1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2017
2018
2019
2020
Príjmy verejnej správy celkom
0
268 877
1 887 688
2 096 564
v tom: Sociálna poisťovňa
0
202 900
1 417 392
2 238 192
zdravotné poisťovne
0
34 538
299 376
566 568
Daň z príjmu fyzických osôb (111)
0
31 439
231 120
383 724
Daň z príjmov právnických osôb (112)
0
0
-25 200
-84 420
Daň z pridanej hodnoty (131)
0
0
-30 000
-1 000 000
Daň z nehnuteľnosti (121)
0
0
-5 000
-7 500
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
-55 200
-1 080 400
Rozpočtové prostriedky
0
0
-55 200
-1 080 400
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce*
0
22 007
156 784
261 107
- vplyv na vyššie územné celky*
0
9 432
69 336
115 117
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
6 826 418
13 086 879
21 568 353
v tom:
MPSVR SR / 07E0301 Aparát ministerstva
0
168 418
186 879
186 879
MPSVR SR Program 06G Ľudské zdroje v tom 06G04 Aktívna politika trhu práce a zvýšenie zamestnateľnosti - MPSVR SR
0
0
300 000
2 381 474
06G1S Operačný program Ľudské zdroje
0
6 400 000
12 600 000
19 000 000
MF SR (Finančné riaditeľstvo SR)/0EK0D Informačné technológie financované zo ŠR
0
258 000
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
6 826 418
13 086 879
21 568 353
Rozpočtové prostriedky
0
426 418
486 879
2 568 353
EÚ zdroje
0
5 440 000
10 710 000
16 150 000
spolufinancovanie
0
960 000
1 890 000
2 850 000
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
5
5
5
- vplyv na ŠR
0
5
5
5
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
67 500
90 000
90 000
- vplyv na ŠR
0
67 500
90 000
90 000
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
2
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
6 826 418
12 600 000
19 000 000
v tom: MPSVR SR
0
6 568 418
12 600 000
19 000 000
MF SR
258 000
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
486 879
2 568 353
*vrátane rozdelenia výnosu dane z príjmov fyzických osôb pre obce a VUC v pomere 70 : 30
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Finančné prostriedky pre kapitolu Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR súvisiace s výdavkami na 5 zamestnancov aparátu ministerstva v sume 168 418 eur budú zabezpečené v rámci schválených limitov rozpočtu verejnej správy na rok 2018. Počet zamestnancov (5 osôb) na realizáciu zákona bude v roku 2018 vyčlenených zo schváleného limitu na rok 2018.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky nemá v návrhu rozpočtu kapitoly na roky 2019 a 2020 zabezpečené potrebné prostriedky štátneho rozpočtu (zdroj 111) súvisiace so zvýšením počtu zamestnancov aparátu ministerstva, poskytovaním pomoci na podporu dopytu (servisné poukážky) a s poskytovaním príspevku integračnému podniku a kompenzačných príspevkov integračnému podniku. Ide o navýšenie o 486 879 v roku 2019 a o 2 568 353 v roku 2020. Zvýšené výdavky si bude ministerstvo uplatňovať pri príprave návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2019 až 2021.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky predpokladá, že s účinnosťou zákona bude prednostne čerpaná investičná pomoc. Kompenzačná pomoc začne byť využívaná sociálnymi podnikmi v roku 2020 (predovšetkým po uplynutí čerpania 2 ročnej možnosti vo forme investičnej pomoci). Účinnosť servisných poukážok sa predpokladá od 1.1. 2019.
V rokoch 2018 2020 bude investičná pomoc sociálnym podnikom poskytovaná formou nenávratného finančného príspevku prostredníctvom národného projektu z OP Ľudské zdroje.
Realizácia predmetného návrhu si na obdobie čerpania prostriedkov z OP Ľudské zdroje vyžiada dočasné zvýšenie počtu zamestnancov o 41 v rámci uvažovaných regionálnych informačných centier sociálnej ekonomiky, ktoré bude zabezpečené v rámci schválených limitov počtu zamestnancov na príslušný rozpočtový rok z dočasne neobsadených miest kapitoly. V prípade vysokého plnenia stavu zamestnancov požiada Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR v príslušnom roku Ministerstvo financií SR o jeho dočasné zvýšenie na príslušný rok. Osobné výdavky týchto zamestnancov budú zabezpečené z finančných prostriedkov príslušného projektu.
Výdavky budú v roku 2018 zabezpečené v rámci schválených limitov rozpočtu verejnej správy na rok 2018.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
3
Návrh zákona vymedzuje sektor sociálnej ekonomiky, definuje subjekty sociálnej ekonomiky, sociálny podnik, a ďalšie pojmy z oblasti sociálnej ekonomiky. Návrh zákona ustanovuje podmienky registrácie sociálneho podniku, jednotlivé druhy registrovaných sociálnych podnikov a možnosť podpory sociálnych podnikov.
Priama forma podpory
Navrhuje sa registrovanému sociálnemu podniku, sociálnemu podniku a čiastočne sociálnemu podniku v súlade s pravidlami štátnej pomoci poskytovať za ustanovených podmienok podporu.
Registrovanému sociálnemu podniku, ktorý využíva 100 % zisku na dosahovanie pozitívneho sociálneho vplyvu alebo ktorý uplatňuje demokratickú správu, bude možné poskytnúť všetky druhy podpory v podobe investičnej pomoci 18), kompenzačnej pomoci 20) a pomoci na podporu dopytu 21). Registrovanému sociálnemu podniku, ktorý tieto podmienky nespĺňa bude možné poskytnúť investičnú pomoc vo forme finančného nástroja a podmienečne vratného finančného príspevku a kompenzačnú pomoc vo forme finančného nástroja. Neregistrovanému sociálnemu podniku a čiastočne sociálnemu podniku bude možné poskytnúť investičnú pomoc vo forme finančného nástroja a kompenzačnú pomoc vo forme finančného nástroja.
Investičná pomoc sa bude poskytovať na účel podpory počiatočnej investície alebo prípravy projektu investície, a to vo forme finančného nástroja, podmienečne vratného finančného príspevku, nenávratného finančného príspevku, dotácie, prevodu vlastníctva k nehnuteľného majetku alebo zámeny nehnuteľného majetku za cenu nižšiu ako je všeobecná hodnota majetku. Investičnú pomoc vo forme nenávratného finančného príspevku a dotácie bude možné poskytnúť len vtedy, ak registrovaný sociálny podnik získal alebo prísľub získania investičnej pomoci vo forme finančného nástroja alebo podmienečne vratného finančného príspevku vo výške aspoň 20 % z celkovej výšky nákladov investičného zámeru, alebo inej formy financovania, ktorá je spojená s povinnosťou vrátiť poskytnuté prostriedky, vo výške aspoň 10 % z celkovej výšky nákladov investičného zámeru, na ten istý účel použitia investičnej pomoci.
Kompenzačná pomoc sa bude poskytovať registrovanému sociálnemu podniku, neregistrovanému sociálnemu podniku a čiastočne sociálnemu podniku, ak v dôsledku dosahovania pozitívneho sociálneho vplyvu znevýhodnené oproti podnikateľom, ktorí podnikajú za účelom dosahovania zisku. Neregistrovanému sociálnemu podniku alebo čiastočne sociálnemu podniku bude dostupná kompenzačná pomoc iba vo forme finančného nástroja, registrovanému sociálnemu podniku aj vo forme dotácie, alebo kombinácie finančného nástroja a dotácie.
Na poskytovanie investičnej a kompenzačnej pomoci, okrem dotácie, sa použijú existujúce osobitné predpisy. Na poskytovanie investičnej a kompenzačnej pomoci vo forme dotácie sa použije § 20 a 21. Navrhuje sa, aby dotáciu mohlo poskytovať Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a iné ministerstvá, a to v oblastiach, v ktorých registrovaný sociálny podnik dosahuje pozitívny sociálny vplyv, v rozsahu svojej pôsobnosti. Dotácia sa poskytne žiadateľom, ktorí splnili podmienky na jej poskytnutie, ak poskytovateľ dotácie vyčlenil finančné prostriedky vo svojom rozpočte na účel podpory podľa tohto zákona, a to do vyčerpania týchto finančných prostriedkov.
Pomoc na podporu dopytu sa bude poskytovať registrovaným sociálnym podnikom, ktoré budú poskytovať tieto služby: služby starostlivosti o domácnosť a záhradu a služby fyzickej osobe, ktorá je odkázaná na pomoc inej fyzickej osoby na základe posudku odkázanosti na sociálnu službu. Navrhuje sa, aby spotrebitelia mohli za služby poskytované registrovaným sociálnym podnikom platiť servisnými poukážkami, ktoré budú
4
prostriedkami na poskytovanie pomoci na podporu dopytu 22). Pre osoby, ktoré odkázanými osobami podľa zákona č. 488/2008 Z. z. o sociálnych službách, sa budú predávať za zníženú cenu oproti ich nominálnej hodnote. Servisné poukážky majú mať povahu ceniny a vydávať ich bude ministerstvo práce v nominálnej hodnote 10 eur.
S cieľom podpory integrácie znevýhodnených osôb na trh práce sa navrhuje zavedenie nového aktívneho opatrenia na trhu práce Príspevok integračnému podniku 53f). Jeho účelom je zvýšiť podporu a motiváciu integračných podnikov poskytovať vhodnú podporu a pomoc znevýhodneným osobám počas ich zamestnania v integračnom podniku tak, aby si najneskôr do šiestich mesiacov od skončenia zamestnania v integračnom podniku našli zamestnanie na otvorenom trhu práce, t.j. bez iných podporných finančných mechanizmov. O príspevok bude môcť požiadať integračný podnik v prípade, ak najmenej 10 % jeho zamestnancov, ktorí boli znevýhodnenými osobami podľa zákona o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch z celkového počtu jeho zamestnancov, skončili dohodou pracovný pomer v integračnom podniku najneskôr do dvoch rokov od jeho vzniku a v období nasledujúcich šiestich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov si našli zamestnanie u zamestnávateľa, ktorý nie je integračným podnikom ani závislou osobou integračného podniku. Príspevok sa navrhuje poskytovať mesačne, najviac počas 12 mesiacov od vzniku nového pracovného pomeru. Výška príspevku sa navrhuje odvíjať od vyplácanej mzdy zamestnanca v novom zamestnaní, s jej postupným zvyšovaním tak, aby sa podporilo čo najdlhšie zotrvanie tohto zamestnanca v novom zamestnaní. O príspevok bude integračný podnik žiadať úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, v ktorého územnom obvode má sídlo.
Integračnému podniku, ktorý zamestnáva znevýhodnené osoby sa navrhuje poskytovať kompenzačné príspevky 53g) na mzdové náklady; dodatočné náklady spojené so zamestnávaním osôb, ktoré znevýhodnenými osobami z dôvodu spočívajúcom v ich zdravotnom stave; náklady vynaložené na pomoc zamestnaným znevýhodneným osobám. Navrhuje sa poskytovať kompenzačný príspevok na mzdové náklady spojené so zamestnávaním znevýhodnených osôb vo výške 50% oprávnených nákladov mesačne, po dobu 12 po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov a v prípade zamestnanca, ktorý je znevýhodnenou osobou z dôvodu spočívajúcom v jeho zdravotnom stave vo výške 75% oprávnených nákladov mesačne a to po dobu zamestnávania tohto zamestnanca.
Navrhuje sa poskytovať dodatočné náklady spojené so zamestnávaním osôb, ktoré znevýhodnenými osobami z dôvodu spočívajúcom v ich zdravotnom stave jednorazovo vo výške 100% skutočne a účelne vynaložených oprávnených nákladov. Navrhuje sa poskytovať náklady vynaložené na pomoc zamestnaným znevýhodneným osobám mesačne vo výške 50% skutočne a účelne vynaložených oprávnených nákladov.
Nepriama forma podpory pre registrované sociálne podniky sa navrhuje vo forme úľavy na dani z príjmov pre registrované sociálne podniky vo výške percenta záväzku využitia zisku na dosiahnutie hlavného cieľa, ktorý si daňovník sám stanoví v rámci žiadosti o registráciu sociálneho podniku, možnosti uplatnenia zníženej sadzby dane na tovary a služby dodávané registrovanými sociálnymi podnikmi (na 10 % zo základu dane) a vo forme ustanovenia možnosti pre obce oslobodiť registrované sociálne podniky od miestnych daní z nehnuteľností resp. možnosti znížiť tieto dane. Sumu úľavy na dani z príjmov je daňovník povinný použiť na dosiahnutie hlavného cieľa v príslušnom zdaňovacom období alebo previesť na osobitný účet, pričom tieto finančné prostriedky možno použiť iba na obstaranie hmotného majetku, a to najneskôr do piatich rokov odo dňa ich pripísania na osobitný účet v banke. Daňovník, ktorý použije odpočet dane z príjmov si nemôže uplatniť úľavu na dani pre príjemcov investičnej pomoci, úľavu na dani pre prijímateľa stimulov, ani odpočet výdavkov (nákladov) na výskum a vývoj, a ani prijímať podiel zaplatenej dane podľa § 50. Uplatnenie nepriamej podpory pre registrované sociálne podniky musí byť v súlade s
5
pravidlami poskytovania štátnej pomoci, t.j. spolu s ostatnými formami podpory nesmie presiahnuť maximálnu intenzitu pomoci.
Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny SR v oblasti štátnej správy sociálnej ekonomiky vzniká nová agenda. V rámci nej bude priznávať a rušiť štatút registrovaného sociálneho podniku, ako aj postavenie strešnej organizácie sektora sociálnej ekonomiky a najvyššej strešnej organizácie sektora sociálnej ekonomiky. Okrem iného bude tiež ukladať pokuty podľa § 29, viesť register registrovaných sociálnych podnikov, zoznam organizácií sektora sociálnej ekonomiky a zverejňovať ho na svojom webovom sídle, vykonávať kontrolu dodržiavania povinností podľa tohto zákona, vyhodnocovať výročné správy registrovaného sociálneho podniku, zabezpečovať bezplatné poradenstvo pri príprave projektu sociálneho podnikania, ako aj o možnostiach podpory podľa tohto zákona alebo osobitných predpisov, či vydávať metodické usmernenie k uplatňovaniu tohto zákona a osobitných predpisov v jeho pôsobnosti týkajúcich sa sociálnej ekonomiky a sociálnych podnikov. Nová agenda si vyžiada v aparáte Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR zvýšené finančné prostriedky súvisiace so zvýšením počtu zamestnancov o 3 osoby v roku 2018 a o 5 osôb v rokoch 2019 až 2020.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Predpokladá sa, že registrované sociálne podniky začnú vznikať iba postupne, a to najskôr od apríla, reálne skôr od júla 2018, čo bude súvisieť s postupným rozbehnutím procesu registrácie, pričom ich počet do roku 2020 by mohol dosiahnuť 150. Keďže sa bude jednať o malé resp. stredné podniky, priemerný počet zamestnancov predpokladáme 20 a podiel znevýhodnených resp. zraniteľných zamestnancov 30 % (podľa návrhu). Počet registrovaných sociálnych podnikov odhadujeme do 150 z dôvodu doterajších skúseností s podporou sociálnych podnikov v rámci aktívnych opatrení trhu práce. Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny realizuje Národný projekt „Cesta na trh práce“ a v rámci aktivity „Podpora vytvárania pracovných miest pre znevýhodnených UoZ v sociálnych podnikoch pracovnej integrácie“ od marca 2017 zatiaľ vznikli 4 podniky pracovnej integrácie.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2017
