1
SPRÁVA O ÚČASTI VEREJNOSTI NA TVORBE PRÁVNYCH PREDPISOV
Verejnosť bola o príprave návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony informovaná prostredníctvom predbežnej informácie č. PI/2016/181, ktorá bola zverejnená v informačnom systéme verejnej správy Slov - Lex.
K predbežnej informácii č. PI/2016/181 boli v rámci procesu pripomienkovania predbežnej informácie zo strany verejnosti predložené nasledovné návrhy a vyjadrenia, ktoré predkladateľ čiastočne zohľadnil.
1.stanovisko Klubu 500 k bodu 19 návrhu zákona - § 30 ods. 4
§ 30 ods. 4 sa dopĺňa písmenami f) a g), ktoré znejú:
„f) čestné vyhlásenie o splnení podmienok podľa § 59a Obchodného zákonníka alebo čestné vyhlásenie, že sa podmienky na danú obchodnú spoločnosť nevzťahujú,
g) listiny, ktoré majú dôkaznú hodnotu pre konanie o návrhu na vklad.“.
Klub 500 navrhuje taxatívne uvedenie listín (napr. pri prevode majetku obce doklad o IČO, uznesenie obecného zastupiteľstva, listina o zvolení starostu) nakoľko v praxi dochádzalo k tomu (napr. po novele zákona od 1.9.2009, že napriek tomu, že výpis z obchodného registra nebol potrebnou prílohou), že niektoré úrady si žiadali ako doplnenie prílohy výpis z OR a dochádzalo k predlžovaniu konania. Pri nejasnosti, ktoré listiny dôkazné, predpokladáme, že katastrálne odbory budú nejednotne postupovať v konaniach o návrhu na vklad pri doplneniach o prílohy - dôkazné listiny a konanie sa bude predlžovať.
Zároveň Klub 500 navrhuje, aby boli v zákone taxatívne uvedené listiny z toho dôvodu, že nové znenie ods. 5. úplne vypustilo znenie o ďalších prílohách k návrhu (a) verejná listina alebo iná listina, ktorá potvrdzuje právo k nehnuteľnosti, ak toto právo k nehnuteľnosti nie je vpísané na liste vlastníctva, b) identifikácia parciel, ak vlastnícke právo k nehnuteľnosti nie je vpísané na liste vlastníctva, c) geometrický plán, ak sa pozemok rozdeľuje alebo zlučuje alebo pri zriadení vecného bremena k pozemku - táto príloha sa uvádza v § 46 a nielen ako GP k pozemkom, ale k "nehnuteľnostiam", d) dohoda o splnomocnení, ak je účastník konania zastúpený splnomocnencom; podpis splnomocniteľa musí byť osvedčený, ak sa osvedčenie podpisu vyžaduje podľa § 42 ods. 3, e) oznámenie podľa odseku 3 v papierovej podobe.).
Stanovisko predkladateľa:
Nie je možné taxatívne vymedziť všetky prílohy k návrhu na vklad, vzhľadom na rozsah a dynamiku vývoja právnej úpravy upravujúcej platnosť, resp. neplatnosť právnych úkonov, ktorými sa nakladá s nehnuteľnosťami. Vzhľadom na časté zmeny právnych predpisov
2
upravujúcich nakladanie s nehnuteľnosťami by bolo nevyhnutné zakaždým novelizovať aj katastrálny zákon v časti upravujúcej prílohy k návrhu na vklad.
Druhá časť stanoviska Klubu 500 vyplýva z nedorozumenia obsah doterajšieho § 30 ods. 5 katastrálneho zákona je premietnutý do § 30 ods. 4 katastrálneho zákona v nadväznosti na novelizačný bod 17, ktorým sa vypúšťa doterajší § 30 ods. 4 katastrálneho zákona.
2.vyjadrenie mesta Žilina
Navrhujeme zaviesť právnu záväznosť výpisu z katastra nehnuteľností aj prostredníctvom Katastrálneho portálu, nielen v listinnej podobe ako doteraz. Táto požiadavka je plne oprávnená ako vzhľadom na uvedené základné ciele pripravovanej právnej úpravy ako aj mnohonásobné proklamácie o elektronizácii služieb verejnej správy. Týmto počinom by tak napr. odpadla povinnosť účastníkov najrôznejších konaní rôznym úradom predkladať listinné výpisy z LV alebo katastrálnej mapy, pretože tieto by si vedel overiť príslušný úrad priamo sám cez portál, pričom tam zobrazené údaje by boli právne záväzné. Taktiež navrhujeme zabezpečiť možnosť hromadného vyhľadávania údajov v katastri bez potreby preukazovania akéhokoľvek právneho dôvodu. Ak vieme vyhľadať v obchodnom registri od jeho spustenia na webe všetky spoločnosti akejkoľvek osoby v rámci celej SR, nemôže to byť právny problém ani pri vyhľadávaní nehnuteľností. Prípadný odkaz na technickú nerealizovateľnosť nemožno v dnešnej dobe (OPIS a pod.) akceptovať.
Stanovisko predkladateľa:
Vzhľadom na skutočnosť, že Kataster portál nie je aktualizovaný on-line, nie je možné, aby údaje z neho boli právne záväzné.
Hromadné vyhľadávanie údajov v katastri bez potreby preukazovania akéhokoľvek právneho dôvodu nie je akceptovateľné, nakoľko by tým by mohlo dôjsť k porušeniu práva na ochranu súkromia, osobnosti a na ochranu osobných údajov.
3.pripomienka Komory geodetov a kartografov k bodu 9 návrhu zákona - § 12
Komora geodetov navrhuje buď vypustiť z návrhu zákona ustanovenie § 12 ods. 1 písm. j), a to s odôvodnením, že podobné ustanovenie obsahuje aj § 4 ods. 2 písm. o) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení neskorších predpisov, a preto ustanovenie v návrhu zákona vyznieva ako duplicitné.
Stanovisko predkladateľa:
Pripomienka zapracovaná.
Ustanovenie § 12 ods. 1 písm. j) predkladateľ z návrhu zákona vypustil.