2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:Zvýšené výdavky vyplývajúce z návrhu súvisiace s realizáciou úloh ŠÚKL a MZ SR budú od roku 2019 zabezpečené zo zvýšených príjmov rozpočtu verejnej správy.
MZ SR zabezpečí osobné výdavky a počty zamestnancov v rámci záväzných limitov pri zostavovaní rozpočtu na roky 2019 – 2021.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 536/2014 o klinickom skúšaní liekov na humánne použitie, ktorým sa zrušuje smernica 2001/20/ES (ďalej len „nariadenie“) predstavuje významnú zmenu v oblasti regulácie klinického skúšania liekov v rámci Európskej únie a bude sa uplatňovať na každé klinické skúšanie vykonávané v Európskej únii. Citované nariadenie rozširuje pôsobnosť Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv (ďalej len „štátneho ústavu“) a dopĺňa mu nové činnosti na úseku humánnej farmácie. Ide najmä o:
-nové požiadavky v súvislosti s prácou v rámci EÚ portálu klinického skúšania a databázy klinického skúšania, ktorý bude slúžiť ako jediný vstupný bod na predkladanie žiadosti o povolenie klinického skúšania a údajov a informácií o klinickom skúšaní,
-nové úlohy v súvislosti s procesom povoľovania klinického skúšania humánnych liekov, povoľovania podstatnej zmeny klinického skúšania humánnych liekov a povoľovania pridania Slovenskej republiky do povoleného klinického skúšania humánnych liekovv iných členských štátoch, ktoré vyplývajú z nariadenia,
-nové požiadavky v súvislosti s prácou v rámci národného portálu klinického skúšania,
-nové úlohy štátneho ústavu pri posudzovaní žiadostí, pri ktorých vystupuje SR ako spravodajský členský štát,
-nové úlohy štátneho ústavu, ktoré súvisia s dohľadom nad klinickým skúšaním,
-nové úlohy v oblasti spolupráce s liekovými agentúrami v členských štátoch EÚ a s Európskou komisiou.
Realizácia týchto nových úloh a činností prispeje k naplneniu základného cieľa nariadenia, a to zjednodušiť a harmonizovať právne predpisy, ktorými sa riadi klinické skúšanie naprieč EÚ. To si však vyžiada signifikantné zvýšenie požiadaviek na personálne obsadenie a materiálno-technické zabezpečenie a s tým spojený zodpovedajúci nárast nákladov ŠÚKLu. Zvýšenie požiadaviek na personálne obsadenie sa týka aj MZ SR v súvislosti so zriadením etickej komisie MZ SR pre klinické skúšanie a s prevádzkou národného elektronického portálu klinického skúšania. Na druhej strane sa rozšírenie poskytovaných služieb a výkonov ŠÚKLu prejaví vo zvýšení príjmov rozpočtu verejnej správy vo forme poplatkov ako je uvedené v tabuľkách č. 1 a č. 2.
Tieto správne poplatky by mali kryť zvýšené nároky ŠÚKLu a MZ SR a umožniť tak Slovenskej republike v celom rozsahu plniť nové úlohy nariadenia, čo by pri aktuálnej situácii ŠÚKLu nebolo vykonateľné.
2.2.2. Charakteristika návrhu: