Národná rada Slovenskej republiky
VII. volebné obdobie
Číslo: CRD-2199/2017
751a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 751) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 751) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 923 z 29. novembra 2017 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
III.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 309a z 30. januára 2018
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 249 z 29. januára 2018
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 201 z 25. januára 2018
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 142 z 23. januára 2018
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 131 z 25. januára 2018
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 105 z 23. januára 2018.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledovné pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I § 1 ods. 7 sa slová „s výnimkou“ nahrádzajú slovom „okrem“.
Formulačná úprava ustanovenia v súlade so zavedenou legislatívnou praxou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I § 2 ods. 2 písm. a) časť vety za bodkočiarkou znie: „vozidlom je aj zvláštne vozidlo podľa § 3 ods. 3“.
3
Ide o formulačnú úpravu ustanovenia za účelom odstránenia duplicity.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I § 2 ods. 2 písm. l) sa za slovo „stupni“ vkladajú slová „viacstupňového schválenia“.
Doplnenie ustanovenia z hľadiska zrozumiteľnosti ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. I § 2 ods. 5 v poznámke pod čiarou k odkazu 7 sa na konci pripájajú tieto slová: „nariadenie Komisie (EÚ) 2017/2400 z 12. decembra 2017, ktorým sa vykonáva nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009, pokiaľ ide o určovanie emisií CO2 a spotreby paliva ťažkých úžitkových vozidiel a ktorým sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2007/46/ES a nariadenie Komisie (EÚ) č. 582/2011 (Ú. v. EÚ L 349, 29.12.2017).“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa dopĺňa absentujúci právne záväzný akt (nariadenie (EÚ) 2017/2400).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. I § 2 ods. 5 sa slová „ktorým sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie“ nahrádzajú slovami „vydané podľa osobitného predpisu.10)“.
4
Poznámka pod čiarou k odkazu 10 znie:
10) Zákon č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.“.
Nasledujúce poznámky pod čiarou sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu vypúšťajúcu nadbytočné a zároveň obsahovo neúplné slová, keďže podmienkou pre vydanie tzv. aproximačného nariadenia vlády je preberanie smernice alebo rozhodnutia alebo vykonávanie nariadenia alebo rozhodnutia. Ako náhrada sa dopĺňa v poznámke pod čiarou odkaz na zákon č. 19/2002 Z. z.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. I § 2 ods. 14 a v § 8 ods. 8 sa slová „právom Európskej únie“ nahrádzajú slovami „osobitnými predpismi“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu so zaužívaným odkazovaním na nariadenia Európskej únie.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V čl. I § 2 ods. 27 sa na konci pripája táto veta: „Certifikát sa udelí každej autorizovanej opravovni alebo nezávislej opravovni spĺňajúcej podmienky podľa prvej vety.“.
Spresňuje sa, že certifikát sa udelí, ak splnené zákonné podmienky, ktorými sú:
1) poskytovanie opráv vozidiel spôsobom, ktorý z bezpečnostného a environmentálneho hľadiska určil výrobca vozidla a
2) preukázanie, že prístup k informáciám o opravách a údržbe výrobcu vozidla.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
5
8.V čl. I § 2 ods. 27 v poznámke pod čiarou k odkazu 12 sa slová „Kapitola III“ nahrádzajú slovami „Čl. 6 9“, slová „Kapitola XV“ v tretej vete sa nahrádzajú slovami „Čl. 53 56“ a slová „Kapitola XV“ v štvrtej vete sa nahrádzajú slovami „Čl. 57 až 60“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súlade so zaužívanou legislatívnou praxou súvisiacu s presným označením relevantných ustanovení, na ktoré sa odkazuje v poznámke pod čiarou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.V čl. I § 6 ods. 1 sa zavedená legislatívna skratka „verejný záujem“ mení na „verejný záujem na bezpečnosti a zdraví“.
Súčasne sa vykoná zmena zavedenej legislatívnej skratky aj v ostatných ustanoveniach návrhu zákona.
Legislatívno-technická úprava z dôvodu precizovania zavedenej legislatívnej skratky.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V čl. I § 6 ods. 3 sa za slovo „dôvernosť“ vkladá slovo „poskytovaných informácií“.
Formulačná úprava za cieľ doplniť do ustanovenia predmet zachovávania dôvernosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V čl. I § 10 ods. 3 sa vypúšťa slovo „ustanovenie“ pred slovami „§ 9“.
6
Navrhuje sa formulačná úprava ustanovenia z hľadiska nadbytočnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.V čl. I § 10 ods. 5 a § 11 ods. 4 sa vypúšťa slovo „ustanovenia“ pred slovami „§ 9“.
Navrhuje sa formulačná úprava ustanovenia z hľadiska nadbytočnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.V čl. I § 12 ods. 2 úvodnej vete sa slová „Ak bude nové vozidlo uvedené do prevádzky“ nahrádzajú slovami „Ak sa nové vozidlo uvedie do prevádzky“.
Navrhovanou úpravou sa z ustanovenia odstraňuje budúci čas v súlade s bodom 3 legislatívno-technických pokynov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
14.V čl. I § 19 ods. 7 sa slovo „udelí“ nahrádza slovom „vydá“.
Navrhuje sa formulačná úprava ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
7
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
15. V čl. I § 22 ods. 6 písm. f) sa bodkočiarka nahrádza čiarkou a súčasne sa vypúšťa text za odkazom 32 vrátane odkazu 33 a poznámky pod čiarou k odkazu 33.
Nasledujúce poznámky pod čiarou sa primerane prečíslujú.
Vzhľadom na to, že povinnosti ustanovené zákonom nemôžu odkazovať na odporúčania Európskej komisie, je potrebné uvedené ustanovenia z návrhu zákona vypustiť.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
16.V čl. I § 22 ods. 6 písm. g) sa za slovo „zabezpečiť“ vkladá slovo „plnenie“.
Formulačnou úpravou sa precizuje navrhované ustanovenie.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
17.V čl. I § 23 ods. 1 písm. l) sa slovo „forme“ nahrádza slovom „podobe“.
Ide o zosúladenie pojmu s terminológiou používanou v právnom poriadku Slovenskej republiky a s terminológiou používanou v iných ustanoveniach návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
8
18.V čl. I § 27 ods. 8 sa slovo „požiadal“ nahrádza slovom „požiada“.
Navrhovanou úpravou sa z ustanovenia odstraňuje budúci čas v súlade s bodom 3 legislatívno-technických pokynov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
19.V čl. I § 44 ods. 11 písm. e) sa slová „protisklzové reťaze“ nahrádzajú slovami „snehové reťaze“.
Legislatívno-technická úprava, ide o zosúladenie terminológie používanej v našom právnom poriadku a tiež terminológie používanej Dohovorom o cestnej premávke.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
20.V čl. I § 53 ods. 2 písm. c) v poznámke pod čiarou k odkazu 51 sa slová „Čl. 7“ nahrádzajú slovami „Bod 4.1 Prílohy III“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu s opravou vecne nesprávneho ustanovenia, na ktoré sa odkazuje v poznámke pod čiarou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
21.V čl. I § 53 ods. 2 písm. e) v poznámke pod čiarou k odkazu 53 sa slová „Napríklad čl.“ nahrádza slovom „Čl.“.
9
V nadväznosti na uvedenú úpravu sa formálne upraví zoradenie citovaných predpisov.
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu s jasným a presným odkazom na definície vyplývajúce z osobitných predpisov, čo je možné len pri taxatívnom výpočte právne záväzných aktov v poznámke pod čiarou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
22.V čl. I § 53 ods. 3 sa bodka na konci nahrádza bodkočiarkou a dopĺňajú sa slová „to neplatí, ak je informácia o neoprávnenej manipulácii so zobrazovanou hodnotou odometra alebo o neoprávnenej manipulácii s odometrom zverejnená pred uvedením, sprístupnením alebo sprostredkovaním predaja a k vozidlu je pripojený výpis z registra prevádzkových záznamov.“.
Uvedeným ustanovením sa odstraňuje tvrdosť zákona, ktorá by znemožnila fyzickým osobám podnikateľom a právnickým osobám po zistení manipulácie s odometrom predať auto ďalej.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
23.V čl. I § 57 ods. 4 v poznámke pod čiarou k odkazu 60 sa za slová „vodnej doprave“ vkladajú slová „(kodifikované znenie)“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu so zaužívaným uvádzaním právne záväzných aktov Európskej únie v poznámke pod čiarou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
10
24.V čl. I § 57 ods. 6 sa na konci pripája táto veta: „Informácie zo systému hodnotenia rizikovosti sa používajú na to, aby sa dopravné podniky s vysokým stupňom rizikovosti kontrolovali podrobnejšie a častejšie.“.
