DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Jozef Mihál a Miroslav Beblavý
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravená v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu právneho predpisu nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
Vyčíslenie finančných dopadov navrhovaného zmiernenia podmienok na vyplatenie tzv. 13. a 14. platov v roku 2018 nie je jednoduché, nakoľko ani samotní predkladatelia poslaneckého pozmeňujúceho návrhu k parlamentnej tlači 780 žiadne finančné dopady neuviedli.
Pri predpoklade, že po zmiernení podmienok na oslobodenie od zdravotných odvodov bude v júni 2018 vyplatený 13. plat približne jednej pätine zamestnancov v pracovnom pomere (resp. pri výkone práce vo verejnom záujme alebo v štátnej službe) v priemernej výške 250 eur (priemerná mzda je aktuálne necelých 1 000 eur mesačne, 20% priemernej mesačnej mzdy tak je necelých 200 eur mesačne), na strane zdrojov systému verejného zdravotného poistenia to bude znamenať výpadok:
400 000 (počet zamestnancov) x 250 eur = 100 mil. eur výška 13. platov v úhrne, t. j. zároveň zníženie vymeriavacích základov na zdravotné poistenie. Pri sadzbe 14% to znamená výpadok príjmov zdravotných poisťovní vo výške 14 mil. eur.
Na druhej strane, po zavedení 13. platov možno v roku 2018 predpokladať, že tieto budú znamenať najmenej v polovici prípadov skutočné navýšenie miezd zamestnancov a nepôjde teda o stratu príjmu zdravotných poisťovní, pretože pôjde o dodatočné príjmy zamestnancov, ktoré by vo veľkej väčšine inak vyplatené neboli.
Výpadok príjmov zdravotných poisťovní spôsobený zavedením 13. platov a zmiernením podmienok ich vyplácania tak možno v roku 2018 odhadnúť vo výške 7 mil. eur.
Pri predpoklade, že po zmiernení podmienok na oslobodenie od zdravotných odvodov a dane z prímov bude v decembri 2018 vyplatený 14. plat približne polovici zamestnancov v pracovnom pomere (resp. pri výkone práce vo verejnom záujme alebo v štátnej službe) v priemernej výške 250 eur (priemerná mzda je aktuálne necelých 1000 eur mesačne, 20% priemernej mesačnej mzdy tak je necelých 200 eur mesačne), na strane zdrojov systému verejného zdravotného poistenia to bude znamenať výpadok:
1000000 (počet zamestnancov) x 250 eur = 250 mil. eur výška 14. platov v úhrne, t. j zároveň zníženie vymeriavacích základov na zdravotné poistenie a zníženie základu dane. Pri sadzbe 14% to znamená výpadok príjmov zdravotných poisťovní vo výške 35 mil. eur. Po odpočítaní zdravotných odvodov od základu dane to znamená zníženie základu dane zamestnancov nasledovne:
250 mil. 10 mil. (zníženie zdravotných odvodov na strane zamestnancov) = 240 mil. eur. Pri sadzbe dane 19% to znamená výpadok príjmov na strane dane z príjmov 45,6 mil. eur.
Zároveň úspora zdravotných odvodov zamestnávateľov znamená zvýšenie základu dane zamestnávateľov o 25 mil. eur a zvýšenie dane z príjmu od zamestnávateľov pri sadzbe 21% v sume 5,25 mil. eur. Po zohľadnení vyššieho príjmu na dani z príjmov od zamestnávateľov sa príjem štátu na strane dane z príjmu zníži o 40,35 mil. eur. Podobne ako pri 13. platoch možno v roku 2018 predpokladať, že 14. platy budú znamenať najmenej v polovici prípadov skutočné navýšenie miezd zamestnancov a nepôjde teda o stratu príjmu zdravotných poisťovní ani štátu, pretože pôjde o dodatočné príjmy zamestnancov, ktoré by vo veľkej väčšine inak vyplatené neboli.
Výpadok príjmov zdravotných poisťovní spôsobený zavedením 14. platov a zmiernením podmienok ich vyplácania tak možno v roku 2018 odhadnúť vo výške 17,5 mil. eur. Výpadok príjmov štátu na dani z príjmov spôsobený zavedením 14. platov a zmiernením podmienok ich vyplácania tak možno v roku 2018 odhadnúť vo výške 20,175 mil. eur. Spolu možno výpadok zdrojov zdravotných poisťovní a štátu v roku 2018 odhadnúť na 44,675 mil. eur. Financovanie predloženého návrhu je tak bez problémov zabezpečené tým, že zrušením odvodovej odpočítateľnej položky pre zamestnávateľov v systéme verejného zdravotného poistenia získa štát v roku 2018 sumu 106 mil. eur.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné