Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Poslanci za stranu Kotleba Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba, Milan Mazurek, Rastislav Schlosár, Ján Kecskés a Peter Krupa predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov.
Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť ochranu Slovenskej republiky a jej občanov pred ilegálnymi imigrantmi a inými osobami, ktoré bez oprávnenia vstupujú alebo sa zdržiavajú na území Slovenskej republiky.
Jedným zo základných znakov štátu je jeho územie, vytýčené štátnymi hranicami. Ochrana štátnych hraníc pred ich neoprávneným narušením je preto jedným z najvyšších národno-štátnych záujmov.
Súčasná právna úprava je nedostatočná. V súčasnosti akákoľvek osoba so záujmom dostať sa na územie Slovenskej republiky nelegálne alebo sa na území Slovenskej republiky nelegálne zdržiavať, tak môže učiniť úplne beztrestne. Výnimku v súčasnosti tvoria iba prípady prekročenia štátnych hraníc s použitím násilia, formou prevádzačstva, alebo narušením vzdušného priestoru Slovenskej republiky. Príkladom je nedávny prípad dvoch tureckých vodičov, prevážajúcich cez naše územie 78 nelegálnych imigrantov. Hoci voči vodičom bolo okamžite začaté väzobné trestné stíhanie pre zločin prevádzačstva, nikto z imigrantov stíhaný nebol a nebude, keďže podľa zákonov Slovenskej republiky nespáchali žiaden trestný čin.
Vzhľadom na uvedené je potrebné, za účelom naplnenia ochrannej, regulatívnej, preventívnej ako aj represívnej funkcie štátu, zaviesť nové skutkové podstaty, a to v oblasti trestného práva, teda v prípadoch, keď nie je závažnosť činov iba nepatrná a nepostačujú iné sankčné nástroje správneho práva (vyhostenie, zákaz vstupu a pod.)
Do Trestného zákona preto zavádzame nový § 354a, ktorý definuje neoprávnené prekročenie štátnych hraníc Slovenskej republiky, ako aj neoprávnené zdržiavanie sa na území Slovenskej republiky ako trestný čin zaradený do ôsmej hlavy Trestného zákona: Trestné činy proti poriadku vo verejných veciach. Sme presvedčení, že prijatím tejto novely Trestného zákona sa podarí minimalizovať nelegálne prechody našich štátnych hraníc a odvrátiť tak rastúci trend kriminality cudzincov na území Slovenskej republiky (Správa generálneho prokurátora Slovenskej republiky o činnosti prokuratúry v roku 2016 a poznatkoch prokuratúry o stave zákonnosti v Slovenskej republike).
Aktuálne trvajúca migračná kríza, počas ktorej je Európa zaplavovaná miliónmi nelegálnych imigrantov, prevažne mladých mužov z území cudzích svetadielov, dokazuje narastajúcu potrebu urýchleného prijatia účinnej legislatívy, chrániacej záujmy Slovenskej republiky, ako aj bezpečnosť jej obyvateľov.
Štáty západnej Európy, ktoré na svoje územie prijímajú desiatky rokov nelegálnych imigrantov dnes bojujú s problémami ako terorizmus, masívna kriminalita, sociálne napätie a ohrozenie tradičnej kultúry, práva a hodnôt.
Milióny cudzincov valiacich sa do Európy z Ázie a Afriky predstavujú pre európske národy existenčné riziko. Integrácia týchto ľudí do zatiaľ väčšinovej európskej populácie je, ako ukázala prax v západných štátoch, takmer nemožná.
Dlhodobo plánovaná premena Európy na multikultúrne spoločenstvo zlyhala vo všetkých ohľadoch. Státisíce stratených životov Európanov dostatočným dôkazom zlyhania tohto politického princípu a jeho deštruktívneho pôsobenia na všetky národy, v ktorých sa začal aplikovať. Idea multikulturalizmu môže byť spolu s vražednými ideológiami dvadsiateho storočia alebo militantným islamistickým extrémizmom považovaná za jednu z najväčších svetových hrozieb, útočiacich na samotnú podstatu existencie európskych národov.
Epidémia znásilnení švédskych žien imigrantmi, vojny neeurópskych gangov s políciou v nemeckých mestách, rabovanie a podpaľovanie štvrtí v Anglicku, nákladné autá riadené imigrantmi a rútiace sa vysokou rýchlosťou do davov ľudí v Španielsku, Nemecku, či Francúzsku. To všetko príklady aplikácie multikulturalizmu a s ním súvisiaceho dovozu nelegálnych, neeurópskych imigrantov do Európy.
Cieľom poslancov Ľudovej strany Naše Slovensko je ochrániť Slovenskú republiku a jej obyvateľov od hrôz útokov a občianskych nepokojov, ktoré v súčasnosti spaľujú štáty západnej Európy. Chrániť hranice republiky a pomocou nich aj jej obyvateľov je povinnosťou všetkých poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Protiteroristické opatrenia, ktoré boli v Slovenskej republike aktivované počas posledných vianočných trhov, jasným potvrdením reálneho ohrozenia obyvateľov Slovenskej republiky zo strany týchto militantných imigrantov a teroristov.
Jeden z najväčších slovenských rodoľubov a slovenských velikánov, Ľudovít Velislav Štúr, vo svojom diele Starý a nový vek Slovákov napísal: „Hlboko si padol, rod môj, že rozkazy k mukám a k záhube Svojej sám vykonávaš, ktoré by iný odmrštil s nevôľou zvrchovanou. Podhodil si sa nohám šliapateľov Svojich a oni teraz rajtujú s potupou a s výskaním po Tebe.“
II. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Zavádza sa nová skutková podstata trestného činu nedovoleného vstupu a zdržiavanie sa na území Slovenskej republiky, ktorá dopĺňa skutkovú podstatu trestného činu násilného prekročenia štátnej hranice.
Na naplnenie základnej skutkovej podstaty tohto prečinu sa vyžaduje splnenie nasledovných objektívnych znakov:
1. subjekt musí byť cudzinec, t. j. osoba, ktorá nie je občanom Slovenskej republiky,
2. vstup na územie Slovenskej republiky alebo zdržiavanie sa na území Slovenskej republiky bez oprávnenia podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. To znamená bez platných cestovných dokladov alebo víz, povolenia na prechodný či trvalý pobyt a pod.
Súčasne sa zavádza kvalifikovaná skutková podstata tohto trestného činu, podmieňujúca použitie vyššej trestnej sadzby spáchanie uvedeného trestného činu páchateľom ako členom organizovanej skupiny.
Uvedený prečin nedovoleného vstupu a zdržiavanie sa na území Slovenskej republiky nijako nemení súčasný právny stav vo vzťahu k občanom členských štátov Európskej únie a občanom iných štátov Dohody o Európskom hospodárskom priestore (Islandu, Lichtenštajnska, Nórska) a Švajčiarska. Títo cudzinci budú môcť aj naďalej vstupovať na územie Slovenskej republiky a zdržiavať sa na ňom bez cestovných pasov či víz len s platným dokladom totožnosti, teda tak ako to ustanovuje zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bez toho, aby spáchali uvedený trestný čin.
Cudzinci sa uvedeného trestného činu nedopustia, ak splnia podmienku uvedenú v čl. 31 ods. 1 Dohovoru o právnom postavení utečencov (Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 319/1996 Z. z.).
K bodu 2
Zvyšuje sa trestná sadzba trestu odňatia slobody v rámci základnej skutkovej podstaty trestného činu prevádzačstva, a to z pôvodného jedného roku piatich rokov na tri roky až päť rokov.
K bodu 3
Zvyšuje sa trestná sadzba trestu odňatia slobody v rámci kvalifikovanej skutkovej podstaty trestného činu prevádzačstva, a to z pôvodných troch rokov osem rokov na päť rokov až desať rokov.
K bodu 4
Zvyšuje sa trestná sadzba trestu odňatia slobody v rámci kvalifikovanej skutkovej podstaty trestného činu prevádzačstva, a to z pôvodných sedem rokov desať rokov na sedem rokov až dvanásť rokov.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov.