Príloha č. 7
1
Analýza vplyvov na služby verejnej správy pre občana
7.1 Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby (konkretizujte a popíšte)
1.zmena v konaní o oprave chýb v katastrálnom operáte, kedy zakotvuje možnosť opraviť chybné údaje evidované v katastrálnom operáte, ktoré vznikli vlastnou činnosťou okresného úradu alebo činnosťou iných štátnych orgánov, notárov alebo iných osôb. Ustanovenie reaguje na aplikačnú prax, kedy napríklad dôjde k zápisu chybných údajov do katastra na podklade rozhodnutia o dedičstve, ktoré bolo vydané na základe chybných podkladov poskytnutých okresným úradom. Rovnako sa umožní opraviť zápis údajov o viacnásobnom vlastníctve, ak s tým budú súhlasiť všetky osoby zapísané v katastri ako vlastníci alebo iné oprávnené osoby, čím sa môže predísť zbytočným sporom na súde, ak sa účastníci vedia dohodnúť. Ďalším dôvodom na opravu chyby je aj zistenie skutočnosti, že zápis do katastra bol vykonaný, hoci neboli splnené podmienky na jeho vykonanie. Doterajšia právna úprava neumožňovala vykonanie opravy zápisu, ktorý vôbec nemal byť vykonaný, bolo potrebné napríklad podať protest prokurátora, čo znamenalo zbytočnú komplikovanosť a zdĺhavosť konania. Ak okresný úrad urobil chybný zápis, mal by mať aj zákonné oprávnenie toto pochybenie napraviť. Navrhovaná právna úprava ďalej umožňuje opraviť údaje, ktoré boli do katastra zapísané na základe rozhodnutia o schválení registra obnovenej evidencie pozemkov a chyba v údajoch sa zistí po uplynutí lehoty stanovenej osobitným predpisom, čo zároveň vytvorí podmienky na odbremenenie súdov od sporov.
2.skrátenie niektorých lehôt v katastrálnom konaní - z doterajších 60 dní na 5 pracovných dní, pokiaľ pôjde o výmaz záložného práva; do 30 dní odo dňa doručenia návrhu na vykonanie záznamu, ak návrh bude podaný prostredníctvom elektronického formulára.
3.geometrický plán sa musí prikladať k návrhu len v tých prípadoch, kedy geometrický plán, ktorý bol podkladom pre právny úkon, ktorým sa nakladá s nehnuteľnosťou, bol úradne overený pred nadobudnutím účinnosti novely katastrálneho zákona. Pokiaľ bude geometrický plán overený po tomto dátume, stačí, ak účastník konania v návrhu uvedie číslo úradného overenia geometrického plánu.
4.upravujú sa náležitosti návrhu na začatie katastrálneho konania zavedenie elektronického formulára v súlade s § 24 ods. 5 zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.
5.údaje katastra bude možné doplniť aj automatizovaným spôsobom na základe údajov z iných základných registrov verejnej správy (napríklad z registra adries, registra fyzických osôb). Automatizované preberanie údajov zabezpečí súlad údajov v rámci rôznych registrov verejnej správy a odbúra zbytočnú byrokraciu. Pre občana tento spôsob doplnenia údajov bude napríklad znamenať, že nebude musieť osobne navštíviť okresný úrad a žiadať o zmenu svojich údajov.
6.upravujú sa jednoznačné pravidlá poskytovania údajov z katastra nehnuteľností - údaje katastra budú prístupné aj v podobe štruktúrovaných údajov, ktorá umožňuje vyhľadávanie a ich ďalšie automatizované spracovanie. Naďalej sa údaje katastra budú zverejňovať prostredníctvom internetového portálu, pričom prehliadanie údajov je bezodplatné. Poskytovanie údajov katastra prostredníctvom integrovaného obslužného miesta. V nadväznosti na centralizáciu informačného systému geodézie, kartografie a katastra údaje katastra môže poskytnúť ktorýkoľvek okresný úrad, bez ohľadu na miesto, kde sa nachádza nehnuteľnosť.
Nová služba (konkretizujte a popíšte)
1.rozširuje sa kompetencia ÚGKK SR rozhodovať na centrálnej úrovni v pochybnostiach o predmete katastra, čím sa zabezpečí jednotná evidencia nehnuteľností v rámci celého územia SR; v súčasnosti v pochybnostiach rozhoduje 72 okresných úradov, čo môže viesť k nejednotnosti, tzn., v niektorom okrese je nehnuteľnosť predmetom evidovania v katastri, v inom môže okresný úrad rozhodnúť, že táto nehnuteľnosť nie je predmetom evidencie v katastri nehnuteľností.
2.do obsahu katastra sa zavádza evidencia cien nehnuteľností, čím sa umožní získať prehľad o vývoji cien nehnuteľností; uvedená služba sa zavádza najmä na žiadosť Národnej banky Slovenska a Štatistického
Príloha č. 7
2
úradu SR.
3.oznámenie o vykonaní záznamu, o vykonaní poznámky alebo o výsledku prešetrenia zmien údajov katastra prostredníctvom elektronickej pošty na uvedenú elektronickú adresu alebo do elektronickej schránky.
4.zavádza sa nový výstup z katastra nehnuteľností súpis nehnuteľností, ktorý bude obsahovať všetky nehnuteľností, ktoré jedna osoba vlastní alebo v správe, a preto nebude potrebné vyhotovovať jednotlivé listy vlastníctva, v ktorých sú nehnuteľnosti zapísané.
5.zavádza sa nová elektronická služba – sledovanie zmien na liste vlastníctva.
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby
˗konanie o oprave chýb v katastrálnom operáte
˗skrátenie lehôt
˗náležitosti návrhu na začatie katastrálneho konania
˗poskytovanie údajov z katastra nehnuteľností
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná (ak ide o zmenu existujúcej služby)
˗Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov
˗Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať
˗Okresný úrad
˗Integrované obslužné miesto
˗Právnická osoba zriadená Úradom geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky
˗Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv (popíšte)
-
Nepriamy vplyv (popíšte)
-
7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Zníženie priamych finančných nákladov
Nie
Zvýšenie priamych finančných nákladov
Nie
Zníženie nepriamych finančných nákladov
Nie
Príloha č. 7
3
Zvýšenie nepriamych finančných nákladov
Nie
7.2.2 Časový vplyv
Zvýšenie času vybavenia požiadavky (popíšte)
Nie
Zníženie času vybavenia požiadavky (popíšte)
Nie
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikujte skupinu občanov, ktorá bude návrhom ovplyvnená (napr. držitelia vodičských oprávnení). Aká je veľkosť tejto skupiny?
Fyzické osoby ako vlastníci nehnuteľností a iné osoby oprávnené z práv k nehnuteľnostiam
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
Z dôvodu zosúladenia katastrálneho zákona so zákonom č. 305/2013 Z. z. sa rozširujú náležitosti návrhu na začatie katastrálneho konania.
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
Geometrický plán sa bude prikladať k návrhu len v tých prípadoch, kedy geometrický plán, ktorý bol podkladom pre právny úkon, ktorým sa nakladá s nehnuteľnosťou, bol úradne overený pred nadobudnutím účinnosti novely katastrálneho zákona. Pokiaľ bude geometrický plán overený po tomto dátume, stačí, ak účastník konania v návrhu uvedie číslo úradného overenia geometrického plánu.
7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe
7.3.1 Ktoré sú dotknuté subjekty verejnej správy?
Ktoré subjekty verejnej správy sú účastné procesu poskytnutia služby?
˗Okresný úrad
˗Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky
7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
1.rozširuje sa kompetencia ÚGKK SR rozhodovať na centrálnej úrovni v pochybnostiach o predmete katastra, čím sa zabezpečí jednotná evidencia nehnuteľností v rámci celého územia SR; v súčasnosti v pochybnostiach rozhoduje 72 okresných úradov, čo môže viesť k nejednotnosti, tzn., v niektorom okrese je nehnuteľnosť predmetom evidovania v katastri, v inom môže okresný úrad rozhodnúť, že táto nehnuteľnosť nie je predmetom evidencie v katastri nehnuteľností.
