 4  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZHRNUTIE  
Švajčiarska konfederácia sa zaviazala poskytnúť  
Slovenskej republike príspevok vo výške 66,866  
miliónov CHF. Plynutie obdobia finančnej podpory  
nastalo 14. júna 2007 a trvalo do 13. júna 2017.  
postupov pre realizáciu projektov najmä  
verejné obstarávanie, dodanie prác, tovarov  
a služieb,  
postup pre platby a úhrady.  
Celkové čerpanie prostriedkov ŠFM k 13. júnu 2017  
bolo vo výške 59 011 306,12 eur, t. j. 95,7 %  
z celkového nenávratného finančného príspevku.  
NKÚ SR v rámci vykonaných kontrol na Úrade vlády  
SR zistil menej závažné nedostatky v oblasti  
vnútorných písomných postupov  
zaobchádzania s nezrovnalosťami.  
a
systému  
Podporené projekty  
Na úrovni konečných prijímateľov NKÚ SR  
skontroloval:  
Podporených bolo celkovo 23 individuálnych projektov  
a 40 malých projektov realizovaných prostredníctvom  
Blokového grantu.  
dodržiavanie ustanovení zmluvy o realizácii  
projektu,  
Hlavným cieľom aktivít a projektov podporovaných zo  
ŠFM bolo prispieť k zníženiu hospodárskych a  
sociálnych rozdielov v rámci rozšírenej Európskej únie,  
ako aj v rámci Slovenskej republiky. Projekty boli  
zamerané na bezpečnosť, stabilitu, podporu reforiem,  
verejné obstarávanie,  
dodávku tovarov a služieb,  
oprávnenosť výdavkov,  
platby.  
životné prostredie, infraštruktúru  
a
na ľudský  
Úrad počas realizácie programu skontroloval 22  
projektov v sume 60,68 mil. eur (96 %; z celkového  
počtu 23 projektov) a 6 malých projektov v sume 0,83  
mil. eur (15 %; z celkového počtu 40 malých projektov)  
realizovaných prostredníctvom Blokového grantu.  
spoločenský rozvoj s prioritným zameraním na  
východné Slovensko. Tento príspevok je tiež  
prejavom solidarity a snahy Švajčiarska, podieľať sa na  
rozvoji Európy.  
Rozsah kontrol NKÚ SR v rokoch 2012 2016  
Na úrovni prijímateľov Úrad zistil nedostatky a riziká  
v oblastiach realizácie a časového oneskorenia pri  
verejnom obstarávaní ako aj samotnej implementácii  
projektov, častých zmien v rozpočtoch, nedostatočného  
výkonu predbežnej finančnej kontroly, nesprávneho  
zaúčtovania ap. Zistenia nemali vplyv na realizáciu  
projektov a dosiahnutie cieľov.  
NKÚ SR vykonával funkciu orgánu kontroly pre  
Program švajčiarsko-slovenskej spolupráce v SR.  
od roku 2012.  
Kontroly NKÚ SR boli vykonávané súbežne na dvoch  
úrovniach:  
1. Úrad vlády SR, ktorý vykonával funkciu  
národného kontaktného bodu (kompetencie  
podobné ako riadiaci orgán v štrukturálnych  
fondoch) a platobného orgánu,  
2. kontrola na úrovni prijímateľov – kontrola  
implementácie programu.  
O výsledkoch vykonaných kontrol Úrad priebežne  
informoval zástupcov Švajčiarskej konfederácie  
a verejnosť. V zmysle zákonných povinností Najvyšší  
kontrolný úrad SR priebežne monitoroval prijatie  
a plnenie opatrení.  
Z pohľadu riadenia programu a jeho kontroly je možné  
konštatovať, že sa program jednoznačne sústredil na  
Podľa stavu vývoja programu bolo na úrovni ÚV SR  
postupne vykonané overenie:  
dosiahnutie  
cieľov  
stanovených  
v rámcových  
dokumentoch ako aj na úrovni jednotlivých projektov.  
