Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov predkladá poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Simona Petrík.
Cieľom návrhu zákona je odstrániť znevýhodnenie SZČO, ktorí rodičmi a nemôžu na svoje deti poberať daňový bonus. Oproti zamestnancom s deťmi im totiž nestačí mať len príjem vo výške 6-násobku minimálnej mzdy, ale musia vykázať aj základ dane. Znamená to, že pokiaľ je mama živnostníčka alebo otec živnostník v strate, ich rodinný rozpočet nemôže počítať s pomocou od štátu vo forme daňového bonusu.
V tejto súvislosti je dôležité pripomenúť, že v postavení živnostníka, alebo podnikajúcej fyzickej osoby je často veľmi jednoduché dostať sa do straty nie zlým podnikaním, ale napríklad tým, že živnostník nakúpi a zaplatí zásoby tovaru, poctivo zaplatí faktúry, ale jemu na strane príjmov nezaplatia. Rovnako spôsob uplatnenia daňových výdavkov podnikajúcich fyzických osôb ich diskriminuje aj medzi sebou. Kým fyzické osoby, ktoré môžu použiť paušálne výdavky a aj ich použijú vykážu základ dane, pre fyzické osoby, ktoré tento spôsob uplatnenia výdavkov použiť nemôžu je riziko nevykázania základu dane oveľa vyššie. Kvôli takto nastavenému zákonu štát v konečnom dôsledku potrestá deti živnostníkov a iných fyzických osôb. Je paradoxné, že nárok napríklad zamestnanca uvedeného živnostníka v strate by touto stratou nebol dotknutý.
Za účelom poskytnutia pomoci aj deťom SZČO, ktoré nevykážu základ dane, teda v strate sa preto pri daňovom bonuse navrhuje vypustiť podmienku dosiahnutia základu dane.
Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie, s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa vypustenie tých ustanovení, kvôli ktorým nemá živnostník nárok na daňový bonus napriek dosiahnutiu zdaniteľných príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona vo výške 6-násobku minimálnej mzdy.
K bodu 2
Prechodné ustanovenie, ktorým sa umožní náprava nerovnakého zaobchádzania za zdaňovacie obdobie roka 2018.
K Čl. II
Navrhuje sa, aby návrh zákona nadobudol účinnosť 1. januára 2019.