Z dôvodu úplného prebratia tretej vety čl. 6 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/47/EÚ z 3. apríla 2014 o cestnej technickej kontrole úžitkových vozidiel prevádzkovaných v Únii a o zrušení smernice 2000/30/ES sa navrhuje doplniť návrh zákona o ustanovenie, na čo slúžia informácie zo systému hodnotenia rizikovosti.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
25.V čl. I § 60 ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „Podrobnejšia cestná technická kontrola sa vykoná čo najskôr.“.
Z dôvodu úplného prebratia ods. 2 čl. 11 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/47/EÚ z 3. apríla 2014 o cestnej technickej kontrole úžitkových vozidiel prevádzkovaných v Únii a o zrušení smernice 2000/30/ES sa navrhuje doplniť návrh zákona o ustanovenie, že cestná technická kontrola sa vykoná, čo najskôr.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
26.V čl. I § 64 ods. 4 sa na konci pripája veta, ktorá znie: „Podrobné pravidlá postupov oznamovania kontaktnému miestu členského štátu alebo zmluvného štátu ustanovuje osobitný predpis.64)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 64 znie:
64) Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2017/2205 z 29. novembra 2017 o podrobných pravidlách postupov oznamovania úžitkových vozidiel s vážnymi alebo nebezpečnými chybami zistenými počas cestnej technickej kontroly (Ú. v. L 314, 30. 11. 2017).“.
Ostatné odkazy k poznámkam pod čiarou sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa dopĺňa absentujúci právne záväzný akt (nariadenie (EÚ) 2017/2205), podľa ktorého postupovať typový schvaľovací orgán.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
11
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
27.V čl. I § 71 ods. 1 písm. f) a m), § 136 ods. 2 písm. a) 30. bode, § 166 ods. 1 a 3 a § 170 ods. 24 sa slová „iným vnútroštátnym akreditačným orgánom“ v príslušnom tvare nahrádzajú slovami „vnútroštátnym akreditačným orgánom iného členského štátu alebo zmluvného štátu“ v príslušnom tvare.
Ide o legislatívno-technickú úpravu upresňujúcu používaný pojem, keďže v súlade s nariadením (ES) č. 765/2008 môže byť v každom členskom štáte len jeden akreditačný orgán.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
28.V čl. I § 73 ods. 1 písmená a) a b) znejú:
„a) zabezpečovať činnosti súvisiace
1.s vykonávaním testov typu vozidiel, hromadnej prestavby typu vozidla, typu systémov, komponentov, samostatných technických jednotiek, nebezpečných častí alebo vybavenia a overovaním ich zhodnosti na účely ich schvaľovania,
2.s vykonávaním skúšok jednotlivého vozidla, systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky na účely ich schvaľovania,
3.s vykonávaním testov typu spaľovacích motorov necestných pojazdných strojov a overovaním ich zhodnosti na účely ich schvaľovania,
b) vystavovať
1.protokoly o testoch typu vozidla, hromadnej prestavby typu vozidla, typu systémov, komponentov, samostatných technických jednotiek, nebezpečných častí alebo vybavenia, vystavovať protokoly o overení ich zhodnosti a vypracovávať návrhy dokladov vydávaných typovým schvaľovacím orgánom,
2.protokoly o skúškach jednotlivého vozidla, systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky a vypracovávať návrhy dokladov vydávaných schvaľovacím orgánom,
3.protokoly o testoch typu spaľovacích motorov necestných pojazdných strojov, vystavovať protokoly o overení ich zhodnosti a vypracovávať návrhy dokladov vydávaných typovým schvaľovacím orgánom,“.
Z dôvodu zabezpečenia povinností technickou službou overovania v návrhu zákona je potrebné v porovnaní
12
s vládnym návrhom zákona doplniť činnosti súvisiace s vykonávaním testov hromadnej prestavby typu vozidla ako aj testov nebezpečných častí alebo vybavenia a overovaním ich zhodnosti. Doplnenie sa vykonáva z dôvodu spresnenia pre vydanie vykonávacieho právneho predpisu, pretože vykonávací predpis nemôže ísť nad rámec zákona.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
29.V čl. I § 74 ods. 1 písm. k) sa vkladá nový prvý a druhý bod, ktoré znejú:
„1. zoznam vydaných povolení na zriadenie stanice technickej kontroly nad rámec staníc technickej kontroly podľa § 104 ods. 6 písm. a) c) (ďalej len „povolenie na zriadenie stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete“),
2. zoznam vydaných povolení na zriadenie stanice technickej kontroly,“.
Doterajšie body 1 až 5 sa označujú ako body 3 až 7.
Pre príslušnú technickú službu sa ustanovuje povinnosť viesť zoznam povolení na zriadenie stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete a povolení na zriadenie pracoviska emisnej kontroly alebo kontroly originality nad rámec existujúcej siete vydaných ministerstvom dopravy ako aj zoznam povolení na zriadenie stanice technickej kontroly a povolení na zriadenie pracoviska emisnej kontroly alebo kontroly originality vydaných schvaľovacím orgánom.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
30.V čl. I § 75 ods. 1 písm. k) sa vkladá nový prvý a druhý bod, ktoré znejú:
„1. zoznam vydaných povolení na zriadenie pracoviska emisnej kontroly nad rámec pracovísk emisnej kontroly podľa § 113 ods. 5 písm. a) c) (ďalej len „povolenie na zriadenie pracoviska emisnej kontroly nad rámec existujúcej siete“),
2. zoznam vydaných povolení na zriadenie pracoviska emisnej kontroly,“.
Doterajšie body 1 až 5 sa označujú ako body 3 až 7.
Pre príslušnú technickú službu sa ustanovuje povinnosť viesť zoznam povolení na zriadenie stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete a povolení na zriadenie pracoviska emisnej kontroly alebo kontroly originality nad rámec existujúcej siete vydaných ministerstvom dopravy ako aj zoznam povolení na zriadenie stanice technickej
13
kontroly a povolení na zriadenie pracoviska emisnej kontroly alebo kontroly originality vydaných schvaľovacím orgánom.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
31.V čl. I § 76 ods. 1 písm. h) sa vypúšťa časť vety za bodkočiarkou a bodkočiarka sa nahrádza čiarkou.
Vzhľadom na to, že údaje z registra prevádzkových záznamov neverejné, nebudú sa tieto údaje poskytovať na základe súhlasu ministerstva. Údaje z registra prevádzkových záznamov sa budú poskytovať vo forme výpisu len príslušným osobám, a to po zápise údajov do registra o konkrétnom vozidle.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
32.V čl. I § 76 ods. 1 písm. l) sa vkladá nový prvý a druhý bod, ktoré znejú:
„1. zoznam vydaných povolení na zriadenie pracoviska kontroly originality nad rámec pracovísk kontroly originality podľa § 122 ods. 3 písm. a) c) (ďalej len „povolenie na zriadenie pracoviska kontroly originality nad rámec existujúcej siete“),
2. zoznam vydaných povolení na zriadenie pracoviska kontroly originality,“.
Doterajšie body 1 až 4 sa označujú ako body 3 až 6.
Pre príslušnú technickú službu sa ustanovuje povinnosť viesť zoznam povolení na zriadenie stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete a povolení na zriadenie pracoviska emisnej kontroly alebo kontroly originality nad rámec existujúcej siete vydaných ministerstvom dopravy ako aj zoznam povolení na zriadenie stanice technickej kontroly a povolení na zriadenie pracoviska emisnej kontroly alebo kontroly originality vydaných schvaľovacím orgánom.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
33.V čl. I § 78 ods. 5 písm. c) sa slová „a je zhodné schválením“ nahrádzajú slovami „a je zhodné so schválením vhodnosti zariadenia“.
14
Formulačná úprava ustanovenia v súlade s terminológiou zavedenou v § 78.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
34.V čl. I § 83 ods. 1 sa písmeno a) dopĺňa ôsmym bodom, ktorý znie:
„8. ministerstvo dopravy povolilo navrhovateľovi zriadiť stanicu technickej kontroly nad rámec existujúcej siete podľa odseku 14 písm. a); to neplatí, ak ide o povolenie na zriadenie stanice technickej kontroly v rámci siete staníc technickej kontroly podľa § 104 ods. 6 písm. b) a c),“.
V prípade zriadenia novej stanice technickej kontroly, pracoviska emisnej kontroly alebo pracoviska kontroly originality bude musieť navrhovateľ sám preukázať podmienky ustanovené v prílohe č. 1 zákona, že splnené predpoklady na zriadenie novej stanice alebo nového pracoviska. Ministerstvo dopravy návrh posúdi a ak podmienky splnené, formou rozhodnutia vydá povolenie na zriadenie novej stanice alebo nového pracoviska nad rámec existujúcich staníc a pracovísk zaradených do existujúcej siete. Navrhovanou úpravou sa ponecháva kompetencia ministerstvu dopravy povoľovať zriaďovanie nových staníc technickej kontroly, pracovísk emisnej kontroly a pracovísk kontroly originality na základe zákonom presne ustanovených podmienok, a to prostredníctvom rozhodnutia; takto vydané rozhodnutie v správnom konaní je preskúmateľné a umožňuje neúspešnému žiadateľovi obrátiť sa na odvolací orgán resp. súd. Touto úpravou sa zároveň vyhovie rozsudku Súdneho dvora (druhá komora) z 15. októbra 2015 vo veci C-168/14 Grupo Itevelesa SL a i. proti Oca Inspección Técnica de Vehículos SA a Generalidad de Cataluña.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
35.V čl. I § 83 ods. 1 sa písmeno b) dopĺňa šiestym bodom, ktorý znie:
15
„6. ministerstvo dopravy povolilo navrhovateľovi zriadiť pracovisko emisnej kontroly nad rámec existujúcej siete pracovísk emisnej kontroly podľa odseku 14 písm. b); to neplatí, ak
6a. navrhovateľ pre žiadané povolenie vydané aj platné povolenie na zriadenie stanice technickej kontroly alebo vydané oprávnenie na vykonávanie technickej kontroly, alebo
6b.ide o povolenie na zriadenie pracoviska emisnej kontroly v rámci siete pracovísk emisnej kontroly podľa § 113 ods. 5 písm. b) a c),“.
V prípade zriadenia novej stanice technickej kontroly, pracoviska emisnej kontroly alebo pracoviska kontroly originality bude musieť navrhovateľ sám preukázať podmienky ustanovené v prílohe č. 1 zákona, že splnené predpoklady na zriadenie novej stanice alebo nového pracoviska. Ministerstvo dopravy návrh posúdi a ak podmienky splnené, formou rozhodnutia vydá povolenie na zriadenie novej stanice alebo nového pracoviska nad rámec existujúcich staníc a pracovísk zaradených do existujúcej siete. Navrhovanou úpravou sa ponecháva kompetencia ministerstvu dopravy povoľovať zriaďovanie nových staníc technickej kontroly, pracovísk emisnej kontroly a pracovísk kontroly originality na základe zákonom presne ustanovených podmienok, a to prostredníctvom rozhodnutia; takto vydané rozhodnutie v správnom konaní je preskúmateľné a umožňuje neúspešnému žiadateľovi obrátiť sa na odvolací orgán resp. súd. Touto úpravou sa zároveň vyhovie rozsudku Súdneho dvora (druhá komora) z 15. októbra 2015 vo veci C-168/14 Grupo Itevelesa SL a i. proti Oca Inspección Técnica de Vehículos SA a Generalidad de Cataluña.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
36.V čl. I § 83 ods. 1 sa písmeno c) dopĺňa siedmym bodom, ktorý znie:
„7. ministerstvo dopravy povolilo navrhovateľovi zriadiť pracovisko kontroly originality nad rámec existujúcej siete pracovísk kontroly originality podľa odseku 14 písm. c); to neplatí, ak
7a. navrhovateľ pre žiadané povolenie vydané aj platné povolenie na zriadenie stanice technickej kontroly alebo vydané oprávnenie na vykonávanie technickej kontroly, alebo
7b.ide o povolenie na zriadenie pracoviska kontroly originality v rámci siete pracovísk kontroly originality podľa § 122 ods. 3 písm. b) a c).“.
V prípade zriadenia novej stanice technickej kontroly, pracoviska emisnej kontroly alebo pracoviska kontroly
16
originality bude musieť navrhovateľ sám preukázať podmienky ustanovené v prílohe č. 1 zákona, že splnené predpoklady na zriadenie novej stanice alebo nového pracoviska. Ministerstvo dopravy návrh posúdi a ak podmienky splnené, formou rozhodnutia vydá povolenie na zriadenie novej stanice alebo nového pracoviska nad rámec existujúcich staníc a pracovísk zaradených do existujúcej siete. Navrhovanou úpravou sa ponecháva kompetencia ministerstvu dopravy povoľovať zriaďovanie nových staníc technickej kontroly, pracovísk emisnej kontroly a pracovísk kontroly originality na základe zákonom presne ustanovených podmienok, a to prostredníctvom rozhodnutia; takto vydané rozhodnutie v správnom konaní je preskúmateľné a umožňuje neúspešnému žiadateľovi obrátiť sa na odvolací orgán resp. súd. Touto úpravou sa zároveň vyhovie rozsudku Súdneho dvora (druhá komora) z 15. októbra 2015 vo veci C-168/14 Grupo Itevelesa SL a i. proti Oca Inspección Técnica de Vehículos SA a Generalidad de Cataluña.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
37.V čl. I § 83 sa za odsek 7 vkladá nový odsek 8, ktorý znie:
„(8) Ak držiteľ povolenia podľa odseku 5 písm. a) c) nezískal oprávnenie na vykonávanie technickej kontroly, emisnej kontroly alebo kontroly originality podľa § 84 ods. 5 7, schvaľovací orgán takejto osobe nevydá nové povolenie a jeho prípadný návrh o nové povolenie zamietne.“.
Doterajší odsek 8 sa označuje ako odsek 9.
V prípade zriadenia novej stanice technickej kontroly, pracoviska emisnej kontroly alebo pracoviska kontroly originality bude musieť navrhovateľ sám preukázať podmienky ustanovené v prílohe č. 1 zákona, že splnené predpoklady na zriadenie novej stanice alebo nového pracoviska. Ministerstvo dopravy návrh posúdi a ak podmienky splnené, formou rozhodnutia vydá povolenie na zriadenie novej stanice alebo nového pracoviska nad rámec existujúcich staníc a pracovísk zaradených do existujúcej siete. Navrhovanou úpravou sa ponecháva kompetencia ministerstvu dopravy povoľovať zriaďovanie nových staníc technickej kontroly, pracovísk emisnej kontroly a pracovísk kontroly originality na základe zákonom presne ustanovených podmienok, a to prostredníctvom rozhodnutia; takto vydané rozhodnutie v správnom konaní
17
je preskúmateľné a umožňuje neúspešnému žiadateľovi obrátiť sa na odvolací orgán resp. súd. Touto úpravou sa zároveň vyhovie rozsudku Súdneho dvora (druhá komora) z 15. októbra 2015 vo veci C-168/14 Grupo Itevelesa SL a i. proti Oca Inspección Técnica de Vehículos SA a Generalidad de Cataluña.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
38.V čl. I § 83 ods. 9 sa na konci pripája táto veta: „Ak držiteľ povolenia podá návrh na udelenie nového povolenia, schvaľovací orgán návrh zamietne.“.
V prípade zriadenia novej stanice technickej kontroly, pracoviska emisnej kontroly alebo pracoviska kontroly originality bude musieť navrhovateľ sám preukázať podmienky ustanovené v prílohe č. 1 zákona, že splnené predpoklady na zriadenie novej stanice alebo nového pracoviska. Ministerstvo dopravy návrh posúdi a ak podmienky splnené, formou rozhodnutia vydá povolenie na zriadenie novej stanice alebo nového pracoviska nad rámec existujúcich staníc a pracovísk zaradených do existujúcej siete. Navrhovanou úpravou sa ponecháva kompetencia ministerstvu dopravy povoľovať zriaďovanie nových staníc technickej kontroly, pracovísk emisnej kontroly a pracovísk kontroly originality na základe zákonom presne ustanovených podmienok, a to prostredníctvom rozhodnutia; takto vydané rozhodnutie v správnom konaní je preskúmateľné a umožňuje neúspešnému žiadateľovi obrátiť sa na odvolací orgán resp. súd. Touto úpravou sa zároveň vyhovie rozsudku Súdneho dvora (druhá komora) z 15. októbra 2015 vo veci C-168/14 Grupo Itevelesa SL a i. proti Oca Inspección Técnica de Vehículos SA a Generalidad de Cataluña.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
39.V čl. I § 83 sa dopĺňa odsekmi 10 až 16, ktoré znejú:
„(10) Ministerstvo dopravy udelí
a)povolenie na zriadenie stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete, ak navrhovateľ pri podaní návrhu preukáže splnenie podmienok ustanovených v prílohe č. 1 časti A,
18
b)povolenie na zriadenie pracoviska emisnej kontroly nad rámec existujúcej siete, ak navrhovateľ pri podaní návrhu preukáže splnenie podmienok ustanovených v prílohe č. 1 časti B,
c)povolenie na zriadenie pracoviska kontroly originality nad rámec existujúcej siete, ak navrhovateľ pri podaní návrhu preukáže splnenie podmienok ustanovených v prílohe č. 1 časti C.
(11) Návrh na udelenie povolenia podľa odseku 10 písm. a) c) obsahuje identifikačné údaje navrhovateľa a údaje a doklady preukazujúce splnenie podmienok podľa odseku 10.