2018
2019
2020
Počet registrovaných sociálnych podnikov
0
30
100
150
Počet zamestnancov registrovaných sociálnych podnikov
0
600
2 000
3 000
Počet znevýhodnených (resp. zraniteľných) zamestnancov
0
180
600
900
6
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Vplyv na príjmy verejnej správy
Zvýšenie zamestnávania znevýhodnených a zraniteľných osôb
Registrované sociálne podniky budú zamestnávať znevýhodnené a zraniteľné osoby (30 % zamestnancov), pričom sa predpokladá, že väčšinu znevýhodnených a zraniteľných osôb budú tvoriť zamestnanci, ktorí boli pred prijatím práce v registrovanom sociálnom podniku nezamestnaní, a teda nemali príjem z pracovnej činnosti. Vďaka navrhovanej podpore registrovaným sociálnym podnikom v dôsledku rastu pracovných príjmov zamestnancov týchto podnikov (najmä u znevýhodnených osôb na trhu práce) preto príde k rastu príjmov vo verejnej správe, a to v podobe rastu odvodov do Sociálnej poisťovne, zdravotných poisťovní a dani z príjmov do štátneho rozpočtu. Predpokladáme, že registrované sociálne podniky začnú reálne vznikať od júla 2018 a znevýhodnené osoby zamestnané v nich budú mať mzdu vo výške 0,55 násobku priemernej mzdy.
v €
2017
2018
2019
2020
Predpokladaná mzda znevýhodnených zamestnancov v registrovanom sociálnom podniku (0,55xpriem. mzda*)
0
543
569
599
odvody do Sociálnej poisťovne (zamestnanec i zamestnávateľ)
0
187,87
196,86
207,24
odvody zdravotná poisťovňa (zamestnanec i zamestnávateľ)
0
68,46
79,38
91,98
daň z príjmu
0
29,11
32,1
35,53
predpokladané štátom platené príspevky na zdravotné poistenie na nezamestnaného (ak by sa nezamestnal v reg. sociálnom podniku)
36,48
37,8
39,52
Príjmy verejnej správy spolu
0
268 877
1 947 888
3 188 484
Sociálna poisťovňa
0
202 900
1 417 392
2 238 192
zdravotné poisťovne (prírastok)
0
34 538
299 376
566 568
daň z príjmu
0
31 439
231 120
383 724
* podľa prognózy IFP MF SR (jún 2017)
7
Zavedenie daňových úľav pre sociálne podniky
V súvislosti so zavedením úľavy na dani z príjmov na daňovníka, ktorý je registrovaným sociálnym podnikom vo výške, predpokladáme, že návrh sa dotkne 2/3 uvažovaných sociálnych podnikov, ktoré vykážu zisk vo výške v priemere 10 000 €. Daňovú úľavu bude možné uplatňovať až od 1. januára 2019.
2017
2018
2019
2020
počet registr. soc. podnikov uplatňujúcich úľavu na dani
0
0
20
67
% využitia zisku na hlavný cieľ
0
0
60
60
úľava na dani v €
0
0
-1 260
-1 260
Spolu vplyv na daň z príjmov v €
0
0
-25 200
-84 420
Znížená sadzba dane z pridanej hodnoty
Na tovary a služby dodávané registrovanými sociálnymi podnikmi v rámci aktivít sociálnej ekonomiky sa môže uplatniť znížená sadzba dane 10 % zo základu dane, ak je to v súlade s pravidlami poskytovania štátnej pomoci. Pri uvažovanom počte registrovaných sociálnych podnikov predpokladáme obrat vo výške 200 000 ročne, pričom aktivity sociálnej ekonomiky tvoria 50 %. Nižšiu sadzbu DPH bude možné uplatňovať od 1. januára 2019.
