1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá ako iniciatívny návrh.
Podľa § 8a a § 37d zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov dotáciu zo štátneho rozpočtu možno poskytnúť v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rok len na základe osobitného zákona, a to v rozsahu, spôsobom a za podmienok ustanovených týmto zákonom.
V predloženom návrhu zákona sa ustanovuje účel, podmienky, rozsah a spôsob poskytovania dotácií v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu.
Predkladaný návrh zákona upravuje aj okruh žiadateľov, postup pri predkladaní žiadosti, spôsob poskytovania dotácií.
Vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu a berúc do úvahy potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť 1. mája 2018.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať vplyv na rozpočet verejnej správy. Nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana ani sociálne vplyvy. Uvedené vplyvy bližšie špecifikované v doložke vybraných vplyvov.
2
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 7.11.2017Ukončenie: 14.11.2017 záverečné posúdenie
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
júl 2017
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
august 2017
2. Definícia problému
Návrh zákona bol vypracovaný v súlade s§ 8a a § 37d zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov dotáciu zo štátneho rozpočtu možno poskytnúť v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rok len na základe osobitného zákona, a to v rozsahu, spôsobom a za podmienok ustanovených týmto zákonom.V predloženom návrhu zákona sa ustanovuje účel, podmienky, rozsah a spôsob poskytovania dotácií v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu.
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom vypracovania predkladaného návrhu zákona je splnenie predpokladu zákonnej úpravy na poskytovanie dotácií Úradom podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu, najmä ustanovenie účelu, na ktorý možno poskytnúť dotáciu z rozpočtovej kapitoly úradu po splnení zákonom ustanovených podmienok a zoznamu žiadateľov, ktorým túto dotáciu možno poskytnúť.
4. Dotknuté subjekty
Štátne orgány, orgány územnej samosprávy, fyzické osoby, právnické osoby
3
5. Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenia neboli posudzované.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? 💧 Áno NieVyhláška úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zložení, prijímaní odporúčaní a postupe komisie pri vyhodnocovaní žiadosti o poskytovanie dotácie v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu
7. Transpozícia práva EÚ
8. Preskúmanie účelnosti**
Preskúmanie účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí účinnosti.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
💧 Áno
Nie
Čiastočne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
4
Materiál nemá v zmysle platnej metodiky vplyv na informatizáciu, nakoľko nezavádza nový informačný systém, ani novú elektronickú službu verejnej správy, ani nemení už existujúci informačný systém alebo službu. Rovnako vyššie uvedené platí aj pre vplyvy na životné prostredie, sociálne vplyvy a vplyvy na služby verejnej správy pre občana. Materiál nezavádza nové povinnosti, ani neovplyvňuje existujúce povinnosti orgánov verejnej moci a nemá vplyv na procesy služieb vo verejnej správe. Vo vzťahu k vplyvom na podnikateľské prostredie uvádzame, že návrh nezavádza nové povinnosti, nové služby, neovplyvňuje konkurencieschopnosť podnikov na trhu a nezavádza nové priame ani nepriame finančné náklady, či administratívne náklady, ktoré by bolo možné vyčísliť. Materiál vytvára priestor na poskytnutie dotácií v oblasti inovácií verejných služieb, zlepšenia informačnej gramotnosti občanov, zvýšenia analytických kapacít na trhu práce, ako aj na podporu realizácie inovatívnych projektov avšak tieto sa odvíjajú od obsahu vyhlásenej výzvy a následne víťazného projekt, ktorý získa dotáciu. Dotácie smerované na zabezpečenie cieľov Agendy 2030, ktoré majú ovplyvňovať životné prostredie, sociálnu oblasť a podnikateľské prostredia zlepšovaním konkurencieschopnosti, najmä využívaním inovácií rovnako tak nemožno v súčasnosti vyčísliť, nakoľko uznesením vlády SR č. 350 z 24. júla 2017 bolo podpredsedovi vlády SR pre investície a informatizáciu eštelen uložené v spolupráci s Radou vlády pre Agendu 2030 predložiť na rokovanie vlády SR "Návrh národných priorít implementácie Agendy 2030" teda vymedzenie konkrétnych oblastí Agendy 2030, ktorá bude vo vnútroštátnych podmienkach implementovaná prostredníctvom nasledujúcich krokov. V rámci konzultatívneho procesu zahrňujúceho vládu, samosprávy a odbornú verejnosť budú určené národné priority implementácie Agendy 2030, ktoré budú predložené vláde SR na schválenie do 31. mája 2018. Efektívna a úspešná implementácia Agendy 2030 si vyžaduje zainteresovanosť širokej škály aktérov, vrátane štátneho, súkromného, akademického a mimovládneho sektora, ako aj širokej verejnosti. Z tohto dôvodu nie je v tejto chvíli možné presne určiť prípadné vplyvy na životné prostredie alebo sociálne vplyvy.
11. Kontakt na spracovateľa
JUDr. Martin Semanco, vedúci oddelenia legislatívy, odbor legislatívno-právny, Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu
12. Zdroje
bezpredmetné
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
V doložke vybraných vplyvov je uvedené, že návrh má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý nie je rozpočtovo zabezpečený. V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy je tento nekrytý negatívny vplyv kvantifikovaný na rok 2018 vo výške 239 150 eur, na roky 2019 a 2020 každoročne vo výške 309 150 eur, z toho každoročne mzdy vo výške 21 600 eur v súvislosti s požiadavkou na zvýšenie počtu zamestnancov o 2. Uvedené vplyvy boli do doložky zapracované po medzirezortnom pripomienkovom konaní, pričom v rámci jeho vyhodnotenia je zásadná pripomienka MF SR, týkajúca sa dopracovania analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy s tým, že výdavky súvisiace s poskytovaním dotácií je potrebné zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov kapitoly úradu na príslušný rozpočtový rok, uvedená ako akceptovaná. S týmto konštatovaním Komisia nemožné súhlasiť, keďže z doložky vyplýva rozpočtovo nekrytý vplyv. K navrhovanému krytiu v roku 2018 presunom rozpočtových prostriedkov z rezerv kapitoly MF SR Komisia uvádza, že v návrhu rozpočtu na roky 2018 až 2020 nie je na rok 2018 zabezpečená rezerva na riešenie navrhovaného zákona. Doložku Komisia žiada upraviť v zmysle zásadnej pripomienky MF SR uplatnenej v rámci medzirezortného pripomienkového konania tak, že vplyvy súvisiace s realizáciou návrhu zákona budú zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov a limitov počtu zamestnancov kapitoly úradu na príslušný rozpočtový rok. Súčasne Komisia upozorňuje na nesúlad údajov v tab. č. 1 a č. 4, v zmysle ktorých priemerný mzdový výdavok uvádzaný v tab. č. 4 nezodpovedá predkladateľom uvádzanej sume 1 800 eur (ide približne o priemerný osobný výdavok). Zároveň Komisia uvádza, že vo všetkých troch rokoch predkladateľ kvantifikuje osobné, resp. mzdové výdavky na rovnakej úrovni aj napriek tomu, že v roku 2018 sa účinnosť zákona navrhuje 1. 5. 2018.Komisia upozorňuje tiež, že v doložke nie sú uvedené výdavky v súvislosti s poskytovaním dotácií na pilotnú podporu projektov
5
experimentálneho vývoja a inovácií pre budovanie inteligentných miest, ktoré sú zabezpečené v limitoch návrhu rozpočtu kapitoly úradu na roky 2018 až 2020.K doložke vybraných vplyvov. V bode 10. Poznámky predkladateľ konštatuje, že „V súčasnosti nie je možné odhadnúť, koľko projektov a s akým dopadom získa štátnu dotáciu, ani ich celkový dopad.....“ . Uvedené však nie je v súlade s bodom 2.2.2 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu (ďalej len „analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy“) , z ktorého konkrétne vyplýva, aký projekt bude podporený v rokoch 2018 až 2020 formou dotácie z rozpočtu kapitoly Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu; i keď z predloženej analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy nie je zrejmé, či celý v tejto analýze predpokladaný objem dotácií poskytnutých z rozpočtu ÚPPVII v roku 2018 vo výške 210 000 Eur, v roku 2019 vo výške 280 000 Eur a v roku 2020 vo výške 280 000 Eur bude poskytnutý iba na tento projekt. S predloženým znením bodu 10. Poznámky doložky vybraných vplyvov je možné súhlasiť ako so všeobecným konštatovaním k vplyvom predloženého návrhu zákona, avšak Komisia považuje za potrebné ho doplniť a primerane upraviť aj v súvislosti s bodom 2.2.2 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy. Zároveň v tejto súvislosti Komisia odporúča prehodnotiť sociálne vplyvy predloženého návrhu zákona; označiť pozitívne sociálne vplyvy, ktoré je potrebné zhodnotiť v bode 4.2 analýzy sociálnych vplyvov (zhodnotenie vplyvov navrhovanej právnej úpravy na prístup obyvateľstva k zdrojom, právam, tovarom a službám), keďže identifikovaním sociálnych vplyvov sa povinnou súčasťou predkladaného materiálu stáva analýza sociálnych vplyvov.
6
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2017
2018
2019
2020
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
990 000,00
320 000,00
280 000,00
v tom: Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu / program 0ET Výkon funkcie podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu
0
990 000,00
320 000,00
280 000,00
z toho:
- vplyv na ŠR
0
990 000,00
320 000,00
280 000,00
Rozpočtové prostriedky
0
990 000,00
320 000,00
280 000,00
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
990 000,00
320 000,00
280 000,00
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
7
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Vplyv na rozpočet verejnej správy na roky 2018 2020 sa navrhuje zabezpečiť v rámci rozpočtu kapitoly Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu v roku 2018 po získaní zdrojov z refundovaných projektov realizovaných a uhradených v roku 2017.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.2. Popis návrhu:
Z rozpočtu kapitoly Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu sa v rokoch 2018 2020 predpokladá poskytovanie dotácií zo štátneho rozpočtu na nasledujúci projekt:
Memorandum o porozumení s University of California Berkeley a Žilinskou univerzitou v Žiline (OFN)
Pridanou hodnotou Memoranda o porozumení bude:
1.Podpora slovenských študentov graduálneho a postgraduálneho štúdia zapojených do výskumu a vývoja (R&D) v oblasti moderných technológií (aj IT).
2.Podpora študentov, ktorí reprezentujú Slovenskú republiku na medzinárodnej úrovni.
Financovanie projektov bude zabezpečené formou:
a)Poskytnutia finančných prostriedkov Žilinskej univerzite v Žiline, ktorá následne zabezpečí pobyt hosťujúceho študenta v Center for Global Education and Outreach from Berkeley Engineering (GLOBE).
Zámerom finančnej podpory je naplnenie cieľov podpísaného memoranda s Univerzitou Kalifornia v Berkeley a Žilinskou univerzitou v Žiline na prípravu analytických kapacít a podporu slovenských študentov.
Predpokladaný objem dotácií poskytnutých z rozpočtu ÚPPVII bude v roku 2018 vo výške 210 000 Eur, v roku 2019 vo výške 280 000 Eur a v roku 2020 vo výške 280 000 Eur.
8
Pilotná podpora experimentálneho vývoja a inovácií pre budovanie rozumných miest v SR na základe uznesenia vlády č. 314/2017 z 28.6.2017 k Návrhu pilotnej podpory projektov experimentálneho vývoja a inovácií pre budovanie rozumných miest v SR v rozpočte ÚPPVII na rok 2018 zahrnuté bežné transfery na tento účel vo výške 780 000 eur a na rok 2019 vo výške 40 000 eur.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
1.2.3.Predpoklady vývoja objemu aktivít:
1.2.4.Výpočty vplyvov na verejné financie
9
Tabuľka č. 2
Tabuľka č. 3
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
990 000,00
320 000,00
280 000,00
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspev. do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2
0
990 000,00
320 000,00
280 000,00
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstaráva. kapitálových aktív (710)
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
990 000,00
320 000,00
280 000,00
10
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
11
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1.
Predkladateľ návrhu právneho predpisu: Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu
2.
Názov návrhu právneho predpisu: Zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu
3.
Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
- primárnom čl. 107 až 109 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ktoré sa tykajú pomoci poskytovanej štátmi
- sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – po 30. novembri 2009)1. legislatívne akty: - Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 910/2014 z 23. júla 2014 o elektronickej identifikácii a dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zrušení smernice 1999/93/ES (Ú. v. EÚ L 257, 28.8.2014)
2. nelegislatívne akty: -Nariadenie Komisie (EÚ) č. 1407/2013 z 18. decembra 2013 o uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na pomoc de minimis (Ú. v. EÚ L 352, 24.12.2013)Nariadenie Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií
12
pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy (Ú. v. EÚ L 187, 26.6.2014) v platnom znení
- sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy)-
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
4.
Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)
lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
bezpredmetné
b)
lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
bezpredmetné
c)
informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
bezpredmetné
d)
informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s
13
uvedením rozsahu tohto prebratia
bezpredmetné
5.
Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
úplný
6.
Gestor a spolupracujúce rezorty:
Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu
DÔVODOVÁ SPRÁVA
14
B. Osobitná časť
K § 1
Ustanovenie vymedzuje predmet úpravy návrhu zákona.
K § 2
Ustanovenie vymedzuje rozsah poskytovania dotácii, a to najmä v troch základných oblastiach spadajúcich do pôsobnosti úradu. Oblasť digitálnej agendy - rozvoj informačných a komunikačných technológií, ktoré hybnou silou zvyšovania produktivity a rastu v Európskej únii. Podpora rozvoja investičného prostredia, tak aby sa vytvorilo atraktívne prostredie lákajúce zahraničných investorov, ktorí sa svojou činnosťou budú podieľať na ekonomickom raste krajiny, respektíve regiónov. Agenda 2030 schválená uznesením vlády Slovenskej republiky č. 350 z 24. júla 2017, ktorým vláda Slovenskej republiky uložila podpredsedovi vlády SR pre investície a informatizáciu v spolupráci s Radou vlády pre Agendu 2030 vypracovať a predložiť na rokovanie vlády SR "Návrh národných priorít implementácie Agendy 2030" teda vymedzenie konkrétnych oblastí Agendy 2030, ktorá bude vo vnútroštátnych podmienkach implementovaná.
K § 3
Toto ustanovenie vymedzuje účel poskytovania dotácií v pôsobnosti úradu respektíve v rámci účelu poskytovania dotácií oblasti, na ktoré môže úrad poskytnúť dotáciu na príslušný rozpočtový rok z rozpočtovej kapitoly úradu.
V odseku 1 písm. h) sa stanovuje účel poskytnutia dotácie na vytvorenie konceptu rozumných miest a regiónov. Rozumné mesto resp. „Smart city“ je priestor, ktorý vďaka využívaniu digitálnych a telekomunikačných technológií dokáže byť efektívnejší tak z hľadiska poskytovania služieb občanom a podnikateľskému sektoru, ako aj v zaistení fungovania základných sietí občianskej a technickej infraštruktúry ako efektívne prepojenie fyzických, digitálnych a sociálnych systémov, ktorých využitie vo verejnom prostredí sa dosahuje takým spôsobom, aby vytvorili udržateľnú a prosperujúcu budúcnosť pre obyvateľov daného priestoru. V rozumných mestách napomáhajú digitálne technológie k zlepšeniu verejných služieb a občianskej infraštruktúry, k lepšiemu využívaniu zdrojov a k znižovaniu vplyvov na životné prostredie.