(12) Ak návrh na udelenie povolenia podľa odseku 10 písm. a) c) pri podaní neobsahuje všetky predpísané požiadavky podľa odseku 11 alebo navrhovateľ pri podaní návrhu neuhradil príslušný správny poplatok, ministerstvo dopravy návrh bezodkladne zamietne. Ustanovenie § 19 ods. 3 všeobecného predpisu o správnom konaní sa nepoužije.
(13) Ministerstvo dopravy vyhovie návrhu na udelenie povolenia podľa odseku 10 písm. a) c), ak sú splnené všetky predpísané požiadavky podľa odseku 11, splnené podmienky podľa odseku 10 a ak návrh nebol zamietnutý podľa odseku 12.
(14) Ak ministerstvo dopravy vyhovie návrhu, vydá
a)povolenie na zriadenie stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete, ktoré obsahuje
1.identifikačné údaje navrhovateľa,
2.okres, v ktorom sa zriadiť stacionárna stanica technickej kontroly alebo miesta vykonávania technickej kontroly v prípade mobilnej stanice technickej kontroly,
3.obmedzenú platnosť povolenia na tri mesiace pre podanie návrhu na udelenie povolenia na zriadenie stanice technickej kontroly podľa odseku 2,
4.prípadné ďalšie podmienky súvisiace so zriadením stanice technickej kontroly,
b)povolenie na zriadenie pracoviska emisnej kontroly nad rámec existujúcej siete, ktoré obsahuje
1.identifikačné údaje navrhovateľa,
2.okres, v ktorom sa zriadiť stacionárne pracovisko emisnej kontroly alebo miesta vykonávania emisnej kontroly v prípade mobilného pracoviska emisnej kontroly,
3.obmedzenú platnosť povolenia na tri mesiace pre podanie návrhu na udelenie povolenia na zriadenie pracoviska emisnej kontroly podľa odseku 2,
4.prípadné ďalšie podmienky súvisiace so zriadením pracoviska emisnej kontroly,
c)povolenie na zriadenie pracoviska kontroly originality nad rámec existujúcej siete, ktoré obsahuje
1.identifikačné údaje navrhovateľa,
2.okres, v ktorom sa má zriadiť pracovisko kontroly originality,
3.obmedzenú platnosť povolenia na tri mesiace pre podanie návrhu na udelenie povolenia na zriadenie pracoviska kontroly originality podľa odseku 2,
19
4.prípadné ďalšie podmienky súvisiace so zriadením pracoviska kontroly originality.
(15) Právoplatné rozhodnutia o povolení podľa odseku 14 písm. a) c) ministerstvo dopravy a príslušná technická služba zverejňujú na svojom webovom sídle.
(16) Ak držiteľ povolenia podľa odseku 14 písm. a) c) nezískal povolenie na zriadenie stanice technickej kontroly, pracoviska emisnej kontroly alebo pracoviska kontroly originality podľa odseku 5 písm. a) c), ministerstvo dopravy takejto osobe nevydá nové povolenie a jeho prípadný návrh o nové povolenie zamietne.“.
V prípade zriadenia novej stanice technickej kontroly, pracoviska emisnej kontroly alebo pracoviska kontroly originality bude musieť navrhovateľ sám preukázať podmienky ustanovené v prílohe č. 1 zákona, že splnené predpoklady na zriadenie novej stanice alebo nového pracoviska. Ministerstvo dopravy návrh posúdi a ak podmienky splnené, formou rozhodnutia vydá povolenie na zriadenie novej stanice alebo nového pracoviska nad rámec existujúcich staníc a pracovísk zaradených do existujúcej siete. Navrhovanou úpravou sa ponecháva kompetencia ministerstvu dopravy povoľovať zriaďovanie nových staníc technickej kontroly, pracovísk emisnej kontroly a pracovísk kontroly originality na základe zákonom presne ustanovených podmienok, a to prostredníctvom rozhodnutia; takto vydané rozhodnutie v správnom konaní je preskúmateľné a umožňuje neúspešnému žiadateľovi obrátiť sa na odvolací orgán resp. súd. Touto úpravou sa zároveň vyhovie rozsudku Súdneho dvora (druhá komora) z 15. októbra 2015 vo veci C-168/14 Grupo Itevelesa SL a i. proti Oca Inspección Técnica de Vehículos SA a Generalidad de Cataluña.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
40.V čl. I § 86 ods. 1 písmeno l) znie:
„l) zabezpečiť používanie monitorovacieho záznamového zariadenia schváleného typovým schvaľovacím orgánom a odoslanie záznamu do celoštátneho informačného systému technických kontrol a umožniť zriadenie trvalého vzdialeného elektronického prístupu k videozáznamu uloženému lokálne na serveri stanice technickej kontroly subjektom podľa § 105 ods. 5,“.
Dopĺňa sa povinnosť pre oprávnenú osobu technickej kontroly a oprávnenú osobu emisnej kontroly, aby umožnila stiahnuť videozáznam vyhotovený monitorovacím
20
záznamovým zariadením aj na diaľku bez nutnosti orgánu dohľadu osobne navštíviť stanicu technickej kontroly a pracovisko emisnej kontroly. Uvedeným spôsobom sa výrazne uľahčí výkon odborného dozoru, pretože nebude potrebné pri každom odbornom dozore byť fyzicky na stanici technickej kontroly a na pracovisku emisnej kontroly.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
41.V čl. I § 87 ods. 1 písmeno l) znie:
„l) zabezpečiť používanie monitorovacieho záznamového zariadenia schváleného typovým schvaľovacím orgánom a odoslanie záznamu do celoštátneho informačného systému emisných kontrol a umožniť zriadenie trvalého vzdialeného elektronického prístupu k videozáznamu uloženému lokálne na serveri pracoviska emisnej kontroly subjektom podľa § 114 ods. 5,“.
Dopĺňa sa povinnosť pre oprávnenú osobu technickej kontroly a oprávnenú osobu emisnej kontroly, aby umožnila stiahnuť videozáznam vyhotovený monitorovacím záznamovým zariadením aj na diaľku bez nutnosti orgánu dohľadu osobne navštíviť stanicu technickej kontroly a pracovisko emisnej kontroly. Uvedeným spôsobom sa výrazne uľahčí výkon odborného dozoru, pretože nebude potrebné pri každom odbornom dozore byť fyzicky na stanici technickej kontroly a na pracovisku emisnej kontroly.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
42.V čl. I § 94 ods. 7, § 136 ods. 3 písm. g) bode 20 a § 136 ods. 3 písm. h) bode 20 sa slová „školských odborov“ nahrádzajú slovami „učebných odborov a študijných odborov“.
Legislatívno-technická úprava v súlade so zákonom č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákonom č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ide o zosúladenie terminológie používanej v právnom poriadku Slovenskej republiky.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
21
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
43.V čl. I § 104 ods. 3 sa v druhej vete vypúšťajú slová „musí mať najmenej dve kontrolné linky a“.
Súčasne sa v § 170 ods. 23 vypúšťajú slová „mať najmenej dve kontrolné linky a“.
V predloženom návrhu zákona sa navrhuje vypustiť obmedzenie, aby stacionárna stanica technickej kontroly musela mať povinne dve kontrolné linky. Nadväzne na uvedenú úpravu sa upravujú prechodné ustanovenia.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
44.V čl. I § 104 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6) Sieť staníc technickej kontroly tvoria stanice technickej kontroly
a)podľa § 170 ods. 26,
b)budované na základe povolení na zriadenie stanice technickej kontroly alebo prevádzkované na základe oprávnení na vykonávanie technickej kontroly vydaných po účinnosti tohto zákona po uvoľnení siete podľa písmena a) zrušením alebo zánikom povolenia na zriadenie stanice technickej kontroly podľa § 83 ods. 7 alebo ods. 9,
c)budované na základe povolení na zriadenie stanice technickej kontroly alebo prevádzkované na základe oprávnení na vykonávanie technickej kontroly vydaných po účinnosti tohto zákona po uvoľnení siete podľa písmena a) zrušením alebo zánikom oprávnenia na vykonávanie technickej kontroly podľa § 85 ods. 5 písm. a) alebo ods. 6,
d)budované na základe povolení na zriadenie stanice technickej kontroly vydaných po účinnosti tohto zákona podľa § 83 ods. 5 písm. a) na základe povolenia ministerstva podľa § 83 ods. 14 písm. a), a
e)prevádzkované na základe oprávnení na vykonávanie technickej kontroly vydaných po účinnosti tohto zákona po splnení povinností vyplývajúcich z povolení podľa písmena d).“.