2.rozširujú sa dôvody na opravu chyby v katastrálnom operáte. Súčasné dôvody na opravu chyby z pohľadu aplikačnej praxe nedostatočné a zároveň tieto dôvody umožnia opraviť chybné údaje katastra v správnom konaní, na rozdiel od absencie terajšej právnej úpravy, ktorá núti občanov obrátiť sa na súd. Toto konanie o oprave chyby je bezodplatné, na rozdiel od súdneho konania.
Príloha č. 7
4
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
-
Metodický postup pre analýzu vplyvov na služby verejnej správy pre občana
Cieľom služieb je uspokojovať ľudské potreby, a preto je nevyhnutné organizovať výkon verejnej správy a jej služieb tak, aby bol stredobodom pozornosti občan a uspokojenie jeho životných potrieb. Občanom je v kontexte tejto analýzy fyzická osoba, ktorá nevykonáva podnikateľskú činnosť alebo inú činnosť ako samostatne zárobkovo činná osoba. Hlavným očakávaným prínosom modernej, efektívnej a občanovi dobre slúžiacej verejnej správy je odbremenenie občana od zbytočnej záťaže a zabezpečenie komfortných, rýchlych a nákladovo efektívnych služieb. Na tento účel je potrebné realizovať viacero opatrení na technologickej, logistickej a optimalizačnej úrovni. Primárnym cieľom tejto analýzy je preto posudzovať vplyvy každého predkladaného návrhu na služby verejnej správy pre občana (skrátene aj „služba pre občana“) v tomto kontexte.
Službou verejnej správy v kontexte tejto analýzy je potrebné chápať úkony, ktoré realizované a poskytované občanom v rámci jednotlivých segmentov verejnej správy. Uspokojovanie životných potrieb občanov pri kontakte s orgánmi verejnej správy sa premieta do tzv. životných situácií1 (napr. narodenie dieťaťa, sobáš, presťahovanie), ktoré chápané ako situácie, v ktorých sa občan môže počas svojich životných etáp ocitnúť2, t.j. životné situácie týkajúce sa interakcie občana a verejnej správy.
Posudzovanie vplyvov na procesy verejnej správy je v kontexte tejto analýzy sekundárnym cieľom, nakoľko efektívne nastavené procesy predpokladajú poskytovanie kvalitných služieb. Preto každý nový návrh alebo novela existujúceho zákona sa musí zohľadniť do poskytovania služby, ktorá je realizovaná prostredníctvom procesu. Vplyv na procesy realizované verejnou správou je možné sledovať na úrovni vzniku požiadaviek (typ a frekvencia) a dobe realizácie požiadaviek (často dané konkrétnym zákonom alebo, ak nie je uvedené inak, podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní /správny poriadok/ v znení neskorších predpisov).
Bod 7.1. Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby verejnej správy - zmena v spôsobe a podmienkach poskytovania služby, ktorá je definovaná v platnej právnej úprave. Zmenou môže byť frekvencia poskytovania služby, počet potrebných dokumentov na vybavenie, počet subjektov verejnej správy, ktoré potrebuje k vybaveniu služby občan kontaktovať, či spôsob poskytovania informácií medzi subjektmi ktoré poskytujú službu a iné. Napr. zavedenie služby IOMO (integrované obslužné miesto občana), v rámci ktorej je
Príloha č. 7
5
poskytované vydávanie výpisov a odpisov z Registra trestov, výpisov z Obchodného registra a výpisov z listov vlastníctva elektronicky.
Nová služba verejnej správy - služba verejnej správy, ktorá v platnej právnej úprave doposiaľ nebola definovaná a návrh predpokladá jej zavedenie. Napríklad v minulosti zavedenie možnosti podania žiadosti o rezerváciu termínu na dopravnom inšpektoráte prostredníctvom internetu; oznámenie o vyhotovení dokladu (občiansky preukaz, vodičský preukaz, cestovný pas) formou SMS.
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby - napr. podanie žiadosti o vydanie výpisu z listu vlastníctva
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná - napr. zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať - napr. okresný úrad.
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv taký vplyv na službu verejnej správy, ktorá sa posudzovaným návrhom zavádza alebo mení . Napr. zmena Zákona č. 330/2007 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý môže priamo meniť spôsob vydávania výpisov z Registra trestov.
