DÔVODOVÁ SPRÁVAI.Všeobecná časť
Poslanci za stranu Kotleba – Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba, Milan Mazurek, Stanislav Drobný, Peter Krupa a Ján Kecskés predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
Štatistiky Ministerstva vnútra, týkajúce sa trestne stíhaných maloletých osôb za rôzne formy kriminality upozorňujú na nebezpečný trend opätovného nárastu počtu trestných činov, páchaných maloletými osobami. Súvisle s nárastom kriminality dochádza aj k čoraz významnejšiemu zníženiu veku páchateľov trestnej činnosti, čím sa častokrát dostávame k osobám, ktoré sú dnes podľa platnej legislatívy vyňaté z trestnej a priestupkovej zodpovednosti.
Takýto typ kriminality je na výraznom vzostupe práve v oblastiach s vysokým zastúpením asociálnych obyvateľov, žijúcich najčastejšie v cigánskych osadách, v blízkosti miest a obcí. Asociáli čoraz viac využívajú maloletých do 14 rokov na páchanie rôznych foriem kriminality. V mnohých prípadoch sa dokonca jedná o ich vlastné deti. Rodičia, vedomí si absentujúcej trestnej a priestupkovej zodpovednosti u takýchto maloletých osôb strácajú obavy z páchania kriminality, a preto nahovárajú svoje deti na rôzne krádeže, no častokrát aj lúpežné prepady s tragickým koncom.
Kotleba - Ľudová strana Naše Slovensko sa preto rozhodla reagovať na nebezpečný trend vzostupu kriminality, novelou trestného zákona a zákona o priestupkoch, s cieľom zlepšenia bezpečnostnej situácie na celom území Slovenskej republiky. Návrh zákona znižuje vek trestnej zodpovednosti zo súčasných 14 rokov na 12 rokov a priestupkovej zodpovednosti z 15 rokov rovnako na 12 rokov.
Fyzická vyspelosť mnohých detí už vo veku 12 rokov im častokrát poskytuje potenciál spôsobiť aj ťažké ublíženie na zdraví, hlavne u chránených osôb akými sú dôchodcovia alebo iné deti. Pri útoku v organizovanej skupine dokonca aj dospelej osobe alebo osobám. Snaha znížiť kriminalitu detí a mladistvých sa v minulosti premietla do § 211 Ohrozovanie mravnej výchovy mládeže (Trestný zákon), kde sa podľa písmena c) umožnenie konania trestnej činnosti stáva trestným činom jeho rodičov ako aj ďalších zodpovedných osôb.
V praxi však nastáva problém s dokazovaním toho, že rodičia umožnili maloletému páchať priestupky alebo trestné činy. Často dochádza k prípadom, že rodičia ani pri najlepšej snahe nedokážu zabrániť protiprávnej činnosti svojho potomka. Keďže však maloletý nie je zodpovedný za prípadné priestupky alebo trestné činy ktoré spácha, zlyhávajú tak akékoľvek metódy a formy prevencie protiprávnej činnosti.
Problém so stagnujúcim počtom trestných činov, prípadne ich neustálym nárastom v mnohých oblastiach východného a stredného Slovenska, obývaných v prevažnej miere asociálmi, priznáva aj Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky. Práve Ministerstvo vnútra prišlo koncom roka 2017 s myšlienkou zavedenia štatistík cigánskej kriminality, ktoré by mohli pomôcť v lepšej objasnenosti mnohých trestných činov a