1
DÔVODOVÁ SPRÁVAA.Všeobecná časť
Návrh zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá ako iniciatívny návrh.
Podľa § 8a a § 37d zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov dotáciu zo štátneho rozpočtu možno poskytnúť v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rok len na základe osobitného zákona, a to v rozsahu, spôsobom a za podmienok ustanovených týmto zákonom.
V predloženom návrhu zákona sa ustanovuje účel, podmienky, rozsah a spôsob poskytovania dotácií v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu.
Predkladaný návrh zákona upravuje aj okruh žiadateľov, postup pri predkladaní žiadosti, spôsob poskytovania dotácií.
Vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu a berúc do úvahy potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť 1. mája 2018.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať vplyv na rozpočet verejnej správy. Nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana ani sociálne vplyvy. Uvedené vplyvy sú bližšie špecifikované v doložke vybraných vplyvov.
2
Doložka vybraných vplyvov
Zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu
✉ Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 7.11.2017Ukončenie: 14.11.2017 záverečné posúdenie
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Návrh zákona bol vypracovaný v súlade s§ 8a a § 37d zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov dotáciu zo štátneho rozpočtu možno poskytnúť v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rok len na základe osobitného zákona, a to v rozsahu, spôsobom a za podmienok ustanovených týmto zákonom.V predloženom návrhu zákona sa ustanovuje účel, podmienky, rozsah a spôsob poskytovania dotácií v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu.
Cieľom vypracovania predkladaného návrhu zákona je splnenie predpokladu zákonnej úpravy na poskytovanie dotácií Úradom podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu, najmä ustanovenie účelu, na ktorý možno poskytnúť dotáciu z rozpočtovej kapitoly úradu po splnení zákonom ustanovených podmienok a zoznamu žiadateľov, ktorým túto dotáciu možno poskytnúť.
Štátne orgány, orgány územnej samosprávy, fyzické osoby, právnické osoby
3
Alternatívne riešenia neboli posudzované.
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? 💧 Áno ✉ NieVyhláška úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zložení, prijímaní odporúčaní a postupe komisie pri vyhodnocovaní žiadosti o poskytovanie dotácie v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu
8. Preskúmanie účelnosti**
Preskúmanie účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí účinnosti.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Vplyvy na životné prostredie
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
6
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu / program 0ET Výkon funkcie podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
7
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:Vplyv na rozpočet verejnej správy na roky 2018 až 2020 sa navrhuje zabezpečiť v rámci rozpočtu kapitoly Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu v roku 2018 po získaní zdrojov z refundovaných projektov EÚ realizovaných a uhradených v roku 2017.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.2. Popis návrhu:
Z rozpočtu kapitoly Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu sa v rokoch 2018 až 2020 predpokladá poskytovanie dotácií zo štátneho rozpočtu na nasledujúci projekt:
Memorandum o porozumení s University of California Berkeley a Žilinskou univerzitou v Žiline (OFN)
Pridanou hodnotou Memoranda o porozumení bude:
1.Podpora slovenských študentov graduálneho a postgraduálneho štúdia zapojených do výskumu a vývoja (R&D) v oblasti moderných technológií (aj IT).
2.Podpora študentov, ktorí reprezentujú Slovenskú republiku na medzinárodnej úrovni.
Financovanie projektov bude zabezpečené formou:
a)Poskytnutia finančných prostriedkov Žilinskej univerzite v Žiline, ktorá následne zabezpečí pobyt hosťujúceho študenta v Center for Global Education and Outreach from Berkeley Engineering (GLOBE).
Zámerom finančnej podpory je naplnenie cieľov podpísaného memoranda s Univerzitou Kalifornia v Berkeley a Žilinskou univerzitou v Žiline na prípravu analytických kapacít a podporu slovenských študentov.
Predpokladaný objem dotácií poskytnutých z rozpočtu ÚPPVII bude v roku 2018 vo výške 210 000 Eur, v roku 2019 vo výške 280 000 Eur a v roku 2020 vo výške 280 000 Eur.
8
Pilotná podpora experimentálneho vývoja a inovácií pre budovanie rozumných miest v SR – na základe uznesenia vlády č. 314/2017 z 28.6.2017 k Návrhu pilotnej podpory projektov experimentálneho vývoja a inovácií pre budovanie rozumných miest v SR sú v rozpočte ÚPPVII na rok 2018 zahrnuté bežné transfery na tento účel vo výške 780 000 eur a na rok 2019 vo výške 40 000 eur.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 1.2.3.Predpoklady vývoja objemu aktivít:
1.2.4.Výpočty vplyvov na verejné financie
11
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
Predkladateľ návrhu právneho predpisu: Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu
Názov návrhu právneho predpisu: Zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu
Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
- primárnom čl. 107 až 109 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ktoré sa tykajú pomoci poskytovanej štátmi
- sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – po 30. novembri 2009)1. legislatívne akty: - Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 910/2014 z 23. júla 2014 o elektronickej identifikácii a dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zrušení smernice 1999/93/ES (Ú. v. EÚ L 257, 28.8.2014)
2. nelegislatívne akty: -Nariadenie Komisie (EÚ) č. 1407/2013 z 18. decembra 2013 o uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na pomoc de minimis (Ú. v. EÚ L 352, 24.12.2013)Nariadenie Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií
13
uvedením rozsahu tohto prebratia
5.
Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
6.
Gestor a spolupracujúce rezorty:
Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu
DÔVODOVÁ SPRÁVA
14
B. Osobitná časť
K § 1
Ustanovenie vymedzuje predmet úpravy návrhu zákona.
K § 2
Ustanovenie vymedzuje rozsah poskytovania dotácii, a to najmä v troch základných oblastiach spadajúcich do pôsobnosti úradu. Oblasť digitálnej agendy - rozvoj informačných a komunikačných technológií, ktoré sú hybnou silou zvyšovania produktivity a rastu v Európskej únii. Podpora rozvoja investičného prostredia, tak aby sa vytvorilo atraktívne prostredie lákajúce zahraničných investorov, ktorí sa svojou činnosťou budú podieľať na ekonomickom raste krajiny, respektíve regiónov. Agenda 2030 schválená uznesením vlády Slovenskej republiky č. 350 z 24. júla 2017, ktorým vláda Slovenskej republiky uložila podpredsedovi vlády SR pre investície a informatizáciu v spolupráci s Radou vlády pre Agendu 2030 vypracovať a predložiť na rokovanie vlády SR "Návrh národných priorít implementácie Agendy 2030" teda vymedzenie konkrétnych oblastí Agendy 2030, ktorá bude vo vnútroštátnych podmienkach implementovaná.
K § 3
Toto ustanovenie vymedzuje účel poskytovania dotácií v pôsobnosti úradu respektíve v rámci účelu poskytovania dotácií oblasti, na ktoré môže úrad poskytnúť dotáciu na príslušný rozpočtový rok z rozpočtovej kapitoly úradu.
V odseku 1 písm. h) sa stanovuje účel poskytnutia dotácie na vytvorenie konceptu rozumných miest a regiónov. Rozumné mesto resp. „Smart city“ je priestor, ktorý vďaka využívaniu digitálnych a telekomunikačných technológií dokáže byť efektívnejší tak z hľadiska poskytovania služieb občanom a podnikateľskému sektoru, ako aj v zaistení fungovania základných sietí občianskej a technickej infraštruktúry ako efektívne prepojenie fyzických, digitálnych a sociálnych systémov, ktorých využitie vo verejnom prostredí sa dosahuje takým spôsobom, aby vytvorili udržateľnú a prosperujúcu budúcnosť pre obyvateľov daného priestoru. V rozumných mestách napomáhajú digitálne technológie k zlepšeniu verejných služieb a občianskej infraštruktúry, k lepšiemu využívaniu zdrojov a k znižovaniu vplyvov na životné prostredie.
V odseku 1 písm. i) Šírenie osvety komunitárnych programov prispeje k zviditeľneniu týchto programov ako atraktívny zdroj financovania niektorých strategických priorít SR a to najmä po roku 2020. Práve tieto programy sú pritom kľúčové pre budúcnosť Európy a sú jadrom stratégie Európa 2020. Slovenská republika by prostredníctvom týchto programov mohla zlepšovať kvalitu života občanov - zvyšovať ich vzdelanostnú úroveň, chrániť životné prostredie a zvyšovať konkurencieschopnosť hospodárstva. V súčasnosti sprostredkovávajú informácie o komunitárnych programoch a vyhlásených výzvach slovenským subjektom ministerstvá alebo ich podriadené organizácie. Tie však nedisponujú údajmi napr. o stave čerpania. Úroveň
15
informovanosti je slabá, tzv. kontaktné body na rezortoch často zastrešujú aj inú agendu a nemajú časový priestor venovať sa práci s potenciálnymi žiadateľmi a ani motiváciu zlepšovať úspešnosť slovenských subjektov v komunitárnych programoch. Podľa kapitoly II, článku č. 115 nariadenia (EÚ) č. 1303/2013[1] v platnom znení sú členské štáty a riadiace orgány zodpovedné za vytvorenie jedného webového sídla, ktoré bude poskytovať informácie o všetkých operačných programoch v danom členskom štáte vrátane informácií o harmonograme vykonávania programovania a všetkých súvisiacich verejných konzultačných postupoch (toto ustanovenie platí podľa vyjadrenia zástupcov EK aj pre komunitárne programy).
K § 4
Toto ustanovenie upravuje podmienky poskytovania dotácií podľa tohto zákona. Určuje okruh osôb, ktoré môžu byť žiadateľom o poskytnutie dotácie a ktorým možno poskytnúť dotáciu podľa tohto zákona pri splnení podmienok ustanovených zákonom o rozpočtových pravidlách. Odsek 3 ustanovuje oblasti, na ktoré nemožno poskytnúť ani použiť dotáciu.
K § 5
Ustanovenie určuje spôsob poskytnutia dotácie a obsah žiadosti o poskytnutie dotácie.
K § 6
Ustanovenie upravuje spôsob vyhodnocovania žiadostí o poskytnutie dotácií podľa tohto zákona.
K § 7
Ustanovenie upravuje okruh informácií, ktoré úrad zverejňuje na svojom webovom sídle.
K § 8
Toto ustanovenie upravuje výkon kontroly hospodárenia s poskytnutou dotáciou a dodržiavanie podmienok uvedených v zmluve o poskytnutí dotácie.
[1] Nariadenie Európskeho parlamentu č. 1303/2013 zo 17. decembra 2013, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde, Európskom poľnohospodárskom fonde pre rozvoj vidieka a Európskom námornom a rybárskom fonde, a ktorým sa stanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde a Európskom námornom a rybárskom fonde, a ktorým sa zrušuje nariadenie Rady (ES) č. 1083/2006
16
K § 9
Ustanovenie upravuje, že týmto zákonom nie sú dotknuté osobitné predpisy o štátnej pomoci, ako aj skutočnosť, že poskytnutie dotácie podľa tohto zákona nie je právne nárokovateľné.
K § 10
Účinnosť zákona sa navrhuje 1. mája 2018.
Bratislava 10. január 2018
Robert Fico v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Peter Pellegrini v. r.
podpredseda vlády
Slovenskej republiky
pre investície a informatizáciu