Nepriamy vplyv taký vplyv na službu verejnej správy, ktorá nie je priamo ustanovená v posudzovanom návrhu , ale na ňu vplyv. Napr. zmena Zákona č. 145/1995 Zb. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, ktorý upravuje výšku správneho poplatku za vyhotovenie výpisu z Registra trestov a tým nepriamo ovplyvňuje službu vydávania výpisov z Registra trestov.
Bod 7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Priame finančné náklady odvodené z konkrétnej priamej povinnosti previesť určitú sumu peňazí štátu alebo príslušnému orgánu verejnej správy (napr. poplatok za vystavenie stavebného povolenia, správne poplatky, registračný poplatok, a iné).
-Zníženie/zvýšenie priamych finančných nákladov na vybavenie požiadavky v porovnaní so súčasnosťou
Príklad
Zvýšenie správneho poplatku (t.j. zvýšenie priamych finančných nákladov) predstavuje negatívny vplyv na dostupnosť služby. Zníženie správneho poplatku (t.j. zníženie priamych finančných nákladov) predstavuje
pozitívny vplyv na dostupnosť služby.
Nepriame finančné náklady náklady, ktoré musí občan vynaložiť na vybavenie žiadosti alebo iného obdobného úkonu, ktoré síce nie priamo v platnej právnej úprave definované ako nevyhnutné pre dosiahnutie výsledku služby (napr. správne poplatky), ale bez ktorých by fakticky nebolo možné, aby občan vôbec mohol požiadať o vybavenie žiadosti alebo uskutočniť iný obdobný úkon (napr. zvýšené náklady na dopravu k miestu poskytovania služby, náklady nevyhnutné k zabezpečeniu prístupu k elektronickým službám, internetu).
Príloha č. 7
6
-Zníženie/zvýšenie nepriamych finančných nákladov na vybavenie požiadavky v porovnaní so súčasnosťou
7.2.2 Časový vplyv
Časový vplyv - čas potrebný na dosiahnutie požadovaného výsledku služby resp. na riešenie životnej situácie. Do času potrebného na riešenie sa započítava časový úsek od podania žiadosti na poskytnutie služby alebo iný obdobný úkon, ktorý smeruje k prvému kroku k začatiu konania pred orgánom verejnej správy po finálny výsledok žiadanej služby, napr. od podania žiadosti o zápis vlastníckeho práva k nehnuteľnosti do katastra nehnuteľností po vydanie výpisu z listu vlastníctva, od podania žiadosti o výpis z registra trestov do doručenia výpisu, od podania žiadosti o prevedenie verejnej listiny do elektronickej podoby zaručenou konverziou prostredníctvom notára alebo jednotného kontaktného miesta okresného úradu. Proces získania výsledku služby je komplexný súbor úkonov zahŕňajúci viacero dotknutých subjektov. Čas potrebný na získanie požadovaného výsledku služby by mal preto obsahovať nielen čas stanovený zákonnou (resp. inou) lehotou, ale aj čas ktorý je potrebný na zabezpečenie jednotlivých povinných náležitostí (podkladových dokumentov/potvrdení/rozhodnutí) k dosiahnutiu výsledku služby.
Príklad
Pri podaní žiadosti o získanie vodičského preukazu sa do času potrebného na vybavenie započítava:
a)Získanie zdravotnej spôsobilosti (1 deň).
b)Absolvovanie vodičského kurzu v autoškole (0 až 12 mesiacov).
c)Žiadosť o udelenie vodičského oprávnenia (povinnosť autoškoly v lehote do 6 mesiacov od ukončenia vodičského kurzu podľa § 80 ods. 2 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení čl. I zákona č. 430/2015) kurzu).
d)Skúška musí byť vykonaná do 6 mesiacov od určenia prvého termínu (dopravný inšpektorát určí termín do 30 dní), s možnosťou predĺženia termínu maximálne o 3 mesiace zo závažných dôvodov 17 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).
e)Žiadosť o vydanie vodičského preukazu (najskôr v deň udelenia vodičského oprávnenia môže byť požiadané o vydanie vodičského preukazu v lehote do 30 dní, alebo na výslovnú žiadosť poplatníka je možné vyhotoviť vodičský preukaz urýchlene do 2 pracovných dní, pričom správny poplatok sa vyberie do výšky štvornásobku príslušnej sadzby v zmysle zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov).
Výsledným časom potrebným na získanie vodičského preukazu je interval vypočítateľný podľa lehôt vyššie uvedených platných právnych predpisov.
-Zvýšenie času vybavenia požiadavky – v porovnaní so súčasnosťou
-Zníženie času vybavenia požiadavky – v porovnaní so súčasnosťou
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikácia skupiny - identifikovanie konkrétnej skupiny občanov, napr. držiteľov vodičského oprávnenia, držiteľov občianskych preukazov, držiteľov cestovných pasov, vlastníkov nehnuteľností, vlastníkov motorových vozidiel.
Príloha č. 7
7
Veľkosť skupiny - určí sa v zmysle počtu občanov dotknutých zmenou.
Občan v kontexte tejto analýzy fyzická osoba, ktorá nevykonáva podnikateľskú činnosť alebo inú činnosť ako samostatne zárobkovo činná osoba.
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti - nové povinné úkony alebo náležitosti, ktoré vyžadované od občana k vybaveniu jeho požiadavky (napr. predloženie dokumentu alebo zavedenie novej oznamovacej povinnosti) pričom podľa aktuálne platnej právnej úpravy uvedenú povinnosť občan nemá.
Zanikajúce povinnosti - povinné úkony alebo náležitosti, ktoré v porovnaní s aktuálne platnou právnou úpravou návrh nevyžaduje a tým znižuje administratívnu záťaž občana. Napr. zánik povinnosti fyzickej prítomnosti občana pri vybavovaní služby za predpokladu možnosti vybavenia žiadosti elektronickou podobou.
Bod 7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe
Proces verejnej správy - súbor vecne súvisiacich a procesne nadväzujúcich úkonov verejnej správy v rámci vybavovania služby pre občana, ktorý môže zahŕňať úkony viacerých dotknutých subjektov verejnej správy (pozn. subjektmi verejnej správy v kontexte tejto analýzy nie sú napr. dôchodkové správcovské spoločnosti a životné poisťovne).
7.3.1 Ktoré sú dotknuté subjekty verejnej správy?
Subjekty verejnej správy zúčastnené na procese poskytnutia služby subjekty, ktoré poskytovateľom služby alebo povinne alebo fakultatívne zúčastnené na procese poskytnutia služby vytváraním špecifických výstupov pre občana alebo poskytovateľa služby.
Príklad
Pri životnej situácií zmeny trvalého pobytu je subjektom poskytujúcim službu mestský alebo miestny úrad, ktorý priamo túto zmenu vykoná a subjektom účastným procesu poskytnutia služby môže byť aj okresný úrad, ktorý k možnosti uskutočnenia služby vydá výpis z listu vlastníctva. Občan je následne povinný požiadať Policajný zbor o vydanie nového dokladu totožnosti z dôvodu zmeny trvalého pobytu.
7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti - povinné úkony alebo náležitosti, ktoré je potrebné realizovať pri vybavovaní požiadavky občana (napr. zavedenie novej oznamovacej alebo evidenčnej povinnosti) pričom podľa aktuálne platnej právnej úpravy uvedenú povinnosť subjekt verejnej správy nemá.
Zanikajúce povinnosti - povinné úkony alebo náležitosti, ktoré v porovnaní s aktuálne platnou právnou úpravou návrh nevyžaduje a tým zjednodušuje realizáciu procesu. Napr. ak možnosť doručenia dokumentu občanovi v elektronickej podobe ruší povinnosť zasielania dokumentu v listinnej podobe.
Zdroje:
Pri procese posudzovania vplyvov na služby verejnej správy pre občana je možné získať
Príloha č. 7
8
informácie a údaje napríklad z nasledujúcich zdrojov:
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky a jeho rozpočtové a príspevkové organizácie3, a
preddavkové organizácie (t.j. krajské riaditeľstvá Policajného zboru, krajské riaditeľstvá Hasičského a záchranného zboru a okresné úrady),
orgány a inštitúcie verejnej správy,
Štatistický úrad Slovenskej republiky.
3 § 21 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov