Komisia pre posudzovanie vybraných vplyvov vyjadrila k návrhu zákona súhlasné stanovisko s návrhom na jeho dopracovanie.
Komisia navrhla nasledovné zmeny a odporúčania:
„Komisia navrhuje vyznačiť pozitívne a negatívne vplyvy na služby verejnej správy na občana a negatívne vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe.
Pozitívne vplyvy na služby verejnej správy na občana sú najmä v rozšírení možnosti opravy chyby v katastrálnom operáte, v skracovanie lehôt, jednoznačná úprava pravidiel na poskytovanie údajov z katastra nehnuteľností, poskytovanie výpisu z listu vlastníctva a ďalšie údaje aj prostredníctvom integrovaného obslužného miesta, zníženie priamych finančných nákladov (bezodplatné konanie o oprave chyby v katastrálnom operáte). Negatívne vplyvy na služby verejnej správy na občana spočívajú najmä vo zvýšenej administratívnej záťaže pre občana - napr. § 24, § 46 ods. 9
Negatívne vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe sa, podľa názoru Komisie, prejavujú v nových povinnostiach pre orgány verejnej moci (Úrad geodézie, kartografie a katastra SR, okresné úrady – napr. § 6 ods. 2, § 12, § 59 ods. 2)
Komisia odporúča zvážiť aj vplyvy na služby verejnej správy pre občana, vyznačiť ich v doložke vybraných vplyvov a vypracovať analýzu vplyvov na služby verejnej správy pre občana podľa metodického postupu pre analýzu vplyvov na služby verejnej správy pre občana.
Komisia upozorňuje na skutočnosť, že doložka má vyznačené žiadne vplyvy na informatizáciu. V súvislosti s tým, že pripravovaný návrh zákona súvisí s realizáciou projektu „Operačný program informatizácia spoločnosti – Elektronické služby katastra nehnuteľností“ a zohľadňuje aktuálne procesy v oblasti elektronizácie katastra nehnuteľností, Komisia odporúča vyznačiť tiež vplyv na informatizáciu a dopracovať analýzu.“.
Predkladateľ návrhu zákona v súlade s odporúčaním Komisie vyznačil pozitívne vplyvy na služby verejnej správy na občana a zároveň vypracoval analýzu vplyvov na služby verejnej správy na občana podľa metodického postupu pre analýzu vplyvov na služby verejnej správy na občana.
Pokiaľ ide o odporúčanie vyznačiť negatívne vplyvy, predkladateľ zastáva názor, že predložený návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na služby verejnej správy na občana ani negatívny vplyv na procesy služieb vo verejnej správe. Predkladaný návrh zákona precizuje doterajšie ustanovenia zákona, pričom ich zosúlaďuje s právnou úpravou zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov. V prípade úpravy náležitostí návrhu na začatie katastrálneho konania návrh zákona vychádza z § 24 zákona o e-Governmente, podľa ktorého je ústredný orgán štátnej správy na účely konaní v oblastiach, v ktorých vykonáva ústrednú štátnu správu a v ktorých sa vykonáva verejná moc elektronicky, povinný vytvoriť elektronické formuláre pre elektronické podania. Následne uvádzame, že obsahovými náležitosťami elektronického formulára pre elektronické podanie sú obsahové náležitosti návrhu na začatie konania, ustanovené osobitnými predpismi, pričom ak je niektorá z obsahových náležitostí podľa osobitných predpisov viazaná na listinnú podobu, považuje sa za splnenú autorizovaním elektronického podania podávajúcim. Nakoľko predkladaný návrh zákona reaguje na požiadavky informatizácie spoločnosti, vychádza zo všeobecného zákona o e-Governmente a podmienky elektronického výkonu katastrálneho konania dáva do súladu s týmto právnym predpisom, návrh zákona nepredpokladá žiaden, resp. predpokladá len marginálny vplyv na informatizáciu spoločnosti. V nadväznosti na uvedené predkladateľ uvádza, že prípadný negatívny vplyv na služby verejnej správy na občana by mal byť zohľadnený v doložke vplyvov k zákonu o e-Governmente.
Pokiaľ ide o ďalšie negatívne vplyvy uvádzané v stanovisku Komisie, predkladateľ návrhu zákona uvádza, že pozitívne vplyvy na širokú verejnosť týchto navrhovaných zmien jednoznačne prevažujú nad ich negatívami.