NKÚ SR oceňuje flexibilný prístup riadeniu programu zo  
strany NKB a uvádzame ho ako príklad dobrej praxe.  
Zohľadňovaním individuálnej potreby projektov bola  
dosiahnutá čo najvyššia pridaná hodnota investovaných  
finančných prostriedkov.  
systému riadenia a kontroly,  
vnútorného kontrolného systému,  
mechanizmu  
a vyraďovania  
hodnotenia,  
žiadostí  
výberu  
o poskytnutie  
nenávratného finančného príspevku  
dodržiavanie princípov jednotného prístupu,  
pri schvaľovaní žiadostí o poskytnutie  
nenávratného finančného príspevku,  
Podpora programu bola smerovaná najmä  
k hospodárskemu rastu a zvýšeniu zamestnanosti,  
napr. v oblasti cestovného ruchu zrekonštruovaním  
| 5  
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
turistických informačných centier v Trebišove, Čerhove,  
Zemplínskych Hámroch a Slovenskom raji.  
projektov zameraných na vybudovanie a rozšírenie  
kanalizácií a čistiarní odpadových vôd.  
Posilnenie bezpečnosti občanov  
transparentnosti a efektívnosti súdnych konaní bolo  
realizované prostredníctvom troch projektov  
Ministerstva vnútra SR a Ministerstva spravodlivosti  
SR.  
a zvýšenie  
Malé projekty realizované prostredníctvom Blokového  
grantu boli zamerané predovšetkým na zvyšovanie  
kvality a dostupnosti sociálnych služieb (13 projektov),  
ochranu životného prostredia a udržateľný regionálny  
rozvoj (9 projektov).  
Program prispel aj k osobnému rozvoju zdravotne  
postihnutých detí a mladistvých cez podporené projekty  
Slovenského červeného kríža a Gréckokatolíckej  
charity. NKÚ SR pozitívne zhodnotil dosahovanie  
hlavných aktivít a výsledkov napríklad pri projekte  
Cesta pre postihnuté deti a mladistvých, ktoré realizoval  
Slovenský červený kríž a ktorého cieľom bolo prispieť  
k zlepšeniu kvality života detí a mládeže s ťažkým  
zdravotným postihnutím. Realizáciou projektu sa  
doplnilo vybavenie na rôzne terapie vrátane špičkového  
vybavenia na cvičenie, dobudovali sa priestory Domova  
sociálnych služieb, zviedol sa systém kontinuálneho  
vzdelávania zamestnancov, dobrovoľníkov a študentov  
a Domov sociálnych služieb sa stal kontaktným  
a poradenským miestom pre východné Slovensko.  
Záverečná kontrola  
Predmetom tejto záverečnej správy je záverečná  
kontrola ŠFM, ktorú NKÚ SR vykonal v Úrade vlády SR  
v roku 2017.  
Kontrolou boli zistené nedostatky v oblasti  
vypracovávania záznamov z vykonaných overení na  
mieste a nesúlad ustanovení Pravidiel a postupov  
implementácie ŠFM pre použitie výmenného kurzu  
CHF/EURO. Zistené nedostatky nemali vplyv na  
oprávnenosť výdavkov, účel vynaložených finančných  
prostriedkov, a nemali negatívny dosah ani na ciele  
projektov a celkové čerpanie finančných prostriedkov.  
NKÚ SR na základe preverenia dokumentov považuje  
zavedený systém procesov a písomných vnútorných  
postupov, ktoré sa týkajú riadenia, implementácie  
a kontroly Programu švajčiarsko-slovenskej spolupráce,  
za primeraný.  
Bolo plne vybavených 10 komunitných centier pre deti a  
mládež z rómskych komunít, napr. v Moldave nad  
Bodvou, Starej Ľubovni, Veľkej Ide či v Krompachoch.  
V oblasti životného prostredia bolo podporených osem  
| 6  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
1
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE  
Cieľom kontrolnej akcie bolo: (1) preveriť systém implementácie Programu švajčiarsko–slovenskej spolupráce na úrovni  
národného kontaktného bodu a platobného orgánu, (2) skontrolovať stav plnenia opatrení a odporúčaní zo všetkých  
vykonaných kontrol na národnej úrovni.  
Účelom kontrolnej akcie bolo skontrolovať systém implementácie Programu švajčiarsko–slovenskej spolupráce,  
správnosť financovania a dodržiavania platných predpisov a pravidiel.  
Predmetom kontroly bolo preverenie pravidiel a postupov pre ŠFM – vykonané zmeny a ich súlad s Rámcovou  
dohodou, postupy pre platby a úhrady, vnútorný kontrolný systém a splnenie opatrení vyplývajúcich z kontrol a auditov.  
2
RÁMEC KONTROLNEJ AKCIE  
2.1  
ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA  
Švajčiarska federálna rada vyjadrila v Memorande  
o porozumení s Európskym spoločenstvom zo dňa  
27. februára 2006 úmysel Švajčiarskej konfederácie  
prispieť k zníženiu hospodárskych a sociálnych  
rozdielov v rámci rozšírenej EÚ.  
Ukázalo sa, že napriek počiatočnému pomalému  
rozbehu implementácie a finančného čerpania ŠFM  
budú stanovené ciele a zameranie pomoci splnené  
v maximálnej miere.  
Základné podmienky riadenia a implementácie ŠFM  
boli stanovené Memorandom o porozumení s ES (zo  
dňa 27. 02. 2006) a Rámcovou dohodou, ktorá  
vymedzovala práva a povinnosti subjektov zapojených  
do procesu riadenia a implementácie programu.  
Pravidlá a postupy implementácie ŠFM určovali  
základné formy a postupy poskytovania pomoci, systém  
finančného riadenia a monitorovania.  
Následne bol 26. novembra 2006 v celoštátnom  
referende schválený spolkový zákon o spolupráci  
s východnou Európou. Švajčiarska konfederácia sa  
zaviazala poskytnúť SR príspevok vo výške 66,866  
milióna CHF, a to na päťročné obdobie záväzku  
a desaťročné obdobie vyplácania.  
Realizáciou  
Programu  
švajčiarsko-slovenskej  
Úrad vlády SR, zastúpený vedúcim Úradu vlády SR,  
plní zodpovednosť národného kontaktného bodu  
a platobného orgánu. Národný kontaktný bod bol  
zodpovedný za celkové riadenie ŠFM na národnej  
úrovni. Platobný orgán bol zodpovedný za finančné  
riadenie, vykonávanie platieb konečným prijímateľom  
spolupráce bola snaha vytvoriť vhodné podmienky  
na zníženie hospodárskych a sociálnych rozdielov  
medzi Slovenskou republikou a vyspelejšími krajinami  
rozšírenej EÚ. Ich cieľom bolo prispieť aj k zmenšeniu  
rozdielov v rámci jednotlivých dynamicky rozvíjajúcich  
sa mestských oblastí a štrukturálne slabšími okrajovými  
regiónmi SR.  
a predkladanie žiadosti  
konfederácii.  
o
úhrady Švajčiarskej  
| 7  
 
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
2.2  
VÝKON KONTROLY  
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom NR SR  
č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade  
Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov  
a so štandardmi, ktoré vychádzajú zo základných  
kontrolného prostredia na dvoch projektoch  
„Komunita na ceste k prosperite“ a „Celoobecná  
kanalizácia a ČOV pre obec Častá“. Projekty na  
kontrolu boli vybrané neštatistickými metódami, podľa  
stavu implementácie a zamerania jednotlivých  
projektov, ako aj na základe vyhodnotenia výsledkov  
predchádzajúcich kontrol vykonaných NKÚ SR.  
