1
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Popíšte pozitívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Návrh bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie dotknutých domácností v podobe zvýšenia disponibilných príjmov.
Špecifikujte pozitívne ovplyvnené skupiny:
Domácnosti s členom domácnosti, ktorý je nezamestnaný a zároveň znevýhodnený na trhu práce alebo patrí medzi zraniteľné skupiny obyvateľstva a zamestná sa v sociálnom podniku.
Popíšte negatívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte negatívne ovplyvnené skupiny:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv:
Pozitívny vplyv sa týka domácností s členom, ktorý je znevýhodnený na trhu práce alebo patrí medzi zraniteľné skupiny obyvateľstva. Tieto skupiny zároveň patria ku skupinám v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia.
Kvantifikujte rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom.
V prípade vyššieho počtu ovplyvnených skupín doplňte do tabuľky ďalšie riadky.
V prípade, ak neuvádzate kvantifikáciu, uveďte dôvod.
Ovplyvnená skupina č. 1:
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Podľa veľkosti sociálnych príjmov domácnosti z dôvodu nezamestnanosti alebo ekonomickej neaktivity dotknutého člena domácnosti, v dôsledku jeho zamestnania sa môže ísť o nárast do výšky čistého príjmu zo zamestnania v sociálnom podniku. Pri výške pracovného príjmu na úrovni 0,55 násobku priemernej mzdy, môže ísť o nárast o 443 za mesiac v roku 2018.
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Predpokladá sa, že registrované sociálne podniky začnú vznikať iba postupne, a to najskôr od apríla 2018. Keďže sa bude jednať o malé resp. stredné podniky, priemerný počet zamestnancov predpokladáme 20 a podiel znevýhodnených resp. zraniteľných zamestnancov 30 % (podľa návrhu). Pri počte vzniknutých registrovaných podnikov 30 v roku 2018, počet znevýhodnených zamestnancov môže dosiahnuť 180, pri počte napr. 100 registrovaných sociálnych podnikov v roku 2019, môže ísť o 600 znevýhodnených alebo zraniteľných zamestnancov.
Ovplyvnená skupina č. 2:
2
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky vyššie špecifikovaných domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. mieru rizika chudoby, podiel rastu/poklesu výdavkov na celkových výdavkoch/príjme):
Zvýšenie zamestnávania znevýhodnených a zraniteľných osôb môže prispieť k zníženiu rizika chudoby a sociálneho vylúčenia obyvateľstva.
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Špecifikujete ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Rozumie sa najmä na prístup k:
sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
doprave,
ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
informáciám
k iným právam (napr. politickým).
Návrh bude mať pozitívny sociálny vplyv na prístup znevýhodnených a zraniteľných skupín k zamestnaniu a na trh práce. Zákonom navrhovaná priama i nepriama podpora integračných sociálnych podnikov vrátane zavedenia povinného sociálneho hľadiska pri zadávaní verejných zákaziek povedie k zvýšeniu možností zamestnávania a integrácie na trh práce rôznych skupín znevýhodnených na trhu práce najmä z dôvodu nedostatočnej kvalifikácie, praktických zručností, skúseností, dlhodobej nezamestnanosti alebo sociálnych problémov, ktoré vedú k vylúčeniu a marginalizácii.
Sociálne podniky, ktoré rámcuje návrh zákona a pre ktoré zavádza podporu, zahŕňajú širokú škálu podnikov, ktoré majú rôzne formy. Nemusia byť zamerané len na integráciu na trh práce, môžu poskytovať bývanie pre nízkopríjmové skupiny obyvateľstva, sociálne služby alebo tovar zraniteľným, znevýhodneným alebo vylúčeným osobám. Zavádzajú sa servisné poukážky na podporu dopytu po službách registrovaných sociálnych podnikov, ktoré budú poskytovať služby opatrovania a osobnej asistencie pre odkázané osoby, čím sa zvýši prístup k takémuto typu sociálnych služieb pre starších ľudí alebo ľudí so zdravotným postihnutím.
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s
Vyššie uvedený pozitívny vplyv sa týka znevýhodnených na trhu práce alebo zraniteľných osôb, ktoré zákon aj definuje. Tieto osoby vo väčšine prípadov medzi patria zároveň ku skupinám v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia.
3
príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
deti (0 – 17),
mladí ľudia (18 – 25 rokov),
starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
ľudia so zdravotným postihnutím,
marginalizované rómske komunity
domácnosti s 3 a viac deťmi,
jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rodovú rovnosť.
Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia veku a sexuálnej orientácie? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Podporuje návrh rovnosť príležitostí?
Návrh má pozitívny vplyv na rovnosť príležitostí, nakoľko je zameraný na podporu sociálnych podnikov, ktorých hlavným cieľom je integrácia znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie a zraniteľných skupín na otvorený trh práce a na podporovaný trh práce. Súčasťou znevýhodnených a zraniteľných skupín sú etnické menšiny, ľudia so zdravotným postihnutím čiže skupiny, ktoré často čelia diskriminácii na trhu práce.
Môže mať návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Podporuje návrh rovnosť medzi ženami a mužmi alebo naopak bude viesť k zväčšovaniu rodových nerovností? Popíšte vplyvy.
Pri identifikovaní rodových vplyvov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi mužmi a ženami, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rodovej rovnosti spočíva v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti, ktoré súvisia s rodovými rolami či pohlavím. Hlavné oblasti podpory rodovej rovnosti:
podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
podpora rovnej participácie na rozhodovaní,
boj proti rodovo podmienenému násiliu a obchodovaniu s ľuďmi,
eliminácia rodových stereotypov.
Podpora sociálnej ekonomiky môže mať pozitívny vplyv na zvýšenie rodovej rovnosti, nakoľko môže prispieť k zvýšeniu podnikania žien, k zamestnanosti žien zo zraniteľných skupín obyvateľstva a tým k vyrovnávaniu ekonomickej nezávislosti medzi mužmi a ženami.
Potenciálne rozšírenie sociálnych podnikov poskytujúcich všeobecne prospešné služby opatrovania a osobnej asistencie odkázaných osôb podporené servisnými poukážkami, môže podporiť zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života ľudí starajúcich sa o odkázané osoby.
4
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Návrh uľahčuje vznik nových pracovných miest v sektore sociálnej ekonomiky. Sociálne podniky zahŕňajú širokú škálu podnikov, ktoré majú rôzne právne formy.
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Nie.
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Návrh zavádza resp. rozširuje podporu ekonomických aktivít, ktorých hlavným účelom je sociálny prospech a iba sekundárne zisk, čím sa bude vytvárať dopyt po práci aj vtedy, keď je dopyt po práci z bežného komerčného sektora zasýtený.
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Podpora sociálnych podnikov (najmä integračných podnikov) vrátane uplatňovania sociálneho aspektu pri verejnom obstarávaní by mala viesť k zníženiu dlhodobej nezamestnanosti, nakoľko sa prostredníctvom pracovnej integrácie dostanú na trh práce rôzne skupiny znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie, ktoré v súčasnosti na otvorenom trhu práce nedokážu uspieť.
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Nie.
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.“
Návrh môže pozitívne ovplyvniť zamestnanosť mladých absolventov a ľudí nad 50 rokov, ktorí sú v návrhu definovaní ako znevýhodnené osoby pre podporu sociálnych podnikov integračného typu.