1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Predložený materiál pozitívne vplyvy na podnikateľské subjekty, ktoré v súčasnosti podnikajú, alebo sa v budúcnosti rozhodnú podnikať v sektore sociálnej ekonomiky. I keď je podľa § 5, ods. (1) písm. a) hlavným cieľom subjektu sociálnej ekonomiky dosahovanie merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu, podnikateľský subjekt je oprávnený použiť menej ako 50% zisku zo svojej činnosti aj na iné účely než dosiahnutie hlavného cieľa podľa písm. a) (§ 5, ods. (1) písm. c)).
Predpokladá sa, že do roku 2020 bude pôsobiť 150 malých sociálnych podnikov.
Subjektom sociálnej ekonomiky môže byť nadácia, nezisková organizácia, neinvestičný fond, obchodná spoločnosť, družstvo alebo fyzická osoba, ktorá je podnikateľom, ak splní zákonom ustanovené podmienky. Medzi ustanovené podmienky patrí, že subjekt sociálnej ekonomiky vykonáva hospodársku činnosť v rámci aktivít sociálnej ekonomiky, to znamená, že jeho aktivity smerujú k dosahovaniu pozitívneho sociálneho vplyvu, pričom ak podnikajú alebo vykonávajú inú zárobkovú činnosť podľa osobitných predpisov, nevykonávajú ich výhradne na účely dosiahnutia zisku a zisk z nich musia použiť spôsobom ustanoveným navrhovaným zákonom.
Návrh zákona vytvára jasný inštitucionálny rámec pre poskytovanie podpory podnikov v širšom priestore sociálnej ekonomiky, čím zatraktívňuje tento typ podnikania. Podpora, ktorú ustanovuje tento návrh zákona sa týka najmä sociálnych podnikov, pričom zákon ustanovuje podmienky na priznanie postavenia registrovaného sociálneho podniku priznaním štatútu registrovaného sociálneho podniku. Tieto podmienky sa tak vzťahujú iba na tých žiadateľov, ktorí budú mať záujem zaregistrovať sa ako sociálny podnik.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Informácia o začatí konzultácií s podnikateľským prostredím bola zverejnená dňa 18. 5. 2017 do 24. mája 2017. O konzultácie neprejavil záujem žiadny subjekt.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Navrhuje sa registrovanému sociálnemu podniku, sociálnemu podniku a čiastočne sociálnemu podniku v súlade s pravidlami štátnej pomoci poskytovať za ustanovených podmienok podporu.
Nepriama forma podpory pre registrované sociálne podniky sa navrhuje vo forme úľavy na dani z príjmov pre registrované sociálne podniky vo výške percenta záväzku využitia zisku na dosiahnutie hlavného cieľa, ktorý si daňovník sám stanoví v rámci žiadosti o registráciu sociálneho podniku, možnosti uplatnenia zníženej sadzby dane na tovary a služby dodávané registrovanými sociálnymi podnikmi (na 10 % zo základu dane) a vo forme
2
ustanovenia možnosti pre obce oslobodiť registrované sociálne podniky od miestnych daní z nehnuteľností resp. možnosti znížiť tieto dane. Sumu úľavy na dani z príjmov je daňovník povinný použiť na dosiahnutie hlavného cieľa v príslušnom zdaňovacom období alebo previesť na osobitný účet, pričom tieto finančné prostriedky možno použiť iba na obstaranie hmotného majetku, a to najneskôr do piatich rokov odo dňa ich pripísania na osobitný účet v banke. Daňovník, ktorý použije odpočet dane z príjmov si nemôže uplatniť úľavu na dani pre príjemcov investičnej pomoci, úľavu na dani pre prijímateľa stimulov, ani odpočet výdavkov (nákladov) na výskum a vývoj, a ani prijímať podiel zaplatenej dane podľa § 50. Uplatnenie nepriamej podpory pre registrované sociálne podniky musí byť v súlade s pravidlami poskytovania štátnej pomoci, t.j. spolu s ostatnými formami podpory nesmie presiahnuť maximálnu intenzitu pomoci.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Navrhuje sa registrovanému sociálnemu podniku, sociálnemu podniku a čiastočne sociálnemu podniku v súlade s pravidlami štátnej pomoci poskytovať za ustanovených podmienok podporu. Registrovanému sociálnemu podniku, ktorý využíva 100 % zisku na dosahovanie pozitívneho sociálneho vplyvu alebo ktorý uplatňuje demokratickú správu, bude možné poskytnúť všetky druhy podpory v podobe investičnej pomoci, kompenzačnej pomoci a pomoci na podporu dopytu. Registrovanému sociálnemu podniku, ktorý tieto podmienky nespĺňa bude možné poskytnúť investičnú pomoc vo forme finančného nástroja a podmienečne vratného finančného príspevku a kompenzačnú pomoc vo forme finančného nástroja. Neregistrovanému sociálnemu podniku a čiastočne sociálnemu podniku bude možné poskytnúť investičnú pomoc vo forme finančného nástroja a kompenzačnú pomoc vo forme finančného nástroja. Pomoc na podporu dopytu sa bude poskytovať registrovaným sociálnym podnikom, ktoré budú poskytovať tieto služby: služby starostlivosti o domácnosť a záhradu a služby fyzickej osobe, ktorá je odkázaná na pomoc inej fyzickej osoby na základe posudku odkázanosti na sociálnu službu. Navrhuje sa, aby spotrebitelia mohli za služby poskytované registrovaným sociálnym podnikom platiť servisnými poukážkami, ktoré budú prostriedkami na poskytovanie pomoci na podporu dopytu. Pre osoby, ktoré odkázanými osobami podľa zákona č. 488/2008 Z. z. o sociálnych službách, sa budú predávať za zníženú cenu oproti ich nominálnej hodnote. Servisné poukážky majú mať povahu ceniny a vydávať ich bude Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR v nominálnej hodnote 10 eur. S cieľom podpory integrácie znevýhodnených osôb na trh práce sa navrhuje zavedenie nového aktívneho opatrenia na trhu práce Príspevok integračnému podniku 53f). Jeho účelom je zvýšiť podporu a motiváciu integračných podnikov poskytovať vhodnú podporu a pomoc znevýhodneným osobám počas ich zamestnania v integračnom podniku tak, aby si najneskôr do šiestich mesiacov od skončenia zamestnania v integračnom podniku našli zamestnanie na otvorenom trhu práce, t.j. bez iných podporných finančných mechanizmov. Integračnému podniku, ktorý zamestnáva znevýhodnené osoby sa navrhuje poskytovať kompenzačné príspevky 53g) na mzdové náklady; dodatočné náklady spojené so zamestnávaním osôb, ktoré znevýhodnenými osobami z dôvodu spočívajúcom v ich zdravotnom stave a náklady vynaložené na pomoc zamestnaným znevýhodneným osobám.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
0
0
3
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Predloženým návrhom zákona sa vytvára priestor pre sociálne orientovanú ekonomiku ako integrálnu súčasť verejnej ekonomiky, a to ustanovením podmienok vzniku subjektov sociálnej ekonomiky a ich podpory. Hlavným cieľom subjektov sociálnej ekonomiky nebude dosahovanie/maximalizovanie zisku, ale napĺňanie preferovaných spoločenských cieľov dosahovanie merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu. Subjekty sociálnej ekonomiky tak nemožno chápať ako bežný podnikateľský subjekt. Segment aktivít sociálnej ekonomiky je z dôvodu orientovania sa na sociálne ciele a dosahovania nízkych ziskov väčšinou neatraktívny pre bežné súkromné podnikateľské subjekty, preto s prijatím návrhu nebudú spojené žiadne negatívne vplyvy na konkurencieschopnosť a správanie sa bežných súkromných podnikov na trhu. Návrh zákona vytvára jasný inštitucionálny rámec pre poskytovanie podpory podnikov v širšom priestore sociálnej ekonomiky, čím zatraktívňuje tento typ podnikania.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?