Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Beblavý.
Súčasné nastavenie zdaňovania právnických osôb daňou z príjmov a následné zaťaženie preddavkami na verejne zdravotné poistenie alebo daňou z dividend je považované za dvojité zdanenie právnických osôb zapísaných v obchodnom registri.
V praxi preto často (najmä v prípade malých a stredných podnikov) dochádza k umelému zadržiavaniu výplaty dividend z titulu úspory finančných prostriedkov. Nerozdelené podiely na zisku ostávajú v účtovníctve ako nerozdelený zisk minulých účtovných období a nemá z neho efekt ani štát, a ani predmetná právnická osoba.
V predkladanom návrhu novely zákona o dani z príjmov preto navrhujeme zaviesť osobitnú sadzbu dane z príjmov vo výške 0 % zo základu dane zisteného podľa osobitných predpisov na účtovný zisk, ktorý nie je predmetom výplaty podielov na zisku osobám, ktoré majú podiel na základnom imaní spoločnosti alebo na takýto podiel na zisku majú nárok.
Táto sadzba dane teda platí na nerozdelený zisk, ktorý bude predmetom ďalších investícií v danej spoločnosti a prinesie tak väčší efekt pre ekonomiku krajiny ako nerozdelený a umelo zadržiavaný nerozdelený zisk minulých účtovných období.
Návrh ďalej sprísňuje podmienky poskytnutia finančných prostriedkov vo forme pôžičky právnickou osobou zapísanou v obchodnom registri akejkoľvek fyzickej osobe s obmedzenou a neobmedzenou daňovou povinnosťou. Daň z takto poskytnutých finančných prostriedkov sa odvedie zrážkovou daňou vo výške 21% s tým, že ak predmetná fyzická osoba poskytnuté finančné prostriedky vráti do lehoty 36 mesiacov, je možné o zrážkovú daň požiadať späť.
V súčasnosti je výber dane z príjmov právnických osôb z roka na rok nižší a ochota platiť dane právnických osôb čím ďalej tým nižšia, jednak kvôli následnému dvojitému zdaneniu dividend a jednak kvôli reciprocite, ktorú firmy za zaplatenú daň očakávajú zo strany štátu a tá neprichádza. Zahraničné spoločnosti a ich zisk sú predmetom podielov na zisku v iných štátoch a podľa štatistík tak odchádza zo Slovenska až 4% HDP. Predkladaný návrh zákona by svojím prijatím znamenal v praxi nasledovné.
V súčasnosti volí väčšina malých a stredných podnikov v prípade dosiahnutého účtovného zisku postup, že schváli účtovnú závierku, uhradí daň z príjmov a zisk po zdanení zaúčtuje na nerozdelený zisk minulých účtovných období, kde takto zaúčtovaný čaká na výplatu roky, predstavujúc vo väčšine prípadov len účtovnú položku. Navrhovanou novelou