NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
CRD- 2431/2017
801a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o uvádzaní dreva a výrobkov z dreva na vnútorný trh (tlač 801) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1018 z 1. februára 2018 pridelila vládny návrh zákona o uvádzaní dreva a výrobkov z dreva na vnútorný trh (tlač 801) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske zálžitosti a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Za gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
2
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 343 z 12. marca 2018 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 222 z 8. marca 2018 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 151 z 28. februára 2018 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky, uvedených v bode III. tejto správy, vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy s odporúčaním gestorského výboru:
1.V § 1 ods. 1 písm. a) v poznámke pod čiarou k odkazu 3 sa za slová „Európskej únie“ vkladajú slová: „v platnom znení (Ú. v. EÚ C 202, 7. 6. 2016)“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa dopĺňa absentujúca informácia o publikácii v úradnom vestníku.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
3
2.V § 1 ods. 2 písm. a) v poznámke pod čiarou k odkazu 6 sa slovo „oznámenie“ nahrádza slovami „Oznámenie Federálneho ministerstva zahraničných vecí“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa dopĺňa absentujúci údaj.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V § 2 písm. a) sa na konci pripájajú tieto slová: „ani zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore“.
Nariadenie (EÚ) 995/2010 sa vzťahuje aj na členské štáty EHP, takže vnútorný trh zahŕňa aj tieto štáty. Dovozcom preto musí byť ten, kto dováža drevo a výrobky z dreva zo štátov, ktoré nie sú členmi EÚ ani zmluvnou stranou Dohody o EHP.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.§ 2 sa dopĺňa písmenom c), ktoré znie:
„c) prepravcom fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá vykonáva alebo zabezpečuje prepravu, ktorou sa prepravuje drevo a výrobky z dreva.“
Vládny návrh síce definuje prepravu, ale nedefinuje prepravcu, takže nie je jasné, či to byť len vodič prepravného vozidla, alebo napríklad aj podnikateľ, ktorý prepravu zabezpečuje. Vzniká teda potreba doplnenia definície prepravcu, aby bola jednoznačne vymedzená právna zodpovednosť všetkých osôb, ktoré prepravujú drevo a výrobky z dreva za legálny pôvod dreva a výrobkov z dreva. Zodpovednosť pri preprave bude mať jednak osoba, ktorá prepravu zabezpečuje (podnikateľ v preprave) alebo ju priamo vykonáva (aj nepodnikateľ, ktorý fyzicky drevo a výrobky z dreva prepravuje. Takto definovaný prepravca musí plniť povinnosť mať doklady podľa § 3 ods. 4.
4
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V § 3 ods. 1 sa slovo „mimo“ nahrádza slovami „z iných ako“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa zjednocuje právna terminológia s § 11 ods. 2 písm. a) návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V § 3 ods. 2 v poznámke pod čiarou k odkazu 10 sa vkladá nový prvý riadok, ktorý znie: „Čl. 6 ods. 1 písm. a) nariadenia (EÚ) č. 995/2010.“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa dopĺňa týkajúce sa ustanovenie obsahujúce bližšie podrobnosti o informáciách, ktoré majú byť v povinne uchovávaných dokladoch.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V § 3 ods. 2 sa odkaz 10 umiestnený nad slovom „doklady“ vypúšťa a umiestňuje sa nad slová „uvedenia dreva a výrobkov z dreva“ a v § 3 ods. 3 sa odkaz 11 umiestnený na konci vety vypúšťa a umiestňuje sa nad slová „nadobudnutie dreva a výrobkov z dreva“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa umiestňuje odkaz na správne miesto.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
5
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V § 3 odsek 4 znie:
„(4) Prepravca je povinný pri preprave dreva a výrobkov z dreva preukázať sa nezameniteľne identifikovaným dokladom, z ktorého podľa druhu dreva a výrobkov z dreva zrejmé tieto údaje:
a)pôvod dreva a výrobkov z dreva,
b)druh dreviny, z ktorej pochádza drevo a výrobky z dreva,
c)množstvo dreva a výrobkov z dreva vyjadrené počtom,
d)ak ide o surové drevo, objem alebo hmotnosť surového dreva a zaradenie surového dreva do kvalitatívnej triedy,
e)odosielateľ, adresát a príjemca dreva a výrobkov z dreva, ak ním nie je prepravca,
f)dátum a čas prepravy alebo
g)slovné a číselné označenie účtovného dokladu o prevode vlastníctva alebo držby dreva a výrobkov z dreva vrátane ich prevzatia na prepravu.“.
Úprava ustanovenia za cieľ reflektovať skutočnosť, že nie každá preprava je obchodnou prepravou a nie každé drevo a výrobok z dreva býva sprevádzaný dokladom, z ktorého zrejmé všetky uvedené údaje Môže napríklad ísť len o fyzickú osobu, ktorá prepravuje nepodstatné množstvo dreva a výrobkov z dreva, ktoré neprepravuje v rámci obchodnoprávnych vzťahov.
Preto sa obsah dokladov dáva do závislosti od druhu dreva a výrobku z dreva a k niektorým náležitostiam sa pripájajú podmienky, za ktorých byť daná skutočnosť obsahom dokladu alebo dokladov (najmä pokiaľ ide o surové drevo). Zároveň sa dopĺňa požiadavka, aby bol doklad sprevádzajúci drevo a výrobky z dreva jednoznačne a nezameniteľne spojený s konkrétnym drevom a výrobkom z dreva ako tovarom, dodávkou atď. a aby sa zamedzilo pozmeňovaniu dokladu o pôvode dreva ako aj viacnásobnému používaniu toho istého dokladu po jeho vydaní. Zároveň bude zabezpečená kontrola takého dokladu aj počas jeho archivácie po dobu piatich rokov.
Doplnenie posledného písmena vyplýva z potreby zabezpečiť väzbu dokladu slúžiaceho na preukázanie legálnosti dreva a výrobkov z dreva pri preprave s účtovnými dokladmi o ich kúpe a predaji ako aj o ich prevzatí na prepravu. To súvisí s vymedzením prepravcu ako osoby jednak vykonávajúcej prepravu a jednak zabezpečujúcej prepravu ako podnikateľ.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
6
9.V § 3 ods. 5 sa na konci vkladá bodkočiarka a pripájajú sa tieto slová: „ak ide o prepravcu, ktorý je fyzickou osobou a ktorý prepravuje drevo a výrobky z dreva a celková hmotnosť prepravovaného dreva a výrobkov z dreva je najviac 100 kg, je povinný uchovávať doklad podľa odseku 4 len počas prepravy“.
Doplnenie ustanovenia reaguje na skutočnosť, že nie každá preprava je obchodnou prepravou, pretože prepravcom môže byť napríklad len fyzická osoba, ktorá prepravuje menšie množstvo dreva a výrobkov z dreva (napr. nábytok), najčastejšie bez použitia dopravného prostriedku a vlastnými fyzickými silami. Pre takú osobu nie je vhodné ustanoviť povinnosť uchovávať doklad ešte 5 rokov po preprave, ale postačuje, aby ho mala k dispozícii len počas prepravy.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V § 6 písmeno a) znie:
„a) je príslušným orgánom podľa osobitného predpisu,27)“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa jasne a presne ustanovuje ministerstvo pôdohospodárstva ako príslušný orgán podľa nariadenia (EÚ) č. 995/2010.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V § 6 písmeno b) znie:
„b) je príslušným orgánom na overovanie licencií28) na dovoz dreva a výrobkov z dreva na vnútorný trh z partnerského štátu29) podľa osobitného predpisu,30)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 28 až 30 znejú:
28) Čl. 2 ods. 5 nariadenia (ES) č. 2173/2005.
29) Čl. 2 ods. 2 nariadenia (ES) č. 2173/2005.
30) Čl. 2 ods. 8 a čl. 7 ods. 1 nariadenia (ES) č. 2173/2005.“.
Nasledujúce odkazy na poznámky pod čiarou a poznámky pod čiarou sa primerane prečíslujú.
7
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa jasne a presne ustanovuje ministerstvo pôdohospodárstva ako príslušný orgán podľa nariadenia (ES) č. 2173/2005.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.V § 6 sa vypúšťa písmeno c).
Doterajšie písmená d) až q) sa označujú ako písmená c) až p).