Definuje sa sieť staníc technickej kontroly, sieť pracovísk emisnej kontroly a sieť pracovísk kontroly originality.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
22
45.V čl. I § 113 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5) Sieť pracovísk emisnej kontroly tvoria pracoviská emisnej kontroly
a)podľa § 170 ods. 27,
b)budované na základe povolení na zriadenie pracoviska emisnej kontroly alebo prevádzkované na základe oprávnení na vykonávanie emisnej kontroly vydaných po účinnosti tohto zákona po uvoľnení siete podľa písmena a) zrušením alebo zánikom povolenia na zriadenie pracoviska emisnej kontroly podľa § 83 ods. 7 alebo ods. 9,
c)budované na základe povolení na zriadenie pracoviska emisnej kontroly alebo prevádzkované na základe oprávnení na vykonávanie emisnej kontroly vydaných po účinnosti tohto zákona po uvoľnení siete podľa písmena a) zrušením alebo zánikom oprávnenia na vykonávanie emisnej kontroly podľa § 85 ods. 5 písm. b) alebo ods. 6,
d)budované na základe povolení na zriadenie pracoviska emisnej kontroly vydaných po účinnosti tohto zákona podľa § 83 ods. 5 písm. b) na základe povolenia ministerstva podľa § 83 ods. 14 písm. b), a
e)prevádzkované na základe oprávnení na vykonávanie emisnej kontroly, vydaných po účinnosti tohto zákona po splnení povinností vyplývajúcich z povolení podľa písmena d).“.
Definuje sa sieť staníc technickej kontroly, sieť pracovísk emisnej kontroly a sieť pracovísk kontroly originality.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
46.V čl. I § 122 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Sieť pracovísk kontroly originality tvoria pracoviská kontroly originality
a)podľa § 170 ods. 28,
b)budované na základe povolení na zriadenie pracoviska kontroly originality alebo prevádzkované na základe oprávnení na vykonávanie kontroly originality vydaných po účinnosti tohto zákona po uvoľnení siete podľa písmena a) zrušením alebo zánikom povolenia na zriadenie pracoviska kontroly originality podľa § 83 ods. 7 alebo ods. 9,
c)budované na základe povolení na zriadenie pracoviska kontroly originality alebo prevádzkované na základe oprávnení na vykonávanie kontroly originality vydaných po účinnosti tohto zákona po uvoľnení siete podľa písmena a) zrušením alebo zánikom oprávnenia na vykonávanie kontroly originality podľa § 85 ods. 5 písm. c) alebo ods. 6,
d)budované na základe povolení na zriadenie pracoviska kontroly originality vydaných po účinnosti tohto zákona podľa § 83 ods. 5 písm. c) na základe povolenia ministerstva podľa § 83 ods. 14 písm. c), a
e)prevádzkované na základe oprávnení na vykonávanie kontroly originality, vydaných po účinnosti tohto zákona po splnení povinností vyplývajúcich z povolení podľa písmena d).“.
Definuje sa sieť staníc technickej kontroly, sieť pracovísk
23
emisnej kontroly a sieť pracovísk kontroly originality.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
47.V čl. I § 136 ods. 1 písmeno d) znie: „d) vydáva a odoberá preukazy kontrolóra a vedie ich evidenciu; odcudzenie alebo stratu preukazov kontrolóra vyhlasuje vo vestníku ministerstva oznámením o neplatnosti preukazov kontrolóra,“.
Upresňuje sa kompetencia ministerstva v súvislosti s preukazmi kontrolóra a zároveň sa upresňuje splnomocňovacie ustanovenie na vykonanie niektorých ustanovení zákona formou vyhlášky ministerstva.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
48.V čl. I § 136 ods. 2 písm. a) sa dopĺňa bod 49., ktorý znie:
„49. rozhoduje o odvolaniach v prípade certifikácie certifikovaného miesta opravy podľa § 2 ods. 27,“.
Dopĺňa sa kompetencia ministerstva dopravy rozhodovať v správnom konaní o odvolaniach proti neudeleniu certifikácie.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
49.V čl. I § 136 ods. 2 sa za písmeno b) dopĺňa nové písmeno c), ktoré znie:
„c)rozhoduje o povolení na zriadenie stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete, pracoviska emisnej kontroly nad rámec existujúcej siete a pracoviska kontroly originality nad rámec existujúcej siete a právoplatné rozhodnutia zverejňuje na svojom webovom sídle,“.
Doterajšie písmená c) a d) sa označujú ako d) a e).
Do kompetencie ministerstva sa dopĺňa rozhodovanie o povolení na zriadenie novej stanice technickej kontroly, nového pracoviska emisnej kontroly a nového pracoviska kontroly originality nad rámec existujúcich staníc a pracovísk zaradených do siete.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
24
50.V čl. I § 136 ods. 3 písm. a) ôsmom bode sa vypúšťajú slová „zákona“.
Ide o odstránenie nadbytočného slova z vnútorného odkazu v rámci uvedeného zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
51.V čl. I § 136 ods. 3 písm. a) sa vypúšťa desiaty bod.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, vypúšťajúcu splnomocňovacie ustanovenie na vydanie vykonávacieho právneho predpisu v súvislosti s navrhovaným znením ustanovenia § 162 ods. 5 sa.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
52.V čl. I § 136 ods. 3 písm. k) prvý bod znie: „1. preukazy kontrolóra a ich vydávanie, odoberanie a evidencia, postup pri vrátení preukazu kontrolóra pri úmrtí povereného zamestnanca a pri oznamovaní odcudzenia, poškodenia alebo straty preukazu kontrolóra [§ 143 ods. 1],“.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
53.V čl. I § 143 ods. 1 druhá veta znie: „Podrobnosti o vydávaní, odoberaní a evidencii preukazov kontrolóra ako aj o postupe pri vrátení preukazu kontrolóra v prípade úmrtia povereného zamestnanca a o oznamovaní odcudzenia, poškodenia alebo straty preukazu kontrolóra ustanoví vykonávací právny predpis podľa § 136 ods. 3 písm. k).“.
Upresňuje sa kompetencia ministerstva v súvislosti s preukazmi kontrolóra a zároveň sa upresňuje
25
splnomocňovacie ustanovenie na vykonanie niektorých ustanovení zákona formou vyhlášky ministerstva.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
54.V čl. I sa § 157 sa za odsek 12 vkladá nový odsek 13, ktorý znie:
„(13) Na rozhodovanie o certifikácii certifikovaného miesta opravy nezávislým národným profesijným združením, ktoré je členom Európskej asociácie pre predaj a opravy motorových vozidiel CECRA sa vzťahuje správny poriadok; o odvolaniach rozhoduje ministerstvo dopravy 136 ods. 1 písm. a) bod 49], ktorého rozhodnutie je pre nezávislé národné profesijné združenie záväzné.“.
Doterajšie odseky 13 a 14 sa označujú ako odseky 14 a 15.
Ustanovuje sa preskúmateľnosť rozhodnutí vydávaných nezávislým národným profesijným združením, ktoré je členom Európskej asociácie pre predaj a opravy motorových vozidiel CECRA.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
55.V čl. I § 160 ods. 2 sa za slovo „vzťahuje“ vkladá slovo „rovnako“.
Doplnenie ustanovenia v súlade s bodom 4 prílohy č. 4 legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
56.V čl. I § 162 ods. 1 sa vypúšťa druhá veta.
Ako dôvod neuznania výnimky sa z odseku 1 vypúšťa úprava uplatňovania prísnejších technických požiadaviek Slovenskou republikou. Obmedzenie neuznania výnimiek je uvedené v § 162 ods. 4, kde ako jediné dôvody ohrozenie bezpečnosti, životného prostredia alebo verejného zdravia, čo vychádza z článku 36 Zmluvy o fungovaní Európskej
26
únie. Uvedené vyplýva z požiadaviek Európskej komisie pri riešení doručeného formálneho oznámenia C(2017) 939 final podľa článku 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
57.V čl. I § 167 ods. 1 a 4 sa na konci pripájajú tieto slová: „nie starším ako tri mesiace“.
Upresňuje sa, že výpis z registra trestov nemôže byť starší ako tri mesiace.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
58.V čl. I § 167 ods. 5 písm. a) úvodnej vete sa slová „a ktorá nemá vo funkcii osoby“ nahrádzajú slovami „alebo ktorá v čase zistenia nedostatkov nebola osobou oprávnenou zastupovať osobu, ktorej v posledných desiatich rokoch predo dňom podania návrhu bolo na základe týchto zistených nedostatkov zrušené oprávnenie na vykonávanie technickej kontroly podľa § 85 ods. 5 písm. a) druhého až desiateho bodu, ani nebola osobou oprávnenou za ňu rozhodovať, ani nebola štatutárnym orgánom, členom štatutárneho orgánu, alebo členom orgánu vykonávajúceho dozornú alebo kontrolnú činnosť u takejto osoby, a ktorá nemá vo funkcii osoby“.
Za osoby nespĺňajúce podmienku dôveryhodnosti sa nepovažujú ani navrhovatelia, ktorí v čase zistenia nedostatkov vedúcich k zrušeniu oprávnenia na vykonávanie technickej kontroly, emisnej kontroly alebo kontroly originality a oprávnenia na montáž plynových zariadení v posledných 10 rokoch predo dňom podania návrhu u takejto osoby konali ako štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu, alebo iná osoba, ktorá je oprávnená menom právnickej osoby alebo za právnickú osobu konať (na základe zmluvného zastúpenia, napr. prokurista), alebo u takejto osoby boli členom orgánu vykonávajúceho dozornú alebo kontrolnú činnosť.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
59.V čl. I § 167 ods. 5 písm. b) úvodnej vete sa slová „a ktorá nemá vo funkcii osoby“ nahrádzajú slovami „alebo ktorá v čase zistenia nedostatkov nebola osobou oprávnenou zastupovať osobu, ktorej v posledných desiatich rokoch predo dňom podania návrhu bolo na základe týchto zistených nedostatkov zrušené oprávnenie na vykonávanie emisnej
27
kontroly podľa § 85 ods. 5 písm. b) druhého až desiateho bodu, ani nebola osobou oprávnenou za ňu rozhodovať, ani nebola štatutárnym orgánom, členom štatutárneho orgánu, alebo členom orgánu vykonávajúceho dozornú alebo kontrolnú činnosť u takejto osoby, a ktorá nemá vo funkcii osoby“.
Za osoby nespĺňajúce podmienku dôveryhodnosti sa nepovažujú ani navrhovatelia, ktorí v čase zistenia nedostatkov vedúcich k zrušeniu oprávnenia na vykonávanie technickej kontroly, emisnej kontroly alebo kontroly originality a oprávnenia na montáž plynových zariadení v posledných 10 rokoch predo dňom podania návrhu u takejto osoby konali ako štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu, alebo iná osoba, ktorá je oprávnená menom právnickej osoby alebo za právnickú osobu konať (na základe zmluvného zastúpenia, napr. prokurista), alebo u takejto osoby boli členom orgánu vykonávajúceho dozornú alebo kontrolnú činnosť.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
60.V čl. I § 167 ods. 5 písm. c) úvodnej vete sa slová „a ktorá nemá vo funkcii osoby“ nahrádzajú slovami „alebo ktorá v čase zistenia nedostatkov nebola osobou oprávnenou zastupovať osobu, ktorej v posledných desiatich rokoch predo dňom podania návrhu bolo na základe týchto zistených nedostatkov zrušené oprávnenie na vykonávanie kontroly originality podľa § 85 ods. 5 písm. c) druhého až deviateho bodu, ani nebola osobou oprávnenou za ňu rozhodovať, ani nebola štatutárnym orgánom, členom štatutárneho orgánu, alebo členom orgánu vykonávajúceho dozornú alebo kontrolnú činnosť u takejto osoby, a ktorá nemá vo funkcii osoby“.
Za osoby nespĺňajúce podmienku dôveryhodnosti sa nepovažujú ani navrhovatelia, ktorí v čase zistenia nedostatkov vedúcich k zrušeniu oprávnenia na vykonávanie technickej kontroly, emisnej kontroly alebo kontroly originality a oprávnenia na montáž plynových zariadení v posledných 10 rokoch predo dňom podania návrhu u takejto osoby konali ako štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu, alebo iná osoba, ktorá je oprávnená menom právnickej osoby alebo za právnickú osobu konať (na základe zmluvného zastúpenia, napr. prokurista), alebo u takejto osoby boli členom orgánu vykonávajúceho dozornú alebo kontrolnú činnosť.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
28
61.V čl. I § 167 ods. 5 písm. d) úvodnej vete sa slová „a ktorá nemá vo funkcii osoby“ nahrádzajú slovami „alebo ktorá v čase zistenia nedostatkov nebola osobou oprávnenou zastupovať osobu, ktorej v posledných desiatich rokoch predo dňom podania návrhu bolo na základe týchto zistených nedostatkov zrušené oprávnenie na montáž plynových zariadení podľa § 85 ods. 5 písm. d) druhého až ôsmeho bodu, ani nebola osobou oprávnenou za ňu rozhodovať, ani nebola štatutárnym orgánom, členom štatutárneho orgánu, alebo členom orgánu vykonávajúceho dozornú alebo kontrolnú činnosť u takejto osoby, a ktorá nemá vo funkcii osoby“.
Za osoby nespĺňajúce podmienku dôveryhodnosti sa nepovažujú ani navrhovatelia, ktorí v čase zistenia nedostatkov vedúcich k zrušeniu oprávnenia na vykonávanie technickej kontroly, emisnej kontroly alebo kontroly originality a oprávnenia na montáž plynových zariadení v posledných 10 rokoch predo dňom podania návrhu u takejto osoby konali ako štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu, alebo iná osoba, ktorá je oprávnená menom právnickej osoby alebo za právnickú osobu konať (na základe zmluvného zastúpenia, napr. prokurista), alebo u takejto osoby boli členom orgánu vykonávajúceho dozornú alebo kontrolnú činnosť.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
62.V čl. I § 169 ods. 1 sa vypúšťajú písmená a), b), d) a f).
Doterajšie písmená c), e) a g) sa označujú ako písmená a), b) a c).
Novooznačené písmeno b) [pôvodné písmeno e)] znie:
„b) nie je trestne stíhaná za úmyselný trestný čin, alebo začaté trestné stíhanie za
úmyselný trestný čin bolo právoplatne skončené alebo zastavené.“.
Vypúšťajú sa tie podmienky spoľahlivosti, ktoré v praxi ťažko preukázateľné resp. ich posúdenie je ovplyvnené veľkou mierou subjektivity. Zároveň sa precizuje znenie ostatných podmienok.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
63.V čl. I § 169 ods. 3 znie:
„(3) Spoľahlivosť posudzuje schvaľovací orgán, ktorý si na posúdenie spoľahlivosti vyžiada vyjadrenie orgánu Policajného zboru. Orgán Policajného zboru je povinný dožiadaniu schvaľovacieho orgánu o vyjadrenie vyhovieť v lehote 30 dní od doručenia žiadosti. Počas dožiadania neplynú lehoty pre vydanie rozhodnutia.“.
29
Vypúšťa sa možnosť schvaľovacieho orgánu požiadať o vyjadrenie aj iný štátny orgán alebo obec, v ktorej sa osoba zdržiava alebo sa v posledných piatich rokoch zdržiavala, nakoľko pôvodný text nestanovoval konkrétne o aký štátny orgán ide a ani nie je reálne v možnostiach obce objektívne posúdiť a vyjadriť sa k žiadosti schvaľovacieho orgánu o spoľahlivosti konkrétnej osoby.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
64.V čl. I § 170 sa za odsek 25 vkladajú nové odseky 26 až 28, ktoré znejú:
„(26) Osoby, ktorým bolo podľa právnych predpisov účinných do 19. mája 2018 právoplatne udelené
a)povolenie na zriadenie stanice technickej kontroly, pracoviska emisnej kontroly alebo pracoviska kontroly originality, počas platnosti povolenia povinné spĺňať podmienku bezúhonnosti a dôveryhodnosti podľa § 83 ods. 1 písm. a) šiesteho bodu, písm. b) štvrtého bodu a písm. c) štvrtého bodu v znení účinnom od 20. mája 2018,
b)oprávnenie na vykonávanie technickej kontroly, emisnej kontroly, kontroly originality alebo oprávnenie na montáž plynových zariadení, počas platnosti oprávnenia povinné spĺňať podmienku bezúhonnosti a dôveryhodnosti podľa § 84 ods. 1 písm. a) ôsmeho bodu, písm. b) šiesteho bodu, písm. c) šiesteho bodu a písm. d) piateho bodu v znení účinnom od 20. mája 2018.
(27) Osoby, na ktoré sa vzťahujú podmienky bezúhonnosti a dôveryhodnosti podľa odseku 26, povinné do 31. augusta 2018 preukázať svoju bezúhonnosť a dôveryhodnosť. Osoby, ktoré povinnosť podľa prvej vety v uvedenej lehote nesplnia, sa považujú za osoby, ktoré prestali spĺňať podmienku bezúhonnosti a dôveryhodnosti.
(28) Inšpekcia všetkých plynových nádrží na stlačený zemný plyn (CNG) a na skvapalnený zemný plyn (LNG) podľa § 133 ods. 1 musí byť vykonaná do jedného roka od nadobudnutia účinnosti tohto zákona.“.
Doterajší odsek 26 sa označuje ako odsek 29.
V súvislosti so sprísnením podmienok bezúhonnosti a dôveryhodnosti sa v § 170 ods. 26 zavádza prechodné ustanovenie, do kedy budú musieť osoby, na ktoré sa vzťahujú tieto podmienky, ich spĺňať. Zároveň sa dopĺňajú prechodné ustanovenia v súvislosti so sieťou staníc technickej kontroly, pracovísk emisnej kontroly a pracovísk kontroly originality ku dňu účinnosti zákona 170 ods. 27 až 29). V § 170 ods. 30 sa navrhuje ustanovuje prechodné ustanovenie pre inšpekciu všetkých plynových nádrží na zemný plyn.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
30
65.V čl. I § 170 sa za odsek 25 vkladajú nové odseky 26 až 28, ktoré znejú:
„(26) Ku dňu účinnosti tohto zákona sieť staníc technickej kontroly podľa § 104 ods. 6 tvoria stanice technickej kontroly prevádzkované na základe oprávnení na vykonávanie technickej kontroly vydaných podľa doterajších predpisov a budované stanice technickej kontroly na základe povolení na zriadenie stanice technickej kontroly vydaných podľa doterajších predpisov.
(27) Ku dňu účinnosti tohto zákona sieť pracovísk emisnej kontroly podľa § 113 ods. 5 tvoria pracoviská emisnej kontroly prevádzkované na základe oprávnení na vykonávanie emisnej kontroly vydaných podľa doterajších predpisov a budované pracoviská emisnej kontroly na základe povolení na zriadenie pracoviska emisnej kontroly vydaných podľa doterajších predpisov.
(28) Ku dňu účinnosti tohto zákona sieť pracovísk kontroly originality podľa § 122 ods. 3 tvoria pracoviská kontroly originality prevádzkované na základe oprávnení na vykonávanie kontroly originality vydaných podľa doterajších predpisov a budované pracoviská kontroly originality na základe povolení na zriadenie pracoviska kontroly originality vydaných podľa doterajších predpisov.“.
Doterajší odsek 26 sa označuje ako odsek 29.
Dopĺňajú sa prechodné ustanovenia v súvislosti so sieťou staníc technickej kontroly, pracovísk emisnej kontroly a pracovísk kontroly originality ku dňu účinnosti zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
66.V čl. I sa v celom texte § 170 vypúšťa slovo „právnych“ pred slovom „predpisov“.
Navrhovanou formulačnou úpravou sa upravuje tvar odvolávky na doterajšie predpisy v súlade so zavedenou legislatívnou praxou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
67.V čl. I § 171 sa za slovo „prílohe“ vkladajú slová „č. 2“.
Legislatívno-technická úprava vyvolaná doplnením prílohy č. 1 do vládneho návrhu zákona.
31
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
68.V čl. I sa slová „štatutárny zástupca“ vo všetkých tvaroch v celom texte zákona nahrádzajú slovami „štatutárny orgán“ v príslušnom tvare.
Legislatívno-technická úprava za účelom jednotného používania slov „štatutárny orgán“ v celom texte zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
69.V čl. II bode 9 § 6 ods. 1 sa slovo „smie“ nahrádza slovom „môže“.
Ide o formulačnú úpravu ustanovenia v súlade so zavedenou legislatívnou terminológiou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
70.V čl. II bode 12 § 8a ods. 3 sa slová „v 1 deň“ nahrádzajú slovami „v jeden deň“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súlade s bodom 6 legislatívno-technických pokynov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
32
71.V čl. II bode 12 v poznámke pod čiarou k odkazu 3e sa za slová „vodnej doprave“ vkladajú slová „(kodifikované znenie)“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu so zaužívaným uvádzaním právne záväzných aktov Európskej únie v poznámke pod čiarou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
72.V čl. II sa vypúšťajú body 13. až 17.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Obce nemajú možnosť zabezpečiť plnenie nových povinností bez finančného krytia.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
73.V čl. II bode 16 § 9a ods. 3 sa slová „že preukážu“ nahrádzajú slovami „ak preukážu“.
Ide o formulačnú úpravu ustanovenia tak, aby sa zamedzilo opakovaniu citovanej spojky a spresneniu vyjadrenia podmienky vyjadrenej ustanovením.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča neschváliť
74.V čl. III bode 4 § 3 ods. 2 písm. zr), úvodnej vete k poznámke pod čiarou a v označení poznámky pod čiarou sa označenia odkazov „2ba“ a „23ba“ nahrádzajú označením odkazu „23qa“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu označenia nesprávneho odkazu na poznámku pod čiarou.
33
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
75.V čl. IV bode 4 v časti Oslobodenie sa slová „diplomatov, konzulov z povolania a ďalších osôb“ nahrádzajú slovami „diplomati, konzuli z povolania a ďalšie osoby“.
Navrhuje sa gramatická úprava ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
76.V čl. IV bode 12 sa v položke 78 dopĺňa nové písmeno e), ktoré znie:
„e)povolenie na zriadenie
1.stanice technickej kontroly nad rámec
existujúcej siete ....................................................................3 000 eur
2.pracoviska emisnej kontroly nad rámec
existujúcej siete .......................................................................1 000 eur
3.pracoviska kontroly originality nad rámec
existujúcej siete ......................................................................1 000 eur“.
Navrhované doplnenie správnych poplatkov súvisí s vydaním povolenia na zriadenie stanice technickej kontroly, pracoviska emisnej kontroly a pracoviska kontroly originality nad rámec existujúcej siete.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
77.V čl. XI bode 6 sa slová „§ 65 ods. 1 písm. o)“ nahrádzajú slovami „§ 64 ods. 2 písm. b) a § 65 ods. 1 písm. o)“.
Povinnosť vystaviť potvrdenie o vyradení vozidla z evidencie sa okrem spracovateľa starých vozidiel 65 ods. 1 písm. o)] navrhuje aj pre osobu oprávnenú na zber
34
starých vozidiel [§ 64 ods. 3 písm. b)].
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
78.V čl. XIII sa slová „1. marca“ nahrádzajú slovami „1. apríla“.
Zmena navrhovaného nadobudnutia účinnosti právneho predpisu sa navrhuje z hľadiska prebiehajúceho legislatívneho procesu v Národnej rade Slovenskej republiky a z hľadiska zachovania ústavných lehôt v ďalšom štádiu legislatívneho procesu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
79.Zákon sa dopĺňa prílohou č. 1, ktorá vrátane nadpisu znie:
„Príloha č. 1
k zákonu č. .../2018 Z. z.
PODMIENKY NA ZRIADENIE STANICE TECHNICKEJ KONTROLY, PRACOVISKA EMISNEJ KONTROLY A PRACOVISKA KONTROLY ORIGINALITY NAD RÁMEC EXISTUJÚCEJ SIETE
A. Stanica technickej kontroly
(1)Podmienky na zriadenie stacionárnej stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete stacionárnych staníc technickej kontroly pre vykonávanie technických kontrol pravidelných:
a)v každom okrese musí byť zabezpečená dostatočná minimálna konkurencia stacionárnych staníc technickej kontroly, a to v každom okrese dve stacionárne stanice technickej kontroly, v každom okrese, ktoré je súčasne krajským mestom štyri stacionárne stanice technickej kontroly s výnimkou krajského mesta Košice, kde môže byť osem stacionárnych staníc technickej kontroly a s výnimkou hlavného mesta Bratislava, kde môže byť 20 stacionárnych staníc technickej kontroly,
b)počet evidovaných vozidiel v danom okrese vytvára predpoklady na vyťaženie viac ako 25 % kapacity ďalšej kontrolnej linky stacionárnej stanice technickej kontroly,
c)potrebné kapacity v sieti stacionárnych staníc technickej kontroly v danom okrese nedostatočné najmä z dôvodu, že spádová oblasť daného okresu pokrýva aj susedné okresy, alebo
35
d)regionálne podmienky dopravnej infraštruktúry vyžadujú zriadenie stacionárnej stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete stacionárnych staníc technickej kontroly.
(2)Pre výpočet vyťaženia ďalšej kontrolnej linky podľa odseku 1 písm. b) sa použijú nasledovné parametre:
a)priemerný čas výkonu technickej kontroly vozidiel kategórií L, M1, N1, O1 a O2 považovaný za jednotkovú technickú kontrolu je 20 minút a posun vozidiel na jednotlivých stanovištiach kontrolnej linky sa vykonáva každých osem minút (ďalej len „takt kontrolnej linky“); pre vozidlá kategórie M2, M3, N2, N3, O3, O4, T, C, R, PS a LS je jednotková technická kontrola 1,5-násobok jednotkovej technickej kontroly podľa predchádzajúcej vety a takt kontrolnej linky je 20 minút,
b)z lehôt technických kontrol pravidelných a zo skladby a vekovej štruktúry evidovaných vozidiel pre každé evidované vozidlo v okrese
1.kategórie L, M1, N1, O1 a O2 je potrebné zabezpečiť kapacitu kontrolnej linky 0,776-násobku jednotkovej technickej kontroly ročne,
2.kategórie M2, M3, N2, N3, O3, O4, T, C, R, PS a LS je potrebné zabezpečiť kapacitu kontrolnej linky 2,003-násobku jednotkovej technickej kontroly ročne,
c)kapacity kontrolnej linky podľa písmena b) zahŕňajú aj príslušný podiel opakovaných kontrol, čo predstavuje
1.10 % pre vozidlá kategórie L, M1, N1, O1, O2 a
2.15 % pre vozidlá kategórie M2, M3, N2, N3, O3, O4, T, C, R, PS a LS,
d)na stanovenie nominálnej kapacity kontrolnej linky sa počíta s priemerným vyťažením osem hodín,
e)v prípade kontrolnej linky pre všetky kategórie vozidiel sa počíta s rovnomerným rozdelením jej kapacít medzi skupinu vozidiel kategórií L, M1, N1, O1 a O2 a skupinu vozidiel kategórií M2, M3, N2, N3, O3, O4, T, C, R, PS a LS.
