1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO).
V poslednej dobe rezonuje v spoločnosti debata týkajúca sa práce zamestnancov počas dní, kedy by každý človek mal mať nárok na voľno. Venovať sa rodine, deťom, svojím koníčkom či záľubám, prípadne len oddychovať; to len príklady činností, ktoré sa tradične vykonávali v nedeľu. Rozvojom obchodu a predlžovaním otváracích hodín za posledné roky sa však nedeľa zaradila medzi klasické pracovné dni, sa Slovensko stalo rekordérom v práci v nedeľu štatisticky každý piaty Slovák trávi nedeľu v práci, najviac zo všetkých európskych krajín. Pritom firmy, v ktorých Slováci pracujú, majú prácu v nedeľu vo svojich materských krajinách obmedzenú.
Podľa právnej úpravy Zákonníka práce, ktorá platila do 1. 6. 2017, bol zakázaný predaj tovaru konečnému spotrebiteľovi vrátane s ním súvisiacich prác (ďalej len „maloobchodný predaj“) počas celkovo 3,5 dňa v roku 1. januára, vo Veľkonočnú nedeľu, 24. decembra po 12.00 hodine a 25. decembra. Novelou Zákonníka práce z roku 2017 (zákon č. 95/2017 Z. z.) s účinnosťou od 1. 6. 2017 sa tento počet dní síce rozšíril na 15,5 dňa v roku, toto opatrenie sa však stále javí ako nedostatočné, najmä z hľadiska jeho vplyvu na zdravie zamestnancov a ich vzťahy v rodinách, čo následne dopad na celú spoločnosť.
Ak je cieľom Slovenskej republiky priblížiť sa k vyspelým krajinám, je potrebné zakázať aj nedeľný predaj. V predkladanom návrhu zákona sa neumožňuje zamestnávateľovi nariadiť zamestnancovi alebo dohodnúť so zamestnancom v nedeľu prácu, ktorou je maloobchodný predaj, okrem špecifických prípadov maloobchodného predaja taxatívne uvedených v prílohe č. 1a k zákonu.
Okrem zákazu maloobchodného predaja v nedeľu predmetný návrh zákona upravuje aj situáciu, ak 24. decembra pripadne na nedeľu (napr. v roku 2017). V takom prípade bude platiť, že zákaz maloobchodného predaja nebude len do 12. hodiny, ale tak, ako je to aj v iné nedele počas roka - celý deň, t.j. do 24. hodiny.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, keďže podporuje ochranu manželstva, rodičovstva, rodiny, osobitne deti a mladistvých (článok 41).
Návrh zákona je v súlade s ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na podnikateľskú sféru, vyvoláva mierne negatívne a súčasne i značne pozitívne sociálne vplyvy. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie a ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Týmto ustanovením sa upravuje situácia, ak 24. decembra alebo iný sviatočný deň pripadne na nedeľu. V takom prípade sa použije znenie odseku 6, t.j. nebude možné nariadiť zamestnancovi alebo dohodnúť so zamestnancom maloobchodný predaj napr. počas 24. decembra nielen do 12. hodiny (odsek 5), ale počas celého dňa (odsek 6).
K bodu 2
Zo strany verejnosti je pozitívne vnímaná reguláciu štátu, ktorou je zamestnancovi umožnené tráviť čas s rodinou. V súlade s tradičnými (nielen kresťanskými) hodnotami sa návrhom zákona rozširuje zákaz maloobchodného predaja o predaj v nedeľu. Platí pritom rovnaký mechanizmus, ako je tomu v prípade zákazu maloobchodného predaja počas 1. januára, 6. januára, na Veľký piatok, na Veľkonočnú nedeľu, na Veľkonočný pondelok, 1. mája, 8. mája, 5. júla, 29. augusta, 1. septembra, 15. septembra, 1. novembra, 17. novembra, 24. decembra po 12.00 hodine, 25. decembra a 26. decembra. V zmysle vyššie uvedeného zákazu maloobchodného predaja bude platiť výnimka na tie práce maloobchodného predaja, ktoré sú taxatívne uvedené v prílohe 1a k zákonu.
Návrh zákona je v súlade aj so smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2003/88/ES zo 4. novembra 2003 o niektorých aspektoch organizácie pracovného času, ktorou sa zaručuje nepretržitý odpočinok v týždni, a tiež sa členským štátom priznáva možnosť prijímať zákony, ktoré priaznivejšie pre ochranu zdravia pracovníkov. Podľa čl. 2 ods. 5 Európskej sociálnej charty by zmluvné štáty mali zabezpečiť odpočinok v týždni v tie dni, ktoré zhodné s dňami uznaným tradíciou alebo obyčajmi v príslušnej krajine; vzhľadom na historické a kultúrno-náboženské pozadie ide v prípade Slovenskej republiky jednoznačne o nedeľu.
Nedeľný predaj bol predmetom rozhodovania Súdneho dvora Európskej únie, a to prvýkrát v roku 1989 v podobe rozhodnutia č. C-145/88, ECR 3851, vo veci Torfaen Borough Council v. B a Q plc., keď mal tento súd rozhodnúť, či legislatíva Veľkej Británie v podobe zákona o nakupovaní z roku 1950, ktorá zakazovala predaj v nedeľu, je v rozpore s právom Európskych spoločenstiev. K spresneniu tohto súdneho rozhodnutia došlo v podobe ďalšieho rozhodnutia Súdneho dvora Európskej únie č. C-169/91, 1992, ECR I-6635, vo veci Stoke-on-Trent City Council v. B a Q plc., v ktorom tento súd konštatoval, že nedeľný zákaz predaja nie je v rozpore s článkom 30 Zmluvy o založení ES, teda že sa nepovažuje za kvantitatívne obmedzenie dovozu, pokiaľ sa v určitom segmente vnútorného trhu uplatňuje na celý segment (napr. maloobchod) a rovnako na všetkých obchodníkov na vnútornom trhu (t.j. nielen napr. na slovenských obchodníkov).
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu zákona so zohľadnením potrebnej dĺžky legisvakančnej lehoty na 1. mája 2018.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za
hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO)
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v článkoch 34 36 (zákaz množstevných obmedzení medzi členskými štátmi) a v článkoch 151 a 153 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (zlepšovanie pracovného prostredia najmä s ohľadom na ochranu zdravia a bezpečnosti pracovníkov, pracovné podmienky, ochrana pracovníkov v prípade skončenia pracovnej zmluvy, informovanie a porady s pracovníkmi, zastupovanie a kolektívna ochrana záujmov pracovníkov a zamestnávateľov vrátane spolurozhodovania, atď.)
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2003/88/ES zo 4. novembra 2003 o niektorých aspektoch organizácie pracovného času v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 4) - najmä článok 5 (minimálna doba týždenného času odpočinku), článok 15 (právo členských štátov uplatňovať alebo prijímať zákony, ktoré priaznivejšie pre ochranu bezpečnosti a zdravia pracovníkov) a čl. 17 (odchýlky a výnimky z času odpočinku v prípade potreby nepretržitej služby alebo výroby),
c)je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie, pričom jednotlivé rozhodnutia tohto súdu potvrdili súlad zákazu nedeľného predaja zakotveného v národnej legislatíve s čl. 36 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (pôvodný článok 30 Zmluvy o založení ES), a to:
rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C-145/88, Torfaen Borough Council / B a Q plc., [1989],
rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C-306/88, Rochdale Borough Council / Stewart John Anders, [1992],
rozhodnutie Súdneho dvora vo veci 312/89, Union départementale des syndicats CGT de l'Aisne / SIDEF Conforama, Société Arts et Meubles a Société Jima, [1991],
rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C-169/91, Stoke-on-Trent City Council / B a Q plc., [1992],
rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C-304/90, Borough Council / Payless DIY Ltd, Wickes Building Supplies Ltd, Great Mills (South) Ltd, Homebase Ltd, B & Q Plc., [1992].
