Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
30. schôdza výboru
CRD: 2178/2017
144
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
z 23. januára 2018
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách v znení zákona č. 34/2014 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 748)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
A.s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách v znení zákona č. 34/2014 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 748) s týmito pripomienkami:
1.K čl. I bod 1
V čl. I bod 1 sa za slovo „správcu“ vkladajú slová „lesných pozemkov, lesných porastov a stavieb vo vlastníctve Slovenskej republiky slúžiacich lesnému hospodárstvu“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa odstraňuje normatívny charakter poznámky pod čiarou 1a, čo je v rozpore so 47. bodom prílohy č. 2 Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov č. 19/1997 Z. z.
2. K čl. I bod 1
V čl. I bode 1 sa slová „a správcu podľa osobitného predpisu1a) (ďalej len „správca“)“ nahrádzajú slovami „a správcu1a)“.
Nie je vhodné uvádzať tu pojem správcu
2
podľa osobitného predpisu a zároveň i legislatívnu skratku, pretože podľa § 2 písm. q) zákona č. 326/2005 Z. z. je zavedený len pojem „správca“. Postačuje preto len používať pojem „správca“ s odkazom na jeho legálnu definíciu.
3. K čl. I bod 2
V čl. I sa za bod 2 vkladá nový bod 3, ktorý znie:
„3. V § 2 ods. 2 sa slová „až 10“ nahrádzajú slovami „až 12“ a slová „až 4“ sa nahrádzajú slovami „až 5“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Je potrebné prečíslovať vnútorné odkazy vzhľadom na prečíslovanie odsekov v niektorých paragrafoch vo vládnom návrhu zákona. Legislatívno-technická úprava.
4. K čl. I
V čl. I sa za bod 6 vkladá nový bod 7, ktorý znie:
„7. V § 5 ods. 1 písm. j) sa slová „§ 13 ods. 3 a 4“ nahrádzajú slovami „§ 13 ods. 4 a 5“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa reaguje na vloženie nového odseku 3 v § 13 (bod 33 návrhu zákona).
5. K čl. I bod 12 § 7 ods. 1
V čl. I bod 12 § 7 ods. 1 sa slová „primerane vzťahujú všeobecné ustanovenia o likvidácii spoločnosti.6)“ nahrádzajú slovami „použijú primerane ustanovenia Obchodného zákonníka o likvidácii obchodných spoločností,6) ak tento zákon neustanovuje inak.“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa odstraňuje normatívny charakter poznámky pod čiarou 1a, čo je v rozpore so 47. bodom prílohy č. 2 Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov č. 19/1997 Z. z.
6. K čl. 1 bod 20
V čl. I bode 20 sa vypúšťa bodkočiarka a slová to sa primerane vzťahuje na správcu“.
3
Ustanovenie § 9 ods. 13 upravuje spôsob nakladania s príjmom Slovenského pozemkového fondu (ďalej len „fond“) za podiely štátu a neznámych vlastníkov na spoločnej nehnuteľnosti. Preberá sa tu režim nakladania s takými príjmami, ktorý je upravený v § 17 20 zákona č. 180/1995 Z. z. uvedené paragrafy sa týkajú tak postupu fondu v prípade poľnohospodárskej pôdy ako aj správcu lesného majetku štátu v primeranom rozsahu v prípade lesného pozemku, čo vyplýva priamo zo zákona č. 180/1995 Z. z. Preto je zbytočne duplicitné ustanoviť to i v tomto vládnom návrhu zákona.
7. K čl. I bod 54 § 24a ods. 2
V čl. I bod 54 § 24a ods. 2 sa vypúšťajú slová „dôvod zrušenia spoločenstva“.
Vypúšťa sa nadbytočný údaj z návrhu na zrušenie spoločenstva. K zrušeniu spoločenstva uvedenou formou dochádza vždy len na základe rozhodnutia spoločenstva, čo je zrejmé z ustanovenia odseku 1, pričom „subjektívne“ dôvody prečo došlo k takému rozhodnutiu zhromaždenia pozemkového spoločenstva pre konanie irelevantné.
8. K čl. I bod 57 § 27 ods. 1
V čl. I bod 57 § 27 ods. 1 sa slová „§ 24a ods. 3“ nahrádzajú slovom „§ 24a ods. 1“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu ktorou sa opravuje nesprávny vnútorný odkaz, nakoľko § 24a neobsahuje odsek 3.
9. K čl. I bod 57 § 28 ods. 2
V čl. I bode 57 § 28 odsek 2 znie:
„(2) Okresný úrad zastaví konanie o uložení pokuty podľa odseku 1 písm. d), ak spoločenstvo odstráni nedostatok, pre ktorý konanie o uložení pokuty začalo.“.
Je potrebné odstrániť nejednoznačnosť navrhnutého znenia § 28 ods. 2, nakoľko z neho môže vyplývať, že konanie začaté pre porušenie jednej povinnosti sa zastaví v prípade odstránenia iného protiprávneho
4
stavu, než kvôli ktorému konanie začalo. Konanie by tak nesplnilo svoj účel a skončilo by bez uloženia sankcie i bez odstránenia nedostatku na strane spoločenstva.
10. K čl. I § bod 59
V čl. I bod 59 znie:
„59. § 30 znie:
㤠30
Na konanie podľa § 26 a § 27 až 29 sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní,37) ak tento zákon neustanovuje inak“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa odstraňuje nepriama novelizácia Správneho poriadku, čo je v rozpore s čl. 11 Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov č. 19/1997 Z. z.
11. K čl. I bod 60 § 32a
V čl. I bode 60 sa § 32a dopĺňa odsekom 11, ktorý znie:
„(11) Konanie o uložení pokuty podľa § 28 ods. 1 nemožno začať, ak lehota podľa predpisu účinného do 30. júna 2018, ktorá je šesť mesiacov odo dňa, keď sa okresný úrad dozvedel o porušení povinnosti, uplynula do 30. júna 2018.“.
Z dôvodu právnej istoty je potrebné doplniť prechodné ustanovenie o postup okresného úradu v konaní o uložení pokuty vzhľadom na predĺženie subjektívnej lehoty v čl. I bod 58 zo šiestich mesiacov na dva roky. Ak okresnému úradu uplynula subjektívna lehota na uloženie pokuty platná podľa doterajšieho znenia zákona (6 mesiacov), okresný úrad nemôže začať konanie o uložení pokuty podľa nového znenia zákona (do 2 rokov), pretože by sa tým porušila právna istota spoločenstiev a okresný úrad by mohol začať konať aj vo veciach, ktoré sú už premlčané.
12. Čl. III sa vypúšťa. Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
Navrhovanou úpravou katastrálneho zákona sa riešiť jednak prehľadnosť vzťahu jednotlivých listov vlastníctva patriacich do
5
jednej spoločnej nehnuteľnosti a jednak sa majú uvádzať údaje o užívaní spoločne obhospodarovaných nehnuteľností. V prvom prípade ide o údaje, ktoré kataster nehnuteľností obsahovať v súčasnosti, takže nie je potrebné ustanoviť duplicitnú požiadavku. V druhom prípade ide jednak o veľmi zložitý proces získavania údajov, pre ktoré kataster nehnuteľností nie je v súčasnosti dostatočne vybavený, takže ustanovenia by boli neaplikovateľné, a jednak nie je vyriešený spôsob vynútenia nahlasovania týchto údajov do katastra nehnuteľností. Kým nie sú zabezpečené technické a z nich vyplývajúce finančné predpoklady, nie je možné vykonať takúto novelu katastrálneho zákona.
13. Za čl. IV sa vkladá nový čl. V, ktorý znie:
Čl. V
Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení zákona č. 549/2004 Z. z., zákona č. 571/2007 Z. z., zákona č. 274/2009 Z. z., zákona č. 396/2009 Z. z., zákona č. 57/2013 Z. z., zákona č. 145/2013 Z. z., zákona č. 363/2014 Z. z., zákona č. 24/2015 Z. z., zákona č. 153/2017 Z. z. a zákona č. 291/2017 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 12a ods. 14 sa na konci pripája táto veta: „Súhlas podľa prvej vety nie je potrebný ani vtedy, ak o postup podľa odseku 1 alebo odseku 8 žiada podielový spoluvlastník pozemku, za ktorý jemu alebo jeho právnemu predchodcovi bol vyčlenený iný pozemok do bezplatného náhradného užívania12d) a na ktorý nevznikol podnájomný vzťah podľa § 12b ods. 4, ak o postup podľa odseku 1 požiada do 90 dní odo dňa právoplatnosti rozhodnutia podľa § 12b ods. 5, alebo do 31. decembra 2018, ak nepodá návrh podľa § 12b.“.“.
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
Tento článok nadobúda účinnosť 1. mája 2018, čo sa premietne do článku upravujúceho nadobudnutie účinnosti.
Úprava sa týka vlastníka, ktorému alebo ktorého právnemu predchodcovi bol vyčlenený náhradný pozemok podľa bývalého § 15 zákona č. 330/1991 Zb. Cieľom navrhnutého doplnenia je odbremenenie okresných úradov od konaní podľa § 12b, pretože týmto spôsobom
6
nebude musieť každý taký vlastník podávať návrh podľa § 12b ods. 1. Zároveň je táto úprava výhodnejšia a spravodlivejšia pre takého vlastníka, ktorý vlastní len menšinové podiely na viacerých pozemkoch a nespĺňa podmienky na vydanie rozhodnutia podľa § 12b.
14.Za čl. IV sa vkladá nový čl. V, ktorý znie:
Čl. V
Zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení zákona č. 275/2007 Z. z., zákona č. 359/2007 Z. z., zákona č. 360/2007 Z. z., zákona č. 540/2008 Z. z., zákona č. 499/2009 Z. z., zákona č. 117/2010 Z. z., zákona č. 96/2012 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 115/2013 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 182/2014 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z. a zákona č. 153/2017 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 45 ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „Informačný systém slúži aj na zapisovanie údajov podľa osobitných predpisov.60a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 60a znie:
60a) Napríklad § 24 ods. 2 písm. f), h) a i) zákona č. 138/2010 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 22 ods. 1 zákona č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách v znení zákona č. .../2018 Z. z.“.“.
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
V čl. I bode 47 § 22 ods. 1 sa ustanovuje, že okresné úrady budú vykonávať zápisy do registra pozemkových spoločenstiev prostredníctvom informačného systému lesného hospodárstva. Obsah a funkcie informačného systému LH upravuje § 45 zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch, no bez akejkoľvek nadväznosti na vedenie registra pozemkových spoločenstiev. Preto je potrebné doplniť funkcie informačného systému LH aj o zápisy údajov do registra pozemkových spoločenstiev, pričom toto doplnenie sa týka aj iných osobitných predpisov, ktoré upravujú rôzne evidenčné a registračné úlohy orgánov štátnej správy lesníctva vykonávané prostredníctvom informačného systému lesného hospodárstva.
7
B.o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách v znení zákona č. 34/2014 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 748) schváliť s pripomienkami.
Vladimír MatejičkaPeter A n t a l
overovateľ výborupredseda výboru