Predkladacia správa
vládou Slovenskej republiky
Dohoda medzi
a vládou Maďarskej republiky
o prevádzkovaní, údržbe a rekonštrukcii cestných hraničných mostov a úsekov hraničných
ciest na spoločnej štátnej hranici bola podpísaná 18. júna 2007 (oznámenie MZV SR
č. 45/2008 Z. z.). Prezident Slovenskej republiky dohodu ratifikoval 5. decembra 2007.
Dohoda nadobudla platnosť 2. marca 2008. Účelom dohody bolo vytvoriť právny rámec
pre prevádzkovanie, údržbu a rekonštrukciu cestných hraničných mostov a úsekov hraničných
ciest na slovensko-maďarskej štátnej hranici. Dodatok č. 1 k Dohode medzi vládou
Slovenskej republiky a vládou Maďarskej republiky o prevádzkovaní, údržbe a rekonštrukcii
cestných hraničných mostov a úsekov hraničných ciest na spoločnej štátnej hranici z 18. júna
2007 bol podpísaný 12. mája 2011 (oznámenie MZV SR č. 448/2011 Z. z.). Prezident
Slovenskej republiky dodatok ratifikoval 6. októbra 2011 a platnosť nadobudol
23. novembra 2011.
Vzhľadom na rozsah zmien – uzavretie nových dohôd o výstavbe nových mostov medzi
obcami Chľaba a Ipolydamásd, Pastovce a Vámosmikola, Komárno a Komárom, Kechnec
a Abaújvár, ako aj zmien vyvolaných vstupom Slovenskej republiky do schengenského
priestoru, sa zmluvné strany dohodli na vypracovaní novej dohody. Návrh na uzavretie
Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Maďarska o prevádzkovaní, údržbe
a rekonštrukcii cestných hraničných mostov a úsekov hraničných ciest na spoločnej štátnej
hranici (ďalej len „dohoda“) bol predložený ako iniciatívny materiál na rokovanie
Legislatívnej rady vlády SR, ktorá návrh schválila bez pripomienok dňa 27. októbra 2016,
a následne na rokovanie vlády SR, ktorá ho schválila uznesením č. 568 dňa 14. decembra
2016. Dohoda bola podpísaná 14. septembra 2017 v Budapešti.
Návrh dohody bol v štádiu prípravy predbežne prerokovaný s Ministerstvom zahraničných
vecí a európskych záležitostí SR, samosprávnymi krajmi so sídlom v Košiciach, Banskej
Bystrici, Nitre, Trnave a Bratislave, Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s., Slovenskou
správou ciest a obcou Kechnec. Doložka vybraných vplyvov bola prerokovaná
s Ministerstvom hospodárstva SR.
Základným princípom dohody je určiť, pre ktoré mostné objekty a spoločné úseky ciest
na slovensko-maďarskej štátnej hranici zabezpečuje prevádzku, údržbu a rekonštrukciu
určená zmluvná strana na vlastné náklady. Náklady na rekonštrukciu mostných objektov
znášajú zmluvné strany spoločne, rozdelené medzi sebou v rovnakom pomere. Ustanovenia
dohody definujú pojmy uvedené v dohode. Ich definícia je konštruovaná tak, aby boli
zrozumiteľné pre obidve zmluvné strany. Dohoda určuje príslušné organizácie, ich práva
a povinnosti pri prevádzkovaní, údržbe a rekonštrukcii úsekov ciest a mostných objektov
uvedených v dohode, ako i údržbe mostov nad riekou Dunaj. Jednotlivé články dohody
vymedzujú prevádzkovanie, údržbu a rekonštrukciu v súlade s platnými technickými
predpismi štátov zmluvných strán, ako aj s platnými technickými predpismi Európskej únie.
Táto dohoda upravuje aj umiestňovanie cestných dopravných značiek príslušného štátu
a informačných tabúľ pre verejnosť.
Dohoda má charakter prezidentskej zmluvy, priamo upravuje práva alebo povinnosti
fyzických osôb alebo právnických osôb a podľa Ústavy Slovenskej republiky sa vyžaduje
pred jej ratifikáciou súhlas Národnej rady Slovenskej republiky. Ustanovenia dohody sú
v súlade s vnútroštátnymi právnymi predpismi Slovenskej republiky, ako aj s platnými
právnymi aktmi Európskej únie. Dohoda má podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky
prednosť pred zákonmi, pretože zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo
právnických osôb. Na vykonanie dohody nie je potrebný zákon. Vykonávanie dohody bude
financované z prostriedkov štátneho rozpočtu pridelených Ministerstvu dopravy a výstavby
Slovenskej republiky pre objekty na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy,