VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Číslo: CRD-2206/201731. schôdza výboru
91
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre sociálne veci
z 29. januára 2018
k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jána Podmanického, Martina Glváča a Ľubomíra Petráka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 779)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
po prerokovaní
A.súhlasí
s návrhom poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jána Podmanického, Martina Glváča a Ľubomíra Petráka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 779);
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jána Podmanického, Martina Glváča a Ľubomíra Petráka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 779) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré tvoria prílohu tohto uznesenia;
C.poveruje
podpredsedu výboru, aby výsledky rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci v druhom čítaní spolu s výsledkami rokovania ostatných výborov
2
spracoval do písomnej spoločnej správy výborov Národnej rady Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a predložil ju na schválenie.
Ján Podmanický
podpredseda výboru
overovatelia výboru:
Petra Krištúfková
Magdaléna Kuciaňová
3
VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Príloha k uzneseniu č. 91
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jána Podmanického, Martina Glváča a Ľubomíra Petráka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 779)
___________________________________________________________________________
1.V čl. I sa vypúšťa bod 5.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Ide o odstránenie duplicitnej povinnosti pri posudzovaní vydania prechodného pobytu na území SR na základe tzv. modrej karty. dnes podľa § 39 ods. 1 písm. d) zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov nemôže cudzinecká polícia vydať tzv. modrú kartu (to je spoločný európsky systém udelenia prechodného pobytu na území čl. štátu pre vysokokvalifikovaného pracovníka), ak zamestnávateľ, ku ktorému takýto pracovník nastúpiť porušil zákaz nelegálneho zamestnávania. Zavádzať preto rovnaké obmedzenie aj do zákona o službách zamestnanosti je nadbytočné a legislatívne duplicitné. Z tohto dôvodu sa navrhuje vypustenie novelizačného bodu 5.
2.V čl. I bode 9 sa slová „pripája táto veta“ nahrádzajú slovami „pripájajú tieto vety“ a slová „písm. ai).“ sa nahrádzajú týmto textom: „písm. ai) u zamestnávateľa, ktorý ku dňu podania žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania zamestnáva menej ako 30 % štátnych príslušníkov tretej krajiny z celkového počtu zamestnancov, pričom do celkového počtu zamestnancov sa započítavajú zamestnanci v pracovnom pomere dohodnutom najmenej v rozsahu polovice ustanoveného týždenného pracovného času. Splnenie podmienky podielu zamestnávania štátnych príslušníkov tretej krajiny a rozsahu týždenného pracovného času podľa druhej vety na žiadosť úradu preukazuje zamestnávateľ.“.
V súvislosti s návrhom na zníženie administratívnej náročnosti pri vydávaní potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta pre vybrané profesie a výlučne v okresoch s nízkou (do 5%) nezamestnanosťou ide o spresnenie kvóra, z ktorého sa vypočíta podiel 30% zamestnancov z tzv. tretích krajín. Kvórum tvoria výlučne interní zamestnanci pracujúci aspoň na polovičný pracovný úväzok, aby si zamestnávateľ nemohol umelo kvórum zvyšovať napr. dočasne pridelenými (agentúrnymi) pracovníkmi, alebo zamestnancami
4
formálne zamestnanými na hodinu mesačne, prípadne zamestnancami na dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (napr. dohoda o vykonaní práce, alebo o pracovnej činnosti). To znamená, že ak zamestnávateľ z celkového počtu svojich zamestnancov zamestnáva napr. 40 % štátnych príslušníkov tretích krajín a má záujem zamestnať ďalších, aj na výkon zamestnania s nedostatkom pracovnej sily, nebude môcť využiť navrhovaný zjednodušený postup. Uvedené sa navrhuje z dôvodu, aby sa tento nástroj nevyužíval na zabezpečovanie pracovnej sily z tretích krajín, čo by mohlo mať za následok znižovanie mzdových a pracovnoprávnych podmienok v SR. Ide o jedno z opatrení, ktoré zabrániť tomu, aby sa nedostatok kvalifikovaných pracovných síl zneužíval na sociálny dumping.
3.V čl. I sa vypúšťa bod 13.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
4.V čl. I sa bod 14 dopĺňa touto vetou:
„Poznámka pod čiarou k odkazu 23aa znie:
23aa)
§ 62 písm. f) zákona č. 355/2007 Z. z.
o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.“.
Odôvodnenie k bodom 3 a 4:
Legislatívno-technické úpravy súvisiace s bodom 5 pozmeňujúceho návrhu.
5.V čl. I sa za bod 14 vkladá nový bod 15, ktorý znie:
„15. V § 22 sa vypúšťa odsek 11.
Doterajšie odseky 12 a 13 sa označujú ako odseky 11 a 12.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Ide o ďalšie spresnenie a rozšírenie opatrení na zabránenie zneužívania nedostatku kvalifikovaných pracovných síl na sociálny dumping. Aplikačná prax v priebehu posledného kalendárneho roka poukazuje na nadbytočnosť tohto ustanovenia, lebo zákon dostatočne vytvára možnosti krátkodobého pracovného pobytu zamestnancov firiem usídlených mimo Európskej únie pri dodávke služieb či tovarov pre ich tuzemského (slovenského)obchodného partnera. Naopak, skutočnosť, že v minulom roku v porovnaní s rokom 2016 bol zaznamenaný 3-násobný nárast počtu udelených povolení na zamestnanie podľa tohto ustanovenia, pričom išlo takmer výlučne o prácu na výrobných linkách dokazuje, že narastá zneužívanie tohto ustanovenia na zvyšovanie počtu štátnych príslušníkov tzv. tretích krajín u slovenských zamestnávateľov na výkon nízko kvalifikovanej práce. Vo väčšine prípadov ide o zmluvy medzi tuzemskou právnickou osobou alebo fyzickou osobou a subjektom so sídlom v tretej krajine pôsobiacim ako agentúra zamestnávajúca osoby na účel ich následného vyslania na výkon práce na územie SR. Túto skutočnosť vnímame ako ďalší nástroj dovozu
5
lacnej pracovnej sily, a preto s cieľom zabránenie sociálneho dumpingu, ako aj s ohľadom na navrhnuté zjednodušenie podmienok pre zamestnávanie štátnych príslušníkov tretích krajín v zamestnaniach s nedostatkom pracovnej sily, sa navrhuje vypustenie tohto ustanovenia.
6.V čl. I bode 15 sa slová „ods. 13“ nahrádzajú slovami „ods. 12“ a vypúšťajú sa slová „a slová „odseku 11“ sa nahrádzajú slovami „odseku 12““.
7.V čl. I bod 18 znie:
„18. V § 23 ods. 5 sa vypúšťa tretia veta.“.
8.V čl. I bode 21 sa vypúšťajú slová „a 11“.
Odôvodnenie k bodom 6 až 8:
Legislatívno-technické úpravy súvisiace s bodom 5 pozmeňujúceho návrhu.
9.V čl. I bode 23 úvodnej vete sa slová „odsekom 12, ktorý znie“ nahrádzajú slovami „odsekmi 12 a 13, ktoré znejú“, v § 23b ods. 12 sa vypúšťajú slová „§ 22 ods. 11 alebo“ a na konci sa dopĺňa odsek 13, ktorý znie:
„(13) Príslušný úrad pre splnenie informačnej povinnosti podľa odsekov 2, 3, 6 8 je úrad, v ktorého územnom obvode je miesto výkonu práce.“.
Legislatívno-technické úpravy súvisiace s bodom 5 pozmeňujúceho návrhu.
Z dôvodu odstránenia aplikačných nejasností sa navrhuje výslovne ustanoviť príslušnosť úradu práce, sociálnych vecí a rodiny pre plnenie oznamovacej povinnosti zamestnávateľa a informujúcej organizácie pri zamestnávaní občana členského štátu Európskej únie a štátneho príslušníka tretej krajiny.
10.V čl. I bode 36 v § 72ad ods. 2 sa slová Ústredie posúdi žiadosť o vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, a úrad“ nahrádzajú slovom „Úrad“.
Nadväzne na vypustenie novelizačného bodu 5 sa navrhuje úprava prechodného ustanovenia v § 72ad ods. 2.
11.V čl. I bode 36 v § 72ad sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Platné povolenie na zamestnanie podľa § 22 ods. 10 v znení účinnom do 30. apríla 2018 udelené pred 1. májom 2018 zostáva v platnosti; ustanovenie § 23 tým nie je dotknuté.“.
Doterajší odsek 3 sa primerane prečísluje.
Nadväzne na bod 5 pozmeňujúceho návrhu sa navrhuje doplnenie prechodného ustanovenia, ktorým sa zabezpečí, že povolenia na zamestnanie udelené podľa § 22 ods. 10 do 1. mája 2018 ostanú v platnosti na obdobie, na ktoré boli udelené.
6
12. V čl. I, 36. bode 72ad ods. 3) sa za slová „nebola vybavená“ vkladajú slová „do 30. apríla 2018“.
Pozmeňujúci návrh v súlade s princípom právnej istoty konkretizuje doplnením relevantného dátumu znenie prechodného ustanovenia.