2017
2018
2019
2020
počet registrovaných sociálnych podnikov
0
0
30
100
predpokladaný obrat z aktivít sociálnej ekonomiky v € na 1 podnik
0
0
100 000
100 000
znížená DPH z 20 % na 10 %
0
0
-10 000
-10 000
Spolu vplyv na príjmy z DPH v €
0
0
-300 000
-1 000 000
Oslobodenie od dane a zníženie dane z nehnuteľností
Navrhuje sa, aby mestá a obce (správcovia dane) mohli všeobecne záväzným nariadením podľa miestnych podmienok v obci alebo jej jednotlivej časti ustanoviť zníženie dane z nehnuteľností alebo oslobodiť od dane z nehnuteľností (pozemkov, stavieb, bytov a nebytových priestorov) vo vlastníctve registrovaných sociálnych podnikov. Keďže oslobodenie od dane resp. jej zníženie bude pre obce fakultatívne, nepredpokladajú sa významné vplyvy na ich rozpočet. Výpočet potenciálneho vplyvu je uvedený v nasledujúcej tabuľke.
Oslobodenie od dane z nehnuteľnosti
2017
2018
2019
2020
počet registrovaných sociálnych podnikov
0
0
100
150
predpokladaná výška dane z nehnuteľnosti na 1 podnik
0
0
-50
-50
Vplyv na príjmy z miestnej dane z nehnuteľností v €
0
0
-5 000
-7 500
Vplyv na výdavky verejnej správy
8
Vzhľadom na to, že súčasťou návrhu je aj novelizovanie daňových zákonov (zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov), ako aj zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, predpokladá sa potreba úpravy informačných systémov finančnej správy, ktorá bude mať vplyv na výdavky v rámci kapitoly Ministerstva financií (pre Finančné riaditeľstvo SR). Finančné riaditeľstvo SR odhaduje vplyv na rozpočet organizácie na rok 2018 v sume 258 000 eur na zabezpečenie úpravy informačného systému.
V súvislosti so zavedením nového aktívneho opatrenia na trhu práce - príspevku integračnému podniku, sa predpokladá, že k jeho reálnemu vyplácaniu príde najskôr v roku 2020. Dôvodom je postupný nábeh vzniku a registrovania integračných sociálnych podnikov, predpoklad istého času, počas ktorého budú musieť zamestnávať znevýhodnených zamestnancov, splnenie podmienky ukončenia pracovného pomeru dohodou u min. 10 % znevýhodnených zamestnancov, ktorí si nájdu prácu na otvorenom trhu práce do 6 mesiacov a predpoklad istého obdobia zamestnania u nového zamestnávateľa, aby bolo možné určiť výšku príspevku, ktorá sa odvíja od mzdy u nového zamestnávateľa ( v 1. 3. mesiaci 10 % zo mzdy znevýhodneného zamestnanca u nového zamestnávateľa, v 4. 6. mesiaci 20 % zo mzdy, v 7. - 9. mesiaci 30 % zo mzdy a v 10. 12. mesiaci 40 % zo mzdy). Predpokladá sa, že znevýhodnení zamestnanci sociálnych podnikov si nájdu prácu na otvorenom trhu práce za mzdu vo výške mediánu príjmov (podľa údajov Treximy v posledných rokoch tvorí medián miezd stabilne 78 % z priemernej mzdy, t.j. odhad mediánu na rok 2019 je 0,78 x júnová prognóza IFP priemernej mzdy v roku 2019).
Príspevok integračnému podniku v roku 2020
obdobie
podiel zo mzdy
príspevok na 1 zamestnanca v €
počet ovplyvnených zamestnancov
Finančné náklady na príspevok spolu v €
1 - 3 mesiac
0,1
80,73
350
84 767
4 - 6 mesiac
0,2
161,46
300
145 314
7 - 9 mesiac
0,3
242,19
250
181 643
10 - 12 mesiac
0,4
322,92
200
193 752
Spolu za rok 2020
2 422
605 475
Kompenzačné príspevky integračnému podniku bude vyplácať Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny. Keďže sa očakáva prednostné čerpanie investičnej pomoci sociálnymi podnikmi, kompenzačná pomoc začne byť využívaná sociálnymi podnikmi v roku 2020 (predovšetkým po uplynutí čerpania 2 ročnej možnosti vo forme investičnej pomoci). Príspevky sa budú poskytovať v rámci aktívnych opatrení trhu práce a budú spočívať v kompenzovaní mzdových nákladov znevýhodnených a zraniteľných zamestnancov (50 %), v prípade osôb so zdravotným postihnutím (75 %), pomoci na kompenzovanie dodatočných nákladov na zamestnávanie pracovníkov so zdravotným postihnutím ako napr. na úpravu pracovného prostredia, na úpravu alebo získanie softvéru, na zamestnávanie asistentov alebo náklady na dopravu do práce pracovníkov so zdravotným postihnutím (100 % nákladov) a na zamestnávanie pracovníkov poskytujúcich pomoc a podporu znevýhodneným zamestnancom (50 % mzdových nákladov). Na základe doterajších skúseností s realizáciou APTP na podporu zamestnávania osôb so zdravotným postihnutím,
9
predpokladáme, že v podnikoch bude pôsobiť 1 asistent na pomoc 1,5 zamestnanca so zdravotným postihnutím a 1 asistent na pomoc 5 znevýhodneným alebo zraniteľným zamestnancom. Dodatočné jednorazové náklady na úpravu pracoviska pre zamestnancov so zdravotným postihnutím sa nepredpokladajú, keďže kompenzačná pomoc začne byť čerpaná po využití možnosti investičnej pomoci, ktorá zahŕňa tento druh pomoci. Uplatnenie ďalších opakujúcich sa nákladov sa očakáva vo výške 5 000 €. Mzda asistentov sa predpokladá vo výške mediánu príjmov (78 % z prognózovanej priemernej mzdy v hospodárstve podľa IFP).
Kompenzačné príspevky integračnému podniku
2017
2018
2019
2020
počet registrovaných sociálnych podnikov
0
0
0
30
počet znevýhodnených zamestnancov (okrem osôb so ZP)
0
0
0
90
počet zamestnancov so zdravotným postihnutím (ZP)
0
0
0
90
počet asistentov na pomoc znevýhodneným zamestnancom
0
0
0
18
počet asistentov na pomoc zamestnancom so ZP
0
0
0
60
50% z predpokladaných mzdových nákladov na 1 znevýhodneného zamestnanca
0
364,36
384,54
407,82
75 % zo mzdových nákladov na 1 zamestnanca so ZP
0
546,54
576,81
611,73
50 % mzdových nákladov na 1 asistenta na pomoc znevýhodneným osobám
0
520,84
545,73
574,205
100 % mzdových nákladov na 1 asistenta zamestnancom so ZP
0
1041,68
1091,46
1148,41
kompenzácia dodatočných opakujúcich sa nákladov na zamestnávanie znevýhodnených osôb so ZP
0
0
0
450 000
spolu mzdové náklady znevýhodnených zamestnancov (okrem ZP) (50 %)
0
0
0
220 223
spolu mzdové náklady osôb so ZP (75)
0
0
0
330 334
spolu mzdové náklady asistentov na pomoc znevýhodneným zamestnancov (50 %)
0
0
0
62 014
spolu mzdové náklady asistentov zamestnancov so ZP (100 %)
0
0
0
413 428
spolu náklady na kompenzačnú pomoc v €
0
0
0
1 475 999
V súvislosti s pomocou na podporu dopytu sa predpokladá, že Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR zabezpečí každoročne 20 000 servisných poukážok v nominálnej hodnote 10 €, t.j. v celkovej sume 200 000 €, čo si vyžiada ďalšie režijné náklady v predpokladanej výške 100 000 ročne. Účinnosť používania servisných poukážok sa predpokladá od 1. 1. 2019.
10
V roku 2018 predpokladáme vytvorenie piatich nových pracovných pozícií od 1. apríla 2018 s priemernou hrubou mzdou vo výške 1 500,- eur a odvody zamestnávateľa vo výške 524,25 eur. Výpočet osobných výdavkov na rok 2018: 5 osôb x 2 024,25 eur (cena práce) x 9 mesiacov = 91 091 eur. Súčasne predpokladáme uzatvorenie piatich dohôd o vykonaní práce (ďalej ako „DoVP“) na cca 270 hod./15 eur/osoba, čo predstavuje výdavky na tovary a služby v sume 20 250,- eur a prislúchajúce odvody do poisťovní v sume 7 077,- eur. Výdavky na DoVP vo výške 27 327,- eur. Zároveň bude potrebné zaobstarať materiálno technické zabezpečenie a prevádzkové výdavky pre piatich nových zamestnancov (počítače, multifunkčné zariadenia, nábytok, kancelárske potreby, stravné, prídel do SF a pod.) v sume 50 000,- eur. Celkové výdavky na rok 2018 teda vo výške 168 418 eur.
V nasledujúcich rokoch 2019 a 2020 zohľadnené osobné výdavky na piatich zamestnancov (2 024,25 eur x 12 mesiacov x 5 osôb = 121 455,- eur) a päť DoVP s odpracovaním 350 hod./osoba (15,- eur x 350 hodín x 5 osôb = 26 250 x 134,95 % = 35 424,- eur) a prevádzkové výdavky v sume 30 000,- eur. Celkové ročné výdavky vo výške 186 879,- eur.
11
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Príjmy poistného na sociálne poistenie (151 + 152 + 153 + 155 + 156 + 157 + 158)
Daňové príjmy (100)1
0
202 900
1 417 392
2 238 192
Príjmy poistného na zdravotné poistenie (154)
Daňové príjmy (100)1
0
34 538
299 376
566 568
Daň z príjmov fyzickej osoby (111)
Daňové príjmy (100)
0
31 439
231 120
383 724
Daň z príjmov právnických osôb (112)
0
0
-25 200
-84 420
Daň z pridanej hodnoty (131)
0
0
-30 000
-1 000 000
Daň z nehnuteľnosti (121)
0
0
-5 000
-7 500
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
268 877
1 887 688
2 096 564
12
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
*Dopad na výdavky verenej správy celkom je vrátane finančných prostriedkov z projektov pripravovaných z OP ĽZ. Tieto výdavky v súčasnosti nie je možné rozpísať podľa platnej ekonomickej klasifikácie, nakoľko sú stanovené indikatívne. Súvisiaci projekt je vo fáze prípravy.
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
168 418
486 879
2 568 353
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
67 500
90 000
90 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
30 668
40 629
40 629
Tovary a služby (630)2
0
70 250
56 250
56 250
Zabezpečenie servisných poukážok (630)
0
0
300 000
300 000
Bežné transfery (640)2 – príspevok integračnému podniku (v rámci AOTP)
0
0
0
605 475
Bežné transfery (640) – kompenzačné príspevky (v rámci AOTP)
0
0
0
1 475 998
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
0
258 000
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
258 000
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom*
0
6 826 418
13 086 879
21 568 353
13
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2017
2018
2019
2020
poznámka
Počet zamestnancov celkom
5
5
5
z toho vplyv na ŠR
5
5
5
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
1 500
1 500
1 500
z toho vplyv na ŠR
1 500
1 500
1 500
od 1. apríla 2018
Osobné výdavky celkom (v eurách)
91 091
121 455
121 455
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
67 500
90 000
90 000
z toho vplyv na ŠR
67 500
90 000
90 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
23 591
31 455
31 455
z toho vplyv na ŠR
23 591
31 455
31 455
od 1. apríla 2018
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
14