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady 2003/88/ES zo 4. novembra 2003 o niektorých aspektoch organizácie pracovného času v platnom znení
4
(Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 4) uplynula 2. 8. 2004, pričom táto smernica bola prebratá do vnútroštátneho právneho poriadku riadne a včas spôsobom uvedeným v písmene c),
b)v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c)smernica uvedená v bode 3 písm. b) tejto doložky zlučiteľnosti bola úplne transponovaná do:
zákona č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní,
zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 277/1994 Z. z. o zdravotnej starostlivosti,
zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 330/1996 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci,
zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce,
zákona č. 367/2001 Z. z. - Úplné znenie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 330/1996 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, ako vyplýva zo zmien a doplnení vykonaných zákonom č. 95/2000 Z. z. a zákonom č. 158/2001 Z. z.,
zákona č. 433/2003 Z. z. - Úplné znenie zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce, ako vyplýva zo zmien a doplnkov vykonaných zákonom č. 165/2002 Z. z., zákonom č. 408/2002 Z. z., zákonom č. 413/2002 Z. z. a zákonom č. 210/2003 Z. z.,
zákona č. 551/2003 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
zákona č. 121/2004 Z. z. o pracovnom čase a dobe odpočinku v doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov
zákona č. 348/2007 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
zákona č. 462/2007 Z. z. o organizácii pracovného času v doprave a o zmene a doplnení zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z.,
zákona č. 369/2009 Z. z. - úplné znenie zákona č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov, ako vyplýva zo zmien a doplnení vykonaných zákonom č. 54/1999 Z. z., zákonom č. 337/1999 Z. z., zákonom č. 417/2000 Z. z., zákonom č. 328/2002 Z. z., zákonom č. 664/2002 Z. z., zákonom č. 251/2003 Z. z., zákonom č. 464/2003 Z. z., zákonom č. 365/2004 Z. z., zákonom č. 382/2004 Z. z., zákonom č. 652/2004 Z. z., zákonom č. 732/2004 Z. z., zákonom č. 258/2005 Z. z., zákonom č. 518/2005 Z. z., zákonom č. 623/2005 Z. z., zákonom č. 330/2007 Z. z., zákonom
5
č. 537/2007 Z. z., zákonom č. 166/2008 Z. z., zákonom č. 465/2008 Z. z., zákonom č. 583/2008 Z. z. a zákonom č. 305/2009 Z. z.,
zákona č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
zákona č. 257/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony,
zákona č. 341/2011 Z. z. - úplné znenie zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce, ako vyplýva zo zmien a doplnkov vykonaných zákonom č. 165/2002 Z. z., zákonom č. 408/2002 Z. z., zákonom č. 413/2002 Z. z., zákonom č. 210/2003 Z. z., zákonom č. 461/2003 Z. z., zákonom č. 5/2004 Z. z., zákonom č. 365/2004 Z. z., zákonom č. 82/2005 Z. z., zákonom č. 131/2005 Z. z., zákonom č. 244/2005 Z. z., zákonom č. 570/2005 Z. z., zákonom č. 124/2006 Z. z., zákonom č. 231/2006 Z. z., zákonom č. 348/2007 Z. z., zákonom č. 200/2008 Z. z., zákonom č. 460/2008 Z. z., zákonom č. 49/2009 Z. z., zákonom č. 184/2009 Z. z., zákonom č. 574/2009 Z. z., zákonom č. 543/2010 Z. z., zákonom č. 48/2011 Z. z. a zákonom č. 257/2011 Z. z.,
zákona č. 361/2012 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony,
zákona č. 103/2014 Z. z. o divadelnej činnosti a hudobnej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
zákona č. 299/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 462/2007 Z. z. o organizácii pracovného času v doprave a o zmene a doplnení zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie
- úplný
6
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona nebude mať dopad na rozpočet verejnej správy. Takýto predpoklad sa uvádza aj s prihliadnutím na stanovisko Ministerstva financií SR k novele Zákonníka práce účinnej od 1. 6. 2017, ktorou sa počet dní voľna v prípade sviatkov rozšíril o 12 dní (z 3,5 dňa na 15,5 dňa), keď toto ministerstve konštatovalo, že sa stotožňuje s tvrdením vtedajších predkladateľov, že takáto legislatívna zmena nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy.
Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti. Bude však mať mierne negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, keďže sa určuje, že v nedeľu sa nebude môcť realizovať maloobchodný predaj. Návrh zákona predpokladá značne pozitívne sociálne vplyvy (ochrana rodiny, manželstva, rodičovstva, schopnosť regenerácie zamestnancov, podpora súdržnosti a ľudského spolužitia), avšak môžu sa vyskytnúť aj negatíve vplyvy na zamestnanosť v podobe nižšej odmeny práce pre zamestnancov za menej odpracovaných hodín počas víkendu.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.