(3)Podmienky na zriadenie stacionárnej stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete stacionárnych staníc technickej kontroly pre vykonávanie technických kontrol na prepravu nebezpečných vecí:
a)v každom kraji musí byť zabezpečená dostatočná minimálna konkurencia stacionárnych staníc technickej kontroly, a to v každom kraji tri stacionárne stanice technickej kontroly,
b)počet evidovaných vozidiel na prepravu nebezpečných vecí evidovaných v rámci kraja presiahol 500 vozidiel, čo vytvára predpoklady na vyťaženie stacionárnej stanice technickej kontroly,
c)potrebné kapacity v sieti stacionárnych staníc technickej kontroly v danom okrese nedostatočné najmä z dôvodu, že spádová oblasť daného okresu pokrýva aj susedné okresy, alebo
d)regionálne podmienky dopravnej infraštruktúry vyžadujú zriadenie stacionárnej stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete stacionárnych staníc technickej kontroly.
(4)Na zriadenie stacionárnej stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete stacionárnych staníc technickej kontroly pre vykonávanie technických kontrol na vydanie prepravného povolenia platia rovnaké podmienky ako v odseku 1.
(5)Podmienky na zriadenie mobilnej stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete mobilných staníc technickej kontroly:
36
a)v každom kraji musí byť zabezpečená dostatočná kapacita jednej mobilnej stanice technickej kontroly s minimálne dvomi miestami vykonávania technických kontrol,
b)miesto vykonávania technickej kontroly mobilnej stanice technickej kontroly je viac ako 50 kilometrov od stacionárnej stanice technickej kontroly, alebo
c)regionálne podmienky dopravnej infraštruktúry vyžadujú zriadenie miesta vykonávania technickej kontroly mobilnej stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete mobilných staníc technickej kontroly.
B. Pracovisko emisnej kontroly
(1)Podmienky na zriadenie stacionárneho pracoviska emisnej kontroly nad rámec existujúcej siete stacionárnych pracovísk emisnej kontroly:
a)v každom okrese musí byť zabezpečená dostatočná minimálna konkurencia stacionárnych pracovísk emisnej kontroly, a to v každom okrese dve stacionárne pracoviská emisnej kontroly, v každom okrese, ktoré je súčasne krajským mestom štyri stacionárne pracoviská emisnej kontroly s výnimkou krajského mesta Košice, kde môže byť sedem stacionárnych pracovísk emisnej kontroly a s výnimkou hlavného mesta Bratislava, kde môže byť desať stacionárnych pracovísk emisnej kontroly,
b)súčasné vyťaženie stacionárnych pracovísk emisnej kontroly v danom okrese vytvára predpoklady na vyťaženie viac ako 25 % kapacity ďalšieho stacionárneho pracoviska emisnej kontroly,
c)potrebné kapacity v sieti stacionárnych pracovísk emisnej kontroly v danom okrese nedostatočné najmä z dôvodu, že spádová oblasť daného okresu pokrýva aj susedné okresy,
d)regionálne podmienky dopravnej infraštruktúry vyžadujú zriadenie stacionárneho pracoviska emisnej kontroly nad rámec existujúcej siete stacionárnych pracovísk emisnej kontroly,
e)stacionárne pracovisko emisnej kontroly je súčasťou vyučovacieho procesu na strednej škole alebo vysokej škole, alebo
f)stacionárne pracovisko emisnej kontroly je súčasťou pracoviska montáže plynových zariadení.
(2)Pre výpočet vyťaženia ďalšieho stacionárneho pracoviska emisnej kontroly podľa odseku 1 písm. b) sa použijú nasledovné parametre:
a)priemerný čas výkonu emisnej kontroly vozidiel kategórií M1 a N1 považovaný za jednotkovú emisnú kontrolu je 30 minút a priemerný čas výkonu emisnej kontroly vozidiel kategórií M2, M3, N2, N3 a T je 40 minút,
b)pre každé evidované vozidlo kategórie M1 a N1 so zážihovým motorom s nezdokonaleným emisným systémom a pre každé vozidlo kategórie M2, M3, N2, N3 a T so vznetovým motorom je potrebné zabezpečiť kapacitu pracoviska 1,0-násobku jednotkovej emisnej kontroly ročne; rovnako pre každé vozidlo kategórie M1 a N1 so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom a so vznetovým motorom je potrebné zabezpečiť kapacitu pracoviska 0,65-násobku jednotkovej emisnej kontroly ročne.
(3)Na zriadenie mobilného pracoviska emisnej kontroly nad rámec existujúcej siete mobilných pracovísk emisnej kontroly platí podmienka, že mobilné pracovisko emisnej kontroly musí byť zriadené len súčasne s mobilnou stanicou technickej kontroly.
37
C. Pracovisko kontroly originality
(1)Podmienky na zriadenie pracoviska kontroly originality nad rámec existujúcej siete pracovísk kontroly originality:
a)v každom okrese musí byť zabezpečená dostatočná minimálna konkurencia pracovísk kontroly originality, a to v každom okrese dve pracoviská kontroly originality, v každom okrese, ktoré je súčasne krajským mestom štyri pracoviská kontroly originality s výnimkou krajského mesta Košice, kde môže byť sedem pracovísk kontroly originality a s výnimkou hlavného mesta Bratislava, kde môže byť desať pracovísk kontroly originality,
b)súčasné vyťaženie pracovísk kontroly originality v danom okrese vytvára predpoklady na vyťaženie viac ako 25 % kapacity ďalšieho pracoviska kontroly originality,
c)potrebné kapacity v sieti pracovísk kontroly originality v danom okrese nedostatočné najmä z dôvodu, že spádová oblasť daného okresu pokrýva aj susedné okresy, alebo
d)regionálne podmienky dopravnej infraštruktúry vyžadujú zriadenie pracoviska kontroly originality nad rámec existujúcej siete pracovísk kontroly originality.
(2)Pre výpočet vyťaženia ďalšieho pracoviska kontroly originality podľa odseku 1 písm. b) sa použijú nasledovné parametre:
a)priemerný čas výkonu kontroly originality je 80 minút,
b)nominálna kapacita kontrolnej linky je šesť vozidiel; na stanovenie nominálnej kapacity kontrolnej linky sa počíta s priemerným vyťažením osem hodín.“.
Doterajšia príloha sa označuje ako príloha č. 2.
Ustanovujú sa podmienky na zriadenie stanice technickej kontroly, pracoviska emisnej kontroly a pracoviska kontroly originality nad rámec existujúcej siete.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť
80.V Prílohe 1. bode sa za slovom „Rady“ vypúšťa číslo „89/459/EHS“ a za slovami „ich prípojných vozidiel“ sa vkladá číslo „(89/459/EHS)“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu so zaužívaným uvádzaním právne záväzných aktov Európskej únie, ktorých číslo nie je súčasťou ich názvu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
38
81.V Prílohe 4. bode sa za 25. alineu vkladá nová alinea, ktorá znie: „- nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/758 z 29. apríla 2015 (Ú. v. L 123, 19. 5. 2015),“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa dopĺňa do tzv. transpozičnej prílohy absentujúci právne záväzný akt (nariadenie (EÚ) 2015/758) novelizujúci smernicu 2007/46/ES.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
82.V Prílohe 4. bode sa na konci dopĺňa nová alinea, ktorá znie: „- nariadenia Komisie (EÚ) 2017/2400 z 12. decembra 2017 (Ú. v. EÚ L 349, 29.12.2017).“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa dopĺňa do tzv. transpozičnej prílohy absentujúci právne záväzný akt (nariadenie (EÚ) 2017/2400) novelizujúci smernicu 2007/46/ES.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch nasledovne:
-o bodoch 1 až 72 a 74 až 82 spoločne s odporúčaním gestorského výboru s c h v á l i ť
-o bode 73 osobitne s odporúčaním gestorského výboru n e s c h v á l i ť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
39
vládny návrh zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 751)
s c h v á l i ť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 217 z 30. januára 2018.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Milana Mojša predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 30. januára 2018
Jana K i š š o v á, v.r.
predsedníčka Výboru NR SR
pre hospodárske záležitosti