V odseku 1 písm. i) Šírenie osvety komunitárnych programov prispeje k zviditeľneniu týchto programov ako atraktívny zdroj financovania niektorých strategických priorít SR a to najmä po roku 2020. Práve tieto programy pritom kľúčové pre budúcnosť Európy a jadrom stratégie Európa 2020. Slovenská republika by prostredníctvom týchto programov mohla zlepšovať kvalitu života občanov - zvyšovať ich vzdelanostnú úroveň, chrániť životné prostredie a zvyšovať konkurencieschopnosť hospodárstva. V súčasnosti sprostredkovávajú informácie o komunitárnych programoch a vyhlásených výzvach slovenským subjektom ministerstvá alebo ich podriadené organizácie. Tie však nedisponujú údajmi napr. o stave čerpania. Úroveň
15
informovanosti je slabá, tzv. kontaktné body na rezortoch často zastrešujú aj inú agendu a nemajú časový priestor venovať sa práci s potenciálnymi žiadateľmi a ani motiváciu zlepšovať úspešnosť slovenských subjektov v komunitárnych programoch.
Podľa kapitoly II, článku č. 115 nariadenia (EÚ) č. 1303/2013[1] v platnom znení členské štáty a riadiace orgány zodpovedné za vytvorenie jedného webového sídla, ktoré bude poskytovať informácie o všetkých operačných programoch v danom členskom štáte vrátane informácií o harmonograme vykonávania programovania a všetkých súvisiacich verejných konzultačných postupoch (toto ustanovenie platí podľa vyjadrenia zástupcov EK aj pre komunitárne programy).
K § 4
Toto ustanovenie upravuje podmienky poskytovania dotácií podľa tohto zákona. Určuje okruh osôb, ktoré môžu byť žiadateľom o poskytnutie dotácie a ktorým možno poskytnúť dotáciu podľa tohto zákona pri splnení podmienok ustanovených zákonom o rozpočtových pravidlách. Odsek 3 ustanovuje oblasti, na ktoré nemožno poskytnúť ani použiť dotáciu.
K § 5
Ustanovenie určuje spôsob poskytnutia dotácie a obsah žiadosti o poskytnutie dotácie.
K § 6
Ustanovenie upravuje spôsob vyhodnocovania žiadostí o poskytnutie dotácií podľa tohto zákona.
K § 7
Ustanovenie upravuje okruh informácií, ktoré úrad zverejňuje na svojom webovom sídle.
K § 8
Toto ustanovenie upravuje výkon kontroly hospodárenia s poskytnutou dotáciou a dodržiavanie podmienok uvedených v zmluve o poskytnutí dotácie.
[1] Nariadenie Európskeho parlamentu č. 1303/2013 zo 17. decembra 2013, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde, Európskom poľnohospodárskom fonde pre rozvoj vidieka a Európskom námornom a rybárskom fonde, a ktorým sa stanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde a Európskom námornom a rybárskom fonde, a ktorým sa zrušuje nariadenie Rady (ES) č. 1083/2006
16
K § 9
Ustanovenie upravuje, že týmto zákonom nie dotknuté osobitné predpisy o štátnej pomoci, ako aj skutočnosť, že poskytnutie dotácie podľa tohto zákona nie je právne nárokovateľné.
K § 10
Účinnosť zákona sa navrhuje 1. mája 2018.
Bratislava 10. január 2018
Robert Fico v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Peter Pellegrini v. r.
podpredseda vlády
Slovenskej republiky
pre investície a informatizáciu