Národná rada Slovenskej republiky
VII. volebné obdobie
Číslo: CRD-2197/2017
747a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 747) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 747) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 961 z 8. decembra 2017 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
2
III.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 318 z 23. januára 2018
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 248 z 29. januára 2018
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 199 z 25. januára 2018.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledovné pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.K čl. I, § 1
V čl. I § 1 ods. 2 v poznámke pod čiarou k odkazu 2 sa na konci prvej vety pripájajú tieto slová: „(Ú. v. EÚ C 202, 7. 6. 2016)“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa dopĺňa absentujúca informácia o publikácii v úradnom vestníku.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.K čl. I, § 4, 5, 6, 14 a § 29
V čl. I, § 4 ods. 1 písm. a) sa na konci pripájajú slová „(ďalej len „žiadosť“)“, v § 5 písm. k), § 6 ods. 4 a 11 a v § 29 ods. 1 písm. g) 5. bod sa vypúšťajú slová „o investičnú pomoc“ a v § 14 ods. 1 sa vypúšťajú slová „o investičnú pomoc (ďalej len „žiadosť“)“.
Pozmeňujúci návrh zabezpečuje, aby legislatívna skratka bola zavedená na mieste v texte, kde sa predmetný pojem použije prvýkrát (8. bod Legislatívno-technických pokynov príloha č. 2 Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov č. 19/1997 Z. z.) a aby bola dôsledne dodržiavaná v celom návrhu zákona.
3
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.K čl. I, § 4, 13, 22, 23, 24 a § 25
V čl. I, § 4 ods. 4, § 13 ods. 10, § 22 ods. 3, 13 a 14, § 23 ods. 6, 9 a 12, § 24 ods. 4 a § 25 ods. 2 sa slová „nadobudnutia právoplatnosti“ nahrádzajú slovom „doručenia“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodom 2.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.K čl. I § 4
V čl. I § 4 ods. 2 v poznámke pod čiarou k odkazu 10 sa slovo „Príloha“ nahrádza slovami „Čl. 2 prílohy“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa spresňuje ustanovenie, na ktoré sa odkazuje v poznámke pod čiarou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.K čl. I, § 5
V čl. I, § 5 písm. a) prvom bode sa nad slovom „prevádzkarne“ vypúšťa odkaz 19 vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 19.
Nasledujúce odkazy k poznámkam pod čiarou a poznámky pod čiarou sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa navrhuje vypustenie nenáležitého odkazu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.K čl. I, § 5
V čl. I, § 5 písm. h) sa vypúšťa slovo „právneho“.
Pozmeňujúci návrh vypúšťa nadbytočné slovo, nakoľko práva a povinnosti môže zakladať výlučne „právny“ záväzok.
4
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.K čl. I, § 5
V čl. I, § 5 sa vypúšťa písmeno m). Doterajšie písmená n) a o) sa označujú ako písmená m) a n).
Navrhuje sa vypustenie ustanovenia z dôvodu zabránenia pochybností, aby si prijímateľ mohol nárokovať poskytnutie investičnej pomoci na základe neprávoplatného rozhodnutia.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.K čl. I, § 5 a § 6
V čl. I, § 5 písm. j) a § 6 ods. 1 písm. b) sa slová „s investičným zámerom“ nahrádzajú slovami „s realizáciou investičného zámeru“.
Pozmeňujúci návrh pojmovo harmonizuje predmetné ustanovenie s čl. I, § 6 ods. 1 úvodnou vetou návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.K čl. I, § 6
V čl. I, § 6 ods. 1 písm. a) sa slová „patentových práv, licencií, know-how a nepatentových technických poznatkov“ nahrádzajú slovami „priemyselných práv, know-how a licencií“.
Spresňuje sa vymedzenie investičných nákladov na dlhodobý nehmotný majetok.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.K čl. I, § 6
V čl. I, § 6 ods. 6 sa slová „určené na výrobu“ nahrádzajú slovami „určené na výrobné účely“.
Pozmeňujúci návrh zjednocuje citované ustanovenie so znením čl. I, § 7 ods. 1 písm. c) návrhu zákona.
5
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.K čl. I, § 7, 8, 9, 22
V čl. I, § 7 ods. 1 a 2 úvodnej vete, § 8 úvodnej vete, § 9 úvodnej vete, § 22 ods. 12 sa za slovo „podporu“ vkladá slovo „realizácie“.
Pozmeňujúci návrh zosúlaďuje citované ustanovenie so znením čl. I, § 2 ods. 1 úvodnej vety návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.K čl. I, § 13
V čl. I, § 14 ods. 1 sa slovo „realizáciu“ nahrádza slovami „podporu realizácie“.
Pozmeňujúci návrh zosúlaďuje citované ustanovenie so znením čl. I, § 2 ods. 1 úvodnej vety návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.K čl. I, § 15
V čl. I, § 15 ods. 5 sa slová „proces posudzovania žiadosti ukončí“ nahrádzajú slovami „žiadosť zamietne“.
Pozmeňujúci návrh pojmovo harmonizuje ustanovenie so znením čl. I, § 16 ods. 5 úvodnej vety návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
6
14.K čl. I, § 22
V čl. I, § 22 odsek 1 znie:
„(1) Prijímateľ, ktorý je účtovnou jednotkou,32) je povinný oprávnené náklady a ostatné náklady súvisiace s realizáciou investičného zámeru
a) účtovať na analytických účtoch, ak účtuje v sústave podvojného účtovníctva alebo
b) účtovať v účtovných knihách so slovným a číselným označením investičného zámeru v účtovných zápisoch, ak účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva alebo
c) evidovať spôsobom, ktorým jednoznačne preukáže vynaloženie oprávnených nákladov a ostatných nákladov súvisiacich s realizáciou investičného zámeru a ich priamu súvislosť s realizáciou investičného zámeru.“.
Upravuje sa povinnosť prijímateľa investičnej pomoci evidovať oprávnené náklady investičného zámeru a ostatné náklady súvisiace s investičným zámerom prehľadne a oddelene tak, aby boli jednoznačne identifikovateľné.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
15.K čl. I, § 22
V čl. I, § 22 ods. 3 sa na konci prvej vety pripájajú slová „v lehote, ktorá nesmie presiahnuť 12 mesiacov od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o poskytnutí investičnej pomoci“ a druhá veta sa vypúšťa.
Pozmeňujúci návrh konkretizuje znenie navrhovaného ustanovenia vypustením zmätočného vnútorného odkazu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča neschváliť
16.K čl. I, § 22
V čl. I, § 22 ods. 12 sa vypúšťajú slová „o poskytnutie investičnej pomoci“ a v ods. 16 sa vypúšťajú slová „o investičnú pomoc“.
Pozmeňujúci návrh zabezpečuje dôsledné použitie legislatívne skratky zavedenej v čl. I, § 14 ods. 1 návrhu zákona.
7
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
17.K čl. I, § 24
V čl. I, § 24 ods. 1 písm. a) sa slová „mu povinnosť zapisovať sa do registra partnerov verejného sektora vyplýva z osobitného predpisu,“ nahrádzajú slovami „je osobou, ktorá povinnosť zapisovať sa do registra,18)“.
Pozmeňujúci návrh zosúlaďuje znenie predmetného ustanovenia s čl. I, § 4 ods. 3 písm. j).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
18.K čl. I, § 25
V čl. I, nadpis § 25 znie „Zrušenie rozhodnutia o poskytnutí investičnej pomoci“.
Pozmeňujúci návrh precizuje nadpis ustanovenia vzhľadom na skutočnosť, že návrh zákona legislatívnu skratku „rozhodnutie“ nezaviedol.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
19.K čl. I, § 25
V čl. I, § 25 ods. 1 písm. i) sa vypúšťajú slová „určený zákonom“.
Pozmeňujúci návrh navzájom pojmovo zosúlaďuje navrhované ustanovenia rešpektujúc dikciu čl. I, § 29 ods. 1 písm. e) návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
8
20.K čl. I, § 30
V čl. I, § 30 ods. 3 sa slová „31. marca 2018, okrem § 6 ods. 6, 8 a 9“ nahrádzajú slovami „31. marca 2018 a podľa § 6 ods. 6, 8 a 9 tohto zákona“.
Úprava súvisiaca so spresnením prechodného ustanovenia.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
21.K čl. II, 2. bodu
V čl. II, 2. bode sa slová „ods. 4 a 5“ nahrádzajú slovami „ods. 4, 5, 8 a ods. 9 písm. a) a b)“.
Pozmeňujúci návrh spresňuje znenie novelizačného ustanovenia v zmysle platného znenia zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
22.K čl. II, nový bod 3
V čl. II sa za novelizačný bod 3 vkladá nový novelizačný bod 4, ktorý znie:
„4. § 30a sa dopĺňa odsekmi 11 a 12, ktoré znejú:
(11) Daňovník, ktorému bolo počas uplatňovania úľavy na dani na základe rozhodnutia o poskytnutí investičnej pomoci podľa osobitného predpisu120a) vydané nové rozhodnutie o poskytnutí investičnej pomoci obsahujúce úľavu na dani, môže uplatniť úľavu na dani na základe tohto nového rozhodnutia po skončení uplatňovania úľavy na dani na základe skôr vydaného rozhodnutia.
(12) Ak bolo daňovníkovi počas uplatňovania úľavy na dani vydané nové rozhodnutie o poskytnutí investičnej pomoci podľa osobitného predpisu120a) obsahujúce úľavu na dani, doba uplatňovania úľavy na dani na základe tohto nového rozhodnutia sa skracuje o dobu, počas ktorej daňovník uplatňuje úľavu na dani na základe skôr vydaného rozhodnutia.“.
Nasledujúci novelizačný bod sa primerane prečísluje.
Ustanovenia upravujú situáciu, kedy daňovník bude čerpať úľavu na dani na základe rozhodnutia o poskytnutí investičnej
9
pomoci, ktoré bolo vydané podľa zákona o regionálnej investičnej pomoci účinného od 1. apríla 2018 a následne mu bude vydané ďalšie rozhodnutie o poskytnutí investičnej pomoci obsahujúce úľavu na dani z príjmov. Zámerom je neumožniť daňovníkovi čerpať dve úľavy na dani súbežne.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
23.K čl. II, 4. bodu
V čl. II, 4. bode sa v úvodnej vete označenie „§ 52zk“ nahrádza označením „§ 52zo“ a v úvodnej vete a nadpise sa označenie „§ 52zl“ nahrádza označením „§ 52zp“.
Pozmeňujúci návrh modifikuje označenie vkladaného ustanovenia v zmysle platného znenia zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 14 a 16 23 spoločne, s odporúčaním s c h v á l i ť a o bode 15 osobitne, s odporúčaním n e s c h v á l i ť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 747)
s c h v á l i ť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
10
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 215 z 30. januára 2018.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Michala Bagačku predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 30. januára 2018
Jana K i š š o v á, v.r.
predsedníčka Výboru NR SR
pre hospodárske záležitosti