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa vypúšťa nadbytočné ustanovenie, pričom ustanovenie nezohľadňuje žiadne oblasti pôsobnosti ministerstva, v ktorých vykonáva pôsobnosť.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.V § 6 písm. f) sa za slová „Európskej komisii,“ vkladajú slová „osobám určeným Európskou komisiou,“ a slová „iným osobám“ sa nahrádzajú slovami „osobám určeným partnerským štátom“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súlade s čl. 5 ods. 2 a 3 a čl. 6 ods. 2 nariadenia (ES) č. 2173/2005.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
8
14.V § 6 písm. m) sa odkaz 34 nad slovom „dozor“ vypúšťa a premiestňuje sa nad slovo „organizáciou“ a v § 7 písm. a) sa odkaz 39 nad slovom „dozor“ vypúšťa a premiestňuje sa nad slovo „subjektom“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súlade s čl. 8 ods. 4 a čl. 10 nariadenia (EÚ) č. 995/2010, ktorý upravuje len kontrolu nad monitorovacou organizáciou a hospodárskym subjektom a nie dozor nad obchodníkom ani prepravcom.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
15.V § 6 písmeno n) znie:
„n) overuje platnosť licencie na dovoz dreva a výrobkov z dreva na vnútorný trh z partnerského štátu a po overení zasiela Finančnému riaditeľstvu Slovenskej republiky výsledok overenia,“.
Doterajšie poznámky pod čiarou k odkazom 35 a 36 sa vypúšťajú.
Nasledujúce odkazy na poznámky pod čiarou a poznámky pod čiarou sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa zosúlaďuje navrhované znenie s čl. 2 ods. 2 a 5 a čl. 5 nariadenia (ES) č. 2173/2005.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
16.V § 6 písm. o) sa slová „zo štátu, s ktorým Európska únia uzatvorila dobrovoľnú partnerskú dohodu“ nahrádzajú slovami „z partnerského štátu“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súlade s čl. 2 ods. 2 nariadenia (ES) č. 2173/2005, ktorý definuje partnerskú krajinu a preto nie je potrebné uvádzať obsah definície v texte návrhu zákona.
9
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
17.V § 9 písm. a) sa odkaz 39 nad slovom „dozor“ vypúšťa.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa vypúšťa nadbytočný odkaz, keďže ide o vnútroštátnu právnu úpravu týkajúcu sa „domácich“ subjektov, nad ktorými sa nevykonáva dozor podľa čl. 10 nariadenia (EÚ) č. 995/2010.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
18.V § 10 ods. 2 sa vypúšťa čiarka a slová „ktorého vymenúva a odvoláva minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky“.
Vypustenie menovania riaditeľa Slovenskej lesnícko-drevárskej inšpekcie vyplýva z kontextu jej zriadenia vo vzťahu k zabezpečovaniu jej kontrolnej činnosti.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
19.V § 10 ods. 4 písmeno a) znie:
„a) vykonáva dozor nad hospodárskym subjektom,39) obchodníkom a prepravcom,“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súlade s čl. 10 nariadenia (EÚ) č. 995/2010, ktorú upravuje len dozor nad hospodárskym subjektom a nie dozor nad obchodníkom ani prepravcom a zároveň sa zjednocuje znenie tak, ako je to v § 7 písm. a).
10
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
20.V § 10 ods. 4 písm. c) sa slovo „dovozcu“ nahrádza slovom „dovoz“ a slová „zo štátu, s ktorým Európska únia uzatvorila dobrovoľnú partnerskú dohodu“ sa nahrádzajú slovami „z partnerského štátu“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súlade s čl. 2 ods. 2 nariadenia (ES) č. 2173/2005, ktorý definuje partnerskú krajinu a preto nie je potrebné uvádzať obsah definície v texte návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
21.V § 11 ods. 2 písm. a) sa vypúšťajú slová „alebo do nemotorových prípojných vozidiel“.
Úprava ustanovenia reaguje na vládny návrh zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke (čpt 751), ktorý je v súčasnosti v legislatívnom procese a ktorý nadobudnúť účinnosť 20. mája 2018. Uvedený vládny návrh zákona ustanovuje len pojem „vozidlo“ s podkategóriou „prípojné vozidlo“, takže v predloženom návrhu zákona o dreve postačuje uviesť pojem „vozidlo“ ako všeobecný pojem pokrývajúci motorové, nemotorové aj prípojné vozidlá.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
22.V § 11 ods. 2 písm. b) sa slová „okrem pozemných“ nahrádzajú slovami „okrem ostatných pozemných“.
