NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
Číslo: CRD-70/2018
818a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 818)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 818) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1023 zo 6. februára 2018 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
III.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 818) prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 346 z 12. marca 2018,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 258 z 12. marca 2018,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 224 z 8. marca 2018,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 98 z 13. marca 2018.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I bode 7 (§ 5a) sa za slová „vzťahu v“ vkladá slovo „inom“.
Navrhovanou úpravou sa spresňuje znenie definície odchádzajúceho zamestnanca, že tento bude vykonávať pracovnoprávny vzťah alebo obdobný právny vzťah v inom členskom štáte Európskej únie ako je Slovenská republika.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I bode 8 6c) sa slová „sa na konci prvej vety“ nahrádzajú slovami „prvej vete sa na konci“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu novelizačného bodu.
3
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I 22. bod znie:
„22. V § 23 odsek 12 znie:
„(12) Za bezúhonnú osobu sa na účely tohto zákona považuje osoba, ktorá nebola právoplatne odsúdená za úmyselný trestný čin alebo za trestný čin spáchaný v súvislosti s výkonom riadiacej funkcie. Bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov, a ak ide o cudzinca alebo právnickú osobu so sídlom mimo územia Slovenskej republiky, aj dokladom o bezúhonnosti vydaným príslušným orgánom štátu, v ktorom trvalý pobyt alebo sa obvykle zdržiava alebo v ktorom sídlo. Štátny príslušník iného členského štátu Európskej únie, Islandskej republiky, Lichtenštajnského kniežatstva alebo Nórskeho kráľovstva alebo právnická osoba so sídlom na území iného členského štátu Európskej únie, Islandskej republiky, Lichtenštajnského kniežatstva alebo Nórskeho kráľovstva môže bezúhonnosť preukázať
a)výpisom z registra trestov vydaným v inom členskom štáte Európskej únie, Islandskej republike, Lichtenštajnskom kniežatstve alebo Nórskom kráľovstve, ktorého je štátnym príslušníkom alebo v ktorom má sídlo,
b)dokladom o bezúhonnosti vydaným príslušným orgánom štátu, ktorého je štátnym príslušníkom alebo v ktorom sídlo, ak sa výpis z registra trestov podľa písmena a) nevydáva,
c)čestným vyhlásením o bezúhonnosti osvedčeným notárom v Slovenskej republike alebo príslušným súdnym orgánom, správnym orgánom alebo notárom v inom členskom štáte Európskej únie, Islandskej republike, Lichtenštajnskom kniežatstve alebo Nórskom kráľovstve, v ktorom trvalý pobyt alebo sa obvykle zdržiava alebo v ktorom má sídlo, ak sa potvrdenie o bezúhonnosti podľa písmena b) nevydáva.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 19 sa vypúšťa.“.
Pôvodne predložená právna úprava pripúšťa odlišný výklad podmienok pre preukázanie bezúhonnosti cudzinca oproti ostatným fyzickým osobám preukazujúcim svoju bezúhonnosť, a to tak, že cudzinec preukázať svoju bezúhonnosť výpisom z registra trestov a súčasne obdobným potvrdením o bezúhonnosti alebo čestným vyhlásením o bezúhonnosti. Cudzinec by podľa tohto výkladu musel predkladať dva dokumenty. Z dôvodovej správy vyplýva, že predkladateľ návrhu zákona sledoval iný cieľ. Účelom navrhovaného ustanovenia byť možnosť preukazovania bezúhonnosti cudzinca, ktorý je občanom Európskej únie alternatívnym relevantným dokumentom ako je výpis z registra trestov v Slovenskej republike, nie však viacerými dokumentmi.
4
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I 30. bode v § 28 odsek 7 znie:
„(7) Doplnková dôchodková spoločnosť môže pri investičných rozhodnutiach týkajúcich sa jej majetku zohľadniť environmentálny faktor, sociálny faktor a faktor organizácie a riadenia.“.
Ide o spresnenie formulácie, možnosti doplnkovej dôchodkovej spoločnosti zohľadňovať pri investovaní svojho majetku environmentálne faktory, sociálne faktory a faktory organizácie a riadenia.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I bode 30 v § 28 ods. 8 druhá veta znie: „Doplnková dôchodková spoločnosť preskúma a upraví vnútorné predpisy v súvislosti s každou podstatnou zmenou, najmenej raz za tri roky.“.
Ide o štylistickú úpravu uvedenej vety predmetného ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. I 33. bode v § 29a ods. 4 písm. g) sa slovo „vplyvu“ nahrádza slovom „faktora“ a slovo „vplyvy“ sa nahrádza slovom „faktory“.
Ide o zosúladenie pojmov používaných pri právnej úprave možnosti doplnkovej dôchodkovej spoločnosti zohľadňovať pri investovaní svojho majetku.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. I 34. bode v § 29b odsek 4 znie:
„(4) Osoba zodpovedná za výkon funkcie vnútorného auditu je povinná bez zbytočného odkladu oznámiť každé svoje zistenie a odporúčanie
5
a)predstavenstvu a dozornej rade, ktoré určia, aké opatrenia budú prijaté vo vzťahu ku každému zo zistení a odporúčaní a zabezpečia vykonanie uvedených opatrení,
b)depozitárovi, ak ide o zistenie a odporúčanie týkajúce sa jeho činnosti.“.
Ide o spresnenie transpozície čl. 24 ods. 4 smernice (EÚ) 2016/2341. Osoba zodpovedná za výkon funkcie vnútorného auditu povinne oznamuje svoje zistenia a odporúčania predstavenstvu a dozornej rade doplnkovej dôchodkovej spoločnosti, ktoré určia, aké opatrenia sa majú prijať. Depozitárovi osoba zodpovedná za výkon funkcie vnútorného auditu oznamuje svoje zistenia a odporúčania len vtedy, ak sa týkajú jeho činnosti.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. I 57. bode v § 48a písm. c) sa slovo „vplyvov“ nahrádza slovom „faktorov“.
Ide o zosúladenie pojmov používaných pri právnej úprave možnosti doplnkovej dôchodkovej spoločnosti zohľadňovať pri investovaní svojho majetku.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. I 59. bod znie:
„59. V § 53 ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „Doplnková dôchodková spoločnosť môže pri investičných rozhodnutiach týkajúcich sa majetku v doplnkovom dôchodkovom fonde zohľadniť environmentálny faktor, sociálny faktor a faktor organizácie a riadenia.“.
Ide o spresnenie formulácie, možnosti doplnkovej dôchodkovej spoločnosti zohľadňovať pri investovaní majetku v doplnkovom dôchodkovom fonde environmentálne faktory, sociálne faktory a faktory organizácie a riadenia.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V čl. I 68. bode v § 57 ods. 4 písm. c) sa slovo „vplyvov“ nahrádza slovom „faktorov“.
Ide o zosúladenie pojmov používaných pri právnej úprave možnosti doplnkovej dôchodkovej spoločnosti zohľadňovať pri investovaní svojho majetku.
6
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V čl. I bode 78 poznámka pod čiarou k odkazu 41j znie:
41j) Čl. 8 nariadenia (EÚ) č. 1094/2010 v platnom znení.“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku; precizovanie znenia poznámky pod čiarou k odkazu 41j uvedením konkrétneho článku predmetného právne záväzného aktu Európskej únie.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.V čl. I 79. bode v § 65 ods. 1 písm. n) sa na konci pripája slovo „dávok“.
Ide o terminologické spresnenie subjektu, ktorému doplnková dôchodková spoločnosť zasiela správu o investičnej politike.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.V čl. I bode 97 (§ 70a ods. 10) sa slová „odsek 9“ nahrádzajú slovami „odseku 9“ a slová „odsek 8“ sa nahrádzajú slovami „odseku 8“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku v nadväznosti na gramatický tvar uvedených slov v ustanovení § 70a ods. 10.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.V čl. I bode 98 v § 70b ods. 2 druhej vete sa slovo „aj“ nahrádza slovami „a to aj vtedy,“.
Ide o štylistickú úpravu uvedeného ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
7
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 818) a v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
schváliť.
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 14 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne vecič. 103 z 13. marca 2018.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Jozefa Buriana, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 13. marca 2018
Alena B a š i s t o v á v. r.
predsedníčka výboru