Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za stranu Sloboda a Solidarita Miroslav Ivan, Jana Kiššová, Milan Laurenčík a Jozef Rajtár.
Cieľom predloženého návrhu zákona je úprava ustanovení platného zákona č. 725/2004 Z. z. v oblasti správneho trestania za porušenie povinnosti podrobiť vozidlo technickej kontrole, emisnej kontrole alebo kontrole originality tak, aby sa pokuta v rámci rozkazného konania považovala za uhradenú v plnej výške, ak ju motorista zaplatí do 15 dní odo dňa doručenia rozkazu vo výške jednej tretiny z uloženej výšky pokuty a zároveň si vysporiada svoje zákonné povinnosti, t.zn. podrobí vozidlo príslušnej kontrole uvedenej v rozkaze, vyradí vozidlo z evidencie, dočasne vyradí vozidlo z evidencie alebo ho odhlási do cudziny.
S myšlienkou je stotožnená aj vláda Slovenskej republiky, čo vyjadrila svojím postojom obsiahnutým v dvoch vládnych návrhoch. Národnej rade Slovenskej republiky bol 20. júla 2017 doručený vládny návrh zákona, ktorý novelizoval zákon č. 725/2004 Z. z. a ktorému bolo pridelené číslo parlamentnej tlače 622. V tomto návrhu zákona sa v § 107b odsek 5 navrhovalo upraviť ustanovenia správneho trestania za porušenie povinnosti podrobiť vozidlo technickej kontrole, emisnej kontrole alebo kontrole originality identicky, ako je to obsiahnuté v tomto poslaneckom návrhu, avšak listom ministra dopravy a výstavby Slovenskej republiky z 28. novembra 2017 bol vládny návrh (tlač 622) vzatý späť.
Národnej rade Slovenskej republiky bol medzitým 10. novembra 2017 doručený vládny návrh nového zákona, ktorým sa nanovo upravujú pravidlá v premávke na pozemných komunikáciách a ktorému bolo pridelené číslo parlamentnej tlače 751. Myšlienka zaplatenia nižšej pokuty za porušenie povinnosti podrobiť vozidlo technickej kontrole alebo emisnej kontrole bola prebratá aj do tohto návrhu zákona, konkrétne do § 149, odseky 5 a 6. Hoci návrh zákona prešiel celým legislatívnym procesom v Národnej rade Slovenskej republiky, záverečné hlasovanie je z neznámych dôvodov neustále odkladané. Možno súhlasiť s názorom, že tak rozsiahly legislatívny materiál, akým je tento návrh zákona, potrebuje viac času na dôslednú kontrolu, než bude zaradený na záverečné hlasovanie, avšak treba zdôrazniť, že na neustále odkladanie prijatia tohto návrhu zákona, doplácajú motoristi, ktorí za ľudsky pochopiteľné opomenutie zákonnej povinnosti platia neúmerne vysoké pokuty.
Obsahom predloženého návrhu zákona teda nie je nič iné, len prevzatie myšlienky z dvoch vládnych návrhov, aby motoristi neplatili plnú, ale jednotretinovú pokutu, ak si 15 dňovej lehote splnia zákonnú povinnosť podrobiť vozidlo príslušnej kontrole, prípadne ak vozidlo vyradia z evidencie alebo odhlásia do cudziny.