Kontrola správnosti postupov pre platby a úhrady bola  
vykonaná na vzorke 21 žiadostí o úhradu a k tomu  
zodpovedajúcich žiadostí o platbu. Pri výbere vzorky  
NKÚ SR použil neštatistickú metódu stratifikovaného  
výberu na základe úsudku kontrolóra, keď bol  
zohľadnený rok realizácie a suma platby, ako aj  
konečný prijímateľ.  
princípov kontroly (ISSAI 100  
999) v rámci  
medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných  
inštitúcií.  
Kontrola bola vykonaná od 16. marca 2017 do 22. mája  
2017 na Úrade vlády. Kontrolované obdobie nadviazalo  
na výkon predchádzajúcich kontrol, t. j. od 1. novembra  
2014 do 31. decembra 2016.  
NKÚ SR preveril súlad pravidiel a postupov pre ŠFM  
s Rámcovou zmluvou a fungovanie vnútorného  
3
ZISTENIA A ODPORÚČANIA  
Kontrolou riadiacich a implementačných dokumentov  
považuje NKÚ SR zavedený systém, procesy  
a písomné postupy riadenia, implementácie a kontroly  
Programu švajčiarsko-slovenskej spolupráce za  
primerané.  
na vystavenie žiadosti o úhradu pre Švajčiarsku  
konfederáciu pri všetkých žiadostiach o úhradu.  
Uvedená lehota bola prekročená v priemere o 20,9 dňa  
v rámci 13 žiadostí, čo bolo v rozpore s Pravidlami  
a postupmi implementácie ŠFM.  
Kontrola identifikovala slabé miesta a priestor na  
Ďalej bolo zistené, že v Pravidlách a postupoch  
implementácie ŠFM boli stanovené dva rôzne termíny  
na použitie výmenného kurzu CHF/EUR v žiadosti  
o úhradu. Súčasne nebol jednoznačne stanovený  
postup na použitie dvoch výmenných kurzov počas  
jedného pracovného dňa, keďže ECB zverejňuje  
výmenné kurzy približne o 16.00 h príslušného dňa.  
zlepšenie  
v
oblasti overovaní na mieste  
uskutočňovanými platobným orgánom a národným  
kontaktným bodom. Závery uvedené v záznamoch  
z vykonaných overení boli veľmi všeobecné a nebol  
preukázaný rozsah ich overenia. Z vypracovaných  
správ z overenia na mieste nebolo možné vyhodnotiť, či  
uvedené závery boli správne vyhodnotené.  
Kontrolou  
evidencie  
neoprávnene  
použitých  
Platobný orgán v súlade s Rámcovou dohodou  
a zmluvami o realizácii projektov realizoval platby  
konečným prijímateľom a predkladal žiadosti o úhradu  
Švajčiarskej konfederácii na jej schválenie a následne  
úhradu. NKÚ SR preveril povinnosti platobného orgánu  
na vybranej vzorke žiadostí. Z kontroly vyplynulo, že  
platobný orgán nedodržal stanovenú 15-ovu lehotu  
prostriedkov NKÚ SR zistil nedostatky, keď evidencia  
neobsahovala informáciu o dlžnej sume v členení podľa  
zdrojov a číslo správy o zistenej nezrovnalosti. Takto  
vedenou evidenciou bolo jedno opatrenie, prijaté na  
základe kontroly NKÚ SR, vyhodnotené ako čiastočne  
splnené. Ďalej jedna dlžná suma bola uvedená  
v nesprávnej výške a jedna nebola zaevidovaná.  
| 8  
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ODPORÚČANIA  
1) Vykonávať overenia PO a NKB na mieste spôsobom, aby závery uvedené v správach boli preukázateľné  
a podporené príslušnou dokumentáciou.  
2) Dodržiavať ustanovenia čl. 9.6 ods. 2 PPI, ktoré stanovujú povinnosť pre PO – vystaviť žiadosť o úhradu do 15 dní od  
úhrady príslušnej žiadosti o platbu.  
3) Vzhľadom na ukončovanie programu a finančné vyrovnanie, upraviť v Pravidlách a postupoch implementácie ŠFM  
používanie kurzov spôsobom, aby bolo jednoznačne zrejmé, aký kurz a kedy sa má použiť. Následne vykonať 100-  
percentnú kontrolu žiadostí o úhradu za obdobie od 1. 11. 2014 do momentu účinnosti úpravy PPI. Vyčísliť a finančne  
vyrovnať prípadne vzniknuté kurzové rozdiely.  
4) Viesť evidenciu neoprávnene použitých prostriedkov v členení podľa ods. 5 čl. 6a Smernice č. 13/2012. Doplniť  
evidenciu neoprávnene použitých prostriedkov o nezrovnalosť k projektu „Fond technickej asistencie“. Ďalej v evidencii  
neoprávnene použitých prostriedkov vykonať opravu dlžnej sumy pri projekte „Rozvoj a technologická inovácia súdno-  
trestnej a súdno-civilnej agendy Ministerstva spravodlivosti SR“.  
4
REAKCIA KONTROLOVANÉHO SUBJEKTU  
NKÚ SR v rámci kontroly aktívne komunikoval  
zistení uvedených v protokole o výsledku kontroly.  
s kontrolovaným subjektom o kontrolných zisteniach.  
Protokol bol prerokovaný s písomne povereným  
zamestnancom kontrolovaného subjektu, ktorý plne  
akceptoval odporúčania NKÚ SR.  
Vyhotovený protokol o výsledku kontroly bol predložený  
kontrolovanému subjektu na oboznámenie sa s jeho  
obsahom a prípadné vznesenie námietok voči  
pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných  
zistení. ÚV SR nevzniesol žiadne námietky proti  
pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných  
NKÚ SR bude priebežne monitorovať plnenie opatrení  
prijatých na odstránenie kontrolou zistených  
nedostatkov.  
5
TÍM KONTROLÓROV  
Kontrolná skupina bola zložená z dvoch kontrolórov pracujúcich v sekcii kontroly na I. odbore európskych fondov; obaja  
majú dlhoročnú odbornú prax.  
| 9  
 
 
N A J V Y Š Š Í K O N T R O L N Ý Ú R A D S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y  
ZÁVER  
Kontrolou boli v plnom rozsahu splnené ciele kontroly.  
Kontrolná skupina preverila pravidlá a postupy pre  
riadenie a implementáciu Programu švajčiarsko-  
slovenskej spolupráce v SR, ich súlad s Rámcovou  
dohodou, preverila aj postupy pre platby a úhrady,  
vnútorný kontrolný systém a splnenie opatrení  
vyplývajúcich z kontrol a auditov.  
projektoch, ktoré boli v úzkej synergii s rámcovými  
dokumentmi. Taktiež ako príklad dobrej praxe, ktorá by  
mohla slúžiť pri implementácii a riadení jednotlivých  
programov Európskych štrukturálnych a investičných  
fondov, je flexibilný prístup k riadeniu programu, k  
projektom a vykonávanie efektívnych a účinných kontrol  
na mieste prijímateľov pomoci ako aj komunikácia  
založená na vzájomnom partnerstve a nie direktívnosti  
riadiacich orgánov voči prijímateľom pomoci.  
NKÚ SR vykonal túto kontrolu v pozícii orgánu kontroly,  
teda ako poslednú kontrolu v procese riadenia  
a implementácie Programu švajčiarsko-slovenskej  
spolupráce v SR.  
S výsledkami kontroly bude oboznámený predseda  
vlády SR a príslušné výbory Národnej rady SR .  
NKÚ SR dospel k názoru, že program sa sústredil  
najmä na dosiahnutie cieľov stanovených v jednotlivých  
KONTAKT  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava  
Úrad vlády SR  
Námestie slobody 1  
813 70 Bratislava  
+421 2 209 25 111 uvsrinfo@vlada.gov.sk  
+421 2 501 14 451 info@nku.gov.sk  
| 10