Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Jana Kiššová, Natália Blahová, Jozef Rajtár, Lucia Ďuriš Nicholsonová a Renáta Kaščáková.
Cieľom predloženého návrhu je zaviesť Sociálnej poisťovni povinnosť vyplatiť žiadateľom o dôchodok (starobný dôchodok alebo predčasný starobný dôchodok) záloh vo výške priemerného starobného dôchodku, s tým, že po priznaní dôchodku sa preplatok alebo nedoplatok zúčtuje započítaním s priebežne vyplácaným dôchodkom.
Návrh tak reaguje na nespokojnosť niektorých žiadateľov o priznanie dôchodkovej dávky, kedy počas obdobia, ktoré Sociálna poisťovňa na vydanie rozhodnutia o priznaní dôchodkovej dávky (60 dní), títo žiadatelia majú problém vykryť bežné výdavky, keďže počas tohto obdobia majú výpadok príjmov. Predložený návrh nepriznáva žiadateľom o dôchodkovú dávku nič navyše, iba rovnomernejšie rozkladá vyplatenie určitého objemu finančných prostriedkov.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nemá vplyv na verejné financie, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, a ani negatívny vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívny sociálny vplyv.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa doplnenie § 13 ods. 2 šiestym bodom, ktorý medzi dôchodkové dávky pridáva aj záloh.
K bodom 2 a 3
Novelizačným bodom 2 do zákona o sociálnom poistení zakotvujú podmienky vyplácania zálohu ako dôchodkovej dávky.
V odseku 1 sa v súlade zámerom predkladateľov sa ustanovuje, že záloh sa vypláca do vydania rozhodnutia o priznaní starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku. Ďalej sa ustanovuje, že na záloh sa nevzťahujú ustanovenia Občianskeho zákonníka; vzťahujú sa naň výlučne ustanovenia zákona o sociálnom poistení.
V odseku 2 sa upravuje situácia, kedy Sociálna poisťovňa záloh neposkytne; pôjde o prípady, kedy na základe predbežného šetrenia Sociálna poisťovňa zistí, že žiadateľ nespĺňa zákonné nároky (najmä ak mu podľa dostupných dokladov chýba obdobie sociálneho poistenia).
V odseku 3 sa upravuje proces zúčtovania zálohu (ktorý bude spravidla vždy vyšší alebo nižší než priznaná dôchodková dávka) s nasledujúcimi platbami dôchodku formou započítania.
V § 77b sa navrhuje výška zálohu zakotviť na úrovni priemerného starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, za ktorý sa poskytuje.
Novelizačným bodom 3 dochádza k prečíslovaniu ôsmeho dielu zákona na deviaty diel. Ide nevyhnutnú legislatívno-technickú úpravu vyvolanú vložením nového ôsmeho dielu do zákona (§ 77a a § 77b).
K bodu 4
V § 148, upravujúcom spôsob vymáhania pohľadávok sa dopĺňa odkaz na § 236 ods. 2, ktorý ukladá Sociálnej poisťovni povinnosť vymáhať poskytnutý záloh, ak žiadateľovi priznaný starobný dôchodok alebo predčasný starobný dôchodok v lehote ustanovenej týmto zákonom a to do 30 dní po doručení výzvy Sociálnej poisťovne na jej vrátenie.
K bodu 5
V § 236 ods. 1, ktorý upravuje povinnosť príjemcu dávky vrátiť dávku alebo jej časť za určitých zákonom ustanovených podmienok, sa vkladá výnimka, že toto ustanovenie sa netýka zálohu poskytnutého podľa § 77a a § 77b. Dôvodom navrhnutej zmeny je skutočnosť, že podmienky pre vrátenie zálohu sa osobitne upravujú v novovkladanom odseku 2.
K bodu 6
Do § 236 sa vkladá nový odsek 2, podľa ktorého je príjemca zálohu povinný záloh vrátiť, ak mu starobný dôchodok alebo predčasný starobný dôchodok nebol priznaný v lehote ustanovenej týmto zákonom a to do 30 dní po doručení výzvy Sociálnej poisťovne na jej vrátenie. V praxi pôjde o veľmi ojedinelé situácie, kedy Sociálna predbežným šetrením neidentifikuje neexistenciu nároku žiadateľa, záloh vyplatí a následným preverovaním skutočností zistí, že nárok na dôchodkovú dávku nevznikol.
K bodu 7
V § 238 ods. 1, ktorý upravuje právo Sociálnej poisťovne na náhradu škody, ktorá jej vznikla výplatou dávok, sa v odseku 1 navrhuje výnimka, že toto ustanovenie neplatí, ak v odseku 4 je ustanovené inak. Dôvodom navrhnutej zmeny je, že v § 238 ods. 1 je toto právo podmienené existenciou zavineného protiprávneho konania poberateľa danej dávky. V prípade zálohu je však zámer predkladateľov priznať Sociálnej poisťovni toto právo bez ohľadu na zavinenie poberateľa. Dôvodom je, že žiadateľ spravidla nemusí vedieť, že na dôchodok nárok nemá, hoci sa domnieva, že nárok naň má.
K bodu 8
V § 238 sa navrhuje vloženie nového odseku 4, podľa ktorého Sociálna poisťovňa právo voči tretím osobám na náhradu škody, ktorá jej vznikla výplatou zálohu podľa § 77a a 77b; výšku škody preukazuje Sociálna poisťovňa potvrdením príslušnej organizačnej zložky Sociálnej poisťovne o výške vyplatených dávok.
K bodom 9 a 10
Navrhuje sa štandardné prechodné ustanovenie, podľa ktorého pri žiadostiach o priznanie starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku doručených Sociálnej poisťovni pred 1. májom 2018 sa postupuje podľa právnej úpravy účinnej do 30. apríla 2018.
K čl. II
Vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje nadobudnutie účinnosti predmetného návrhu zákona od 1. mája 2018.