Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 06.04.2017Ukončenie: 20.04.2017
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
máj 2017
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
marec 2018
2.Definovanie problému
Pripravovaný návrh zákona predstavuje základné a nevyhnutné kroky súvisiace s realizáciou projektu „Operačný program informatizácia spoločnosti Elektronické služby katastra nehnuteľností“ a zohľadňuje aktuálne procesy v oblasti elektronizácie katastra nehnuteľností. Nová právna úprava taktiež reaguje na požiadavku zrýchlenia a skvalitnenia registrácie nehnuteľností a zároveň vytvára legislatívne podmienky na zlepšenie fungovania katastra nehnuteľností, zohľadňujúc pritom požiadavky aplikačnej praxe.
Cieľom projektu je vybudovanie centrálneho informačného systému katastra nehnuteľností, ktorý vytvorí plnohodnotné poskytovanie elektronických služieb katastra pre verejnosť, pre orgány štátnej správy a samosprávy, ako aj poskytovanie informácií prostredníctvom elektronických služieb na informatívne, ale aj právne účely.
V nadväznosti na uvedené legislatívne zmeny je potrebné upraviť aj súvisiace ustanovenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení neskorších predpisov, ako aj zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
Pripravovaný návrh zákona precizuje dotknuté doterajšie ustanovenia katastrálneho zákona, pričom ich zosúlaďuje s právnou úpravou zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.
3.Ciele a výsledný stav
Dôvody, na základe ktorých Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky (ďalej len ÚGKK SR“) pristúpil k vypracovaniu návrhu zákona, vychádzajú jednak z úloh uložených ÚGKK SR uznesením vlády SR č. 425 z 29. júna 2011 k analýze a návrhu možností urýchlenia procesu registrácie majetku vykonanej na základe uznesenia vlády SR č. 160 z 2. marca 2011 k správe o stave podnikateľského prostredia v SR s návrhmi na jeho zlepšovanie, na základe prílohy č. 1 Návrh politiky vlády Slovenskej republiky na zlepšenie podnikateľského prostredia v SR, ktorý bol schválený uznesením vlády SR č. 486 zo dňa 6. júla 2011, uznesením vlády SR č. 153 zo dňa 3. apríla 2013 k Správe o stave podnikateľského prostredia v Slovenskej republike s návrhmi na jeho zlepšovanie, ako aj úlohy uložené ÚGKK SR Úradom na ochranu osobných údajov. Zároveň vláda SR na svojom rokovaní dňa 30. júna 2016 vzala na vedomie materiál „Informácia o odstraňovaní duplicitného vlastníctva evidovaného v katastri nehnuteľností v Slovenskej republike“. V súlade s týmto materiálom sú navrhované legislatívne úpravy smerujúce k odstráneniu duplicít.
Príloha č. 1
4.Dotknuté subjekty
Podnikateľské subjekty z oblasti geodézie, kartografie a katastra – osoby, vykonávajúce geodetické a kartografické činnosti, ako aj podnikateľské subjekty v oblasti realitnej činnosti, bankový sektor, zainteresovaná verejnosť.
5.Alternatívne riešenia
Neboli identifikované alternatívy k predloženým riešeniam, ktoré by naplnili cieľ.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Vyhláška Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky č. 461/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov.
7.Transpozícia práva EÚ
Návrh zákona nezahŕňa transpozíciu práva EÚ. Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
V súlade s II. časťou (Obsahové požiadavky doložky) Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov bod 9 (Vplyvy navrhovaného materiálu) Ak predkladaný materiál nemá žiadny z vybraných vplyvov alebo je vplyv marginálny (zanedbateľný), predkladateľ označí krížikom žiadny vplyv. Zároveň v časti poznámky môže predkladateľ vysvetliť, prečo materiál nemá vplyv alebo má iba marginálny vybraný vplyv.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy predkladateľ uvádza nasledovné:
1.K poskytovaniu údajov z katastra nehnuteľností z dôvodu centralizácie údajov katastra nedochádza k žiadnemu vplyvu na rozpočet verejnej správy. Údaje v rezorte geodézie, kartografie a katastra doposiaľ, aj po prijatí predkladanej novely katastrálneho zákona, poskytujú právnické osoby zriadené predkladateľom. Geodetický a kartografický ústav Bratislava (GKÚ) ako rozpočtová organizácia poskytuje údaje subjektom, ktoré oslobodené od poplatkov (bezodplatne) v súlade s § 3 ods. 4 písm. e) zákona č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Výskumný ústav geodézie a kartografie (VÚGK) poskytuje údaje za odplatu, avšak je to príspevková organizácia, ktorej príjem
Príloha č. 1
je zdaňovaný daňou z príjmu právnických osôb. Príjem VÚGK nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Poskytovanie údajov z katastra nehnuteľností katastrálnymi odbormi okresných úradov ako preddavkových organizácií Ministerstva vnútra SR bude naďalej v doterajšom rozsahu.
2.K vydávaniu preukazov geodeta, vedeniu centrálneho registra geodetov a vypusteniu položky 11a sadzobníka správnych poplatkov zákona NR SR č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov predkladateľ poznamenáva, že ide predovšetkým o zjednotenie doteraz vydávaných preukazov na úrovni jednotlivých krajov a ústredného orgánu štátnej správy, čo v praxi spôsobovalo neprehľadnosť v kompetencii a o územnej platnosti týchto preukazov. Zavedenie jedného preukazu „Preukazu geodeta“ oprávňuje jeho držiteľa na vstup a vjazd na cudzie nehnuteľnosti, na získanie údajov z operátu katastra nehnuteľností a tento preukaz bude platiť na celom území SR. Na základe uvedeného Centrálny register geodetov a údaje z neho budú slúžiť na prideľovanie prístupov k získaniu údajov v elektronickej podobe pre osoby spôsobilé vykonávať geodetické a kartografické činnosti. Vstup a vjazd na cudzie nehnuteľnosti je z hľadiska ochrany vlastníckych práv citlivou záležitosťou a ten kto taký preukaz vydá, musí mať potrebné informácie o účele a o dôvodoch vstupu na cudziu nehnuteľnosť. Takto získa ÚGKK SR prehľad a informácie o osobách, ktorým tento preukaz vydal. Vydávaním preukazu geodeta sa vo veľkej miere zníži administratívna záťaž podnikateľskej verejnosti v oblasti geodézie, kartografie a katastra. K vplyvu na rozpočet verejnej správy z dôvodu vypustenia Položky 11a sadzobníka k zákonu č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov bola vypracovaná kvantifikácia z údajov získaných odborným odhadom. Z kvantifikácie odborným odhadom vyplýva, že v roku 2016 na vstup a vjazd na cudzie nehnuteľnosti bolo vydaných cca 348 preukazov. Poznamenávame, že celková hodnota spoplatnených úkonov sa každoročne mení v závislosti od lehoty platnosti doterajších preukazov. Rok 2016 patril k tým, kedy došlo k najväčšej obmene preukazov. Pre nový preukaz geodeta, ktorého platnosť je 5 rokov, sa budú vzťahovať sadzby uvedené v Položke 6 k zákonu č. 145/1995 Z. z., ktorá doteraz bola použitá na vydanie preukazov na vstup do štátnej dokumentácie. V roku 2016 bolo vydaných cca 526 preukazov na vstup do štátnej dokumentácie. Z pohľadu návrhu riešenia novely katastrálneho zákona nie je možné vyhodnotiť dopad na verejné financie. V nasledujúcich rokoch, vzhľadom na dobu platnosti preukazov, ich obmena bude minimálna, čím rozpočet verejnej správy môže byť ovplyvnený len v minimálnom rozsahu. Hlavným prínosom vydávania nového „Preukazu geodeta“ bude zníženie administratívnej záťaže na malých a stredných podnikateľov. Zavedenie „Preukazu geodeta“ oprávňuje jeho držiteľa na vstup a vjazd na cudzie nehnuteľností, na získanie údajov z operátu katastra nehnuteľností a bude platiť na celom území SR. Na základe uvedeného bude vedený Centrálny register geodetov a údaje z neho budú slúžiť na prideľovanie prístupov k získaniu údajov aj v elektronickej podobe pre osoby spôsobilé vykonávať geodetické a kartografické činnosti. Pokiaľ ide o vedenie „centrálneho registra geodetov“ predkladateľ uvádza, že tento register vedie aj v súčasnej dobe bez toho, aby táto kompetencia bola upravená v zákone.
V tejto súvislosti predkladateľ uvádza, že vplyv na rozpočet verejnej správy bude iba marginálny (zanedbateľný).
Prípadné výdavky budú zabezpečené v rámci limitov rozpočtu kapitoly ÚGKK SR.
3.Predkladaný návrh zákona precizuje doterajšie ustanovenia zákona, pričom ich zosúlaďuje s právnou úpravou zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov. V prípade úpravy náležitostí návrhu na začatie katastrálneho konania návrh zákona vychádza z § 24 zákona o e-Governmente, podľa ktorého je ústredný orgán štátnej správy na účely konaní v oblastiach, v ktorých vykonáva ústrednú štátnu správu a v ktorých sa vykonáva verejná moc elektronicky, povinný vytvoriť elektronické formuláre pre elektronické podania. Následne uvádzame, že obsahovými náležitosťami elektronického formulára pre elektronické podanie obsahové náležitosti návrhu na začatie konania, ustanovené osobitnými predpismi, pričom ak je niektorá z obsahových náležitostí podľa osobitných predpisov viazaná na listinnú podobu, považuje sa za splnenú autorizovaním elektronického podania podávajúcim. Nakoľko predkladaný návrh zákona reaguje na požiadavky informatizácie spoločnosti, vychádza zo všeobecného zákona o e-Governmente a podmienky elektronického výkonu katastrálneho konania dáva do súladu s týmto právnym predpisom, návrh zákona nepredpokladá žiaden, resp. predpokladá len marginálny vplyv na informatizáciu spoločnosti.
4.Úprava kompetencií ÚGKK SR nemá vplyv na ich rozšírenie. Ide len o výpočet a konkretizáciu existujúcich právomocí, ktoré ÚGKK SR vykonáva aj v súčasnej dobe.
Príloha č. 1
5.Kontakt na spracovateľa
Mgr. Ľubomíra Šoltysová, legislatívno-právny odbor, lubomira.soltysova@skgeodesy.skMgr. Róbert Jakubáč, PhD., legislatívno-právny odbor, robert.jakubac@skgeodesy.sk
6.Zdroje
Analýza vplyvov vychádza aj z konzultácií s odbornou verejnosťou.
7.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Komisia pre posudzovanie vybraných vplyvov vyjadrila k návrhu zákona súhlasné stanovisko s návrhom na jeho dopracovanie.
Komisia navrhla nasledovné zmeny a odporúčania:
„Komisia navrhuje vyznačiť pozitívne a negatívne vplyvy na služby verejnej správy na občana a negatívne vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe.
Pozitívne vplyvy na služby verejnej správy na občana najmä v rozšírení možnosti opravy chyby v katastrálnom operáte, v skracovanie lehôt, jednoznačná úprava pravidiel na poskytovanie údajov z katastra nehnuteľností, poskytovanie výpisu z listu vlastníctva a ďalšie údaje aj prostredníctvom integrovaného obslužného miesta, zníženie priamych finančných nákladov (bezodplatné konanie o oprave chyby v katastrálnom operáte). Negatívne vplyvy na služby verejnej správy na občana spočívajú najmä vo zvýšenej administratívnej záťaže pre občana - napr. § 24, § 46 ods. 9
Negatívne vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe sa, podľa názoru Komisie, prejavujú v nových povinnostiach pre orgány verejnej moci (Úrad geodézie, kartografie a katastra SR, okresné úrady napr. § 6 ods. 2, § 12, § 59 ods. 2)
Komisia odporúča zvážiť aj vplyvy na služby verejnej správy pre občana, vyznačiť ich v doložke vybraných vplyvov a vypracovať analýzu vplyvov na služby verejnej správy pre občana podľa metodického postupu pre analýzu vplyvov na služby verejnej správy pre občana.
Komisia upozorňuje na skutočnosť, že doložka vyznačené žiadne vplyvy na informatizáciu. V súvislosti s tým, že pripravovaný návrh zákona súvisí s realizáciou projektu „Operačný program informatizácia spoločnosti Elektronické služby katastra nehnuteľností“ a zohľadňuje aktuálne procesy v oblasti elektronizácie katastra nehnuteľností, Komisia odporúča vyznačiť tiež vplyv na informatizáciu a dopracovať analýzu.“.
Predkladateľ návrhu zákona v súlade s odporúčaním Komisie vyznačil pozitívne vplyvy na služby verejnej správy na občana a zároveň vypracoval analýzu vplyvov na služby verejnej správy na občana podľa metodického postupu pre analýzu vplyvov na služby verejnej správy na občana.
Pokiaľ ide o odporúčanie vyznačiť negatívne vplyvy, predkladateľ zastáva názor, že predložený návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na služby verejnej správy na občana ani negatívny vplyv na procesy služieb vo verejnej správe. Predkladaný návrh zákona precizuje doterajšie ustanovenia zákona, pričom ich zosúlaďuje s právnou úpravou zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov. V prípade úpravy náležitostí návrhu na začatie katastrálneho konania návrh zákona vychádza z § 24 zákona o e-Governmente, podľa ktorého je ústredný orgán štátnej správy na účely konaní v oblastiach, v ktorých vykonáva ústrednú štátnu správu a v ktorých sa vykonáva verejná moc elektronicky, povinný vytvoriť elektronické formuláre pre elektronické podania. Následne uvádzame, že obsahovými náležitosťami elektronického formulára pre elektronické podanie obsahové náležitosti návrhu na začatie konania, ustanovené osobitnými predpismi, pričom ak je niektorá z obsahových náležitostí podľa osobitných predpisov viazaná na listinnú podobu, považuje sa za splnenú autorizovaním elektronického podania podávajúcim. Nakoľko predkladaný návrh zákona reaguje na požiadavky informatizácie spoločnosti, vychádza zo všeobecného zákona o e-Governmente a podmienky elektronického výkonu katastrálneho konania dáva do súladu s týmto právnym predpisom, návrh zákona nepredpokladá žiaden, resp. predpokladá len marginálny vplyv na informatizáciu spoločnosti. V nadväznosti na uvedené predkladateľ uvádza, že prípadný negatívny vplyv na služby verejnej správy na občana by mal byť zohľadnený v doložke vplyvov k zákonu o e-Governmente.
Pokiaľ ide o ďalšie negatívne vplyvy uvádzané v stanovisku Komisie, predkladateľ návrhu zákona uvádza, že pozitívne vplyvy na širokú verejnosť týchto navrhovaných zmien jednoznačne prevažujú nad ich negatívami.