11
Úpravou sa odstraňuje vnútorný rozpor dotknutého ustanovenia. To oprávňuje orgán dozoru zastavovať vozidlá na lesných cestách, ktoré účelovými komunikáciami ako podkategória pozemných komunikácií, avšak vylučuje z tohto oprávnenia ostatné pozemné komunikácie t. j diaľnice, cesty a miestne komunikácie.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
23.V § 12 ods. 1 písm. b) sa vypúšťajú slová „alebo do nemotorového prípojného vozidla“.
Ide o rovnaký dôvod, ako v úprave týkajúcej sa § 11 ods. 2 písm. a).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
24.V § 12 ods. 2 písm. c) v poznámke pod čiarou k odkazu 46 sa vypúšťajú slová „čl. 4 ods. 1 nariadenia (EÚ) č. 995/2010,“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu vypúšťajúcu vecne nesprávny odkaz na čl. 4 ods. 1 nariadenia (EÚ) č. 995/2010, ktorý neupravuje doklad o povolení na ťažbu alebo výrub stromov rastúcich mimo lesa.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
25.V § 14 ods. 1 sa slovo „rozhodne“ nahrádza slovami „môže rozhodnúť“.
Povinnosť orgánu dozoru rozhodnúť o zadržaní dreva sa mení na oprávnenie takto rozhodnúť. Nie je vhodné, aby v každom prípade, kedy je na to splnená čo len jedna podmienka, orgán dozoru musel pristúpiť k zadržaniu dreva. Navyše by ustanovenie bolo v konflikte s odsekom 6, podľa ktorého za
12
podobných podmienok orgán dozoru oprávnenie zakázať obchodovanie s konkrétnym drevom a výrobkami z dreva.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
26.V § 14 ods. 5 tretej vete sa slová „zabezpečením dreva a výrobkov z dreva podľa odseku 2“ nahrádzajú slovami „zabezpečením uskladnenia dreva a výrobkov z dreva vrátane nákladov, ktoré neuhradila osoba podliehajúca dozoru podľa odseku 2“.
Zmena ustanovenia vyplýva z potreby vyjasniť vzťah medzi úhradou nákladov na uskladnenie podľa § 14 ods. 5 a § 14 ods. 2. Podľa § 14 ods. 2 osoba podliehajúca dozoru povinnosť uhradiť náklady na uskladnenie a zabezpečenie dreva a výrobkov z dreva pri zadržaní dreva. Podľa § 14 ods. 5 ide o drevo a výrobky z dreva prepadnuté do vlastníctva štátu, kedy osoba podliehajúca dozoru nemôže mať povinnosť hradiť náklady na uskladnenie a zabezpečenie majetku štátu. Náklady na uskladnenie prepadnutého dreva sa budú hradiť jednak na úkor dozorovanej osoby počas zadržania dreva a jednak na úkor štátu po prepadnutí dreva do vlastníctva štátu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
27.V § 14 odsek 6 znie:
„(6) Orgán dozoru môže rozhodnúť o zákaze ďalšieho obchodovania s drevom a výrobkami z dreva,51) v súvislosti s ktorým sa vykonáva dozor, ak nie je preukázaný spôsob nadobudnutia vlastníctva alebo držby dreva a výrobkov z dreva, jeho množstva, určenia jeho ceny alebo kvality v súvislosti s jeho predajom a nákupom.“.
V predmetnom ustanovení sa vypúšťa písm. b), nakoľko táto zmena priamo súvisí s úpravou ustanovenia § 17 ods. 5 písm. c). Obidve zmeny vyplývajú z čl. 10 ods. 5 písm. b) nariadenia (EÚ) 995/2010, podľa ktorého orgán dozoru oprávnenie uložiť obchodníkovi bezodkladné predbežné opatrenie zákazu obchodovania s drevom a výrobkami z dreva. V tomto prípade ide o predbežné opatrenie zákazu obchodovania s drevom a výrobkami z dreva a nie o sankciu zákazu výkonu činnosti obchodovať, ktorú upravuje čl. 19 ods. 2 písm. c) nariadenia (EÚ) 995/2010.
13
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
28.V § 14 ods. 6 poznámka pod čiarou k odkazu 51 znie:
51) Čl. 19 ods. 2 písm. c) nariadenia (EÚ) č. 995/2010.“.
V tejto súvislosti sa vypustí odkaz na poznámku pod čiarou a poznámka pod čiarou k odkazu 55.
Nasledujúce odkazy na poznámky pod čiarou a poznámky pod čiarou k odkazom sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu nahrádzajúcu vecne nesprávny odkaz správnym odkazom a odstránenie vzniknutej duplicity odkazov a poznámok pod čiarou.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča neschváliť
29.V § 15 ods. 1 prvá veta znie: „Ak je to nevyhnutné na dosiahnutie účelu dozoru a vec neznesie odklad, orgán dozoru môže rozhodnutie o uložení opatrenia, rozhodnutie o zadržaní dreva a výrobkov z dreva podľa § 14 ods. 1, rozhodnutie o prepadnutí zadržaného dreva a výrobkov z dreva podľa § 14 ods. 4 alebo rozhodnutie o zákaze ďalšieho obchodovania s drevom a výrobkami z dreva podľa § 14 ods. 6 vydať na mieste; orgán dozoru oznámi rozhodnutie osobe podliehajúcej dozoru ústnym vyhlásením.“.
K rozhodnutiam, ktoré je možné uložiť priamo na mieste pri výkone štátneho dozoru sa pridáva aj rozhodnutie o zákaze ďalšieho obchodovania s drevom, pretože ide v zásade o podobnú situáciu, aká si vyžaduje rozhodnúť o zadržaní alebo o prepadnutí dreva. Ak je pri štátnom dozore zrejmé, že nie splnené zákonné požiadavky na preukazovanie pôvodu dreva a výrobkov z dreva, ale nie je potrebné drevo priamo zadržať, tak by orgán dozoru mal mať oprávnenie aspoň okamžite zakázať ďalšie obchodovanie s drevom, kým sa neodstránia zistené nedostatky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
14
30.V § 15 odsek 2 znie:
„(2) Odvolanie proti rozhodnutiu o uložení opatrenia, odvolanie proti rozhodnutiu o zadržaní dreva a výrobkov z dreva podľa § 14 ods. 1, odvolanie proti rozhodnutiu o prepadnutí zadržaného dreva a výrobkov z dreva podľa § 14 ods. 4 a odvolanie proti rozhodnutiu o zákaze ďalšieho obchodovania s drevom a výrobkami z dreva podľa § 14 ods. 6 nemajú odkladný účinok.“.
Úprava priamo súvisí s úpravou v § 15 ods. 1. Z rovnakých dôvodov, ako pri zadržaní alebo prepadnutí dreva a výrobkov z dreva by mal byť vylúčený odkladný účinok rozhodnutia, lebo si to vyžaduje samotný charakter tohto rozhodnutia na účely obmedzenia s ďalším nakladaním s drevom a výrobkami z dreva v prípade pochybností o jeho legálnom pôvode alebo legálnom nadobudnutí.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
31.§ 15 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Na rozhodnutie o zadržaní dreva a výrobkov z dreva podľa § 14 ods. 1, rozhodnutie o prepadnutí zadržaného dreva a výrobkov z dreva podľa § 14 ods. 4 a rozhodnutie o zákaze ďalšieho obchodovania s drevom a výrobkami z dreva podľa § 14 ods. 6 sa vzťahuje správny poriadok.52)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 52 znie:
52) Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.“.
Nasledujúce odkazy a poznámky pod čiarou sa primerane prečíslujú.
V súvislosti s tým sa v § 17 ods. 12 preznačí odkaz 56 na odkaz 52 a vypustí sa poznámka pod čiarou k odkazu 56. Nasledujúce odkazy a poznámky pod čiarou sa primerane prečíslujú.
Nakoľko návrh zákona osobitne neupravuje samostatné konanie a procesné postupy jednotlivých konaní (napr. o zadržaní dreva a výrobkov z dreva, o prepadnutí dreva a výrobkov z dreva, o zákaze ďalšieho obchodovania s drevom a výrobkami z dreva podľa § 14 a 15 návrhu zákona, bolo potrebné upraviť na tieto konania subsidiárnu pôsobnosť Správneho poriadku. Ďalšie zmeny legislatívno-technického
15
charakteru, nakoľko sa doplnila nová poznámka pod čiarou na Správny poriadok, ktorá sa už v návrhu zákona nachádza.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
32.V § 16 ods. 1 písm. a) v poznámke pod čiarou k odkazu 52 sa slová „Napríklad čl.“ nahrádzajú slovom „Čl.“.
V tejto súvislosti sa v zmysle 47. bodu Prílohy č. 2, Legislatívno-technické pokyny, Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.) upraví citácia právnych predpisov v poznámke pod čiarou k odkazu 52.
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu s jasným a presným ustanovením povinností vyplývajúcich z osobitných predpisov, čo je možné len pri taxatívnom výpočte právnych predpisov a právne záväzných aktov v poznámke pod čiarou.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
33.V § 17 ods. 1 písm. a) sa odkaz 46 nahrádza odkazom 52.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa nahrádza vecne nesprávny odkaz správnym odkazom.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
34.V § 17 odsek 2 znie:
„(2) Obchodník alebo prepravca sa dopustí iného správneho deliktu, ak
a) nemá alebo neuchováva doklady podľa § 3 ods. 3 až 5,
b) nesplní v určenej lehote opatrenie alebo
c) prepravuje nezákonne nadobudnuté drevo a výrobky z dreva.“.
16
Odsek 2 sa dopĺňa písmenom c), keďže je potrebné, aby analogicky ako v prípade priestupku podľa § 16 ods. 1 písm. c) bolo ako iný správny delikt sankcionované aj prepravovanie nezákonne nadobudnutého dreva. Tento správny delikt sa bude týkať len prepravcu. Uvádza sa znenie aj nezmenených písmen a) a b) z dôvodu legislatívno-technickej úpravy (presunutie slova „alebo“).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
35.V § 17 ods. 3 písm. a) sa slovo „ministerstvo“ nahrádza slovami „ministerstvo pôdohospodárstva“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, vzhľadom na zavedenú legislatívnu skratku v § 4 ods. 6 návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
36.V § 17 ods. 4 úvodnej vete sa slová „zo štátu, s ktorým Európska únia podpísanú dobrovoľnú partnerskú dohodu,“ nahrádzajú slovami „z partnerského štátu“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súlade s čl. 2 ods. 2 nariadenia (ES) č. 2173/2005, ktorý definuje partnerskú krajinu a preto nie je potrebné uvádzať obsah definície v texte návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
17
37.V § 17 ods. 4 písm. c) sa slová „osobitnými predpismi,54) nahrádzajú slovami „osobitným predpisom.54)“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, vzhľadom na to, že v poznámke pod čiarou k odkazu 54 sa uvádza iba jeden predpis.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
38.V § 17 ods. 5 písm. c) sa vypúšťajú slová „a zakáže obchodovať s drevom a výrobkami z dreva, v súvislosti s ktorým bola porušená povinnosť“.
Táto zmena nadväzuje na úpravu § 14 ods. 6. V nadväznosti na čl. 10 ods. 5 písm. b) nariadenia (EÚ) 995/2010 orgán dozoru oprávnenie uložiť obchodníkovi bezodkladné predbežné opatrenie zákazu obchodovania s drevom a výrobkami z dreva. Možnosť uloženia tohto predbežného opatrenia vyplýva z ustanovenia § 14 ods. 6 a ods. 8. Z toho dôvodu bola uvedená úprava nadbytočná.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
39.V § 17 ods. 5 sa za písmeno d) vkladá nové písmeno e), ktoré znie:
„e) odseku 2 písm. c) pokutu od 200 eur do 500 eur za každý aj začatý m3 prepravovaného dreva a výrobkov z dreva a rozhodne o prepadnutí dreva a výrobkov z dreva do vlastníctva Slovenskej republiky podľa § 14 ods. 4,“.
Nasledujúce písmená sa primerane preznačia.
Dopĺňa sa nové písmeno e) v nadväznosti na doplnenie nového iného správneho deliktu do § 17 ods. 2.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
18
40.V § 17 ods. 7 sa slová „jedného roka“ nahrádzajú slovami „dvoch rokov“ a slovo „dvoch“ sa nahrádza slovom „piatich“.
Zmena dĺžky subjektívnej lehoty na dva roky vyplýva z potreby ustanoviť štandardné trvanie subjektívnej lehoty ustanovené aj v iných zákonoch. Predĺženie trvania objektívnej lehoty na 5 rokov priamo súvisí s dobou, počas ktorej dotknuté subjekty povinné uchovávať doklady podľa § 3. Zmena vyplýva aj z povahy správneho konania, ktoré bude náročné za ukončenie s ohľadom na zložitosť procesu dokazovania a zabezpečovanie dôkazov v teréne, potrebu vypracovania znaleckých posudkov, prípadne doplnenie šetrenia laboratórnymi testami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
41.V § 17 ods. 8 druhej vete sa za slovo „činnosti“ vkladajú slová „až na päť rokov“.
Vzhľadom na to, že ide o sankciu zákazu výkonu určitej činnosti, je potrebné ustanoviť aj dobu, na ktorú možno zakázať výkon činnosť.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
42.V § 20 sa slová „1. apríla 2018“ nahrádzajú slovami „1. júla 2018“.
Vzhľadom na dĺžku trvania legislatívneho procesu ale najmä vzhľadom na potrebu organizačného, technického a personálneho zabezpečenia lesnícko-drevárskej inšpekcie je potrebné ustanoviť dlhšiu legisvakanciu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
43.V § 20 sa slová „1. apríla“ nahrádzajú slovami „1. júla“.
Posunutie nadobudnutia účinnosti návrhu zákona súvisí s predpokladaným termínom jeho prerokovania na schôdzi
19
Národnej rady Slovenskej republiky, ako aj potrebou dodržania lehoty podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča neschváliť
44.Doterajšie § 1 až 19 sa označujú ako Čl. I. a dopĺňa sa nový Čl. II, ktorý znie:
Čl. II
Zákon č. 280/2017 Z. z. o poskytovaní podpory a dotácie v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka a o zmene zákona č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 12 ods. 1 písm. d) sa slovo „alebo“ nahrádza čiarkou a na konci sa pripájajú slová „alebo obec,“.
2.V § 39 ods. 1 písm. a) sa slová „podrobnosti o podmienkach“ nahrádzajú slovami „podmienky a spôsob“.“.
V súvislosti s vložením nového článku II sa doterajší § 20 (ustanovenie o účinnosti) označí ako Čl. III a zároveň sa primerane upraví názov zákona.
K bodu 1: Doplnenie ustanovenia o obec za cieľ, aby aj obce mohli byť príjemcami, ktorým by Pôdohospodárska platobná agentúra podľa § 12 ods. 2 písm. d) zákona mohla poskytnúť dotáciu najmä na opatrenia, ktoré zhodnocujú výsledky lesnej výroby vrátane surového dreva, t. j. na výstavbu nájomných drevených budov, škôlok a škôl z dreva.
K bodu 2: Je potrebné upraviť splnomocňovacie ustanovenie z dôvodu, že by bolo problematické vydávať vyhlášky ustanovujúce podrobnosti o podmienkach poskytovania jednotlivých dotácií, pričom zákon samotný tieto podmienky n eupravuje všeobecne. Úpravou splnomocňovacieho ustanovenia budú vytvorené podmienky na to, aby vyhláška mohla upraviť všetky potrebné podmienky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
20
V.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch spoločnej správy nasledovne:
O bodoch spoločnej správy č. 1 27 a 29 42 a 44 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť.
O bodoch spoločnej správy č. 28 a 43 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body neschváliť.
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona o uvádzaní dreva a výrobkov z dreva na vnútorný trh (tlač 801) schváliť s pripomienkami.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o uvádzaní dreva a výrobkov z dreva na vnútorný trh (tlač 801) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie č. 156 z 13. marca 2018.
V citovanom uznesení výbor poveril spoločného spravodajcu výborov predložiť Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov a splnomocnil ho podať návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Mikuláš K r a j k o v i č
podpredseda výboru