Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o súkromnej bezpečnosti) v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ľubomír Galko, Jozef Rajtár a Milan Laurenčík.
Cieľom predloženej novely zákona je zakotviť do zákona výnimku z povinnosti absolvovať odbornú prípravu a vykonať skúšku odbornej spôsobilosti v prípade záujmu o obnovenie platnosti preukazu odbornej spôsobilosti pre tých držiteľov preukazov, ktorým sa blíži koniec doby platnosti preukazu odbornej spôsobilosti, a ktorí zároveň spĺňajú podmienku vzdelania a vykonanej praxe.
Vyššie uvedená výnimka sa týka absolventov študijných odborov v oblasti bezpečnostných služieb, absolventov vysokoškolského vzdelania druhého stupňa alebo špecializovaného policajného vzdelania, ktorí zároveň spĺňajú podmienku bezpečnostnej praxe v ozbrojenom bezpečnostnom zbore v trvaní najmenej päť rokov.
V súčasnosti je problematika obnovy platnosti preukazu odbornej spôsobilosti legislatívne nastavená tak, že ak platnosť preukazu zanikne uplynutím doby, na ktorú bol vydaný, na vydanie nového preukazu je potrebné absolvovať odbornú prípravu a úspešne vykonať skúšku. Preto sa navrhuje upraviť, aby odbornú prípravu a skúšku nebolo potrebné absolvovať, ak kumulatívne splnené podmienky podľa § 19 ods. 3 alebo 4 zákona o súkromnej bezpečnosti a zároveň ak držiteľ preukazu požiada o vydanie nového preukazu najmenej jeden mesiac pred uplynutím doby platnosti starého preukazu. K žiadosti bude potrebné priložiť doklady o získanom vzdelaní a o dĺžke trvania praxe.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona mierne negatívny, avšak z makroekonomického hľadiska zanedbateľný vplyv na verejné financie, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, a ani negatívny vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívny sociálny vplyv.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
V § 19 ods. 3 a 4 sa navrhuje doplnenie slov „prvej vety“, čím sa daná výnimka bude vzťahovať len na prvú vetu.
K bodu 2
V § 20a ods. 3 sa navrhuje doplnenie legislatívnej výhrady výnimky, podľa ktorej odchylnosti od úpravy v odseku 3 je možné upraviť v odseku 5. Doplnenie je legislatívno-technicky vyjadrené ako nahradenie druhej vety novou vetou, čím v odseku 3 zostane len čisto prípad zaniknutej platnosti preukazu (bez toho, aby pred uplynutím platnosti bol vykonaný úkon podaná žiadosť o vydanie nového preukazu). Odkaz na § 20a ods. 3 prvú vetu, uvedený v § 19 ods. 3 a 4 sa teda bude vzťahovať výhradne na tento prípad, kedy sa nebude aplikovať ustanovenie odseku 5.
K bodu 3
V nadväznosti na legislatívnu výhradu výnimky vo všeobecnom ustanovení v odseku 3 sa v odseku 5 zakotvuje špeciálne ustanovenie, podľa ktorého sa povinnosť absolvovať odbornú prípravu a vykonať skúšku odbornej spôsobilosti nebude vzťahovať na držiteľa, ktorý
a)najneskôr jeden mesiac pred uplynutím doby, na ktorú bol preukaz vydaný, požiada ministerstvo o vydanie nového preukazu a ktorý zároveň
b)spĺňa podmienky podľa § 19 ods. 3 alebo 4.
Novovložený odsek 6 obsahovo preberá pôvodnú druhú vetu v § 20a ods. 3; táto veta bola novelizačným bodom 2 nahradená novou vetou. Jej začlenenie v odseku 3 bolo z hľadiska štruktúry zákona asymetrické a preto sa navrhuje premiestniť ju do samostatného odseku 6.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti novely zákona o súkromnej bezpečnosti na 1. mája 2018.